Hollywood Tijdens Haarlemse Media Manifestatie filmhistorie blijft |jet niet bij een filmfestival a. :r rt: in beeld Haarlem f k wil subsidie èn mediabeleid overheid E Zeven dagen voor ondergewaardeerde Nederlandse films van Organisatie Op 3, 4 en 5 november in Schuw, Melkwoud, Roxy en Frans Halsmuseum R nu k I Agenda film Licht Video Informatie Foto Adressen Toegangsprijzen Geluid Opening r *1 ■■I I 15 KUNST 19 7 8 OKTOBER 2 6 DONDERDAG I 9122 nt 30 uur ?n msijn, den dingen iM art- 5te 30 uur tERT: De Haarlemse Media Manifestatie. Het lijkt wel een vreemdsoortige verzamelnaam uit de wekpot van een grossier in verbale curiositeiten, denk je bij het zien van de raamaffiches die dezer dagen door het Haar lems Mediakollektief in de stad worden ver spreid. Maar aan dit voor velen misschien nog moeilijk te plaatsen begrip zit wel dege lijk een belangrijke gebeurtenis vast. Op 3, 4 en 5 november zal het in ieder geval moeite kosten om het witte doek, de video- en radiodemonstraties, de foto-expositie en de geluidsproeven te ontlopen, want anders dan in de overige plaatsen waar op die data het Noordhollands Filmfestival wordt ge houden, blijft het in Haarlem niet tot de cinema beperkt. F illi t, Be- I, Wijk skerk; IR! redactie: John Oomkes L'j i I s ir Maurits Binger: filmhistorie. •ir De volken van Istvdn Gaól: filmagenda. „Er moet, geloof ik, eerst een oude Duit se bunker afgebroken worden, voor je een nieuw huis kunt bouwen. Bij het sloop werk mag je dan geen springstof gebrui ken. Alleen hamer en beitel zijn toege staan”. Met dergelijke vergelijkingen lar deert Henk Maurits, voorzitter van het Haarlems Mediakollektief, zijn betoog als hij aan wil geven hoeveel moeite het de laatste maanden heeft gekost voordat af deling culturele zaken van de gemeente Haarlem de plannen van het mediakollek tief serieus wilde nemen. ir Joao en het mes: ondergewaardeerd. Voor de organisatie van deze Media Manifestatie tekent zoals reeds gemeld het Haarlems Media Kollek- tief, dat een ontmoetingspunt wil zijn voor allen die zich op een of andere wijze bezighouden met film, fotografie, geluid en video. Deze op 4 februari jongstleden opge richte vereniging, die zich nu voor het eerst en nadruk kelijk presenteert, streeft hiermee vanzelfsprekend een presentatie van audiovisuele (afgekort AV) media na. Dat betekent dat er in dit bestek speelfilms of korte films te zien zullen zijn, waarbij er vele zijn die of nog Alles wat bij wijze van spreken ook maar even met geluid of beeld te maken heeft, wordt ten gehore ge bracht of vertoond tijdens dit groots opgezette, drie daagse festival. Met andere woorden, elk audiovisueel hulpmiddel komt er aan te pas in de Toneelschuur, het filmhuis Het Melkwoud, het Frans Halsmuseum en het Roxy Theater. Met het naderbij komen van het evene ment, gonst Haarlem dan ook van de activiteiten. niet eerder of slechts hoogst zelden in Haarlem te zien zijn geweest. Zoals gezegd, het gaat niet alleen om de cinema. De manifestatie wil het publiek ook in aanraking brengen met de mogelijkheden die de verschillende AV-midde- len bieden en de bezoekers verder attenderen op hen die zich er al mee bezighouden. De organisatoren voeren als overweging verder aan om met dit driedaagse festival Haarlem weer iets van de vergane filmglorie terug te geven. Tot slot steken de vrijwillige medewerkers van het kollektief hun onbetaalde uurtjes niet enkel uit puur hobbyisme in de organisatie van het festival. De actieve vereniging wil de gemeente Haarlem met dit evenement duidelijk maken dat een snelle ontwikke ling van een gemeentelijk filmbeleid een noodzaak is en dat het kollektief daarin als organiserende koepel een grote rol in kan en wil spelen. Maar daarover elders op deze speciaal aan het evenement en de achtergronden ervan gewijde pagina. kunnen meedoen in het spelen met de mogelijkheden. In de Toneelschuur Kre- onzaal. Voor de filmvoorstellingen in het Melk woud en de Toneelschuur wordt een en tree van drie gulden per voorstelling ge heven. Vanaf woensdag 1 november ver kopen deze theaters tussen 11 en 15 uur vooraf toegangskaarten. Telefonisch re serveren is niet mogelijk. Aantal plaatsen per voorstelling is vrij beperkt. Voor de voorstellingen in het Roxy The ater gelden normale, gangbare bioscoop- prijzen. Drie jonge Haarlemse kunstenaars, functionerend onder de groepsnaam Kre- on experimenteren met allerlei vormen van licht zoals lasers, e.d. De bezoekers Videojournaals vervaardigd door het Kijkhuis Haarlem en het Kijkhuis Den Haag worden vertoond in de Toneel schuur Kijkhuiskamer. Vrijdags om 19 en 23 uur, zaterdags en zondags om 13 en 23 uur. In de nieuwe zaal van het Frans Hals museum laten vier kunstenaars zien welke toepassingen het gebruik van video in hun werk heeft. Zaterdags van 10 tot 17 uur, zondags van 13 tot 17 uur. Zowel een folder met alle aanvangstij den als een boekje met informatie over de te vertonen films is verkrijgbaar bij De Toneelschuur en filmhuis Het Melkwoud. Daarnaast zal de Toneelschuur ook een apart, gratis bulletin met betrekking tot het Haarlem-Hollywood uitgeven. Bin nenkort zal er tenslotte bij het Roxy The ater een brochure over De week van ondergewaardeerde Nederlandse films te verkrijgen zijn. ZONDAG 5 NOVEMBER 14.30 uur: Circus op stelten, Karst van der Meiden. Roxy Theater. 19 en 21.30 uur: Een stille liefde, René van Nie. Roxy Theater. 13 uur: Asylum, Peter Robinson. Het Melkwoud. t 15 uur: De valken, Istvan Gaal. Het Melkwoud. 19 uur: Metamorfose. Ivo Dvorak. Het Melkwoud. 21 uur: Le soleil des hyenes, Ridha Behi. Het Melkwoud. 13 uur: Hollywood on Trial, David Hel- pern. Toneelschuur filmzaal. 15 uur: Les fleurs du miel, Calude Faraldo. Toneelschuur filmzaal. 19 uur: Three Women, Robert Altman. Toneelschuur filmzaal. 21.15 uur: De mens uit marmer, Andr zej Wajda. Toneelschuur filmzaal. 13 uur: 8 mm-filmfestival met bijdra gen Haarlemse filmclubs en Amster damse Rietveld Academie. Toneel schuur Hollywoodzaal. 19 uur: Haarlem-Hollywood. Toneel schuur Hollywoodzaal. MAANDAG 6 NOVEMBER 14.30, 19 en 21.30 uur: Joao en het mes, George Sluizer. Roxy Theater. DINSDAG 7 NOVEMBER 14.30, 19 en 21.30 uur: De laatste trein, Cursisten van Kreater en JHVU expo seren fotoseries met het thema „Bewe ging” in enkele gangen en het trappen huis van de Toneelschuur. Erik van Zuylen. Roxy Theater. WOENSDAG 8 NOVEMBER 14.30, 19 en 21.30 uur: The Family, Lodewijk de Boer. Roxy Theater. De Toneelschuur, Smedestraat 31, Haarlem. Tel. 312439. Het Melkwoud, Zijlstraat 63, Haarlem. Tel. 313535. Het Frans Halsmuseum, Groot Heilig land 62, Haarlem. Tel. 319180. Roxy Theater, Kleine Houtstraat 79, Haarlem. Tel. 312395. Alle evenementen, behalve filmvoor stellingen, zijn gratis toegankelijk. Ooit genoot Haarlem de reputatie het Hollywood van Holland te zijn. In de jaren 1913-1923 scheidden filmpionier Maurits Binger en zijn roemruchte, aan het Spaarne gevestigde Hollandia Filmfa briek tientallen en onderling verschillen de produkties af. Er bestonden zelfs inten sieve contacten met het buitenland en Haarlem gold als de Nederlandse film- stad bij uitstek. Het zou voor een festival organisatie makkelijk zijn om te profite ren van de vrij algemene hang naar nos talgia. Met behulp van een speciaal samenge steld programma onder de titel Haarlem- Hollywood wordt juist geaccentueerd hoe bekaaid Haarlem er anno 1978 vanaf komt in vergelijking met het rijke verle den. Want na Binger weerde Pinkeltje- auteur Dick Laan zich hier geducht op cinematografisch gebied. Later kwamen hier ook de eerste Polygoonjournaals van daan. En hoewel de Spaarnestad na de Tweede Wereldoorlog zijn vroegere repu tatie als filmstad bij uitstek moest inleve ren, zijn er telkens weer initiatieven van nieuwe cineasten geweest. Bij de geschiedenis van de laatste dertig jaar horen de namen van filmers als Her man van der Horst, Karei de Vries, Gerrit van Dijk, Ben Glas, Kees Hin, Jacques Overtoom en Harrie Hosman. Op elk van de drie avonden van het festival (19-23 uur) wordt een redelijk representatief beeld getoond van de Haarlemse filmgeschiede nis in de „Hollywoodzaal” in de Toneel schuur. Het programma van dit retrospectief bestaat uit de volgende onderdelen: Première van de CJP-film 1978, onder regie van Gerrit van Dijk. Van Gerrit van Dijk: Vlag (1972) en It’s good in heaven (1971). Van Maurits Binger: Twee Zeeuwse meisjes in Zandvoort (1913), Telegram uit Mexico (1916) en Toffe jongens on der de mobilisatie (1919). Van Harold Mack: Seven Up. Van Harrie Hosman: Hoe schreif ik dat nau? (1978). Van Peter Brouwer: Babyface (1973) en Een feestdag. Van Perspekt: Shit Die en Rabenshal- le (1975) en Tot straks (1976). Van Kees Hin: Diploma’s geen (1976). Van Piet van Strien: Drank en Intocht van Wiegel (fragment uit Van Speyk- show). Van Ben Glas: Haarlem-Amsterdam (1975). Van Simon Engel: Zeezeilen (1968). Van Hans Nassenstein: Troost (1976). Van Herman van der Horst: Pan (1964). Van Dick Laan: Voetbal (1928). Hoewel Haarlem een provincieplaats is van een redelijke omvang, biedt de weke lijkse bioscoopagenda niet al te vaak een interessant aanbod. Het aantal landelijke filmpremières blijft zeer beperkt, terwijl de helft van de circa 200 produkties die jaarlijks in ons land in première gaan de Haarlemse theaters überhaupt niet halen. Het is om deze redenen dat de Haarlemse filmhuizen niet alleen in een behoefte voorzien door produkties te vertonen die te weinig rendabel zijn voor de bioscopen, maar ook een duidelijk programmatisch- aanvul lende taak hebben. Van eventueel scherpe tegenstellingen tussen het bioscoopbedrijf en het filmhuis wezen valt in de praktijk echter weinig te merken. Zo raakte het Roxy Theater aan de Kleine Houtstraat tijdens de voorberei dingen van de Media Manifestatie „aange stoken” door de geestdrift van de organi satoren. Het resulteerde in een bijdrage aan het evenement, die De week van de ondergewaardeerde Nederlandse Speel film is gedoopt en al op donderdagavond 2 november van start gaat en voortduurt tot woensdag 8 november. Nederlandse pro dukties, die ten onrechte ondergewaar deerd zijn gebleven worden dan vertoond. Er zit interessant materiaal van Bert Haanstra, Ate de Jong, Pirn de la Parra, René van Nie, George Sluizer en anderen bij. Voor de juiste aanvangstijden, zie de agenda. Maurits heeft het daarbij niet alleen over de manifestatie, die onder auspiciën van zijn vereniging van de grond is gekomen. Andere, achterliggende zaken zijn zijns inziens nog belangrijker. De toekomstige ontwikkelingen van audio-visuele midde len hebben zijn aandacht. En binnen het kollektief wordt daarbij niet alleen ge dacht aan de noodzaak tot het subsidiëren van een Haarlems filmhuis. Vragen als „hoe moet een mediabeleid van een stad als Haarlem er uitzien?”, of „hoe is tot een pooling van de beschikbare AV-appara- tuur te komen?” en „wat moet er gebeuren als Haarlem te zijner tijd een lokale om roep rijker wordt?” „Hoe kan het onder wijs beter profiteren van de steeds grotere mogelijkheden van een medium als vi deo?” worden er besproken. „Kijk”, zegt Maurits, „iedereen barst te genwoordig van de AV-apparatuur. Ieder een heeft wel een tv, radio, camera, projec tor. Een video-systeem is niets nieuws meer. Al die hulpmiddelen worden echter veelal passief, receptief gebruikt. De laat ste jaren gaan steeds meer mensen er echter toe over om er een actief gebruik van te maken. Zo kun je met video tegen lage kosten voor de wijkraad een pro grammaatje over de buurt maken. Ik geef maar een voorbeeld. Het is zo langzamer hand een noodzaak dat de gemeentelijke overheid zich eens gaat buigen over haar taak op dit gebied. Er is informatie, hulp, apparatuur nodig, maar er is geen enkel beleid voor”. Het kollektief heeft zelf het beleidvoor- bereidende werk gedaan. In het voorjaar ontving de gemeente een keurige inventa risatie van het probleem gemeten naar de behoeften. Argwaan viel Maurits c.s. ten deel. Eerst kon de gemeentelijke kunst- commissie geen antwoord geven op de vraag onder welke deelcommissie de film sector überhaupt ressorteerde. Daarna nam culturele zaken het idee voor een inventarisatie over. Maurits: „Dat was ten minste een winstpunt. Er wordt een eigen ambtelijke nota geproduceerd, die in no vember klaar zal zijn. Eindelijk oriënteert men zich in de persoon van ambtenaar culturele zaken Rick van den Broecke - op de problematiek”. Het Mediakollektief is echter minder te spreken over de wijze waarop geen van haar subsidiewensen werd gehonoreerd. „Ons vele werk is eigenlijk niet beloond. Het particulier initiatief, waarover vaak zo hoog wordt opgegeven, krijgt geen rugges teun. De cultuurpot is in feite allang ver deeld, met tal van onvermijdelijke uitga ven voor de gevestigde instellingen. Zelfs een kleine uitgave om de AV-organisaties te helpen zoeken naar wat er verder nodig zou zijn, bleek niet beschikbaar”, zegt Henk Maurits. „In feite wordt er geen geld uitgegeven om de niet-commerciële film en mediasector te helpen zich te ontwikke len”. Het behoeft geen betoog dat de mensen van het Mediakollektief ook al finan ciert Haarlem voor een schamele 6,5 mille aan de Manifestatie mee zich nog altijd genegeerd voelen. Alweer wil de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, is een veelgehoorde klacht. De niet uitge sproken hint van de gemeentelijke over heid dat de vereniging zijn bestaansrecht eerst maar moest bewijzen, is begrepen. Het verklaart het elan waarmee de Media Manifestatie in de afgelopen maanden van de grond geholpen is. Na afloop, zo kon digt Maurits aan, kloppen de organisato ren echter des te harder bij de gemeente aan. Het kollektief verwacht van de Haar lemse overheid èn subsidie om het werk met een betaalde kracht te kunnen voort zetten, èn een beleid op mediagebied. Tijdens het festival zal in het café van de Toneelschuur uitsluitend filmmu ziek te beluisteren zijn. Vanuit de radiokamer van de Toneel schuur zijn drie Haarlemmers met de verzamelnaam Studio Nova in de slag met een complete mobiele radiostudio. De ziekenomroep Radio Parade ver zorgt tijdens het festival reportages naar de Haarlemse ziekenhuizen. Daarnaast neemt ze de nieuwsvoorzie ning via een videonet voor haar reke ning. Vrijdagavond 3 november heeft om 19 uur de feestelijke opening van de mani festatie plaats in de Toneelschuur. Hij wordt verricht door de heer Tinus van de Water, de Haarlemse wethouder voor cul- tuurzaken. DONDERDAG 2 NOVEMBER 14.30,19 en 21.30 uur: De zaak MP, Bert Haanstra. Roxy Theater. VRIJDAG 3 NOVEMBER 14.30, 19 en 21.30 uur: Blindgangers, Ate de Jong. Roxy Theater. 24 uur: It’s me, Frans Zwartjes (nacht- voorstelling). 19 uur: Touche pas la femme blanche, Marco Ferreri. Het Melkwoud. 21 uur: Stroszek, Werner Herzog. Het Melkwoud. 23 uur: Themroc, Claude Faraldo. Het Melkwoud. 19 uur: Una Giornata particolare, Etto re Scuola. Toneelschuur filmzaal. 21 uur: Hospital, Frederic Wiseman. Toneelschuur, filmzaal. 23 uur: Padre Padrone, Gebr. Taviani. Toneelschuur filmzaal. 19.15 uur: Haarlem-Hollywood. To neelschuur Hollywoodzaal. ZATERDAG 4 NOVEMBER 14.30 uur: Circus op stelten, Karst van der Meulen. Roxy Theater. 19 en 21.30 uur: Obsessions, Pim de la Parra. Roxy Theater. 24 uur: Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming. Vier korte films naar verhalen van Heere Heeres- ma. Roxy Theater. 11 uur: Jeder für sich, Gott gegen alle, Werner Herzog, Het Melkwoud. 13 uur: Highschool, Frederic Wiseman. Het Melkwoud. 15 uur: Casanova, Luigi Comencini. Het Melkwoud. 19 uur: korte films van Werner Herzog. Het Melkwoud. 21 uur: Law and Order, Frederic Wise man. Het Melkwoud. 23 uur: The Clowns, Frederico Fellini. Het Melkwoud. 11 uur: Der Amerikanische Freund, Wim Wenders. Toneelschuur filmzaal. 13 uur: Alladins Wonderlamp, Boris Ritsarev. Toneelschuur filmzaal. 15 uur: A Night at the Opera, Sam Wood. Toneelschuur filmzaal. 19 uur: De geparfumeerde nachtmer rie, Kidlat Tahimik. Toneelschuur filmzaal. 21 uur: De cyclus, Dariusj Mehrjui. Toneelschuur filmzaal. 23 uur: De ambassadeurs, Naceur Kta- ri. Toneelschuur filmzaal. 13 uur: 8 mm-filmfestival. Open huis voor een ieder die zijn 8 mm-films eens buiten de huiskamer wil laten zien. Toneelschuur Hollywoodzaal. 19 uur: Haarlem-Hollywood. Toneel schuur Hollywoodzaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15