film cimsterdom CJP-film in première aan èldoordacht spel Peter Ustinov in Moord op de Nijl izarre humor in Brooks’ High Anxiety hciarlem Vriendschapsband tussen man en baby-aapje bij Ferreri Muriel: herinneringen Algerijnse oorlog filmhuizen Bijzonder aanbod van Pander. 975,- R I J D A G 3 19 7 8 FILM NOVEMBER Aanklacht tegen corruptie in De Cyclus Animatie-werkstuk van Gerrit van Dijk Les Enfants du Paradis Tweede Omen Agatha Christie ISj Nieuw schrikeleinent BONNETERIE Pander ^7.' t IjSji Inn l 21 I Charles Boost M innnnrn inrti tnt innnnnnnnnonnoouuuuuDuuoijciuuuuuoauaoaoDDüaoociaoïJuuuuooucJDOoaüODauDuauüODaaDDDoaonaDODnnnnoononononnnnnnrifinaDnnnnnnnoonnnDuuauooaaDDaanc □uuuaüDutJünDüüüiJLiaüaaDüüuuüüüüüoaaüaooaüanaaaoanDanDonnriDmnrjnnnnnonnnnonnaocmnDaouDaDDDoc'LjüGuou i L DE Amsterdam: Kalverstraat 185, Rokin 142 I)en Haag - Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven - Leiden - Groningen - Enschede g* of EO- rnnbuuuoütjaüauüüuuuuDQuaauuaDüuoaououDaooüuuDUDüüDODauuuuaüuouoaoDDaoooonüonranüonnnrK Trtn n ii n irii i: u inrit irKinnrjonmiiDuuuuuuDouuuuuuuuDODbaaaaDuaaDaaaaaaaaa E Amsterdam beleeft deze week Leven premières, waarvan enkele films rechtstreeks van de Utrecht se Cinemanifestatie zijn overge- pomen, zoals de Nederlandse Me neer Klomp van Otto Jongerius, Ljie in City 2 is gaan draaien. Ver ier Des Enfants Gatés, een nieu we film van Bertrand Tavernier [waarover het Leidseplein Theater [zich heeft ontfermd en Bye Bye (■Monkey van Marco Ferreri in Tu- schinski 2. Ech te trad it ione le W ing Ch a i r. IJ itermate comfortabel. Heeft een los keerbaar cjk zitkussen en extra arm beschermers. ^euze "i* >«ee stoffen: een brnin-beige elfen TlzSM&i velours strié of een gebloemde jacquard weefstof (beide met 6 Scotchguard finish). Komt u snel even langs want de voorraad is beperkt. ^■5 .J Bye bye Monkey: sombere ironie J t (ADVERTENTIE) t 5* l q w ...*«vWw.v... eter Ustinov als speurder Hercule Poirot in Moord op de Nijl, naar het boek van De piranha s vallen aan. (Cineac Dam rak, Amsterdam) lijke degradatie die binnen dit systeem onvermijdelijk is. van Rainer Werner Fassbinder die einde lijk zijd weg naar de bioscopen definitief gevonden schijnt te hebben nadat hij daar vóór alleen op het Rotterdamse Film Inter national en vervolgens in het Circuit of in een Utrechtse Cinemanifestatie te zien was. Ook „Chinesisches Roulette” waar van Studio nu de bioscooppremière brengt heeft in het Circuit meegedraaid. ieder geval zowel schouderklopjes als netelige opmerkin gen besparen. Want zijn nieuwe vijf minuten durende filmpje zal op ironische wijze de mogelijkheden van het Cultureel Jongeren Paspoort uit de doeken doen. En omdat inmiddels bekend is dat de bekendste personages uit het Haarlemse culturele leven in de produktie figure ren wordt algemeen verwacht dat Van Dijks werk weer kolderieke scènes zal opleveren. Niemand weet dat Damien, zoals de jon gen heet, door satanisten uit zijn omgeving voorbereid wordt om straks als president de macht in de VS in handen te nemen. Dat er in Damiens nabijheid op raadselachtige manier doden vallen, is verontrustend maar leidt niet tot achterdocht. Trouwens Damien zelf weet niets van zijn duivelse uitverkorenheid. Eerst als het tot Damiens nieuwe vader (William Holden) doordringt op welke manier en door welke duivelse machten zijn broer destijds vermoord werd en wie in wezen de jongen is voor wie hij een vaderlijke genegenheid gekoesterd heeft, is de tijd voor de grote afrekening aangebroken. Maar opnieuw wordt niet Damien maar zijn tweede pleegvader ge dood zodat we op een derde „Omen" zullen moeten wachten om te weten te komen of de duivel uitroeibaar is. Wie alle onzinnige verwikkelingen voor lief wil nemen zal misschien wel in de ban komen van de griezelige spanning waar mee regisseur Don Taylor handig weet te manoeuvreren. ü- Arthur Ponten, hoofd culturele zaken van de gemeente Haarlem, maakt een op merkelijk filmdebuut in de CJP-film. weidoordachtige type-spel te kijken. Hij wordt omgeven door sterren van allerlei leeftijden, Mia Farrow, Jane Birkin en John Finch maar ook Bette Davis, David Niven en Angela Lansbury. Jack Cardiff, cameraman voor hij een bekende regis seur in diverse genres werd, is bij „Death on the Nile” teruggekeerd tot zijn vroeger beroep en zorgt voor verblindend mooie opnamen op en langs de Nijl. Goed ver zorgd, zij het wat langzaam verlopend amusement! maken de film speelt kort na het beëin digen van de strijd door een ongelukki ge samenloop van omstandigheden wordt de vijver geloosd op een aansluitend rivie rennet, langs de oevers waarvan talrijke zomerkampen en recreatieterreinen voor alle vormen van watersport zorgen. De man die het onheil heeft ontdekt tracht lopend, per auto en in een speedboat de bedreigde gebieden op tijd te bereiken om er de noodtoestand uit te roepen maar hij wordt onderweg tegengewerkt door hoge militairen die hun blunders niet in de openbaarheid willen zien gebracht. Er val len dus tientallen min of meer afgekloven slachtoffers en regisseur Joe Dante ziet er geen been in uit die tragische omstandig- Dit weekeinde draaien in het Haarlemse Melkwoud, Zijlstraat 63. verschillende films in het kader van de Haarlemse Me dia Manifestatie. Volgende week woens dag tot en met zondag rouleert in het Haarlems Filmcircuit de Franse film Mu riel van Alain Resnais uit 1964. Woensdag avond om 20 uur in DAC, Ripperdastraat 13a, donderdag om 21 uur in het Plein nabij Sporthal, Schalkwijk en vrijdag, zaterdag en zondag om 21 uur in het Melkwoud. Ook „Dog Soldiers’, in Nöggerath heeft met de oorlog in Vietnam te maken en wel meh het neven-verschijnsel van de drug smokkel. Een zwaar door de oorlog ge kwelde journalist smokkelt in samenwer king met zijn vriend, een Vietnamveteraan een grote partij heroïne naar de Verenigde Staten als zij op verlof gaan. Daar krijgen ze te maken met beroepsdealers en met de „narcotic squgd” die allen op de hoogte zijn, wat leidt tot een reeks sterke avontu ren, die nauwelijks het juiste materiaal zijn voor een filmer als Karei Reisz voor wie dit soort min of meer versleten sensa- heden de nodige bloedige details te isole ren. Filmhuis Alpha, C. H. Moensstraat 5, Beverwijk, komt volgende week donder dag om 20.15 met het klassieke meester werk van Marcel Carné, Les Enfants du Paradis, een kleurrijk beeld van de Parijse theaterwereld in de tweede helft van de vorige eeuw met als hoofdthema de hope loze liefde tussen de mooie Garance (Arlet- ty) en de mimespeler Debureau (Jean Louis Barrault). De film die op het einde van de oorlog gemaakt werd in de studios van Nice is mede beroemd geworden door de décors van Alexander Trauner, de mu ziek van Maurice Thiriet en Joseph Kosma en door de teksten van Jacques Prévert. de achterdochtige Iraanse overheid enkele jaren vastgehouden. Niet helemaal zonder reden want het verhaal van een zoon die zijn vader begeleidt als deze in de hoofd stad een medische behandeling moet on dergaan en dan betrokken raakt in een misdadige handel in donorbloed bevat een aanklacht tegen corruptie en uit armoede geboren misdadigheid, die niemand kan misverstaan. Door tenslotte, als enige overlevingskans, zelf bij de bloedhandel betrokken te raken sluit de zoon, die nau welijks meer belangstelling heeft voor zijn stervende vader, de kringloop van mense- tie alleen maar een handicap vormt om een film van formaat te maken. Die is er dan ook gekomen, ondanks het mannelij ke spel van Nick Nolte als de daadkrachti ge vriend van de slappe journalist en de lieve verschijning van Tuesday Weid als de langzaam verslaafd rakende vrouw van de journalist. Ferreri’s film op de Cinemanifestatie )nder de titel Ciao Mascio, gaat over vijf nannen, ieder op eigen manier eenzaam, lie gezamenlijk zich het lot aantrekken /an een apejong dat ze aan de oever van de ludson, naast het lijk van King Kong, lebben aangetroffen. Het zijn drie oude nannen, verder een uitgestreden Italiaan- ie anarchist (Marcello Mastroianni) en een onge Fransman Gérard Lafayette, die loor Gérard Depardieu wordt gespeeld. Het verhaal gaat dat Ferreri na „La temière Femme” eerst een film wilde ma len over de relatie tussen een man en een anddat thema veranderde in een verhou- ing vrouw-kind en tenslotte besloot een „Chinesisches Roulette” speelt zich af op een ouderwets landgoed tijdens een lang weekend waar Ariane en Gerhard, de ou ders van het op krukken lopend dochtertje Angela hun minnaar en minnares toevallig ontmoeten. Het toeval heet Angela, die zich wil wreken op haar ouders door ze in haar bijzijn te confronteren meteen allang bestaande maar steeds verzwegen situatie. Het is ook de tyranniserende Angela die er voor zorgt dat op de tweede avond Chinese roulette gespeeld wordt, een spel dat via vragen en verplichte antwoorden de waar heid moet onthullen. De film lijkt door zijn verzorgd uiterlijk een voorbereiding tot het thans in Nederland roulerende „Des pair” dat echter het voordeel heeft boven „Roulette” dat voor die film een roman van Nabokov tot uitgangspunt heeft ge diend. Bijgaande foto's vormen in ieder geval een indicatie voor die veronderstelling. Het CJP-filmpje is tot stand Resnais had toen al „Hiroshima mon Amour" en L'Année dernière a Marien- bad” achter de rug en zou een veertien jaar later de gemoederen weer bezighouden met „Providence”. Het dominerende the ma in Resnais’ films is het effect van de menselijke herinnering op ons doen en laten. In „Muriel ou le temps d’un Retour” proberen de hoofdpersonen zich te ont doen van hun oorlogsherinneringen, in dit geval herinneringen aan begane wreedhe den in de Algerijnse oorlog. Ook nu weer versnippert de filmer de inhoud van zijn film en werkt niet in chronologische volg orde. Wat na zoveel jaar en zoveel soortge lijke filmexperimenten de toeschouwer nauwelijks meer voor al te grote moeilijk heden zal plaatsen. Bovendien was „Mu riel” destijds al een van de „gemakkelijk ste” films van Resnais. In het Filmhuis Velsen, Kanaalstraat 257, IJmuiden, vanavond en morgen zo’n 20 verschillende films tijdens het Tweede Noordholland Filmfestival. Daarna, dins dag en woensdag „De Cyclus” van Dariusj Mahrjui, die vrijdag ook draait in filmhuis Heemskerk, Handelstraat 93. Dariusj Mehrjui is een filmer uit Iran, die al enige jaren als uitzonderlijk talent wordt geprezen op internationale festivals in Parijs, Berlijn en Rotterdam voor zijn films De Koe en De Postbode uit 1972. De Cyclus dateert van 1974 maar werd door gekomen dankzij een bijdrage van de gemeente Haarlem en bedoeld voor vertoning in filmclubs, 16mm-theaters en jongerensociëteiten. Gerrit van Dijk is niet alleen de ideeënman, maar nam ook het artwork en de regie voor zijn rekening, pe tekst is geschreven en gesproken door Luc van der Lagemaat. De opnamen werden gedraaid door Wim van Beelen, het geluid werd verzorgd door Rick van de Broeken, terwijl de produktiecoördinatie in handen was van Sylvia Stei nert en het geheel in een produktie van Peter Brouwer tot stand kwam. de duivel bleek te zijn, van het leven te beroven. In het tweede deel is het aldus gespaard gebleven satanskind liefderijk opgevoed door een broer van Gregory Peck en diens vrouw en tot een verrader lijk charmant uitziende jongen van veer tien uitgegroeid die het goed doet als cadet op een militaire academie. De derde Haarlemse première tenslotte is te vinden in Luxor dat tegelijk met 25 andere theaters in Nederland „Moord op de Nijl” vertoont, een elegante verfilming van Agatha Christie’s detective-roman van die naam door John Guillermin, be kend door zijn „Towering Inferno” en „King Kong”. Als in „Moord in de Orient- Express” gaat het weer om een gezelschap Engelsen op reis, ditmaal in een radarboot over de Nijl, dat verontrust wordt door geheimzinnige moorden die rondom hen plaatsvinden. Gelukkig is de legendari sche Belgische speurder Hercule Poirot in hun midden en in een slotzitting met alle betrokken reisgenoten weet hij in een kun stig opgezet betoog de mysteries te ontra felen en de schuldige aan te wijzen. Peter Ustinov speelt de traag werkende speurder en het is een genoegen naar zijn Verder in Alhambra f „Iphigenia” van Michael Caccoyannis met Irene Papas, Costa Kazakos en Costa Carras, muziek van Mikis Theodorakis. In City I en Rem- brandtplein Theater, en in 25 andere bio scopen in het land waaronder Luxor Haar lem Moord op de Nijl, die elders op deze pagina besproken wordt. Over twee premières kunnen we kort zijn. „Piranha” in Cineac Damrak introdu ceert een nieuw schrik-element. Na de haaien in verschillende formaten zijn het nu de vleesetende visjes piranha's bekend uit de Zuidamerikaanse wateren. De pira- nah’s worden in een Amerikaanse proef- vijfer gekweekt om er de rivieren van Noord-Vietnam levensgevaarlijk mee te -J~u,ruL Hl miuu ru up UK uuur riet UUCK VU7I Vatha Christie. (Luxor, Haarlem-City 1 en Rembrandtplein Theater, Amsterdam) Voor sensatie zorgt deze week Lido die de Satansfilm „Damien, het tweede Omen” op het programma heeft genomen. Het eerste „Omen” eindigde met de dood van Gregory Peck tijdens diens poging zijn geadopteerd zoontje, dat een kind van (Van onze kunstredactie) Haarlem De Haarlemse kunstenaar en cineast Gerrit h Dijk zal tot zijn eigen spijt vanavond helaas verhin- rd zijn om de officiële opening van de Haarlemse Media inifestatie bij te wonen. Na het speechje van de Haar- nse wethouder van cultuurzaken Tinus van de Water en ikele openingshandelingen zal namelijk een nieuwe te- en/animatiefilm van zijn hand in première gaan. [Beroepsmatige verplichtingen in het Italiaanse, waar |an Dijk deelneemt aan een filmfestival, zullen hem in Voor de jeugd is in de matinees van Lido Disney’s „Peter en Elliot de Draak”, in Studio „Sjorsen Sjimmie en de Rebellen" en in Palace „Pipi in Taka-Tukaland". Er zijn nu drie activiteiten op gang geko men: het werken aan het scenario, de actie tegen de hoge huren en een liefdesaffaire tussen Bernard en Anne. In het listig be dachte scenario voor „Des Enfants gatés,’ eindigen de drie ongelijksoortige werk zaamheden op hetzelfde ogenblik. Als de huurstrijd is gewonnen, is het scenario naar beider genoegen voltooid en de idylle precies op tijd beëindigd. Een charmante film die een nog onbekende kant aan het talent van Tavernier blootlegt. ning om met een medewerker op een rus tig gelegen appartement te werken aan het scenario voor een nieuwe film. De rust is hem echter niet gegund. Hij raakt betrok ken bij een buurtactie tegen de snel stij gende woninghuren, wordt zelfs als woordvoerder van de bewoners gekozen en raakt tegelijk verliefd op een der actie- voersters, Anne Torrini (Christine Pascal). vriendschapsband te leggen tussen een man en een baby-aapje. Daarmee zijn pes simistische kijk op de samenleving verra dend, die nauwelijks meer normale mense lijke verhoudingen kent, waardoor men teneinde raad in een vriendschap met een dier de eenzaamheid tracht te vergeten. Een somber-ironische film dus, zoals te verwachten viel van Ferreri, die ditmaal toch ook enige humor toelaat in zijn ab surd verhaal. Bertrand Tavernier, die bekendheid kreeg met films als „L’Horloger de Saint- Paul” (naar Simenon), „Que la Fête Com mence” en „Le Juge et L'Assassin”, heeft in „Des Enfants Gtes” een luchtige eigen tijdse intrige uitgedacht samen met hoofd rolspeelster Christine Pascal en scenariste Charlotte Dubreuil. Filmregisseur Bernard Rougerie (Michel Piccoli) verlaat tijdelijk de echtelijke wo- iWhe van de volstrekt bizarre humor van I b opgejaagde komiek Mel Brooks houdt I :oet deze week onherroepelijk naar Stu- io waar diens „High Anxiety” loopt. Mei rooks werd bekend door robuste kluch- m als „The Producers”, „Blazing Sad ies”, Young Frankenstein” en „Silent lovie” waarin hijzelf vaak meespeelde aast uitgezóchte komieken als Gene Wil- er, Zero Mostel en Marty Feldman. Nu 'ilder en Feldman voor zichzelf begon- en zijn, domineert Brooks in „High An- lety” niet alleen als regisseur-scenario- ihrijver maar ook als acteur in de rol van in professor die, na de Nobelprijs in de acht gesleept te hebben, directeur van m zenuwinrichting wordt. Onder leiding in een vrouwelijke Dracula wordt daar tprobeerd de patiënten echt gek te ma in ten einde financieel langer van hen te unnen profiteren. De situatie waarin Mel Brooks komt te irkeren is voor hem ideaal om parodisti- :he grappen te maken op films van Hitch- >ck (aan wie „High Anxiety” is opgedra- temeer waar hijzelf aan hoogtevrees dt en dus al dadelijk in een variant op Vertigo” thuishoort. Maar ook „Psycho” 1 „The Birds” blijken in het kader te assen terwijl daarnaast nog de nodige tappen op de psychiatrische inrichting ïder leiding van zuster Diesel uit eigen >ker komen. Het wordt een bombarde- ent van geslaagde en mindergeslaagde ■appen waardoor kans op verveling is Itgesloten. In de nachtvoorstellingen en op maand- javond draait Studio een recente film - R a Verder in het Frans Hals theater „De duivel kent geen genade” en in Cinema Palace „Grease”. ;an ■-« .SS.’'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21