Filmhuizen film Expressief gezichtje Ana Torrent in Erice’s Geest van de Bijenkorf haarlem Smokey and the Bandit één groot autokerkhof ij am5t€rdam Oorlogssatire van Chmielewski, mislukt leven bij Skolimowski I Damiate evenement Korte Nederlandse films in Utrecht 7.50 CORRIE VAN GORP |- vj^mmcnaedebv I Filmmuseum Umond-filmcircuit Programma biedt opvallend veel geweld De Cyclus j x ■Mi ■B ■i 19 19 7 8 OKTOBER FILM VRIJDAG 6 Charles Boost a t. x, 3 I 3 Bs Na de drie Poolse films die deze week in het Haarlems Filmcircuit draaiden of nog zullen draaien, wordt de Poolse 14-Daagse vol gende week woensdag voortgezet in het DAC (Ripperdastraat 13a, aanvang 20 uur) met de hier nog onbekende film „Tot Morgen” van Janusz Morgenstern. Als zo veel van zijn tijdgenoten studeer de Morgenstern op de Filmacade mie van Lodz, waarna hij zijn vriend Wajda ondermeer assis teerde bij diens „Het Riool” en „As en Diamant”. Morgenstern debuteerde in 1960 met „Tot Mor gen”. De tijd was rijp voor de Poolse film om zich niet langer uitsluitend met sombere oorlogs herinneringen en na-oorlogse pro blemen bezig te houden maar om ook een inspiratie te putten uit het gewone leven. Morgenstern heeft daarvan geprofiteerd en zijn eer ste zelfstandige film behandelt een weemoedige romance tussen Jacek, leider van een klein stu dententheater in Warschau en Marguerite, dochter van de Fran se consul. I» Met Haarlems Dagblad naar de studio in Hilversumt Op vrijdagmiddag 13 oktober a.s. eas. cZl ^tfel Spel van uiterste subtiliteiten De Geest van de Bijenkorf. (Alhambra 1, J (ADVERTENTIES) z 9 UW MOMADVtSEUR auto’s en motoren op het einde van de film geen twijfel bestaan. donderdag 12 september in Het Plein (na bij Spaarnehal, Schalkwijk, aanvang 21 uur) en de daarop volgende vrijdag in Het Melkwoud (Zijlstraat 63, aanvang 21 uur) te zien is. In „Rysopis”, hier destijds uitge bracht onder de titel „Bijzondere Kenteke nen: geen” speelt Skolimowski onder ei gen regie en volgens een eigen scenario de rol van Andrzej Leszczyc, een jongen die het niet meer ziet zitten en op een dag ten einde raad zich opgeeft voor de militaire dienst. Van het ogenblik dat hij „getekend” heeft tot het moment dat hij na een ruzie met zijn vrouw Teresa wegvlucht om de trein te halen die hem naar de kazerne zal brengen, overziet Andrzej zijn kort maar mislukt leven dat stukgelopen is op zijn besluiteloosheid, de onmacht om zichzelf te geven en zijn gesloten karakter dat iedere communicatie met zijn omgeving bemoeilijkt. Met deze twijfelachtige figuur heeft de filmer ongetwijfeld zichzelf bedoeld. In Polen zat hij kennelijk in de knoop met zichzelf en het valt dan ook niet te verwon deren dat hij kort na „Rysopis” (wat letterlijk „Signalement” betekent) evenals die vraagt om snelle auto’s, bekwame stuntshauffeurs en veel wrakken. Met „Convoy” in Lido, „De Duivel hale je” (met Terence Hill en Bud Spencer) in Luxor „Midnight Express” in Studio (die de film van Luxor heeft overgenomen) en „The dirty Dozen” die voor de zoveelste keer is opgedoken, nu in Palace, vertegen woordigt „Smokey and the Bandit” het genre van zinloos geweld en nog zinlozer vernieling dat het in Amerika nog steeds goed doet, en ook hier een uitgebreide klandizie blijkt te hebben, gezien het feit dat in Haarlem met zes bioscopen er maar liefst vijf zich overgeven aan deze aan vechtbare vorm van amusement. Roxy redt de eer door Annie Hall” te prolonge ren de meesterlijke satire van Woody Al len, die zichzelf uittekent als de onzekere, neurotische man vol schuldgevoelens en complexen. Een soort psychiatrische auto biografie waarin hij knap terzijde wordt gestaan door zijn voormalige vriendin en, naar het lijkt, levenslange kameraad Dia na Keaton. Van de nachtvoorstellingen signaleren we „La Vie devant soi” met Simone Signo ret in Studio, waar deze ontroerende film ook maandagavond wordt vertoond, ver der de rampenfilm „Poseidon Adventure”, die in Lido geprolongeerd wordt, en Paso lini’s fraai geënseneerd oosters kijkspel „The Arabian Nights” oftewel „De 1001 Nacht” die op het nachtprogamma van Roxy voorkomt. „Dik Trom en zijn Dorpsgenoten” is geprolongeerd in Studio, terwijl Palace overgeschakeld is op een andere Neder landse jeugdfilm, „Sjors en Sjimmie en het Land der Reuzen”. Verder valt er in Cinétol 2 een Iraanse film te signaleren, gemaakt door Dariusj Mehrjui, de regisseur die jaren geleden opzien baarde met „De Koe”. Ook „De Cyclus” is een film over armoede en cor ruptie maar verhuld door een satirische opgewektheid, want men moet voorzichtig zijn in een dictatuur die er via de censuur voor zorgde dat de Iraanse filmproduktie in enkele jaren van 100 films per jaar daalde tot vijf in 1974. Tot die vijf behoorde „De Cyclus” waar in een jongeman met zijn zieke vader naar de stad trekt om te proberen of de oude man in een ziekenhuis kan worden opge nomen. Maar Ali en zijn vader worden weggejaagd en de zoon besluit bloeddonor te worden om enig geld te verdienen. Dan blijkt dat iedere avond een karrevracht Polanski het vaderland de rug toekeerde en zijn geluk in Frankrijk en Engeland ging beproeven. Behalve deze film vertoont Het Melk woud (op zaterdag en zondagavond) de oorlogssatire „Waar is de Generaal” van Tadeusz Chmielewski, die eveneens afstu deerde aan de Filmacademie van Lodz en wel in 1953. Hij werd in ons land op het eind van de vijftiger jaren geïntroduceerd door het Filmmuseum met het kluchtige „Eva wil slapen”, zijn debuut. In die luchti ge trant is Chmielewski doorgegaan zoals titels van zijn films („How I started te Second World War”, „I don’t like Man- dinsdag tot en met vrijdag de in 1937 gemaakte en hier nooit vertoonde film „Young and Innocent’, van Alfred Hitch cock. Dinsdag en woensdag in Filmhuis Velsen (Kanaalstraat 257, IJmuiden), don derdag in Filmhuis Castricum (Bakkers pleintje 1) en vrijdag in Filmhuis Heems- ker (Handelstraat 93). De film stamt uit een bijzonder vrucht bare periode in Hitchcocks Engelse carriè re, de jaren dat hij „The Man who knew too Much” (1934) maakte vervolgens „The Thirty-Nine Steps” in '35 en „The secret Agent” en „Sabotage” in ’36. Tussen deze laatste film en „The Lady vanishes” uit ’38 ontstond „Young and Innocent” die zich helemaal in dit rijtje van klassieke thrillers weet te handhaven, maar op een theemachine te verkopen en als hij gestor ven is en begraven op een vuilnisbelt, neemt de zoon het zaakje over met de bedoeling zwervers aan te trekken, die dan ’s avonds met een vrachtauto naar de villa worden gebracht. Opmerkelijk is dat Dariusj Mehrjui nog zoveel gif kwijt kan onder de beperkende omstandigheden waaronder hij moet wer ken. Een onvervalste Hitchcock dus die tegen het einde een historisch geworden staaltje van technisch bravoure laat zien. In een doorlopende opname maakt de op een kraan gemonteerde camera eerst een to- taal-opname op ongeveer 40 meter hoogte, van een thé-dansant in een hotelzaal, daalt dan snel naar het spelend orkestje, maakt een close-up van de drummer, nadert diens gezicht tot op enkele centimeters van zijn oog, en onthult een zenuwtrekking van het oog, een ongemak waaraan de moorde naar herkenbaar is. Later zou Hitchcock een dergelijke virtuoze camera-beweging herhalen in „Notorious”, een film uit 1946 die dus in zijn Amerikaanse periode valt. Vanavond draait in het Filmhuis Heems kerk nog de Senegalese film De Postwis sel, een van de eerste authentieke Afri kaanse films gemaakt door Ousmane Sembene. of andere manier eerst veel later de juiste erkenning heeft gekregen. Opnieuw is het thema de „double chase”, een onschuldig verdachte van moord, achtervolgd door de politie terwijl hijzelf op jacht is naar de ware moodenaar. Grote Houtstraat 59, Haarlem Tel. 023-321965 Er Is een beperkt aantal kaarten, en zij zijn uitsluitend verkrijgbaar bij het kantoor HAARLEM-CENTRUM-GED. OUDE GRACHT 82 Het Nederlands Filmmuseum (Vondel park 3, Amsterdam) haakt in bij de diverse Poolse filmmanifestaties die in september en oktober zijn ingezet en komt met een eigen keuze uit de onoverzichtelijke hoe veelheid materiaal waarvoor bij die gele genheden het publiek zich geplaatst zag. De reeks voorstellingen wordt dinsdag in gezet met drie meesterlijke korte films: „Warszawa 56” van Jerzy Bossak, een dra matisch verslag van de woonsituatie in Warschau, 12 jaar na de oorlog; daarna de klassieke absurde klucht van Roman Po lanski, „Twee Mannen en een Kast” en tenslotte „Requiem voor 500.000”, waarin het lot der Poolse joden in Warschau gete kend wordt aan de hand van nazi-jour- naals en ander destijds gefilmd materiaal. Deze grimmige inzet wordt enigszins ge neutraliseerd met „De laatste Zomerdag”, een bittere idylle tussen twee door de oor log geschonden mensen. De film is in 1959 gemaakt door twee leerlingen van de Film academie in Lodz en kreeg destijds al dadelijk de Grote Prijs voor de korte film in Venetië. Woensdag volgt dan „As en Diamant”, een politieke film over het na-oorlogse Polen die zijn maker, Andrzej Wajda we reldberoemd maakte evenals de hoofdrol speler Cybulski. Deze is ook te zien in de film op donderdagavond, „Nachttrein” van Jerzy Kawalerowicz, een thriller met zeer uitgewogen studies van de apathische reizigers in de nachttrein die zich in eigen moeilijkheden verdiepen tot optredende politie hun duidelijk maakt dat er zich een moordenaar in hun midden bevindt. In hun jacht op de gezochte misdadiger ont hullen de meeste reizigers hun ware aard. UTRECHT (ANP). In het Springha- ver-theater in Utrecht is gisteren de Week van de korte Nederlandse film begonnen. Tijdens deze week worden meer dan tach tig films gedraaid. Op de laatste dag, vrijdag 12 oktober wordt recent eindexamenwerk van de Ne derlandse film- en televisie-academie ge toond en verder is er een speciale slotvoor- stelling met onder andere de premières: „Alfred van der Weide” van Roy Logger, „Jorinde en Joringel” van Niek Reus, „Na tionale parken: een noodzaak” van Bert Haanstra en „Heb je Jetta wel eens gehad” van Ab van leperen. De vriendschapsvereniging Nederland- China organiseert zaterdag een filmmid- dag in de Koningszaal van dierentuin Artis in Amsterdam. De Westduitse specialist in Chinese films, Wolfgang Bergmann, zal spreken over de ontwikkeling van de Chi nese speelfilm sedert de dertiger jaren. Hij zal ter illustratie een groot gedeelte verto nen van de film „Goud en zand” (Yi lin). Deze film is tijdens de Culturele Revolutie verboden geweest, onder meer vanwege de rol die intellectuelen erin spelen. Kaarten a Sedert 1849 Gierstraat 52-56 Haarlem - Tel. 023-312992 days” en „It’s Spring, Sergeant”) duidelijk aangeven. In „Waar is de generaal” (1964) komt een mislukte Poolse soldaat tijdens de oorlog •bij toeval terecht in een oud kasteel waarin zich al eerder een groep Duitse militairen en Gestapo-mannen verscholen heeft. Om de zaken nog gecompliceerder te maken is in de kelders van het kasteel een grote wijnkelder aanwezig die door een lief Rus- sisisch meisje bewaakt wordt. Alle ingre diënten voor een spannende klucht zijn hiermee aanwezig en het merkwaardige van dit alles is dat het Chmielewski lukt van een gruwelijke periode in de Poolse geschiedenis een luchtige film te maken, zij het natuurlijk niet zonder de nodige satirische vertekeningen. Vanavond en morgenavond draait in Het Melkwoud de vorige week al aange- kondigde film „De kunst om hef te heb ben” (How to be loved) van Wojciech Has en op zondagavond „Moeder Johanna van de Engelen” van Jerzy Kawalerowicz. In het IJmond filmcircuit circuleert van een aardig monster zoals ze de acteur in een reizend bioscoopje hebben leren ken nen. Ze brengen hem iedere dag eten en tegen de kou een oud jasje dat ze uit vaders kleerkast hebben weggenomen. Wanneer later de politie ingrijpt en in een vuurgevecht de zwerver doodt, geeft het jasje een aanwijzing dat de kinderen op de verlaten boerderij zijn geweest. Ana krijgt daarover van haar vader een stand je en loopt van huis weg op zoek naar het monster dat in de film „Frankenstein” doodt en gedood wordt. „De Geest van de Bijenkorf” is een film vol sfeer, onuitgesproken bedoelingen en neerdrukkende stemmingen en sluit in veel opzichten aan bij het werk van Carlos Het heeft vier jaar geduurd voor een bioscoop beschikbaar bleek voor de Spaanse film „De Geest van de Bijenkorf” die al in 1974 op de Cinemanifestatie te Utrecht werd gedraaid en toen een en thousiaste pers kreeg. En nu is dan einde lijk deze uiterst subtiele film van Victor Erice, waarin het meisje uit „Cria Cuer vos” (Ana Torrent) ook nu weer wonde ren doet met haar expressief gezichtje in Alhambra I te zien. Opnieuw speelt ze, met haar zusje Isabel het door de ouders veronachtzaamd meisje dat zich in haar verbeeldingswereld terugtrekt en met de werkelijkheid in conflict komt. De zusjes Ana en Isabel Torrent in Amsterdam). bedelaars, verslaafden en andere zwervers naar een villa wordt gevoerd waarvan ieder een of meer liters bloed wordt afge tapt dat dan aan het ziekenhuis wordt verkocht. Ali weet in deze lugubere handel door te dringen, blijkt een goed organisa tor te zijn en komt al gauw in vaste dienst bij de bloedhandelaar. De vader heeft intussen zichzelf weten te redden door kopjes thee uit een gestolen Nieuw voor Haarlem is deze week „Smo key and the Bandit”, het regiedebuut van stuntman Hal Needham, die in zijn oor spronkelijke baan alle botbreuken die maar mogelijk zijn heeft opgelopen en nu maar uit zelfbehoud achter de camera is gaan staan. Dat hij echter niet afkerig is van stunts, vooral in auto-achtervolgin- gen, daarover laat het aantal wrakken van Saura, die onder meer „Cria Cuervos” en „Elisa Vida mia” maakte en eenzelfde sub tiel spel met droom en werkelijkheid weet te ensceneren. Verdere premières in Amsterdam zijn ,,FM“ in Rembrandtplein Theater, een film over een radiostation dat zich succes vol in rock-muziek gespecialiseerd heeft maar bedreigd wordt door de financiële bazen; en een nieuwe Disney in City 1 en Flora, „Peter en Elliot, de Draak”, gedeel telijk getekend, gedeeltelijk speelfilm en nagesynchroniseerd met Nederlandse stemmen onder andere van Lex Goudsmit, Coen Flink, Tony Huurdeman, Peter Pi kos, Martin Brozius en Marijke Philips. Als de zusjes in een verlaten boerderij een zwerver ontdekken, die later een ont snapte misdadiger blijkt te zijn, zien de meisjes in hem een Boris Karloff-figuur, De twee ontmoeten elkaar op het tennis veld waar Jacek geen grote indruk maakt op het meisje. Hij tennist slecht en z’n kennis van het Frans is te gering om tot een goed contact te komen. Later als zij zijn theater bezoekt wordt de kennisma king echter voortgezet en nu ontstaat een betere verhouding en volgt een reeks ont moetingen die Jacek hoopvol stemmen. Maar dan plotseling kondigt Marguerite aan dat zij met haar ouders Polen gaat verlaten en alle pogingen van Jacek om haar te bewegen te blijven mislukken. Zijn liefdesverklaring wordt zo ongelukkig ge formuleerd dat zij hem niet begrijpt en als hij haar de volgende dag wil opzoeken is de familie al vertrokken. Jacek kan niet anders doen dan zijn werk in het theater te hervatten en met zijn vrienden weer sa men te werken. De wat zwakke intrige wordt gedragen door twee bekende Poolse acteurs. De rol van Jacek wordt gespeeld door Zbigniew Cybulski, die naam maakte met zijn rol in „As en Diamant” en andere films en door zijn vroege, tragische dood wel de Poolse James Dean werd genoemd en in een van Jaceks vrienden herkennen we de latere regisseur Roman Polanski die al gauw zijn vaderland verliet en in het westen een grote carrière opbouwde. Polanski’s vriend Jerzy Skolimowski, bekwaam acteur, regisseur en scenario schrijver komen we in deze drie functies tegen in „Rysopis”, een film uit ’64 die op *O, Zwakke intrige in Poolse ,,Tot Morgen gaan we per bus naar de opnamen van de televisieshow rond in studio 2 van het NOS-complex in Hilversum. Naast Corrie van Gorp werken o.a. mee André van Duin, Frans van Dusschoten, Willem Nljholt en Jaap Stobbe. Vertrek per bys uit Haarlem vanaf het parkeerterrein Winkelcentrum Schalkwijk t/o het kantoor van Haarlems Dagblad (Califomièplein) Oftl 12.45 UUT ir Jerzy Skolimow ski als ac teur in Ry- sopsis, waarvoor hij ook het scenario schreef en de regie deed (don derdag in Het Plein, vrijdag in Het Mel kwoud Haarlem), foto links, ir Zbigniew Cybulski, de James Dean van de Poolse film in „Tot Mor gen” van Ja nusz Mor genstern (woensdaga vond DAC, Haarlem), foto rechts. ‘voi/e ari De film begint met een weddenschap tussen vrachtwagenchauffeur Darvil, bij genaamd Bandit (Burt Reynolds) en een paar vrienden. Bandit neemt op zich bin nen achtentwintig uur vierhonderd krat ten bier te gaan halen die op duizend kilometer afstand in een loods opgeslagen liggen. Hij zal daarbij geholpen worden door een makker die de gigantische vrachtwagen zal besturen, terwijl hijzelf in een snelle auto zal volgen om tijdig bij de hand te zijn als de verkeerspolitie van plan is op te treden. Er is onderling contact via zender- en ontvangst-apparatuur. Als Ban dit onderweg ook nog de van haar man weggelopen schoondochter van de sheriff meeneemt, krijgt hij naast de politie ook nog met een woedende sheriff te maken die de onwillige bruid van zijn zoon tegen iedere prijs terug wil hebben. Een situatie (ADVERTENTIE) Pas«en

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19