Ad hoc groep uit Engeland met vlotte komedie van Ann Jellicoe Visie niet voelbaar bij dirigent Oskamp I Onderzoek naar therapeutisch nut van muziek Nieuw: Het Amro Klimspaarbiljet. Een Amro Klimspaarbiljet kunt u tussentijds verzilveren. Maar hoe langer u wacht hoe méér rente u krijgt. w Verbrokkeld abonnementsconcert APhO Cultureel verdrag met Japan gewenst Van Driesten vervangt Edo de Waart bij RPhO Elk jaar klimt de rente. Na vier jaar :7%%. Na drie jaar: 71Z>%. Tussentijds verzilverbaar. Na twee jaar: 7%%. H amro bank E i® amro bank Aan toonder, dus niet op naam. 1 Hi amro bank F C 1 M amro bank ifi i 16 19 7 8 OKTOBER KUNST WOENSDAG 1 8 RB M woo I 3E 'J- Klimspaarbiljet ziet u uw spaargeld groeien. vrij overdraagbaar U kunt zo’n Amro Klimspaar biljet dus bijvoorbeeld ook aan iemand cadeau geven. Een Amro Klimspaarbiljet kunt u in twee verschillende geld waarden kopen: in biljetten met een nominale waarde van f 1.000,- en in biljetten van f 5.000,-. Allebei hebben ze een maximale looptijd van 5 jaar En elk jaar klimt de rente. y Na vijf jaar: 8,24%. Met het Amro Klimspaar biljet zet u uw geld alleen de eerste twee jaar vast. Als u wilt kunt u er daarna aankomen. Want na 2, 3 en 4 jaar looptijd kunt u uw klimspaarbiljet gedurende één maand verzilveren. Maar nogmaals: hoe langer u met verzilveren wacht hoe méér rente u krijgt. In 5 jaar groeit een biljet van f 1.000,- naar f 1.486,03 en een Die stijgt als volgt: na 2 jaar 7’/4°/o biljet van f 5.000,- naar f 7.430J3. rente, na 3 jaar 71/2°/o rente, na 4 jaar Kortom, met het Amro 7%% rente, na 5 jaar 8,24% rente. Hoe langer u dus spaart hoe meer rente u krijgt. i o i— U hebt wat geld om opzij te leggen en u wilt dat zoveel mogelijk in waarde zien stijgen. En bovendien weet u niet van tevoren of u het jarenlang kunt missen. Dus wilt u de mogelijkheid openhouden om nog aan uw spaargeld te kunnen komen... Dan is het nieuwe Amro Klim spaarbiljet een prima spaarvorm voor u. Het Amro Klimspaarbiljet is aan toonder Door dit principe staan deze spaarbiljetten niet op naam en zijn daarom volkomen klimspaarbiljet F-1 r=-—| EZ±J I "lilt; Engels vakmanschap in The Knack üOOOOO WJOQOÜ OOOÖOV m 04 WOO 04 woo 000000 000000 I 000800 OOOÜOO M WOO HAARLEM. Geroutineerd en vak kundig verliep dinsdagavond in de Stads schouwburg de première van Ann Jelli- coe’s korte komedie The Knack. Een stuk met een flitsende dialoog in een heel di recte en daardoor aansprekelijke vorm. De tekstbehandeling doet denken aan de wijze waarop het Werkteater wel bezig is geweest en zoals de laatste jaren wel meer Nederlandse toneelgroepen zijn gaan wer ken. Dat is niet zo vreemd want The Knack is voordat Ann Jellicoe de tekst vastlegde ontstaan uit improvisaties van de spelers die er in Engeland mee bezig dien al niet duidelijk was geworden. Nu werden nog eens alle negatieve vermoe dens bewaarheid. Merkwaardig hoe een stevige symfonie van een geniaal meester als Beethoven, onder handen van zo’n geestelijk krachteloos dirigent kan verwa teren. Zo’n APhO speelt een dergelijk re- pertoirestuk desnoods ook wel zonder diri gent. En in dit geval zou het weinig ver schil uitmaken. Het was jammer dat de uitstekende so list op deze avond, de Amerikaan Jeffrey Siegel, in deze omstandigheden het Piano concert van Gershwin moest brengen. Want Siegels manier van Gershwin spelen, waarbij hoofd- en bijzaken steeds in juiste proportie staan, is het werkelijk helemaal. Vanuit een enorme innerlijke rust en ze kerheid krijgen alle aspecten, met de ware pit en „swing” en melodische zangerigheid als essentiële elementen, in briljante en genuanceerde pianistiek het volle pond. JOHAN VAN KEMPEN The Knack is de eerste Engelstalige to neelvoorstelling gemaakt door de dit jaar opgerichte Sicom, de Stichting Ideële Communicatie, die zich bezig houdt met een soort cultureel „missie-werk”. In een advertentie staat althans dat Sicom het initiatief is van een groep mensen die zijn waren. Dat is allemaal al jaren geleden. Het stuk heeft al lang zijn definitieve vorm en is in ons land al eerder door Nederlandse acteurs gespeeld. Nu zijn het Engelsen die er in ons land mee op toemee gaan. TOKIO (ANP.) Nederland zal de mogelijkheden van een cultureel ver drag met Japan onderzoeken, aldus heeft minister Van der Klaauw dins dag in Tokio meegedeeld na een ge sprek met zijn Japanse collega Sono- da. Mid gen lan< (Van onze kunstredactie) BOTTERDAM. Dirigent Edo de Waart heeft op doktersadvies zijn concer ten bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest deze week moeten afzeggen. Het is op dit moment nog onzeker of hij volgen de week zijn werkzaamheden al zal kun nen hervatten. Om die therapeutische waarde van mu ziek na te gaan heeft het fonds Muziekthe rapie van de vereniging BUMA (Bureau voor muziek-auteursrecht) te Amsterdam een subsidie verleend van 12.000 gulden aan de Nederlandse vereniging voor krea- tieve therapie. In samenwerking met de- vakgroep verzorgingssociologie van de Universiteit van Amsterdam is een onder- zoeksprojekt opgesteld. Bekeken wordt hoe het vak van muziektherapeut zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld terwijl verder wordt onderzocht de opkomst van de muziektherapeutische praktijk, de sa menwerking met andere hulpverleners en de onderlinge organisatie van muziekthe- rapeuten. Het onderzoek zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Het fonds heeft al eens eerder een subsi die verleend voor een onderzoek naar het nut van ritmetests bij het vaststellen van afwijkingen bij geestesziekten. AMSTERDAM (ANP). Als muziek een therapeutische waarde heeft bij de behandeling van lichamelijke en geeste lijke afwijkingen, dan zouden er in de toekomst opdrachten aan componisten moeten worden verstrekt tot het schrij ven van speciaal daarvoor bruikbare mu ziek. I J (ADVERTENTIE) f4' loslopende vrouwen die zich naar de maat staven van etisch reveil willen gedragen, zou je kunnen zeggen. Maar als Nancy bij de drie heren de weg komt vragen, wordt zij langs geheel andere wegen geleid en niet tot haar eigen ongenoegen. Ze raakt al meteen onder de indruk van de in punk- leer gestoken sexbluffer Tolen, degene die het best de kneepjes (knacks) kent om vrouwen te versieren, maar de moralisti sche draai die de schrijfster aan de hande ling geeft doet Nancy tenslotte toch belan den in de armen van de schuchtere onder wijzer Colin. De derde man, Tom, treedt op als filosoferende schakelfiguur tussen de overige personages. De regie van Stephen Ormrod heeft er sterk toe bijgedragen dat deze voorstelling van The Knack een heel aantrekkelijke is geworden. Het stuk lijkt een heel plezierig kolfje naar de hand van de spelers die het met vaart en souplesse opvoeren, al slagen ze er niet in de drie op zich niet oninteres sante Tnannenkarakters boven typeringen uit te tillen. Zo voldoet Kevan Sheehan beslist als de branie van een Tolen, uitge sponnen tot in minieme details, zuinig op zijn zwarte vetkuif en zich er van bewust dat zijn uiterlijk ook zijn libidineus imago overeind houdt. Richard Earthy speelt de onzekere onderwijzer Colin met grote elas ticiteit, ook al hangt zijn interpretatie (of van de regie?) erg dicht bij het cliché matige. Met ontwapenende humor en ge loofwaardige ernst doorprikt Dick Hayton als Tom de ene situatie na de andere en zet hij de poses van de andere personages maar al te vaak behendig op losse schroe ven. Nancy wordt vlinderachtig en met stiekem raffinement gespeeld door Elissa Derwent, die helaas in haar kleding aan elk vooroordeel als zou een meissie uit de provincie per definitie ouderwets-truttig gekleed gaan beantwoordt. Zo krijgt deze Engelstalige voorstelling een vlotte opvoering, al is het wel zo dat ik niet aan de indruk ontkom dat de sfeer van begin jaren zestig, die in deze opvoering is blijven hangen, met gemak en zonder enig bezwaar weggepoetst had kunnen worden. The Knack gaat na deze officiële presenta tie in Haarlem verder het land in. KO VAN LEEUWEN 1 unuiwii De concerten van vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 oktober, respectievelijk in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zul len worden gedirigeerd door Roelof van Driesten, die het programma van 20e- eeuwse muziek ongewijzigd overneemt. KLIMSPAARBILJET f 1000»"" <W .«étdKwwl SP6J»4*(' Het zal nog wel enige tijd duren voor dit verdrag tot stand komt, om dat naar Nederlandse opvatting der gelijke verdragen veelal een kader voor samenwerking en uitwisselingen op cultureel, wetenschappelijk en op voedkundig gebied ook een reële inhoud moeten krijgen. Overigens vinden culturele uitwis selingen ook al zonder een verdrag plaats. Een tentoonstelling van wer ken van Vincent van Gogh in een groot warenhuis in Tokio dat hier voor entree hief was zo’n overdon derend succes dat het warenhuis eige ner bewegjng een miljoen gulden naar het Nederlandse Van Gogh-mu- seum overmaakte. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal binnen kort een serie concerten in Japan ge ven. KLIMSPAARBILJET 1000*— ......v...~o? w«***--»w**»<i y****w* l w» J*» WWI HX AMSTERDAM. Kachidze verving Svetlanov, Oskamp verving Kachidze. Zo is in ’t kort het verloop inzake de gastdi- recties bij het Amsterdams philharmo nisch Orkest. De oorspronkelijk geënga geerde Svetlanov werd namelijk ziek. Ka chidze zou vervangen, maar werd daarin om onduidelijke redenen door het Rus sisch staatsimpresariaat gedwarsboomd. Maar geen nood. Want in principe was het best aardig om dan nu eens met de uitein delijk voor dit APhO-abonnementscon- cert aangetrokken Gerard Oskamp kennis te kunnen maken. f 1000*— W t>«« o***™*^ U Een Nederlander die ondanks zijn 27 jaren, sinds het winnen van een prijs op het dirigentenconcours van Bornemouth, nogal wat successen schijnt te hebben ge boekt, voornamelijk in Engeland. Na op tredens in eigen land met het Residentie orkest en het Nederlands Kamerorkest, debuteerde hij dan nu gisteravond in het 'Amsterdams Concertgebouw bij het AP hO. Oskamp maakt op het eerste gezicht een' frisse indruk. Op het eerste gehoor echter geenszins. Je kunt nog zo goed het vak leren bij Hupperts, De Waart, Leitner en op internationale cursussen, maar dat le vert je natuurlijk geen grotere artistieke persoonlijkheid op. Met het onderdeel van 't vak dat slag techniek heet; daarmee maakte Oskamp in veel te veel en te kleine waarden gesla gen, qua expressie heel eenzijdige directie, overigens ook al geen geen indruk. Als dit maatslaan al iets uithaalt, wordt het orkest eerder in een knellend en daardoor aan alle kanten bubbelend keurslijf gewron gen. Maar het belangrijkste wat Os kamps visie betreft inzake de composities: daarvan kan nauwelijks sprake zijn, want die is niet voelbaar. Door het onvermogen om fragmenten tot een geheel te kunnen bundelen, klonk Rimski-Korssakovs toch al heel weinig kernachtige Paasouverture verbrokkelder dan ooit. De na de pauze uitgevoerde Vier de symfonie van Beethoven zou natuurlijk dé toetssteen voor de kwaliteiten van deze jonge dirigent zijn geweest, als het voor- publiek in nader contact wil brengen met cultuur en cultuur producenten!.') Hoe het ook zij, onduidelijkheid over de kwaliteit van de eerste toheelproduktie (komend voorjaar volgt de tweede) is er niet. Er wordt door een ad hoe groep uit Engeland aanstekelijk geacteerd in The Knack. Ann Jellicoe’s stuk gaat over drie jonge mannen die elk een gedeelte van een huis bewonen. Op zekere dag komt er een meis je vanuit de provincie langs, op zoek naar een huis van de Young Womans Christian Association, een soort veilige haven voor I BS 4UliW* I ■ü- Kevan Sheehan als de bluffer Tolen en Richard Earhty als de onzekere onderwijzer Colin in The Knack, een komedie van Ann Jellicoe. 04 woo tSMSWH amwWO* KLIMSPAARBILJET low5 f TOOG»** (WH* ISMMwrop ooAwwow-o,*» MR KLIMSPAARBILJET f1000»— UMMkhT - f »^w*x*** OOflOOD W 000080

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 16