Brvan Ferrv durft weer confroirtatie aa.n Jf wwJbJk JL w/JU JU Jf wAJU JL w W JbV/JfcJ&t Vww VJLw/ N Vechten Vechten voor met nieuwe zichzelf erkenning Vechten voor Vechten voor kwaliteit arbeidsvreugde (h ur 1 Discografie eï ires <1 DE CRISIS BOXY r at. door John Oomkes //7 Pyg I - lijk. bij ie tl F'7 r.*| Of Roxy Music nu als de meest getalenteerde of vernieuwende rockgroep van de jaren zeventig de geschiedenis In zal gaan, zal de tijd leren. Per slot van rekening kan de balans pas In 1980 definitief worden opgemaakt. Een tussentijds accountantsrapport leert echter dat dit uit zanger-componlst Bryan Ferry, saxofonist Andy Mackay, gitarist Phil Manzanera, drummer Paul Thompson en toetsenman Brian Eno (in een later stadium Eddy Jobson) opgebouwde kwintet uit Engeland In leder geval voor de meest verfijnde muziek van de laatste jaren heeft gezorgd. De nu 33-jarlge Ferry, een voormalige student kunstacademie en leraar keramiek, wordt algemeen erkend als de Instigator en ideeënman van de groep, die de laatste twee jaar op non-actief stond. Hij tekende als eerst verantwoordelijke man voor een rijk en gedurfd geluid, dat een synthese vormde van de muzikale stijlen van de jaren vijftig en zestig met de gitaar- en synthesizermogelijkheden van dit decennium. Ook zijn teksten, vaak balan- cerend tussen sentiment en nuchtere analyse, oogsten allerwege bewonde ring. Roxy Music kon verder wijzen op smaakvolle arrangementen, uitge kiende orkestraties en het afwijkende stemgeluid van Ferry. In alles stond men een intelligente aanpak voor. Nadat groeiende spanningen met Brian Eno en Andy Mackay volgens Ferry een verdere groei van het artistieke niveau onmogelijk maakten, wierp deze zich op een solocarrière. Dankzij een geruchtmakende relatie met het fotomodel Jerry Hall en minder pompeuze aspiraties kende die aanvankelijk een voorspoedig verloop. Uiteindelijk zette Ferry zelfs Roxy Music op een zijspoor. Na een breuk met Jerry werd het stil. Totdat Bryan Ferry kortgeleden nieuwe daadkracht toonde door een voortreffelijk album, The Bride stripped bare, te laten verschijnen. Bovendien kondigde hij onlangs de terugkeer van Roxy Music aan. ten I» ?en ch begrijpen, ook al kom ik er dichtbij”. sten AAT 31 0 mnd 111.79 278.87 557.34 ijblijvend en „Het was een verregaande onzeker heid. Ik gaf bijna de brui aan de mu ziek. Het kostte me ontzaglijke moeite om vast te stellen wat de positieve kan ten van het vak waren. Nee, niet de scheiding met Jerry Hall was daar de bet aan. Het was andersom. Het is moeilijk om het precies onder woorden te brengen”. Bryan trekt een volgende sigaret te voorschijn, inhaleert te schielijk en vult aan: „Wat ik echter werkelijk wilde weten, leek echter niet op te lossen. Hij legt zijn standpunt geduldig uit, toch zo nu en dan struikelend over zijn woorden. „Neem nou al die zogenaamde gemakken, die kleine uitvindinkjes. Hier een telefoon. Wat is het werkelijke profijt ervan? Satellieten vliegen er rond om iedereen op dezelfde dag te laten zien hoe Muhammad Ali bokst. Wat zou het uit maken als je het volgende week zag? De mens is niet werkelijk meer rneti zichzelf bezig. Neem het fabriekswerk. Wat voor arbeidsvreugde kan iemand eruithalen als hij de hele dag in dit soort bandrecor ders hetzelfde schroefje moet bevesti gen? Dat is toch geen loon naar werken? Over het doel van het leven: We live, we die, we laugh, we cry, we know not why. Bryan Ferry knikt instemmend als hem gevraagd wordt of deze strofe uit zijn compositie Sign of the Times (dat het openingsnummer is van zijn recente so- lo-album The Bride stripped bare) ook slaat op het leven van anderen dan hem. „Er is te weinig arbeidsvreugde, ja. Het is een van de grootste problemen van de huidige samenleving. Het wordt de men sen langzaam maar zeker onmogelijk ge maakt om echt te leven. Er is een ont- menselijkingsproces gaande”. Dan is er toch geen sprake meer van jezelf terugvinden in je werk? De mensen worden toch meer en meer geleefd?” Geldt dat dan gezien de song ook voor Ferry zelf? Bryan: „Eigenlijkdaar ben ik nu wel achter heb ik niet te klagen. Een ander lied, dat Ferry niet al te lang geleden maakte, kent een soortgelijke onverwachte verbittering. When she walks in the Room zet zijn gedachten eveneens in beweging. „De tekst is hard ja, hoewel je een regel als All the Wine in your Life’s all dried up, is now the Time to give up? verschillend kunt uitleggen. Het is geschreven om juist tegen de ellen de op te kunnen tornen. (Mummelt even). Het heeft ook persoonlijke raakvlakken, Het vertelt het verhaal van iemand die het niet meer zag zitten. Zo was het ook. Precedent, dat is het woord. Bij de blues heb je iets dergelijks. De neger vertelt daarin hoezeer hij wordt verdrukt, en voelt zich na afloop beter”. We trekken opnieuw de vergelijking door naar Ferry’s eigen situatie. Heeft hij niet het gevoel dat het verliezen van de arbeidsvreugde in zijn werk te maken heeft gehad met de overdosis aan imago building waaraan hij was blootgesteld? Dat beeld, het ontstaan van een imago kun je niet in de hand houden. In mijn geval heeft het zélfs buitenproportionele afmetingen aangenomen. Je kunt er al leen niets aan doen om het onder contro le te houden. Er was aldoor ook bij Roxy Music te veel aandacht voor het imago. Dan moest je wel eens roepen: hey, joh, we maken ook nog muziek! Siren (1975) Viva Roxy Music (live-album, 1976) Bryan Ferry solo: These foolish Things (1973) Another Time, another Place (1974) Let’s stick together (1976) 9 In your Mind (1977) The Bride stripped bare (1978) Beweren dat de Roxy-inspirator op komt voor kwaliteit, staat gelijk met de stelling dat Cruyff goed voetbal op prijs weet te stellen. „Een ieder die met ver stand van zaken over muziek kan praten, kan je zo aanwijzen wat goed en wat slecht is”, poneert Ferry. „Niet dan? mmm. Nou, ik kan je beloven dat het nog moeilijker is om artistiek bezig te zijn en tegelijk het publiek terwille te zijn. De vergelijkingen zijn overigens makkelijk te maken. De meeste auto’s die tegen woordig worden gemaakt, zijn niet deug delijk, getuigen van slechte smaak. Ze worden gemaakt voor de omzet, voor de poen. Een vakman ziet zoiets dadelijk. Volgens mij is het ook zonder meer mo gelijk om te horen of muziek vanuit een zakelijk oogpunt is gemaakt, of dat er liefde voor het eindprodukt heeft meege speeld. In dit geval moest en zou ik er zelf trots op zijn”. Dat gepraat van: je hebt maar één hit in de VS nodig. Bovendien, mijn werk is zo vreemd. Het is iets dat ik nauwelijks kan Na afloop liep ik naar de kelder en zag tot mijn opluchting hoe de 24-sporenre- corder alles keurig had vastgelegd”. Min der openbarend zijn Bryans opmerkin gen over de van Marcel Duchamp geleen de titel van de plaat en de hoes. Hij gniffelt alleen veelbetekenend als de op merking valt dat geen enkele eerdere hoes zozeer afrekende met het fenomeen vrouw. Op het laatste moment voordat de op namen konden beginnen, namen Ferry’s plannen eind vorig jaar vaste vorm aan. Hij toog met vier oudgedienden, bassist Alan Spenner, saxofonist Mel Collins, gitarist Neil Hubbard en pianiste Ann Odell naar Montreux in Zwitserland, waar verder dé Amerikaanse gitarist Waddy Wachtel en drummer Rick Marot ta (beiden van Linda Ronstadt) hem ter zijde stonden. Ferry: „Het leek op een expeditie naar de Noordpool. Zo idioot. Anecdotisch voor de wijze waarop de plaat tot stand kwam, is het verhaal van de opname van When She walks in the Room. „Tijdens de sessies wilde een be paalde song maar niet, dus zette ik een ander thema in om de atmosfeer te kla ren. Na enkele maten speelden de jon gens mee en al spelende legde ik uit wat de bedoeling was. Het klikte spontaan. We kenden elkaar als team te weinig, maar in Montreux kan je ’s winters niets anders doen dan werken, dus er ontstond een formidabel werkklimaat, heel inspi rerend. Het resultaat verbaast me nog steeds. The Bride stripped bare is het dichtste dat ik ooit bij een echte plaat kwam. Eigenlijk ben ik erin gekropen. Een stukje van mij zit onder dat zwarte vinyl verborgen!” „Ach, ja. Er werd veel over geschre ven. Maar je weet hoe dat gaatAls een van de beide partners door een dal van vertwijfeling moet, dan is zoiets nooit goed voor een relatie. Spannin gen. Er komen scheurtjes in de band met elkaar. Het imago van de grote ster paste niet bij de man die zo met zichzelf bezig was. Als dat enkele weken voort duurt Ik weet het niet, ik bedoel, woon je zelf met iemand samen? Nu ja, dan weet je dat zoiets de das nog niet hoeft om te doen. Maar de onrust duur de voort, aan de onzekerheid kwam geen eind. Ik was één maand in de war, twee, drie, het zeurde maar door. Dus achteraf vind ik het volkomen begrijpe lijk dat zij er niet langer tegen kon”. Grijnzend geeft hij overigens te kennen dat hij supervisie in deze zin overigens nooit zou accepteren. 3, 7150* jr 16801 Werken was altijd het belangrijkste ge weest. Was het nog steeds waard om er in feite 24 uur per dag mee bezig te zijn?” nd nd nd nd nd -■> Praten met Bryan Ferry is als een dansavond met een mooie vrouw. Slechts door behoedzaam te manoeu vreren en niet op haar tenen te gaan staan, komt er een moment waarop je haar dichter tegen je aan mag drukken. En zelfs dan moet je je er voor hoeden de intimiteit nooit te abrupt te doorbre ken. Met opzet heeft Ferry er voor gezorgd dat hij met zijn rug naar het raam zit, zodat zijn gelaatstrekken niet geaccentueerd worden door het koude, binnenvallende licht. De contouren van zijn lange gestalte steken er echter des te scherper door af. „Een jaar geleden had ik grote twij fels over het nut van mijn werk for muleert hij traag. Elk woord wordt eerst op een goudschaaltje gewogen, voordat het op de juiste wijze gearticu leerd, uitgesproken wordt. „Ik bedoel, dat hele vreemde proces om creatief bezig te zijn voor jezelf en tegelijkertijd ook voor anderen, dat werkte verwar rend. Hoe populair wil je per slot van rekening zijn? Mijn werk speelt zich af in competitie met anderen. Zonder dat ik het wil, word ik vergeleken met Bo ney M, de Bee Gees, John Travolta. Sommigen van hen maken platen, waarvan de verkopen oplopen tot 12 miljoen. Ik vind dat angstaanjagende cijfers”. In monoloog: „De hele zaak heb ik de afgelopen maanden rustig in Amerika overdacht. Na mijn eerste grote toernee als solo-act, in het voorjaar van vorig jaar was ik uitgeput. Drie maanden achtereen was ik met een band van elf man op toernee. Constant drukte er een grote verantwoordelijkheid op me. Na afloop was ik compleet uitgeput, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik dacht dat het geen kwaad kon om Londen, waar ik acht jaar had gewoond, maar eens in te wisselen voor New York. Het werd Los Angeles”. Ferry vertelt dat hij van tevoren niet wist wat hem te doen stond in Amerika. De verandering van sfeer zou wel heil zaam werken, zo vat hij zijn onverschil ligheid van een jaar geleden samen. Het herstel verliep langzaam; zes maanden lang was hij geen schim van de man die twee jaar eerder doorging voor een goedgeklede, gladgeschoren playboy. tonnen café, waar het bier uit een plastic tap komt. Het smaakt vreselijk. Er wordt plastic muziek gedraaid. Geen wonder dus, dat ik wel eens neerslachtige num mers schrijf. In plaats van dat de kwali teit van het leven verbetert, verslechtert- ie. Ik vecht voor het eerste”. Bryan Ferry heeft nooit een definitief punt achter Roxy Music willen zetten, hoewel juist hij het makkelijk had kun nen doen. Vanuit een zakelijk.oogpunt geredeneerd was het zelfs lucratiever geweest als hij zich in een eerder stadi um uitsluitend met zijn solo-carrière had beziggehouden. Maar pas na Roxy’s vijfde album Siren trad de non- activiteit in groepsverband in. Ferry recapituleert de jongste ge schiedenis even. „Sowieso was Roxy volgens ons aan een adempauze toe. Als we na Siren weer een studio-album hadden gemaakt, was dat de eerste geweest waarin zich geen groei had voorgedaan. Het is als met een boom. Soms vertikt die het ook een jaartje om omhoog te schieten. Dan neemt ie een adempauze, zamelt krachten en steekt zijn pluim het jaar erop met verdubbel de kracht de lucht in. Bovendien had ik duidelijk een adempauze nodig, om energie voor nieuwe composities op te doen. Per slot van rekening ben ik geen songschrijversautomaat”. Daarnaast blijkt Ferry de negatieve onderlinge verhoudingen, die het leven in de groep geleidelijk aan benadeel den, niet vergeten te zijn. „Allicht niet Daarvoor ben ik tezeer de gebeten hond geweest bij de pers. Vooral in de tijd dat we Eno tot opstappen dwongen, terwijl hij er zelf om gevraagd had, kon ik geen goed doen. Hij gaf zo rond 1972 plaagstootjes via de pers. Ferry zou niet verantwoordelijk zijn voor het eindprodukt en zo. Ik voelde die uitla tingen aan als een dolkstoot in mijn rug. Als het me nou allemaal niets kon uitmaken.Maar Roxy was mijn lust en leven. Ik heb er alles van mezelf ingestopt en als je daar dan niet de erkenning voor krijgt, die je meent te verdienen.Gênant”. Met een armgebaar geeft Bryan te kennen te willen zwijgen over het verle den. De toekomst telt. Ferry: „Die twee jaar pauze zijn niet voor nop geweest. In veel opzichten krijg ik het idee alsof we weer bezig zijn aan ons eerste al bum. Vooral met Manzanera kan ik goed werken. Zijn vertrouwen in mijn schrijven werkt als een katalysator. Al lerlei ideeën waarmee ik al een tijd rondliep, worden nu voortijdig gebo ren. Compositie per keizersnede, haha! De rustperiode is dus ergens goed voor geweest. Ook met Paul en Andy mar cheert het prima”. Vanzelfsprekend volgt een vraag naar details. „De deadline ligt op eind januari, waarna we in New York gaan mixen. In totaal werken we nu met een reservoir van een twintig songs, waar van de basisopnamen nu gereed zijn. Echt opgejaagd door zo’n datum voel ik me niet. Ook in dit geval wil ik er zeker van zijn dat we met iets goeds kunnen komen. Tot dusver ben ik eigenlijk ver baasd over de resultaten. Prima, ja. We werken overigens met sessiemensen voor bas (John Wetton en Gary Tibbs) en toetsen (Paul Carrack en Ace en Ann Odell). Over plannen voor komen de toemees kan ik niets definitiefs zeg gen, maar het is niet uitgesloten dat we concerten rond februari/maart 1979 zullen geven”. Is Ferry niet bang voor de ballast van de roem van het verleden? „Bij concer ten zal er wel om oude nummers wor den geschreeuwd. Er zijn altijd lui die Mother of Pearl of Song for Europe willen horen. Ik voel meer voor nieuw repertoire, ook al kan ik me voorstellen dat we nummers van vroegere elpees gaan brengen die we niet eerder live speelden. Jammer vind ik alleen dat we misschien een groot deel van onze aan hang hebben verloren. Maar ach, als je vertrouwen in jezelf hebt, dan komt het met de toekomst ook wel weer goed”. Bryan: „Die imagobuilding is inderdaad veel te overdreven geweest. Zoals het gegaan is met grote, dikke verhalen in de internationale pers, was onnodig. Er is een evenwicht nodig tussen het werk van een artiest en het beeld dat hij oproept. Het lijdt geen twijfel of The Bride stripped bare is Bryan Ferry’s meest emotionele artistieke uitlating in zijn op zienbarende loopbaan. In vrijwel elk op zicht vormt het solo-album een retros pectief. De plaat laat zich het beste verge lijken met een foto van iemand die nog even een blik achterom werpt, op het moment dat-ie beseft dat hem nieuwe taken wachten. Ferry’s eigen songs leve ren het tastbare bewijs van zijn crisispe riode, terwijl de covers van nummers als Hold on I’m coming (Isaac Hayes), The same old Song (J. J. Cale), Take me to the River (Al Green), What goes on (Lou Reed) en That's how strong my Love is (Otis Redding) duiden op’s mans soulge- richte belangstelling. Vervolgens schildert Ferry met zicht bare trots hoe hij de commerciële druk, die vanuit de Verenigde Staten op hem werd uitgeoefend, heeft doorstaan. The Bride stripped bare moest onder produk- tionele leiding van een erkende naam worden opgenomen. „Daar pas ik voor. Maar mijn eigen songs die op The Bride stripped bare voorkomen zijn inderdaad bitter. Maar wat wil je? Steeds meer mensen wordt de mogelijkheid om zich zelf te uiten ontnomen. Kijk naar Bir mingham, een moderne stad vandaag de dag. Als het moest bouwen ze zo’n stad in een dag op. Het is zo langzamerhand niet menselijk meer. Jan Modaal woont in een betonnen huis, gaat naar een beton nen fabriek, gaat 's avonds naar een be- Met Roxy Music: Roxy Music (1972) 9 For your Pleasure (1973) 9 Stranded (1973)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23