«I n Hr INTERNATIONAAL SUCCES VOOR HAUSER ORKATER 1/ 11 I Bochel Reacties Wijn Wieleract Tv-opnamen door Ko van Leeuwen 5*.. 50 e haas, 3) i ■tob n min. ands. Bravogeroep, gescandeerd applaus en geroffel van voeten op de oude theatervloer, zelfs na de toegift bleef het enthousiasme van het publiek vol potentie. De Franse trip voor het Bordeaux, waar Hauser Orkater het paradepaardje moest zijn van het Sigma Festival de Bordeaux, dat van 7 tot 18 november voor de veertiende keer werd gehouden. Hauser Orkater bracht ’t Vermoeden nu met Franse teksten. Andere groepen die in Bordeaux optraden zijn onder meer The People Show, The Friends Road Show met Jango Edwards, het Théatre Populair du Québec uit Canada en het Poolse Théatre Stu. Onze toneelredacteur Ko van Leeuwen trok een week op met Hauser Orkater, dat in Frankrijk grote waardering ondervond. deel is- van ;n In het programma *t Vermoeden van luser Orkater zingt Alex van armerdam dat alles naar azijn smaakt. I Maar voor Hauser Orkater is het 1 afgelopen jaar geen zuur jaar geweest. Er kwam een zekere doorbraak voor de muziektheatergroep naar het buitenland. Met ’t Vermoeden trad de groep die uit acteurs en musici bestaat en die beide kunstuitingen zo geïntegreerd mogelijk in het programma brengt, op in Londen, Rome en Bordeaux. Bij elkaar zo’n dertig voorstellingen buiten onze grenzen en met succes. De laatste drie voorstellingen gingen vorige week in „Hey man, it’s hard to play on festivals, not?” Vriendelijk ironisch schudt Hauser Orkater s Dick Hauser aan de arm van een slungelig persoon die hem deze avond voor de zoveelste maal passeert. Slungelig persoon torst een manshoge contrabas in koffer verpakt en ongeveer vier uur na zijn aankomst in het theater heeft hij er blijkbaar nog steeds geen veilig plekje voor weten te vinden. Hauser Orkater heeft er zojuist de derde voorstelling op zitten en reden tot klagen is er zeker niet. Op deze avond is het applaus bijna eindeloos als een confetti-storm over de hoofden van de uit twaalf man bestaande groep neergedaald. optreden op het Sigma Festival te Bordeaux was ten volle geslaagd. \A i? iH ft OOf Niet alles smaakt t r i' ectie van en Is A I naar /orden nuyzen, ken van ur in de houd- rtien lam- 3 vd; is. Wèl met de directie, zo blijkt even later, maar niet met The People Show en die blijft op de rechten staan. werkje helpt ze bij het vechten tegen de verveling, want druk beklant zijn hun mobiele liefdeseenheden niet. De straat wordt geblokkeerd voor de opnamen. Jimmy flappert als een manke duif die de voerbus hoort ritselen. De teevee-ploeg kan weer lachen. Met de opnamen is alle repe- titie-tijd opgeslokt. Niets aan te doen. nde sn ter toch in april van dit jaar een maand lang op eigen risico optre den. In The Roundhouse. Het gezel schap werd met enige reserve beke ken, nadat er in het uitgaansblad Time Out een vertekenend inter view had gestaan. Hauser Orkater kwam er uit als een rijke groep uit Holland, met eigen studio’s en met scheppen subsidiegeld van de Ne derlandse overheid. Marc van War merdam: „Ze behandelden ons echt zo van: daar heb je die rijke stin kerds, die denken het hier wel even te maken omdat ze een berg geld achter zich hebben. Ze hadden er geen flauw benul van dat we voor zo’n Londens optreden krom moes ten liggen, dat het ook voor ons een enorm risico was.” Maar het Londense publiek en een belangrijk deel van de critici liep warm voor Hauser Orkater. En het Londense optreden zou meer vruch ten af werpen. In The Roundhouse werd Hauser gezien door de invloed rijke criticus Colette Godard van de Franse kwaliteitskrant Le Mon de. Colette was vol geestdrift. Zoiets had zij in jaren niet gezien. Zij uitte haar bewondering in een uitvoerige beschouwing in haar krant. Prees Hauser Orkater als een veelzijdige groep die een heel nieuwe richting aan het begrip muziektheater gaf. In Londen was er ook een Franse im presario die en voorstelling van ’t Vermoeden bijwoonde en ook hij toonde zich uitermate positief over wat Hauser presteerde. Zo mondde het Londense avon tuur voor het gezelschap uit in meer optredens buiten Nederland. Na Londen volgde in juli Rome, waar drie voorstellingen in een tent wer den gegeven en ook daar volgden positieve reacties van pers en pu bliek. De deelname aan het Sigma Festival in Bordeaux, een der klei nere festivals in Frankrijk naast die van Avignon en Nancy, werd door dezelfde Parijse impressario gere geld. „Ik zal voor u uitbeelden een post duif die bemerkt dat hij niet meer kan vliegen, maar daarentegen ont dekt dat hij heel goed kan tapdan sen”, zegt Jimmy van der Woude weer later op de middag als de teev- ee-opnamen zich hebben verplaatst naar een andere plek in de stad. Jimmy zal enkele mime-acts doen. De verklarende aankondigingstek- sten zullen later in het Frans worden vertaald. Als opnameplaats is geko zen voor een vervallen afbraak- straat. Aan de kant staan auto’s ge parkeerd waarin hoeren op hunke rende klanten wachten Een brei- Besloten wordt dat de televisie opnamen op straat zullen gebeuren. Hauser voelt er weinig voor, maar op aandringen van Sigma-mensen, waaronder de Nederlandse letje Quien, die al veertien jaar in Bor deaux woont, gaat het toch gebeu ren. Op een binnenplaats met veel herfstbomen, achter het theater, kan in alle rust de opname worden gemaakt van Pèer Mascini die de belerende epiloog tot het publiek spreekt. Het betekent voor hem een eerste werkelijk optreden met zijn Franse tekst. De vrouw die de tv- reportage doet is niet tevreden. Zij en haar drie mannelijke collega’s, geluids- en beeldtechnici, willen veel meer. Maar de spelers van Hauser Orkater weigeren zich te schminken en om te kleden. „Het programma leent zich er niet voor om brokstuk ken te laten zien. Daar voelen we eigenlijk niets voor. Het wordt al leen maar uit z’n verband gerukt”, zo luidt het Hauser-excuus. Het optreden van Hauser Orkater in Engeland gebeurde grotendeels in het Engels. De titel werd omge doopt in The Hunch, wat zowel voor gevoel als bochel betekent. Voor de deelname aan het festival in Bor deaux, waar Hauser op 13, 14 en 15 november een voorstelling moest ge- Moment uit de strip-act van Jimmy van der Wou de en Alex van Warmer dam. niet mag worden benut. Alles moet namelijk achter het brandscherm blijven.en dat brandscherm be vindt zich in de toneellijst. De eerste Franse voorstelling van ’t Vermoeden staat die avond in een wankel evenwicht, maar wordt ste vig geschraagd door de groeiende zaalreacties. Het aanvankelijk wat koel reagerende, afwachtende Fran se publiek loopt langzaam warm voor Hauser Orkater. Zelfs als Alex zijn „Alles smaakt naar azijn” in de oorspronkelijke Nederlandse tekst laat losscheuren, blijft de aandacht van het publiek strak gespannen. Zelf vindt Hauser die eerste voor stelling in Bordeaux slecht: „We be schouwen het toch als een try-out, nu de repetitie van vanmiddag niet kon doorgaan”, zegt Alex van War merdam na afloop in de kleedka mer. Brigitte Condoret komt vertellen dat de weegschaal bij het Franse publiek positief is doorgeslagen. We zijn uitgenodigd in de foyer: wijn, paté en kaas. De verwachtingen van de Sigma-organisatoren voor de ko mende twee voorstellingen van Hau ser Orkater klinken vrolijk. Brigitte vertelt dat de regionale krant Sud Ouest een vrouw had gestuurd die normaal altijd opera-kritieken schrijft. Voor die kant zijn de ver wachtingen iets minder hoog ge spannen en dat blijkt een realisti sche visie te zijn: „Hoe punk moet je zijn voor Hauser Orkater?” staat er boven de recensie van de volgende dag in de Sud Ouest. De recensente plaatst tal van vraagtekens, doch eindigt om het goed te maken met een aanmoediging het programma beslist te gaan zien. De voorstelling van dinsdaga vond wordt de beste van de drie. Hauser Orkater groeit evenredig met het enthousiasme van het pu bliek. Deze avond en ook de vol gende is de Franse nationale pers aanwezig. Le Monde’s Colette Go dard komt woensdags en vergezelt ons na afloop met nog enkele van haar collega's naar het banket dat Sigma Hauser Orkater aanbiedt ten huize van letje Quien. De kortgele den in Nederland verschenen elpee van Hauser Orkater moet daar op de draaitafel en even later schalt het weer door de kamer „Alles smaakt naar azijn, het leven bezorgt mij pijn. Ik tors de twijijijijijijijijfel. ik wil gelukkig zijn.Maar het smaakte naar wijn in Bordeaux, en van pijn was geen sprake. I Even later rijden we toch naar de Place Gambetta, een der drukste pleinen in het hartje van Bordeaux. Jimmy van der Woude („Ik ben de underdog in het programma”) en Alex van Warmerdam zullen er hun wieler-act doen. Jimmy houdt met beide 'handen een as vast waaraan twee wielen op luchtbanden zitten. Alex pakt hem bij z’n benen en dan gaat het in voilé vaart dwars door het drukke stadsverkeer. Piepende remmen en knarsende tanden. Een personenauto giert voorlangs. Tota le geestdrift bij de televisieploeg. De act, die meer gestileerd ook in het programma voorkomt, wekt bewon dering en ontwricht tijdelijk het ver keer op de Place Gambetta. Na twee vermoeiende rondjes rennen rond het plein, wil het duo even uitblazen. Alex, gehuld in de royale regenjas van de bijna tweemaal zo grote Dick Hauser, ploft hijgend neer op een parkbankje. dat nog niet zo lang geleden geschilderd was, en ver groot daarmee de bedrijfskosten. Een tweede tegenvaller voor de groep is dat de voorgenomen repeti tie, op maandagmiddag in het thea ter, niet kan doorgaan. The People Show, die na Hauser Orkater zal optreden, heeft de hele middag al geclaimd. Dan komt attaché de pres- se van het Sigma Festival: Brigitte Condoret. Zij kondigt aan dat de regionale televisie Bordeaux die middag opnamen van ’t Vermoeden wil maken voor een uitzending van drie minuten, de volgende avond. Hauser zal daarom van twee tot drie uur in Alhambra mogen optreden. Brigitte verzekert dat het met de directie van ALhambra al geregeld ven, maakte dramaturg Rob Schol ten van toneelgroep Centrum van de meeste teksten een Franse vertaling. In het Frans ging ’t Vermoeden „La Bosse” heten. Drie weken voor de reis naar Bordeaux konden Mare en Alex van Warmerdam en acteur Peer Mascini beginnen met het in studeren van de Franse tekst. Het Zwaartepunt lag bij Mascini, die een royale proloog en een even uitge breide epiloog in ’t Vermoeden uit spreekt. De tegemoetkoming in hun eigen taal zou de Fransen sympa thiek in de oren klinken. ,t Vermoeden in Bordeaux begint al drie dagen voor de eerste speel dag. Dan vertrekt de grote vracht wagen met decor en muziekintru- menten. Drie mensen van Hau ser zullen er vast gaan opbouwen. De rest van de groep reist zaterdags af, verdeeld over de trein en over het eigen personenbusje. De stemming Een toerneetje dat in Nederland koud en mistig begon met een zicht van vijftig meter, eindigde in Frank rijk onder een stralende najaarszon. Letterlijk en figuurlijk werd de at mosfeer voor Hauser Orkater in Bordeaux steeds beter, naarmate de week vorderde. De eerste avond een publiek van tweehonderd man in het royale Alhambra theater in Bor deaux, de tweede avond het dubbele aantal en de derde en laatste voor stelling werd door bijna achthon derd toeschouwers in jubelstem ming bijgewoond. Een feestelijker slot van een lange reeks van voor stellingen van ’t Vermoeden had Hauser Orkater zich niet kunnen wensen. De allerlaatste voorstelling, want na het Franse avontuur gaat het gezelschap eerst enige tijd va kantie nemen. In het begin van het nieuwe jaar gaat Hauser beginnen aan een geheel nieuw avondvullend programma. De naam daarvan zal Koler zijn, van de inhoud is nog nauwelijks iets bekend. Hauser Orkater op buitenlands avontuur. Een avontuur dat de groep zelf heeft opgeroepen. In het najaar van 1977 trokken Marc van Warmerdam en technische man Rei- nier Tweebeke naar Londen om daar voor Hauser Orkater terrein te gaan verkennen. Marc van Warmer dam: „tiet ging erom dat wij vonden dat we er aan toe waren in een theaterstad als Londen op te treden. Nou, en als dan niemand je vraagt, dan moet je zoiets zelf gaan verzor gen als de tijd daarvoor rijp is. We hebben het op eigen risico gedaan, er was wel een kleine subsidie van CRM, een kwart van alle kosten zo ongeveer.” Reinier Tweebeke: „In het begin liep het in Londen nogal stroef. We hebben allerlei theaters gezien en het beste voor ons vonden we Roundhouse. Maar daar zaten ze ook niet op Hauser te wachten. Toen we bij een juffrouw aan de balie kenbaar maakten dat we daar als theatergroep wilden komen spelen, trok ze een stencil tevoorschijn met de voorwaarden. De foto’s die we bij ons hadden bladerde ze snel door. Voor de rest: de voorwaarden.” Reserve Maar in Londen kon Hauser Orka- is overwegend optimistisch, al wordt er nogal tegenaan gehikt dat er in Bordeaux elke dag opnieuw zal moeten worden opgebouwd omdat het decor va de voorstelling moet plaatsmaken voor dat van de vol gende theatergroep. Er zijn name lijk meer voorstellingen op één avond in dezelfde zaal. „Het is een vreselijk oud theater, moeilijk te bespelen, maar het heeft wel wat. Edith Piaf heeft er nog opgetreden”, horen we Alex van Warmerdam vertellen over het Al hambra theater, bij aankomst in Bordeaux. Inderdaad blijken dé sporen van een langdurig en veel vuldig gebruik in Alhambra na drukkelijk aanwezig. Hauser Orka ter is niet gelukkig met de opstelling van het toneel ten opzichte van het publiek. Vanaf de toneellijst strekt zich zo’n tien meter voortoneel uit, de zaal in. Ruimte die voor het decor Voor het Alhembra thea ter (rechts op de foto) balanceert Alex van War merdam op de wieleras van Jimmy van der Wou de. Op de achtergrond wordt overlegd waar de tv-opnamen gedaan zul len worden, (foto boven) 9 De opnamen voorde Re gionale televisie van Bor deaux van de epiloog die Peer Mascine uitspreekt (linksonder) Uitblazen op een nog niet zo lang geleden geschil derd bank/e .vlnr. Jimmy van der Woude, Peer Mascini en Alex van Warmerdam, (midden- onder) 9 Dwars door het drukke verkeer op de Place Gambetta in Bordeaux met de wieler-act (rechtsonder) rul 9) E c E :=- =5 N

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31