Rockwell LOOIER Norman overleden Uitgestelde vragen triest toneelstukje 1 Isaac Hayes: soul met een snik Alternatieve Toneelnota bekritiseerd J i- 4 Gezwollen vertoning in Amsterdamse Edenhal Godfried Bomans Ontwerp bekroond te boek gesteld voor Kon. HFC en op de plaat Recordprijs voor muziekinstrument Hauser Orkater met ’t Vermoeden in Bordeaux Werkgroep ter concretisering Theaternota Raad voor de Kunst gevraagd Uitgeweken acteur in Oostduitse film 5 5 rara donderdag en. o Bekend illustrator Vanaf 11 nov. vindt u onze handwerkwinkel aan de overkant. Centrum speelt kort verhaal van Peskens 12 13 KUNST 19 7 8 NOVEMBER 9 500,- sp. sport- OOO,- 000,- 000,- 500,- 000,- jens, ie!! wielen ip van IS AMSTERDAM. You don’t know like I know en Hold On, I’m coming zijn twee van de lange rij van songtitels waarop Isaac Hay es kan bogen als zijn waarde als zwarte artiest ooit nog eens pre cies wordt afgewogen. De nu 35- jarige soulcomponist en -zanger kan zich daarnaast trots op de borst kloppen voor zijn vele werk voor het legendarische Stax-label en het feit dat hij bij de meeste opnamen van ene Otis Redding achter de toetsen zat. Vanzelf sprekend is dat alles niet voldoen de om bijna tweeduizend mensen aanmerki Op een doordeweekse dag te be wegen naar de Jaap Edenhal te gaan. Ql CD Kleertjes van 0-12 jaar Oude Groenmarkt 2 - Haarlem 023-325792 O jen, eens i: ivo-niveau d met wins 023-2500; i JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIES) I (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) chuifdak, j comfort, luitendiens ekertieid i De violoncel was aangeboden door de beroemde violist Yehudi Menuhin. De ko per werd een Londense handelaar, Peter Biddolph. Een tweede instrument uit de collectie van Menuhin, een viool van Guar- neri, werd door Biddolph voor 470.400 gulden gekocht. Dat is ruim 12.600 gulden minder dan de vorige recordprijs voor een viool. We hebben dan een overstapje gemaakt naar onze nieuwe, ruimere winkel op nr. 7 in de Schagehelstraat. Van 11 t/m 18 november elke dag kantklos en spindemonstraties. Tevens tentoonstelling van wandkleden en keramiek. ichappij; kteur; aenfonds vden van c t Maatschap; ingei 481 14.655,- i 2.155,- HAARLEM. Een jury, bestaande uit de commissie toegepaste monumentale kunst en drie kunstenaars, heeft het ont werp van mevrouw F. Zwaag-Kuiper uit Haarlem als de beste uit 82 inzendingen aangewezen uit de prijsvraag, uitgeschre ven door het gemeentebestuur voor een kunstwerk voor de Koninklijke HFC. In het najaar van 1979 viert de voetbalclub haar eeuwfeest en het is dan honderd jaar geleden dat er in ons land voor het eerst werd gevoetbald. Looier één, Looiersgracht 38, A dam Looier 2, Lijnbaansgracht 187, A dam De in een monnikspij gehulde dikkerd is overigens wel een meester op zijn instru ment; een kwalificatie die voor de hele ritmesectie opgaat. Het verwondert dan ook niemand dat Hayes’ zwaarlijvige mu ziek als geolied uit de speakers komt. Stranger No-more, I love the music en een medley met Walk on By, I just don’t know what to do with myself en Do your Thing werken eenvoudig bedwelmend. Het pu bliek staat erbij en kijkt er zwijmelend naar. Zeer vermakelijk is ook de dracht van de hem omringende musici, die er stuk voor stuk uitzien alsof ze uit een sprookje vol misbaksels en abnormaliteiten zijn wegge lopen. Met name de gitarist ziet er uit als een platgeslagen kobold uit één van An dersens verhalen, net voldoende in de breedte uitgedijd om een hele reeks efject- pedalen te kunnen bedienen. ritme en een lange, ontroerende inleiding meegegeven met teksten over een wanke lende verhouding tussen twee geliefden, die zelfs in een aflevering van Peyton Place zouden hebben misstaan. Het hoofd zakelijk zwarte publiek reageert echter op het hese basgeluid van Isaacs stem met overgave en geniet van ’s mans handig geblazen altsaxsolo. Hayes sluit de gezwol len vertoning tenslotte af met zijn Theme from Shaft. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Harry Prenen en Mi chel van der Plas hebben woensdagmid dag in het Schwarzehuis de uitgave Bo mans was de naam gepresenteerd. Het betreft een boek waarin Bertus Aafjes, Harry Prenen, Simon Carmiggelt en Mi chel van der Plas hun persoonlijke visie geven op Godfried Bomans, in interviews opgetekend door Tonny van Verre voor zijn bekende radio-serie Tonny van Verre ontmoet Het boek gaat vergezeld van een serie van vier elpees. Met uitzondering van 1 titel is Bomans daarop zelf aan het woord en draagt hij voor uit eigen werk. De grammofoonplaten bevatten verha len en beschouwingen van Bomans. Het gaat om niet eerder op de plaat verschenen radio-opnamen van de in december 1971 overleden schrijver. Boek en platen ver schenen in samenwerking van de Gooise Uitgeverij en de platenmaatschappij Pho nogram. Rockwell was een vertegenwoordiger van het Amerikaanse naturalisme dat ster ke invloeden vanuit de reclamewereld heeft gekregen. Hij benaderde de waar heid altijd met een humoristische knipoog en bracht zodoende relativering in niet altijd prettige situaties. Zelf heeft hij daar over het volgende verklaard: „Het is mis schien wel zo dat toen ik opgroeide en ontdekte dat de wereld niet zo plezierig was als ik had verwacht, ik misschien onbewust besloot dat, als het dan geen ideale wereld was, het dat toch eigenlijk wel zou moeten zijn. Ik ging daarom alleen maar de ideale aspecten ervan schilderen, en ik maakte schilderijen waarin geen egoïstische moeders voorkomen, waarin integendeel alleen wijze grootvaders met kinderen baseball spelen en jongens vis sen op boomstammen en achter in de tuin circusje spelen”. Rockwell, die veel van zijn platen ook in Nederlandse tijdschriften zag verschijnen, heeft zijn naam verbonden aan een beken de Amerikaanse schilderscursus, die ook hier te lande druk is verkocht. In een aantal zeer kostbare lessen werd de cursist verteld dat hij of zij in korte tijd hetzelfde succes kon bereiken als Norman Rock well. 18.310,- S 4.310,- 37.060,- 3 8.560,- 25.520,- 2.520, het Assure ekt voor h i 21.520,- 3 1.520,- 12.480,- i 1.480,- (Van onze kunstredactie) STOCKBRIDGE. Gisteravond is in zijn woning in Stockbridge in de Ameri- - kaanse staat Massachusetts de bekende illustrator Norman Rockwell overleden. Rockwell, die zijn bekendheid ontleende aan het maken van omslagen voor tijd schriften, werd 84 jaar oud. Rockwell verkocht zijn eerste illustraties aan de Saturday Evening Post toen hij 22 jaar oud was. Zijn werk omvat zowel tekenin gen naar aanleiding van de vlucht over de oceaan van Charles Lindberg in 1927 als een prent voor het tijdschrift Look van de afdruk van de linkervoet van de kosmo naut Neil Armstrong toen deze in 1969 op de maan stapte. De Bonte voor kreatieve bezigheden binnenshuis. Schagchelstraat 7, Haarlem Telefoon 023-32 71 18 OOST-BERLIJN (Reuter). In Oost- Duïtsland is een film in première gegaan waarin Manfred Krug, een van de bekend ste artiesten die naar het westen zijn uitge weken, de hoofdrol speelt. De rolprent draait in een van de grootste bioscopen van Oost-Berlijn. Op de filmpagina van de kranten is van de film geen melding ge maakt en op de aanplakbiljetten ontbreekt de lijst van spelers. De film, getiteld, „De onderduiker”, was voltooid voordat de 41-jarige Krug in juni van het vorig jaar naar West-Duitsland vertrok. Het jaar daarvoor had hij een openbaar protest ondertekend tegen de verbanning van de zanger Wolf Biermann naar het westen. Volgens kringen in de filmwereld had den de autoriteiten in de afgelopen ander half jaar al tweemaal besloten, „De onder duiker” in roulatie te brengen, maar daar werd toen van afgezien. Een andere film met Krug wacht nog op zijn première. Het merendeel van zijn oude films is uit de circulatie genomen. Voor zijn vertrek naar het westen was Krug een van de populair ste acteurs en jazz-zangers van Oost-Duits- land. Voor de tweede prijs was vierduizend gulden beschikbaar besteld en de jury heeft hiervoor het ontwerp van Ronald Benning uit Zeist aangewezen. De derde prijs van 2500 gulden gaat naar J. W. Karman uit Den Haag. De verklaring moet gezocht worden in de tweede fase van Hayes’ carrière, die zich aan het eind van de jaren zestig begint af te tekenen. Hij neemt dan zijn solo- album Hot Buttered Soul op, een plaat met een onmogelijke titel, maar waarvan de vlag vreemdgenoeg de lading precies dekt. In plaats van de korte snedige nummertjes die Hayes tot op dat moment gewend wat te produceren, legde hij de orkestrale I overdaad er eindelijk eens dik bovenop. Naast een uitgebreide ritmegroep plaatste h- Lou Steenbergen en Coby Stunnenberg in Uitgestelde vragen. (Foto Kors van Bennekom) HAARLEM. Uitgestelde vragen, een toneelstuk naar een verhaal van R. J. Peskens (pseudoniem voor de uitgever Geert van Oorschot) gaat over een man van ruim middelbare leeftijd die zijn verleden ontmoet. Dat gebeurt in de persoon van zijn jeugdliefde. Hij was haar waarschijnlijk (dat wordt in het stuk niet gezegd) al lang vergeten, maar zij hem niet. Integendeel, haar leven werd door hem in afwezigheid beheerst; zeg maar verknoeid. Op een dag belt zij hem op om af te spreken voor een ontmoeting. Hij is haar obsessie geworden en dat roept vragen op. Woensdag was de première in de Toneelschuur. Toneelgroep Centrum heeft de eenakter nu onder regie van Polio Hamburger op het repertoire genomen. Dat betekent we derom een toneelbijdrage van Nederland se makelij en past dus geheel in de opzet van dit gezelschap. Centrum heeft hiermee tevens kansen geschapen voor een regis seur die normaal niet regisseert en voor een decorontwerper die gewoonlijk geen decors ontwerpt. De eerste is Hamburger, acteur bij de groep, die uitgestelde vragen in strak, bijna calvinistisch regiem heeft geregisseerd. Geen ruimte voor suggesties, wat we op het toneel zien is duidelijk. Een teleurgestelde vrouw die niet heeft kunnen vergeten, laat staan vergeven. Een man die alles eigenlijk al lang heeft bijgezet in de hof van het verleden. Hun confrontatie dient tot niets. Isaac Hayes tijdens zijn optreden in de Edenhal. Na Dionne Warwicke’s I never can say good-bye en het disco-achtige All to the Ghetto levert Hayes zijn beste en zinsbe- goochelende prestatie in Billy Joel’s Just the Way you are, dat zich zoals met het hele programma het geval is, maar nauwelijk van kitsch en bedacht sentiment weet te onderscheiden, maar toch indruk maakt vanwege de professionaliteit waarmee het woord gebracht. Hayes heeft het Joel-nummer een traag Lou Steenbergen, eveneens acteur bij Centrum, ontwierp het decor. Hij ging daarbij uit van de monumentale geborgen heid van onze klassieke Nederlandse LONDEN. Op een veiling bij Sotheby in Londen is gisteren een zeldzame violoncel van de Italiaanse instrumentenbouwer Stradivarius voor ruim 609 duizend gulden van eigenaar verwisseld. Het is een re cordprijs voor welk muziekinstru ment dan ook dat ooit is geveild. Voor het ontwerp en de uitvoering heeft de gemeente 50.000 gulden beschikbaar gesteld. Het ontwerp van mevrouw Zwaag heeft als titel „Screen”. Het plastiek zal geplaatst worden in de onmiddellijke na bijheid van het terrein van de voetbalclub aan de Spanjaardslaan. toezeggingen over de verbetering van de positie van de toneelgezelschappen, anders „bestaat er in 1985 helemaal geen theater meer”. Zij vond dat de Raad voor de-Kunst de moed had moeten hebben om bij de nota een „cijferlijs tje” in te sluiten, waarin wensen en voorwaarden gecon cretiseerd worden. Ook verweet zij de raad naïviteit: de initiatieven worden door CRM altijd prachtig gevonden maar geld is er niet bij. Dat bestreed de raad, die ontkende dat er nooit iets is bereikt als gevolg van haar advisering. Ook ontstond er discussie over de betekenis van „kunst als basisbehoefte” in de nota, de rol van de overheid die daarmee gepaard gaat en de grenzen die daaraan gesteld moeten worden. Peter Lohr vond dat er in het stuk een aantal zaken te eenvoudig wordt gesteld en te gemakke lijk „bewezen”. Vaagheid is levensgevaarlijk als het om deze harde zaken gaat, zo zei hij, waaraan hij toevoegde dat veelvuldig gebruik van „vernieuwing” te veel naar commercie en reclame-trucks ruikt. Ook werd van verschillende kanten kritiek geleverd/op het feit dat kunst in de nota tot de welzijnsvoorzieningen wordt gerekend, terwijl er nergens in voorkomt dat kunst ook wel eens gewoon kunst zou kunnen zijn. Een vertegen woordigster van de Culturele Raad Noord-Holland had ontdekt dat de laboratoriumfunctie van het toneel in de nota zeer onvoldoende aandacht krijgt. Tenslotte bleken de afdeling Toneel en de commissie Jeugdtheater verheugd te zijn dat de nota „niet op de mestvaalt” terecht was gekomen en dat er naast de vele kritische, ook positieve geluiden naar voren waren geko men. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De muziektheater- groep Hauser Orkater speelt volgende week drie dagen in Bordeaux. De groep neemt daar deel aan het festival SIGMA de Bordeaux. Hauser Orkater geeft daar drie voorstellingen van het programma ’t Vermoeden en doet dat in het Frans. Het betreft tevens de allerlaatste voorstellin gen, want hierna gaat Hauser zich bezig houden met de repetities voor een geheel nieuw programma. De voorstellingen in Bordeaux zijn op 13, 14 en 15 november. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De afdeling Toneel en de commissie Jeugdtheater van de Raad voor de Kunst gaan bekijken op welke wijze de talrijke kritische reacties van verschil lende belanghebbende organisaties op de nota „Uitgang spunten voor een drama- en theaterbeleid” verwerkt moeten worden. De soul met een snik zoals Hayes die ook nu nog produceert, heeft nog altijd zijn aantrekkingskracht op een groot publiek omdat het gezien de bovenstaande voorge schiedenis ongeveer weet wat het van Black Moses kan verwachten. Toch levert de praktijk nog wat surprises op. Niet in de laatste plaats doordat Hayes zich bin nen zijn eigen entourage slecht op zijn gemak voelt en zich op het computerritme van de muziek niet anders weet te bewe gen dan een tweetaktmotor. Deze nota is in feite een alternatief voor de destijds uitgebrachte Toneelnota van de toenmalige minister van CRM, Van Doorn, waarover van alle kanten het onaan vaardbaar is uitgesproken. Woensdag werd in het gebouw van de Raad voor de Kunst in Den Haag aan een groot aantal betrokkenen bij het toneel de gelegenheid gegeven te reageren op de eerst genoemde nota (een „contouren”- nota) van de afdeling Toneel en de commissie Jeugdthea ter van de kunstraad, een advieslichaam van de minister van CRM. Aan het slot van de bijeenkomst ontstond ernstig ver schil van mening hoe de verschillende reacties in de nota van de Raad van de Kunst ingepast zouden moeten worden. Een plan van de opstellers van het werkstuk om alle op- en aanmerkingen via een door het departement van CRM in te stellen werkgroep te concretiseren en te verwerken, werd onder meer door vertegenwoordigers van de Kunstenaarsorganisatie NW en de Federatie van Kunstenaarsinstellingen in meer of mindere mate verwor pen. Met name de vice-voorzitter van de KO-NW, Kom mer 't Mannetje, vreesde dat instelling van zo’n werk groep, bestaande uit belanghebbenden bij het toneel. hij een groot orkest, en zo werd hij voordat Barry White zelfs maar op het idee kwam de uitvinder van instrumentale, zo u wilt symfonische soul. In de daaropvolgende jaren scheidde Hayes een behoorlijke productie af in dat door hem bedachte genre. En met succes. In Amerika werd hij de eerste zwarte superster, tooide hij zich dienovereenkom stig met de mallotige koosnaam Black Moses en bouwde hij zijn podiumpresta- ties om tot orgiën waar de Romeinse kei zers van zouden hebben staan te kijken. Maar bij- de zwarte minderheid in de Ver enigde Staten kon Isaac Hayes geen kwaad doen. Als een muzikale Muham med Ali exploiteerde hij handig de eigen waarde van zijn eigen soort. Tegen de tijd (1971) dat Hayes de muziek schreef bij een derderangs zwarte Film versie van James Bond, Theme from Shaft geheten, werd de soundtrack van de film populairder dan de beelden en sloeg het image van de productie vervolgens terug op superman Hayes zelf. Nog extravagan- ter werd zijn kledij. Hij schoor het hoofd kaal, werd zo het zwarte equivalent van Yul Brunner en Kojak en hulde zich in goud en fascistoïde leer. Toch bleek Hayes er eentje van het ruwe bolster-blanke pit- type te zijn. Zijn teksten, onveranderlijk over de verschillende gemoedsstemmin gen rond het thema liefde, waren nog sentimenteler dan zijn publiek ze wilde horen. betekent dat mede-verantwoordelijkheid wordt aanvaard voor een overheidsbeleid, dat per definitie alleen voor rekening van de verantwoordelijke minister komt. Hij wees erop dat er nooit verstrengeling van belangen van ambtenaren en „het veld” mag ontstaan. Peter Lohr van de Vereniging van Schouwburgdirecties was het hiermee niet eens en merkte op dat meepraten met en eventueel wijzigingen aanbrengen in een nota van de Raad voor de Kunst ook inhoudt dat er mede-verant woordelijkheid voor gedragen moet kunnen worden. Ook Lohr bleek echter geen voorstander van een extra „ad viesgroep” voor de minister, maar wel van een soort werkgroep die de overlevingskansen van de kunsten in de komende jaren zeker stelt. Overigens waren alle partijen het erover eens dat er wél een werkgroep ter verdere uitwerking en concretisering van de „contouren”-nota moet komen. Naast waardering voor de nota, was er veel en soms zware kritiek op het werkstuk. Het werd te pretentieus genoemd, niet altijd even duidelijk en op verscheidene plaatsen oppervlakkig. Hans van Westreenen van de Vere niging van Toneelgezelschappen vond de globale beleids lijnen nogal inconsistent, miste een diepere uitwerking van wat nu eigenlijk onder publiek moet worden verstaan en meende dat niet duidelijk wordt van welke categorieën en criteria nu wel wordt uitgegaan. Een woordvoerder van de Culturele Raad Brabant merkte op dat er te weinig in de nota voorkomt over het gebrek aan accommodaties om het uitgestippelde beleid uit te voeren. Cis van Helmond van de vakgroep Toneel van de KO-NW eiste van de Raad voor de Kunst concrete Spoorwegstations. Voorbeelden: de wachtkamers in Amsterdam-Centraal en ook in Haarlem. In een le klas wachtka mer restauratie van zo’n station heeft de ontmoeting tussen heden en verleden plaats. Centrum beschikt over een sublie me repro van zo’n brok station. Lou Steenbergen speelde zelf de man in Uitgestelde vragen. Hij doe dat inschikke lijk, afwachtend en met toegeeflijke hoofdknikjes. Een man die niets te verlie zen heeft en die er beslist niet op uit is iets te winnen. Onder de geur van zijn bolknak hoort hij alleen maar aan. Coby Stunnen berg is de nerveus bpgestelde jeugdliefde die eindelijk toegegeven heeft aan haar obsessie. Een verwoest leven, deerniswek kend, maar wat moet je ermee? Uitgestelde vragen is een triest toneel stukje. Het saldo van bedoelingen die ver keerd zijn uitgelegd. Het stuk duurt onge veer een uur en is zeker het aanzien waard. KO VAN LEEUWEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13