pagina LLCt jï i b.v. Ooit was Absorberen Film verboden Laat me VVN Boekje „Slecht” door Wolfs winkel II# FT Bij een vorige gelegenheid de opnamen in Knokke voor een televi sieprogramma was hij nauwelijks aanspreekbaar. Zenuwen, zou je kun nen denken. Achteraf blijkt dat niet het geval te zijn: het was een zuiver, emotioneel gebeuren. Een relatie die vijf jaar duurde, was gestopt. De leeg te werd opgevuld met tot de rand toe gevulde flessen en glazen. Daarover: [„Godgod, ik ben nou 45. Ja, 45. God. [Ja, opeens toch dat moment. Weet je, weer gaan sdmenwonen, zou dat nog wel kunnen? Nu misschien. Maar over vijf jaar? Je bent nu èn alleen èn (grote stilte) „ja, ik weet niet in hoeverre de mensen mij willen be schouwen. Ik ben benieuwd naar de volgende fase in mijn leven. Weet je, ik heb een ongelooflijk gevoel van toekomst. Een nieuw leven. En dat is al aan de gang. Dat merk ik, dat merk ik, ja, dat merk ik”. Het gesprek begint eigenlijk niet, het houdt eigenlijk ook niet op. Maar jn de ruim twee uur maakt verbazing plaats voor een vreemd soort uitbun digheid. Verbazing vanwege het feit dat „men” drie interviews die dag heeft geregeld. Regels, bureaucratie met Ramses Shaffy als middelpunt. „Ik heb vandaag mijn „jour”, roept-ie een paar keer. Lacht dan kraaiend en beziet de duur uitgevoerde vergader zaal met een trotse blik, hoewel-ie ingedoken in een hoekje zit. Die vreemde uitbundigheid wordt bereikt na de derde sherry, die hoor baar in de maag valt. „Nee, ik word niet dronken, ik moet alleen over dat rare idee heen dat ik, voor het eerst in mijn leven, een paar interviews moet geven. Morgen weer. Ha! Bij de dok ter op spreekuur. Prachtig”. Haalt intussen sigaretten, beneden uit de automaat, en zegt: „Ja, moeilijk, zo maar praten. Ze willen met me pra ten. Moeilijk”. houdt me in de gaten. Is ook nodig, is ook nódig”. Altijd lastig, dronken, verslaafd aan drugs, relaties met vrouwen èn man nen, weer eens in elkaar geslagen, nooit op tijd, gewoon gek. Het beeld dat roddelbladen en babbelhoeken ons voorschotelen van Ramses Shaffy. Ja- ja. Maar niet heus. Verbaasd, emotio neel en kinderlijk die begrippen ko men dichter in de buurt tie kan zorgen: de perfecte tekening van een eenzaam mens, Ramses: „Ik zie die man helemaal voor me, hele maal. Hij is ontstellend eenzaam. Trouwens die eenzaamheid zit heel veel in deze plaat”. Drinken. Hij heeft twee sherry’s no dig om wat kalmer te worden. Pakt een glas met twee handen vast. „Nee, nee, dat is niet de alcoholtrilling. Ik heb namelijk wat in mijn maag of daar in de buurt. Van de week moet ik naar het ziekenhuis voor foto’s en zo. Maar ja, ik geloof ze niet meer, die doktoren. Heb ik drie keer een volle dige check-up gehad en drie keer was er niks met me aan de hand. Maar nu, ik weet het niet, ’s Ochtends pijn en misselijk. Trillen, kan moeilijk praten en denken. Een borrel en een sigaret helpen dan goed. Ik heb nu echt wat en ze kunnen niet zeggen dat er niks aan de hand is. Het is ook een soort hypochondrie; stel dat er iets vrese lijks aan de hand zou zijn”. Het is niet je lever? „Hahaa, nee hoor. Daar is niets mee aan de hand. Ha, ha!! Zegt: „Ik heb een radar, hè, een „Ik drink Doe het licht alvast maar uit Ga naar boven toe en sluit Je ogen toe en slaap Ik blijf beneden en verzink In mijn verleden en ik drink Op wat ooit wasja, ik beloof je, niet te veel, Ik houd van je en slaap nu maar Ik drink op elke vrouw die mij niet zag op ieder kind dat ik niet had en jij die mij zo lang bezat Ik drink op ieder huis dat ik verliet op elke vriend die mij verried en jij die me toch binnenliet Een couplet uit „Ik drink”, een ver taling van Boudewijn Spitzen, weder om op de persoon van de zanger ge schreven, aldus Ramses. Er is geen woord te veel gebruikt als gezegd wordt dat dit lied voor een grote emo- goeie radar. Ik peil jou en ik kan rustig dobberen. Dat vind ik fijn”. Flarden. Zinnen. Opmerkingen. Hippend van het ene naar het andere, om er later weer op terug te komen. En toch staat alles in verband, on danks de ogenschijnlijke chaos. Over de plaat weer: „Alle liedjes bestaan echt. Heb ik meegemaakt, is gebeurd. Vandaar dat ik vind dat een kroeg van groot belang is. Ik kom nou in een café: schitterend! Mensen uit de buurt en verder alle rassen van de wereld. Daar maak je de dingen mee. Ik kan niet in een afgesloten huis zitten om teksten te schrijven en mu ziek te maken. Bestaat eenvoudigweg niet. Daarvoor heb ik bijvoorbeeld een kroeg nodig. Want ik kan erg goed luisteren, absorberen. Ja, noem het maar absorberen. Tot in alle vezels. Die radar weer”. Over zijn reputatie als vermeend boosdoener: „Die reputatie heb je eenmaal. Daar kom je nooit meer vanaf. Op een gegeven moment heet het dat ik altijd te laat kom. Al kom je de laatste tien jaar nooit een seconde te laat, toch heb je die reputatie”. Geld, ook zo’n onderwerp. „Ik ver dien erg veel geld. Maar het gaat allemaal naar de belastingen. Soms leef ik van één gulden per dag, soms heb ik niks. Maar weet je, ik heb een enorme belastingschuld en zo kon het niet langer. Vandaar dat ik me onder curatele heb gesteld van een accoun tant. Heb ik zelf gedaan. Die regelt alles. Het kon niet meer. Jezus, ik léén geld. Ik ben nou bezig met het totaal tant”. Er ligt een aansteker met als op schrift „Ramses Shaffy, Dag en Nacht”, titel van de plaat dus. Een goedkoop lokkertje, laat ik me ontval len. Iemand anders: „Joh, dan is-ie als een kraai, weet je? Dan blinkt er iets en er komt nog vuur uit ook. Vindt-ie prachtig”. Thuis blijkt het ding alweer leeg te zijn. De directie .van de Franse televisie heeft na protesten van oud-verzets- strijders besloten een film over de nationaal-socialistische minister Al bert Speer, niet uit te zenden. Speer werd in 1946 in Neurenberg als oor logsmisdadiger veroordeeld. De film zou onder de titel „Dit was een vriend van Adolf Hitler” worden uit gezonden. i „Ik ben gelukkig niet verankerd Soms woon ik hier, soms leef ik daar Ik heb mijn leven niet verkankerd ’k Heb geen bezit en geen bezwaar. Ik houd van water en van aarde Ik houd van schamel en van duur D’r is geen stuiver die ik spaarde Ik leef gewoon van uur tot uur Ik zal ook wel een keertje sterven Daar kom ik echt niet onderuit tik laat mijn liedjes dan maar zwer- iven \En verder zoek je het maar uit I Voorlopig blijf ik nog je zanger [Je zwarte schaap, je trouwe fan Ik blijf nog lang, en liefst nog langer En laat me blijven wie ik ben Ladt me mijn eigen gang maar gaan Laat me 'Ik heb het altijd zo gedaan”. Tekst van „Laat me”, een van de [liedjes op zijn deze week uitgekomen (langspeelplaat „Dag en nacht”. Sterk I verwijzend naar het doen en laten van alledag van Shaffy. „Die tekst is van Herman Pieter de Boer. Heeft-ie hele- imaal op mij geschreven. Helemaal. Of de vertaling anders zou zijn geworden als ik het zelf had gedaan? Ach, is niet belangrijk. Misschien vind ik deze .plaat volgend jaar slecht. Dat kan je <van tevoren nooit zeggen. Maar wat ik wel vind, is dat we als een soort fami lie aan deze plaat hebben gewerkt. Prachtig, prima allemaal. Echt, dat is ;,heus gemeend”. Er zitten trouwens erg veel sugges ties van Liesbeth in. Die heeft een [boel dingen voor me uitgezocht, zodat er een lijn in kwam”. I „Weet je, soms ben ik vergeten dat er platen van me zijn die kwaliteit hebben. Dan drukken de mensen mij er weer op. Met name Liesbeth is daar sterk in, de schat. Ik heb nu geen Veilig Verkeer Nederland heeft tij dens het in Berlijn gehouden Interna tionale Televisie- en Verkeersfilm- festival, in de categorie verkeers- spots, de tweede prijs (een zilveren verkeerslicht) gewonnen met haar in zending „Mens erger je niet”. De spot maakte deel uit van een grote cam pagne waarmee WN een beter sa menspel wil bevorderen tussen vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers. De bekroonde spot werd voor WN geproduceerd door Ciheteam Bussum, onder regie van Ference Kallmann Gall. Voor het fes tival, dat werd georganiseerd door de Sender Freies Berlin, hadden 20 lan den in totaal 164 films en spots inge stuurd. De eerste prijs ging naar Zwitserland en de derde naar Ier land. vergeten Odeontheater. Prachtig, tweede verdieping van een herenhuis. Er kunnen honderd mensen in, er zijn pilaren en balkons. Maar de balken zijn poreus en dat moet eerst worden opgeknapt. In de tussentijd hoop ik met een beurs naar Amerika te gaan. Ik ben voorgedragen bij CRM. Ik hoop dat het kan doorgaan, want je doet daar waanzinnige ervaringen op. Die invloed van dat land op mij is enorm. En dan kan je hier weer van allerlei dingen brengen. Voorlopig dus eerst die poreuze balken. En wachten dus ook”. „Begrijp je dat deze plaat heel erg goed was voor me? Er was tijd en ik heb het nodig. Maar dan nog. Wat denk ik er nou van? Ik denk: dat was dan dat. Volgende geval”. „Ik laat de dingen gebeuren. Alles overkomt me, dus reageer ik op wat me overkomt. Ik ben nooit gepro grammeerd geweest; ik reageer maar. Ik heb heus wel hersens hoor, heus wel, maar ik kan niet rationeel leven. Bestaat niet”. En dan plotseling, kraaiend weer, uitgelaten: Hahaaa! Ik ben de dokter en jij zit op het spreekuur. Zou er nog wat te drinken zijn?” „Heb ik je al verteld van dat boek je? Een hele tijd terug belde een uitge ver in Den Haag me om te vragen of ik een boekje wilde schrijven. Hadden ze me net zo goed kunnen vragen of ik de volgende dag een of ander viool concert met het Concertgebouwor kest'wilde spelen. Dat kan niet. Ik heb dus nee gezegd. Maar aan de andere kant had ik een grote schuld bij mijn slager. Ik dus weer teruggebeld. „Nou ik toch in Den Haag ben”, zei ik, maar ik zat dus in Amsterdam, maar dat hadden ze niet in de gaten kennelijk”. Heb ik de slager mee afbetaald. Pas een jaar later, deurwaarders en zo over de vloer, heb ik iets totaal geks gemaakt. Een voorleesboekje. Je moet het niet zelf lezen, maar laten voorlezen. Het heeft een uitermate heilzame werking. Er zijn huwelijken door gered. Ramses als Heilsoldaat. TTnhónóó'” Onwillekeurig kom je toch op de talloze verhalen over 's mans „slech te” levenspad. Waar hij wordt gesig naleerd, geschieden rampen. Of niet? „Laatst stond er in zo’n huis-aan- huisblaadje een stukje over mij. Op zich heel vriendelijk hoor. Maar dan zetten ze er zo’n foto bij, waarop ik sta met een hoge hoed op en een onder broek aan. Ja, ik snap het ook niet. Maar ja, het is zo, dat ze blij mogen zijn dat ik besta. Al die roddelarij bereikt mij niet; ze zeggen het nooit tegen me. Maar, god, het is ook totaal niet van belang. „Laat me” zing ik op die plaat. Laat me dan ook”. Op die plaat staat ook een liedje „Kinderen”, dat een sprookjessfeer oproept. Kinderen die ’s nachts stie kem uit bed kruipen en met z’n allen, op blote voeten, bij elkaar komen. Vader en moeder weten van niets, terwijl de kinderen in het bos zuurtjes en radijsjes eten. En als het lichter wordt, gaan ze roef-roef terug naar huis en naar bed, om moeder bij het wakkermaken te horen zeggen: „Schat, wat zie je moe Een teder liedje op een plaat, die ook gekenmerkt moet worden als erg hard, erg werkelijk. Ramses: „Dat liedje is echt. Wist je dat? Ja, dat is echt. Vroeger, toen ik klein was, deed ik deze dingen met mijn pleegzusje. Hele nachten „vergaderen”. „Soms voelt iedereen zich nog een kind, is iedereen naïef. Wat is volwas senheid eigenlijk precies? Wat zou dat inhouden? Dat heeft niemand me ooit kunnen uitleggen. Ik zou het zelf ook niet kunnen”. manager meer en, ja, in feite doet zij het voor me nu. Ze regelt dingen. De afgekloven nagels („Mijn leven lang al. Wanneer, weet ik niet. Alleen in de bioscoop merk ik het. Ja, lelijk”) vallen op. Brede handen. „Ja, ja, vori ge week nog heb ik geschilderd. Bij een vriend. Gewoon, die had kwasten en penselen. Heb de hele nacht ge schilderd. Half Amsterdam hangt vol met mijn schilderijen. Ik geef ze weg. Ik wil geen geld hebben. Ik heb een keer meegedaan aan een tentoonstel ling in België. Moest ik geld vragen. Nou ja zeg! Waanzinnige bedragen vroeg ik en natuurlijk is er geen enkel schilderij verkocht. Toen die tentoon stelling was afgelopen, heb ik alles e radar an Ramses bouw □or f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31