Weinig publiek in Haags Congresgebouw
B.B. King: bezielde retoriek
I
i
bv
Liverpool heeft
eindelijk zijn
kathedraal
Veelzijdige serie
kamermuziek van
Bob Kion begint nieuwe
kunsthandel in Haarlem
De eerste en enige
Yamaha EX 1
in Nederland vindt u
op de Kruisweg
wij
ontvingen
Muzenforum
Balletfestival
in Den Haag
Alphenaar heeft weer een primeur:
Bosch
inloop
keukenstudio
OTTO HARINGA
BOSCH
„Schilder hoort
niet opgenomen
in naïevenboek”
4
GALERIE EYLDERS IN ZANDVOORT DICHT
1
25
KUNST
19 7 8
OKTOBER
VRIJDAG
2 7
3IKA
er van
wat
rd.
(ADER-
A
i
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
1
ZONDAGMIDDAG „LANGS DE LIJN”
GELUKKIG DAT ER OOK CONCERTEN ZIJN I
el en
i zijn
HAARLEM
vlakbij het station
Tel. 023-322231
VERKOOP EN SERVICE
JANSWEG 26-28
KRUISWEG 45-49, HAARLEM, 023-320244.
i BIJ STATION EN PARKEERGARAGE
Kiene keukens1»
voor iedere
smaak, beurs en ruimte.
DEN HAAG. De gitaristen-
naam King wordt in de blueswe-
reld zonder uitzondering met res
pect uitgesproken, of het nou om
wijlen Freddie, de corpulente Al
bert of de altijd in een keurig
driedelig kostuum gekleedgaande
Riley „Blue Boy” King gaat. Fred
die behoort vanzelfsprekend tot
het verleden, Albert krijgen we
ook dit jaar niet te horen en te zien
(De Belgen zijn gelukkiger) en dus
zou je verwachten dat het met de
belangstelling voor B.B. evenals
vorig jaar om deze tijd wel snor
zou zitten. Maar helaas, om onver
klaarbare redenen was het ruim
2000 plaatsen tellende Congresge
bouw in de residentie donderda
gavond voor nauwelijks een
kwart bezet.
(ADVERTENTIE)
1 „ver"
ime en
iandse
'erblijf-
iur.
I,
JOHN OOMKES
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Komt u eens langs bij
man S
ezers.
10 uur.
in het
ngels-
eiland
lan (13
looflijk, de mogelijkheden onbeperkt.
Als u van orgels houdt, rrtoet u hem
even komen zien en horen.
Hij kost f 54.835 en zal pas volgend
jaar wat ruimer in ons land ingevoerd
kunnen worden.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. De Zandvoortse anti
quair Bob Kion, is voornemens om binnen
afzienbare tijd een nieuwe kunst- en an
tiekhandel in het centrum van Haarlem te
beginnen. In een pand in de Gravinne-
steeg dat hij al gedurende enige jaren
bezit en waar ooit een vishandel was
gevestigd, wil Kion een verkooppunt on
derbrengen voor antiek en waar tevens
voor kunstenaars de mogelijkheid wordt
geschapen om te exposeren.
De nieuwe zaak van Kion is een direct
uitvloeisel van het feit dat hij zijn kunst
handel in Zandvoort, de vermaarde Gale
rie Eylders in de Verlengde Haltestraat, op
korte termijn wil sluiten. Het pand op no.
77 staat reeds enige tijd te koop aangebo
den, maar een serieuze gegadigde heeft
zich tot nog toe niet aangediend. Kion is
wel van plan zijn antiekhandel die hij in
het aanpalende pand in de Verlengde Hal
testraat heeft, voorlopig voort te zetten.
Bob Kion dreef de galerie aanvankelijk
met steun van de vorige eigenaar, de wel
bekende etablissementseigenaar John Eyl
ders. Deze zag de galerie als een vorm van
hobby, anders dan Kion die er commerci
eel mee wilde draaien. Kion erkent dat
hem dat niet is gelukt. De belangstelling
van de zijde van de Zandvoortse bevol
king, was daarvoor te klein; bovendien
bestond er ook bij de toeristen een te
geringe interesse. Daarnaast zag Kion zich
geconfronteerd met een zekere vorm van
onzakelijk gedrag bij de kunstenaars dat
hem verschillende financiële tegenvallers
bezorgde.
Na het overlijden van John Eylders,
heeft Kion in de gelijknamige galerie, zo’n
acht exposities gehad binnen ongeveer een
jaar tijds. Namen die hij in die periode
bracht, zijn onder meer Adrian Block, Syd
Walker, Hans Deuss, Carl de Wit, Sherard
Dit heeft de vice-president van de
rechtbank in de hoofdstad, mr. B. J.
Asscher, bepaald in zijn vonnis in het
kort geding, dat de Amsterdamse ga-
leriehoudster Dieuwke Bakker tegen
de uitgeverij had aangespannen.
(Van onze kunstredactie)
BLOEMEND AAL. Na de succesvolle
start in het seizoen 1977/1978 zullen ook
tijdens het komend winterseizoen koffie
concerten worden gepresenteerd in de hal
van het Raadhuis Bloemendaal aan de
Bloemendaalse weg te Overveen. Het be
treft in totaal een zestal concerten op de
zondagochtend onder auspiciën van stich
ting Muzenforum, die in de programme
ring een veelzijdigheid heeft nagestreefd.
Komende zondagmorgen wordt de reeks
geopend met een kamerconcert door een
duo, dat bestaat uit Marien van Staalen,
violoncello en Frédéeric Meinders, piano.
De serie is mede tot stand gekomen dank
zij financiële steun van de Gemeente
Bloemendaal.
kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n) en houders C.J.P.
abonnement f 5,— losse kaart f 2,50
Naast het Nederlands Danstheater dat
met drie dagen het festival besluit en de
première brengt van een ballet van Carlos
Orta, komen Multi Media Amsterdam met
de opzienbarende produktie Spiegels, het
Werkcentrum Dans uit Rotterdam, Le Bal
let de Poche uit het Franse Grenoble, de
Extemporary Dance Company uit Londen
als bijzondere verrassing de groep
Moving Earth uit New York (de groep van
Kei Takei) naar Den Haag. Vanwege haar
Choreografieën bij het Nederlands Dans
theater is Kei Takei al lang geen onbeken
de meer in Holland.
Het festival hoopt een interessant over
zicht te geven van het internationale bal-
letgebeuren. Soortgelijke evenementen als
dit balletfestival worden de laatste jaren
ook in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam
gehouden. De organisatoren van het Hot-
evenement hopen dat door coördinatie van
deze initiatieven een jaarlijks terugkerend
landelijk balletfestival zal kunnen groeien.
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. In het Haagse Ontmoe-
tings Theater (beter bekend als HOT)
wordt opnieuw een groot balletfestival
gehouden Waaraan wordt deelgenomen
door verschillende gezelschappen uit bin
nen- en buitenland en wel van 6 tot 18
november.
Het parlement van koningin Victoria
keurde de plannen in 1885 goed. De
toen 22 jaar oude architect Giles Gil
bert Scott won de inschrijving, maar
zijn oorspronkelijke ontwerp is in de
loop der jaren aanzienlijk gewijzigd.
Op de oorspronkelijke begroting stond
het bedrag van 350 duizend Engelse
ponden die destijds ongeveer het dub
bele waard waren van wat ze nu zijn.
Uiteindelijk is de begroting opgelopen
tot vijfeneenhalf miljoen pond, bijna 25
miljoen gulden.
De kathedraal van Liverpool is hier
mee de grootste van Engeland. Alleen
de Sint Pieter in Rome, de kathedralen
in Milaan en Sevilla en de nog niet
voltooide Saint John in New York zijn
nog groter.
„Vuurwerk in Sydney”, familiero
man door Sumner Locke Elliott, uitga
ve H. J. W. Becht 24,50).
„Samenbundelen”, poëzie in woord
en beeld, door Nathalie van den Eeren-
beemt en Har Sanders, uitgave Stich
ting Oog om Oog in Eindhoven; in de
handel gebracht door uitgeverij De,
Fontein (ƒ25).
„De ruwe heren”, negen benarde
Bij de galeriehoudster berust het
auteursrecht van de in 1965 overleden
schilder. Zij heeft de uitgeverij nooit
toestemming gegeven foto’s af te
drukken van werk van Meyer, stelde
zij. Bovendien lijdt zij naar haar zeg
gen schade door het boek, omdat de
schilder daarin op een lijn wordt ge
plaatst met zondagsschilders, van wie
werk in het boek wordt besproken.
FAMILIESERIE
Concertgebouw, 3 Zondagmiddagconcerten op
26 november 1978, 28 januari en 25 maart 1979 - aanvang 14.30 uur
dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT
solisten: Vera Beths - viool; Radko Berka - trompet
Bernard Winsemius - orgelAlwin Bar - piano
abonnement f 20,— losse kaart f 10,—
(Van onze kunstredactie)
LIVERPOOL. Dezer dagen is in
Liverpool in tegenwoordigheid van de
Britse vorstin de „modernste” en een
van de grootste kathedralen ter wereld
ingewijd. De werkzaamheden aan het
gotische kerkgebouw de stijl is ei
genlijk die van de periode tussen de
12e en 16e eeuw heeft in totaal bijna
een eeuw geduurd, de bouwplantijd
daarbij gerekend.
us met
;ruierij,
ty voor
ol v.v.,
ge- en
i
Eerstgenoemde, die als solo-cellist aan het
Rotterdams Philharmonisch Orkest is ver
bonden, was ook vorig jaar al in de Muzen-
forum-serie van de partij. Ditmaal staan
werken van Frank Bridge en Sergej Rach
maninov (De Cellosonate) op het program
ma.
Een overzicht van het programma leert
dat de Lyrische Comedie op 26 november
komt met de komische kameropera Pepito
van Jacques Offenbach, dat het duo Ja-
ring Walta en Peter Visser op 28 januari
viool-pianoliteratuur van Schubert, Beet
hoven en Franck ten gehore zal brengen
en dat op 25 maart van het volgend jaar
n in de
een op
legen.
I Alphenaar
jewelste: Yamaha EX1.
Het is het absolute hoogtepunt van on
ze kollektie. Een komplete muziek-
komputer. Alles wat u zich ooit zou
wensen, zit erop. De klank is onge-
Dit zou de schilderijen van Meyer,
waarvan mevrouw Bakker een collec
tie bezit, minder waard maken. „Naïe
ve schilders zien ons land” is gedrukt
in een oplage van 110.000 exemplaren,
waarvan er volgens de uitgeverij al
100.000 zijn verkocht.
Mede op grond van niet ongunstige
reacties kan niet worden aangeno
men, dat het karakter of de kwaliteit
van het boek de reputatie van Sal
Meyer als schilder aantast, meent mr.
Asscher. „Veeleer lijkt aannemelijk,
dat het boek de belangstelling van een
breed publiek in naïeve schilderkunst
heeft gewekt”, aldus het vonnis.
De uitgeverij had aangevoerd, dat
het boek niet onder de auteurswet
valt, omdat het een onderwijskundige
publikatie is. Maar de vice-president
wees dit argument af, omdat „naïeve
schilders zien ons land” niet specifiek
voor onderwijs of wetenschap is be
doeld.
Hij achtte het voorts niet uitvoer
baar, dat zoveel mogelijk verkochte
boeken worden teruggehaald, zoals
mevrouw Bakker had geëist. De
schending van het auteursrecht van
de galeriehoudster was wel bewezen,
als de uitgeverij dat in de toekomst
weer doet moet zij vijfhonderd gulden
betalen voor ieder exemplaar waarin
dat gebeurt.
en Peter Sirach.' In zijn expositiebeleid
zette Kion een lijn voort die al door Eyl
ders was aangegeven en die hoofdzakelijk
bestond uit het tonen van magisch- en
fantastisch-realistisch werk.
Voor zijn nieuwe kunst- en antiekhandel
in de Gravinnesteeg, heeft Bob Kion nog
geen nauw-uitgewerkte plannen. Hij wil
zich concentreren op oude meubelen,
waarbij zijn hart uitgaat naar het Spaanse
antiek. Daarnaast wil hij proberen expo
santen te krijgen wier werk in dezelfde
sfeer zit als dat van de exposities in Zand
voort. Kion, zelf een oud-Haarlemmer: „Ik
geef een dergelijke zaak hier in Haarlem
meer kans van slagen dan in Zandvoort.
Mijn nadeel daar was dat je met een heel
kort seizoen zit waarin het best wel leuk
gaat, maar dat voor een galerie toch een te
smalle basis is. Eylders had dezelfde erva
ringen, maar voor hem is het meer een
vorm van liefhebberen geweest. In Haar
lem - en dat is toch vanouds een kunststad
- heb je een koopkrachtig publiek. Boven
dien is de sfeer er naar in de binnenstad
waar je overal leuke kleine antiekzaakjes,
boetieks en wat dies meer zij, kan vinden.
In Zandvoort is dat heel anders”.
Zeker is dat Kion in zijn nieuwe pand
zijn restauratiewerkzaamheden zal voort
zetten. De combinatie van antiek-kopen en
het herstel ervan, wil hij ook straks conti
nueren. Dat „straks” zal hoogstwaar
schijnlijk het vroege voorjaar van 1979
worden.
De verbouwingsplannen die Kion mo
menteel eigenhandig uitvoerd, hebben nog
minstens een drie tot vier maanden nodig.
Tegen die tijd zal Haarlem een nieuwe
kunsthandel annex expositieruimte (leb
ben, die ruim 90 vierkante meter groot is
en waar ook eindelijk weer eens kunste
naars de gelegenheid hebben om hun werk
te tonen.
verhalen door Armando, uitgave De
Bezige Bij 15).
„Sterven in de zon”, roman door
Helen Mellaart, uitgave Leopold.
„Ik val op een mijt” door Hermine
Heijermans, uitgave Tiebosch 14,90).
„Zolang te water” door Simon
Vinkenoog, uitgave De Bezige Bij
17,50; tiende druk).
„Het kralenspel” door Hermann
Hesse, uitgave De Bezige Bij 49,50).
„Herinnering aan Joods Amster
dam”, samengesteld door Philo Breg-
stein en Salvador Bloemgarten, uitgave
De Bezige Bij 42,50).
„De heiligen van Slotervaart”, dicht
bundel door Rienk Ratsma (tweede
aangevulde druk), uitgave Flamingo
Productions te Baarn 9,90).
Bosch bouwt uitgekiende keukens.
Waarin u zich roeren kunt.
Waarin u alles dichtbij de hand
hebt. Waarin alle elementen en
inbouwapparaten op elkaar
afgestemd zijn. Want Bosch heeft
alles in één hand. Keukens in elke
kleur, uitvoering en grootte.
Van hout en kunststof.
Ingericht en aangekleed.
Nu allemaal bij elkaar in één
injposante keukenstudio.
ri- Marien van Staalen, zondag in Bloe
mendal.
gemusiceerd zal worden door het fluit-
piano-duo Koos Verheul en Jan van der
Meer.
De enige indicatie die we hebben met
betrekking tot de verminderde opkomst,
heeft te maken met het te kort van tevoren
plannen van het concert. Dat leidt tot de
veronderstelling dat veel liefhebbers ken
nelijk niet of te laat op de hoogte zijn
gebracht van het optreden. Nu kan een
geringe opkomst op een bluesconcert de
sastreus zijn voor de kwaliteit van het
gebeuren. Blues functioneert nu eenmaal
pas optimaal bij de gratie van een emotio
neel geladen communicatie tussen artiest
en gehoor, actie en reactie zo u wilt. Zelden
is de rol van het publiek bij deze muziek
soort te verwaarlozen.
Het moet echter gezegd. Bij B.B. King,
die donderdagavond zijn Europese tour
nee afsloot, maakt het feit, dat de zaal niet
afgeladen is, bepaald geen slok op een
borrel uit. De 54-jarige zanger-gitarist uit
de zuidelijke Amerikaanse staat Mississip
pi staat niet voor niets al bijna dertig jaar
op een podium. Hij weet telkens weer elan
aan zijn geroutineerde handelingen mee te
geven, zodat zijn routine niet verwordt tot
een scala van routineuze handelingen. Na
tuurlijk de stijl waarin King opereert is
bekend. De aanzetjes, de breaks, de type
rende loopjes, de sustain; in gitaar-tech-
nisch opzicht heeft hij nu eenmaal bij deze
en gene leentjebuur gespeeld. Het is per
slot van rekening een jongen van de ge
stampte pot. En toch krijgt het bij B.B.
t .King altijd weer iets van een bezielde
-retoriek.
Neem nou de manier waarop hij aan het
karwei begint. Op het moment dat zijn
„Het huis in de Heemskerckstraat”
door Nini Brunt, uitgave Em. Querido
(f 15,90).
„De sonnetten” door Boudewijn Ma
ria Ignatius Büch, uitgave De Arbeider
spers.
„Televisie, psychiaters, computers
en andere griezelverhalen” door Piet
Grijs, uitgave Em. Querido 19,90).
„Brieven over literatuur” geschre
ven door H. Marsman en S. Vestdijk,
uitgave Nijgh Van Ditmar 11,50).
„Hadrianus’ gedenkschriften” door
Marguerite Yourcenar, heruitgegeven
door Athenaeum-Polak Van Gennep
en verschenen in de Grote Bellettrie-
serie 47,50).
„Kannibalen en Koningen” door
Marvin Harris, uitgave Amsterdam
Boek 28,90).
AMSTERDAM (ANP). De Am
sterdamse uitgeverij Lankamp en
Brinkman (uitgeverij Ploegsma)
moet stoppen met de uitgave van het
boek „Naïeve schilders zien ons
land” zolang daarin nog foto’s staan
van werk van de schilder Sal Meyer.
In april volgt een optreden van een
nieuw opgericht strijktrio dat is samenge
steld uit de Franse concertviolist Jean-
Jacques Kantarow, de altist Misha Geiler
(ooit van het Glinka Kwartet uit Moskou)
en de Nederlandse cellist Herre-Jan Ste
genga. De serie wordt in april besloten met
een Bach-programma van het
kamermuziekensemble Harmonica Musi-
ca.
Voor de concerten geldt een toegangs
prijs van vier gulden; de koffie wordt
gratis verstrekt. Aanvang der concerten is
11.30 uur.
zevenmans begeleidingsgroep de futloos
heid uit de zaal verdrijft door een aardig
stukje jt\mp in een bluesy idioom te vertol
ken, waar al dadelijk bij de drie koperbla
zers de stukken van afvliegen, moet de
grote baas nog het gebouw binnenkomen.
Op zijn dooie gemak dribbelt hij meteen
maar het podium op, gespt zich zijn Lucille
(de naam van zijn gitaar) om en begint al
spelende te stemmen. Het is eigenlijk on
denkbaar dat iemand die zo zelfbewust het
podium opkachelt, nog iets onvoorziens
zou overkomen.
Een avondje B.B. heeft, hoewel in hoge
mate voorspelbaar, zijn charmes. Zo zit er
elk jaar het verhaal in waarmee King laat
zien wat het verschil is tussen de gospel en
zijn geseculariseerde blues. Eveneens vas
te prik zijn de dialogen met Lucille, die
haast als een zelfstandig personage functi
oneert. Maar los van zijn, bij tijd en wijle
fijnzinnige, escapades op gitaar, kom ik
kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange
Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur.
ir BB. King: telkens weer een zelfbewuste bluesmusicus. (Foto Lex van Rossen).
voor ’s mans stemgeluid. Zijn vocalen mo
gen misschien niet altijd even geschoold
klinken, eerlijk en doorleefd zijn zij wel.
In nummers als How blue can you get
Doctor Soul en All Alone waarin hij moet
grijpen naar de hoogste registers, krijgt de
stem een bijzonder effect; alsof er door
een megafoon wordt gezongen. De gospel
laat dus nog steeds zijn sporen na. Merk
waardig is zo nu en dan de overeenkomst
met de vocalen van Boz Scaggs, die overi
gens ook een bluesverleden heeft.
Tegen het einde komt de oude meester
echt op dreef. Tegen een ruwhouten back
beat krijgt hij iets van een roepende in de
woestijn als hij klaagt dat The Thrill is
gone pf de zaal tot dadenkracht probeert
op te peppen in I’ll still be around en Never
make you move too soon. De dank van het
publiek is vervolgens terecht groot.
van