Showman weet zich een andere gastheer dan in zijn gloriedagen Leeftijd handicap voor Sammy Davis Pianiste Brigitte Engerer Driekwart verrast met virtuoos spel miljoen voor Ruysdael 3 3 Mahler nog wat ruw in de grondverf komende exposities Kennismaking met salsa leidt tot dorpsfeest St SKI PERFECTIE Hanneke van Bork overtuigend soliste bij NPO Frangaise toont formidabele interpretatie Newyorkse Celia Cruz formidabel bij stem VIVE LA DIFFERENCE WOENSDAG 19 7 8 8 NOVEMBER KUNST 11 Goede prijzen bij Sotheby Amsterdam, Alkmaar, Haarlem, Rotterdam, Utrecht en Den Haag Nu: een opwindende wintersport - collectie bij Claudia Straten Even a vontuurlijk als Ski zélf. En typisch Claudia Straten Perfect gestyled dus en in kleuren, materialen en modellen harmonisch „opgebouwd" Waardoor vrijwel eindeloze kies- en combineer-kansen werden gecreëerd. Broeken (salopettes en stretch): vanaf 119, -. Jacks (gedessineerd en uni): vanaf 159,-; mouwloos vanaf 99,-. Pulls: vanaf 45, -. Ski Boots: vanaf89,75. Nu’ DEN HAAG. Je kunt jezelf natuurlijk voor de gek willen houden maar Sammy Davis Jr. zal wel niet al te vaak meer in ons werelddeel te zien zijn. De grootste zwarte artiest die de showbizz na 1930 heeft opgeleverd, is de vijf kruisjes immers ruimschoots gepasseerd. En zoals de grootste bokser naar verloop van tijd trager wordt, zo legt de middelbare leeftijd zelfs aan een Sammy Davis ombarmhartig zijn beperkingen op. Zijn huidige Europese tournee donderdagavond laat keek een goed, maar niet volledig gevuld Congresgebouw naar de show die door de KRO-tv werd opgenomen maskeert dat beslist niet. 7 MA ü- SAMMY DAVIS JR. JOHN OOMKES JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) electrisch vakgereedschap VERKRIJGBAAR BIJ UW IJZERWAREN EN GEREEDSCHAPHANDELAAR Vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 november wordt in de stads schouwburg Casino in Den Bosch een antiekbeurs gehouden waaraan veer tig antiquairs meewerken. De beurs staat onder auspiciën van de Nederlandse Antiek Kring en wordt op die manier gewaarborgd door een van de drie belangrijkste organisaties van Nederlandse anti quairs. De beurs is vrijdagavond geopend van 19 tot 22 uur, zaterdag van 11 tot 22 uur en zondags van 11 tot 18 uur. AMSTERDAM. Het was niet zo ver wonderlijk om in het programmastencil van Brigitte Engerer te lezen dat deze, in onze landstreken geheel onbekende Fran se pianiste in Moskou heeft gestudeerd. Want uit de manier waarop zij zich maan dagavond in de Kleine Zaal van het Am sterdams Concertgebouw liet horen, zou je die gevolgtrekking eigenlijk al min of meer automatisch kunnen maken. Brigitte Engerer is een van die zeldzame ontdekkingen die je van tijd tot tijd in de Kleine Zaal kunt doen. En het was bij het genieten van dit recital een verheugende gedachte, dat alles via radio-opname voor latere uitzending werd vastgelegd. Boven dien heeft men de gelegenheid om haar op de VARA-matinee van 1 december aan staande als soliste met orkest te beluiste ren. tie alleen wordt aangewend wanneer die voor de voordracht functioneel kan zijn. Haar boeiende pianospel van grote con trasten kent niet dat korte, spitse en soms onderkoelde van de huidige Franse school, maar wel de helderheid ervan. En zulks dan gecombineerd met de romantische warmte, de zangerigheid en voqral de in tensiteit van de Russen. Wat was Davis per slot van rekening allemaal niet? Een allrounder, die zijn gezicht even goed wist te gebruiken op het witte doek als binnen de beperkingen van het tv-scherm. Zijn talenten? Velerlei. Da vis kon dansen als een bezetene, „tappen" als een idioot en persifleren als een duivel. Sammy’s stem herkende je bovendien uit duizenden en zijn shows waren hoe dan ook een lust voor het oog en het oor. De zwarte showman had het meest pro fijt vah de beeldbuis, toen tijdens de jaren zestig de mogelijkheden en budgetten van dat medium toenamen. Ongetwijfeld staat bij velen nog scherp de fameuze barscène uit een van Davis’ shows op het netvlies. Beelden van'een soepele superster, die een cafédecor met honderden spiegels en gla zen aan barrels schiét. Toentertijd hadden we misschien allemaal wel het vage idee dat dat een zinloze handeling was, maar meer nog straalde er de glamour vanaf. Zo’n man is Sammy Davis Jr. niet meer, laten we er geen doekjes om winden. Dat doet hij zelf ook niet in zijn show. Hoewel, show? De term concert geeft beter weer wat de mensen die bereid zijn hoge toe gangsprijzen te betalen, krijgen voorge schoteld. Toegegeven, Davis imiteert Ma rio Lanza, een grote, min of meer in de vergetelheid geraakte na'am uit de jaren vijftig, met het smartlapperige lied Be my Love eventjes op weergaloze wijze. En accoord; van het moment waarop hij tens lotte de stoute (tapjschoenen aantrekt, gaat een kolossale werking uit. Maar ge lukkig is Sammy een man die. over vol doende routine beschikt om zichzelf voor de gek te kunnen houden. Hij kent zijn beperkingen en handelt ernaar. Dat volwassen en verstandige uitgangs punt redt hem de kop. Davis geeft anno 1978 voor alles een verzorgd concert, waarmee hij zijn publiek best weet te verwennen, ook al is hij een andere gast heer als in zijn gloriedagen. Wat een enkel De geëxposeerde toestellen bleven tot 1971 in gebruik bij het Physio-thera- peutisch instituut in Rotterdam. daardoor dus nog wat ruw in de grondverf staat. In het verdere verloop werd duidelijk dat Vandernoot er juist op uit was, om de vele sfeerwisselingen met artistieke durf voluit te belichten. Maar door de begrijpe lijke onwennigheid van het orkest, heeft de dirigent eenvoudigweg nog niet de gele genheid gehad om alle muzikale impulsen in te vullen. En deze behaaglijke Vierde van Mahler zit boordevol verrassende per spectieven, die zo nog niet overal in hun volle intensiteit getoond konden worden. Wat inmiddels al bereikt is, was in die zin toch al overtuigend, dat de bindende span- ningslijnen effectief werden doorgetrok ken en vooral, dat er een zekere mate van vervoering in alle delen doorklonk, waar door het vele publiek deze een vol uur durende symfonie ook alle aandacht heeft kunnen schenken. Wat deze Mahler-symfonie en evenzo de achtstemmig geschreven hoge vioolpassa- ges in het, aan het begin van de avond overigens suggestief verklankte Lohen- grin-voorspel van Wagner aan klankraffi- Dat verklaart waarom de zanger zegt juist die nummers waaraan het publiek een speciale betekenis heeft toegevoegd, dit maal te willen zingen. Het lijkt hard om zo kil analyserend te werk te gaan, temeer daar het nu eenmaal nooit meevalt om aan de hoge eisen van de showbizz op verantwoorde wijze tegemoet Nu er zoveel afhangt van zijn stem, pro beert hij het vocale element tot in de puntjes te verzorgen. Een lichte heesheid verplicht hem echter het Haagse optreden in vergelijking tot de concerten in Enge land met zeker een derde te bekorten. Een emotioneel bewogen zanger is Davis ten slotte jammer genoeg niet, zodat een ge- truukte techniek en een gehaaide presen tatie veel goed moeten maken. De koerswijziging valt ook af te leiden uit de begeleiding en de entourage van zijn optreden. Davis staat in een grote produk- tie met een 28-mans orkest, waarin het koper afkomstig is van de blazers van The Buddy Rich Band, die overigens een op effect belust voorprogramma voor zijn re kening neemt. Het uitgangspunt voor het concert toont bovendien aan hoe precair de zaken er momenteel voor Davis voor staan. Hij gokt op veilig, vermijdt risico's. aspect betreft, heeft hij zelfs uitdrukkelijk van de nood een deugd weten te maken. nement tekort kwam, werd in dit program ma goed gemaakt in de rijk genuanceerde uitvoering van Ravels liederentrits „Shé- hérazade’’. In deze briljant geïnstrumen teerde partituur zonder bravoure, is poëzie van Klingsor op de meest sfeervolle wijze getoonzet. En zoals dan ook weer hier de soliste van deze avond de vooral vanwe ge het opera-genre bekende sopraan Han neke van Bork de teksten met voortref felijke dictie en uit het hoofd, naar letter en geest voordroeg; daarin werd de blij vende acutaliteitswaarde van deze parti tuur uit 1903, waarin de stem vertelt en het orkest schildert, overduidelijk. In „Asie” met de hier en daar uitbundi ge, exotische melismen; in „La Flüte en- chantée” in fijngetekende declamatori sche stijl als contrapunt met de fluitmelo die; en tenslotte in „L’indifférent” met versluierde verwijzingen naar een myste rieuze erotiek. Hanneke van Bork heeft iedere stemming in Ravels Shéhérazade, samen met André Vandernoot en het or kest, overtuigend kunnen uitbeelden. JOHAN VAN KEMPEN Dat is ondanks alle hierbij ingebrachte bezwaren nog altijd de moeite waard, al zou hij zijn Europese publiek meer recht doen door repertoire te kiezen uit de musi cals waarin hij de laatste jaren met veel succes heeft opgetreden. si- Mrs. Celia Cruz tijdens haar aansteke lijke optreden in de Amsterdamse Eden- (Foto Lex van Rossen) AMSTERDAM (ANP). Op een kunstveiling bij Sotheby Mak van Waay in Amsterdam is 740.000 gulden betaald voor een werk van de 17e eeuwse kunstschilder Salomon van Ruysdael. Het schilderij, een paneel van 41,5 bij 37 centimeter, toont de rivier de Waal bij Gorinchem. Koper was een buitenlandse handelaar. aardse regionen. In de regel wordt deze uitkomst echter verkregen na een hevige strijd met de duistere elementen van de psyche te hebben geleverd. Het bijzondere van deze Vierde symfo nie is, dat hier de „himlische” vreugde eigenlijk van meet af aan de grondtoon van het werk vertegenwoordigt. De tra giek, die anders bij Mahler zo’n belangrijk onderdeel is van zijn zeggingskracht, is in de vierde een randverschijnsel dat slechts voor enkele momenten de sprookjesachtig delicate sfeer vertroebelt. Het leek er aanvankelijk even op, of dirigent André Vandernoot breed wilde uithalen met dramatische contrastwerkin gen, die hier ondanks bepaalde uitda gende, wilde episoden eigenlijk toch niet zozeer aan de orde komen. Maar die schijn moet op rekening worden geschoven van de omstandigheid dat het orkest deze sym fonie voor het eerst sinds lange jaren (als ik goed geïnformeerd ben, dateert de laat ste NPO-uitvoering uit 1946; toen onder leiding van Marinus Adam) weer opnieuw op het repertoire is genomen en het geheel dramatische muziek, waarin de identiteit van de eigen gemeenschap centraal staat in de teksten. Op een dergelijk concert vormt de muziek dan ook het uitgesproken medium om tot communicatie te komen. Vooral Celia Cruz bewerkstelligt door een warm contact met het loch al geestdriftige en danslustige publiek binnen de kortste keren een waar dorpsfeest, waarin er geen afstand meer is tussen publiek en arties ten. Het regent dan ook cadeautjes, brief jes, bloemen en handkusjes voor de zange res, die de eerbetuigingen ook niet als een persoonlijk eerbetoon ondergaat. Het sociale aspect dat er van een salsa- concert uitgaat, krijgt nog extra gewicht doordat Cruz en Rodriguez zingend een ieder bedanken die op enigerlei wijze heeft bijgedragen tot het succes van de Neder landse kennismaking met de salsa. Tegen het eind van het optreden leidt de algehele harmonie dan ook tot community-singing in Quagira, Qui Come en Quantanamera. JOHJSJ OOMKES Voorbeelden daarvan betreffen de ti ming van The Lady is a Tramp en For once in my Life. Minder standvastig werk levert Davis daarna af in een improvisatie op basis van uitsluitend percussie en in het massale The Birth of the Blues. De vak man is echter ook bij machte maatwerk te slijten tijdens het met alle inzet gebrachte Mr. Bojangles en sentimentele What Kind of Fool am I. Op de in die titel vervatte vraag moet ik het antwoord evenwel schul dig blijven, al is Davis ook op 52-jarige leeftijd gek genoeg om op tournee te gaan. te komen. Toch legt Sammy Davis wel degelijk zijn hart en ziel in zijn optreden, haalt er dankzij zijn jarenlange ervaring wel alles uit wat er in zit. Het begin met After To-day, I Write the Songs, In the Still of the Night, My funny Valentine en een medley van Hey There en My Beloveth bevat geen enkel verrassend moment en moet tot de vaste handelswaar worden gerekend. In het vervolg daarvan verkoopt Davis zichzelf echter aanzienlijk beter. Ditmaal was daar, op het tweede A-serie abonnementsconcert in het Haarlems Concertgebouw, echter geen sprake van. Hanneke van Bork was dankzij haar krachtig ontwikkelde stem in staat om de vereiste humor en lieflijkheid in de expres sie van „Das himliche Leben” het volle pond te geven. Mahler heeft het slotdeel van zijn Vierde Symfonie in de hemel gesitueerd, hetgeen in zijn oeuvre geen uitzondering is. Want te beginnen met zijn Tweede, de Auferste- hungssinfonie, eindigen er verscheidene in letterlijk of figuurlijk bedoelde boven- Maar deze pianiste, die als vervangster van de wegens ziekte verhinderde Maria Jaoa Pires als artistieke en virtuoze ver schijning een volkomen verrassing was en de zaal vol kenners en liefhebbers in zijn geheel stormenderhand voor zich verover de, kan heel wat meer dan alleen Franse muziek spelen. Meteen al in de sonate in a KV 310 van Mozart, kwamen haar techni sche kwaliteiten, stijlgevoel en persoonlijk temperament op klassiek-evenwichtige wijze te voorschijn. En ook het romanti sche aspect in Schuberts „Wanderer Fan tasie kreeg bij haar een ongehoorde la ding mee, terwijl Chopin met de beroemde Nocturne in Des opus 27 nr. 2 en het Derde Scherzo haar ongemaniëreerde, puur na tuurlijke romantische musiceerinstelling - waarbij zij goddank in haar emotionele overgave niet bang is voor een enkele misslag - nog eens onderstreepte. Een goede prijs maakte ook een paneel (34,5 bij 47 centimeter) van Ruysdaels tijdgenoot Frans Post. Het schilderij, voorstellende de Brazili aanse missiepost Olinda, bracht 380.000 gulden op. Een werkje (11,5 bij 16,5 centimeter) van Jan Breughel de oudere (1568-1625) met boeren en paarden voor een groep huizen vond een koper voor 146.000 gulden. Het Rijksmüseum Boerhaave in Leiden bestaat vijftig jaar. Het mu seum heeft dit aangegrepen voor de jubileumexpositie „Zuchten en zwe ten volgens de methode Zander". Daarop zijn tot 25 maart apparaten te zien die werden gebruikt bij bewe gingstherapieën om bepaalde ziekten te genezen. Zander was een Zweedse arts, die rond 1860 dit soort gymnastiektoes- tellen ontwierp. Hij ging daarbij uit van de Zweedse of heilgymnastiek. Bij zo’n oefening mag slechts een spier of spiergroep samentrekken ter wijl de kracht groter of kleiner moet kunnen zijn, afhankelijk van de kracht waarover de patiënt beschikt. AMSTERDAM. De Jaap Edenhal, vaak beschreven als een ijselijk-kille hal, was maandagavond herschapen in een ge zellige Caraïbische club, waarin het net zo gezellig toeven is als in de regel op een Pasar Malam. Hebben we aan een uit Indonesië afkomstige minderheid niet te verwaarlozen culinaire cultuurresten als sateh en nasi te danken, de aanwezigheid van een 170-duizend rijksgenoten uit de West heeft nu geresulteerd in een lijfelij ke kennismaking met de salsa-muziek. HAARLEM. Een grote verrassing bij de uitvoering van de Vierde Symfonie van Mahler, zoals die gisteravond bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van André Vandernoot zijn beslag kreeg, was speciaal de zang van Hanneke van Bork. Hoe vaak blijft name lijk de solistische bijdrage in de finale van deze symfonie in goede bedoelingen steken, doordat het stemgeluid dan in het orkestraal geweld ten onder gaat. (ADVERTENTIE) Salsa is een in Nederland nog weinig bekende muziekstijl. Wie wel eens in een Spaans restaurant heeft gegeten, weet ver moedelijk wel dat salsa letterlijk „hete, pittige saus” betekent. Als muziekterm be treft het evenzeer een boeiend mengsel. Salsa-muziek bevat ingrediënten van Por- toricaanse, Afro-Cubaanse en jazzy oor sprong en vindt zijn bakermat in New York, waar het voor een groot deel van de Spaans sprekende bevolking de muzikale weerslag van het gettoleven is. Uit New York met zijn honderdduizen den Portoricanen en Cubanen komen ook de kopstukken van de salsa. De inmiddels 65-jarige diva Celia Cruz, die je haar leef tijd bepaald niet aanziet, en haar mannelij ke collega Pete „El Conde" Rodriguez heb ben het afgelopen weekeinde op verschil lende plaatsen voor het eerst op het Euro pese continent de specialiteiten van hun muzikale keuken opgediend. Precies duiden waar nu de geneugten van de salsa uit bestaan, is net zo’n onbe gonnen werk als liefhebbers van de Hol landse pot vertellen dat kikkerbilletjes een delicatesse kunnen zijn of een liefhebber van klassieke muziek vertrouwd maken met de eigenaardigheden van improvisa tie. Cruz en Rodriguez zijn beiden evenwel formidabele vocalisten, goed en krachtig bij stem, die evenals jazzvocalisten be schikken over het vermogen tot vocalise ren. Het zingen gebeurt tegen een interessan te muzikale achtergrond. Zo bestaat het orkest van Rodriguez onder meer uit een pianist, die in feite de complexe ritmische structuren die door de bassist en een drie tal percussionisten worden opgebouwd, verfraait en accentueert. Een aanvulling op de zang wordt tenslotte gegeven door de eveneens vaak geïmproviseerde melo dievorming van een viertal trompettisten, die zowel solistisch als in „close harmony" in staat zijn, tot onwaarschijnlijke techni sche staaltjes. Salsa is vaak opgewekte, soms ook melo- „Artchitect-en-tekening” heet de tentoonstelling van de Delftse Arch- tectenkring die tot 17 december in „De volle maan” „van het Stedelijk museum Het Prinsenhof in Delft wordt gehouden. Wat je hier in Ravels „Gaspard de la nuit” en in Debussy’s als toegift gebrachte „Feu d’artifice” te beluisteren kreeg, was een uiterst gelukkige combinatie van Franse en Russische eigenschappen, waarmee in Engerers visie een werkelijk formidabele interpretatie ontstond zoals tegenwoordig in Frankrijk zelf praktisch niet meer voorkomt. Bij Brigitte Engerer, nog slechts 26 jaar oud en al meervoudig prijswinnares (waaronder het Parijse Marguérite Long en het Moskouse Tsjaikovskiconcours) voel je de reserve van een enorme fysieke kracht, die met de innerlijke gedrevenheid wordt verbonden en in uiterste consequen- Tekeningen en reliëfs van Jan Schoonhoven uit Delft zijn tot 5 de cember te zien in het Stedelijk Mu seum in Alkmaar. Daar begint 12 no vember ook „buitengebeuren” een ex positie tot 3 december van werk van de Alkmaarse Kunstenaarsvereni ging. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11