Waaier van grappen volgens beproefd recept in I Saltimbanchi concert Gil Evans Begrafenis Brei in Polynesië kenmerk Russisch duo Chaos heerst op zinloze groepsexpositie I II Klup Improviserende Musici start met Fantastische techniek KO z ■w1 Componist-dirigent Serly overleden Twintigers jubileren in Haarlemse Vleeshal CRM beticht van wanprestatie •Bi ‘EL I Mark Lubotsky en Ljuba Edlina in Amsterdam Onkostenvergoeding N I 2 KUNST 13 10 OKTOBER DINSDAG 19 7 8 Ata» geïmproviseerde ikt. m, Ik- F F J NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST uis- tel: nan EN W I t MB AMSTERDAM. De Italiaanse Commedia dell’ Arte-clowns I Co lombaioni hebben volgens hun beproefde en succesvolle humor-con- cept een nieuw programma gemaakt, nadat zij vorig seizoen daarvan al een deel hebben uitgeprobeerd. De première was maandag in Carré. I Saltimbanchi heet het en dat betekent heel gewoon kunstenmakers, ook wel kwakzalvers. Beide betekenissen zijn in de beste zin van betrekking op wat de broers Carlo en Alberto Colombaioni je voor schotelen. Hun nieuwe grappenreeks schuimt weer van de scherts en waanzinnig komische misverstanden. De heren Colombaioni laten u in I Saltimbanchi opnieuw schateren om niets, om de volmaakte illussie. MB Mh Gekookte schelvisrollen met kaassaus k Doe meer met vis, omdat *t zo Lekker is. i oR (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Op de valreep van de Oktober Jazzmaand, op de 28e dezer, wordt Haarlem een nieuwe activiteit op jazzgebied rijker. De Haarlemse Jazz Club die tot dusverre haar program ma, ongeacht de verschillende stijlen, op vrijdagavond presen teerde, gaat de activiteiten over twee avonden verdelen. De jazz liefhebber zal er binnenkort op kunnen rekenen op vrijdagavond in de Zanderzaal aan het Groot Heiligland te Haarlem terecht te kunnen voor oudestijl-jazz en blues, terwijl de zaterdag gere serveerd wordt voor moderne vormen van l muziek. ‘tl M 1 1 I Colombaioni: schateren om niets -R *1 KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) entree 10,(a.i.) c.j.p. geldig abonnement 6 concerten 50,(a.i.) l 1 JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) 3 dirigent: RONALD ZOLLMAN soliste DUBRAVKA TOMSIC - piano Concertgebouw Haarlem - vrijdag 13 oktober 1978 - 20.15 uur EERSTE CONCERT SERIE B Terwijl voor dit recital een programma was samengesteld waarop louter Russi sche componistennamen voorkwamen, zal dit duo dan in november opnieuw te horen zijn in een aantal Mozart-sonates. Eind van deze maand speelt Lubotsky dan boven dien nog sonates van Bach op ditzelfde podium, waarbij hij dan de klavecinist Glenn Wilson als partner heeft. Na deze serie van drie concerten, heeft men dan een beter overzicht op de artistieke vermo gens van de violist kunnen krijgen dan ooit tevoren. vorming, doet hij aan als een representant uit de school van Josef Suk. Laatstgenoemde, 44-jarige Rus, valt in zijn vaderland als componist een beetje tussen de wal en het schip, omdat hij daar als avant-gardist te boek staat. En om die reden is er weinig export van Schnittkes werk, waardoor het moeilijk is je een goed beeld van deze verschijning aan het muzi kale Sovjet-firmament te vormen. Op het Amsterdamse podium klinkt de betreffende muziek nauwelijks modern en het is te hopen dat er zich binnen het oeuvre van deze componist beter werk bevindt dan dit preludium voor vioolsolo. Gidon Kremer liet dit muzikaal „In Memo- riam” waarin op tamelijk ongemotiveerde wijze een tweede, op de band opgenomen vioolpartij in het spel wordt betrokken, in een vorig seizoen al horen. Maar bij her nieuwde kennismaking blijkt dit stuk eer der lachwekkende elementen te bevatten, dan dat het aangrijpende zieleroerselen zou uitdrukken. Veel indruk daarentegen maakte de uit voering van Sjostakovitsj’ Viool-pianoso- nate. Zoals altijd bij deze componist het geval is, worden ook in dit werk uit 1968 alle (al dan niet fugatisch opgezette) delen flink thematische uitgewerkt, terwijl in houdelijk alle kruit al is verschoten. Maar toch behoort dit opus 134 nog tot de rijpste creatieve vruchten van deze drie jaar gele den gestorven Russische meester. Alle in deze sonate voorkomende stemmingscon- trasten van schijnheilig zoete devotie, bittere ironie en sjagrijn tot bijtend sarcas me en zure quasi-humor werden in deze uitvoering in elk geval uiterst kleurrijk tegen elkaar uitgespeeld. Het „Duo concertant” van de destijds vijftigjarige Stravinski, viel qua karakter een beetje tegen, omdat de componist hier in de praktijk te veel werd voorgesteld als neo-romanticus in de zin van Sjostako vitsj. Maar wanneer het op werkelijke ro mantiek aankwam, zoals tenslotte bij de bewogen Sérénade mélancolique opus 26 en het als champagne mousserende Valse- Scherzo opus 34, beide van Tsjaikovski, kon het duo Lubotsky-Edlina de expressi viteit weer in alle vrijheid het volle pond geven. „Deze brief werd tot op heden niet door de minister beantwoord. De door het kamerlid Voogd (PvdA) hier over gestelde vragen werden onlangs wel door de minister beantwoord: de nieuwe computer van CRM zou de boosdoener zijn. Het bestuur van het GENECO heeft besloten deze wan prestatie van CRM niet meer te ne men”, aldus het genootschap. Ook de vakgroep componisten van de Koninklijke Nederlandse Toon kunstenaarsvereniging (KNTV) heeft bij mmister Gardeniers bezwaar ge maakt tegen het „minachtend gedrag van het ministerie”. De vakgroep van KNTV staat achter wat het Genoot schap van Nederlandse componisten hierover te berde heeft gebracht. De vakgroep onderstreept nog eens de noodzaak spoedig een fonds voor de scheppende kunst op te richten. Het wordt volgens de werkgroep zo langzamerhand tijd dat het ministerie van CRM al die schitterende beleids voornemens, nota’s etc. eens uitvoert. deze maand korte tijd in ons land verblij ven voor enkele concerten. Het Gil Evans Orchestra zal ook ditmaal vermoedelijk een achttal musici omvatten, dat een sterk symfonisch gekleurde klank kleur zal hebben. Onder de leden, die Gil Evans ditmaal mee zal nemen naar Neder land bevinden zich waarschijnlijk de riet- blazers Steve Lacy en Arthur Blythe, ex Blood, Sweat Tears-trompettist Lew So- loff en de vrouwelijke slagwerker Sue Evans. Af gezien van een dergelijk feestelijk evenement is de KIM niet van zins om het programmatische accent te plaatsen op dure binnen- en buitenlandse groepen, waardoor een toegangsprijs mogelijk jazz- fans zou weerhouden om naar de Zander- zaal te komen. In principe zullen de mo derne stijlavonden op zaterdagavond vrij toegankelijk zijn. Op deze KIM-avonden zullen bovendien zoveel mogelijk musici uit de Haarlemse regio te beluisteren zijn hetzij in een vaste ensemble-vorm, een ad- hocgroep of in georganiseerde jam-sessi- ons. Groepstentoonstellingen zijn een onding voor de bezoeker omdat hij wordt losgela ten in een jungle waarin hij alleen zijn blote handen kan gebruiken om zijn kostje bij elkaar te scharrelen en voor de criticus omdat ie gedwongen is plotseling allerlei lijnen in het gebodene te zien, trends te onderscheiden en bovendien nog alle kun stenaars met naam en toenaam te vermel den zodat het verhaal of veel te lang wordt of onvolledig. In het laatste geval betekent het weglaten van iedere naam minstens een keer een boze brief. Als het niet van de kunstenaar zelf is, dan komt ie wel van zijn moeder, zijn concubine of van de een of andere tante Truus die zich het lot van de nimmer erkende en volslagen vergeten ar tiest aantrekt. In de Vleeshal hangt het werk van net geen 30 kunstenaars als ik goed heb geteld. Dat zijn er bijna tien teveel want de ten toonstelling heet zoals gemeld „Twintig in de Hallen”. Maar deze ieder jaar weer ad- hoc georganiseerde groep van overwegend Haarlemse kunstenaars viert haar tienja rig bestaan en in zo’n geval wil, c.q. moet iedereen er bij zijn, dus what’s in a name? Die bijna dertig kunstenaars die nu in de Vleeshal zijn te zien hebben in hun jonge Hij zou volgende week naar Hongarije afreizen om daar als gast van het Bartók Instituut een aantal concerten te geven en lezingen te houden. kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. programma: SCHUMANN Ouverture, scherzo en finale op. 52 Pianoconcert in a kl. t. Symfonie no 4 het alsof de heren je op de vingers tikken en manen tot opletten: want juist dan gebeurt het en ontstaat er als vanuit het niets door een plotselinge, razendsnelle opbouw een volkomen onverwachte dol komische plot. Schateren om niets. Dat is het waartoe I Colombaioni het publiek aanzetten. Om niets, want die paparazzi-snelle Italianen doen alsof. Niets gebeurt echt, alles is truuk, satire of parodie. Hun programma I Saltimbanchi bevat een aantal hoofdbe standdelen die in rap tempo aan elkaar gepraat worden. In het Italiaans, maar de vaste bezoekers van I Colombaioni weten dat er bij hen geen taalprobleem bestaat. Bij alles wat wordt gezegd gedragen Al berto en Carlo zich zo beeldend, dat je jezelf een voortreffelijk kenner van het Italiaans voelt bij het verlaten van het theater. I Saltimbanchi bevat temidden van de voortrazende vrolijkheid enkele prachtige hoogtepunten. Bijvoorbeeld het verhaal van Orlando die de draak moet verslaan, vrij na een oude oorspronkelijke Franse sage. Even doet dat nummer denken aan Ver van zijn wieg in Anderlecht wordt de 49 jaar geworden Brei toe vertrouwd aan de vulkanische grond op de bergachtige Marquesas eilan den in de Stille Oceaan. AMSTERDAM. Mark Lubotsky en Ljuba Edlina, Russische musici die sinds hun vestiging in Nederland, twee jaar terug, zowel door hun pedagogische werk aan de conservatoria als door gezamenlij ke optredens als viool-pianoduo in brede kring de aandacht trokken, speelden maandagavond in de kleine zaal van het Amsterdams Concertgebouw. Carlo en Alberto Colombaioni spelen dat alles klaar zonder de minste theater- franje. Geen peperduur decor, geen glitter, geen geluidsinstallatie of andere techni sche foefjes staan him ten dienste. Ze treden op zoals je ze ook buiten het theater kunt tegenkomen, zonder grime en ge woon gekleed in een onopvallend alle daags pak. Slechts een beperkte verzame ling attributen is ruimschoots voldoende om de illusie groots tot leven te wekken. Een spirituele voorstelling vol puur ver maak en onbezorgd amusement, waard om meer dan één keer te zien. DEN HAAG (ANP). Het Genoot schap van Nederlandse Componisten (GENECO) heeft maandag zijn advo caat opdracht gegeven op te treden tegen het ministerie van CRM. Het GENECO drong een maand geleden schriftelijk bij de minister aan op spoedige betaling van honoraria aan componisten voor opdrachten die zij al bijna een jaar geleden hebben uit gevoerd. Voor de musici is een zo eerlijk mogelij ke, maar bescheiden financiering opgezet uit de bar opbrengsten van deze avonden. In principe stelt de KIM - die (nog) op geen enkele financiële steun van de gemeente Haarlem mag rekenen - zich ten doel de meewerkende musicus een onkostenver goeding van vijftig gulden uit te betalen. Op deze wijze wil de werkgroep tevens er de nadruk op leggen een podium voor de regionale jazz te willen zijn. Op de agenda staan dan ook optredens van Big Band Loenen (4 november), Eh... Dinges (11 no vember), Soft Ice (18 november), Sound Circle (25 november), naast optredens van Harry Verbeke <2 december) en Herman de Wit (16 december). Musici die met de Werkgroep KIM in contact willen komen kunnen zich het best wenden tot Nico Meijer (Papentorenvest 8b, 2011 AV Haarlem; tel. 023-317138) of Ernst Oosterveld (Lange Herenvest 80, 2011 BV Haarlem; tel. 023-323932). HAARLEM. Groepstentoonstellin gen zijn een onding. Een groot aantal kunstwerken - hoe meer hoe beter denken sommige organisatoren - wordt bijelkaar geharkt en in een volstrekt willekeurige volgorde opgehangen. De informatie reikt niet verder dan een knullig opgeplakt titeltje en in het beste geval wordt er snel een catalogus in elkaar gedraaid. Natuur lijk gebeurt dat lang niet altijd zo, maar het geval wil wel dat van de drie groeps- exposities die er dit jaar in de Vishal en Vleeshal zijn geweest er minstens twee voor een dikke onvoldoende in aanmer king komen. Een van die twee is de jubi leumtentoonstelling van de „Twintig in de Hallen”, een volstrekt zinloze uitstal ling van een onoverzienbare hoeveelheid van de meest uiteenlopende kwaliteiten en stijlen. schien kunnen groepstentoonstellingen op die basis best wel eens leuk zijn. CEES STRAUS (Tot en met het einde van deze week, dagelijks van 10-17 uur). ■»s I S= Temidden van de waaier van grappen is er een act waaraan drie vrijwilligers uit het publiek mogen mee-improviseren. Ge baseerd op de opera Cavalleria Rusticana volgt dan een ironische persiflage op het fenomeen opera, zonder dat er een noot wordt gezongen. Wellicht zou er een bepaald onderwerp, een thema of een samenhangend beeld van bepaalde stijlen gevonden kunnen wor den. Zodat het voor de criticus leuker is om er over te schrijven in plaats van het geven van een dorre opsomming van aller lei namen waarvoor de lezer net zo goed het plaatselijk telefoonboek kan raadple gen. Zodat het voor de gemiddelde ten- toonstellingbezoeker ook aardiger is om tenminste met iets meer dan zijn blote handen in die jungle te vertoeven. Mis- jaren allemaal wel .eens aan een eerdere tentoonstelling bij dezelfde groep deelge nomen. Een zeker deel werd als het ware afgeroomd door De Groep die zich als enige gezelschap een behoorlijke kwaliteit kan permitteren met als gevolg dat zij dit jaar de enige echt werkelijk goede groeps expositie te bieden had. Nu wil dat helemaal niet zeggen dat er zo heel veel slechts bij de Twintigers zit. Er zijn grofweg een aantal stijlcategorieën te ontdekken die ieder voor zich een topper hebben naast een baar zwakke broeders. Vooral op de bovenverdieping zijn de fijn schilders goed vertegenwoordigd naast en kele abstract-geometristen. Beneden con trasteren de traditionele beeldhouwers met een gering aantal avant gardisten. Of om het anders te zeggen: je vindt van uiterst klassiek tot bijna would be modern in de Vleeshal. Het grote verschil in kwali teit is overigens vaak stuitend. Hoe zou nu iemand als André Gouw zich voelen als hij zijn werk ziet in de gedachte dat zich rechtstandig onder hem schilderijen be vinden die in de eerste de beste galanterie winkel nog zouden misstaan? Zou een man van zijn capaciteiten - en hij komt hier in de Vleeshal naar voren met een allure *die voor de Haarlemse fijnschilders van nage noeg ongekende klasse is - plotseling zijn werken willen weghalen? Zouden een Ben Glas, een Ronald Ruseler, een Frans Hak of een Machteld Hooyen het mateloos ge stumper om hen heen als concurrentie moeten beschouwen? En heeft het ook maar in de verste verte zin dat je van een Glas of een Ruseler maar een of twee doeken ziet die volstrekt geen beeld geven van wat zij aan kwaliteit in huis hebben? Wie goed zijn best doet, kan natuurlijk best op deze exposities een aantal conclu sies trekken of wat lijnen onderscheiden. Er is een zekere categorie van Twintigers die sinds hun debuut het predikaat „veel belovend” of „getalenteerd” bewaarheid hebben. Er zijn ook deelnemers wiqj- werk lijkt op een debuut, ook al weet je dat ze al zo’n tien jaar meedraaien. Waarschijnlijk moet je daar nog eens tien jaar op wachten Serly, die uit Hongarije afkomstig was, verwierf grote bekendheid door het vol tooien van de laatste twee werken van Bela Bartók, te weten het derde pianocon cert en vioolconcert. bokswedstrijd waarin de twee clowns uit gelezen staaltjes van timing tonen. In Pro tests solieert de kleine Carlo als een gemo derniseerde arme soldaat Schweyck. Een nummer van groteske vindingrijkheid waarin een welhaast volmaakte balans van stille humor en aandoenlijkheid wordt bereikt. Een typering die mag gelden als stille getuige van de waanzin van de oor log. En Carlo Colombaioni weet zelfs nog mimiek uit zijn gasmasker te toveren. De KNTV wil meedenken over de verwezenlijking ervan. Hierbij zou het plan „iedereen muziek” van de federatie van kunstenaarsverenigin gen als uitgangspunt kunnen dienen, aldus de vakgroep componisten van de KNTV. GIL EVANS Evenals zijn begeleidster Ljuba Edlina (echtgenote van Rostislav Dubinsky; de vroegere primarius van het Borodin Kwartet), is Mark Lubotsky technisch fan tastisch goed uitgerust. En in zijn fijnzin nigheid bij een warme en krachtige toon- of misschien leren ze het wel nooit. Het woord „expositierijp” mag dan de laatste tijd niet zo heel erg veel meer worden gebruikt, het dunkt me dat menige Twinti ger zich wel mag afvragen in hoeverre zijn werk de openbaarheid verdraagt. De moderne-stijlavonden zullen onder coördinatie staan van de enkele maanden geleden opgerichte Werkgroep KIM (Klup Improviserende Musici), een initiatief van jazzmusici uit de regio Haarlem om te komen tot een regelmatige presentatie van eigentijdse jazz. Na besprekingen met het bestuur van de HJC had de inbreng van deze werkgroep een uitbreiding van het totale aantal HJC-activiteiten tot gevolg. Waarbij vermeld moet worden dat de Werkgroep KIM organisatorisch een deel is geworden van de jazzclub. De wekelijkse KIM-activiteiten worden op 28 oktober ingéluid met een waar feestelijk gebeuren: een optreden van het Amerikaanse Gil Evans Orchestra, dat Haarlem zal aandoen in een samenstelling die niet al te zeer zal afwijken van de bezetting die nogal opzien baarde tijdens I de meest recente editie van het Northsea 1 Jazz Festival in Den Haag. De zich altijd weer vernieuwende componist en arran geur Gil Evans, die zijn eerste wereldfaam dankte aan de samenwerking met Miles Davis in de jaren vijftig en aan de histori- I sche opnamen waarin hun beider werk toen resulteerde, zal tegen het einde van rf- Carlo Colombaioni als een gemoderni seerde soldaat Schweyck, een stille getui ge van de waanzin van de oorlog. Misschien gaan de organisatoren achter deze groepstentoonstelling het volgende jaar ook eens werkelijke inhoud aan het begrip „twintig” geven hetgeen een tel woord is tussen de negentien en de eenent wintig en niet tussen de achtentwintig en de dertig. Een groepstentoonstelling van twintig deelhemers is al heel wat, maar het kan wat minder chaotisch zijn dan thans het geval is. PARIJS (AFP). Niet in Vlaan- derland en niet in Parijse grond, maar in Frans Polynesië wordt de maandagochtend vroeg in Parijs overleden zanger-acteur Jacques Brei begraven. Op dit eerste concert, door dit al weer ruim twintig jaar geleden geformeerde duo dat in het samenspel dan ook geen problemen kent, stond Sjostakovitsj in het gedeelte van voor de pauze centraal. Aller eerst door middel van diens aan David Oistrach opgedragen sonate, en verder door het Preludium in memoriam Dimitri Sjostakovitsj, van Alfred Schnittke. .1 l 800 g schelvisfilets, 50 g boter, citroensap, 45 g bloem, 40 g geraspte oude kaas, peper, selderijsaus. Po'cheer de opgerolde filets gaar in weinig water met wat zout en citroensap. Boter smelten, al roerende bloem toevoegen en vervolgens visnat tot gladde massa ontstaat. Saus van vuur nemen en kaas, peper en selderijsaus gelijkmatig toevoegen Produktschap voor Vis en Visprodukten, 's-Gravenhage^^^B; de Hamlet-persiflage uit het vorige pro gramma, maar de komische wisselwer king tussen de beide broers bezorgt het toch weer een geheel andere sfeer. Dan is er een briljante uitvoering van een op volmaakte misverstanden berustende De gebroeders Colombaioni hebben zich toègelegd op het oude Italiaanse theater- ambacht van clowns en potsenmakers, dat is ontstaan binnen de commedia dell’arte- traditie. Acteurs als serieuze clowns, een beroep dat van vader op zoon werd door gegeven. Een theaterspecialiteit die wij in ons land niet kennen en waarbij elk thea terfacet kan worden aangeroerd. In Italië zouden - volgens het programmaboekje - nog zo’n vierhonderd clown-families zijn, maar de meeste verlaten nooit het land, vaak niet eens hun eigen stad. Met I Colombaioni hebben we het dus getroffen. Zij spelen al jaren buiten Italië en zijn in Nederland al lang goede beken de. We hebben het zelfs bijzonder met ze getroffen, want de korte, wat gezette Carlo en zijn rijziger broer Alberto hebben hun komisch talent tot ongeloofwaardige scherpte aangezet. Hun grappen zijn zo tot in details uitgebalanceerd, dat er een uniek spel van misverstanden ontstaat. Hun verrichtingen zijn een opeenvolging van tot leven gekombn cartoons. Soms, als je aandacht iets dreigt te verslappen, als je wel meent te weten wat er komen gaat, is Overzicht op de begane grond van de Vleeshal met twee objecten in hout en staal van Henk Klijn en schilderijen van onder meer Berend Pasman daarachter. LONDEN (AP). De Amerikaanse componist-dirigent Tibor Serly is zondag op 76-jarige leeftijd in Londen overleden na op straat te zijn aangereden door een auto. A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13