Jeff Wayne mijdt avontuurlijkheid pagina 'O V F' i WW door Klaas Pieter Rieksen r 3 I A ■Ik DE i- r IN MUZIEK VAN WAR OF THE WORLDS De commercie heeft weer een oude melkkoe van stal gehaald: de geschiedenis van de Marsmannen, die de aarde veroveren. Men herinnert zich de paniek, die ontstond bij en na het uitzenden van het befaamde hoorspel van Orson Welles in 1938. Op het thema van het boek van Wells „War of the Worlds” is er nu een pop-hoorspel gemaakt, dat de VOO gaat uitzenden. Het originele project van Jeff Wayne duurt in totaal 95 minuten. Een heel probleem voor Veronica, aangezien het programma „Het Zwarte Gat”, waarin „War of the Worlds” te beluisteren is, maar één uur duurt. De VOO had weinig trek (onder meer door tijdgebrek) om het geheel in te gaan korten. Via de regeringscommissaris voor de Om roep heeft de VOO toen maar een half uur extra op Hilversum I aangevraagd voor 30 oktober, zodat die zender maandag een half uur langer dan normaal in de lucht zal zijn. De laatste nieuwsberichten zijn via Hilversum I die avond dan ook te beluisteren om 0.25 uur. Veronica is danig in de ban van „War of the Worlds”. De gelijknamige film van George Pal is dan ook op 22 november bij deze omroep te zien. Na de „invasie der Marsbewoners" <4 F i r t - als melkkoe r i T- 2- j n «I I zaken, ri, ij De soldaat: We gaan onszelf een nieuwe wereld bouwen. Ze hoeven maar naar ons te kijken en we zijn er geweest. Zo is het toch? Dus gaan we een nieuw leven beginnen, waar ze ons nooit kunnen vinden. Weet je waar? Onder de grond! Je moet het daar zien, beneden! Honderden kilo meters riool. Donker, rustig en veilig. We gaan er huizen bouwen en alles. Terwijl het leven weer normaal werd, bleef de vraag over een nieuwe aanval van Mars de wereld bezig hou den. Is onze planeet veilig of is deze periode van vrede alleen maar uit stel. Het kan zijn dat in de oneindige ruimte ze hun les hebben geleerd en rustig een nieuwe kans afwachten. Misschien behoort de toekomst niet aan ons, mensen, maar aan de Mars bewoners. astaan ten en /an de id met De avond dat het eerste projectiel ie aarde naderde, dacht iedereen dat iet een vallende ster was. Maar de volgende dag ontdekte men een enor me krater in het veld vlak bij het porp. Ogilvy ging er heen om te on derzoeken wat er lag: een cilinder, vloeiend heet, met een doorsnee van wel vijfentwintig meter. En van bin nenuit kwam een zwak geluid, alsof er iets bewoog. De volgende morgen verzamelde zich een menigte bij het veld, die als gehypnotiseerd stond te kijken naar het losschroeven van de cilinder. Twee schroeven sprongen eruit, toen plotseling de top eraf viel Tachtig jaar geleden begon het allemaal met het verschijnen van het werk „War of the Worlds” van de Engelse auteur H. G. Wells. Onderwerp van het boek was de invasie van Marsbewoners en de hachelij ke ontsnapping van de mensheid aan een definitieve ondergang. Bij het verschijnen van Wells’ boek zou het niet blijven. Een hoorspel, films, een plaat, een „pop-hoor- spel”, Tip- en Topparades en een „War of the Worlds”-pakket volgden. Een klein his torisch overzicht van wat H. G. Wells (on der meer ook schrijver van „The Time Machine”) nooit had durven dromen. stopt, de chaos was compleet en Welles had zijn zin. Eerst veroverde hij het thea ter, daarna met zijn „War of the Worlds”- hoorspel de radio en later stortte hij zich op de film. Een hele tijd werd het oorspronkelijke idee van H. G. Wells met rust gelaten, totdat ook de filmindustrie belangstelling begon te krijgen. De uit Hongarije afkom stige George Pal kwam uiteindelijk in 1953 met zijn filmversie van „War of the Worlds”. De goede Pal had zich gespeciali seerd in avonturenfilms en hij maakte erg veel gebruik van de trucagefotografie. „The Filmgoer’s Companion” is niet erg gelukkig met het produkt. Er staat in te lezen: ,,De film sprak zeker niet zo tot de verbeelding dan het geval had kunnen zijn. Maar toch was het opmerkelijk dat de film het begrip slechtheid in de science fiction introduceerde: er werd totaal geen genade getoond en het geluid was oorver dovend”. Geen doorslaand succes dus, maar het mocht Georg Pal toch niet ver hinderen ook een ander boek van H. G. Wells, „The Time Machine”, te verfilmen. Had de Hongaar gebruik gemaakt van het oorspronkelijke verhaal, de Ameri kaanse tv-maatschappij zag wel wat in de stunt van Orson Welles en liet een recon structie van „de nacht die Amerika in paniek bracht” op film vastleggen. De uit zenddatum van deze film, met acteur Paul Shenar als Orson Welles, werd bepaald op 31 oktober 1975, exact 47 jaar nadat Welles zijn illustere plannen ten uitvoer had ge bracht. En weer werd duidelijk dat de radio anno 1938 een uitermate grote in vloed had op de mensen. De TROS kwam op 8 augustus van het vorige jaar met de film op het Nederlandse scherm. We zagen hoe de driepoten door de rivier de Theems liepen, terwijl ze bruggen doorsneden, alsof ze van pa pier waren. Eén zo’n monster ver scheen zelfs boven de Big Ben. Nog nooit in de geschiedenis had zo’n menselijke massa zich voortbewogen. Het was een chaotische toeloop. On geordend en zonder doel. Zes miljoen mensen, ongewapend en zonder voed sel, vluchtten hals over kop. Het was het einde van de beschaving en het begin van de slachting onder de men sen. Het is een soort „pop-hoorspel” gewor den dat op maandag 30 oktober (een dag later en het is veertig jaar geleden dat Welles zijn grap uithaalde) via Hilversum I wordt uitgezonden om 22.55 uur. In de hoofdrollen Jan van Veen (als de journa list), Patricia Paay, Peter Koelewijn en Willem Duyn. Harding: „We zaten een beetje met de rolverdeling in onze maag. Richard Burton (hij spreekt de stem van de journalist op de originele elpee-versie, KPR) is natuurlijk niet de eerste de beste. Ko van Dijk is helaas dood en Ton Lensink zit in Italië. Die konden we ook niet zo snel hier naar toe halen. Toen kwam iemand met Jan van Veen op de proppen en daar zijn we eigenlijk wel erg blij mee. We heteben nu bewust niet voor acteurs geko zen, omdat we willen laten zien dat zangers en zangeressen heus wel wat meer kunnen dan een nummertje in de studio play backen”. Voorlopig wordt er met de Veronica- uitzending even een halt geroepen aan de „War of the Worlds”-activiteiten. Maar niet voor lang. Want zodra een platenmaat schappij op een winstgevend object stuit, dan gaat de beuk er in. Binnenkort komt er dan ook waarschijnlijk een zogenaamd „War of the Worlds”-pakket op de markt: een plaat, een boek (met gouden opdruk!) en voor wie niet lezen wil een plaatjesboek. „War of the Worlds”-speelgoed, -kauw gum, -stickers, -ondergoed, -bedlakens, - eetgerei, noem maar op. Wat staat ons nog allemaal te wachten? En dan tenslotte loopt Paramount Pictu res met de gedachte rond om het werk van George Pal nog eens dunnetjes over te doen. Maar de plannen omtrent een nieu we versie van de film zijn nogal vaag. Wayne heeft wel al verschillende gesprek ken gevoerd met de filmmaatschappij, maar het wachten is op het succes van de plaat in Amerika. Daar begint de elpee ook al aardig te draaien, maar Paramount wil pas dan aan de slag gaan als de Amerika nen opnieuw plat gaan voor „War of the Worlds”. De beelden die in de verschillen de platenprogramma’s op de vaderlandse buis worden vertoond zijn dan ook zeker niet uit een nieuwe film, maar werden speciaal voor de promotie van de langspe- ler vervaardigd. Voorlopig is het dus nog even afwachten. Paramount wil wellicht eerst even de Grease-rage uit laten razen. We beginnen gewoon opnieuw, En wat is er zo erg aan leven onder de grond, hè? Als je het mij vraagt, is het hier boven ook niet zo geweldig. riodiek zal zij F rde <1 nil leel wal em wel Ben £d, iet de Js. kis >f s, o- i: Een aantal mannen kroop voorzich tig naar de kuil toe. Een grote ge daante rees omhoog en een onzicht bare hittestraal raakte hen één voor één. Een felle gloed en alles vloog onmiddellijk in brand. Iedere boom en elke tak veranderde in een vlam menzee door de aanraking van de allesvernietigende, onaardse hitte straal. De mensen vluchtten weg van het veld en ook ik (de ik-figuur in het verhaal is een journalist) rende als een bezetene. Ik had het gevoel dat er met me gesold werd en ik wist dat als ik bijna in veiligheid zou zijn, die geheimzinnige dood achter me aan zou springen en me zou vernietigen. (De fragmenten uit „War of the Worlds” komen van de elpee van Jeff Wayne in een Nederlandse vertaling en bewerking van Tineke Baks en Bart van Leeuwen). Misschien is de toekomst aan de Marsbe woners. Wie zal het zeggen. Voorlopig kan men echter nog even het idee van H. G. Wells gebruiken voor verschillende projec ten. Tot de monsters weer terugkeren en een middel hebben uitgevonden om niet door onze bacteriën gedood te worden. Dan kunnen we elkaar in een „War of the Worlds”-doodskist naar het kerkhof dra gen. vuciuui vuimaaiuc c*x. ,vvc whucu de aandacht vestigen op het gevaar dat ook in Nederland plutonium kan worden gestolen. Het is de hoogste tijd dat men zich dat bewust wordt. Daar zijn we met het namaakbericht goed in geslaagd”. De radio was dus nog steeds niet, zoals menig een al voorbarig liep te verkondigen, een roemloze dood gestorven). Het zou maar drie jaar duren na het initiatief van ABC of weer werd „War of the Worlds” de naam van een opzienba rend project. De doelgroep: de op muziek beluste jeugd. Jeff Wayne heette ditmaal de ontdekker van deze nieuwe versie. Hij componeerde, orkestreerde, dirigeerde en produceerde een dubbelelpee, waarin mu ziek de hoofdrol speelt en het verhaal van H. G. Wells voor het basisgegeven zorgde. De langspeelplaat is bezig een groot we reldsucces te worden en Veronica heeft al een nummer gebruikt om leden te werven. En dat tikt promotioneel gezien voor beide partijen (platenmaatschappij en de VOO zelf) lekker aan. Veronica-radiodirecteur Lex Harding: „We waren erg kapot van het project van Jeff Wayne. We vonden het alleen erg jammer dat de gesproken tekst op de plaat ook niet in het Nederlands is opgenomen omdat het verhaal nu een hoop mensen zal ontgaan. Ad Bouwman kwam toen op het idee om er een Neder landse versie van te maken”. De laatste tijd zie je in diverse tijd schriften kleine annonces opduiken die er intrigerend uitzien. Zij tonen een stripfiguur die schrikt van hetgeen hij door middel van zijn verrekijker te zien krijgt. „The chances of anything coming from Mars are a million to one but still they come!” staat er als tekstje bij te lezen. Juist ja, Science Fiction (afkor ting SF) en The War of the Worlds den ken de ingewijden dan. Toen dit voorjaar een muzikale bewer king van H. G. Wells avontuurlijke ver haal over een invasie van Marsbewoners verscheen, fronste menigeen de wenk brauwen. Wie was die Jeff Wayne dan wel, die meenden dat hij erin kon slagen om het dramatische epos over de bijna- ondergang van de aarde ook adequaat van muziek kon voorzien? De compo nist, arrangeur en dirigent van deze monsterproduktie over vier plaatkanten kon echter bogen op een gedegen oplei ding aan de hoog aangeschreven Newy- orkse Juillliard School of Music. Wayne was bovendien niet allen klassiek zowel als jassy georiënteerd, maar had ook een ruime ervarin asl producer van lichte muziek (onder meer van David Essex) achter de rug. Een groot project heeft een gedegen aanpak nodig, vond Wayne zo’n driejaar geleden en dus schreef hij samen met zijn vrouw Geraldine een pakkende the- aterversie van Wells’ stuk, contracteer de een fantastische bezetting en ging met de nauwgezetheid van een filmpro ducer bij het totstandkomen van de op namen te werk. De eerste doordachte zet daarbij was om acteur Richard Burton in te schakelen voor de rol van de jour nalist, feitelijk de verteller van het ver haal. Daarnaast werden de zeer herken bare stemmen van zangeres Julie Co vington (Evita), David Essex, Justin Hayward (Moody Blues), Phil Lynott (Thin Lizzy), sessie-musicus Jo Partrid ge en Chris Thompson (Manfred Mann’s Earth Band) ingeschakeld. Voeg daar dan de hulp van gitarist Chris Spedding en bassist Herbie Flo wers aan toe en de balans kan niet an ders dan positief zijn. Dat heeft Wayne dan ook gedacht, daarbij alle risico’s uitsluitend. Zo verkreeg hij een muzika le achtergrond die het verhalende aspect van het geheel waar mogelijk accentu eerde, het relaas als het ware illustreer de met zwaar aangezette orkestpartijen, die met synthesizers gecreëerd werden. Dezelfde instrumenten werden ook be nut bij het maken van geluidseffecten waar een doorsnee hoorspelkem verrukt over zou zijn. Ik maak me echter sterk of de muziek zonder tekst even krachtig zou werken. Het succes van de produktie in Nederland gingen tienduizende kopieën over de toonbank valt in die zin goed te verklaren. Bezetting, idee en de ro mantische muzikale aanpak imponeren nu eenmaal makkelijk. Of we werkelijk zo gelukkig moeten zijn met Wayne’s produkt waag ik toch te betwijfelen. Afgezien van de geluidstechnische illus traties speelt hij muzikaal nog al eens leentjebuur bij enkele in het symfoni sche vlak opererende rockgroepen. Zo is de invloed van Camel en de Moody Blues onloochenbaar. Dezelfde arrangementen die zich bij hen afteke nen, vinden we op The War of the Worlds weer terug. Avontuurlijkheid wordt daarbij gemeden ook al omdat de muziek telkens afwisselt met de tekst en dus zijn kracht moet ontlenen aan passages die vaak herhaald moeten en kunnen worden. Tot Wayne’s voordeel kan ik zeggen dat hij desondanks vakwerk heeft afgeleverd, ook al is het in hoofd zaak door en door sentimenteel. De pro duktie, persing en afwerking van zijn geesteskind, inclusief de illustraties, zijn zondermeer beter dan bij een verge lijkbare uitgave. Het is een aanwijzing dat er aan ’s mans toewijding in ieder geval niet getwijfeld hoeft te worden. JOHN OOMKES Ik begon te rennen. Ik voelde geen angst, alleen een vreemde uitgelaten heid toen ik de heuvel oprende naar het bewegingloze monster. Het kamp van de Marsbewoners lag bene den me: een enorme vlakte en daarin verspreid lagen hun omgevallen ma chines met Marsbewoners daarin, dood. Verslagen nadat alle menselij ke listen gefaald hadden. Gedood door de meest nederige dingen op aarde: bacteriën, nietige onzichtbare bacteriën. Zodra de monsterlijke in vallers aankwamen en zich voedden en dronken, vielen onze microscopi sche bondgenoten hen aan. Vanaf dat moment waren ze ten dode opge schreven. Overigens, in 1974 dachten de KRO- programmamakers van het radiopro gramma „Voer voor Vogels”: Wat Welles kan, kunnen wij ook. Op de late zondag avond werd via Hilversum III een bericht in de ether gebracht over een gekaapt plutonium transport bij Detroit (USA). Op het gefingeerde bericht kwamen ongeveer honderd telefoontjes binnen en een woord- Tot zover het bericht. Wat was er in hemelsnaam allemaal gebeurd? De toen 23-jarige en ambitieuze Amerikaan Orson Welles had weer eens wat uitgehaald. In zijn creatieve brein was het idee ontspro ten om een radio-uitzending te maken Waarin hij de invasie van de Marsbewo ners (zoals Wells dat beschreven had) tot Werkelijkheid wilde maken. Hij verzamel de enkele mensen van zijn omroep en zette een gefingeerde reportage in elkaar. En zijn plannen lukten, misschien wel iets te goed. De angstaanjagende stem meldde vreemde verschijnselen, „ooggetuigen” vertelden hun verhaal, commentaren van hooggeplaatste heren werden uitgezon den. Vele Amerikanen joeg Welles de stui pen op het lijf met zijn natuurgetrouwe «reportage”. Ondanks het feit dat vóór en tijdens de reportage nog werd gezegd dat het om een hoorspel ging, joeg er toch een golf van Paniek over Amerika. Duizenden mensen waren al uit hun huizen gevlucht en hon derden spoedden zich in een automobiel naar veiliger oorden. De wegen zaten ver- Sttenger controle op de Amerikaan- vj »che Radio-uitzendingen NEW-YORK, 1 Nov. (Havas). De ernst van de incidenten, welke veroor zaakt zijn door de radio-uitzending van het boek „War of the Worlds”, heeft onmiddellijk reacties teweeggebracht in bevoegde kringen, die overwegen, controle op de radioprogramma’s in te stellen. Het station der Columbia Broad- casting Corporation heeft zijn leedwe zen uitgesproken en den luisteraars ver zekerd, dat het geen „gefingeerde radio reportages” meer zal geven, wanneer het programma onder het publiek ont- k steltenis teweeg zou kunnen brengen. ^be federale autoriteiten hebben bovendien a Rfe^ek ingesteld naar de bewuste ra^jfl i-.in h''’ -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31