Batik Art Gallery toont in Soemihardjo voorloper nieuwe stijl Frans de Ruiter directeur van Artiesten actief voor bouw van ziekenhuis ANC Antiekbeurs in Haarlem Wespetheater speelt verhelderend stuk over vrouwen Repertoire The Shirts heeft een eigen charme 25 Eeuwen Europese kunst Bekroond. Rob Sipkes Edelsmid j Hè® Holland Festival Bontmutsen Herenhoeden Petten U-boek Incident met bierglas zet domper op concert 21 KUNST 19 7 8 NOVEMBER VRIJDAG 2 4 DAM De Haan en voor straks. hatters since 1896 Exklusieve sieraden. 3762 - X- Ontdek het andere collier-horloge bij Rob Sipkes... Zet de tijd op z'n kop met een gouden collier- horloge. Voor de charmantste hals naar uw eigen idee gekreëerd. Bij Rob Sipkes. sin bedril 14 Warmoesstraat 2 - Haarlem Tel. (023)-324309 (achter de Hallen bij de Grote Markt) i WKXWiHD! 1NBEEU) «J»- Gelukkig samengaan Oost en West Soemihardjo bij een van zijn recente batikschilderijen dat kortweg „Bali” is getiteld. (ADVERTENTIES) kalkulatie r CEES STRAUS 1 Sleurdans legt frustraties bloot JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) k KRUISWEG 72 HAARLEM lamelijk in >n bredere l advise- 'oudkun- per uur. its en is Onder de titel Schoonheid in Beeld wordt een magnifieke tocht gemaakt door 25 eeuwen kunst. Alle opeenvolgende kuituren die Europa heeft gekend, worden onder de loupe genomen en steeds wordt het meest essentiële, het meest kenmerkende uit een bepaalde kuituur belicht aan de hand van schitterende foto'sen korte verhelderende teksten. Een boek dat iedere fase van de Europese kunst in kort bestek behandelt. Terecht bekroond. Bij uw boekhandelaar voor 32.50. Na 1 januari 1979 45.-. Of vraag informatie bij De Haan. Haarlem. Sleurdans Dovemans behoeft ook geen verontschuldi ging. Het Wespetheater laat met dit stuk een eerlijke en openhartige voorstelling zien, waarvan het kernthema onzekerheid is. Twee vrouwen (Inger de Vrede als Lot en Marian Buijs als Bonnie) praten over dat deel van hun leven dat voorbij is, maar dat nog wel heel erg dichtbij ligt en over hun gevoelsuitkomst daarvan. Ze ontmoeten elkaar en drinken een glas wijn. Dan volgt hun zelfonder zoek en vertellen ze elkaar over die gebeurtenissen welke indrukken hebben achtergelaten. Soms heel gewone din gen zoals de eerste menstruatie, de voorlichting die ouders moeizaam maar met de béste bedoelingen gaven. Ook over uitzonderlijke zaken en confrontaties en over nauwe lijks eerder uitgesproken gedachten. Terzijde van het speelplan zit in een lichtkring een man (Peter Bos) met een huishoudmouwschort aan. Het volkse keukentype, waartoe, zoals lang is verondersteld, elke vrouw was veroordeeld (laten we vrouwen van zeer goe den huize en met veel geld even buiten beschouwing). De (een subliemen vondst) man vertolkt door houding en soms door tekst de gevoelens van het volk zonder ver fraaiende terughoudendheid. De produktie omvat geen verhaal. De scènes staan los van elkaar, haken soms gemakkelijk in elkaar, maar vaker volgen ze elkaar nogal abrupt op. Het geheel komt over als een scheurkalender van impressie. Ontstaan uit improvisaties staan de verschillende scè nes nog erg naast elkaar. Soms wordt er dramaturgisch AMSTERDAM. Ruim tien jaar gele den ontstond in Jogjakarta op Java een ontwikkeling die op gang werd gebracht door een kleine groep van batikschilders. Zij waren niet langer tevreden met de louter decoratieve functie die het batik- schilderen tot dan toe had gehad en ze besloten om een geheel zelfstandig karak ter te geven aan de door hen in de batik- techniek uitgevoerde werken. Deze groep heeft in de afgelopen tien jaar een enorme navolging gekregen zodat hedentendage voele tientallen schilders in en om Jogja karta een broodwinning in het batikschil- deren vinden, mede daartoe aangezet door de vraag van het nog steeds groeiende massatoerisme. Deze commerciële- rich ting negerend zijn de kunstenaars van het eerste uur stug blijven dóórwerken aan hun artistieke uitgangspunten en brach ten het batikschilderen op Java op een hoog niveau. Ze slaagden er tevens in om deze vorm van expressie ook in artistieke zin alleszins bevredigend te maken, zoals ook de Batik Art Gallery (Spuistraat 271) als de enige, in batikschilderijen gespeci aliseerde galerie, aan de reacties van het publiek kan merken. HAARLEM. Vanavond gaan om 19 uur in het Veilinghuis De Damiaatjes (Spaarne 86 te Haarlem) de deuren open om toegang te verlenen voor de Eerste Haarlemse Kunst- en Antiekbeurs. Deze beurs, de eerste sinds lange tijd in Haarlem in een overdekte ruimte, is een initiatief van de antiquairs Joh. J. Ph. van der Tak en R. G. Schiff. Er zullen in totaal acht kunst- en antiekhandelaren deelnemen. Van dit achttal komen er vijf uit Haarlem. Een van de schilders uit die beginperio/ de die op Java nog steeds een vooraan staande rol inneemt, is Soemihardjo. In zijn werk is een integratie te vinden van stijlkenmerken uit de oude traditie zoals die eeuwenlang door zijn landgenoten is uitgedragen en van de opvattingen die representatief zijn voor de moderne Wes terse wereld. Dat levert een heel gelukkige combinatie op die een garantie vormt voor ervan door Soemihardjo heel bedacht zaam aangewend. Het heeft net als bij Bambang Oetoro, een generatiegenoot van hem in Jogjakarta, een heel functioneel gebruik. De stippeltechniek laat een lichte re kleur (wit, of een heldere variant) zien tegen een donker fond. Het doelbewust opvoeren van het zelf standige karakter van zijn werk, komt ook tot uitdrukking in de afwezigheid van sym boliek, zowel in kleurgebruik als naar vormbeheersing. De landschappen zijn na turalistisch, dat wil zeggen dat de kunste naar geen andere bedoeling heeft dan het weergeven van de werkelijkheid. Er is een zekere mate van stylering wat niet weg neemt dat de' doeken rijk aan details zijn maar Soemihardjo hanteert geen symbo len om bijvoorbeeld tot een literaire uit drukking te komen. Een enkele maal is het kleurengebruik dat wel: in de toepassing van een soort nachtblauw dat een poëti sche stemming suggereert. Het is mede aan zijn kleurtoepassing te zien wat voor fabelachtige techniek deze schilder bezit. Soemihardjo, die in 1928 op Java werd geboren, begon omstreeks 1963 met batikschilderen, waarna hij dus vier tot vijf jaar in decoratieve stijl bezig bleef. Sindsdien heeft hij een bijna ongelooflijke mate van perfectie bereikt die steeds weer het ene na het andere verrassende beeld oplevert. (Tot en met 16 december, geopend op woensdag tot en met zondag van 12-18 uur.) en gitaren te accentueren. Het overgrote deel van het repertoire heeft dan ook een heel eigen charme, is voorzien van uitste kende teksten en bruist van vitaliteit. een blijvende geboeidheid. Als zodanig onderstreept Soemihardjo met zijn werk de stelling dat kunst van alle tijden en van alle stijlen dezelfde essentiële schoonheid kan bezitten, mits de maker ervan in staat is om zijn puurste emoties uit te dragen. Soemihardjo is momenteel in ons land om een tentoonstelling van zijn werk bij de Batik Art Gallery te begeleiden, daarmee gehoorgevend aan een verzoek van de ga lerie, die dit deed ter opluistering van het feit dat ze twee jaar bestaat. Op de exposi tie komt niet alleen de hier geschetste combinatie duidelijk tot uitdrukking, ook blijkt dat Soemihardjo zich gezien zijn onderwerpen op veel terreinen een rijke expressiviteit heeft weten te verwerven. En dat terwijl een van zijn andere activitei ten, het ontwerpen van exclusieve dessins voor de mode, hier nog niet eens ter sprake komt. Drie thema’s voeren bij Soemihardjo de boventoon: het landschap dat hij natur- laristisch neerzet, onderwerpen uit het wa jangspel dat zoals bekend in de Indonesi- che cultuur een belangrijke plaats inneemt en tenslotte de abstracte expressie. Vaak wordt de batikschilder in het algemeen en niet ten onrechte overigens, een decoratie ve stijl van werken aangewreven. Bij Soe- mirhardjo is dat aspect echter in grote trekken onderdrukt. Zelfs in de abstracte doeken, die een lust voor het oog zijn door de evenwichtige compositie van kleur en vormen, is er sprake van een soort van geestelijke lading, weergegeven in een ge raffineerde techniek die een langdurige bestudering van de gebruikte materialen heeft vereist. 'aken - J van of een verband gelegd, maar dat ziet er meer uit als toeval dan als opzet. De onderwerpen of gebeurtenissen waaro ver de vrouwen praten, worden vaak in terugblik (flash back) gespeeld. De warme, zonnige gespreksbelichting maakt dan plaats voor harder licht. Die terugblikken krijgen kort en krachtig vorm en werken zeer verhelde rend door de sobere ongekunstelde wijze van acteren en praten. Een uitzondering is de gevangenisscène (een vrouw als gevangenenbezoekster) die op zich heel reëel overkomt (al klopt het juridisch-technisch niet, jammer) maar die in z’n gëheel te breed is uitgesponnen. Zo’n scène helt daardoor ook tegen het einde teveel naar de melodra matische kant. Toch maakt Het Wespetheater met deze voorstelling een veel betere indruk dan met Retournee, de eerste zaalpro- duktie van de groep (die per vergissing wel als première werd gepresenteerd). Sleurdans Dovemans heeft door de open en onbevangen speltrant en presentatie veel momen ten van echte ontroering. Het is een produktie geworden die zonder omhaal veèl kernen van frustraties blootlegt en dat is niet niks. Een ernstige voorstelling die het einde gemakkelijk haalt doordat er veel relativerende humor aanwezig is. Gewone mensen over gewone zaken die meestal tussen wal en schip verdrinken en daardoor veel klein leed veroorzaken. Daarom met alle tekortkomingen die er nu nog zijn een voorstelling die alleszins een bezoek waard is. Vanavond de herhaling in de Toneelschuur. KO VAN LEEUWEN De 32-jarige musicoloog Frans de Ruiter uit Utrecht, maakte twee jaar geleden zijn intrede bij de festivalorganisatie als assis tent van het toenmalige Hoofd Muziekpro gramma’s Jo Elzendoorn, die hij op 1 janu ari van het vorig jaar opvolgde. Voor de vervulling van de vacature-De Witte heeft een open sollicitatieprocedure plaatsgehad. De selectiecommissie was sa mengesteld uit zowel bestuursleden van de Stichting Holland Festival als vertegen woordigers van de organisaties waarmee het festival nauw samenwerkt zoals de Nederlandse Operastichting en omvatte mr. W. Mazzola, Carel Alphenaar, prof. dr. Marius Flothuis, drs. Willy Hofman, Hans de Roo en mevrouw Annet Sint. De heer De Ruiter heeft muziekweten schap gestudeerd aan de Rijksuniversiteit van Utrecht en klavecimbel aan het Con servatorium van de Vereniging Muziekly- ceum te Amsterdam. Hij vervult vele func ties in het muziekleven. Organisator Van der Tak brengt zelf een collectie Hollandse meubelen in, maar laat daarnaast ook schilderijen en klokken zien. Een van zijn topstukken is een Amsterdams staand horloge. Meubelen worden verder ingebracht door Het Oude Ambacht die de nadruk sterk op het rustieke karakter legt. Voorts wordt een collectie schilderijen van 17e- eeuwse Hollandse meesters verwacht van Jacov Marcu en zal Jan Maasdam Hollands koper en tin en aardewerken gebruiksvoorwerpen laten zien. Een verzameling poppen wordt geëxposeerd door mej. Van der Molen. Uit Overveen is Wijnand Gaanderse afkomstig die gevarieerd antiek laat zien, terwijl Het Oude Kabinet uit Wassenaar Hollandse en Engelse wortelnoten meubelen toont. Tenslotte komt Ton Cornet van antiekhandel ’t Schotje uit Alkmaar met antiek dat in Schotland is verworven. De beurs loopt tot en met zondag 3 december. Op maandag tot en met vrijdag kan men er van 14-22 uur terecht, op zaterdag en zondag van 12-18 uur. ZAANDAM. Na afloop van het optreden in zaal De Bond blijft de deur van de kleedkamer bijna een half uur hermetisch gesloten. The Shirts zijn in vergadering en bij emotionele onderwerpen komt daar geen buitenstaander frissen. Onderwerp van gesprek is hoe je als eenheid moet reageren op negatieve reacties van het publiek zoals het gooien met bier en dergelijke. In Londen zijn The Shirts nadat iemand het noodzakelijk vond om een flesje richting podium t& gooien na slechts vier songs het podium van The Roundhouse afgewandeld. In snelle, pompende rocknummers als Running through the Night of It’s a Pictu re hipt ze over het toneel, waarbij haar korte op- en- neerspringende paardestaartje dat boven op het hoofd ontspringt, haar het vertederende voorko men van een klein konijntje geeft. Tegen het einde verliest het concert nogal wat van zijn magie. Een duidelijke finale zit er met het in close-harmony gezongen Outsi de the Cathedral Door en het van een groepsimprovisatie voorziene intro van Poe niet zo zeer in. Het neemt de conclusie echter niet weg dat The Shirts zeer de moeite waard zijn. Vanavond wordt er in Paradiso opgetreden, volgende week don derdagavond verzorgen deze Amerikanen het voorprogramma van Peter Gabriel in de Jaap Edenhal. Tot slot een pluim voor de Amsterdamse band The Nits, die het voorprogramma gisteravond verzorgde. In potentie levert deze viermansgroep zeer hitgevoelige mu ziek af, compact van constructie en niet zelden direct aansprekend. Robert-Jan Stips gaat dan ook niet voor niets binnen kort met deze wat bubblegum-achtige band de studio in. Tot het fatale incidentje komen The Shirts ook als zodanig over. Vooral de eerste vijf, zes nummers staan als een huis. Geopend wordt met Reduced to Whisper, samen met 10th Floor Clown misschien wel het beste nummer van de langspeler. Daarna komt iets meer rauwheid te liggen in het nieuwe Make the most of it, voordat de medley Empty ever after/Teenage Crutch tot een hartverscheurend getuige nis van de eigen identiteit van The Shirts wordt. Vooral Teenage Crutch is een soort zeventiger-jarenequivalent van My Gene ration van The Who. Bloedstollend zuiver komen vervolgens de vokalen in Teil me your Plans door de speakers, waarin An nie haar podiumact met trage, zelfs stil staande Bali-achtige poses aanpast aan de maat van de muziek. In Zaandam is de reactie niet een ge meenschappelijke. Tijdens de toegift van wat een prima, maar niet evenwichtige kennismaking met de live-kwaliteiten met deze Newyorkse band was geweest, loopt zangeres Annie Golden als enige woedend van het podium af. Bassist Bob Racioppo had twee, pesterig geworpen plastic bierg lazen tegen de hals van zijn instrument gekregen, maar de groep maakte het werk af. De euvele daad zette een domper op een zeer aanvaardbaar concert. En op The Shirts, want hoe zouden zij nu in het vervolg gemeenschappelijk moeten reage ren bij een dergelijk geval? Nadat de conferentie in de kleedkamer met een onbeslist is beëindigd blijkt dat de voornaamste booswicht tot inkeer is geko men, zijn excuses aan Annie Golden sta melt en voor zij het beseft haar wang bevluchtigt met een kusje. Haar ogen wor den nog groter dan ze al zijn en verbaasd klinkt het: „Eerst gooit meneer met bier, en nu met kusjes”. De andere Shirts verba zen zich over het feit dat de belhamel zegt niet de band slecht te hebben gevonden, maar in het vuur van zijn enthousiasme het bierglas als een soortement relatiege schenk richting podium te hebben gezon den. Nu zijn dergelijke zaken schering en inslag bij optredens van Engelse punkacts; het probleem is alleen dat The Shirts niets met punk of zelfs new wave heeft uit te staan. Het gaat om een voortreffelijke nieuwe rockgroep uit New York, die in Nederland opgang maakte met de single Teil me your Plans en hun eerste titelloze langspeler. Behalve visueel en vocaal mid delpunt Annie Golden maken slechts Italo- Amerikanen deel uit van de band: Artie LaMonica en Ron Ardito (gitaar), Bob Ra cioppo (bas), John Piccolo (toetsen) en John Criscione (drums). De muziek van The Shirts laat zich niet op het eerste gehoor verstaan, en dat is misschien een reden waarom kwaadwil lend publiek agressief zou kunnen reage ren. Het zesmans kollektief verjaagt de alledaagse eenvoud van veel vierkwarts- matenrock namelijk door het tempo veel vuldig te variëren, opmerkelijke breaks en overgangen in te bouwen en juist het har moniëren van stemmenmateriaal, toetsen Annie Gol den, het zan geresje van The Shirts met het voor komen van een konijntje. (Foto Lex van Rossen). Soemihardjo’s favoriete werkwijze blijkt nog het best uit zijn landschappen, die vaak weidse vergezichten met een idyl lische sfeer zijn. Hij kiest daarvoor situa ties uit het dagelijks leven die allemaal met bedrijvigheid hebben te maken. Meestal zijn het boeren die hun ossen leiden of bezig zijn met aanplant of oogst van de rijst. In andere gevallen getuigen zijn land schappen van een meditatieve beschou wing die een grote vredigheid uitstralen. Minder om de activiteiten uit het dage lijkse bestaan gaat het Soemihardjo om de technische oplossing van een aantal pro blemen dat hij zich voortdurend stelt. Een van de eisen waaraan het zelfstandige en dus niet decoratieve karakter van het ba- tikschilderij volgens hem moet voldoend, is de aanwezigheid van diepte. Soemihard jo heeft dat op twee manieren uitgewerkt. Allereerst is er het kleurgebruik. Wordt in de Westerse schilderkunst, uiteraard voor zover naturalistisch of realistisch, het ver loop in het perspectief aangegeven met een steeds gedempte tint, Soemihardjo ge bruikt een heldere kleur die voortdurend als achtergrond wordt aangewend en tot aan de horizon kan lopen. Daarnaast werkt hij diepte in door een ingenieuze techniek van viakversiering. Hiervoor staan hem drie manieren ten dienste. De eerste is het effen inkleuren van het vlak, de tweede is het laten ont staan van het bekende craquelé-effect en de derde is het inwerken van een enorm aantal puntjes of stippeltjes. Hoewel het laten craqueleren bij het batikken veelvul dig voor de hand ligt, wordt het gebruik HAARLEM. Het Wespetheater is met het (niet femi nistisch) vrouwenstuk Sleurdans Dovemans, zover gevor derd, dat het voor publiek kan worden gespeeld. Gewoon- lijk komt er dan een première, een officiële presentatie nan publiek en pers en dat betekent een vaststaand oordeel over een voorstelling die vaak onder geforceerde omstandigheden - de druk van het op zo’n avond nergens in mogen falen - gespeeld wordt. Veel groepen die mees tal uit jongere spelers bestaan, beseffen het betrekkelijke van zo’n momentopname en in stilte is er dan ook van steeds meer kanten te beluisteren dat zo’n première eigenlijk onzinnig is. Het Wespetheater is - de eerlijkheid gebiedt het te" zeggen - mede onder de druk van de omstandigheden van een officiële première afgestapt. Sleurdans Dovemans wordt nu gewoon gespeeld en de chtici die er over willen schrijven zijn welkom; hoeven met per se bij één bepaalde voorstelling aanwezig te zijn. Die beslissing van de spelers van Het Wespetheater is op het allerlaatste moment gevallen. Het besef dat de voor stelling, die ontstaan is uit improvisaties, beslist nog verder zal groeien, zich juist vanwege de confrontaties met een publiek verder zal ontwikkelen, drong steeds sterker tot de spelers door naar mate de repetities vorder den. Judith Hees, die Sleurdans Dovemans heeft gestimu- teerd (een vrije vorm van zoiets als regie) stelde het Publiek donderdagavond in de Toneelschuur van die visie van de groep op de hoogte, maar deelde uitdrukkelijk mee, dat die zienswijze niet bedoeld is als excuus. AMSTERDAM. Frans de Ruiter, se dert 1976 verbonden aan het Holland Fes tival, is door het bestuur van de festival organisatie per 1 december benoemd tot directeur. Sinds 1 oktober van het vorig jaar nam De Ruiter die functie al waar bij ontsteltenis van Hans de Witte. AMSTERDAM. Ten einde geld in te zamelen voor de bouw van een ziekenhuis voor het African National Congress, de overkoepelende organisatie voor Zwart Zuidafrikaans verzet, in het Tanzaniaan- se Morogoro, hebben zaterdag in Amster dam twee manifestaties plaats. Onder auspiciën van de Anti-Apartheidsbewe- ging Nederland en het Angola Komitee zal tussen 11 en 17 uur een muziekfestival worden gepresenteerd op de Dam. Daar naast zal in de Amstelkerk op het Amstel- veld een kunstverkoop plaatsvinden, waarvan de opbrengsten voor het ANC bestemd zijn. Medewerking aan het festival op de Dam wordt belangeloos verleend door PeeWee and the Specials, Valley of Dolls, Delite, Orkest De Dam en Maurice Horsthuis. Onder het daar verzamelde publiek zal worden gecollecteerd. De kunstverkoop in de Amstelkerk wordt geopend met een dankwoord aan de organisatoren van Dr. Manto Tshabalala, secretaresse van het medisch comité van het ANC. Behalve een openbare verkoop van minimaal 250, door tientallen kunste naars vrijwillig afgestane tekeningen en schilderijen behelst de manifestatie in de Amstelkerk ook optredens van Herman de Wit en De Oktopedians, Freek de Jonge, het Resistentie Orkest, Amsterdam Sinfo- nietta, het ANJV-cabaret, Monkau, Mok en Meeberg, Joop Veuger, Lucia Kerstens en het Asta-koor. De deur van de Amstel kerk gaat om 12 uur ’s middags open. 5^1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21