Bittere ironie levenskenmerk chansonnier Jacques Brei Vandaag of morgen briljante nieuwe show Cynische ondertoon bij Paul van Vliet Willy Alberti geridderd Toeslag Debetrente Mozart niet gediend met precieuze aanpak Bosman Keltisch vorstengraf in midden-Duitsland ontdekt De Trap, boeiende onttakeling van een kwetsbaar individu I I 19 7 8 OKTOBER MAANDAG 9 8 HAAT-LIEFDEVERHOUDING MET VLAANDEREN F Gebrek aan nuances bij pianist Francesch LI Bank Mees Hope nv Prijs van Uitnemendheid voor Marco bij de Vaate Merovingische vondst Beklemmend toneelspel van Gerard Lemmens met humor gespeeld 9 KUNST y f 1 L- AMSTERDAM. Afgaand op de eerste indrukken hadden de rollen van de beide solisten, die zaterdaga vond in het Amsterdams Concertge bouw te besluisteren waren, omge draaid moeten worden. Op het abon nementsconcert dat Bernard Haitink met het Concertgebouworkest in de grote zaal gaf, vertolkte Maurits Bos man de solopartij in Mozarts Viool concert KV 219 in A, met de superver- fijnde toonvorming van een kamer- muziekspeler. En in de kleine zaal gaf de pianist Homero Francesch uit Uruguay een recital, waarin hij nu juist toonde allereerst een man voor de grote zaal, dat wil zeggen voor een optreden met orkest, te zijn. Met ingang van 9 okt. 1978 zal de extra toeslag voor debet- standen in rekening-courant, waarvoor de rente op het promessedisconto is gebaseerd, als gevolg van de ontwikkeling van de rentetarieven op de geldmarkt, tot nader order worden bepaald op 2‘A% (was 1V2%). (Van onze kunstredactie) BONN. In een maisveld aan de rand van het Duitse plaatsje Hochdorf bij Ludwigsburg is een opzienbarende vondst gedaan. Voor de eerste keer is in de Bondsrepubliek een volledig intact gebleven Keltisch vorstengraf van om streeks 500 jaar voor Christus ontdekt. zijn ondergang. In de persoon van Kitty en haar echtgenoot Ben wordt hij schaamteloos overrompeld om tenslot te machteloos te worden af gevoerd. ROTTERDAM. Paul van Vliet heeft ja renlang met het stempel rondgelopen van de onbezorgde en jolige, wat slungelachtig uitge vallen Haagse cabaretier. Gewend als we zijn aan het opplakken van etiketjes denk je dan dat iemand nog wel lange tijd in zo’n hokje kan blijven zitten. Van Vliet wil echter in zijn nieuwe programma Vandaag of Morgen graag af rekenen met het onbezorgde en jolige, al blijft hij nog even Haags. Wat daarvoor in de plaats komt is nogal wat cynisme; vraagtekens bij het ouder worden, bij de liefde en bij een aantal maatschappelijke ontwikkelingen. En dat alles in een werkelijk briljante show die met uitzondering van enkele te lang uitgeval len liedjes rimpelloos verloopt. K;. •- SF; AMSTERDAM. Het toneelstuk De Trap van Gerard Lemmens, zater dag in première gegaan in De Brakke Grond, heeft een heel sombere inhoud maar de beleving ervan is bijzonder plezie rig. De Theaterunie brengt het uit als ad hoe produktie en regisseur Lodewijk de Boer heeft een conceptie nage streefd waarin de be klemmende dramatiek van Lemmens toneelspel wordt betrapt achter schijnbare zorgeloos heid en humor. Hoofd persoon is een zekere Pe ter, een man die wegens „aanpassingsmoeilijkhe den” van de „dokter” niet aan het werk hoeft. Tussen de regels door wordt al gauw duidelijk dat die dokter psychia ter is en dat Peter een mens is die zich onpret tig voelt in de samenle ving. Peter wil alleen blijven, keert zich af van wie hem omringen. Maar de maatschappij richt zich op hem en dat wordt ÏM’ il I KO VAN LEEUWEN z Cor van Rijn en Jenny Arean als Peter en Kitty in De Trap, toneelspel van Gerard Lemmens. (Foto Bob van Dantzig) (ADVERTENTIE) CEES STRAUS In 1968 ontdekte de amateur-archeolo- ge Renate Leibfried dat bij het ploegen van het maïsveld voortdurend stenen te voorschijn kwamen. Aanvankelijk geloof de het bureau voor monumentenzorg niet aan het bestaan van een graf. Men dacht dat het om de resten van een Romeinse villa ging. Verleden jaar werd de heuvel door Jorg Biel echter toch als grafheuvel geïdentificeerd De ontdekking van de vijf bij vijf meter brede en ongeveer anderhalve meter hoge grafkamer heeft volledig nieuwe gegevens opgeleverd over de begrafenisgewoonten en levenswijze uit die tijd. Inmiddels zijn twee huizen en gedeelten van straten die er langs liepen, uitgegra ven. Bij de opgraving kwam een grote hoeveelheid aardewerk, glas en metalen gebruiksvoorwerpen aan het licht. De opgravingswerkzaamheden worden gefinancierd door het Alpine genootschap voor documentatie en historisch-archeolo- gisch onderzoek (ASDHAR). Volgens een woordvoerder van het genootschap is de ontdekking van groot historisch belang en zonder precedent in het alpengebied. Maurits Bosman, voormalig concert meester van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, trof door een precieuze aan- Na in het eerste programma gedeelte Mozart en Beethoven te hebben gespeeld, stelde deze succesvolle internationale car rièremaker, na de pauze, Spaanse en Zuid- amerikaanse muziek aan de orde. Ongeveer vijf maanden geleden begon nen de opgravingen. Na wekenlang zorg vuldig graven, kwam de grafkamer te voorschijn. Volgens de heer Biel is het graf zo geraffineerd gebouwd, dat rovers die in de Keltische tijd ook al bestonden geen kans hadden te plunderen. Om de grafkamer is namelijk met hout een twee de kamer getimmerd. In de tussenruimte was 15 ton stenen gestopt, zodat de eigen lijke grafkamer van alle kanten was be schermd. GRENOBLE (AP). Archeologen heb ben onlangs in de omgeving van Cremieu, in het Franse departement van de Isere, de Wat archeologen gevonden hebben, wordt door het bureau voor monumenten zorg van de deelstaat Baden-Württemberg omschreven als uriiek en sensationeel. Op- gravingsleider Jorg Biel: „Als hier gespro ken wordt van de vondst van de eeuw, is dat niet overdreven.” In het graf zijn gou den sieraden van onschatbare waarde, een uitzonderlijke, drie meter lange bronzen doodskist, een reusachtige bronzen ketel en een met ijzer beslagen wagen met vier wielen gevonden. Van Vliet heeft zijn roem ontleend aan de wat strudenti- koze aanpak van de kleinkunst, gelardeerd met Haagse beschouwelijkheid en flink wat lolbroekerij die nooit over de schreef gaat. Over zijn eerste shows werd vermeld dat Van Vliet heeft in deze show het beschouwelijke karak ter nog verder uitgediept maar kan ook nog danig uit de band springen met zijn onnavolgbare typetjesmakerij. Zijn voorstelling van Majoor Kees de oranjecoach (Kees als Kahoots) kan nu al, met de wereldkampioenschappen voetbal in „Spahanje” in het verschiet, klassiek worden genoemd. Het doet in scherpte en kwaliteit niet onder voor de bekende Baron Taets-act uit de vorige show. je gerust je schoonmoeder kon meenemen want een reden om te blozen over bepaalde zaken was er zeer zeker niet. jaren zeventig, anderzijds zullen er zekere particuliere overwegingen ten grondslag liggen aan zijn somberie visie op ons relatiepatroon. Het is bijvoorbeeld treffend dat Van Vliet een samenspraak houdt met een veertiger die het leven wel bekeken heeft en niet zo heel nodig meer hoeft, zonder overigens over de mogelijkheden daartoe beschikt. Het is een niet al te opwekkend relaas met een sterk cynische ondertoon die een Paul van Vliet laat zien die we tot nog toe niet kenden. (Paul van Vliet staat tot en met 30 december in het Luxortheater in Rotterdam, iedere avond behalve zondag en maandag.) Verwacht dus geen onbezorgde avond, maar wel een briljante show, uitstekend van muziek en aankleding en met een perfecte belichting die het totaal een bijzonder professionele allure geeft, met op een enkele uitzondering na een heel goede timing. Met een aantal kostelijke nummers die de pessimistische opvattingen weer snel relativeren. Niettemin was alles wat de laatste tien jaar met Brei te maken had in principe nieuws en dus gelukte het een enkele ver tegenwoordiger van de schrijvende pers tot Brels ergenis zo nu en dan tot hem door te dringen. Telkens weer werd dan dezelf de vraag gesteld: Wanneer kunnen we u op de planken terugzien met een nieuwe tour de chant? Brei antwoordde dan: „U zult mij nooit meer op de planken zien, maar binnenkort misschien wel tussen de plan ken.” Het tekent meer dan wat dan ooit de cynicus die de Belgische cabaretier was. Het is dezelfde bittere ironie die hem dwong tot het neerschrijven van zijn be spiegelingen, die hem dichter-chansonnier deed zijn, maar die hem ook aan zichzelf liet twijfelen. De wereldvedette die zich in 1967 moest losscheuren uit de wereld van het amusement, heeft er namelijk lang over gedaan om in zichzelf te geloven en anderen vervolgens van zijn unieke gave te overtuigen. alcoholgebruik niet vreemd zal zijn ge weest. Tragisch mag het genoemd worden dat een man die zulke historische liederen als Sur La Place, Qa Va, II pleut pleuvoir, Fernand, Jef, Jackie, Marieke, Le Mori- bond, La Bastille en Qu’avons-nous fait nalaat en dankzij zijn krachtdadige zang en persoonlijkheid tot de grootststen van het naoorlogse chansons moet worden ge rekend, zo jong is overleden. j. o. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Willy Alberti is afge lopen zaterdag ridder in de Orde van Oranje-Nassau geworden. Burgemeester van Amsterdam Polak speldde hem de bijbehorende versierselen op tijdens een nachtconcert in theater Carré waar het feit werd gevierd dat Willy Alberti 40 jaar artiest is. De contrastrijke zwart-wit aanpak in het spel van deze 31-jarige pianovirtuoos, wiens techniek werkelijk loopt als een trein, wees op een aanleg vppr het niet al te delicate en dus „grote” werk. De bitse en soms hakkerige aanslag die drie ééndelige sonates „a la Scarlatti” van So ler ten deel viel, kon moeilijk een algemeen beeld geven van Francesch’ vermogens. Tenslotte ging het hier om klavecimbelmu- ziek, in een vlees noch vis-aanpassing voor de piano. In het pianistisch vuurwerk van de „Fantasia Baetica” van De Falla, maar vooral in drie stukken uit „Iberia” van Albeniz, kon je veel meer omtrent de aard van deze musicus te weten komen. In „El Puerto” en „Evocacion” bleek Homero Francesch soms in staat de ware Iberische sfeer op te roepen, maar El Bal ein miste werkelijk alle warmte en gloed. Het virtuoos gemak waarmee deze pianist alles goed geproportioneerd uit de vleugel tovert, weegt niet op tegen het gebrek aan nuances via tussentinten vanuit het hier vereiste impressionistisch raffinement. Om van het bezwaar dat alles de concert- gever innerlijk tamelijk onberoerd schijnt te laten, dan nog maar niet te reppen. JOHAN VAN KEMPEN resten van een groep huizen ontdekt, die tenminste 1.300 jaar geleden in de Mero vingische periode zijn gebouwd. PARIJS/HAARLEM. Nadat Jacques Brei zich vanaf 1967 langzaam maar zeker en met een grote gedecideerdheid had teruggetrokken van het podium en ook zijn bemoeienissen met het medium film niet dat succes hadden opgeleverd wat hij ervan verwacht had, werd hij een mysterieuze figuur. Brel was per definitie onbereikbaar, hield zich schuil, zocht zichzelf tijdens lange eenmans-zeiltochten over de zeven wereldzeeën en liet zich zelfs onder een pseudoniem inschrijven in een Brussels ziekenhuis, toen hij een zware leveroperatie moest ondergaan (1975). way. Groot is de schok dan ook als Brei in 1966 zijn afscheid van het podium aankon dig!. Het publiek hing immers nog meer aan de artiest dan aan de componist. Het j vertrek wordt aanvankelijk verzacht door dat Brei zich op film- en toneelgebied onderscheidde als acteur en regisseur. Er kenning boekte hij echter alleen voor zijn werk in de Belgische toneelversie van De I Man van La Mancha, waarin hij veelbete- kenend de rol van Don Quichot vertolkte. Vanaf 1973 leefde Jacques'Brel terugge trokken op de Marquesas eilanden in de Stille Zuidzee. Slechts af en toe bezocht hij Europa. In 1973 en vorig jaar maakte hij zijn laatste plaatopnamen, daarmee in Bel- 1 gië een rel veroorzakend. Vooral de Vlaamse nationalisten namen hem zijn 1 snierende tekst van De Flaminganten zo kwalijk, dat er vragen over in het parle- j ment werden gesteld. Brei, die al zeker een jaar of tien leed aan kanker, kampte de laatste jaren met een verslechterende gezondheid, waaraan j pak waarmee Mozart bepaald niet gediend is. Het vrijwel voortdurend optredende gebrek aan finesse inzake diens intonatie werkte bovendieh nogal storend uit, ter wijl het eenzijdige en ingekeerd soort ex pressiviteit een timide karakter opriep. Een Mozart om sip van te worden. De overige programma-onderdelen be stonden, evenals op het abonnementscon cert van vorige Week woensdag, uit Die- penbrocks ouverture „De Vogels” en de „Pathétique” van Tsjaikovski, over welke uitvoering in onze editie van jongstleden donderdag uitgebreid is geschreven. Actueler waren dus op dit moment de muzikale verrichtingen van Homero Fran cesch. Jacques Brei werd op 8 april 1929 gebo ren in Brussel. Zijn Vlaamse ouders be hoorden tot de kringen van de betere, franssprekende bourgeoisie; vanzelfspre kend katholiek tot op het bot. Als Brei in het begin van de jaren vijftig zijn eigen levensspoor richting Parijs trekt, probeert hij in de Lichtstad afstand te nemen van zijn opvoeding en milieu. Het kost hem naar verhouding minder moeite om de Fransen van zijn capaciteiten te overtui gen ook al kost hem dat zes zware jaren in de café-chantants dan het moralisme kwijt te raken. Zijn bijnaam, l’abbé Brei de kapelaan) bewijst dat. Brei wordt de toekomst van het chanson genoemd als drie van zijn liederen in 1959 grote successen worden. La Valse a mille temps, Ne me quitte pas en Les Flamandes (waarin haat-liefdeverhouding met Vlaan- dere zichtbaar wordt) bezorgen hem bui ten Frankrijk naam. Vanaf die tijd gaat het crescendo. Ook in Nederland wordt Brei geliefd; enkele tv-specials vestigen zijn naam voorgoed, ook al had hij in 1956 hier al gedebuteerd (Amsterdam en Haar lem). Een Nederlandstalige elpee in 1963 met adequate vertalingen van Ernst van Altena van chansons als Ne me quitte pas (Laat me niet alleen) en Rosa Rosae Rosam droeg daar het zijne toe bij. Zelfs in Amerika raakt men overtuigd van Brels artisticiteit als de musical Jac ques Brel is alive and well and living in Paris een groot succes wordt op Broad- reikt hij zijn doel. Maar er zijn andere factoren. Bij Peter zijn dat Kitty en Ben. Kitty komt als eerste bij hem binnenval len. Zij is dakloos, van haar man Ben weggelopen en smeekt Peter om één nachtje onderdak. De wijze waarop dat gebeurt is al een voorteken. Voor Peter is er geen ontko men meer aan. Kitty bevalt het, Kitty blijft en wat erger is: Ben komt ook. Ben praat krom wat recht is en Peter is niet in staat hem partij te geven. Ach ter Bens zo duidelijk manke gedachtengang dreigt steeds het geweld dat Peter fataal zal worden. Het programma waarop Marco bij de Vaate, die zijn opleiding voltooide aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, de erkenning werd verleend, omvatte de Preludium en Fuga in E van Bach, de Fis- moll Variaties van Reger en de Parafrase Carillon van Toumemire. De jury die de Prijs toekende was samengesteld uit de organisten Albert de Klerk, Bernard Bar- telink, Klass Bolt en Ewald Kooiman ert enkele leden namens het conservatorium. A J L B S V Omdat de Amsterdamse zanger zich al een jaar of tien inzet voor een Speel-O- Theek in de hoofdstad voor geestelijk ge handicapte kinderen, was de opbrengst van het concert, dat tot in de vroege och tenduren duurde, voor dat doel bestemd. Er wen im 40.000 gulden ingezameld. Dit bedrag zal echter nog aangroeien, omdat toezeggingen voor overmaking per bank of giro nog geteld moeten worden. Peter is weliswaar de enige fi guur die dieper reliëf krijgt omdat zijn beweegredenen langzaam worden verduide lijkt. Van Rijn speelt Peter ge voelig genuanceerd. De twee anderen, Kitty en Ben zijn er slechts om aan die verduidelij king bij te dragen. Jenny Are an en Huib Broos leveren daar toe hun vakkundige bijdrage. Allebei zijn zij aanwezig als excellente typeringen. Jenny Arean als het vrouwtjesdier vol onbenul en opportunisme en Huib Broos als de patserige gladde glibber, zich bewust van de kracht van het onbere- deneerbaar geweld dat hem ei gen is. Elke nuance door Lem mens nauwgezet aangebracht krijgt in het spel van typerin gen overigens de volle aan dacht en het accentueert de schrijnende machteloosheid van de eenling. Frank Raven heeft voor De Trap een heel functioneel opengewerkt kamerdecor ont worpen. Geen beslotenheid voor die man die zich aan de buitenwereld wil onttrekken: hij is voor iedereen van alle kanten zichtbaar dus kwets baar. Een heel aantrekkelijke, bijzonder vitaal gespeelde voorstelling. De Trap komt in Haarlem in de Toneelschuur van 19 november t/m 2 decem ber. Die dreiging is al blootgelegd vanaf het moment dat Kitty haar intrede in Peters leven heeft gedaan. Wat we daarna nog meemaken is de smartelij ke ontluistering van een mens dat individu wil zijn. Kitty geeft het estafettestokje over als Ben komt. Samen werken ze aan Peter’s vernieling. Vier de personage in het spel is een zekere Oosterbaan, alibi voor elke handeling van Kitty en Ben en in wiens naam zich elke louche handeling kan voltrek ken. Oosterbaan kan alles; hij is de god die onzichtbaar maar alomtegenwoordig bepaalt. Lodewijk de Boer heeft Lemmens toneelspel helder ge regisseerd. Cor van Rijn als Toch is de jolijt in dit programma behoorlijk afgevlakt. Paul van Vliet is in de afgelopen tijd over zijn vak, zijn leven dus, gaan nadenken, althans hij uit zkh daar nu meer over. Een nogal triest liedje over een avond in een provinciaal hotelletje na de show, veel kanttekeningen bij relatievorming en een ronduit sombere houding ten aan zien van ons seksueel patroon laten de balans vaak naar de pessimistische kant doorslaan. Enerzijds getuigt Paul van Vliet in zijn maatschappelijk getinte bedjes en sketches van een onverholen teleurstel ling ten aanzien van zijn progressieve medemens waar mee hij uitstekend past in het beeld van de verhardende Peter woont alleen. Hij maakt een trap; webicht als zelfgekozen therapie om te ge nezen van een mislukte liefde. Van wat voor liefde? Dat maakt Gerard Lemmens op een te aarzelende wijze duide lijk. Een homofiele befde, waarom wordt dat niet meteen gezegd? Een groot deel van het stuk wordt de suggestie ge wekt dat Adrie niet Adrie maar Adri is, geen man maar een vrouw. De personages in aanmerking genomen kan dat ook niet anders en dat is nu juist het zwakke element in De Trap. En ik geloof dat iemand als Lemmens best in staat is die vaagheid te omzeilen. De Trap is een botsing tus sen twee werelden. Peter is ie mand die van nature een be paalde intebigentie bezit. Van daar zijn symbobsche poging uit zijn bestaan te ontsnappen: een trap waarmee hij het hoge re kan bereiken. Het voltooien van die trap betekent het einde van zijn misère. Met andere woorden: wanneer iemand zijn eigen gang kan gaan, dan be- HAARLEM. De 34-jarige Haarlemse organist Marco bij de Vaate heeft donder dagavond zijn studie afgerond met het behalen van de Prijs van Uitnemendheid. Daarmee is Bij de Vaate de eerste Haar lemmer in een periode van circa dertig jaar die in de voetsporen van Albert de Klerk treedt. Jacques Brei moest zich losscheuren uit de wereld van het amusement. BMH

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9