Concertgebouworkest doet Bruckner-traditie eer aan Deur open voor onbevoegden door laten vallen van kwaliteitseisen Muziekscholen en creativiteitscentra vrezen voor aantasting onderwijspeil Documentaire Jos Stelling in buitenland goed ontvangen Damiate Ex Remhrandt-film in Nederland een fiasco komende exposities 30e oude kunst en antiekbeurs waarin opgenomen de tentoonstelling kunstschatten uit Hongarije Henk Scheffer geëerd >studimo< wonen, slapen, werken: alles samen in één programma van IFTPFWWWJI® museum het prinsenhof delft F ƒ39,- Concert aan vooravond Duitse tournee Tiende Rembrandt-film JKiOCEIl-S'BOBOIS - 9 KUNST 19 7 8 OKTOBER ZATERDAG 1 4 19okt. t/m8nov. 1978 woensdag 18 oktober weekdagen van 10.00-17.00 uur 's zondags van 13.00-17.00 uur bovendien dinsdag- en donderdagavond van 19.00 - 22.00 uur Dagje Haagje 39,- persoon Oneerlijk 1 Haarlem - Oude Groenmarkt 20-22 achter de oude St. Bavo de Et. n? Dm 3 M- >n) door Peter Huijsman Geschokt Scherven OPSTAPPLAATSEN: 56, Kaise Henk Scheffer toont trots zijn prijs (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Haarlems Dagblad Rembrandt in de film van Jos Stelling. Voordelige Trein-/Toegangsbiljetten verkrijgbaar op vele NS stations De tentoonstelling „Fantastische lucht vaartuigen” van de Belgische kunstenaar Panamarenko, die op het ogenblik is te zien in het Rijksmuseum Kröller Muller in Otterlo, heeft zoveel bezoekers getrokken, dat deze is verlengd tot 23 oktober. Vol gens een woordvoerder van het museum trok de expositie het recordaantal van 50.000 bezoekers. De tentoonstelling zou aanvankelijk op 15 oktober al verhuizen naar het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten, maar na overleg wist Kröller Müller de vliegende kunstwerken nog gedurende de herfstva kantie te behouden. In het Museum Willet-Holthuysen aan de Herengracht in Amsterdam is de expo sitie „kant” geopend. Te zien is een keuze uit de kantverzameling van het Rotter damse museum Boymans-vaYi Beuningen. De ongeveer 200 tentoongestelde stukken stammen uit de periode eind 16e tot en met 19e eeuw. „Kant” is te bezichtigen tot en met 3 december. IJmuider Courant: Beverwijkse Courant s Morgens bezoeken we Madurodam, 's werelds kleinste stadje Na de lunch, die bestaat uit onbeperkt pannekoeken eten en een ijsje toe, kunt u genieten van een gezellig familieprogramma gepresenteerd door Barend Barendse Tijdens dit program ma een optreden van de komische pottenbakker Ad Rommens. Dit gezellig dagie uit is ook geschikt voor kinderen en vindt plaats in de herfstvakantie. Bij de prijs zijn de entrees voor Madurodam en de show, het vervoer en de lunch inbegrepen Thuiskomst ca. 18.00 uur. Bij aankoop van de plaatskaarten geeft u op vanwaar u wilt vertrekken. De vertrektijd en de gewenste opstapplaats worden op de kaart vermeld. U dient dan ook vanaf dat punt te vertrekken. wordt hier duideljk onderschat”, aldus Stelling. Naast enkele Westeuropese landen noemt Jos Stelling de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, Zuid-Afrika en zelfs enkele Afri kaanse landen die zijn film graag willen zien. Er is ook contact met enkele Oosteu- ropese landen. Verder heeft het Neder landse ministerie van Cultuur vijf van de twaalf kopieën van „Rembrandt,’ gekocht, die ondermeer in het buitenland worden vertoont. Het is duidelijk dat inwilliging van deze eisen de overheid geld kost. Maar de over- Jos stelling, die aanvankelijk zeer gede primeerd was over de houding van de pers en het Nederlandse publiek, die zijn „Rem brandt" negeren, is nu wat minder somber gestemd, omdat de film in andere landen goed wordt ontvangen. Op enkele festivals zijn zelfs prijzen voor de film toegekend. Met achttien landen worden thans onder- handeling gevoerd over de vertoning van de film, voornamelijk op de televisie. Gezien de teleurstellende ontvangst in Nederland en het enthousiasme in ander landen kan het Jos Stelling thans weinig schelen of de documentaire nog in Neder land wordt gedraaid, al vindt hij het plezie rig. dat „Rembrandt" de komende week voor het eerst in Rotterdam wordt ver- Onder Haitinks leiding worden deze con- certen-zonder-solist, die met financiële hulp van het bedrijfsleven (onder andere Bayer) mogelijk worden gemaakt, gegeven in Düsseldorf, Oberhausen, Leverküsen, Bonn en Aken. Qua allure van die plaatsen dus een minder opwindende tournee dan toond. Er zijn nog twee kopieën van de film in Nederland, maar die mogen van hem net zo goed worden verkocht. Tot nu toe heeft de filmproducent slechts 10 pro cent van zijn investering van ruim een miljoen gulden terug verdiend. De ver koop in het buitenland moet alles goed maken. Stelling is daar vrij optimistich De Haarlemse wethouder van cultuurza- ken, Tinus van der Water, was evenals vorig jaar naar de HJC gekomen om de prijs behorende bij de titel sessiemusicus van het jaar persoonlijk te overhandigen. Vorig jaar kreeg rietblazer Bob Rigter de prijs, een reliëf van de hand van Remco van der Gugten, overhandigd. Ditmaal - zo vonden de keuzeheren van de club - kon niemand om Scheffer heen. Niet alleen bezoekt hij al zo’n vijftien jaar de verschil lende activiteiten, maar hij stelt zich steeds actief op. Wethouder Van der Water sloot zich in geestdriftige bewoordingen bij de mening aan. Zijn gedachte, dat indien de HJC vele jaren eerder de sessieprijs had ingesteld, Scheffer allang zou zijn onderscheiden, kon rekenen op geestdriftige bijval van het talrijke publiek. Het bleef niet alleen bij lovende uitspraken voor Scheffer alleen, ook al werd zijn houding tijdens jamses sions (bereidheid om zich in welke stijl dan ook te laten gelden) expliciet genoemd. Ook het HJC-bestuur werd veel lof toege zwaaid vanwege de inzet waarmee het werk gedaan wordt. Scheffer dankte uit eindelijk voor de hem bewezen eer op de juiste wijze; hij speelde tot in de kleine uurtjes. ROTTERDAM (ANP). Jos Stelling’s film „Rembrandt”, die vorig jaar 15 de cember in het bijzijn van koninging Julia na voor het eerst in Amsterdam werd vertoond, is een fiasco geworden. Het Nederlandse publiek toont nauwelijks enige belangstelling voor de rolprent, die meer dan twee jaar intensieve arbeid en 1, 2 miljoen gulden heeft gekost, In het bui tenland wordt de documentaire beter ge accepteerd. over, al zal het vele jaren duren voordat hij zijn geld terug heeft. Jos Stelling’s „Rembrandt” is de tiende film, die aandacht aan de in 1669 overle den schilder besteedt. De oudste vormt een onderdeel van Louis H. Chrispijn’s gele- genheidsfilm „Nederland en Oranje". De ze werd in 1913 gemaakt. Daarna zijn nog acht documentaires vervaardigd, waaron der „Rembrandt, schilder van de Mens” van Bert Haanstra. Aan de produktie van de 1.160 meter lange film van Jos Stelling, waarin de jonge Rembrandt door zijn broer Frans Stelling en de oude Rembrandt door Ton de Koff worden gespeeld, hebben vanaf september 1974 tot en met mei 1977 755 mensen meegewerkt. Saskia en Hendrick je Stoffels, de twee vrouwen van de in Leiden geboren schilder, worden vertolkt door respectievelijk Lucie Singeling en Aya Gil. De opnamen werden gemaakt in het Paleis op de Dam, het Rijksmuseum en het woonhuis van Rembrandt in Amster dam, het Mauritshuis in Den Haag, het museum Lakenhal in Leiden en het kasteel Oudaen en de Buurkerk in Utrecht. Jos Stelling is thans bezig met de pro ductie van Herman van Veen’s „Jukebox 2008”, dat zich in een café in 1962 afspeelt. De opnamen worden nog dit najaar ge maakt. I om 15 ie. el. de vorige concertreis langs grote Ameri kaanse steden. Toch gebeurt er in een stad als Düssel dorf wel zo het een en ander op cultureel gebied. Als je bedenkt dat aanstaande maandag - de dag vóórdat het Concertge bouworkest er komt spelen - de Berliner Philharmoniker er onder Von Karajan zijn opwachting zou maken, wordt het niveau van het stedelijk muziekleven daar wel duidelijk. Karajan is overigens onge lukkig van de directielessenaars-,,bok” ge stapt en geblesseerd geraakt, waardoor ons Concertgebouworkest geen gevaarlij ke concurrentie meer heeft te duchten. Het publiek in het als altijd bij dit soort gelegenheden tjokvolle Amsterdams Con certgebouw kreeg dus Bruckners „Zeven de” te horen. Dat de programmering van zo’n symfonie kennelijk altijd „in de lucht” zit, bewijst wel het feit dat dit zelfde werk binnen een tijdsbestek van veertien dagen bij drie van onze grote orkesten te beluiste ren valt. Het Rotterdams Philharmonisch en het Residentie Orkest occuperen zich er namelijk ook mee. Een nog uitzonderlijker geval is wat dat betreft de Tweede Symfo nie van Balakir, die zoals onze krant vori ge week al berichtte, bij het Amsterdams Philharmonisch zijn Nederlandse premiè re beleefde. Waarbij het werk dan nu plot seling, na driekwart eeuw onder het stof te hebben gelegen, zo’n gemeengoed schijnt te zijn geworden dat het nota bene begin december bij het Rotterdams Philharmo nisch op de lessenaars staat. Om ter zake te komen aangaande de uitvoering zelf: Men weet zo zoetjes aan wel dat de Bruckner-interpretaties van de combinatie Haitink-Concertgebouworkest alweer een traditie zijn gaan inhouden. De orkestspeltraditie ervan - en dit geldt na tuurlijk eveneens voor de muziek van Mahler - gaat uiteraard terug tot Mengel berg. En Haitink hoefde zijn op deze kunst afgestemde natuur bepaald geen geweld aan te doen om deze Bruckner-traditie met dezelfde intensiteit te cultiveren. En de bindende kracht van de gedreven leiding van de huidige chef-dirigent van het Con certgebouworkest staat er altijd borg voor dat de vooral qua zwaarte overladen archi tectuur van Bruckners symfonisch werk niet alleen hecht in zijn voegen blijft, maar dat deze bovendien in al zijn facetten reliëf krijgt. Zo ook in de Zevende, Bruckners meest gespeelde symfonie, die zijn populariteit dankt aan de rijke melodische inventie en aan de prachtige en innige treurmuziek die Bruckner schreef onder de indruk van de dood van Wagner. De eerder gespeelde Praagse symfonie KV 504 van Mozart, betekende in het pro gramma een geslaagd tegenwicht. Zoals deze symfonie, in dynamisch uiterst genu anceerde maar overal helder geprofileer de uitvoering klonk, was het een eerbetoon aan de klassieke principes van Mozarts toonkunst, zonder dat daarbij aan de, in dit driedelige werk (zonder menuet) sterk aanwezige dramatische bewogenheid te kort werd gedaan. JOHAN VAN KEMPEN Omdat het niveau van dit buitenschoolse onderwijs door verschillende oorzaken aangetast dreigt te worden, houden kun stenaars, docenten, cursisten en ouders van leerlingen op zaterdag 21 oktober in gebouw „De Flint” in Amersfoort een ac tiedag. Organisatoren zijn de Algemene Bond van Onderwijzend Personeel (AB- OP), de Kunstenaarsorganisatie-NVV, de Stichting Overleg Muziekonderwijsinstel- lingen (SOM) en de Vereniging voor Crea- tiviteitsontwikkeling (VOO). „Het gaat om het behoud van de kwali teit van de kunstzinnige vorming en de amateuristische kunstbeoefening”, leggen Ed Steijaert (25) en Terry Walraven (32) van de Kunstenaarsorganisatie-NVV (KO- NVV) uit. Steijaert is docent aan de Haar lemse muziekschool en Walraven (kunst schilder) geeft les aan het Amsterdamse creativiteitscentrum „De Werkschuit”. Zij kunnen aan de hand van de praktijk dui delijk maken wat de problemen zijn. Zij zeggen: „Wij willen van ons gepraat met CRM eindelijk eens de resultaten zien. CRM vindt het prachtig wat wij doen. Maar wat kopen wij daarvoof9 Wat in de praktijk, in het werkveld tot stand is geko men, moet nu eindelijk eens in beleid wor den vertaald. Er moeten knopen worden doorgehakt. En dat kost geld, 't Is niet anders”. Het ministerie van CRM hanteert tot nu toe strenge richtlijnen, waaraan instellin gen én docenten moeten voldoen, willen zij in aanmerking komen voor (rijks)subsidie. Zo moeten docenten voldoen aan speciale „eisen van benoembaarheid” en worden aan de instellingen bepaalde kwaliteitsei sen gesteld. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Een feestelijke stem ming heerste vrijdagavond in de Haarlem se Jazzclub. Zo op het eerste gezicht was er een jamsession-avond in volle gang zoals altijd eens in de vier weken. De trouwe bezoekers van de Zanderzaal aan Ed Sreijaart den gegooid. Centraal „gestuurde” kwali teitscriteria moeten blijven, vindt men, niet omdat men tegen decentralisatie is, maar ondat kunstzinnige vorming een met zorg opgebouwd „kasplantje” is, dat zon der twijfel binnen de kortst mogelijke tijd binnen de plaatselijke politieke arena „overwoekerd” zou worden door andere belangen. Dat kan niet en dat mag niet”, aldus Steijaert en Walraven. Naast de kwestie van de kwaliteitscrite ria spelen nog drie andere actiepunten op de demonstratieve bijeenkomst in Amers foort een hoofdrol. Ten eerste: er wordt een landelijke rechtspositieregeling voor docenten met onmiddellijke ingang geëist, die niet ten koste mag gaan van de be staande activiteiten (talloze docenten wer ken met tijdelijke aanstellingen variërend, naar de cursusduur, van 3 tot 9 maanden). Ten tweede: de gevraagde ondersteunende activiteiten van het kunstzinnige vor mingswerk in het onderwijs en het sociaal- cultureel werk zullen niet worden uitge voerd als één en ander ten koste gaat van het cursuswerk en de muziekschooHessen. Ten derde: inspraak van docenten en ove rig personeel van muziekscholen en creati viteitscentra als voorwaarde voor het ver lenen van subsidie is pas mogelijk, als er geld beschikbaar komt. AMSTERDAM. De Praagse Symfonie van Mozart en Bruckners „Zevende” klon ken vrijdagavond bij het Concertgebouw orkest „in eigen huis". Deze twee werken vormen een van de twee programma’s waarmee ons nationale ensemble volgen de week in Duitsland de boer op gaat. Het andere programma vermeldt dan, in plaats van Bruckner, de Zevende symfo nie van Tsjaikovski plus Diepenbrocks „De Vogels”. Composities die dus alle maal hier al hun openbare repetities heb ben gehad. r Kaarten zijn verkrijgbaar bij al onze kantoren: Ged. Oude Gracht 82 (Haarlem Centrum) Soendaplein (Haarlem-Noord) Californiëplein 17 (Haarlem Schalkwijk) Raadhuisstraat 60, Heemstede Rijksstraatweg 103, Bennebroek (Fa. v. Staveren) Lange Nieuwstraat 427, IJmuiden Zeestraat 18, Beverwijk Kaarten zijn tevens verkrijgbaar bij: Reisbureau NZH-Cebuto, Stationsplein perron D, Haarlem. Reisbureau Kerkman, Grote Krocht 20, Zandvoort. Wat nu de wereld van de kunstzinnige vorming heeft geschokt is dat CRM deze eisen dreigt te laten vallen, waardoor de deur wordt opengezet voor oribevoegden (b.v. uit het vrijwilligerswerk) en beunha zen. Wat is het geval? Per 1 januari 1979 „Jules Verne, fenomeen en profeet” is de titel van een tentoonstelling die tot en met 12 november wordt gehouden in het Elseviergebouw aan de Jan van Galen straat in Ams(terdam-W. naar aanleiding van het feit dat Jules Verne 150 jaar gele den werd geboren. De expositie is georga niseerd met medewerking van het Neder landse instituut voor vliegtuigontwikke- ling en ruimtevaart. Het gebouw is op werkdagen geopend van 9 tot 16 uur en op zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. het Haarlemse Groot Heiligland wisten echter beter. Henk „Beph"Scheffer, altijd een trouwe gast van de sessie-avonden, werd eindelijk eens in het zonnetje gezet. De filmmaker Jos Stelling is zeer teleur gesteld over de ontvangst van zijn docu mentaire in Nederland. Hij had gerekend op veel meer belangstelling voor het ver haal over het leven van de nationale schil der. „Het is een grote tegenvaller. Het geeft je een mentale tik", alpius Jos Stelling, die in de pers weinig lovende kritieken voor .zijn werk heeft gekregen. Mede daardoor wordt de film in Nederland weinig ver toond. „Rembrandt" wordt hier en daar nog gedraaid, maar de bioscooopbezoe- kers die naar de beelden over hun schilde rende voorvader komen kijken zijn vooral oudere mensen. De jeugd heeft helemaal geen interesse voor de wereldberoemde schilder die met zijn „nachtwacht” en an dere kunstwerken dagelijks nog, vele dui zenden museumbezoekers over de gehele wereld trekt. „Het fenomeen Rembrandt heid wil niet en slaat het kunstzinnige vormingswerk derhalve voortdurend met de woorden „budgettair neutraal” om de oren. Met andere woorden: rechtspositie regeling, inspraak, ondersteunende activi teiten, allemaal uitstekend, maar het moet vooral niet ten koste van ’s Rijks beurs gaan. Steijaert en Walraven zeggen: „Wij worden op die manier in het nauw gedre ven en voor een oneerlijke keus gesteld. We moeten kiezen tussen méér recht voor docenten, extra werk en inspraak of af braak van de bestaande activiteiten van muziekscholen en creativiteitscentra. Maar dat kunnen wij niet pikken”. Steijaert en Walraven wijzen erop dat CRM toch moet weten dat het met de rechtspositie van de docenten afschuwe lijk gesteld is en dat er eindelijk eens redelijke arbeidsvoorwaarden geschapen moeten worden op het gebied van het aanstellingsbeleid, bij verlof, ziekte of af vloeiing. CRM moet toch ook weten dat he‘ op zichzelf uitstekende idee het reguliere onderwijs en sociaal-culturele werk vanuit de kunstzinnige vorming te steunen zon der extra geld ten koste moet gaan van het bestaande werk en het lessenpakket. Er zal versnippering optreden en de leerlin gen en cursisten worden daar in de eerste plaats de dupe van. En het mag CRM tenslotte ook niet onbe kend zijn, dat het realiseren van werkelij ke inspraak tijd en dus geld kost. Demo cratisering van de instellingen van binne nuit moet er komen, roept CRM enthousi ast uit, maar over voorwaarden en budget taire gevolgen wordt in de rijksbijdragere- geling met geen woord gerept. Het treffen van de juiste maatregelen kost ontzettend veel beleids- en denkwerk. Moet dat dan maar binnen de les- en cursusuren gebeu ren? Om aan allerlei moeilijkheden en pro blemen tegemoet te komen, tovert CRM, vooral sinds het kabinet-Van Agt aan de macht is, nogal eens het wondermiddel „vrijwilliger” tevoorschijn. Maar vrijwilli gers wijzen de scholen en centra als niet veel betekenende pleisterpp-de-wonde af. „Het gaat er nu niet meer om kunstenaars van de straat te houden. Het onderwijs op onze centra is enorm gegroeid. Er worden heel hoge eisen gesteld. Daaraan kunnen vrijwilligers onmogelijk voldoen". Aldus beide KO-NW-vertegenwoordigers. In samenwerking met het reisbureau NZH-Cebuto te Haarlem organiseren wij dagtocht op DEN HAAG. De gewone man en vrouw in contact bnngen met en vooral warm maken voor kunst en cultuur. Dat is het voornaamst* doel van wat zo deftig „kunstzinnige vorming” heet. Jaarlijks volgen liefst 250.001 kinderen en volwassenen op 153 muziekscholen en zo'n 100 creativiteitscentra, waar samen meer dan 2.000 docenten werkzaam zijn, lessen en cursussen op het gebied vin muziek, spel, dans, film, geluid, toneel, schilderen en nog veel meer. wordt de eerst» fase (op gemeentelijk ni veau) van de njksbijdrageregeling Soci- aal-Cultureel Vferk ingevoerd. Onder deze regeling vallen >ok, overigens tegen de zin van de kunstzinnige vormers in, de mu ziekscholen en treativiteitscentra. Zij zijn niet de enige, dit zeer huiverig staan tegen over de mooie bedoelingen van de nieuwe regeling, die «en grotere medezeggen schap van de pltatselijke bevolking bij het realiseren van allerlei sociaal-culturele voorzieningen club- en buurthuiswerk, jeugdwerk, enz. in hun plaats beoogt. Op lokaal poitiek niveau zal worden bepaald waar et welke voorzieningen er moeten komen. Via de rijksbijdragerege- ling krijgen d< gemeentebesturen van CRM er het gek voor. Het zou best eens kunnen en d£t is nu precies wat velen van deze decentalisatiemaatregel vrezen dat sommige gemeenten zo’n muziek school of creativiteitscentrum helemaal niet willen. Of msschien wél zo’n voorzie ning willen, maa- dan bemand door vrij willigers, die geen geld kosten, of door beunhazen, die hinder geld kosten dan beroepskrachten. De kunstzinnig» vorming heeft zich een tijd lang op de vlade gehouden. Als zij dan toch onder de sector „sociaal-cultureel werk" moest vallen, dan moest er maar het beste van gemaak. worden. In ieder geval waren de belangrijke kwaliteitseisen in de oorspronkelijke versie van de rijksbijdra- geregeling ingeboiwd. Dat betekende zo veel als: voldoet em instelling voor kunst zinnige vorming liet aan die eisen, dan krijgt de betrokken gemeente geen geld. Maar van de ene opde andere dag besloten de huidige bewindvoerders van CRM tot ontkoppeling.en stelde daarvoor een, naar het oordeel van de kunstzinnige vormers, weinig zeggende erkenningsregeling” in de 'plaats. „Het mogelijk verdwijnen van harde kwaliteitsnormen »n garanties is voor de kunstzinnige vorning volstrekt onaan vaardbaar. Wat na jaren keihard werken is opgebouwd, dreigt in scherven te wor- HAARLEM, Schalkwijk, parkeerterrein Winkelcentrum t.o kantoor Haarlems Dagblad HAARLEM, Stationsplein perron K IJMUIDEN, NZH-bushalte „Marktplein” voor het postkantoor BEVERWIJK, voor de ingang van station NS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9