Knap spel in modelopvoering melodrama In de Jonge Jan Ontroering en humor in Heijermans Auto Daphnis en Chloë voorbeeld van leegheid Al Henk Scheffer Actrice geen lokaas voor Jan Soldaat Impressionisten krachteloos onder Bernard Haitink Sessionprijs voor bassist komende exposities I WIJS... Knappe modelopvoering Componisten dupe van automatisering van melo-drama Kwaliteit in Tsjaikovsky Mening Kamerlid: Rectificatie Nederlandse film in Wenen bekroond I 17 KUNST DONDERDAG 5 OKTOBER 19 7 8 I AMSTERDAM. Het valt altijd weer op dat Bernard Hai tink bij impressionistisch ge aarde muziek, evenals bij de „vroege” werken van Stravins ky, de neiging heeft om te gaan overpolijsten. Bij Stravinsky heeft dit dan soms als voordeel, dat het klankesthetisch raffine ment tot een ongekend hoog niveau kan worden opgevoerd, zonder dat het vitale karakter wordt aangetast. Zw. gal KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) I Balletten geen reprise waard 7 Een fragment uit Daphnis en Chloë van choreo graaf Hans van Manen on muziek van Maurice Ravel. k I I k De compositie is van Igor Stravinsky en wel de Symfonie in C. De choreografen hebben deze compositie met het horloge in de hand in elf stukken geknipt en die eerlijk onder elkaar verdeeld. Dat zo’n symfonie uit thema’s bestaat, die elkaar als vraag en antwoord afwisselen, uit stemmingen, die zorgvuldig tegen elkaar zijn afgewogen en uit doelbewuste herha lingen, wordt door deze behandeling ern stig verdoezeld. Het resultaat is hoogstens interessant voor de kenners om te raden wie welk stukje gemaakt heeft. Bij de première werden we bij die puzzel hele maal aan onszelf overgelaten, nu staat er een aanwijzing in het programma. Voor het geval U binnenkort dit ballet zult gaan zien geef ik hier nog wat meer aanwijzingen: De fragmenten van Hans van Manen worden meestal meestel met een zeer rechte rug en met symmetrisch opzij gestrekte armen gedanst; in de stuk ken van Toer van Schayk verschijnen de dansers met weerbarstig gebroken li- chaamslijnen, waarbij ze een schrijnend beeld geven van de lijdende mensheid en in de scènes van Rudi van Dantzig bewe gen de uitvoerenden zich erg vrij met veel ronde wendingen en een beweeglijke rug. Het geheel heeft de dynamiek van een estafette, maakt als zodanig ook wel in druk en wordt door de dansers met veel inzet uitgevoerd. Dat ik het een prettig weerzien vond kan ik echter niet zeggen, Stravinsky had beter verdiend. Nog minder prettig vond ik het weerzien met Daphnis en Chloë. Met een-hele groep Bij Debussy’s Trois Nocturnesim pressionisme in optima forma die Haitink gisteren met het Concertge bouworkest liet horen, leidde die musi- ceerinstelling tot een zekere slapte in de uitdrukking. Een min of meer timi de uitvoeringsklimaat, waarin het we zen van Debussy’s kunst hoe ethe risch ook niet zo goed tot zijn recht kan komen. dat handelt over de levens van vier vrouwen. Het stuk is van de hand van de schrijfster Pam Gems. In voorpublikaties binnen de krijgsmacht is door de le- gerimpresario de aandacht voor dit stuk getrokken on der de kop „Willeke op tournee voor de welzijns zorg”. Willeke van Ammel- rooy speelt een van de vier vrouwen uit dit stuk. Mevrouw Korte-van He mel is erover gevallen dat de impresario kennelijk in 1917 gecomponeerde ouverture voor Aristofanes’ blijspel „De Vogels” in het programma geplaatst was vóór Debus sy, maakte dit openingsstuk vanwege z’n extravert karakter en levendig stemmenverloop in allerhande boeien de verwikkelingen, het treffen van de juiste snaar in de Trois Nocturnes ook beslist niet gemakkelijker. De Diepen- brockrevival dat gezien de toenemende uitvoeringsfrequentie bij het Concert gebouworkest lijkt te hebben ingezet, blijkt overigens bij vrijwel iedere con frontatie met een specimen uit het oeu vre van deze Nederlandse componist, meer dan terecht te zijn. in één richting lopen, een kwartslag om draaien en allemaal in een andere richting lopen, weer een kwartslag omdraaien en zovoort is erg effectief op een toneel en je kunt het op alle soorten muziek uitvoeren, zelfs op de 5/4 maat die Ravel in zijn Daphnis gebruikt. Danseressen als langwerpige pakjes op pakken en even verder weer neer te zetten, dan weer oppakken om ze weer wat verder te deponeren doet tegen de achtergrond van die muziek, in ieder geval op mij, belachelijk aan. Nog onwaarschijnlijker vind ik het worden, als een pril verliefd meisje tegen haar jonge minnaar zegt: „Ga Heijermans’ melodrama gaat over een brand in het sigarenfabriekje In de Jonge Jan waar bij een brand het driejarig doch tertje van de eigenaar om het leven kwam. Het gerucht gaat dat de brand is aangesto ken om de verzekeringspenningen te in nen... of om andere redenen. Aan de offi cier van justitie de taak dat te onderzoe ken. Heijermans laat ons de verhoren vol gen. Een menselijke burgermanstragedie waarin ook een onbaatzuchtige broeder liefde vervlochten is. In de Jonge Jan werd door Heijermans geschreven op verzoek van de toneelspeler Henri de Vries. Het stuk is bedoeld voor een karakter-speler, die alle rollen speelt, behalve die van de officier van justitie, de bode en de schrijver. Dan blijven er voor die karakterspeler maar liefst zeven rollen over. Het Volk heeft dat onder regie van Luc van de Lagemaat gereduceerd tot zes, door de brigadier Biesen per telefoon op te voeren in de antwoorden die de officier van justitie geeft de (zwijgende) rollen van bode en schrijver zijn eveneens verdwe nen. Dat zijn zo de enige ingrepen die mij bij de uitermate onderhoudende opvoe ring zijn opgevallen. Ze zijn zorgvuldig toegepast, zonder dat de handeling er ook maar het minst onder te lijden heeft; inte gendeel. Bij het beleven van dit driekwart eeuw oude toneelwerkje valt op hoe sterk de zeggenskracht van Heijermans’ tekst is. Toegegeven, het is een stuk waarbij senti menten zonder terughoudendheid voor zich spreken; maar toch heeft het mij wat De film werd geproduceerd door Multifilm in opdracht van een auto- importeur. HAARLEM. In de laatste alinea van de recensie van het toneelstuk Oom Wanja dat zaterdag in première ging bij het Pu- bliekstheater, stonden enkele storende fouten. Zo werd de acteur Jules Croiset genoemd in de rol van dokter Astrow; dat moet zijn collega Jules Hamel zijn. In de betreffende zin stond voorts: „Jules Croi set, ook niet bij de groep”; hier dient te staan: „Jules Hamel, ook nieuw bij de groep”. De boekhouding van CRM heeft aldus de bewindsvrouwe een moeilijke perio de achter de rug met nieuwe apparatuur, maar de achterstand bij de uitbetaling van honoraria zal binnenkort zijn ingehaald, verwacht Gardeniers. Aanleiding voor de kamervragen was een_ brief van het Genootschap van Neder landse Componisten. Het GNC suggereer de daarin dat het tijd werd om een deur waarder naar CRM te sturen om de achter stand bij uitbetalingen weg te werken. ver door, in de ban van het dan niet meer geheel rechtschapen sentiment. en Kruijver in zijn verschillende typerin gen, die alle zes zowaar een geheel eigen toets en karakter krijgen: een infantiele Ansing Arend, een berekenende maar ge kwelde Jan Arend, de schamper-nuchtere verver Bik, de wraakgierige schoonvader Gijs Blankert, een „ik heb de zaak hele maal door-type” van een herbergier en een fijngeslepen brok serviliteit van een krui denier. In de Jonge Jan is een brok volkstoneel van oprecht en meeslepend sentiment ge worden in deze opvoering van Het Volk. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De bassist Henk Bephe Scheffer krijgt dit jaar de prijs voor de sessionmusicus die hem wordt toegekend door de Haarlemse Jazz Club. Scheffer ontvangt de onderscheiding volgende week vrijdag uit handen van wethouder van cultuur, de heer M. van de Water tijdens een bijeenkomst in de Zanderzaal van het cultureel centrum De Egelantier in het Groot Heiligland. Scheffer is te beluisteren op een lang speelplaat op het Haarlemse Cat-labèl die hij met het voormalige huisorkest van de HJC heeft opgenomen. DEN HAAG (ANP). Op het 19e internationale industriële filmfesti val in Wenen heeft de film „Safety” van de Nederlandse regisseur Pieter Alsemgeest de eerste prijs gewonnen in de categorie technologie en rese arch. Bert Bunschoten en Wigholt Kruijver, twee spelers die als acteur niet geschoold zijn, hebben Herman Heijermans met een knappe opvoering alle eer gegeven. Bun schoten als de vooringenomen maar ten slotte toch menselijke officier van justitie DEN HAAG (ANP). De componisten die zich beklagen over de trage vergoe ding van opdrachten van CRM, zijn het slachtoffer van automatisering op het de partement. Dat antwoordt minister Gar deniers (CRM) op vragen van het kamer lid Voogd (PvdA). op de leegheid van dit gedoe, vooral tegen de achtergrond van die muziek, die zoals ik al eerder zei, voor alle poëzie, spanning en dynamiek moet zorgen. Een extra be zwaar is, dat die muziek ook nog op de band werd uitgevoerd. De voorstelling werd besloten met Pyr- rhische dansen II van Toer van Schayk en dat blijft interessant ook al zie je het twintig keer. Vanavond treedt Het Natio nale Ballet weer, in de Stadsschouwburg Amsterdam op met Serenade, Le Corsaire, Daphnis en Chloë en Four Schumann Pie ces, deze keer wel met levende muziek. CONRAD VAN DE WEETERING Toneelgroep Het Volk heeft onder zorg vuldige regie van Luc van de Lagemaat een vrijwel model-opvoering gegeven van deze ontrafeling ener droeve historie. Er is niet gestreefd naar een aan nieuwer tijden aangepaste bewerking. De opvoering is traditioneel, docht bezit alle kracht van aansprekelijk volkstoneel, met fraai gedo seerde ontroering en goed afgewogen hu mor. Het is voor de tweede keer dat de prijs voor de sessionmusicus door de HJC wordt toegekend. Vorig jaar ging de on derscheiding naar de saxofonist Bob Rig- ter. Scheffer is lid van het kwartet van Rigter dat vaak op de club is te beluiste ren. Hij wordt gezien als een zeer opvallen de persoonlijkheid, zowel qua muzikaliteit als mentaliteit. Scheffer, die ruim vijftien jaar op de avonden van de jazzclub op treedt, wordt vooral geroemd vanwege zijn grote inzet bij het spelen van de oude stijl, blues, boogie-woogie”, aldus de HJC, „stelt hij zijn capaciteiten in dienst van zowel beginnelingen als van heel grote vakjongens met wie hij regelmatig heeft gewerkt en nog werkt”. Scheffer speelt behalve bas ook trombo ne. Hij is met dit instrument lid geweest van de Willem Breuker Bigband en nam als zodanig deel aan het jazzconcours in Loosdrecht waar hij ook was te vinden met Herman Dijkstra’s Friends of Jazz die het concours in 1972 wonnen. J jij daar nu staan, dan zal ik voor je dan sen”, waarna ze een paar minuten lang stijf op spitzen voor hem gaat rond wande len. 's Morgens staan de mensen langzaam op bij de aanzwellende muziek van Ravel, nou, dat is dan mooi gevonden, en ’s avonds gaan ze weer allemaal liggen, alle jongens op een meisje, maar dan als een soort gymnastiekoefening. Bij een première kun je bewondering hebben voor het risico dat een balletgroep neemt en dat ook een choreograaf neemt om een zo groot werk op het toneel te zetten. Een reprise is dit werk niet waard maar zo’n reprise drukt je wel met je neus De enige die ik gemist heb is de man die „aanvang” en „halen...zakken!” roept. Vanavond en vrijdag wordt het stuk nog in de Toneelschuur opgevoerd. Scène uit In de Jonge Jan. Vooraan Wigbolt Kruijver als de kinderlijke Ansing Arend. Op de achtergrond Bert Bunschoten als officier van Justitie, (foto Luc van de Lagemaat). AMSTERDAM. Woensdagavond bracht Het Nationale Ballet een paar re prises en wel van Daphnis en Chloé (Hans van Manen, 1972) en Collective Symphony (Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Hans van Manen, 1975). In het eerste geval is het ten onrechte dat ik de componist, Maurice Ravel, niet eerst noem, want alle poëzie, alle spanning en alle dynamiek komen uitsluitend uit de muziek voort, het ballet is louter decoratief. In het twee de geval hebben de drie choreografen de muziek slechts als ritmische achtergrond gebruikt, zonder dan ook maar enige aan dacht te besteden aan de grote structuur van die muziek. Hoewel de (houtblazers-)opzet van „Nuages” in merkwaardig contrast met de rest, nu juist weer iets van een zakelijke mededeling had en terwijl in „Fêtes” de ingecomponeerde uitbun digheid het gevaar voor het ontstaan van al te weinig geprononceerde stem mingen teniet deed, viel al het overige vaak min of meer aan die innerlijke krachteloosheid ten prooi. Dat lot trof dan ook „Sirènes”, de meestal vanwege de vocale complicaties in de uitvoering achterwege gelaten, laatste van deze Trois Nocturnes, waarin Haitink de be schikking had over de werkelijk voor treffelijk zingende damesleden van het Collegium Musicum Amstelodamense, om de lokkende roep van de sirenen te kunnen realiseren. Doordat de door Alfons Diepenbrock uitwerking betreft doen denken aan plots zoals die in de politieromans van Simenon vaak aan de orde zijn. Alleen is de officier van justitie in Heijermans’ stuk geen com missaris Maigret, die nog weleens een da der ongemoeid wil laten als de tragiek hem boven het hoofd is gegroeid. Daarbij is In de Jonge Jan ook juist iets te breedvoerig van opzet; te weinig subtiel van uitwer king. Het gaat na de eerste bekentenis te IIIIIIIIHÉ „Rondom Hendrik van Deventer, arts en labadist (1651-1724)” heet de documen taire tentoonstelling die van 14 oktober tot 20 november in het Museum Swaensteijn in de Herenstraat in Voorburg wordt ge houden. Hendrik van Deventer werd goudsmid, trad toe tot de gemeente die de Franse protestante theoloog Jean de Laba- die had gesticht en die een bloeiende kolo nie in het Friese Wieuwerd had. Daar ontpopte Van Deventer zich als arts en vroedmeester en promoveerde vervolgens in Groningen zonder Latijn te kennen. Dit laatste was voor Haagse medici een reden hem tegen te werken bij het beginnen van een praktijk, die uiteindelijk op de buiten plaats Sionslust in Voorburg tot grote bloei kwam. In het Philips-Ontspanningscentrum (POC) in Eindhoven is van 6 oktober tot 5 november een tentoonstelling te zien van werken van schilders uit St. Martens La- tem en de Leiestreek. Deze Belgische streek heeft in de voorbije eeuwen telkens weer op grote groepen schilders en andere beeldende kunstenaars een onweerstaan bare aantrekkingskracht uitgeoefend. In het twee weken geleden geopende cultureel centrum „De Vest” in Alkmaar wordt van 14 tot en met 22 oktober een „oude kunst en antiekbeurs” gehouden. Zestien antiquairs uit Engeland, België en Nederland nemen er aan deel. De tentoon gestelde goederen dateren van voor 1830. Het ligt in de bedoeling de antiekbeurs jaarlijks te houden. De bloemen- en kunsttentoonstelling „Herfstflora ’78”, die van 6 tot en met 15 oktober in het Singer Museum in Laren wordt gehouden, heeft als thema „dans en beweging”. Er zullen bloemenarrange- menten zijn van Johan Weisz en diens medewerkers en er worden verschillende soorten dansprogramma’s uitgevoerd: tempeldansen, barrepetities, folkloristi sche dansen uit diverse landen. Haitink en zijn orkest toonden op dit abonnementsconcert in het Amster dams Concertgebouw evenwel hun ex clusieve kwaliteit eerst in de na de pauze gespeelde „Pathétique” van Tsjaikovski. De grote kracht van zowel dirigent als orkest ligt nu eenmaal in de romantiek. En in de uitvoering van deze symfonie, waar volgens de compo nist zelf „een programma dat voor iede reen geheim moet blijven” aan ten grondslag ligt, werd dit feit op beklem mende en de achtergronden van de ze, autobiografische, muziek dienen de wijze duidelijk. Tsjaikovski’s via de rede misschien te duiden maar niet te doorgronden ge heim, werd in het geladen muzikaal verloop in grandioos orkestspel, dan toch in emotionele zin door Haitink aan de openbaarheid prijsgegeven. Tien da gen na de eerste uitvoering in 1893 van deze Zesde Symfonie, is de componist door zelfvergiftiging gestorven. Hoe le vend Tsjaikovski, dankzij Haitinks mu zikaal spiritisme, in zijn laatste werk weer voor ons komt te staan, is een puur wonder. JOHAN VAN KEMPEN Geen risico lopen. Op het A-1 embleem letten! Dan bent u zeker van 'n goede, gebruikte auto. Grondig geïnspecteerd. Van binnen en van buiten. Elk merk. Bij uw Ford-dealer. Met garantie bewijs. Auto-wijszijn het uiterlijk schoon van een van de actrices een be- langrijker trekpleister vindt dan de inhoud van het stuk. Mevrouw Korte- van Hemel stelt in haar vragen dat de legerimpre- sario kennelijk niet op de hoogte is van de inhoud van het stuk. Het Kamerlid wil nu dat de staatssecreta ris ervoor zorgt dat door een uitgebreide voorlich ting over inhoud en achter grond van dit emancipatoi re toneelstuk „de uitvoerin gen tot hun recht kunnen komen”. HAARLEM. De auteur Herman Heijermans heeft eens drie toneelstudies geschreven oper kinderen. Eén daarvan heet In de Jonge Jan en het werk ver scheen als monologenspel destijds als Fal- klandje in het Algemeen Handelsblad. De journalist Heijermans schreef daarin on der het pseudoniem Samuel Falkland. In Haarlem hebben Wigbolt Kruijver en Bert Bunschoten het melodrama in notedop ontdekt bij het lezen van Heijermans’ ver zameld werk. Zij kwamen onder de indruk van de directe dramatiek die de auteur in eenvoudige taal neerschrijft en als nieu we toneelgroep Het Volk besloten zij het te gaan opvoeren. In de Toneelschuur ging In de Jonge Jan woensdagavond in pre mière als een historisch brokje sociaal- realisme om van te smullen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het feit dat de actrice Willeke van Ammelrooy wordt ge bruikt als trekpleister voor een toneelstuk over emancipatie, dat voor mi litairen zal worden opge voerd, is bij het CDA- Tweede-Kamerlid me vrouw Korte-van Hemel in het verkeerde keelgat ge schoten. Zo blijkt uit vra gen die zij heeft gesteld aan staatssecretaris Van Lent van defensie. Het gaat om het stuk „Mara, Fem, Has en Pink”,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17