Er’ella Talmi '5 fijnzinnig fluitiste De Chirico Subsidie Globe Voortbestaan Forum overleden nader bekeken Franse literaire door CRM verzekerd prijzen toegekend FGH hypotheekbank Zilver in Maastricht Als u duizend gulden te beleggen had, maar niet op een riskante manier, met wie zou u dan gaan praten? fl Bluesgitarist binnen viermans bezetting bij vlagen op dreef Ui U; Meer aandacht voor Brabant en Limburg Subsidiepotje leest Kort over de FGH-hypotheek. Kort over FGH-Vastgoed. overat Met de FGH bijvoorbeeld. Over pandbrieven. fesCH-i „Vader surrealisme" 15 KUNST NOVEMBER 19 7 8 DINSDAG 21 ,-r. «*- Elke FGH-hypotheek is maatwerk. Wat zeggen wil, dat we zorgvuldig rekening houden met uw individuele omstandigheden. Een FGH-hypotheek past als een handschoen. En is aangepast aan uw financiële draagkracht. Omdat u niet alleen een huis wilt, maar ook nog een leven. Interesse? Komt u dan ’s praten. Onze adressen vindt u onderaan deze advertentie. U kunt natuurlijk ook uw eigen adviseur hierbij inschakelen. Projectontwikkelaar van formaat. Met name actief op het gebied van woning bouw en recreatie. Ruime financieringsmogelijk- heden, projecten van niveau. Actuele voor beelden: exclusieve schakelbungalows in Zeist, een ambitieus recreatiedorp in de Ardennen, karakteristieke grachtenappartementen in Amsterdam. Geïnteresseerd in overleg? Een afspraak is snel te maken. en selets AMSTERDAM. Toen Randy Newman, zoals gewoonlijk scherp analyserend, zijn lonely at the Top schreef, zou Eric Clapton best eens één van zijn inspiratiebronnen geweest kunnen zijn. Als een ware anonymus sluipt de belangrijkste blanke bluesgitarist van de jaren zestig door het leven, niet bereid tot enig contact met het schrijvend deel der pers. Tijdens zijn huidige Europese toernee mijdt Mr. Slow hand, een bijnaam die zijn opvallende trage spel weergeeft, zelfs zoveel mogelijk vliegreizen en hotels. Als een hedendaagse npmade verplaatst hij zich in een luxueus ingericht dubbel treinstel. n Allereerst is de FGH-pandbrief een veilige belegging. Daar staat de solide naam Friesch-Groningsche Hypotheekbank zonder mankeren borg voor. De FGH-pandbrief geeft een goed rendement. Bovendien kunt u onze pandbrieven altijd tussentijds verkopen. Uw geld staat niet onwrikbaar vast. FGH-pandbrieven luiden aan toonder. En u kunt ze overal kopen: bij onze acht kantoren in Nederland, of via uw bank of uw effectencommissionair. ■A maf- -- Lucht klaart op voor Clapton Eric Clapton in de Jaap Edenhal: bijtende licks JOHN OOMKES not. fonds (Van onze kunstredactie) 1,20 1Wj|i izWA 1 ‘V -•F' „Z/ HE. --.ft. o, Hk’iüW®'*’* echnische fouten skoersen. voor dit omen euve cuus aan. ex-clairn n-laten. ANG 25 ILEM 524532 11.60 4,32 1«1 a: in 1W a: si Het laatste, Key to the Highway, werd eerder ook door Waters gezongen en ver schaft de toehoorders voortreffelijk verge lijkingsmateriaal. Clapton’s versie is snel ler, minder opgelegd, maar is voorzien van ragfijn solistisch spel dat de gedachte aan plagiaat ver houdt. Voordat Eric op van zelfsprekende wijze afsluit met een plicht matig gebracht Cocaine, toont hij hoezeer hij binnen een viermans bezetting weer gedwongen is tot het harde, maar dankba re handwerk. Double Trouble wordt een blues, waarin bijtende licks, agressief ge drag en dubbel gezouten bottleneckspel zorgen voor het hoogtepunt van de avond; een levend bewijs voor het feit dat Clapton niet meer als wijlen de gitarist wil worden bijgezet in de tombe der vergetelheid. De lucht klaart weer op voor Mr. Slowhand. wordt alle eer aangedaan met een Clapton die nog niets van de scherpte van zijn gitaarspel blijkt te hebben verloren. Dank zij Dick Sims, die de oorspronkelijke twee de gitaarpartij invult met brullend Ham- mondwerk, groeit het nummer uit tot een vroeg hoogtepunt in het concert. Met zijn typerende, wat dunne stem zingt Eric daarna op verdienstelijke wijze Wonderful tonight, waarna twee leden van Muddy Waters’ Band het plankier opkomen om te assisteren in een tweetal, met veel plezier gebrachte bluesjes. grammeerd. De hoofdoorzaak waren de nogal prijzige uitkoopsommen, die de Lim burgse schouwburgdirecteuren op tafel moesten leggen. Er’ella Talmi die ook dikwijls optreedt met haar echtgenoot Yoav Talmi, weet met een toon van betrekkelijk klein volume toch veel te doen. Haar uiterst fijne nuan ces in het klankenpalet vielen in hun meest pure vorm te genieten in de twee werken voor fluit solo die zij voordroeg: het Rondo capriccioso in G van Johann Stamitz en de Danse de la Chèivre van Arthur Honneger. Maar ook het luisteren naar de 18 en laat- 17e-eeuwse muzikale patronen en dans vormen Sonate nr 2 „La Vibray” van Michel Blavet, de Sonate in b klein van Telemann, de sonate nr 5 van Jean Baptis te Loeillet en de sonate nr 3 in G groot van Handel was een zeer plezierige aangele genheid. De steeds gaaf aansluitend begeleidende Gerard Dekker etaleerde in de Fantasie en fuga in a van Bach en de Suite in C van Purcell op overtuigende wijze zijn degelijk en trefzeker klavecimbelspel. GEMMA COEBERGH lorterinii PARIJS (AFP, AP). De Prix Gon court 1978, de belangrijke Franse litera- tuur-prijs, is toegekend aan Patrick Modi- ano voor zijn roman Rue des boutiques obscures. De Prix Renaudot 1978 is voor de Belgische schrijver Conrad Detrez voor zijn boek L’herbe a bruler. MAASTRICHT (ANP). Tot en met 31 december zijn in het Bonnefantenmu- seum in Maastricht ruim driehonderd stukken Maastrichts zilver, voorzien van het eertijds geldende keurmerk (de vijf- puntige ster) te zien. Enkele van de stukken zijn bijzonder kostbaar. Ook zijn er veel religieuze stuk ken te zien. Het oudste stuk dateert uit het midden van de vijftiende eeuw: een reliek houder, bekend als „de arm van Sint Tho mas”. De tentoonstelling is dagelijks geopend, behalve op Eerste Kerstdag. Openingstij den op werkdagen van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. Rue des boutiques obscures is de zeven de roman van de 33-jarige Modiano. Voor zijn Les boulevards de ceinture kreeg hij in 1972 de Grote prijs voor romans van de Academie Fran^aise. Samen met Louis Malle heeft Modiano het draaiboek ge schreven voor de film Lacombe Lucien. Het onderscheiden boek gaat over een privé-detective die aan slapeloosheid lijdt en probeert zijn leven, vooral tijdens de bezetting, na te gaan. Conrad Detrez werd in 1937 in de buurt van Luik geboren. Hij studeerde theologie en letteren aan de universiteit van Leuven. Na zijn studie emigreerde hij naar Brazi lië, waar hij het op nam voor de armen. Hij werd gearresteerd, veroordeeld en uitge wezen. In L’herbe a bruler behandelt Detrez de dubbele breuk die hij heeft moeten door staan: zijn vertrek uit Europa en vervol gens zijn uitwijzing uit Brazilië. Detrez heeft verschillende Braziliaanse werken vertaald, onder meer het boek van Dom Helder Camara, Vreedzame revolu tie. Daarnaast schreef hij diverse artike len. ■MM Vorige week haakte Tilburg af, om dat de gemeenteraad vond dat het toneelgezelschap niet had voldaan aan enkele eerder gestelde voorwaar den met betrekking tot een in Brabant noodzakelijk geachte verhuizing naar Eindhoven. Het gezelschap is nu nog in Amsterdam gehuisvest. Met name het ontbreken van een afvloeiingsre geling voor spelers die niet mee willen verhuizen naar Eindhoven, was voor de gemeenteraad van Tilburg een breekpunt. De overige zuidelijke sub- sidiënten maakten daarvan niet zo’n probleem en besloten dan ook de sub sidiëring voort te zetten. Nu Tilburg echter is -afgevallen als subsidiënt zouden de overige drie meer geld voor Globe beschikbaar moeten stellen. DEN BOSCH (ANP). De Bra bantse Subsidiëntencommissie, ge vormd door vertegenwoordigers van de provincie en de gemeenten Eindho ven en Den Bosch, vindt dat de weige ring van Tilburg om Zuidelijk Toneel Globe na 1 september volgend jaar nog te subsidiëren, niet moet inhou den dat de totale subsidiëring wordt beëindigd. De commissie beraadt zich nog over de vraag op welke wijze de financiering van het gezelschap moet worden voortgezet en hoopt binnen kort met een advies te komen. Dat is het resultaat van overleg dat maan dag plaatsvond. Globe wordt gesubsidieerd door het Rijk enerzijds en door de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Eindhoven, Den Bosch en Tilburg an derzijds. 1011 a ik u HU 411 M 21.1 SU nu 3SJ su w w a.i su 124j 10JJ MJ 31.1 105.1 65j 121.1 SU 3f.L (Van onze kunstredactie) ROME. De Italiaanse schilder Gior- jio de Chirico die voor sommige kunstcri tici de vader van het surrealisme zou zijn, is afgelopen zondag op 90-jarige leeftijd in Rome overleden. De Chirico, die in 1888 in Griekenland werd geboren, wordt beschouwd als de grootste schilder die zijn land in deze eeuw heeft voortge- 43830 ai bracht. ill n; 5«J tn «i a 112.50 H5| 76.50 it,. 48,80b si, 49.50 ft 169.50 lij, a ..«mi TnnO «mm -j en scherpte in gitaarspel. (foto Lex van Rossen) HEERLEN. Het operagezelschap Fo rum uit Enschede blijft als zelfstandige organisatie bestaan. Dit is het resultaat van een bespreking tussen minister Garde- niers van CRM en het bestuur van Opera Forum. Als uitdrukkelijke subsidievoor waarde is opgenomen, dat Forum zijn werkterrein moet uitbreiden in zuidelijke richting, de provincies Brabant en Lim burg. Forumvoorzitter ir. Bonebakker hoopt bij de toekomstige subsidiënten in Limburg en Brabant voldoende weer klank te vinden om het werk te kunnen voortzetten. De zelfstandigheid van Opera Forum was in gevaar gekomen omdat men het beter achtte om het gezelschap een onderdeel te laten worden van de Neder landse Opera Stichting. Om het voortbestaan van Forum te ver zekeren zal CRM de subsidie aan het gezel schap, die nu 50 procent bedraagt, verho gen zonder in die subsidie een maximum in te bouwen. Toen de Zuidnederlandse Opera ter ziele ging heeft men binnen de provincie reeds met de gedachte gespeeld Forum te benaderen om deze leemte op te vullen. Die gedachte is nooit concreet uit gewerkt, omdat men het geen haalbare kaart achtte. De voornaamste overweging was daarbij dat Forum zijn aandacht op het noorden en oosten van ons land had geconcentreerd. Die situatie is wat betreft Forum zo gebleven. In Limburg heeft men nog niet al te uitgebreid kennis kunnen maken met het geen Forum zoal heeft te bieden. Hooguit vier tot vijf voorstellirigen konden er in de Limburgse schouwburgen worden gepro- (ADVERTENTIE) Na het verdwijnen van de Zuidneder landse Opera heeft het LSO met zijn mu ziekdramatische produkties het gat in de operamarkt proberen op te vullen. In de vorm van ad-hocprodukties ontplooit het LSO nu al enige jaren activiteiten op ope ra- en operettegebied. Voor deze voorstel lingen hebben provincie en diverse ge meenten in Limburg een subsidiepotje ge reserveerd. Andere gelden zijn er niet. Indien dat geld in de toekomst naar Opera Forum zou gaan dan zou het wel licht het einde betekenen van de muziek dramatische produkties van het LSO. Een woordvoerder van de provincie Limburg: „Al onze middelen voor muziekdramati sche produkties zijn gereserveerd voor het LSO. Opera Forum is bij ons nog nooit concreet aan de orde geweest. De financië le draagkracht van onze provincie is niet van dien aard dat wij naast de subsidie voor het LSO nog meer geld kunnen vrij maken voor operaprodukties. Als het rijk ons een gezelschap toeschuift dan moet het er ook maar de gelden bij leveren. Tot nu toe is er echter nog niets aan de hand, want Forum heeft nog geen verzoek bij de provincie ingediend. Het besluit van CRM, dat Forum het werkterrein naar het Zuid en moet uitbreiden is nog te nieuw voor ons. Wij wachten het subsidieverzoek van Forum af”. Til. ,1 ;..i|!sSlii Aanvankelijk als ingenieur begonnen, verliet De Chirico in 1906 zijn land om in München de kunst van Böcklin en de Duit se wijsbegeerte studeren. Drie jaar later keerde hij terug en schilderde twee, later zeer beroemd geworden doeken, Het raad sel van het orakel en Het raadsel van een herfstavond. Deze werken geven een zeer persoonlijke visie op de realiteit, die door De Chirico ook wel de pittura pietafisica (de metafysische schilderkunst) werd ge noemd, maar in feite het begin van het surrealisme was. In 1914 begon De Chirico met het schil deren van stadsgezichten waarvan de vor men uitgroeiden tot kegels en andere ste- reometrische objecten. Twee jaar later zou hij met Carlo Carra de metafysische schil derkunst lanceren. De Chirico heeft zich relatief korte tijd met deze stijl beziggehouden. Hij trachtte een monumentale wending aan de Itali aanse schilderkunst te geven, maar toen het surrealisme in het begin van de jaren twintig vorm begon te krijgen, distantieer de hij zich daar al spoedig van. Na 1930 zou zijn werk geheel academisch worden. De waardering die zijn vroegere schilderijen kregen, werd door hem fel bestreden. Het veel gezochte werk van De Chirico is in de loop der tijd zeer vaak vervalst. Het is in Nederlandse collecties slecht vertegen woordigd. berde zou kunnen brengen. Ten eerste slinkt zijn populariteit nauwelijks onder het feit dat hij er met de pet naar gooide in het voorprogramma dat hij deze zomer voor Bob Dylan verzorgde. Voorts is zijn nieuwste plaat, Backless geheten, ten op zichte van veel van zijn andere repertoire uit de jaren zeventig in positieve zin opge vallen. En tot slot heeft hij zijn band na het afvallen van het vrouwelijk schoon in de personen van Yvonne Elliman en Marcy Levy en tweede gitarist George Terry te ruggebracht tot vier man. Juist de laatste omstandigheid schiep hoge verwachtingen voor het concert. Tij dens de jaren zeventig heeft Eric Clapton zich namelijk bij voortduring niet als gita rist, maar als zanger-songschrijver opge steld. Dat gebeurde allemaal op een niet onverdienstelijke wijze, maar het bestem pelde hem wel tot een veel minder belang rijk artiest. Als gitarist pur sang had hij tot de abso lute top behoord, in elke andere hoedanig heid viel de ooit aan Clapton toegeschre ven heiligheid prompt weg. Let wel, niet alles is slecht in zijn jaren zeventig-reper- toire. Zijn liefdesliedjes als Wonderful To night en Let it Glow ongetwijfeld geïn spireerd op vrouwlief Pattie Boyd waren rijk aan melodie. Veel minder oprecht deed zijn commerciële oriëntatie op het Nashville-geluid van de Amerikaanse zan- ger-gitarist J. J. Cale aan, met wiens After Midnight en Cocaine Clapton hoge ogen gooide. Na een voorprogramma waarin een van Claptons leermeesters, de blueslegende Muddy Waters, laat horen hoe zeer hij nu zelf voor zijn constitutie waakt en waarin diens potente Mannish Boy golven van enthousiasme losslaat, kan het haast niet uitblijven of ook Clapton zou bij wijze van spreken de mouwen opstropen. Met bas sist Carl Radle, drummer Jamie Oldaker en toetsenman Dick Sims aan zijn zijde stort hij zich al dadelijk aan het begin in een branderige versie van Layla dat na twee Lieflijke nummers (Golden Ring en If I don’t be there) van Backless en een eerste bluesje een venijnig vervolg krijgt. Badge, feitelijk het afscheidsnummer van Cream en nu precies tien jaar oud, HAARLEM. De Israëlische fluitiste Er’ella Talmi heeft naast de onberispelij ke techniek een toon die zeer geschikt is voor kamermuziek. Haar optreden maan dagavond in de Tuinzaal van het Haar lems Concertgebouw waarbij ze kundig werd begeleid door klavecinist Gerard Dekker had dan ook een fijnzinnig, intiem karakter. In deze sfeer „deden" de compo sities uit de baroktijd, waarmee tweeder de van het programma was gevuld, het uitstekend, en dat vooral door de even verzorgde als stijlvolle interpretatie van beide instrumentalisten. i lililllllliilillllllHliui^'^liH^ W"» Claptons roadmanagers werden in ons land, waar hij maandagavond een eenma- S)i concert gaf voor een zeer goed bezette 69,80 Jaap Edenhal, om die reden zelfs overma tig belast. De Nederlandse Spoorwegen konden wegens hun relatief zeer intensief benutte net geen permissie verlenen om de 49,5Ö «j speciale trein ergens te mogen neerzetten en dus werd Clapton gedwongen tot een 125,ai stomvervelend toertje door ons land. Hon- „UVIUCJICIÖ WC1V.CH IUO‘ sen Sneek, Deventer en Rodeschool aldus afgelegd. Eric Clapton, wiens faam te danken is aan zijn invloed binnen formaties als de Yardbirds, Mayall’s Bluesbreakers, Cream, Blind Faith, de Bramletts en Derek and the Dominoes, houdt zich evenwel schuil op een moment waarop hij best wel wat te genote» 446,00 tl 5,30 Ttnui, -w......- IB I GRONINGSCHE HYPOTHEEKBANK NV, Hoofdkantoor: Amsterdam,Herengracht 433,(020 - 221272). KANTOREN: Amsterdam,Herengracht 468,(020 262515) Arnhem,Zijpendaalseweg 59, (085 427348) Eindhoven.Ten Hagestraat 11,(040 446855) Enschede, M.H.Tromplaan 12,(053 312445) Haag, Lange Vijverberg 9, (070 605900) Groningen, Ubbo Emmiussingei 75,(050 -183183) Rotterdam, Schiedamse Vest 89, (010 -115550) Utrecht, Gilden kwartier 43,(030 - 310344) FGH-VASTGOED, Amsterdam, Herengracht 468, (020 - 262515). 106,00 43,00 134,50e 1,04 149,50 40,50 7,00 87,00 21,50f 53,00 115,50 36,00 56,20 45,70 70,00e 28,50 54,00 123,50 107,00 87,50 30,50 103,50 64,80 118,50 51,20 36,00 32,50 60,00 C 41,00 31,20 570,00 47,80 57,70 43,10 41,80 1- 35,00 38,60 122,00 55,50 35,00 5,50 56,50e 57j 147.50 62,50 94,50 175,00 52,50 47.70 120.50 1201 44,00 26,50 70,50 56,00 88,50 47,00 29,20 76,50 49,50 32^60 77,00 109,00 ij 49,50 52,20 r 37,50 J7; 40,00 280,00 280 550,00 560 167,00 i® 140,00 i« 328,00e 315 428 30,5 575.0 47,5 58,1 43.0 41j S derden nutteloze kilometers werden tus- 38,! 121,1 55,5 34J 51 ij r.n*- 4 x

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15