ONGELIJKMATIG SAMENSPEL BIJ ENGELS STRIJKKWARTET Margaret Mead Russische interpreteert overleden Beethoven subliem LOOIER Krisistheater bereikt hoog niveau met nieuwe show |L ®tr Fi wij ontvingen ■■■I Hoi! Mijn moeder zorgt dat er natuurlijke vitaminen in echte boter zitten. Dus dan hebben andere moeders daar geen omkijken meer naar. Vioolconcert hoogtepunt NPO-avond Ensors teruggevonden ■IM 19 19 7 8 NOVEMBER KUNST DONDERDAG 16 E9 HAARLEM. Al is het strijkkwartet de meest gedisciplineerde vorm van vierstemmigheid, het blijft de uitdrukkingssfeer van de ziel -van de meest persoonlijke en intieme gevoelens van de componist. In die landen waar het illustratieve, het uiterlijke element sterk de kop opsteekt, als bijvoorbeeld in Spanje, kon de kunst van het strijkkwar tet niet bloeien. Ook in Italië, waar de opera het genre dat misschien ivel het verst van het kwartet afstaat de belangrijkste plaats gaat innemen, verdwijnt de pure vierstemmigheid in de Romantiek haast logischerwijs volkomen naar de achtergrond. Als Verdi in 1873 nog een poging doet om de twee eeuwen eerder ook door Boccherini beoefende kunstvorm in zijn land levend te houden, kwam hij tot een min of meer kunstmatig resultaat. 5* Alberni’s niet op oude peil •ir Het Alberni Strijkkwartet bij hun optreden (ADVERTENTIE) A- MARGARET MEAD Inzet Rose Thesing is fenomenaal ■O CEES STRAUS ST3 Dit is woensdag in Brussel verno men. De vierde symfonie, ontstaan in het jaar 1806, kreeg van het NPO ruimschoots de ’oor dit werk typerende uitbundige sfeer mee die uiteraard vooral concreet uitwerk te in de snelle delen, zodat men na een wat wak omlijnde opzet van de langzame in leiding bij het eerste deel voor de rest van Dat er toch heel wat meer leven bruist in het betreffende Kwartet in e van Verdi, ian gisteravond door het Alberni Kwartet in de uitvoering werd gesuggereerd, is wel zeker. Het is overigens merkwaardig dat dit nu alweer voor de tweede keer in de Tuinzaal van het Haarlems Concertge bouw optredende Engelse ensemble dit maal ter opening van de jaarlijkse kwar- tetserie ondanks belangrijke mutaties in de bezetting, dezelfde image heeft behou den. Kennelijk bepalen primarius Howard Davis en diens collega aan de tweede lesse naar. Peter Pople, die beiden tot het oor spronkelijk bestand behoren, het karakter van het musiceren zodanig dat de huidige altist en cellist, Roger Best en David het werk goed in het zadel zat. Het door Vandernoot vrij snel geïnterpreteerde tweede deel (Adagio) behield desondanks, mede door mooi afgerond spel van de houtblazers, het vereiste zangerige karak ter. Smith, zich als nieuwkomers daarbij aan sluiten. Het programma heeft in feite een nogal omslachtige structuur. Er is op het toneel sprake van een gelegenheid die een avond je ouderwetse show te bieden heeft met zang en dans, sketches en muziek, kortom alle entertainment die bij de variété hoort. Er is dus sprake van een show in een show en dat vormt ook het raamverhaal dat vooral na de pauze niet duidelijk uit de verf komt. Om dat verhaal een beetje gaande te houden wordt zowel een schoon makende gastarbeider ten tonele gevoerd (een mogelijkheid om een acteur soepel zijn nummer te laten brengen) als een onzichtbare junkie die op het toilet zijn spuit hanteert. Met die twee gegevens wordt echter nauwelijks wat gedaan, een aantal mogelijke humoristische vondsten laat men zelfs Liggen. BRUSSEL (AFP). Twee van de drie werken van de Belgische schil der James Ensor, die in april uit het museum van Ostende in België wer den gestolen, zijn door de politie van Brugge teruggevonden. Een van de doeken, „de karos”, werd ernstig beschadigd, gevonden op een strand bij Oostende. Het ande re, „de dood van mijn moeder”, be vindt zich in handen van de politie van Brugge. Het derde schilderij, een zelfportret dat wel als zijn beroemdste werk wordt beschouwd, is nog steeds zoek. Pas in de overige programma-onderde- len traden momenten van een zekere onge lijkmatigheid in het samenspel op, werd de intonatie soms wat onzeker en bleef de klankversmelting dikwijls uit. Je miste dan tegelijkertijd de geladen „aura”, die de artistieke klasse van kwartetspel be paalt. In die zin deed het ditmaal vóórko men alsof het Alberni Kwartet intussen tot middelmatigheid is gedegradeerd. Er blijkt helaas wel een opvallende te genstelling in de presentatie die nogal sto rend werkt. Het speelplan dat het ensem ble in de Schuur gebruikt, beslaat een groot gedeelte van de zaal. Met de musici tegen de achterwand gedrukt en het podi um waarop de eigenlijke show zich vol trekt vlak daarvoor blijft een aanzienlijke ruimte over tussen acteurs en publiek die door het gezelschap geheel onbenut wordt gelaten. Er ontstaat zodoende een bijna niet te overbruggen grens tussen de uitvoe rende en het publiek. Juist in een theater als de Toneelschuur waar optimaal met het publiek gewerkt kan worden zou de intensiteit waarmee het gezelschap optreedt beter tot haar recht kunnen komen. Als Rose Thesing een ge voelig lied staat te zingen, moet je haar bij wijze van spreken op de huid kunnen zitten. Het Krisistheater kan een directe confrontatie met het publiek best aan, het heeft er de kwaliteit beslist voor. Als het zelfde lef waarmee wordt gezongen en gedanst in de totale presentatie wordt doorgetrokken kan er een bijzondere show ontstaan. Veel werd er overigens in de tweede helft van het meest originele programma- Je kan je afvragen waarom er niet geko zen is voor een rechtstreekse show zonder het kader van het wat morsige etablisse ment dat nu maar al te vaak mogelijkhe den voor uitvluchten biedt, in die zin dat het gemakkelijke technische fouten kan maskeren. Er is in deze groep genoeg ta lent aanwezig, ook om te kunnen improvi seren als er een uitglijer wordt gemaakt. Margaret Mead, die rotsvast geloofde dat moderne gemeenschappen veel van allerlei primitieve volken kunnen leren, bestudeerde vele culturen, onder meer op Bali, Nieuw-Guinea en bij de Amerikaanse Indianenstammen. Zij kreeg in 1928, op 26-jarige leeftijd, internationale bekendheid met haar publi- katie „Volwassen worden op Samoa”, een intensief onderzoek naar leven en riten van de opgroeiende jeugd op het eiland Samoa in de Zuidzee. NEW YORK (Reuter en AP). De be faamde Amerikaanse antropologe Marga ret Mead is woensdag op 76-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York overleden. s? Zoals ook op deze foto blijkt staat Rose Thesing centraal bij het Krisistheater. Ze vindt er Lars Boom aan haar voeten, Inge Ipenburg aan haar .linkerhand en Marja Koppejan als de acteurs en voorts de musici en technicus achter haar. „Borduren in kruissteek en vlecht- steek” door Stig-Thore Nilsson, uitgave Zomer en Keuning 17,50). „Kruiden en wilde planten in kruis steek” door Gerda Bengtsson, uitgave Zomer en Keuning(/ 16,90). In de serie Wina’s culinaria, uitgege ven door Zomer en Keuning versche nen weef twee nieuwe deeltjes: „Soe pen” door Cecile Thijssen en „Hartige hapjes” door Ina Hoffmann, Prijs per deeltje ƒ6,50. „Zo leef je gezond”, terug naar een natuurlijke leefwijze, door Marianne Streuer, uitgave L. J. Veen 13,50). „Evolutie en scheppingsgeloof” on der redactie van S. L. Bonting, uitgave Amboboeken 25,-). „Inwijding”, priesteres in Egypte, door Elisabeth Haich, uitgave Ankh- Hermes 49,50). Looier één, Looiersgracht 38, A dam Looier 2, Lijnbaansgracht 187, A dam Haar vertolking bezat, naast een fijnzinni ge aandacht voor ieder détail, een logische en door en door muzikale spanningsop bouw. Haar toon is zilverachtig maar steeds zingend, ingetogen zonder een te grote afstandelijkheid en gepassioneerd zonder week te worden. Indrukwekkende evenwichtigheid dus, die haar vertolking opstuwde tot grote hoogte, en die merk baar aanstekelijk werkte op het begelei dende NPO. Een begeleiding die, hoewel niet overal vlekkeloos (hoorns!) steeds meer doortrokken raakte van werkelijke muzikale zeggingskracht. GEMMA COEBERGH De in het verleden (1976) geconstateerde eigenschappen als warme klank van lichte toets in een geest van distinctie, zijn in het spel bewaard gebleven. En het was nu tevens het destijds eveneens gesignaleerde gebrek aan werkelijk romantisch tempe rament, dat het kwartet van Verdi onrecht aandeed. Waar een bruisend humeur dan ook gemist kon worden, zoals in het lang- zamè deel ervan, met de voorschriften „dolcissimo” en „con eleganza” in de parti tuur, was alles ook artistiek eigenlijk met een in orde. Toch is het Alberni Kwartet door de „Zelf kleding maken” door Janet Barber, uitgave Zomer en Keuning 24,90). „Mozaiïek van vorige levens” door Els Brouwer, uitgave Ankh-Hermes 29,50). Lokaliteit Varié wordt in weerwil van de morsigheid van het etablissement gloedvol en met elan neergezét, de acteurs vertonen niet de geringste vermoeidheid die je ei genlijk toch wel zou verwachten. Er wordt niet ingehaakt op de nostalgie van dé re vue, de sfeer is voortdurend eigentijds. Er zijn voor de liedjes vaak prachtige teksten geschreven die voornamelijk de sociale problematiek van de grote stad (Amster dam in het bijzonder) raken. Het Krisisthe ater en dat is bepalend voor zijn kwali teit is in staat een eigentijdse betrokken heid op pakkende wijze over te brengen, maar dat tevens ook smakelijk aan te kleden zodat „ontspanning en inspanning” gelijkmatig opgaan. De jonge, in Rusland geboren violiste Ana Chumachenco heeft na het winnen van prijzen op het Carl Flesch-concours in Londen en het Koningin Elisabeth-con- cours in België vaste voet gekregen op de internationale concertpodia, en toonde woensdagavond dat zij de zware vuur proef, die Beethovens’ concert ongetwij feld betekent, met glans kon doorstaan. gemelde wisselingen van leden, als totali teit als het ware wat losser in de huid komen te zitten. Dat merkte je niet in Schubert’s ter opening gespeelde „Quar- tetsatz”, waarin een gezonde, onopge smukte verfijning de toon aangaf. De ener gieke onrust van het begin, was er met name ook helemaal. En al werd de melan cholie van Schubert in de verstilde maar extatische zang van het verdere verloop niet tot op de bodem toe uitgediept, er was doorgaans een klassiek evenwicht tussen vorm en sentiment. HAARLEM. Hoewel het cabaret zich momenteel qua originaliteit in een neer gaande lijn bevindt, zijn er altijd uitzon deringen op de regel. Een daarvan is het Krisistheater dat een aantal jaren geleden ontstond toen de hausse aan goede groe pen nog op haar hoogtepunt stond. Het gezelschap heeft zich in weerwil van de minder positieve ontwikkelingen van de laatste tijd staande weten te houden en ontplooide zich tot een volwaardig functi onerend cabaretensemble dat met de nieuwste productie op een niveau van grote klasse is gearriveerd. werk, Schubert s tot besluit gespeelde Strijkkwintet, goedgemaakt en kon iets van het vroegere niveau worden getoond. Met behulp van Moray Welsh als toege voegde cellist, werd naast episodes van innerlijke vrijblijvendheid in de uitvoe ring, vooral in die gedeelten van dit in Schubert’s laatste levensjaar ontstane meesterwerk waarin een overstelpende le vensvreugde de boventoon voert, toch ook door middel van een contrastrijke expres siviteit een sprirituele atmosfeer opgeroe- pen' JOHAN VAN KEMPEN „Rose T. in lokaliteit: Varié” heet het nieuwe programma dat gisteravond in première ging en dat tevens de opening vormde van de cabaretweek in de Toneel schuur die daarmee voor het eerst sedert geruime tijd weer volop aandacht aan dit verschijnsel van de kleinkunst besteedt. Het gezicht van het Krisistheater wordt in hoge mate bepaald door Rose Thesing, de gangmaakster, leidster, inspiratrice en wat al niet meer van dit gezelschap. Het Krisistheater steunt op haar, op haar feno menale inzet die op tal van punten aan een grootse allure grenst. „Rose T., in lokali teit: Varié” is een programma waarin Rose Thesing al haar talenten kwijt kan. Dat ze daarbij assistentie krijgt van twee actrices (Marja Koppejan en Inge Ipenburg), een acteur (Lars Boom, die ook teksten schrijft) en enkele musici is meegenomen, maar het feit blijft dat de show om haar draait. BEVERWIJK. Het Noordhollands filharmonisch Orkest beproefde zijn trachten woensdagavond in Beverwijk op ten geheel aan Beethoven gewijd pro gramma, dat overigens in dezelfde samen stelling aanstaande vrijdag in het Haar- ems Concertgebouw wordt uitgevoerd. In de Beverwijkse Vredevorstkerk werden mder leiding van André Vandernoot 4 Duitse dansen en 4 Contradansen, de vier- ie symfonie en het alom bekende viool concert uitgevoerd, waarbij het laatstge- wemde werk dank zij de sublieme inter pretatie van soliste Ana Chumachenco ten artistiek hoogtepunt betekende. „Handboek der grafologie en grafo- therapie” door Jack F. Chandu, uitgave Ankh-Hermes 37,50). „Ufo’s”, waarnemingen boven Ne derland en België, door Koert E. Broersma en Arie de Snoo, uitgave Hollandia 17,50). Want de Duitse dansen en Contradansen kun je met de beste wil van de wereld geen boeiende muziek noemen, al klinken ze nog zo lief, en er valt weinig anders mee te doen dan ze maar zo vriendelijk mpgelijk te spelen. Waarbij het dansante karakter misschien nog best wat meer luchtigheid ZOU kunnen gebruiken. „Schaatsen”, hardrijden op de schaats, een leidraad voor trainers en jeugdleiders, door F. J. P. H. Brouns, uitgave De Vrieseborch in Haarlem 14,50). „Ferrocement boten”, de geschiede nis, de keuze, de theorie, de voordelen en het afbouwen, door Kees Poelma, uitgave Hollandia 16,50). „De loods aan boord”, lichten, sei nen, regels voor de jachtschipper, door Jeremy Howard-Williams, uitgave Hol landia 15,90). (ADVERTENTIE) in het Haarlems Concertgebouw.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19