Van de Merwe moet zwijgen over STEMRA Orlando Kwartet mist ruimte tot ontplooiing m toonaanqever Concertagenda voor 9 jazz, rock en show NU West Nederland krijgt U de rente die U toekomt! Bij de spaarbank Informatieve boek wint terrein op fictionboek riutAfpQQfbank een bank van deze tijd Het dier knap gekarakteriseerd evolutiebeelden van Schepp JOHANNES IHli 5.” T INVENTIVITEIT EN FRISSE IDEEËN BIJ EX-ZANGER GENESIS Te weinig gelegenheid om te repeteren Expositie in De Waag laat geïsoleerde religieuze thematiek zien Dat betekent: méér rente op Uw geld. De Nutsspaarbank West Nederland heeft voor al haar rekeningen een unieke renteberekening: de rente gaat in op de dag na storting en eindigt op de dag voor opname. De Nutsspaarbank West Nederland gebruikt dus niet de veel toegepaste half-maandelijkse methode, waarbij U in het ongunstigste geval over iedere opname of storting bijna een halve maand rente mist. -,w M— i uue/t nodoriond 20 KUNST DECEMBER 19 7 8 VRIJDAG 1551 onika 'si 'es f 12 en f3.95 95 Tuk sitting aten zen. nn f 14,90; ttebar, baar en Ibaar :ken e eet* 21 riem ag JOHAN VAN KEMPEN JOHANNES SCHEPP onaal prijs. AMSTERDAM. Later op de avond, was er gisteren een feestje in de Spiegel zaal van het Amsterdams Concertgebouw. Het Orlando Kwartet werd hier in de bloemetjes gezet en warm toegesproken door Eric Jurgens, die namens de NOS verklaarde dat het een eer was voor de omroep, schutspatroon te mogen zijn voor deze strijkersgroep. Aanleiding was een interview in het Vrije Volk waarin de schrijver, die onlangs uit het Stemra-bestuur moest verdwijnen, zichzelf had beschreven als „het enige niet-corrupte bestuurs lid”. De stichting voelde zich door deze aantijging in eer en goede naam aangetast. Gabriel zelf bezon zich op wat hem te doen stond, haalde een goeddeels Ameri kaanse band bijeen en zette zijn nieuwe composities op een tweetal ongetitelde al bums. De muziek die hij na het afscheid van Genesis voortbracht, had weliswaar een zelfde symfonisch kader, maar had om verschillende redenen toch iets bijzonders die het onderscheidde van alle mogelijke soortgenoten. Kort geleden was Gabriel de ster in een live uitgezonden festival van het Westduit- se tv-programma Rockpalast, een ook in ons land (dankzij de kabel-tv) steeds dich ter bekeken programma. Peter toonde zich een innemende persoonlijkheid, een voor treffelijk acteur en uitvoerder van zijn eigen, van een scherpe observatiezin getui gende teksten en een gastheer aan wiens verregaande gastvrijheid je maar moeilijk kan ontsnappen. Donderdagavond, na het enige concert dat Gabriel in ons land en wel in de Amsterdamse Edenhal gaf, moesten deze conclusies nog verder wor den aangescherpt. ten bovendien niet af zoals in Genesis gebeurde. Neem nu alleen het begin van de show. Opeens zit ie daar in het volle licht achter de toetsen, terwijl je hem in het beste geval voor een technicus had gehouden. Het licht gaat ook niet uit, de spot niet aan. Gabriel steekt van wal, hangt een scheme- rig-ludiek betoog op over zijn grote mees ter en inspirator, die vanavond de moeite heeft genomen om bij het concert aanwe zig te zijn en introduceert dan drie tellen later een buitenmodel teddybeer als zoda nig. Niet alleen rekent Gabriel op deze wijze af met de semi-religieuze poespas die vele artiesten vandaag de dag te kennen geven, maar hij maakt zichzelf net zo goed het mikpunt van schalkse spot door zijn relatie met goeroe teddy te illustreren aan de hand van een vertederend kinderliedje. „Me and my Teddy bear, we got no Hair, but we don’t care”. Ik vind hét getuigen van grote klasse en zin voor avontuur. Bij tijd en wijle ervaar je bij Gabriel practisch dezelfde theatrale vaardigheden als bij Kevin Coyne, al is diens podium act grimmiger en minder onstuimig en humoristisch. Gabriel heeft bovendien een uitgesproken zucht naar avontuur. Niets is hem te gek Je zou hem Veel van zijn muziek vertoont een zekere verwantschap met die van Bowie, laten een zelfde balans horen tussen synthesi zers en scherpe, bijtende tonen zoals de gitaar van McGinness of de stick van Le vin die kan produceren. Voeg daarbij de balans, de hechtheid van het geheel en een groot gevoel voor muzikaliteit en je hebt een van de beste concerten die dit jaar hebben plaatsgehad. Een lust voor oor en- - oog, want de belichting is bij dat al ook hog.l eens af. •ü- Een voorbeeld van Gabriels zin voort avontuur; hij zet het publiek in het zonne tje en maakt aldus contact. (Foto Lex van Rossenf;. betreffende strijkers kon optekenen, is het een groot probleem om in de huidige om standigheden tot het gewenste aantal repe tities te komen. Aannemende dat de eerder geciteerde uitspraken van mr. Jurgens ernstig zijn gemeend, dan heeft de NOS haast wel de verplichting om via financiële steun een werkklimaat te scheppen waarin dit kwartet zijn grote mogelijkheden opti maal kan gaan exploiteren. Want hoe overtuigend dit Amsterdamse feestconcert van het Orlando Kwartet ook heeft geklonken en hoe intens-muzikaal zowel Brahms’ opus 51 nr. 2 als het kwar tet van Ravel ook zijn voorgedragen, om van de buitengewoon aangenaam verras sende Haydn-toegift uit diens opus 54 nr. 2 nog maar niet te spreken; het is voor mij zéker, dat er nog niet uitkomt wat er in zit. Daarom was de achtergrondinformatie in dit geval zo waardevol. Wanneer de leden van het Orlando Kwartet de gelegenheid krijgen om - de handen geheel vrij voor dit doel - hun samenspel nog verder te perfectioneren, hoeft het niet bij de aanmoediging van een prijstoekenning te blijven, maar wordt al les wat nu al grote kwaliteit heeft maar een nog grotere belofte inhoudt, pas volledig werkelijkheid. Dan wordt het Orlando” zelfs zonder enige twijfel internationaal topniveau. Het samenspel verloopt nu al moeite loos, de artistieke voordracht is het pro- dukt van duidelijke onderlinge overeen stemming en de goed gemengde klank is delicaat en innemend. Bij frequentere sa menwerking zou de somtijdse overheer sing van de primarius en de overbeschei- denheid van de cellist tot een totaal dyna misch evenwicht met de middenstemmen kunnen leiden, de interpretaties nog ver diept en het instrumentaal-technisch ver loop nog briljanter kunnen worden. Een op dit concert opgedane zekerheid die mijns inziens de NOS tot verdere stap pen verplicht dan het organiseren van dit, overigens zeer geslaagde, muzikale feestje. p 'S »s J lood (live) Bt. itest hits times a po Tussen 1975 en het eerste halfjaar van 1978 is het marktaandeel van fictionboe- ken teruggelopen van 66 percent naar 56 percent en de non-fictionboeken stegen op de markt van 34 percent naar 44 percent. In de algémene bibliotheken wordt echter meer en meer uitgeleend op het gebied van fiction In 1976, toen in de boekwinkels 325 duizend exemplaren minder aan romans, detectives en andere fictionboeken wer den verkocht dan in het jaar daarvoor, leenden de bibliotheken 12 miljoen van dit soort boeken méér uit. De CCPNB gaat, toch een beetje be zorgd om deze ontwikkeling, extra actie voeren voor het leesboek Het nieuwste Boek van de Maand, „Je weet niet wat je leest”, dat vanaf 7 december een maand lang verkrijgbaar is voor 18,50 gulden, is hiervan een voorbeeld. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Nederlanders zijn de afgelopen drie jaar tien percent meer in formatieve boeken gaan kopen. Volgens de Stichting Speurwerk Betreffende het Boek van de Commissie Collectieve Pro paganda voor het Nederlandse Boek (CCPNB) gaat deze verandering in het koopgedrag ten koste van het fictionboek. in casu het literaire boek. AMSTERDAM (ANP). De tekst schrijver Jaap van de Merwe mag het bestuur van de auteursrechtenstich ting STEMRA niet meer in woord en/of geschrift van corruptie be schuldigen. Dit heeft de president van de rechtbank in Amsterdam, mr. W. J. Borgerhoff Mulder, donderdag bepaald naar aanleiding van een kort geding dat de stichting STEMRA te gen Van de Merwe had aangespan nen. )-21 00 uur Ing 4 Hoewel Gabriel zich makkelijk behelpen kan met een Edenhal die dankzij een ver plaatsbaar podium tot tweederde van de grootte was teruggebracht en daarentegen zijn vroegere kornuiten niet vreemd meer opkijken als Genesis in ons land zo’n tien duizend bezoekers per concert treft, is de toekomst aan Peter. Niet alleen beschikt hij over een band die over veel meer per soonlijkheid beschikt dan de met huur- krachten uitgeruste Genesis, maar gitarist Sid McGinness, bassist Tony Levin, drum mer Jerry Marotta, toetsenman Larry Fast en saxofonist-organist Timmy Capello remmen Gabriel in zijn gedurfde activitei- Wat is namelijk het geval: de NOS vaar digde het Orlando Kwartet - waarvan drie van de vier leden in de radio-orkesten zitten - af, om ons land te vertegenwoordi gen op het internationale concours voor kwartetspel, in Helsinki, van de Europese Radio Unie. Met concurrenten uit acht landen, waarbij de Russen de gevaarlijk ste mededingers waren, werd door het Orlando Kwartet de eerste plaats bereikt. Anderhalve maand na de prijsuitreiking kreeg dan nu de viering van dit heuglijke feit zijn beslag. Uiteraard na een recital door dit internationaal in de publiciteit komende kwartet in de Kleine Zaal. Al bestaat het Orlando Kwartet nog maar tweëeeneenhalf jaar; op de Neder landse podia is het al geen onbekend en semble meer. Bovendien was dit voortva rende strijkers vier tal al eerder in het nieuws, doordat slechts luttele maanden na het ontstaan van de formatie, in 1976, een Italiaans concours werd gewonnen Nu is het merkwaardige van dit „Neder landse” kwartet, dat de leden ervan vier buitenlandse nationaliteiten vertegen woordigen. De primarius, Istvan Parkanyi is een Hongaar, de tweede violist Heinz Oberdorfer een Duitser, de altist Ferdi nand Erblich een Oostenrijker en de cellist Stefan Metz een Roemeen. De voor hun kwartet gekozen naam was een eerbetoon aan de lage landen waar de meeste van deze musici hun toevlucht zochten en een tweede huis vonden. Orlando is namelijk de voornaam van de zestiende-eeuwse (Zuid-)Nederlandse componist Lassus. Of tewel voluit; Orlando di Lasso. De altist van de vier Orlando’s is werk zaam in Keulen. En naar uw recensent tijdens de receptie uit de monden van de Schepp, die in 1938 in Aken werd gebo ren en de Tweede Wereldoorlog dus nau welijks bewust heeft meegemaakt, neemt volgens zijn eigen zeggen met zijn religieu ze thematiek een geïsoleerde plaats in de Duitse kunstwereld in. Er wordt inder daad thans weinig aandacht aan dit onder werp besteed, maar waarschijnlijk ligt dat ook aan het feit dat de religie als zodanig voor de meeste kunstenaars allang geen voedingsbodem meer is. De Duitse avant garde zoals die zich de laatste drie a vier jaar manifesteert, is in zekere zin wel realistisch of, zo men wil figuratief georiënteerd, maar ze ontwik kelt zich veel meer in een expressionisti sche richting (Baselitz bijvoorbeeld) of in de zogenoemde nieuw-realistische richting (het D-Realismus waarvan Klaus Vogelge- sang, Wolfgang Petrick en Peter Nagel vertegenwoordigers zijn). Komen we op het punt van een vergelijk qua maatschappelijk engagement dan is een overeenkomst met Peter Nagel vrij duidelijk. Vooralsnog staat Schepp echter op losse voet met deze moderne stromin gen en zoekt hij een eigen beeldtaal. Ook de oriëntatie die Johannes Schepp in de kunsthistorie heeft gemaakt, sluit al nauwelijks aan bij wat thans de voorkeur heeft. We moeten de sleutel tot zijn werk zoeken in de historische invloeden die Schepp heeft ondergaan en die hij zelf vaak duidelijk citeert in zijn bladen. Zijn verwijzingen naar renaissancistische mo- La Chiffonie, een toonaangevende Franse groep die het tot haar taak rekent om traditionele Franse muziek in leven te houden, verzorgt zaterdagmiddag een op treden in het literair café Het Melkwoud aan de Zijlstraat 63 te Haarlem. Het con cert duurt van 15 tot 18 uur. La Chiffonie stelt zich in de praktijk niet te puristisch op. haast de Jules Verne van het concertpodi um kunnen noemen. Zo- gaat hij na de kinderlijke introductie op zoek naar zijn begeleiders, die gekleed als science fiction- achti^e mannetjes en uitgerust met sterke lampen vanuit de dan donkere zaal op het podium afkomen. Een sfeervolle stunt. Zo schuwt Gabriel het monotone en haast „minimale” geluid niet in het dramatisch gebrachte Exposure. Nog opvallender krijgt zijn lef gestalte in de weergave van een nog niet voltooide compositie; door Peter „de nieuwe met het korte eind” genoemd. Welke andere groep durft zoiets binnen het rockkader? Zappa? De vroegere Soft Machine? Wellicht, maar dat zijn dan wel musici die wortelen in de improvisatie en de jazz. Maar ook als Ga briel c.s. zich beperken tot het bekende repertoire, dan blijft het genieten van in ventiviteit en frisse ideeën. tieven, uitgebeeld door de Noordeuropese meesters als Dürer en Holbein laten zien dat Schepp na zijn passie-cyclus aan zijn realistische stijl een degelijke onderbouw heeft willen geven. Van Dürer heeft Schepp de opvatting overgenomen dat de mens voortdurend centraal moet worden gezet, echter wel geplaatst tegenover een altijd aanwezig Godsbesef. Van daar is het nog maar een kleine stap naar het aange ven van de evolutie, hetgeen ook door Schepp wordt gedaan. Hij plaatst de mens in zijn evolutie, in veel gevallen ook in zijn relatie tot de natuur met als haar voor naamste vertegenwoordiger het dier. Zijn de etsen uit de passiecyclus nog op te vatten als zinnebeelden waarin geweld en eenzaamheid, dood en leven een over wegende rol spelen, in de op de evolutie geïnspireerde bladen is de thematiek uni verseler, tijdlozer uitgebeeld. Johannes Schepp hanteert in deze etsen en ook in de tekeningen (in gemengde techniek) een realisme dat verder reikt dan het weerge ven van de oppervlakte van de dingen. De dierkoppen en figuurportretten worden transparant tegen elkaar gezet, ze vloeien in elkaar over en vormen als zodanig weer nieuwe expressies. Dit in elkaar schuiven van de vormen op verschillende niveaus bereikt soms een grote spanningskracht. Schepp is in staat een psychologische verklaring aan het dierlijke karakter te geven dat zich vaak goed laat rijmen met de menselijke mas- Perspective, Humdrum, D.I.Y., Waiting” for the big One (waarin Gabriel dankzij- - een zender-microfoon van achter uit da?, zaal zong) en Mother of Violence zijn de~ hoogtepunten in dit concert, waarin ook - het voorprogramma The Shirts erkenning^ heeft weten af te dwingen. JOHN OOMKES~ kers waarachter hij een bepaalde inhoud laat opdoemen. Ook als dat laatste niet gebeurt en de mens zelfs in een tekening of ets afwezig is, is het opvallend hoe Johannes Schepp tot een karaktertekening van zijn dieren weet te komen. Hij beeldt graag agressieve roof dieren uit die in ieder vezeltje van hun huid (en vacht) van gespannenheid op hun prooi getuigen. Panters, vogels, honden laten zien dat Schepp ze intens moet heb ben bestudeerd om hun karakteristieke trekken zo overtuigend neer te zetten. Ook in een ander opzicht heeft Schepp de re naissance bestudeerd. Dat ligt voorname lijk op het ambachtelijke vlak: hij drukt zelf om het proces van het begin tot het einde te kunnen beïnvloeden. Zo ontstaan er allerlei bladen waarin zowel geëtst al^ getekend wordt en sommige hebben zelfs* een collage-achtig effect. Schepp weet ie- dere keer de verschillende technieken op- harmonische wijze bijeen te brengen^ daarmee een bewijs gevend dat hij het val£' verstaat. (De expositie, die onder auspiciën staat van Kunst Zij Ons Doel, duurt tot en meL. zaterdag 16 december en is op dinsdag tot en met zondag van 14-17 uur toegankelijk. De opening zal zaterdagmiddag om 15 uur worden verricht door Minne de Vries). CEES STRAUS' HAARLEM Twee jaar geleden bracht de Duitse kunstenaar Johannes Schepp, die tot dan toe in een abstract- kubistische stijl met Picasso- en Léger- invloeden had geschilderd, een bezoek aan het voormalige concentratiekamp Bergen Belsen. De emoties die hij daar onderging, waren zo hevig dat hij ze na thuiskomst direct in beelden moest ver werken. Zijn abstracte stijl van schilde ren bleek hem echter niet meer van dienst te zijn, de enige manier van werken moest een figuratief-beeldende taal worden. Dat heeft geleid tot een cyclus van een groot aantal etsen die hij Die Passion noemde en waarin een Christusfiguur op zijn lij densweg door de moderne wereld alle sporen van geweld ondergaat. Vanaf dat moment heeft Johannes Schepp steeds in een realistische trant gewerkt waarvan de neerslag vanaf komende zaterdag in ge bouw De Waag (Spaame hoek Damstraat in Haarlem) is te zien. Deze blanco opstelling zal bij de lezers» naar de CCPNB hoopt, de wens doerj groeien om de boeken van auteurs die zij zo leerden kennen ook te kopen. De CCPNB zal in 1979 ook met andere, activiteiten het fictionboek ondersteunen. In vijf opinieweekbladen wordt aandacht» besteed aan prozadebuten, poëziebundels: en essays, die doorgaans slechts een kleine' oplage bereiken. Boekhandelaren zullen met een vignet herkenbaar zijn als zij dit» soort „boeken van de bovenste plank” o voorradig hebben. Dit dikke, mooi gebonden „leesboek" is'; volgens de samenstellers Jojanneke Claas sen. Louis Ferron en Max van Rooy eer£ min of meer complete doorsneebloemle-- zing van wat de Nederlander leest. Uit/ ruim 100 Nederlandstalige uitgaven, die in de boekhandel verkrijgbaar zijn, hebben., zij teksten gehaald die representatief zijrr; voor een genre van de literatuur of de-, lectuur. Het is de bedoeling dat de lezer'; „lekker verdwaalt” tussen geweld, sex< liefde, tragiek, bezinning, geluk en onge' luk zonder te beseffen wie de auteur vair- het fragment is. De schrijvers staan niet- vermeld bij de fragmenten, maar kunnerr na enig speuren worden teruggevonden- achter in het boek. I* W f’Z'-’l 11 nn, ■A De drie samenstellers van het nieuwe Boek van de Maand bekijken het eerste exemplaar. Van links naar rechts Max van Rooy, Jojanneke Claassen en Louis Ferron. Peter Gabriel als de Jules Verne van ’t concertpodium AMSTERDAM. Toen zanger Peter Gabriel drie jaar geleden de Engelse symfoni sche rockgroep Genesis verliet, was dat een beslissing waar maar weinigen vrede mee konden hebben. Aan het eind van het jaar 1978 kijken we er wat meer genuanceerd tegen aan en zijn we zelfs geneigd zijn daad als wijs te beschouwen. Genesis paste zich zelf soepeltjes aan bij het vertrek van haar geliefde, extravagant geklede voorzanger aan en werd immens populair. ■f-r «5 -1 P- V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21