T
Betty Carter speelt
hoog spel, maar wint
BBK voer actie
voor behoud van
aankoopsubsidie
Commissie Raad voor de Kunst
schort advisering CRM op
Levendige regie van Rhoda Levine in opera van Carlisle Floyd
Toneelaspect redt Of Mice and Men
u
Mediadagen in Haarlem van start
A'damse Poort
Te Koop
M
Steek uw licht op bij de Chevrondealer.
•W®’’
aap
Beleid Jeugdtheater onaanvaardbaar
Prachtig jazzconcert lichtelijk ontsierd
’W
8
9
19 7 8
N O V E M B E R
ZATERDAG
KUNST
4
h
rijtje.
JF
(Van onze
aan het Noordhollandse filmcircuit
over het hoe en waarom
feiten rond de Haarlems'
HAARLEM. Dit weekeinde is i
Noord-Holland, waaronder Velsen
Noordhollands Filmfestival van st.
UNIEBOEK-TOP-TIEN
I
0
6
6
(ADVERTENTIE)
ƒ53,50
ƒ69,50
32,50
ƒ75,-
p.d. 6,90
ƒ24,50
ƒ39,50
ƒ24,50
(ADVERTENTIE)
II
Chevron
Eén laser werpt onvoldoende licht
betekenis van het woord media chaotisch
illustreerde, dat de gemeente Haarlem de
In een biref aan minister Gardeniers van
CRM wijst de commissie erop dat het
jeugdtheater en het vormingstheater voor
jeugdigen en volwassenen in de begroting
ver achterblijven bij de stijging van de
reële kosten. Ook aan andere wensen, die
nodig zijn voor een normaal te achten
ontwikkeling, wordt geen gevolg gegeven.
Behalve dat er onvoldoende subsidiemo
gelijkheden zijn, dreigt ook het voornemen
van het kabinet om het btw-tarief voor
muziekuitvoeringen en toneelvoorstellin
gen van 4 naar 18 percent te brengen voor
het jeugd- en vormingstheater catastrofaal
te worden. Juist voor deze sectoren is deze
ontwikkeling zeer ongunstig, omdat er
geen mogelijkheden voor compensatie in
het vooruitzicht worden gesteld. De geste
gen prijzen zullen daarom op het publiek
kinderen, jeugdigen, werkloze-werken-
Wethouder Van de Water prikt de „media-ballon,, door. En krijgt confetti over zich
heen.
de jongeren en bejaarden moeten wor
den afgewenteld.
Het niet honoreren van nieuwe initiatie
ven, het gevoerde subsidiebeleid en de
aangekondigde btw-verhoging betekenen
het blokkeren van elke ontwikkeling. Dit
leidt tot een onaanvaardbare verstarring,
die de doelstelling van het kunstb’eleid
vertikale cultuurspreiding die juist door
jeugd- en vormingstheater in de praktijk
wordt gebracht ondergraaft. In deze
situatie wil de commissie van de Raad
voor de Kunst geen adviezen meer uitbren
gen.
De commissie wil in een gesprek met de
minister horen welke maatregelen zij
denkt te nemen om de negatieve ontwikke
ling in deze toneelsector ongedaan te ma
ken. Mocht de btw-verhoging doorgaan,
dan wil de commissie dat er compenseren
de maatregelen worden genomen.
AMSTERDAM. Ook vrijdagavond
werd je er, tijdens de opvoering door de
Nederlandse Operastichting van „Of mice
and men”, in de Amsterdamse Stads
schouwburg, weer eens bij bepaald dat het
hedendaagse componeren allereerst zijn
heil zoekt in het hanteren van manieris-
men. De periode van het corset-achtige
twaalf toonssysteem is nog niet achter de
rug, of men werpt zich met dezelfde zalig-
makendheidsgedachte maar nu niet
meer via een stroming, doch individueel
op misschien principieel minder strik
te, maar voor een vrije en natuurlijke
ontplooiing van de creatieve fantasie,
even beperkende systemen.
activiteiten van het Media Kollektief nog
altijd niet erg serieus neemt.
streepte Maurits’ woorden feitelijk. Ook
het moment waarop de wethouder een
ballon met de aanduiding Media Kollektief
doorprikte, zal de wensen van de organisa
toren van het mediafestival voorlopig niet
dichterbij brengen .Ook al komt de ge
meente Haarlem eind deze maand nog met
een ontwerp-medianota en hebben diverse
raadsfracties inmiddels gepleit voor een
duidelijk beleid op filmgebied en werd
later een aardig CJP-filmpje vertoond.
Als het er namelijk op aankomt om de
wensen van het kollektief een sterk,
zelfstandig filmhuis, inventarisatie van be
hoefte aan advies op audio-visueel gebied,
etcetera praktisch gestalte te geven, dan
zullen de politieke partijen in het Haarlem
se bereid moeten blijken die wensen te
vertalen in een hoge positie op de prioritei
tenlijsten voor het volgend jaar. De erva
ring leert dat het kollektief haar begrijpe
lijke verlangens dan nog wel voorlopig
kracht zal moeten bijzetten. Eén festival
zal niet voldoende zijn, net zozeer als één
laserstraal (vanuit de Toneelschuur naar
de toren van de Grote of St. Bavokerk) de
materie voor menig raadslid nog niet zal
blijken te hebben opgehelderd.
Voor wie de activiteiten voor dit moment
even zwaarder wegen, kan dit weekeinde
terecht in de Toneelschuur, het Melkwoud,
het Roxy Theater en het Frans Halsmu
seum in Haarlem. Inwoners van de IJ-
mond kunnen dit weekeinde voor tiental
len films terecht in Filmhuis Velsen in het
Witte Tejater, Kanaalstraat 257 te IJmui-
den.
Dat je je, ondanks de muzikale armoede
niet verveelt, is dankzij de omstandigheid
dat de solisten niet alleen goed zingen (al is
er géén zingen in de zin van „bel canto”),
maar evenzo goed acteren in deze door
snee-profiel, terwijl er muzikaal weinig
contrast gemaakt wordt in stemmingen en
er nauwelijks verschil is tussen de muziek
die emoties uitdrukt en die, welke de con
crete handelingen begeleidt.
Stembuigingen worden door Betty Carter fysiek weergegeven, zoals blijkt uit deze
foto van haar concert in Haarlem.
De Amsterdamse Poort, een stuk ge
schiedenis uit lang vervlogen tijd. Spe
ciaal voor de lezers hebben wij deze pen
tekening gereserveerd. Form. 30 x 42 cm.
Wilt u in het bezit komen van deze prent,
stort dan 19,50 op Postgiro 37 44 656
t.n.v. J. Moorman, Kerkhofstraat 18a,
Rotterdam, met vermelding van ’’Amster
damse Poort” en u ontvangt de tekening
omgaand thuis.
Om te beginnen is de Media Manifestatie
meer dan een filmfestival, ook al worden
er dit weekeinde op verschillende plaatsen
in Haarlem meer films vertoond dan er
anders in een kalenderjaar in première
gaan. Het Haarlems Media Kollektief, een
samenbundeling van vele groepen en per
sonen die zich actief bewegen op audio
visueel terrein wil door te tonen wat de
mogelijkheden van beeld en geluid zijn, de
gemeente Haarlem dwingen tot het uitstip
pelen van een beleid op dat gebied. In de
Toneelschuur werden vrijdagavond bij de
opening dus niet alleen allerhande films
vertoond, maar ook met video-apparatuur
gewerkt, was een mobiele radiostudio in
vol bedrijf, werden experimenten met
lichtbronnen (als een laserstraal) gedaan
en kon men kennis nemen waartoe ama-
teurfotografen in staat zijn.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. De Beroepsvereniging
van Beeldende Kunstenaars (BBK) houdt
op 9 november in Utrecht een actieverga-
dering met als doel de Aankoopsubsidie-
regeling Kunstwerken (ASK) te behou
den. Deze regeling, waarbij het rijk 20
procent subsidie verleent op de verkoop
prijs van kunstwerken tot een maximum
van 240 gulden, is door de minister van
CRM afgeschaft, ondanks uitgebreide
protesten van een groot aantal betrokke
nen en vakverenigingen.
Het afschaffen van de regeling dupeert
volgens de BBK behalve de beeldende
kunstenaars, die hun mogelijkheden om
hun werk onder de bevolking te brengen
steeds meer zien verdwijnen, ook de „klei
ne koper”. Daarnaast zijn veel galeries de
dupe van de afschaffing, en dan vooral de
galeries die zich richten op jonge, pas
beginnende kunstenaars en kunstenaars
die experimenteel werk maken. Ook expo-
sitieverenigingen en andere groepen die
van tijd tot tijd tentoonstellingen houden,
zoals wijkcentra, kunstmarkten en vereni
gingen, zijn het slachtoffer van de afschaf
fing van de regeling.
De BBK wil op zo kort mogelijke termijn
een gesprek met de vaste kamercommissie
voor CRM. De bijeenkomst wordt gehou
den in het Rasa-gebouw aan de Paalstraat
13a in Utrecht. Aanvang: 14.00 uur.
mice and men”, dat als geheel eigenlijk
niet boven het niveau van filmmuziek uit
stijgt, is er zelfs sprake van een sentimen
tele ondertoon, die in de in het tweede
bedrijf door Adnré Spijker (als arbeider)
gezongen „ballade” met begeleiding van
„close harmony singing” door mannen
koor, in „musical”-vorm de kop opsteekt.
Daarbij krijgen in alle actes de vele aan-
eengelaste fragmenten door Floyds mo-
demiserings-manierisme te veel een door-
Misschien is het onverwachte bezoek
van Sarah Vaughan en haar echtgenoot
aan Betty Carter er gisteravond overigens
wel de reden van geweest dat laatstge
noemde ook onverwachts vedetteneigin
gen meende te moeten tonen. Zo kan het
gebeuren dat haar begeleiders - pianist
John Hicks, bassist Ratso Harris en drum
mer Gene-Bashington - op eigen kracht het
eerste gedeelte van het concert moeten
opknappen. Als dat nu de gewoonste zaak
ter wereld is, kun je er vrede mee hebben,
maar het trio had iets dergelijks nog niet
eerder tijdens Betty's huidige Europese
toernee hoeven doen.
Tot dusver hebben we Betty Carter bo
vendien als een gewone vrouw, wars van
alle kapsones, leren kennen. Tijdens het
Northsea Festival was zowel haar gedrag
als optreden hartveroverend. Ook uit haar
verleden, tijdens engagementen bij Lionel
Hampton, Miles Davis en Sonny Rollins,
zijn dergelijke controversiële zaken niet zo
bekend. Hoe het ook zij, we hebben door
dit merkwaardige besluit wel de werkelij
ke kwaliteit van haar trio leren kennen.
Het is me meegevallen, al Zijn het geluid
en de balans er de oorzaak van dat pianist
Hicks bij voortduring overstemd wordt
door de jonge slagwerker en de overigens
fenomenale bassist Harris. A Moment’s
Notice, waarin Bashington keiharde fills
laat horen, onderschrijft die constatering
het duidelijkste. Na de korte pauze luiste
ren de verhoudingen wat nauwkeuriger,
ook al kan pianist Hicks ook dan niet de
verdenking wegnemen dat zijn romantisch
getinte spel de zwakste stee in de begelei
dingsgroep is.
Betty Carter speelt dus hoog spel, maar
wint gelukkig. Hoewel de geluidsinstalla
tie niet helemaal bij machte is om haar
stem in alle pracht te laten horen, is de
indruk overdonderend. Scattend, met gro
te trefzekerheid glijdende tonen produce
rend en voortdurend leunend tegen de
soepele bas van Harris (vorig jaar met Joe
Henderson al in Haarlem) overtreft Carter
de prestatie van Vaughan. Niet zozeer
haar vokale bereik maar haar fenomenale
stembeheersing geeft het beste idee hoe
hoog we Betty moeten inschatten. Eigen
lijk is haar timbre en tonatie vergelijkbaar
met dat van Nina Simone, maar van een
veel mooiere kwaliteit. En haar vocalise
ren doet enerzijds denken aan afroïnvloe-
den van Miriam Makeba, maar getuigt van
een inventiviteit die wel eens zijn basis kan
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. De Commissie Jeugdtheater van de Raad voor de Kunst heeft haar
adviseringswerkzaamheden opgeschort. De situatie in het jeugd- en vormingstheater is
zo ontoelaatbaar aan het verslechteren, dat de commissie het niet langer verantwoord
acht nog adviezen aan de minister uit te brengen, die toch niet gehonoreerd worden.
HAARLEM. Veertien dagen nadat Sarah Vaughan een goede indruk naliet na een
optreden in het Haarlems Concertgebouw, was het vrijdagavond de beurt aan een
ietwat jongere Amerikaanse jazz-vocaliste. En alsof de duivel ermee speelt, alweer
verloopt een dergelijk optreden niet vlekkeloos, al beïnvloeden pijnlijke marginale
probleempjes het concert ditmaal minder dan bij het concert van Vaughan. Nu moet
gezegd worden dat Betty Carter een vocalistisch esprit aan de dag heeft gelegd, waarbij
alle ergernissen als sneeuw voor de zon wegsmelten.
Julian Patrick en William Neill in de hoofdrollen van Of Mice and Men
(Foto Jaap Pieper)
In ons land probeert Louis Andriessen
de idealen van de „minimal music” in zijn
eigen werk te integreren („De Staat”) en
afgelopen week hoorde men de dubieuze
invloed van over-beredeneerde procédés
die aan Peter Schats nieuwste werk ten
grondslag liggen. Carlisle Floyd, de schep
per van de muziek bij „Of mice and men”,
(naar een roman van John Steinbeck)'
wringt zich in anderssoortige bochten dan
Peter Schat, maar evenzo met het doel de
traditionele melodievorming en vooral ook
harmonieën te ontwijken.
Bij Floyd gaat het dan op een manier die
al heel lang gemeengoed is en waarbij
direct duidelijk wordt dat de componist
zich vreselijk forceert om vooral toch
maar modem te zijn, terwijl het oer-con-
ventionele wezen achter die manier van
doen steeds waarneembaar blijkt. In „Of
Rhoda Levine levendig geregisseerde
speel-opera. Op den duur ervaar je het
eigenlijk allemaal meer als een boeiend
toneelstuk met minder geslaagde muzikale
illustratie.
Het is overigens niet de eerste keer dat
het Nederlandse publiek op Carlisle.
Floyds „Of mice and men” wordt getrac-
teerd. Want in het Holland Festival van
1976, met de Amerikaanse cultuur als the
ma, ging deze opera al in dezelfde enscene
ring als nu. William Neill was, evenals
toen, ook nu weer een geloofwaardige boe
renknecht in de rol van „Lennie” en Julian
Patrick als zijn kameraad George een goe
de tegenspeler om aan Steinbecks, in de
crisisjaren spelend verhaal over ontbering
en ijdele hoop op een beter bestaan, in
deze hoofdrollen vorm te kunnen geven.
Tegen de zo natuurgetrouw mogelijke en
goed bij het Amerikaanse en filmische
karakter van het stuk passende decors,
draagt dan verder vooral Jan Blinkhof als
„Curley", eigenaar van de farm waar de
moeilijkheden zich dramatisch (tot een re
gelrechte moord) toespitsen, evenals Riki
Turovski als Curley’s vrouw die vertier bij
de knechts zoekt, de nodige spanning aan.
De Engelse dirigent Michael Charry
zorgt daarbij niet alleen voor een voortref
felijke coördinatie, maar doet er tevens
met het Omroeporkest alles aan om
Floyds muziek in vlot tempo zoveel moge
lijk reliëf te geven.
JOHAN VAN KEMPEN
In een stemmige, ietwat berustende
speech somde de voorzitter van het kollek
tief, Henk Maurits, ten overstaan van een
publiek, waarvan Haarlems burgemeester
Reehorst, cultuurwethouder Van de Wa
ter, de voltallige kunstcommissie en velen
uit het cultuurwereldje deel uit maakten,
"de ontstaansgeschiedenis van het kollek
tief op. Hij constateerde tijdens een wat
traag verlopend betoog, waarbij een zeke
re assistent Godfried (Wigbolt Kruyver) de
hebben in de manier waarop haar ontdek
ker Lionel Hampton metalen klanken aan
zijn vibrafoon ontlokte.
De up-tempo nummers worden daarbij
door het te harde percussiewerk van Bas-
hington geweld aangedaan, maar op het
moment dat deze de brushes beroert is het
ontspannen genieten van nummers als
Open the Door, Everytime we say good
bye, This is always, Love is Beautiful en
Things aren’t always what they seem to be.
De enige uitzonderingen op deze tendens
betreffen het ragtime-achtige Come on,
sing again en het tomeloos fanatiek gezon
gen Moving On, waarin Carters lichaam
voortreffelijk de vele moeilijke stembui
gingen weergeeft.
Het vormt een schitterende apotheose
voor een jazzconcert van hoog niveau,
waarvoor schandalig weinig mensen de
moeite van het beluisteren hebben geno
men. En dat terwijl het Haarlems Concert
gebouw opnieuw iets unieks te bieden had.
JOHN OOMKES
Een in algemene termen gesteld toe
spraakje waarmee wethouder Van de Wa
ter op de verwijten van het kollektief rea
geerde door het te complimenteren met
het opzetten van de mediadagen, onder-
gratis kaarsen
indeaktie
(ADVERTENTIE)
De ben meest gekochte boeken in oktober 1978
1. Rien Poortvliet/Wil Huygen
LEVEN EN WERKEN VAN DE KABOUTER
Van Holkema Warendorf
2. Rien Poortvliet
HET BRIESCHEND PAARD
Van Holkema Warendorf
3 Martin Rabe/Georg Schultz
SCHOONHEID IN BEELD
De Haan-Haarlem
4. Tony van Verre
TONY VAN VERRE ONTMOET SIMON CARMIG-
GELT 34,90
(Boek en Ptaat-Combmatie)De Gooise Uitgeverij
5. Jaap ter Haar
GESCHIEDENIS VAN DE LAGE LANDEN,
IN KLEUR deel I
Fibula van Dishoeck
6. Tony van Verre
TONY VAN VERRE ONTMOETTE KO VAN DIJK
34,90
(Boek en Plaat-Combinatie)De Gooise Uitgeverij
7. Dick Laan
PINKELTJE SERIE
Van Holkema Warendorf
8. Rien Poortvliet
RIEN POORTVLIET KALENDER 1979
Van Holkema Warendorf
9. James A. Michener. HAWAII
Van Holkema Warendorf
10. Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap
LUCHTATLAS VAN NEDERLAND 29,50
Romen
TOP-TIP VOOR NOVEMBER
Hubrecht en Julie Duijker
DE WUN MENU GIDS
Van Dishoeck
(verkrijgbaar in elke boekhandel)
4 4 Die
Y geeft gratis
O kaarsen
weg!
Een foto vanaf de
toren van de Haar
lemse Grote of St.
Bavokerk, die laat
zien hoe de sterke
laser vanuit de To
neelschuur op een
spiegel in de toren
wordt gericht.