Israëlisch product weinig origineel
haarkm
amsterdam
debuut Pasolini
filmhuizen
Spontaniteit en originele aanpak bij jeugdig talent
I
Sociale kritiek in
ff
nieuwe
Voortijdig overlijden uitkomst voor Accatone
71
Een schokkende
fotoreportage over de
massa-zelfmoord in Guyana.
N,,,
ai
19
Fll M
19 7 8
DECEMBER
VRIJDAG
I
18
Charles Boost
.5
t
jn
s
:ie
-
Ondanks afkickpogingen.
Maar hoe staat ’t met u? In Nieuwe
Revu een test in hoeverre u zichzelf
met het slokje in de hand heeft.
Exclusieve foto’s van de
religieuze massa-zelfmoord in het
oerwoud van Guyana. Mensen die
geloofden in het beleid van een
zieke sekteleider; Jim Jones.
w
en
jeibak
„Toen ik op een gegeven moment
m'n lichaam niet meer in bedwang kon
houden, besefte ik dat ik verslaafd was.
M’n voeten en kuiten gingen tintelen,
m'n handen trilden. Als je dat merkt d
word je een beetje bang”.
In Nieuwe Revu het verhaal van
een alcoholist. Een leven lang in de slag
met de fles. Tegen de potjes bier
en glaasjes gedistilleerd
bleken twee
huwelijken
en een vijftal
banen niet
bestand.
V
nodigde buren en vrienden te overdonde-
ren. De overvloedige drank doet de rest.
Als extra complicatie dient de onverklaar
bare afwezigheid van de zoon om wie het
feest begonnen is. Als hij op het eind van
de avond eindelijk komt opdagen blijkt hij
in alle stilte getrouwd te zijn en natuurlijk
niet met het meisje dat zijn ouders voor
hem hadden uitverkoren.
Na in augustus van dit jaar de proef' genomen te hebben een normaal
bioscoopprogramma samen te stellen uit bekroonde reclamefilmpjes
en televisiespots, komt City, Amsterdam, binnenkort met een niet
minder originele poging de traditie van de gangbare filmvoorstelling te
doorbreken. Ditmaal heeft het theater een avondvullend programma
samengesteld uit een selectie van eindexamenwerk van de Nederland-
I se Filmacademie. Bestaan en activiteiten van een Filmacademie in ons
land zijn de doorsnee-bioscoopganger nauwelijks bekend, laat staan
dat hij op de hoogte is van de prille resultaten die dit instituut jaarlijks
aan vrienden en bekenden laat zien ter gelegenheid van de afsluiting
van een studiejaar en het uitreiken van diploma’s aan de geslaagde
vierdejaars-studenten
ULiuEJUuijrjDLiDDDUurHH icii jLiiJLicJuuoLiiJüDUDüauautJUGüaDaDauDDDaaDunünnnGDDaDannannnnonnnnnnnanar
II
I i
Ja
>- f tKt I
-
JUCjULJU tlLIDU □(JOL
Op de sei bij ..Adelbert", eindexamenwerkstiik Nederlandse Filmacademie van Dick Maas.
•h Jengd op onderzoek in Lemon Popsicle (Roxy, Haarlem)
UUt
(ADVERTENTIE)
Ik ben alcoholist. En u?
I
Gevarieerd examenwerk
academie in bioscoop
I
10
10
10
Dit alles geeft The rubber Gun deattrac-
tie van het onverwachte en de illusie aan
wezig te zijn in een omgeving waarvan
men het bestaan kent maar waarin men
moeilijk binnendringt, moeilijker in ieder
geval dan Allan Maysles, die al eerder (in
Montreal Main) met deze groep mensen
samenwerkte.
Accatone is de bijnaam vooi' een weinig
sympathiek overkomende Romeinse zwer
ver, een nietsnut-die nooit heeft leren wer
ken, van vrouwen profiteert en op caféter
rasjes de held uithangt in een kring van
vrienden die evenals hij de dagen in ledig
heid doorbrengen. Pasolini toont zich al
dadelijk in zijn beschrijving van de erbar
melijke sociale toestanden in zijn land een
veel radicalere figuur dan bijvoorbeeld
Vittorio de Sica. Hij geeft de harde feiten,
toont weinig of geen hoop op uitkomst of
verbetering. Hij verklaart Accatone als
prödukt van zijn tijd en van de omstandig
heden, als een jongen die de aansluiting op
het leven gemist heeft en voor wie een
vroegtijdige dood door een onnozel ver
keersongeval de enige oplossing van zijn
moeilijkheden en dus een uitkomst bete
kent. Al dadelijk in dit eerste werk toont
Pasolini zich een fascinerend filmer die
scherp weet te observeren en mensen en
toestanden in een droge, bijna documen
taire stijl in beeld brengt.
moet men behalve op Go West in Studio
vooral ook letten op het aanbod van Roxy
die Hitchcocks bekende en zelfs al enige
malen voor de televisie vertoonde thriller
Dial M for Murder vertoont, misschien niet
de beste film van Hitch (hij maakte in
datzelfde jaar 1954 het zoveel betere Rear
Window) maar altijd goed voor een ander
half uur spanning of het Ray Milland zal
Dit weekeinde vertoont Filmhuis Haarlem nog Hitchcocks pas in roulatie gebrachte
jeugdwerk Young and Innocent in Het Melkwoud, Zijlstraat 63 om volgende week
over te schakelen op de Italiaanse film Accatone, het debuut van Pier Paolo Pasolini uit
1963. Een opvallend debuut dat al alle aanwijzingen inhield over wat van deze filmende
schrijver te verwachten viel.
Vanavond om 21.00 uur kan men nog in
Filmhuis Heemskerk. Handelstraat 93, de
Japanse film over opstandige jeugd zien
onder de intrigerende titel Weg met de
Boeken, de Straat op. Een week later,
vrijdag 8 december, kan men er op dezelf
de tijd Villa Zone zien van de Bulgaarse
filmer Eduard Zachariev, een van de suc
cessen van Film International 1978. Cen
traal in de handeling staat een openlucht
feest van eten en drinken aan lange tafels
dat aanleiding wordt persoonlijke proble
men, kleine ambities, onderlinge twisten
en bedekte kritiek op maatschappelijke
onvolkomenheden te lozen.
Aanleiding tot het feest is het in dienst
gaan van een der zonen van de gastheer en
gastvrouw, die de gelegenheid aangrijpen
door royaal uit de bus te komen de uitge-
Woensdag in het DAC, Ripperdastraat
13a (20 uur), donderdag in ’t Plein, tegen
over de Spaarnehal in Schalkwijk (21 uur)
en vrijdag, zaterdag en zondag in Het
Melkwoud (21 uur).
in
Drie door vriendschap en naijver aan
elkaar geklonken pubers, Benji, Hughie en
Bobbie zijn de hoofdpersonen in deze ko
medie van ontwakende liefde, jaloezie en
onvermoede problemen. De omgeving
waarin zich dit alles afspeelt is bekend uit
films als The last Picture Show en Sum
mer of '42 of American Grafiti, een dorpse
samenleving waarin iedereen elkaar kent
en waar de mogelijkheden van afspraak
jes en vrijerijen beperkt zijn. Het scenario
van Eli Tabor en regisseur Globus ontleent
nogal royaal aan genoemde voorbeelden
en probeert niet het eigene aan het Israëli
sche dorpsleven te benadrukken, zodat
een internationaal bnuikbare, bovendien
in het Engels nagesynchroniseerde film is
ontstaan die niet overloopt van originali
teit.
Terwijl Grease met onverminderde aan
trekkingskracht zijn achtste week in Pa
lace is begonnen, start Roxy met een be
scheidener „disco-film”, de Golan-Globus
próduktie uit Tel-Aviv „Lemon Popsicle",
geregisseerd door Boaz Davidson. Gezien
de geringe filmervaring van een klein
land als Israel, valt Lemon Popsicle op
door flair en tempo en het vlotte spel van
de voornamelijk jeugdige acteurs, zodat
een amusent en muzikaal aantrekkelijk
geheel is ontstaan dat handig inhaakt op
de modieuze nostalgie naar de jaren vijf
tig
lukken via een genuurue moordenaar zijn
rijke vrouw Grace Kelly te vermoorden.
teringen bedoeld zijn om hun werk en
leven, de visserij, in stand te houden. An
dere ironische visies op de dreiging van
een betonnen wereld die om ons heen
verrijst, geven Martin Franssen in Jantje
maakt Amok en Mathijs van Duurling in
„Als ik groot ben is de Wereld van mij
waarin de nadruk gelegd wordt op mensen
die zonder hoop leven als werklozen in een
afbraakbuurt en in hun uitzichtsloze situa
tie n^ar druggebruik worden gedreven.
Variatie genoeg dus in een programma
waarin de onervarenheid van de jeugdige
filmers omgezet wordt in de deugden van
spontaniteit en originele aanpak.
Een ander programma dat breekt met de
sleur van het gemiddelde bioscoopaanbod
vindt men in Cinetol I waar de Canadese
film The Rubber Gun draait, vorig jaar
gelanceerd op de Filmweek Arnhem. The
rubber Gun werd gemaakt door een werk
groep van drie, bestaande uit regisseur
Allan Moyle, cameraman Frank Vitale en
scenarioschrijver Steve Lack, die het mi
lieu van druggebruikers en dealers in
Montreal als plaats van handeling koos.
Zij deden daar door hun aanwezigheid als
het ware de film „ontstaan”. Daarbij speel
de Allan Moyle een student in de sociologie
die een proefschrift wil schrijven over het
drugmilieu. Hij wordt door een vriend
geïntroduceerd in de bijna ontoegankelij
ke samenleving van verslaafden, hande
laars en twijfelende softdrugs-verbruikers
en maakt door zijn aanwezigheid onrust
en achterdocht los. Hij wordt uiteindelijk
zelfs als verrader beschouwd als het „nar-
cotica-squad" van de politie krachtdadig
gaat ingrijpen. Zodat Moyle door zijn
vriend verzocht wordt weg te gaan omdat
hij het „milieu" in opspraak heeft ge
bracht.
Het is uiteraard niet uit te maken waar
de authentieke werkelijkheid van de film
begint of eindigt om plaats te maken vooi
fictie. Wel mag men aannemen dat de
Lemon Popsicle: amusant
beeld van jaren vijftig
Op de jeugdmatinees van Palace prijkt
De'Gelaarsde Kat als Krachtpatser en op
die van Studio wordt de Nederlandse film
uit de studio van Henk van der Linden in
Schinnen, „De vrolijke Piraten van Schat-
teneiland” weer in roulatie gebracht.
mensen die meespelen hun rollen uit eigen
ervaring opbouwen en daardoor een na
gespeelde werkelijkheid introduceren die
de bestaande realiteit dicht benadert. Dat
er bij deze vorm van filmen veel aan het
toeval moest worden overgelaten, spreekt
vanzelf, ook al omdat er geen sprake was
van professionele acteurs onder contract,
waardoor het voortdurend mogelijk bleef
dat bij onderlinge ruzies een of meer spe
lers weigerden verder mee te doen.
RCIfU
I ook verantwoordelijk voor Adelbert waar-
I in Cees Linnebank, een mislukte artiest,
I een reeks ingenieuze zelfmoordpogingen
onderneemt maar die zijn leven pas se-
rieus bedreigd voelt als het niet meer zo
I nodig hoeft van hem.
Van Jelle van Doornik is een tendentieu-
I ze documentaire over Scheveningen waar-
I in hij de dynamische badplaats van de
I projectontwikkelaars plaatst tegenover
het wanhopige geloof van de vissersbevol
king die nog altijd hoopt dat de geldinves-
Benji is de schuchtere minnaar die tot
het einde overtroefd wordt door de brutale
en meer ervaren Bobbie, Hughie is de
komische dikke jongen die met sterke ver
halen zijn figuur moet redden. Het drietal
gaat naar de hoeren, doet ervaringen op
bij eert hysterische vrouwelijke sex-mani-
ak. een van de vriendinnetje^ wordt zwna-
ger, er is sprake van een abortus, enfin de
ingrediënten van een dergelijk, niet al te
dramatisch uitgewerkt „Frühlingserwa-
chen" zijn bekend. Dat regisseur Boaz
D;)vidson er niettemin een genietbaar ge-
heel^van heeft weten te maken, bewijst dat
hij het vak wel in zijn vingers heeft en in
staat is straks met een film van grotere
originaliteit en meer allure voor de dag te
komen.
Studio handhaaft zijn programma met
Julia in de avondvoorstellingen en voor
maandagavond en in de nachtvoorstellin-
gen Go West met de Marx Brothers, in
Lido blijft Yeti de verschrikkelijke
Sneeuwman en in Luxor Moord op de Nijl.
Bij het kiezen van een nachtvoorstelling
Villa Zone doet denken aan de vroegere
Tsjechische komedies waarin ook naast
waf maatschappij-kritische opmerkingen
vooral de kleinzieligheid en harteloosheid
van kleine ambitieuze burgers gehekeld
werden. Deze dubbel-kritiek is vólop aan
wezig in de film van Zachariev, die daar
naast opmerkelijk is als internationaal ac
ceptabel product van een onbekende film
industrie.
Villa Zone draait ook 5 en 6 december in
Filmhuis Velsen, Kanaalstraat 257, IJmui-
den om 20.30 uur.
Donderdag kan men in Ontmoetingscen
trum Alpha, C. H. Moensstraat 5, Bever
wijk (20.15 uur) voor het eerst of opnieuw
kennis nemen van de uitzonderlijk mooie
Italiaanse film Una Giornata Particolare
van Ettore Scola. Tegen de achtergrond
van Hitlers bezoek aan Rome (8 mei 1938)
heeft een geëmotioneerde ontmoeting
plaats in een lege flat (iedereen is naar het
feest) tussen Sophia Loren als een afge
sloofde moeder van een groot gezin en een,
omdat hij homofiel is, ontslagen radiore
porter, gespeeld door Marcello Mastroian-
ni.
Een uiterst subtiele film met als geluids
decor de muziek, de brallende toespraken
en uitzinnig gejuich, die de hele dag uit de
verplicht aanstaande radio klinken. Een
film die niemand zich mag laten ontgaan.
rto
te
tin
lenen
,tronae
rf- Scène uit Villa Zone van de Bulgaarse filmer Eduard Zdhariev. (Filmhuis Velsen en
filmhuis Heemskerk)
M Dat onder die resultaten zelfs een vol-
9 waardig product kan voorkomen is een
Oj enkele keer al bewezen door vertoningen
s2jt van een eindexamenfilm op televisie, zoals
onlangs nog Het Eiland van Robinson over
Kj de ervaringen van een patiënt die opgeno-
men is op „intensive care”, een film van
IE Michael Richartz van de eindexamenklas-
tHse 1978. Deze vertoonbaarheid van eind-
l'K examenwerk ook buiten de kring van inti
p mi moet de leiding van City op het idee
gebracht hebben de proef te wagen een
L programma uit dat werk samen te stellen
K en daarmee een publiek te confronteren
dat dan een indruk kan opdoen van toe-
E komstig filmtalent in eigen land.
E Het resultaat van die overwegingen is
n een programma van vijf films, onderling
E geheel verschillend van lengte, inhoud en
E technische afwerking en daardoor vol ver-
H rassingen. Men kan er onder meer Cor van
e Rijn en Henny Alma zien als een echtpaar
E op „dood spoor” voor wie een picknick,
E waarnaar de film is genoemd, bijna fataal
E wordt. Dick Maas regisseerde het echt-
Ka paar. Deze veelbelovende beginneling is
»X X«
■o
311