Ivens Eyes of Laura Mars: verhaal rond Fay Dunaway film Filmmuseum amsterdam 1 Haarlem l - s I Filmhuizen „Lied der Strome in Origineel Regisseur Hyam beperkt zich tot spannende effecten Authentieke beelden van VS in dertiger jaren geef-idee.J K BR KERSTREIS LONDEN 1978 '9 «5 f799(toeslag éénpersoonskamer 71 Wwim Simone Signoret I 19 FILM 19 7 8 NOVEMBER VRIJDAG I 7 i 1 22 DECEMBER 1978 -1830 uur 5 dagen 3rd. I Inbegrepen: i Op de Amsterdamse bioscoop agenda zijn enige zeer uiteenlo- weinig verschillende premières te signaleren: Eyes of Laura Mars, l'ho is killing the great Chefs of jjrope, Rude Journée pour la leine en Pourquoi pas? Eyes of ,aura Mars is een film speciaal pnaakt voor Faye Dunaway, die iort tevoren voor haar rol in „Net- fork” de Oscar had gekregen als este actrice. Van de publiciteit De een dergelijke onderscheiding iet zich meebrengt moet snel ge- rofiteerd worden en al ziet Eyes S' i Laura Mars er uiterlijk nogal erzorgd uit, de film vertoont alle «merken van oppervlakkig en lug in elkaar geknutseld maak- ierk. Het verhaal, hoewel spe- >nd in de kleurige en glitterende ngeving van fotografen, dure jto-modellen en bizarre mode- ntwerpers, is een ouderwetse raak waarin krampachtig span- ing ontleend wordt aan uit de jdse fenomenen als bovenatuur- jke gaven, in dit geval het „twee- gezicht” waarover Laura Mars ju beschikken. Bijzonderheden: pende maar overigens in kwaliteit w 1 ïitVlug in elkaar geknutseld maakwerk Charles Boost L I I (ADVERTENTIE) A Beeld uit Louis van Gasteren’s Biafrafilm. (Melkiveg, Amsterdam) A De Marx Brothers in Go West, (nachtvoorstelling en maandagavond, Studio, Haarlem) Geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur. igen lage Charles Laughton en „Dearth on the Nile"- detectieve Peter Ustinov) te behoeden zich dood te eten. Deze Robert Morley is de grootpte gourmet van het vasteland en geen doktersadvies kan hem weerhouden ook maar een enkel gerecht te laten verval len op zijn met zorg uitgekozen menu's. Vandaar dit krachtdadig ingrijpen van een hem toegewijde secretaresse, wat een matig interessante film oplevert die zijn meeste plezier ontleent aan de door Morley met zorg gespeelde lekkerbek Who is kil ling the great Chefs of Europes heeft iin Tuschinski een onderkomen gevonden. oudste zuster, een broer van Albert en diens moeder. Als de hele familie aan het begin van de film Versailles bezoekt, ge raakt ze vooral in bewondering voor de ruimte waarin zich destijds de levens van vorsten en presidenten hebben afgespeeld. Voor Jeanne is dit bezoek een aanleiding om de voorvallen in haar simpel leven kleur te geven door ze te projecteren in vorstelijke verhoudingen, zodat de film bij voortduring stapt uit de grauwe realiteit en zich voortzet in hogere kringen en histo rische kostuums. De volgende stap was een intrige te bedenken waardoor deze bedriegelijke manier van nieuws brengen noodzakelijk zou zijn geworden. Peter Hyams kwam tot de volgende oplossing. Hij laat een beman de vlucht naar Mars op het laatste ogen blik om dwingende redenen afgelasten maar geeft tegelijk de leiding van NASA motieven in handen die haar noodzaken, om voor de buitenwereld de schijn op te houden dat de vlucht zich volgens plan voltrekt. Met een minitieus nagebouwde ruimte-capsule, met een geloofwaardig Mars-decor en met de al uitgezóchte be manningsleden wordt lancering en vlucht nagebootst. De lancering met een onbemande capsu le, verloopt volgens plan maar als op de terugtocht naar de aarde de lege capsule verongelukt komt men op het hoofdkan toor van de NASA met het probleem te zitten wat te doen met de uiteraard onbe schadigde bemanningsleden, die echter voor de ogen van miljoenen kijkers hun leven in de oneindige ruimte hebben gela ten. Dit verhaal, een mooie variant op scien ce fiction-films als onder meer „Close En counters” had zpwel een cynisch commen- en met de bom op Hiroshima in augustus 1945. Een dramatisch stuk geschiedenis uit authentieke beelden samengesteld. Omdat verder uitsluitend geprolongeerd is en dus „Omen 2” in Lido, het prachtige „Julia” in Studio „Moord op de Nijl” in Luxor en „Grease” in Cinema Palace ge bleven zijn, moet de filmliefhebber die naar Verandering van kost snakt, uitwij ken naar de nachtvoorstellingen waarvan „César en Rosalie” al als goede keuze aanbevolen is. Maar ook Studio komt invi terend voor de dag met „Go West”, een verrukkelijke wildwest-parodie uit 1940 door de onvergelijkelijke Marx Brothers die hier pas laat in roulatie is gekomen. Voor de minnaars van het meer gepeper de genre heeft Palace „The Killer Elite” op dochter Elisa (Geraldine Chaplin) hem komt opzoeken en vader en dochter op nieuw met elkaar te maken krijgen. Dins dag en woensdag in filmhuis Velsen, Ka naalstraat 257, IJmuiden en vrijdag in filmhuis Heemskerk, Handelstraat 93. i 98,- 14,75 7,95 39,- 9,50 Roxy brengt deze week een boeiende en originele ruimtevaartfilm onder de titel „Capricorn One”, het debuut van de 34- jarige televisie-verslaggever Peter Hyam. In die vroegere functie kwam Hyam tot de overigens niet verbazingwekkende ont dekking dat het publiek voetstoots aan neemt dat wat er op het televisiescherm als feiten wordt gepresenteerd, ook wer kelijk is gebeurd. Dit bracht hem op de gedachte dat het mogelijk zou moeten zijn een verslag over een ruimtevaart op het scherm te brengen zonder dat deze in werkelijkheid plaats vond. Met een beetje vindingrijkheid en technische vaardig heid kon een dergelijke ruimtevlucht voor de camera’s geënscèneerd worden en als een werkelijk gebeuren aan het kijkerspu bliek verkocht worden. het programma staan, een organisatie van huur-moordenaars, die in opdracht van de CIA ongure zaakjes opknapt. De naam van de regisseur Sam Peckinpah staat garant voor het nodige vuurwerk. De jeugd kan tussen twee Peters kiezen, een Nederlandse en een Amerikaanse. In Palace gaat op de matinees „Peter en de Vliegende Bus”, een welgeschapen Neder landse kinderfilm van Karst van der Meu- len met onder meer Lex Goudsmit, Piet Römer, Martin Brozius, Allard van der Scheer en Rita Corita. Studio zet de voor stellingen voort van „Peter en Elliott de Draak” afkomstig uit de Disney-studio’s. en en boekingen voor deze reis uitsluitend bij: Passagebureau Hoyman Schuurman Maar in haar dagdromen groeien de kleine intriges uit tot hof-schandalen die haar simpele hulpverlening bijna histori sche afmetingen geven. In wezen zou deze aanpak moeten leiden tot een ontroerend melodrama, maar Allio weet aan de dro men en fantasieën van Jeanne geen aanne melijke vorm te geven en ook is het afwis- selingsritme van droom en werkelijkheid te ongecontroleerd om een herkenbaar dubbelleven te doen ontstaan. Wat jammer taar op het filmgenre als op de almacht van het televisiebeeld kunnen worden, maar Hyam die als regisseur van zijn eigen scenario is opgetreden, heeft zich bepaald tot de spannende effecten van zijn bedenksel en er alleen maar een bijzonder boeiende publieksfilm van gemaakt. Voor de nachtvoorstellingen heeft Roxy „César et Rosalie” van Claude Sautet ge kozen, een geestig gehouden driehoeksver houding waarin Romy Schneider als Rosa lie hiet weet te kiezen tussen de robuuste zakenman César (Yves Montand) en de meer intellectuele en kunstzinnige David (Sami Frey). In samenwerking met reis- en passagebureau Hoyman Schuurman organiseren wij speciaal voor onze lezers een In Het Melkwoud, Zijlstraat 63, Haar lem, kan men dit weekeinde nog Wajda's veelgeprezen film „Mens van Marmer” zien, waarna Filmhuis Haarlem volgende week „Brother can you spare a Dime” -- 7 Nieuw geschenk: Bison Lijmen Doe-Kado-Doos. Met 11 lijmsoorten. Het antwoord op elk lijm- probleem. Daar heeft iedereen plezier van. A De magische ogen van Faye Dunaway in Eyes of Laura Mars (Calypso, Amsterdam) Jeanne’s grootste zorgen ontstaan door de moeilijkheden rond haar zoon Julien, die in de gevangenis terecht is gekomen en bovendien bij de dochter van een caféhou der in de buurt een kind heeft gemaakt. Als hij op vrije voeten komt en zijn vrien din met kind niet mag bezoeken, rijpt bij hem het plan beiden te kidnappen, een avontuurlijke oplossing waarvoor hij de hulp van zijn moeder inroept. Ondanks de kans op woede-uitbarstingen van haar strikte man, die ook van Julien niets wil weten, leent Jeanne zich voor wat zij in haar rijke, door strips en vrouwenbladen gevoedde fantasie ziet als een romantische oplossing. F Inlichting' Reis- en Gedempte Oudegracht 82 (in stadskantoor Haarlems Dagblad), Haarlem. Tel. 023-313150. Woensdag 20 uur in DAC, Ripperda- straat 13a, donderdag 21 uur ’t Plein, Schalkwijk en vrijdag, zaterdag en zondag in het Melkwoud eveneens om 21 uur. In het retrospectief dat het Filmmu seum heeft samengesteld van het werk van Joris Ivens, die deze maand tachtig wordt en tegelijk het feit herdenkt dat hij vijftig jaar filmt, vanavond Das Lied der Strome (1954). Uitgangspunt voor deze film was het derde congres van de Fédéra- tion Syndicale Mondiale dat in oktober 1953 in Wenen plaats vond. Een uitvoerig verslag van de werkzaamheden van de 700 afgevaardigden, maar ook de armoede en ellende waarin het overgrote deel van de mensen op onze aarde gedwongen is te leven. De film met de meest raadselachtige titel vindt men in City, waar Rude Journée pour la Reine draait, een film van René Allio van wie we onder meer La vieille Dame indigne en Les Camisards kennen, films die het beste doen verwachten. Wat, als men de film in City 2 gaat zien, tot lichte teleurstelling kan leiden. De goede bedoelingen van René Allio zijn onmisken baar aanwezig maar om een of andere reden werken ze niet zo uit als door de filmer bedoeld. In wezen vertelt Allio (hij schreef en produceerde film) een heel een voudig verhaal. Het verhaal van Jeanne (Simone Signo ret) en haar man Albert (Jacques Debary) die een te kleine etage bewonen in een Parijse voorstad en hun kleine behuizing nog delen met de ouders van Jeanne, haar In Ontmoetingscentrum Alpha, C. H. Moensstraat 5, Beverwijk volgende week donderdag. „Lina Braake” van Bernhard Sinkei, een satirische film over een 82- jarige vrouw, die op onrechtmatige manier uit haar huis wordt gezet en geen vrede heeft met haar kamertje in een bejaarden centrum. Zij zoekt kontakt met een bejaar de en niet zo betrouwbare dandy, die fi nancieel op de hoogte is en Lina Braake adviseert in haar mogelijkheden om de bank dwars te zitten die haar destijds uit haar huis heeft gezet. In wezen een aardige en goed aflopende speelfilm, die links en rechts echter de nodige kritiek op onze welvaartsmaatschappij weet te spuien. w „U de mogelijkheid bieden om de Kerstdagen eens anders dan anders door te brengen dat is de gedachte achter deze KERSTREIS NAAR LONDEN. Denkt U zich eens in deze metropool aan de Theems te ervaren met de schitterende Kerstverlichting en de bijzondere sfeer die daar vanuit straalt. De Big Ben, de parlementsgebouwen, Westminster Abbey, de etalages van de bekende winkels, zoals Harrod s, Liberty's, Marks en Spencer, Selfridges, alles is aangepast aan deze speciale gelegenheid Na de oversteek per nachtboot van Vlissingen naar Sheerness en een rondrit door Londen, rijdt U naar het Tower Hotel, aan de rivier gelegen, waar U 3 nachten zult verblijven. Die zelfde avond scheept U zich in aan boord van het schip de „Silver Baracudavoor een „Special Thames River CruiseAan het begin van de rondvaart over de rivier de Theems ontvangen wij U met champagne, terwijl een Engels koor Kerstliederen ten gehore brengt Ook aan boord krijgt U een souper, inklusief een karaf wijn en een 3-persoons band verzorgt de dansmuziek. U bezoekt Windsor met het beroemde Windsor Castle en geniet van een gala-diner in het „Beefeater -restaurant met amusement, gratis wijn en bier, en gelegenheid tot dansen. Een excursie door de Kerstverlichte straten, een Kerstlunch met minstreels en een Kerstdiner in het Tower Hotel maken ook deze dag onvergetelijk. Op de vijfde en laatste dag reist U terug via Dover en Oostende en in Antwerpen volgt het afscheidsdiner in Kerststijl. Vertrekdatum: Reisduur: Reissom Per persoon: Het IJmond Filmcircuit vertoont de we reldwijd bewonderde film van Carlos Sau- ra, „Elisa, Vida mia”. De maker van het niet minder hoog genoteerde „Cria Cuer vos” heeft ditmaal een oude man centraal gesteld (Fernando Rey) die op een kritiek ogenblik in zijn leven de eenzaamheid ver kiest en in afzondering gaat leven tot zijn beschrijft in haar erotisch evenwicht en haar perfecte taakverdeling is er ook niets op tegen. Het evenwicht dreigt verstoord te worden als een der mannen een vriendin introduceert en deze wat vreemd opkijkt tegen alle schijnbaar moeiteloos doorbro ken taboes. Tot ze over haar bezwaren heenstapt en toetreedt tot de commune. Een lichte, sierlijke en zeer menselijke film, perfect en overtuigend gespeeld door onbekend lijkende acteurs en mooi in beeld gebracht door Jean Francois Robin. Zaterdag Mein Kind (1956), een korte documentaire met als thema de tragiek van de moeders over de gehele wereld die dikwijls met grote opofferingen hun kin deren proberen op te voeden in vredelie vendheid, maar die tenslotte hun kinderen aan de oorlog moeten afstaan. Ook zater dag De vrede overwint de oorlog (’50/’51), documentaire over het tweede wereldvre- decongres in Warschau, een gebombar deerde stad in wederopbouw. Zondag Die Windrose (’56), een semi- documentaire bestaande uit vijf episoden onder supervisie van Joris Ivens en Alber to Cavalcanti, samengesteld door een Bra ziliaan, een Rus, een Fransman, een Itali aan en een Chinees. Algemeen thema de rol van de vrouw in de sociale strijd. Maandag Freundschaft Siegt (’52), de eerste grote kleurenfilm waaraan Joris Ivens meewerkte. Een filmkroniek over het derde internationale jeugd festival, dat in 1951 in Berlijn werd gehouden, met onder meer de moeilijkheden die de jeugd in sommige landen ondervindt om het fes tival te bezoeken. Dinsdag Cubaans reisdagboek (’60/’61), een indruk van het Cuba van na de revolu tie. Dinsdag ook Bewapend volk (’60/’61), een documentaire die laat zien hoe de Cubanen zich moeten mobiliseren tegen de contrarevolutionairen, die vanuit Ame rika opereren en Morgen in Nanguila (’60), een semi-documentaire in kleur over een dorpsgemeenschap in Mali; op de drempel van een nieuwe tijd. Woensdag Italië is geen arm land (’60) en donderdag La Seine a rencontre Paris (’67), een poëtisch filmgedicht over de Sei ne en de invloed van de rivier op het leven van de Parijzenaars. Eveneens donderdag Rotterdam-Europoort (’66) en Pour le mi stral (’65). Aanvang filmvoorstellingen op werkda gen 19.30 uur, weekeinden 14 uur. Het Nederlands Filmmuseum is gevestigd Vondelpark 3, Amsterdam. Laura Mars (Faye Dunaway) is een foto- rafe die haar beroep tot kunst verheven eeft en haar modellen ensceneert in eroti- ie en symbolische situaties. Van haar Ito’s worden enorme vergrotingen ge laakt die op tentoonstellingen sensatie werken door hun gedurfde onderwer- en waarin geweld een voorname rol welt. Maar Laura Mars beschikt tegelijk ,-er wat wij al met „tweede gezicht” heb- ai aangeduid. Zij kan dingen die gaan teuren voorzien en dat leidt tot een sks hysterische scènes die door de came- i opgevangen worden met onrustige en duidelijke beelden en meestal eindigen et de gruwelijke realiteit van een moord. Waar die moorden in de onmiddellijke ngeving van Laura plaatsvinden ligt het »r de hand de dader ook in haar buurt te eken. Diverse mogelijke moordenaars enen zich aan, maar uiteindelijk is het ituurlijk de minst verdachte die het ge- tan heeft en dan nog wel uit morele «wegingen, als ik het goed heb, uit raak tegen het lichtzinnige en perverse ilieu waarin Laura haar beroep uitee nd. Dat Irvin Kershner, een tweedehands gisseur met op zijn naam de zolveelste rsie van Raid on Entebbe en een vervolg i A Man called Horse dat natuurlijk turn of the Man called Horse heette, er et in slaagde de onmogelijke rol van jye Dunaway die toch al een lastig han- erbare actrice is, ook maar even aanne- elijk te maken, laat zich gemakkelijk egrijpen. Calypso in Amsterdam werd itverkozen. „De Ogen van Laura Mars” in remière te brengen. Ook in Who is killing the great Chefs of urope moet er gezocht worden naar een loordenaar die het ditmaal voorzien heeft de grote, internationaal gerenommeer- s koks van Europa, dit zoals later zal ijken, om Engelands dikste acteur (na is voor de inspanningen van een talentvol filmer als René Allio en voor de zorg waarmee Simone Signoret de rol speelt van de „koningin” uit de titel die een zware dag beleeft. Tenslotte in The Movies de openingsfilm van de onlangs gehouden Utrechts Cine- manifestatie, het speelfilmdebuut van Co- line Serreau, „Pourquoi pas?” Waarom niet een ménage a trois op bi-sexuele basis tussen twee mannen en een vrouw? Zoals Coline Serreau deze kleine gemeenschap De Amsterdamse Melkweg op de Lijn- baansgracht heeft een retrospectief van het werk van de cineast Louis van Gaste ren georganiseerd, dat van donderdag 23 november tot en met zondag 10 december zal duren en een welhaast volledig over zicht van deze unieke en in veel betekenis sen geëngageerd filmer belooft te geven. Belangrijke films als „Stranding” uit ’54, „Het Huis" (’61), „Out of my Skull” (’65), „Bericht uit Biafra”, „On ne sait pas” (’73), „Begrijp je nu waarom ik huil” (’69), de films over Sardinië waaronder „Corbed- du” (’75) en de verrukkelijke „Do you get it”-serie komen aan bod naast opdracht- films als „Railplan ’68” (1954), „Accra, Haven zonder Kranen” (’53), „Alle Vogels hebben Nesten” (’60) en ”D’r is telefoon voor u” ('64). Capricorn One orginele ruimtevlucht erblijf in het Tower Hotel op basis van een 2-persoonskamer met bad, toilet, eurentelevisie en Theemszicht, aan boord op de heenreis accommodatie in stan- aardhutten, alle maaltijden en dranken vanaf het ontbijt aan boord op de heenreis tot an met het diner op de terugreis, vervoer Haarlem (Frederikspark)Londen v.v. alle Senoemde excursies, Nederlandse begeleiding (bij voldoende deelname) en een kaflage- en reisonqevallenverzekerinq. vertoont. Een aangrijpende documentai re, samengesteld uit journaalfragmenten en stukken speelfilm, die een beeld van de Verenigde Staten oproept van de dag van de Wallstreet-krach (29 oktober 1929) tot -Ml I - J (ADVERTENTIE) X,. -K» I IR ill

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19