Klompenboom van Ermanno Olmi uitgebracht voor breed publiek Sfeervol drama van machtsmisbruik Nieuw overtuiging neergezet Doodzonde blufferig en te ambitieus Stuntman Hooper biedt sensaties [amsterdam F n nd L Haarlem Nazi-praktijken zonder Filmhuizen e Pools festival met Rysopis afgesloten I UI Annie Hall ■■■uM KI 19 FILM 19 7 8 OKTOBER VRIJDAG 1 3 J l deruijter ^TApijGordijn, NOORDHOLLANDS PHILHARMON1SCH ORKEST Gebonden f 39,50 28 februari 1945 - 10 april 1945 De laatste veertig dagen van Hitlers propagandachef. I Met zijn film „De Klompen boom”, die in Cannes 1978 de hoogste onderscheiding, de Gou den Palm, kreeg, is de Italiaanse regisseur Ermanno Olmi na een jarenlange afwezigheid van het witte doek teruggekeerd uit de vergetelheid en dadelijk inge deeld bij de voornaamste verte genwoordigers van een eens zo glorievolle en vernieuwende film beweging. Olmi kreeg in de jaren zestig internationale bekendheid met twee bescheiden films over eenvoudige mensen, „II Posto” („Het Baantje”) en „I Fidanzati” („De Verloofden”). Het succes bleef beperkt tot een kleine kring van fijnproevers en er was slechts een enkele mislukking voor nodig om de zo hoopvol begonnen car rière vroegtijdig te.doen beëindi gen. 850 dessins en kleuren gordijnstof en velours alles gratis genaaid met orig. keurkon garantie. rips KEURKON 4. 4 Sorcerer *=- 'j I s Vader en zoon in De Klompenboom. (Tuschinski en Alhambra) ADVERTENTIE) its IN UMUIDENS GROOTSTE SPECIAALZAAK MARKTPLEIN 50 IJMUIDEN alle iar. ADVERTENTIE) Verkrijgbaar bij de boekhandel. 3 concerten op de vrijdagavonden 20 oktober, 22 december en 23 februari ment aangebroken om de nu veertienjari ge „Hitlertjes” te bevrijden van de moge lijk remmende invloed van hun pleegva ders. Vierennegentig mannen in verschil lende delen van Europa, Amerika en Ca nada moeten daarom in het grootste ge heim gedood worden en tot dit doel heeft Mengele enige trouwe mede-vluchtelingen uit het Derde Rijk bijeengeroepen. Zij krijgen ieder een eigen rayon in die landen aangewezen waarbinnen zij de hun toege wezen, slachtoffers, allen gewone, middel matige mannen van omstreeks 65 jaar discreet uit de wereld moeten helpen. DE AMERIKAANSE schrijver Ira Levin, bekend door thrillers als „A Kiss before Dying” en „Rozemary’s Baby”, vertelt in zijn The boys from Brazil een wel uiterst gecompliceerd en onwaarschijnlijk verhaal over Nazi-acitiviteiten in Zuid-Amerika die ten doel hebben het meer dan ooit bedreigde Arische ras veilig te stellen. Voorbereidingen tot dat doel zijn al getroffen en vooreen goed deel succesvol beëindigd als roman en film beginnen. Het klinkt allemaal nogal fantastisch vooral waar de enige die dat kan verhinde ren niemand anders is dan de in Wenen - wonende Ezra Lieberman die via een spi on ter plekke gedeeltelijk op de hoogte is gekomen van de plannen. De film die Franklin J. Schaffner („Pla net of the Apes”, „Patton”) van Levin’s roman heeft gemaakt is door zijn meer geserreerde vorm iets makkelijker ver teerbaar dan het wijdlopige geschreven origineel maar ontkomt uiteraard niet aan de kitschige aspecten van het boek. Men gele wordt gespeeld door de slechtst denk bare acteur voor die rol, namelijk Gregory Peck die met een aangeplakt snorretje vergeefs probeert een duivelse figuur uit te beelden. En Laurence Olivier, van huis uit een betere acteur, heeft niettemin moei te om een acceptabele Lieberman voor te stellen die met zijn laatste krachten de eindstrijd met aartsvijandxMengele tot een goed einde brengt. Hoewel dat einde in zoverre nog open blijft dat er geen zeker heid bestaat over de in Europa en Amerika uitgezette Hitlers. „The Boys from Brazil” is deze week in een twintigtal gemeenten in première ge gaan, wat Amsterdam betreft in Tuschins ki I. naakte Lomme Olmi werkte wel door maar na zijn „E venno un Uomo” („Er kwam een man"), een poging om via Rod Steiger in de hoofd rol hulde te brengen aan paus Johannes XXIII, hadden weinig buitenlandse impor teurs nog zin geld ie steken in dit te weinig spectaculaire talent. Zijn triomfale terugkeer, vijftien jaar na „De Verloofden” betekent een daad van eenvoudige rechtvaardigheid en het is niet uitgesloten dat na dit verlate succes een importeur of een televisie-omroep de moed zal opbrengen terug te grijpen naar vroegere, naar inmiddels vergeten werken als „Un certo Giorno”, „Durante l’Estate” of „La Circonstanza”. Voorlopig mogen we al blij zijn dat „De Klompenboom” geen beperkte roulatie als binnen een be paald circuit heeft gekregen, maar zijn première beleeft in Tuschinski en Alham bra, waarna de kans gestegen is dat een breed publiek van dit sfeervolle meester werkje kennis zal nemen. De film speelt in Noord-Italië, in de landstreek Lombardije en de handeling heeft plaats tussen de herfst van 1897 en de lente van 1898. In die tijd woonden derlandse film „Doodzonde” die ook geen slechte beurt op publiciteitsgebied maakt met een omstreden affiche waarop een kruisbeeldje als halssieraad te zien is in een laag decolleté met het corpus christi afvallend van het kruis Er is een sterke rolbezetting met Cor van Rijn, Josée Ruiter, Willeke van Ammel- rooy, Jan de Cler, Bernard Droog en Chris Lomme maar ze krijgen bijna allen rollen te spelen die weinig houvast bieden en even weifelend vertolkt worden. Van enige logische samenhang met het verleden, waarin het mijnwerkersaspect nauwelijks meer aandacht krijgt, is dan al geen spra ke meer. abonnement 3 concerten 20,— (a.i.) c.j.p. geldig losse kaart 10,— (a.i.) kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. niet naar school kunnen en bovendien komen ze voor de moeilijkheid te staan hun Minec betere kleren te moeten geven en vooral beter schoeisel, want hij zal dagelijks 6 kilometer heen en terug moe ten lopen. Als Minecs oude klompen het in de winter begeven, staat vader Batisti niets anders over dan een jonge populier op „zijfi” grond om te hakken en uit de stam een paar nieuwe klompen voor zijn zoontje te maken. De misdaad, vergrijp aan andermans goed, wordt pas in de lente ontdekt maar de straf is er niet minder om: de familie moet onmiddellijk huis en land verlaten. Met de bevolking van de streek rond Bergamo heeft Olmi dit kleine drama van machtsmisbruik sober en zonder sociale leuzen verfilmd als een onontkoombaar treurspel, dat de bezitlozen treft. Dat ver der de sfeer van het landschap en de aanwezigheid van authentieke bewoners uit de streek aan het geheel een noodzake lijke schijn van onnaspeelbare werkelijk heid geeft, maakt „De Klompenboom” in zijn aangrijpende eenvoud tot een van die filmische hoogtepunten die hun waarde blijven behouden. gastdirigenten: DAVID PORCELIJN, LUCAS VIS en OTAKAR TRHLIK solisten: MARK LUBOTSKY, ALBERTO LYSY, EDITH VOLCKAERT - viool ALBERT DE KLERK - orgel SEIZOEN 1978-1979 SERIE C „Meestervioolconcerten van de 20ste eeuw Concertgebouw Haarlem - 20.15 uur eerste concert op 20 oktober a.s. ivrij i- 3: Vatt >9 se ing. B- 35 er- „Doodzonde”, in dertien theaters over het hele land, is gemaakt door René van Nie van wie met films als „Kind van de Zon” (met José Ruiter) en „Een stille Lief de” (met Cor van Rijn) achter zich wel iets te verwachten viel. Zijn bedoelingen met „Doodzonde” blijken echter te ambitieus, terwijl zijn vormgeving ditmaal lichtelijk irriteert door opdringerige, te lang aange houden en te kwasi veelzeggende beelden die de film een blufferig karakter geven. René van Nie werkt in deze derde grote speelfilm in twee tijdsniveaus. Het heden is normaal in kleur gehouden, het verleden waaruit geput wordt om dingen in het heden te verklaren, heeft de sepia-tint van oude foto’s. De door Cor van Rijn gespeelde Marcel werd geboren in een mijnwerkersgezin en is in deze tijd een wankelmoedig man, acteur van twijfelachtig talent, weinig in aanzien bij vrouw en dochter die met zijn besluiteloosheid de spot drijven. Door hen wordt hij min of meer gedwongen partij te kiezen als in de buurt een kerk dreigt afgebroken te worden en de buurtbewo ners een protestactie beginnen die eindigt in een bezetting van de kerk. Beelden uit het verleden maken duidelijk dat de ac teur als kind geleden heeft onder de ang stige houding van zijn vader die mijnwer ker was en weigerde mee te doen aan linkse demonstraties voor verbetering van de werkomstandigheden. Dit samenspel van verleden en heden heeft in het begin nog wel aantrekkelijke kanten, vooral ook omdat de oude jeugdbeelden erg mooi van sfeer zijn. Maar in het verdere verloop gaan zich vreemde dingen afspelen in de bezette kerk waarin de actievoerders on der aanvoering van Marcel’s dominerende echtgenote een bijbelspel gaan opvoeren met een sterk blasfemisch karakter waar aan de man met zjjn frustraties uit een katholieke jeugd, met tegenzin zijn mede werking verleent. Hier treedt de fantasie van de regisséur-scenarioschrijver buiten alle acceptabele perken en ontstaan een hinderlijke stijlbreuk met het reële begin. enkele boerenfamilies als pachters op de grote boerderijen die toebehoorden aan een landeigenaar, die op tweederde van iedere oogst aanspraak kon doen gelden. In vluchtige trekken schetst Olmi enkele van die families in hun moeilijk en hard werkend bestaan maar concentreert zich daarbij vooral op Batisti en zijn vrouw, die van de pastoor het vreugdevolle nieuws te horen krijgen dat hun zoontje Minec zo intelligent bevonden is dat hij de school mag volgen. De tijding heeft echter ook haar donkere zijde. Batista en zijn vrouw zijn bang voor de reacties van buren van wie de kinderen Joseph Goebbels Dagboek 1945 y Een Elsevier uitgave^F Een Chris knielt voor een aan het kruis gespijkerde Cor van Rijn in Doodzonde. over kolkende stromen voeren. Het is soms 1 DEZE WEEK komen drie nieuwe films het Haarlemse programma verlevendigen. Lido is een van de tien theaters in het land die „Hooper” in première mogen brengen en Luxor vertoont ’s middags en in de eerste avondvoorstelingen de nieuwste Disneyfilm „Peter en Elliot de Draak”. En dan is er nog „Grease” in Palace. Het beste programma, ’s avonds en in de nachtvoorstellingen heeft Roxy die Annie Hall” met Woody Allen en Diane Keaton voor de vierde week prolongeert en ’s nachts Pasolini’s „1001 Nacht” eveneens geprolongeerd heeft. Studio brengt als reprise een oude de Funès, „De Gendarme op Vrijersvoeten” en vertoont maandagavond en in de nacht voorstellingen „Kringloop van de Angst” („Full Circle”) waarin Mia Farrow als in „Rosemary’s Baby” het slachtoffer wordt van allerlei waanvoorstellingen die ver band houden met de dramatische dood van haar achtjarig dochtertje. Op de mati nees van falace een oude Dik Trom-film met de doortastende titel „Dik Trom weet Raad”. IN HET AMSTERDAMSE bioscooppro- gramma komen twee premières voor die ook in Haarlem te zien zijn en dus daar besproken zijn. Dat is „Hooper” met Burt Reynolds die de grote stuntman speelt in Cineac Damrak en „Grease” die ten on rechte drie theaters bezet houdt: Bellevue Cinerama, Du Midi en Saskia. Behalve naar beide druk geadverteerde films gaat de aandacht toch vooral uit naar de Ne- van het kwade teveel, wat niet wil zeggen dat met „Konvooi van de Angst niet een paar uurtjes van spannend amusement te beleven valt. Zoals men in het Rembrandt- plein Theater kan ondervinden. ADVERTENTIE) Dank zij het geniale brein van de naar Paraguay gevluchte oorlogsmisdadiger dr. Josef Mengele, de beul van Auschwitz die de bijnaam „Engel des Doods” kreeg, is via laboratoriumproeven, daterend uit 1943 de mogelijkheid geschapen kinderen te laten verwekken die naar karakter en aangeboren eigenschappen volkomen identiek zijn aan de baby die Hitler eens was. Een kleine honderd van die baby's is veertien jaar geleden in diverse landen van Europa en in Amerika en Canada ondergebracht bij pleegouders en bij de aanvang van Ira Levin’s boek is het mo „Hooper” is het verhaal van een stunt man die in de film Sunny Hooper heet en door Burt Reynolds op diens bekende vi riele manier gespeeld wordt. Een onbedui dend verhaaltje overigens verbindt de di verse stunt-prestaties van Hooper die in Hollywood de bekendste man op dit ge bied is en bij talloze sensatiefilms betrok ken wordt. Moeilijkheden met een veelei sende regisseur, de angst voorbijgestreefd te worden door een juist gearriveerde jon gere stuntman en bezorgdheid over zijn nek waaraan hij al na minder geslaagde stunts verschillende malen geopereerd is vormen de ingrediënten waaruit „Hooper” is samengesteld. De nieuwe Disney is het zoveelste kinderavontuur, ditmaal van het weesjon- getje Peter die bij een afschuwelijk pleeg gezin terecht is gekomen en bij zijn ont snapping uit die nare omgeving geholpen wordt door Elliot de Draak. Elliot voert hem mee naar een vissersplaatsje waar hij bij de vuurtorenwachter een nieuw tehuis vindt. Elliot krijgt daar moeilijkheden met een kwakzalver die voor eigen voordeel zich van hem meester wil maken, maar de draak heeft gelukkig de gave zich onzicht baar te kunnen maken en dat hulpmiddel komt hem goed te pas. Het leukste van de film bestaat hierin dat de meespelende acteurs echt zijn en alleen de draak een getekende figuur is. De vermenging van de twee technieken levert een bijzonder amusante film op met onweerstaanbare truc-mogelijkheden en de acteurs waaronder bekende namen als Mickey Rooney en Shelley Winters passen zich helemaal aan bij hun getekende te genspeler. Bovendien is de film geheel nagesynchroniseerd in het Nederlands. Over „Grease” in Cinema Palace is en kele dagen geleden uitvoerig in deze krant geïnformeerd en daaruit kan worden op gemaakt dat John Travolta na zijn enorm succes in „Saturday Night Fever” door gaat met een zang- en dans-idool uit de jaren 50 voor te stellen, ditmaal als harten veroveraar op een „college”. gen ilijk- Gregory Peck speelt Mengele die een gewon de medestrij der helpt in The Boys from Brazil. (Tuschinski I) konfektie garantie ZOALS WIJ VORIGE WEEK al (met inhoudsopgave) hebben vermeld draait deze week het staartje van de Poolse veer tiendaagse in de filmhuizen. Vanavond betekent dat de vertoning van Rysopis \(„Bijzondere kentekeningen: geen), een \min of meer autobiografische film Van Jerzy Skolimowski in respectievelijk Het Plein in Schalkwijk en Het Melkwoud in de Zijlstraat in Haarlem-Centrum. Het Melkwoud gaat dit weekeinde door met de vertoning zowel op zaterdag als op zon dag van de satirische oorlogsfilm Waar is de generaal van Tadeus Chmielewski. In filmhuis Velsen gaat vanavond nog een veertig jaar oude film van Hitchcock „Young and Innocent”, een vroeg bewijs van diens talent om te amuseren en de spanningen hoog op te doen lopen. De' volgende week is eveneens in Filmhuis Velsen op dinsdag en woensdag „Kwar- taalbalans” van de Poolse regisseur (nieuwse lichting) Krzysztof Zanussi te zien die een enkel mens en zijn problemen centraal stelt in zijn werk. In „Kwartaalbalans'’ is dat de vrouw Martha die in de dertig is en zich de sleur van haar bestaan realiseert. Ze ontvlucht de echtelijke woning en begint een avon tuur met een vrijbuiterachtige figuur maar als ze opnieuw de balans van haar leven opmaakt kiest ze toch man en kind en probeert de vroegere relaties te herstel len. „Kwartaalbalans” komt volgende week donderdag en vrijdag ook in resp. Filmhuis Castricum en Filmhuis Heems kerk. In de filmhuizen DAC, Het Plein en Melkwoud vinden in de week van 18 t/m 22 oktober in toerbeurt vertoningen plaats van de Nederlandse film „Dooltocht” van Sjors Schouten. Film Inn Zandvoort ten met zonder reden gebeurd want Friedkin’s film is min of meer een re-make van „Le Salaire de la Peur” waarmee Cluzot in 1953 naam maakte. Beide films hebben tot uitgangspunt een thrillerachtige roman van Georges Arnaud die in het Engels vertaald „The Wages of Fear” heette. De Franse film waarin Yves Montand, Char les Vanel, Peter van Eyck en Vera Cluzot meespeelden had destijds als Nederlandse titel „Het Loon van de Angst”. Konvooi van de Angst” en „Het Loon van de Angst” hebben een basis-thema gemeen. In beide films worden enkele des perado’s die om een of andere reden hun land hebben moeten ontvluchten en ge strand zijn in een Zuid-Amerikaanse dic- tatuurstaat, betrokken bij een levensge vaarlijk transport van nitro-glycerine be stemd om er een brandende oliebron via explosies mee te blussen. Dat levert haar- rijzende situaties op en Friedkin heeft vooral gebruik gemaakt van de overtocht van een tweetal wrakke hangbruggen die v De Amerikaanse, door William Friedkin („The Boys in the Band”, „The French Connection”) geregisseerde film „Sorce rer”, in het Nederlands vertaald met „Kon vooi van de Angst” is opgedragen aan de Franse regisseur Henri Clouzot. En dat is ^□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□ppppqpqQqpqpqqqqqqqpppppaaaaaaD'aaaaaaaaaaaaaaDaaaoaaDaDaaaDDaaaaai René van Nie levert derde grote produktie af slotte draait vandaag en morgen „Iff”, de bizarre Engelse kostschoolfilm van Lind say Anderson waarin grondig afgerekend wordt met een opvoedingssysteem vol tra dities en pogingen tot gelijkschakeling van het individu. Het Nederlands Filmmuseum zet nog even zijn Poolse filmserie voort met op a.s. dinsdag, woensdag en donderdag films van Wajda en Has te vertonen. Dinsdag gaat Wajda’s „Onschuldige Verleiders” uit 1960, woensdag een reprise van „Manus cript gevonden te Saragossa”, een uiterst gecompliceerde film van Wojciech J. Has uit 1965 en tenslotte „Jacht op Vliegen” van Andrzej Wajda uit 1969, een komisch- trieste film over een mislukte man. Hierna geeft het filmmuseum een interessant beeld van hoe Ibsen in de loop der tijden door de film behandeld is in een serie van Ibsen verfilmingen door Duitse, Zweedse en Amerikaanse regisseurs (hans Stein- hoff en Raoul Walsh). i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19