Grandioze klucht van Dimitri Frenkel Frank met Metsers en Touw 1 Heldere totaalklank bij orkest uit Pardubice Cronus 11 komt tekort als theatergebeurtenis 3 3 Dertig uitgeverijen op Boeken Tiendaagse 198? fé i f w i hr/stof/e Berdydoet méér met leer. DAMIATE EXTRA RONDREIS PORTUGAL 3 3 4 Zoetvloeiend vioolspel Emmy Verhey TALLER AMSTERDAM HOUDT BEDOELINGEN TE VAAG Un certain art de vivre. 8 dagen 1 Edo de Waart nog niet actief 17 februari 1979 ssgssgg 23 O3K TOBER KUNST 19 7 8 2 7 R I .1 I) A G 5 Vertrekdatum: Reisduur: HAARLEM. Op het moment, dat je gaat geloven, dat Dimitri Frenkel Frank van zijn nieuwste komedie Lipstick een vrijblijvend en goedkoop niemendalletje heeft gemaakt, breekt de echte en enige komediant van de avond, Jules Royaards, onweerstaanbaar door en maakt hij van de voorstelling een dolle klucht, die garant staat voor een vrolijk avondje uit. Gisteren ging de première in de Stadsschouwburg en een klapgraag publiek zorgde er voor, dat ook de spelers aan hun trekken kwamen. (toeslag éénpersoonskamer 82,-) r AMSTERDAM Disco dancer: het leren jack dat jij moet dragen. Kijk naar die stevige ritsen en de forse riem. Dat is de discomode van Berdy. Geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur. 4 Reissom per persoon: 998 Inbegrepen: Reisdokumenten een geldig paspoort (mag dus niet verlopen zijn). Inlichtingen en boekingen voor deze reis uitsluitend bij: Reis- en passagebureau Hoyman Schuurman Gedempte Oudegracht 82 (in Stadskantoor Haarlems Dagblad), Haarlem Tel. 023-313150 vanaf Schiphol om 17.20 uur. Kostelijke parodieën in Lipstick I 7 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) O [c L KO VAN LEEUWEN 41 ■MD 1 1 (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Voor het eerst sinds tien jaar wordt in Amsterdam, in de Koe pelzaal van het Sonestahotel, van 3 tot en met 12 november een Nationale Boeken Tiendaagse gehouden. De boekenmanifes- tatie is op werkdagen van ’s morgens 10 uur tot avonds 10 uur voor het publiek toegankelijk. De boekenmarkt is een initiatief van zes uitgeverijen, die van plan zijn ieder jaar een dergelijke supergrote boekwinkel in Amsterdam neer te zetten. Het zijn: De Arbeiderspers, de Bezige Bij, J. H. Gott- mer, Meulenhoff Nederland, Ploegsma, Querido en De Weekblad Pers. Mevrouw Gottmer, directrice van de gelijknamige uitgeverij zegt: „Dertig uitgevers zullen hier hun totale produktie, hun auteurs en illustratoren presenteren. Niet belemmerd door de inkoopvisie van de boekhandel of verschijnt en zij, niet zonder verdriet, toch weer met hem op pad gaat. In het begin van de voorstelling weet je niet, waar Dimitri Frenkel Frank eigenlijk heen wil, het komt allemaal nogal obligaat over. Maar gaandeweg komt er leven in de tekst en daarmee in het spel. Heel alle daagse situaties blijken kostelijke parodi eën te worden, het kleine beetje tragiek krijgt een satirische ondertoon en de toe schouwer gaat zich steeds meer amuseren met de averechtse toestanden, die op het toneel ontstaan. De straffe hand van regis seur Jan Teulings is daar niet vreemd aan. het bespreekbeleid van de media. Wij vin den het belangrijk dat het publiek direct contact heeft met de schrijvers”. Jaarlijks brengen de Nederlandse uitge verijen 13.000 boeken op de markt. Toch menen de intitiatiefnemers van de Natio nale Boeken Tiendaagse dat het boek niet populair genoeg is. Op de boekenmarkt, waar iedereen kan kopen, zullen ook boe ken die in de verdrukking dreigen te ko men, aandacht krijgen. Uit een onderzoek is gebleken dat het voorjaar een meer geschikte tijd is voor een dergelijke boe kenmarkt, maar de betrokken uitgevers vinden dat het koopgeweld, dat ieder na jaar wordt aangewakkerd niet alleen tot cadeaus als plassende poppen en elektri sche haarkrullers beperkt mag blijven. Rond de boekenmarkt vinden vele mani festaties plaats. Ook voor kinderen. Er komt dagelijks een niet eerder gepubli ceerd „gedicht van de dag”, dat ter plaatse op een ouderwetse degelpers van het Drukhuis wordt vermenigvuldigd. Dich ters en auteurs lezen voor of debatteren over eigen werk en er zijn films, dia’s en muziek. Tot de vele schrijvers die hun boeken komen signeren behoren niet al leen Hildegard Knef, maar ook de schrij vers van familie- en streekromans. De CPNB, de organisatie die de collec tieve propaganda van het Nederlandse boek verzorgt, onder meer tijdens de (Kin der) boekenweken, heeft een afwachtende houding aangenomen, ten aanzien van de Nationale Boeken Tiendaagse. „We willen eerst eens zien of het inderdaad een natio nale manifestatie wordt. We hopen dat er tijdens deze tien dagen een enquête wordt gehouden onder de bezoekers. Als het aan slaat willen we volgend jaar graag onze organisatie er voor inzetten”, aldus Marie ke Bemelman van de CPNB. De organisa tie heeft dit jaar overigens wel een bedrag van 10.000 beschikbaar gesteld voor de publiciteit rond de boekenmarkt. Met de produktie De uitvaart van Mama Grande houdt de Taller-groep zich bezig met agressie en onderdrukking. Op een grondvlak in schaakbordpatroon is een staketsel opgebouwd van stalen steiger- buizen. Vier torens met daarin plateaus op verschillend niveau, onderling verbonden door loopbruggen. Daarin en daarop robo tachtige figuren. Ze stellen bewakers voor en bewaakten, zo u wilt? gevangenen en cipiers. In elk geval een groep die door anderen voortdurend wordt bewaakt, ge controleerd. Door het hele staketsel heen zullen de in witte kleding gestoken ook het gezicht figuren zich tijdens de voor stelling bewegen. We zien iets dat op feest lijkt (de muziek werkt daaraan suggestief mee), iets dat een uitvaart moet verbeelden (de witte robots dragen allemaal iets ir Pleuni Touw, het meisje in Lipstick waar het de versierders allemaal om begonnen is. Op de achtergrond Hugo Metsers en Jules Royaards. De Jong nv Grote Houtstraat 82 - Haarlem verkrijgbaar bij o.a.: Focke Meltzer P.C. Hooftstraat 65 Amsterdam HAARLEM. Bij de toemee die het Staatskamerokest van Pardubice uit Tsje- choslowakije door ons land maakt, werd gisteravond het Haarlemse Concertge bouw aangedaan. En het was in de na de pauze gespeelde Eerste symfonie van Beethoven, alsmede in de als toegift voor het enthousiaste publiek gebrachte Figa- ro-ouverture van Mozart, dat dit ensemble zich naar zijn ware aard in het musiceren bleek te kunnen ontplooien. Een krachtige en heldere totaalklank, evenwichtig genuanceerd van expressie, in een uitstekende samenspeldiscipline. Dat zijn de basiskenmerken waarop dit Tsjechisch Kamerorkest kan bogen. Maar daarbij weet Libor Pesek die in het verleden ook Nederlandse orkesten met succes heeft geleid zijn musici tot een grote natuurlijkheid in het temperament volle spel te inspireren. Hoe spits, veer krachtig en tegelijk zangerig klonk alles onder Peseks, voornamelijk uit uiterst vloeiende gebaren bestaande directie! Voor Beethoven is de samenstelling van dit orkest ideaal, omdat de strijkersgroe- pen de blazers niet te zeer domineren, zoals zo dikwijls bij de symfonie-orkesten het geval is en waarbij dan op verdubbe ling van het „hout” moet worden overge gaan. Hier was de klankverhouding per fect, zodat men daarbij de dynamisch wat overgeproportioneerde paukenslagen wel derdrukking te maken. Dat is zo ongeveer het enige wat duidelijk wordt tijdens de voorstelling die een uur duurt. Deze produktie van Taller Amsterdam wordt gepresenteerd onder de noemer Cronus 11. Zij is prachtig om naar te kijken met al dat indrukwekkende wit van mens- en theaterarchitektuur. Bij aanvang zijn de verwachtingen hoog gespannen, de belichting is briljant en het gevangenisge luid van holle lawaaierige metaalklanken, dichtslaande deuren, rammelende sleu tels, het werkt allemaal bijzonder sugges tief en maakt nieuwsgierig naar wat nog komen moet. Maar eigenljk valt er al na een kwartier nauwelijks meer iets avon tuurlijks te beleven. Daarvoor zijn de be doelingen te vaag. Van de inhoud van Marques’ verhaal kom je niets te weten, het blijft bij de vaag abstraheren van gevoelens. Het publiek mag de voorstelling letter lijk van alle kanten bekijken. Het kan toezien vanaf de tribunes in de Konsert- zaal van het Shaffy theater, maar het mag ook binnen de witte stalen wereld rond wandelen, zodat het gebeuren zich rondom gaat afspelen. Veel spannender wordt het daardoor niet, hooguit bezorgt het wat afleiding. Als beeldende kunst is Cronus 11 een geslaagd object, als theatergebeur tenis komt het heel wat te kort. Nog in Shaffy t.m. zaterdag aanvang 20.30 en 22.15 uur, vrijdag en zaterdag ook voor stellingen om 24.00 uur. Hij heeft de zaak rustig opgebouwd, hij heeft z’n kruit niet meteen willen verschie ten. Pas als de voorstelling redelijk ver gevorderd is en zeker na de pauze viert hij de teugels en lijkt het, of hij iedereen vrij spel geeft. Daarvan heeft vooral Jules Royaards ruimschoots geprofiteerd. Hij maakte van de voorstelling een grandioze klucht, waarbij Hugo Metsers en Pleuni Touw als uitstekende aangevers fungeerden. En dat laatste is complimenteus bedoeld. Die twee zorgden er trouwens voordien voor, dat de voorstelling langzamerhand de sfeer kreeg, waarin de klucht in al z’n onzin kon opbloeien. Aanbevolen, als je er echt eens een paar uurtjes uit wil. WIM HELVERSTEIJN »----- Fortgens B.V. Grote Houtstraat 6 Bij de Grote Markt Siebel Juweliers Grote Houtstraat 63 Haarlem Schaap b.v. Haltestraat 10 - Zandvoort 't Sierhuis Lamp Barteljorisstraat 18 Haarlem gemakkelijk voor lief zal hebben kunnen nemen. Prachtig blijft altijd de muziek van Bach klinken, ook al wordt ze op een min of meer negentiende eeuwse manier gerepro duceerd. Wanneer, zoals hier in Bachs Tweede Suite, de fluitist met de allure van een solist uit het orkest naar voren op het podium wordt gehaald, om althans enigs zins het hoofd te kunnen bieden aan de voluminueze klank van de meervoudig verdubbelde strijkerspartijen, besef je des te beter dat hier door de componist aan kleinere bezetting gedacht moet zijn. Waarbij de fluitpartij dan bovendien gro tendeels slechts als opkleuring van de strijkersklank is toegevoegd. De contrast rijke tempi in het geheel, de in navolging van de gecommercialiseerde muziekmake- rij overdreven snel genomen Badinerie, en de niets uithalende pogingen van de fluitist om zijn niet kernachtige toon te forceren, maken deze manier van Bach- spelen artistiek niet overtuigender. Onbekommerd kon men op dit concert genieten van het zoetvloeiende vioolspel van Emmy Verhey. Op de meest zangerige en qua toonvorming stralende wijze wer den zo twee Romances, te weten Beetho vens opus 50 en Dvoraks opus 11, tegen de overigens soms wat erg bescheiden gehou den orkestbegeleidingen, door deze violis te karakteristiek voorgedragen. JOHAN VAN KEMPEN’ AMSTERDAM. „De uitvaart van Ma ma Grande”, een verhaal van de Columbi- aanse schrijver Gabriel Garcia Marques, dient als inspiratiebron voor een multi media produktie van de Amsterdamse af deling van Taller de Montevideo. Taller de Montevideo is oorspronkelijk een groep beeldende kunstenaars, bij elkaar gekomen in Montevideo in 1963 om zich collectief aan (beeldende) kunst te wijden. Taller is gaan behoren tot die groepen van scheppende kunstenaars die met hun ver mogen tot uitbeelden en verbeelden in het theater terecht kwam. Niet zo vreemd, want theater en beeldende kunst gaan hand in hand. Dat is niets nieuws. Jgdat 1849 Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel 023-312992 (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. Dirigent Edo de Waart, die vorige week op medisch advies zijn concerten met het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest moest afzeggen, is voorlopig nog niet in staat zijn werk zaamheden te hervatten. De Engelsman Christopher Seaman en de Tsjech Libor Pesek vervangen hem, Dimitri Frenkel Frank geeft in een wat bizarre omgeving twee niet al te jonge mannen (Hugo Metsers en Jules Royaards) onderdak, die er een sport van maken zoveel mogelijk gelegenheidsvrouwtjes te versieren. Ieder avontuurtje laat geen an der spoor na dan een lipafdruk van het betrokken meisje in een speciaal souvenieralbum, dat de twee er op nahou den. Twee merkwaardige types. De één een toffe bink, die recht op z’n doel afgaat en duidelijk superieur is aan zijn kame raad. Deze is meer een wisselvallige fi guur, die niet helemaal raad weet met zichzelf en nog onvolwassener te voor schijn komt dan de held van het Grote Avontuur. Tien jaar lang hebben die twee hun onderneming in stand gehouden zonder werkelijk door de liefde geraakt te wor den. Maar op een goeie dag gaat het mis, als de zwakke broeder tot in de toppen van z’n vingers verliefd wordt op een meisje, dat hij in een café heeft ontmoet. En dat meisje (Pleuni Touw) zorgt er voor, dat de situatie totaal uit de hand loopt, zij het dat die zwakke broeder door de toffe bink gedegradeerd wordt tot een zielige schle miel, die moet toezien, hoe de ander zich over het meisje ontfermt. Maar goed, het pakt toch anders uit dan het zich laat voorspellen, als de mainteneur Steye van Brandenberg van het meisje ten tonele ri- Cronus 11, geïnspireerd op De Uitvaart van Mama Grande, een verhaal van Gabriel Garcia Marquez. Nog t.m. zaterdag in Shaffy. (Foto Clemens Boon). Nieuwendljk 133-143 Verkoop Leer Suède 1e Etage (roltrap) zwarts) en verder zijn er veel niet zomaar te verklaren gebeurtenissen. Ze hebben allemaal op een bepaalde manier met on- 9 I 1 Tijdens de rondreis accommodatie in 3- of 4-sterrenhotels op basis van 2-persoonska- mer met bad of douche en toilet, volpension, gehele rondrit met een air-conditioned bus met een Engels sprekende gids, vliegreis van Amsterdam naar Lissabon v v per lijndienst van de TAP, busvervoer Haarlem (Frederikspark)-Schiphol v.v alle van toepassing zijnde transfers, luchthavenbelastingen, kruierij, tijdens de rondreis bieden wij de lezers van onze bladen een drankje aan, Nederlandse begeleiding (bij voldoende deelname) en een bagage- en reisongevallenverzekenng ORFEVRE ROTTERDAM Hoogstraat 194 Verkoop Leer Suède 1e Etage (roltrap) I In nauwelijks 3 uur vliegen brengen wij u in samenwerking met de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP naar het uiterste westen van Europa, PORTUGAL. Portugal, vooral bekend om de hoofdstad Lissabon en in het zuiden de Algarve, is een land vol afwisseling met totaal verschillende mogelijkheden in de diverse regio's. En juist deze afwisseling willen wij u tijdens deze bijzondere rondreis tonen. U bezoekt o.a. Nazaré, een oud karakteristiek vissersdorp, Batalha (bezoek aan het klooster), Abrantes, een stad hoog boven de rivier de Taag gelegen, Vila Vicosa (bezoek aan het paleis). U verblijft 3 nachten in Albufeira van waaruit de Algarve bezocht wordt. Een heerlijk gebied met schitterende, vaak verlaten, stranden, grillige roodbruine rotsen, gezellige terrasjes, bars, nachtclubs en casinos. Hierna reist u, via Odemira en Setubal naar Lissabon. Deze rondreis door een schitterend land met de in februari bloeiende amandelboom- gaarden en 4n Lissabon een diner in een typisch Portugees „Fado” restaurant met folklore show zullen de hoogtepunten zijn van een heerlijke vakantie. Vanuit Albufeira kunt u deelnemen aan een diner met floorshow in het casino van Vilamoura. De extra kosten bedragen 66,- per persoon. (ADVERTENTIE) A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23