Nostalgie overheerst concert van jaren ’60-groep in Den Haag
et
ar:
Der Hauptdarsteller toont nadelen pure regie-opvattingen
Meer concerten
Indiase muziek
in centrum Zero
l
toonaanqever
>studimo<
wonen, slapen, werken:
alles samen in één
programma van
wij
ontvingen
Sandra Reemer naar Eurovisie Songfestival
k
door Pieter van Lierop
Antiekbeurs
kasteel Keukenhof
Lisse
ISOCIBIIS-BOBOIS
L
at a
8
KUNST
19 7 8
OKTOBER
ZATERDAG
2 8
Ih
•0 cm
I
an.
1
nt.
uur
•73
28 okt.-5 nov.
I
Alle dagen 2-10 uur.
(op 5 nov. tot 6 uur)
15 Gespecialiseerde handelaren
in kunst en antiek.
nooi)
foto!
an u.
te
GIRO 1566
WERELDMISSIEDAG
DEN HAAG
I
1
I
TENTOONSTELLING
Haarlem - Oude Groenmarkt 20-22
achter de Oude St Bavo
Concertagenda voor Jf
jazz, rock en show w
WERELDMISSIEDAG
1978
U hoorde deze maand over
kérken in de ontwikkelings
landen.
U las dat de Afrikaanse en
Aziatische christenen veel
meer werk hebben aangepakt
dan ze zelf kunnen financieren
U was van plan hen te
helpen. Maar het kwam er nog
niet van.
Zou u toch nog iets
bemoedigends in uw giroboek
willen schrijven?
Het is zo nodig. U weet niet
hoe er ginds op u gerekend
wordt!
15
1
.’ft
/?L
DEN HAAG. „WAT IS HET DOEL VAN
DEZE FANCLUB?
1) De KINKS moeten terug in de top van
EUROPA.
2) Het verschaffen van informatie over de
KINKS aan haar leden.
3) Het verzorgen van promotiemateriaal, T-
shirts, stickers, enzovoort.
Kortom meer doel gerichter als een doors
nee Fanclub. Bent u het hiermee eens, steun
ons dan door LID te worden. „Volgt een adres
in Krimpen aan den IJssel. Ach, ach, lieve
mensen, wat een nostalgie opeens! Boven
gaande tekst met stoere vakbondstaal staat op
een stenciltje dat werd uitgereikt aan het
begin van het concert dat The Kinks vrijdaga
vond gaven in het Congresgebouw in Den
Haag.
groenoordhAllen
12-24 uur-zond. 10-22 uur
f 5,-, 65+ en kind, f 3,-
Exotische jaarmarkt met
groot showprogramma, o.a.
1
frorr
Ray Davies’ inzet redt The Kinks van afgang.
(Foto Lex van Rossen)
(ADVERTENTIE)
Pauk* Paulander: Hauff op zijn best
Scène uit Paule Paulander met Michael Schweiger (rechts) en Mario Adolf.
(ADVERTENTIES)
RAGHUNATH SETH
l'
Publicaties dat Rob de Nijs naar Jeruza-
Leslie Smith Gallery
BELANGRIJKE
25 cm
nen.
i na
post
UTRECHT. Lyrische fotografie en
andere vormen van technische behaag-
zucht hoef je nimmer te verwachten van
Reinhard Hauff, van wie de Cinemanifes-
tatie maar liefst twee films in het pro-
L gramma heeft zitten. Hauffs filmstijl is
I altijd volledig zakelijk en aards. En als
L hij pakkende, ontroerende beelden ver-
I schaft, dan is dat nooit bewerkstelligd
door effectbejag van de camera, maar al-
tijd veroorzaakt door de verfilmde perso-
I nen en handelingen zelf.
Publicatie Nationaal Missiebureau
PMW - Postbus 93140 Den Haag
Het optreden van de Spaanse gitarist
Paco de Lucia en zijn ensemble, maandag
30 oktober in Theater Carré, kan geen
doorgang vinden. Bij een bezoek aan een
vriend in Londen kreeg hij bij het inschen
ken van thee kokend water over zijn pols
die daardoor brandwonden opliep.
Hij kan volgens de dokter zeker tien
dagen niet optreden, zo deelt Mojo Con
certs impresariaat mee.
Getracht wordt volgend jaar een nieuw
optreden te regelen.
Het Franse showbusinesstalent Michel
Fugain komt weer naar Nederland. Na
zijn eerste succesvolle optreden in het
voorjaar in Amsterdam is de belangstel
ling voor Fugain en zijn revüe-achtige op
treden groter geworden. Met zijn Compag
nie is hij op maandag 30 oktober in De
Rotterdamse Doelen te zien, op de 31e in
het Haags Congresgebouw en op 1 en 2
november in het Amsterdamse Carré.
De Franse zangeres en revuester Zizi
Jeanmaire komt voorlopig niet naar ons
land, hoewel de staf van het Theater Carré
lange tijd gemeend heeft dat het optreden
komende zondagavond doorgang kon vin
den. Zizi tekende het contract uiteindelijk
niet en dus zullen we enige tijd op haar
komst moeten wachten.
De Engelse hardrockgroep Steve Gib
bons Band geeft een enkel optreden in ons
land. Zaterdagavond 4 november staat dat
in het hoofdstedelijke Paradiso te gebeu
ren.
zoonconflict heel precies plaatst in een
sociale kontekst, terwijl de tweede film
conflict tussen regisseur en de zoon van
een varkenshoedende, tomatenhandelaar
met een autosloperij geen duidelijk mi-
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Met het concert dat de
Indiase fluitist Raghunath Seth vana
vond (20.30 uur) verzorgt in de Haarlemse
binnenstad, zet Zero aan de Bakenesser-
gracht 8-10 een initiatief in om vaker dan
voorheen het geval was Indiase muziek te
presenteren. In het pakket van activitei
ten dat het centrum nu al voor zijn reke
ning neemt, misstaat de muzikale inbreng
overigens bepaald niet. Zowel thematisch
(lezingen) als ideologisch (yoga, voeding)
sluit Zero nauw bij de rijke cultuurtradi
ties uit het Indiase subcontinent aan.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. De Zangeres Sandra
Reemer zal ons land vertegenwoordigen
op het Eurovisie Songfestival dat op 31
maart van het volgend jaar in Jeruzalem
zal worden gehouden. In de nationale
finale zal Sandra op 7 februari vijf liedjes
zingen, die dan door een onafhankelijke
jury beoordeeld zullen worden.
(1856-1915) werden, in een bewerking
van Hans Werner, door Deltos Elsevier
weer twee boeken heruitgegeven. Het
zijn „Jean Fanfare” en „Een onoverwin
nelijk drietal”, verlucht met reproduk-
ties van houtgravures. De deeltjes kosten
14,90 per stuk. Eerder kwamen van
deze schrijver herdrukken van „Met een
f 18.-
geh
ande-
e
er
m.
24,50).
„Bewijzen over de buitenaardse oor-
spring van het leven op aarde” door
Erich von Daniken, uitgave Van Holke-
ma en Warendorf 29,50).
„3 x daags 1 mop” door Max Tailleur
met illustraties van Eppo Doeve, uitgave
H. J. W. Becht 10,90).
„Bloemendaal, zoals niet iedereen het
kent”, samengesteld door G. van Eek,
oud-secretaris van de gemeente Bloe
mendaal. uitgave boekhandel J. M. de
30 OKTOBER T/M 20 NOVEMBER
DAGELIJKS VAN 10.00 TOT 18.00 UUR
nen twee nieuwe titels van de schrijver
Conrad Richter. Het zijn „Het licht in het
woud” en „Vreemdeling in eigen land”;
twee romans voor de jeugd van 10 jaar en
ouder.
„Winterboek” samengesteld door Wim
Hora Adema, uitgave Het Spectrum
Cf 15).
Bij uitgeverij J. H. Gottmer versche
nen twee kinderboeken van Satomi Ichi
kawa in een Nederlandse bewerking van
Harriet Laurey. De titels zijn: „Nikkie en
Sanne in de tuin” en „Nikkie en Sanne
gaan naar de markt”; prijs per deel
f 10.90.
„Snark, de wilde woerd”, kinderboek
19e EEUWSE SCHILDERIJEN
BIJ
MESKER
Scheveningseweg 14
(tegenover het Vredespaleis)
DEN HAAG
TEL. 070-468830
I.
lem zou afreizen waren wat voorbarig. De
naam van Rob de Nijs is wel gevallen in de
werkgroep Amusement van de gezamen
lijke omroepen, maar uiteindelijk koos
men toch voor Sandra. De zangeres deed
al twee keer eerder mee aan een Eurovisie
Songfestival. In 1972 zong zij met Andres
het nummer „Als het om de liefde gaat” en
irii 1976 zong zij alleen „The party is over
now”. Beide keren viel zij niet in de prij
zen.
lieu meetekent en zich lijkt af te spelen in
een niemandsland. En we blijven zitten
met de vraag wat er verder is geworden
van Michael Schweiger, de jongen die in
Der Hauptdarsteller de hoofdrolvertolker
(ƒ23).
„Rad-WM’78” (München, Köln, Nür-
burgring) door Christian Schrange en
Hans-Alfred Roth, uitgave Kesselring in
Emmendingen (Duitsland).
„Groot Tina Winterboek” met strips,
puzzels, verhalen en kwissen, uitgave
Oberon 6,50; voor meisjes van 9 tot 15
J. Egbers en prof. dr. M. de Smidt, uitga- jaar).
De franjeloze stijl heeft al herhaaldelijk
geleid tot zeer goede films aanvankelijk
gemaakt voor televisie als Matthias
I Kneissl en Die Verrohung des Franz Blum.
Zijn donderdag gepresenteerde Paule
Paulander, een soort Duitse Padre Padro
ne. is weer Hauff op z’n allerbest. Zijn,
eveneens donderdag gepresenteerde, in
ternationaal meer bejubelde Der Haupt
darsteller, waarin de jeugdige titelrolspe-
ler van Paule Paulander het filmvoorbeeld
volgt en van huis wegloopt, om zijn toe
vlucht te zoeken bij de filmregisseur die
hem ook niet kan helpen, toont echter dat
er ook nadelen zijn verbonden aan de pure
regie-opvattingen van Hauff.
Zijn soort films vragen namelijk extra
stevig onderbouwde scenario's, omdat
geen enkele dramatische inzinking meer
kan worden gecamoufleerd met franje.
Dat wreekt zich hier. Bovendien is Paule
Paulander interessanter dan Der Haupt
darsteller, omdat de eerste film het vader-
Sinds kort werken de verschillende or
ganisaties die zich met de concertorganisa
tie bezighouden' samen in de stichting Tri
tantri. Dankzij de activiteiten van deze
non-commerciële rechtspersoonlijkheid
kan ook Zero profiteren van het aanbod
aan Indiase musici.
Raghunath Seth behoort overigens tot
de beste fluitisten van India. Hij ontving
zijn opleiding in de klassiek hindoestaanse
muziek van de musicoloog en componist S.
N. Ratanjankar uit Lucknow. Hij was ook
nauw verbonden met de legendarische
fluitist Pannalal Ghosh.
Raghunath is niet alleen uitvoerend kun
stenaar, maar geniet ook naam als compo
nist, onder meer van filmmuziek. Daar
naast heeft hij de toepassingen van de
bamboefluit, die hij bespeelt, vergroot
door het laatste vingergat te voorzien van
een bamboeklep. Hij wordt tijdens dit con
cert begeleid door de in Nedelrand woon
achtige tablaspeler Zamir Ahmed Khan.
-i' 1
Deze aanzet om tot meer concerten door
Indianse musici te komen sluit overigens
aan bij een algemene tendens in Neder
land, waar de interesse voor de ragastruc-
tuur en het typisch Indiase instrumentari
um overigen sterk gegroeid is. Als voor
beeld kunnen we het toegenomen bezoek
van de concerten in de hoofdstedelijke
Mozes en Aaronkerk nemen, waar regel
matig sitar- en fluitspelers en vocalisten in
actie komen. Andere centra van Indiase
muziek in Nederland zijn gesitueerd in het
Tropenmuseum te Amsterdam, het Ge
meentemuseum in Den Haag en in
Utrecht.
dond. 26 t/m zond. 29 oktober
J wP
bezetting actief, ligt dat even anders. Tekstdichter en
songschrijver Ray Davies heeft nog niets van zijn eertijds
jeugdige overmoed verloren. Feitelijk hoeft een concert
waarover hij de scepter zwaait dan ook niet meer dan het
hoognodige met nostalgie uit te staan. Telkens weer is hij
in de loop der jaren immers bij machte gebleken om de
groep een ander aanzicht te geven. Ga maar na.
Na het eerste stadium (1964-1966) van wilde beat, via
songs die alles gemeen hebben met de meezingers die in
de regel in de Engelse pubs worden gedebiteerd, naar een
intelligent repertoire (vanaf 1967/1968), dat nog steeds
getuigt van een scherpe observatie van de samenleving,
goed ontwikkeld taalgebruik en een haast Carmiggelt-
achtig gevoel voor humor (Preservation, Celluloid Her
oes).
De laatste jaren hebben The Kinks in een betrekkelijke
anonimiteit gewerkt aan een wat balladesk aandoend
materiaal, dat met name op de recente albums Sleepwal
ker en Misfits toch wat uitgewerkt en niet al te venijnig
aandoet. Niettemin is het nog altijd de moeite van het
beluisteren waard. Maar we kregen weinig werk te horen
uit die laatste episode vrijdagavond; de balans sloeg
helaas wat te ver uit naar de nostalgische kant. Wie anders
dan Ray Davies kan The Kinks in zo’n situatie echter
bewaren voor een desastreuze afgang?
Want met het opsommen van ’s mans compositorische
talenten zijn we inderhaast even voorbijgegaan aan zijn
slungelachtige, halfclowneske/half-cabareteske podium-
gedrag. Een blikvanger in de ware zin van het woord, die
de anderen door zijn verschijning alleen al degradeert
naar het tweede plan. Nu stellen drummer Mick Avory en
gitarist Dave Davies muzikaal gezien al jarenlang weinig
speelt van Paule Paulander. Misschien
komt daar ook nog een film over.
Iemand die niet eens weet wat behaag-
zuchtige fotografie is en ook van weinig
andere technische bekwaamheden benul
schijnt te hebben, is Gary Graver, de man
die Filming Othello heeft af geleverd. Des
ondanks is de film boeiend genoeg. Maar
dan ook alleen maar omdat Orson Welles
zo uitermate smeuïg kan vertellen over de
moeizame totstandkoming van zijn in 1952
voltooide Othello, waaraan met tussenpo
zen gedurende vier jaar was gewerkt.
Het fraaiste verhaal is een goede scène
van de moord op Rodrigo, die werd opge
nomen op een Marokkaanse vismarkt, die
was omgebouwd tot Turks bad. Reden
voor die merkwaardige lokatiekeuze was
alleen het feit dat men tien dagen zou
moeten wachten op aflevering van de kos
tuums en men bedacht dat als men de
handelingen in een Turks bad zou plaat
sen, rpen dan geen kostuums nodig zou
hebben.
Maar het is wel vreemd een meesterfil-
mer over zijn meesterwerk te zien vertel
len in een film van cinematografische
analfabeten. Anderhalf uur lang moet de
meester zijn ogen dichtknijpen voor de in
zijn ogen flikkerende spots. Het geluid
wekt de indruk dat Welles van het ene
moment op het andere zich vijftien meter
heeft verwijderd. De beeldovergangen tij
dens een tafelconversatie zijn zó onhandig,
dat je meent dat Welles demonstratief met
zijn rug naar zijn gesprekspartner is gaan
zitten, terwijl in werkelijkheid de camera
man alleen telkens om de tafel heenloopt,
zodra Welles aan het woord is. Beginners-
fouten, die zeer storen, maar de attractie
van Welles’ belangwekkende discours toch
niet ondermijnen.
Ray Davies houdt Kinks overeind
Het is uiteraard volledig te begrijpen. Weet je nog wel,
oudje? Van alle destijds zo genaamde beat- en r&b-
groepen die de jaren zestig muzikaal inkleurden, zijn er
maar weinig anno 1978 intact gebleven. Ter illustratie:
The Beatles zijn allang een vervlogen hersenschim, The
Animals sluimeren slechts diep in de memorie, The Hol
lies staan op instorten en*The Stones zullen het na alle
geruchten over een solo-carrière van Mick Jagger ook niet
al te lang meer maken. En zelfs The Who is van slag na de
onverwachte dood van drummer Keith Moon.
Met The Kinks, o'ok al zijn zij niet helemaal in originele
J. J. VAN DE SANDE BAKHUYZEN DOEK 84x130 cm
(1835-1925)
Rijk geïllustreerde catalogue met 70 afbeeldingen
(voor 10,00) verkrijgbaar bij:
LESLIE SMITH GALLERY. V D. OUDERMEULENLAAN 6. WASSENAAR, TEL 01751-79075
voor; terwijl je van de nieuwelingen Jim Rodford (bas) en
Gordon Edwards (toetsen) hooguit kunt zeggen dat zij de
georganiseerde anarchie - die zo typerend is voor het
Kinks-geluid - niet vergroten.
Herhaaldelijk marcheert de groep in dit (ook al type
rend voor een jaren zestig-band) te laat aangevangen
concert langs de afgrond van de totale mislukking. Ster
ker nog, frontman Davies heeft akelig veel weg van een
koorddanser die op huiveringwekkende hoogte spot met
de wetten van de muzikale zwaartekracht. Hij bereikt op
deze wijze echter wel dat het merendeel van het antieke
materiaal toch kan bekoren, ook al wordt het nog zo
rammelend neergezet.
Op momenten echter dat Davies met een spottend
lachje om de smalle lippen zijn sterkste teksten kan
zingen en de inhoud op zijn hoogst ejgen wijze kan
uitbeelden, proef je het best waartoe deze duizendpoot
eigenlijk in staat is. Zo komt het titelnummer van Misfits
in zijn volledige bedoeling („Iedereen is eigenlijk een
misfit, een kneusje”) over. Nog verfijnder is Celluloid
Heroes, waarvan de regels „Everybody’s a dreamer, eve
rybody’s a star, everybody’s in showbizz, don’t matter
who you are” in contrasterende zin nivelleren.
Hoogepunt van de avond is Davies’ vertolking van
Demon Alcohol, waarin hij al goochelend met een bier
flesje, de gevaren van Bacchus, op smartelijke wijze uit de
doeken weet te doen. Vanzelfsprekend omvat het concert
verder zo’n beetje al het goud van oud (kleine greep: Lola,
Well-respected Man, You really got me) en een nummertje
door broer Dave, maar nostalgiek ingestelde lieden heb
ben dat vanzelfsprekend allang door.
JOHN OOMKES
LUV, MASS ADA,
LOS ALEGRES TUMBLE WEEDS,
ANITA MEUER, ROB DE NIJS.
DREAM EXPRESS
n Uitstapje voor 't hele gezm!
ve Romen (Unieboek) Bussum; derde,
herziene druk.
„Stadsvernieuwing: problemen en
perspektieven”, analyse van de Rotter
damse aanpak, door Hugo Priemus, uit
gave Samsom 49,90).
„Van kolonialisme tot zelfontwikke
ling”, opstellen over mondiale ongelijk
heid en maatschappelijke veranderingen
„De avonturen van Puntje” door Chris in de Derde Wereld, onder redactie van
Scheffer, uitgave Elsevier 13,50; voor W. van Spengen, uitgave Romen (Unie-
kinderen van 4 tot 8 jaar). boek) Bussum.
„Minke, de zoon van de inbreker” door „Nederland in de Napoleontische tijd
Kees Valkenstein, uitgave Elsevier 1795-1815” door Gerlof D. Homan, uitga-
(f 17,90; voor kinderen vanaf ongeveer 10 ve Fibula-Van Dishoeck 36,50).
jaar) „Inzicht en uitzicht”, opstellen over
„Het geheim van de oude herberg” economie en politiek, door J. M. den Uyf,
door Trix van Brussel, uitgave Elsevier uitgave Bert Bakker 25).
14,90; voor kinderen vanaf ongeveer 12 >Derde wereld en culturele èmancipa.
Jaar tie” door Cees J. Hamelink, uitgave Het
Van de Franse schrijver Paul d’Ivoi Wereldvenster (f 22,50).
„De Brendan-expeditie”, tocht met
een open huidboot naar Noord-Amerika,
zoals de Ierse monnik St. Brandaan die
negen eeuwen vóór Columbus onder
nam, door Timothy Severin, uitgave De
Boer Maritiem (f 39,50).
„UFO’s boven de lage landen” door
kwartje de wereld rond” en „Miljonair Hans van Kampen, uitgave De Kern
tegen wil en dank” op de markt.
„Het witte paardje” door Elisabeth
Goudge, uitgave Leopold 19,90; voor
meisjes vanaf 12 jaar).
„Buurjongens”, kinderboek door Wil
lem Wilmink, uitgave Kosmos 12,50).
„Mette en Mukkie”, kinderboek door
Kay Chorao, uitgave Kosmos (ƒ7,90)!
„Langzaam maar zeker”, kinderboek
door David A. Adler, uitgave Kosmos
(ƒ7,90).
In de serie Bruna Jeugdboek versche- Wit te Bloemendaal 19,50).
„Rood, wit en rosé”, een richtingwijzer
in de wereld van de wijn, door Wina
Born, uitgave Meijer Pers/Albert Heijn,
prijs ƒ9,95.
„Het goede, kwade en slechte in het
wilde Westen”, door Thomas Leeflang,
uitgave Het Spectrum 16,50).
„Eduard Verkade en zijn strijd voor
een nieuw toneel” door dr. E. F. Verkade-
Cartier van Dissel, uitgave De Walburg
Pers (ƒ75).
„Het grote folklore borduurboek”,
naaldkunst uit alle landen door Mary
Gostelow, uitgave Elsevier 69,50).
„Liefde kun je vinden” door Silvano
door Wim van Zwol, uitgave Van Holke- Arieti en James Arieti, uitgave De Toorts
ma en Warendorf 14,90). 29).
„De heksentuin”, prentenboek voor „De pastor als diagnosticus” door
kinderen door Lidia Postma, uitgave Paul W. Pruyser, uitgave De Toorts
Lemniscaat 16).
„Het grote boek voor de kleine tuin
man” door Antje Vogel, uitgave De Vier
gang 26,50).
„Ruimtelijk beleid in Nederland”, so-
ciaal-geografische beschouwingen over
regionale ontwikkeling en ruimtelijke or
dening, door drs. J. G. Borchert, drs. G. J.