Explosieve zangstijl, maar geen volmaakte of gladde show Peter Tosh etaleert onmiskenbaar talent in Huckleberry Finn Analytische geest en poëtische visie bij Brigitte Coudrain Veiling erfenis Roel Visser onderhoudend judy Garland CRM-begroting onoverzichtelijk o I re far 1 N i’ I?\ 4 spruyt spruyt spruyt 1 AEG MOTORENDIENST 2 Liïi 7-^7n/// ny/ //f/i ïeuwe&v, /naai i('t7 I Groeiende interesse voor reggaeconcerten Franse boekenprijzen voor Perec en Sonkin metzelaar techniek bv eenpabty r c/cn/n, in. e^e 7inue)ie iï/n |fW\( nzieMwie Jiip ‘zz/aW?// Eindexamenprojekt Toneelschool Amsterdam KUNST 10 h I N S D AG 28 NOVEMBER 19 7 8 J L MET AQUARELLEN EN ETSEN IN FRANS HALSMUSEUM nier /nee) 41 AEG MOTOREN UIT VOORRAAD LEVERBAAR Moderne uitrusting voor al uw reparatiewerk Liza over het vermogen om haar overtui gende acteertalent, haar zang, haar dans- capaciteiten en haar overigens charmante theatermaniertjes te bundelen in een avond amusement die zich eigenlijk met niets anders in de showwereld laat verge lijken. AMSTERDAM. Liza Minnelli kun je misschien wel het beste typeren als het lelijke eendje van de showbusiness, maar jan eentje die zelf bepaalt wanneer en hoe jjj transformeert in de mooie zwaan uit het jprookje van Anderssen. Zoals een kame leon de eigenschap bezit om zijn uiterlijk aan te passen aan de omgeving, zo beschikt 7'eii\i/u\’)'() yf/Mde/L. y ///nniaVeC in f Mow lx®. in itwir £/et)iny lün .1 Liza Minnelli: unieke uitstraling JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) GROTE HOUTSTRAAT 135 i (ADVERTENTIES) r. Y GROTE HOUTSTRAAT 136 GROTE HOUTSTRAAT 135 f s Amsterdam - Ruim honderd jaar gele den schreef de Amerikaanse schrijver Mark Twain (pseudoniem voor Samuel Clemens) zijn eerste beroemde avonturen boek over Tom Sawyer. En krap een eeuw terug voltooide hij The adventures of Huckleberry Finn, een boek waarin ook de held Tom Sawyer van tijd tot tijd om de hoek komt kijken. Huck Finn heeft autobiografische trekjes, want evenals de ze menselijke avonturenheld verloor ook Samuel Clemens jong zijn vader, zo leert de geschiedenis. Clemens groeide op on der behoeftige omstandigheden, evenals Huckleberry Finn. De jonge acteur Roel Visser heeft De avonturen van Huckleberry Finn gekozen om een eindexamenprojekt te maken voor zijn studie aan de Amsterdamse Toneel school. Een interessante keuze, want het boek van Twain bezit genoeg stof tot na denken. Zo wordt in het boek heel boeiend de innerlijke strijd van Huck Finn be- i schreven, als deze zich af vraagt of hij de neger Jim, met wie hij optrekt, niet moet aangeven omdat deze uit slavernij is weg- PARIJS (AFP). De Prix Medici, een van de bekende Franse literaire prijzen, is toegekend aan Georges Perec voor zijn boek „La vie, mode d’emploi". De Prix Femina gaat naar Francois Sonkin voor zijn ”Un amour de père”. Liza Minnelli maandagavond in Theater Carré: het lelijke eendje van de shotvbusiness dat telkens opnieuw verandert in de mooie zwaan uit het sprookje van Andersen. (foto Lex van Rossen) HAARLEM. Een van de fundamente le vraagstukken waarvoor de 20e-eeuwse kunstenaar zich geplaatst ziet is het vormprobleem. Toen de impressionisten aan het einde van de vorige eeuw voor het eerst de natuur loslieten en zich daarmee afwendden van het weergeven van de wer kelijkheid, was dat voor hen nog geen groot probleem; ze schilderden immers het uiterlijk, de oppervlakte van de din gen die zich in een ondeelbaar moment aan hen voordeden. De reactie die op het impressionisme kwam en die te boek staat als het neo-impressionisme, laat al zien dat haar vertegenwoordigers minder te vreden waren met de tot dan toe gehan teerde vormoplossingen. Ze wezen het vluchtige moment af, maar zagen ook geen heil in een terugkeer naar het natu ralisme. Voor Brigitte Coudrain, wier aquarellen en etsen momenteel in het Prentenkabinet van het Frans Halsmuseum zijn te zien, waarmee ze voor het eerst in ons land wordt gepresenteerd, is de natuur nog steeds het uitgangspunt voor haar werk. Ook zij staat daarbij voor de vraag in hoeverre ze een oplossing kan geven aan het door haar opgeroepen vorm vraagstuk. Bij Brigitte Coudrain wordt dan een com binatie van realisme en expressionisme zichtbaar waarbinnen de realiteit wordt aangewend om de uiterlijke versthijnings vorm weer te geven en het expressionisme om te komen tot een soort van kernaandui- ding Dat laatste gebeurt vrijwel letterlijk: de Franse grafica ontleedt in mathemati sche structuren het innerlijk van haar on derwerpen die vaak met het doorsnee stil leven hebben te maken: bloemen, een en kele vrucht, huishoudelijke voorwerpen Een gladde, volmaakte show is ondenk baar bij Liza Minnelli. Zo lang zij er niet in slaagt om het onberekenende in haar ge drag weg te strepen, kan dat ook niet Gelukkig maar, want Minnelli blijft zo mens waar onder een vaak uitgebeelde koffie molen, daarnaast muziekinstrumenten rf- Deze ets. Moulin a café getiteld, werd door Brigitte Coudrain in 1975 gemaakt. Het Frans Halsmuseum toont het stilleven in zijn prentenkabinet. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Er is de laatste jaren zóveel met posten binnen de kunstenbe groting geschoven, dat het geheel uiterst onoverzichtelijk is geworden. Daardoor is, wellicht onnodig, onrust bij kunste naars en hun organisaties ontstaan, en dat is betreurenswaardig. Dit zegt de Raad voor de Kunst in een reactie op de CRM-begroting voor 1979, die binnenkort in de Kamer komt. De raad constateert dat de minister van plan is de uitgaven voor de kunsten onge veer op het peil van vorig jaar te handha ven. Dit betekent een pas op de plaats en een relatieve achteruitgang ten opzichte van onderdelen van de begroting, die wèl delen in de stijging van de rijksuitgaven met 3 procent.) tie tussen een lyrische en poëtische ver schijningsvorm en het cerebrale karakter van het innerlijk dat zich langs logische lijnen laat vertalen. een van de lekkerste nummertjes van het jaar, Tosh kan best op eigen benen staan. Zoals het optreden in Paradiso aantoont evenwel niet zonder een uitgebreide band, die twee bij tijd en wijle drie toetsen- bespelers omvat, en dankzij een effectief en gefragmenteerd gebruik van synthesi- zerklanken zich van de concurrentie weet te onderscheiden. Tosh’ prachtige bariton verhoudt zich op subtiele wijze tot het rauwe geluid, dat zijn allemachtig stevige bassist weet voort te brengen, ’s Mans dreunende tonen kruipen je lijf via de schoenzolen binnen. Een niet evenwichtige geluidsmix brengt daarbij overigens schade toe aan de ver houdingen; zo worden de achtergrondvo- kalen slechts hier en daar helder, komt de percussie niet in zijn volle glorie tot ont plooiing en duurt het een tijd voordat de nieuwe gitarist Hal Anderson zijn gore gitaargeluid op een aanvaardbaar vermo gen kan uitsturen. Tosh baart in de eerste helft van zijn optreden amper baarlijke nonsens, maar verliest tegen het eind zijn scherpte op onbegrijpelijke wijze. Bush Doctor, Creation, Stand Firm, en vooral het gospel-achtige Soon Come zijn voor treffelijke staaltjes van zijn onmiskenbare schrijverstalent, dat een oog voor sociale ongelijkheid en discriminatie verraadt. „verinnerlijking” van zijn vormen. Cou drain doet trouwens ook aan Meckseper denken door de technische sfeer die veel van haar werk kenmerkt en die een analy tische geest verraadt. In haar werk neemt het ontrafelende, het onderzoeken van de kern van de dingen een belangrijke plaats in, maar het overheerst niet. Integendeel, de beperking hiervan wordt opgelegd door de dichterlijke visie op het uiterlijk Alleen vanwege het feit dat zij zich met haar kleuren nog inhoudt - die altijd ge dempt van toon zijn - gaat het onderwerp niet met de maakster op de loop. Soms overwint de poëzie op punten; met name in de bijna exact weergegeven voor stellingen van planten en bloemen die lij ken te zijn gemaakt voor het soort catalogi zoals dat in de 17e eeuw bestond, boeken met afbeeldingen die alle kenmerken van de betrokken plant moesten laten zien. Er wacht bij dit alles een valkuil die Brigitte Coudrain tot nu toe nog steeds heeft weten te omzeilen maar die in haar werk toch voortdurend aanwezig is: de behagelijkheid. In sommige etsen is de poëtische ondertoon bijna romantisch te noemen. De kunstenares lijkt dan bijna te willen epateren met haar vermogen om de schoonheid van het uiterlijk op te voeren. (Tot en met 3 december, dagelijks van 10-17 uur, op zondag vanaf 13 uur). CEES STRAUS Wikkelen en revisie, vacuümimpregneren, drogen, balanceren, befasten Roel Visser speelt Huck Finn op een mooie naïeve toon, weloverwogen in den ken. Gelukkig geeft hij de neger Jim geen stereotiepe dikke tong, alleen het stemge luid wordt wat zwaarder. De traagheid in tekstzeggen die daarmee gepaard gaat werkt echter op den duur vervelend trek kend. Als geheel is de voorstelling die Visser nog tot en met komende donderdag speelt, wel geslaagd. Mooi van beweging en suggestie, twee uur lang, maar voldoen de aantrekkelijk om te blijven volgen. Maar ik maak me sterk dat er een veel boeiender geheel was geweest, als er wat minder braaf met het oorspronkelijke ver haal was omgesprongen Het adres van Gebouw De Liefde is Da Costakade 102, Amsterdam. De voorstel lingen beginnen om 20.30 uur. KO VAN LEEUWEN Diezelfde sensatie in de wetenschap dat je met een unicum hebt te maken word je en dat is misschien het grootste compli ment dat je aan Liza kunt maken wel degelijk ook zo nu en dan tijdens haar show gewaar. Als ze met danser Robert Minami het dolkomische duet Arthur in the Afternoon uit The Act doet bijvoor beeld. Of als ze het oude Engelse folkliedje London Town op geheel eigen wijze inter preteert, of zich plotseling achter een vleu gel ontdoet van een rokje en in een glinste- x Haarlem, Pr. Barnhardlaan 2 Tel. 023-319005 Alkmaar, Bestevaeratraat 77 Tel. 072-117546 gelopen. Uit de gedachtengang van Huc kleberry blijkt hoe verziekt de Amerikaan se normen waren. Als Huck Jim zou aan geven, zou hij zich niet prettig voelen, als hij het niet doet, voelt hij zich ook schul dig. Waarom zou je goed of slecht doen, als de uitkomst hetzelfde is, zo vraagt hij zich dan ook vol twijfel af. LOS ANGELES (Reuter). In de Ame rikaanse stad Los Angeles is een gerechte lijke veiling begonnen van bezittingen van wijlen de filmster Judy Garland. Er ontstond rumoer toen de dochter van Ju dy Garland, Liza Minnelli, een rechter vroeg, de veiling te staken. De mathematisch opgebouwde structu ren geven aan haar werk een hoog opge voerde spanning mee. Enerzijds ontstaat er een sterk werkende diepte die het ogen schijnlijk dode voorwerp doet verhuizen naar een andere, droomachtige wereld, anderzijds ontstaat er ook een confronta De veiling, waarin zaken worden aange boden van ondergoed tot zilverwerk, is georganiseerd door de derde echtgenoot van Judy Garland, de gewezen piloot Sid Luft. De rechter weigerde de vekoping stop te zetten en zei dat hij vrijdag zou beslissen, aan wie de verwachte opbrengst van een half miljoen dollar ten goede zal komen. Sö /F Een bezoeker kan niet nalaten als Liza na een prachtige weergave van het hoogte punt uit Cabaret een zwarte glinsterende japon omgordt, op te merken dat zij zich zelf zo niet is. „Je moeder is toch dood!”, voegt hij er ongevoelig aan toe, daarmee een schok veroorzakend in de zaal. De ergernis ebt weg als blijkt dat Liza de opmerking over haar tragisch aan haar einde gekomen moeder Judy Garland, niet heeft verstaan en er geroepen wordt dat zij gewoon door moet gaan. Shine it on wordt vervolgens met veel gevoel voor theater en romantiek neerge zet en gezongen met een haast overvolle hoge alt, die als olie drijft op de golven van de schmaltzy, de sentimentele muziek. Echt mooi is die stem niet, maar hij past wel bij Liza’s persoonlijkheid, zoals haar uitstraling een natuurlijke extra dimensie van haar toch al tintelende persoonlijk heid is. Daarbij komt dat je van Minelli werkelijk het idee krijgt of haar lichaam slechts de katapult is die de stem wegslin gert naar alle hoeken van de zaal. Natuur lijk heeft ze ingestudeerde maniertjes om haar explosieve manier van zingen nog sterker te laten opvallen, maar zelfs als je daarmee rekening houdt hoor en zie je een zingende tijdbom, die steevast in de finale van elk lied tot ontploffing komt. Die bijzondere uitstraling werd al veel eerder vastgelegd op de gevoelige film of samengeperst op het kleine scherm van een televisietoestel. In de overigens hier geflopte film New York, New York en met Robert de Niro als tegenspeler legt cineast en muziekliefhebber Martin Scorcese juist dat specifieke trekje aan haar verschij ning op overdonderende wijze vast. Hij laat op momenten waarop Minnelli „explo deert” de camera haar van bovenaf opne men. Met dat effect is het niet verwonder lijk dat de rillingen je over de rug lopen. (Maandagavond kon een tot de laatste laats bezet Theater Carré genieten van lit heerlijke, 32 jaar oude Amerikaanse nnicum. Vanzelfsprekend waren de plaat- Len er naar. Boven in de nok van de Wroegere circuszaal mocht je voor vijftig lulden de plaats een blik werpen op het Jodium steil beneden je, waarna de prij- jen zo successievelijk opliepen tot drie honderd gulden. Bedragen die in ons land Meen nog maar voor een concert met Binatra werden gevraagd. Gelukkig hoef ae je bij Liza nauwelijks af te vragen of de laarde van het gebodene wel opweegt legen dergelijke toegangsprijzen. Bijgestaan door een twaalfmans ensem ble (waarin enkele grote namen uit de jazz Jen de easy-listening wereld verraden hoe- jveel zorg er is besteed aan het geheel) en Lee sprankelende en humoristische dan gers wordt het sterkste uit de recente musi cal The Act en uit haar succesfilm Cabaret [gecombineerd met medleys van musical- fucessen uit de jaren veertig en vijftig. Toch imponeert Liza Minnelli niet dadelijk aan het begin van de avond. De spontani- eit en de bijbehorende zelfverzekerdheid Is vooral in het begin even heel duidelijk kt te zoeken, waardoor zelfs een door de rol geverfde ster als Liza nog iets ver krampts en dus eigenlijk menselijks krijgt. I Overigens moet om het even welke ar tiest de onbetwistbare steun hebben van de zaal om een show of concert tot een pnverdeeld succes te kunnen maken. Zoiets is in ons land toch al een rariteit, Snaar in Carré zie je menigeen toch onwen nig kijken als Liza een „grand opening" wnzeilt door zelf als eerste in de ring te stappen. Pas daarna zoeken haar musici hun plaatsje op het terrasvormig omge bouwde decor op. Veel kouder en gemener ook komt overigens tegen het eind van de avond de vervreemding even om het hoek je kijken. De toneelbewerking die Roel Visser van Huckleberry Finn laat zien bezit geen na dere tekstuitwerkingen. Het boek wordt in een stylistische speelwijze getrouw ge volgd. Visser, geregisseerd door Harvey Grossmann, maakt gebruik van een ruim speelvlak in gebouw De Liefde en heeft niet meer dan enkele attributen, zoals een stoel, een kistje en een waterkruik nodig. Binnen een strakke stylering komt deze acteur tot onderhoudend spel. Maar hij heeft misschien wel zoveel aandacht nodig voor het verschillend uitbeelden van de vijf typeringen die hij oproept, dat een werkelijke emotie er bij inschiet. In het boek is daartoe aanleiding genoeg, maar op het toneel komt het er niet van. Althans nog niet in de voorstelling die ik maandag in De Liefde zag. Een echte doorbraak kwam pas in het expressionisme waar de vorm van binnen uit werd „beleefd” en als zodanig ook moest worden weergegeven. Nog altijd is voor zeer vele realistisch werkende schil ders het expressionisme een antwoord voor de oplossing van hun vormproble men waardoor ze een persoonlijke visie kunnen geven op datgene dat in de schil derkunst tot een universeel thema is uitge groeid: het landschap, het stilleven, het portret. Een groter publiek is bezig warm te lopen voor deze tropische muziek en de actuele tegenhanger van dé eertijds zo gladde Westindische calypso. Zo kon het gebeuren dat eerdere concerten van at tracties als Steel Pulse, de Cimarons en Culture in Amsterdam op eens bleken te zijn uitverkocht Maandagavond laat ke ken we er dan ook al niet meer van op dat Paradiso bijkans belegerd werd omdat Peter Tosh er een concert gaf Nu laat zich de belangstelling voor Tosh, die samen met Bunny Livingston en ene Bob Marley halverwege de jaren zestig aan de wieg stond van de Waiters, nog makkelijker verklaren. Twee jaar geleden zorgde hij zelfs op het op hash gebrande Jamaica voor opschudding door een on verdroten pleidooi voor legalisatie te hou den. Dankzij het album Legalize It werd Tosh, wiens muziek in zijn thuishaven en Engeland geboycot werd, een nog grotere cultheld dan hij al was. Equal Rights, zijn volgende produktie, kreeg hier in tegenstelling tot zijn recente album Bush Doctor, weinig belangstelling. Het grote publiek raakte echter attent toen bleek dat „The Glimmer Twins” Mick Jag ger en Keith Richard zich onledig hielden met Tosh en hem zelfs in het voorprogram ma van de laatste grote Amerikaanse Sto- nes-toernee op lieten treden. Ook al zorgde een duet met Mick Jagger in (You gonna Walk) Don’t look back voor AMSTERDAM. Als je versleten feno menen als Desmond Decker en Jimmy Cliff bij de berekening incalculeert, dan is het makkelijk om vast te stellen dat we in Nederland al weer ruim tien jaar echt bekend of vertrouwd zijn met het feno meen van de reggae. Tot voor kort leek het er echter op of alleen Bob Marley en zijn Wallers konden rekenen op een breed pu bliek, maar de laatste tijd wijst een veel betekenend toegenomen concertbezoek en een uitbreiding van het aantal toertjes dat Jamaicaans/Engels bands in ons land af legt op een nieuwe ontwikkeling Juist Don’t look back en Marley’s Get up, Stand up verzanden helaas in een onver klaarbaar gebrek aan punctualiteit en een gebrek aan tempowisseling. Het verklaart waarom het publiek zich niet al te zeer inspant om Tosch en consorten terug te roepen voor een (overigens uitstekende) toegift. .y’*' rende badpakachtige outfit naar voren stapt om het snelle nummer City Lights op te voeren waarin een pseudo tapact bere kening verraadt. Overigens helpt het toeval nogal eens een handje om de poëzie te verhogen, met name in de etsbladen. Veel daarvan is toe te schrijven aan de altijd aanwezige ets- grond die door Brigitte Coudrain terdege wordt uitgebuit om een extra sfeer aan haar voorstellingen, te geven die meestal in een geïsoleerde omgeving staan (vergelijk de zwevende droomwerelden van haar leermeester Johnny Friedlaender in Pa rijs). In haar aquarellen is het decor geheel wit gehouden en spreekt het blad zelf geen enkele voorkeur uit. De poëzie daarin he^ft danook plaatsgemaakt voor een bij na ontnuchterend effect. De in 1936 geboren Georges Perec heeft een tiental werken op zijn naam waaron der de roman „Les Choses” die indertijd met de Prix Renaudot werd bekroond. Francois Sonkin is een 54-jarige arts, die pas op latere leeftijd is gaan schrijven. Zijn eerste werk „Les gendres” kreeg in 1970 een gunstig onthaal van de kritiek. Zou dit werk even een koelere sfeer hebben, dan zou zich al dadelijk een verge lijk aandienen met de Duitser Friedrich Meckseper die immers ook komt tot een mathematisch (vaak stereometrische) wvï AA v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11