Galerie Klein geopend onder grote drukte in galerie De Appel Ontvreemde Aanmelden voor Grote aanwinst Romantisch theater voor Historisch van pure schoonheid Museum PO elpees in de handel EEG-Jeugdorkest voor 12 december WAARIS OOSTENRIJKS GELD GOEDKOOP? Feministische kunst OP HET OOSTENRIJKSE OR. komende exposides «■I Internationale manifestatie duurt twee maanden Mgbou Mines met twee producties in ons land MET DE GIROBETAALKAART KOSTVREEMD GELD NIKS EXTRA. Eigen ervaringen betaalkaart^ 19 7 8 ZATERDAG DECEMBER KUNST 13 y 3 1 05/ooö rekening afgeschreven, omgerekend tegen de dan ,x geldende koers. postgiro en rijkspostspaarbank SS9fl Achterop elke betaal kaart staat hoeveel vreemd geld u in uw vakantieland kunt opnemen. Neem dus voldoende girobetaalkaarten mee naar de wintersport. Of vraag tijdig een extra set aan. Gaat ti naar de sneeuw? Neem dan wat girobetaal kaarten mee. Want op elk Oostenrijks postkantoor krijgt u contant Oosten rijks geld. U hoeft bij verzilvering van uw giro betaalkaarten geen enkele provisie of kosten te betalen. Da’s pure winst. Alléén het opgenomen bedrag wordt van uw post- 1 Lt>o«ou°£ (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De kunstliefheb bers en in het bijzonder de Haar lemse kunstenaars hebben spon taan en enthousiast gereageerd op de komst van de nieuwe Galerie Klein aan de Krocht. In groten getale waren ze gisteren op de openingsavond aanwezig en ver oorzaakten daarmee een drukte zoals die in het Haarlemse kunst- wereldje sinds lange tijd niet meer is voorgekomen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „In de huidige generatie zijn er meer professionele kunstenaressen dan ooit tevoren in de geschiedenis”. Met deze conclu sie opent het programma van Feministische Kunst-Internationaal, een twee maanden durende manifestatie, die zich tot eind januari in Amsterdam afspeelt. III» j A de KO VAN LEEUWEN tzal. t op TH G d 08 van zo’n voorstelling ligt in de oprechtheid ervan. Dressed like an Egg, waarin prima mu ziek van Philip Glass gebruikt wordt, mu ziek die uitnemend de fin de sièclesfeer ondersteunt, is op 3, 5, 6 en 7 december in Mickery te zien om 20.30 uur; op 1, 2, 8 en 9 december om 19.00 en 22.00 uur. Op 12,13 en 14 december ook nog in de Rotterdamse Schouwburg. De voorstelling The Lost Ones komt alleen in Rotterdam en wel in het Piccolo theater op 15, 16 en 17 december, aanvang 20.30 uur In het Kasteel van Deurne is tot 10 december een tentoonstelling te zien van werken van kunstenaars, die behoren tot de zogenaamde Ecole de Paris, zoals Mare Chagall, Bernard Duffet, Ossip Zadkine en Pieter Wiegersma. Het onderzoek van grotten en holen in bergen of in de aardkorst is het onderwerp van de tentoonstelling „Wereld in duister nis”, die van 2 december tot en met 28 januari is te zien in het Museum voor het onderwijs in de Hemsterhuisstraat te Den Haag. Met foto’s, tekeningen, gesteenten, mineralen, biologisch materiaal en de uit rusting van een grotonderzoeker of speleo loog zal de expositie een beeld geven van de speleologie als wetenschap en als sport. In het Arnhems Gemeentemuseum is uit museale en particuliere collecties een expositie samengesteld van het werk van Dirk Nijland die in de periode van 9 de cember tot 5 februari is te zien. De schilder en graficus Dirk Nijland (1881-1955) laat in zijn werk de menselijke bedrijvigheid zien in de steden en langs het water van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden. Da gelijks toegankelijk van 10-17 uur, op zon en feestdagen van 11-17 uur. In hetzelfde museum loopt een expositie onder de titel De zachte glans vart lak (tot 8 januari) die een overzicht geeft van de Aziatische lak- techniek (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Er zijn enige dui zenden platenalbums in de handel die afkomstig zijn van diefstal. In een paginagrote advertentie in het weekblad „Muziek Beeld Info" waarschuwt Reader’s Digest Amster dam dat ieder die deze albums ten verkoop aanbiedt, schuldig is aan het handelen in gestolen waar. Arent Arentsz. leefde van 1585 (1586?) tot 1631. Over zijn Amsterdamse levens loop is wel het een en ander bekend, maar het is bijvoorbeeld onbekend wie hem on derricht in de schilderkunst heeft gegeven. Hij neemt binnen de Hollandse schilder kunst wel een bijzondere plaats in, omdat hij de eerste was die ons polderlandschap in beeld heeft gebracht. Het thans aange worven ijsgezicht dient te worden geda teerd tussen 1620 en 1630. Dit schilderij uit Nederlands bezit ging door vererfing naar het buitenland. De bejaarde eigenares, Nederlandse van af komst, stelde er veel prijs op dat het werk op den duur terecht zou komen in het Amsterdams Historisch Museum. Om dit zeker te stellen is het thans reeds aange kocht, hoewel het voorlopig als bruikleen in haar woning blijft hangen. Tot en met 7 januari 1979 kan het publiek echter de nieuwe aanwinst al bezichtigen in zaal 17 van het museum aan de Kalverstraat. 25. 28. zige 33. in 39. van in ing- >lot- lits- ta- 56. ian; eel- 64. irde 71. ers. 77. lid- snt; Feministische kunst: wat moet je eron der verstaan, wanneer en waarom is kunst styleerd. Zo krijgt bijvoorbeeld de vrijage in Colettes boudoir juist doordat de acteur en de actrice elkaar nauwelijks aanraken een heel beschaafd maar toch intens ka rakter. Wel sensueel, beslist niet ordinair of vulgair. Een prachtige vondst is het vullen van een badkuip, een scène die enkele minuten vergt, maar die in z’n een voud ook al weer van grote schoonheid is. Door een uitgebalanceerde compositie van tekst en vormgeving is deze voorstel ling een puur voorbeeld van zachte eroti sche romantiek, een ode aan de vrouw zonder eerloze valsheid. Het lijkt een plei dooi voor het vrouwelijke, zonder dat er sprake is van pamflet-theater. De kracht feministisch? Een paar definities: „Kunst van vrouwen die, vanuit een veranderend bewustzijn, vorm proberen te geven aan hun eigen kijk op de maatschappij". Vol gens een kunsthistorica kan feministische beeldende kunst worden omschreven als „beeldende kunst, waarin een feministisch standpunt tot uitdrukking wordt gebracht en/of beeldende kunst die zich bezighoudt met de sociale positie van de vrouw". a drastisch hebben teruggedrongen. Galerie Klein zal er overigens niet onder leiden De platen zijn afkomstig van een partij die door Reader’s Digest Ame rika zou worden vernietigd. De reden daarvoor was, diat de platen of be schadigd waren, of niet meer werden verkocht. Op weg naar het Ameri kaanse vernietigingsbedrijf zijn de al bums ontvreemd. Een Nederlandse importeur, van wie de heer P. Lem, product-manager van Reader’s Di gest Amsterdam de naam in dit stadi um liever niet noemt, heeft naar alle waarschijnlijkheid een deel van de partij „misschien in eerste instantie te goeder trouw", aldus Lem ge kocht en aan de detailhandel aange boden. De platen zijn reeds in diverse zaken aangetroffen. Een ander deel van de partij zou in de lokale Ameri kaanse markt zijn „weggedrukt" Reader’s Digest dringt er krachtig op aan de albums onmiddellijk uit de handel te nemen. Als na 1 december deze platenalbums toch nog in de ver koop blijven, dan gaat Reader’s Di gest gerechtelijke stappen onderne men. De platen bevatten alleen niet-Ne- derlands en nogal verouderd repertoi re, onder andere van Andy Shaw en Bert Kaempfert. Uitgeverij Reader’s Digest koopt voor het uitbrengen van platen de rechten op van platenmaat schappijen als CBS en EMI. Overwogen wordt ten slotte tegen de Nederlandse importeur een kort geding te beginnen. Het definitieve besluit daartoe hangt af van een na der onderzoek door de Amsterdamse firma. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Voor jeugdige, vergevor derde instrumentalisten in de leeftijds groep 14 tot 22 jaar bestaat ook in 1979 de mogelijkheid deel te gaan uitmaken van het EEG-Jeugd Symfonie Orkest. Evenals het afgelopen jaar het geval was, zal Clau dio Abbado die verbonden is aan de Scala van Milaan en het London Symphony Or chestra, het ensemble leiden. Tot 12 december aanstaande kunnen jeugdige kandidaten zich via het Centraal Bureau van de stichting Jeugd en Muziek, Roemer Visscherstraat 42, 1054 EZ Am sterdam (tel. 020-16.37.01/16.43.54) aanmel den voor de Nederlandse audities. De voorronden zullen in Utrecht op 3 en 4 januari worden gehouden, waarna de eindronde op 22 en 23 januari definitieve schifting zal opleveren. Na de formatie van de nieuwe editie van het EEG-Jeugd Symfonie Orkest zal het ensemble onder meer de Zevende Symfo nie van Bruckner, een van Beethovens pianoconcerten (met Maufico Pollini als solist) en een symfonie van Brahms of Schubert instuderen tijdens een repetitie periode in Italië vanaf 25 juli 1979. Een Europese concertreis volgt daarna vanaf 8 tot 21 augustus. Het jeugdorkest zal onder meer in Londen, Kopenhagen, Salzj burg en Brussel optreden. De beschermheer van het orkest, de oud- premier van Groot-Brittannië Sir Edward Heath, zal net zoals afgelopen jaar het geval was een aandeel hebben in de te geven concerten. Zoals bekend is hij een enthousiast amateur-dirigent, die zelfs kort geleden het licht deed zien aan een boek over zijn muzikale ervaringen. Assis tent van Abbado zal tenslotte de Engelse dirigent James Judd zijn. Dat programma omvat onder meer een panel-discüsSie tussen feministische kun stenaressen, een documentatietentoonstel- ling, een videotentoonstelling en een aan tal „performances", een begrip dat blijk baar niet voldoende omschreven kan wor den door een letterlijke vertaling, en dat derhalve aangekondigd wordt als „een op treden in levende lijve, een regelrechte confrontatie van kunstenares met pu bliek" (letterlijk kan perfomance vertaald worden als op- of uitvoering, vertoning, voorstelling, spel). Het merendeel van de activiteiten speelt zich af in de Amster damse galerie De Appel, van stichting De Appel die pieuwe vormen van beeldende kunst in Nederland wil tonen. Het begrip „feministische kunst" is nog jong, de discussie erover is in Nederland pas een paar jaar geleden op gang geko men. Uit de allereerste activiteiten op dit gebied is, onder andere, de stichting Vrou wen in de beeldende Kunst gegroeid die, zeer kort gezegd, de specifieke problemen van vrouwelijke beeldende kunstenaars „boven tafel” wil brengen en herkenbaar maken. Deze stichting ziet zichzelf in de eerste plaats als een emancipatiebewe ging, die niet los te denken is van de huidige vrouwenbeweging, met als doel stellingen: het strijden tegen de achterstel ling van vrouwen in de beeldende kunst, het creëren van betere mogelijkheden voor deze vrouwen om op hun vakterrein naar buiten te treden, het opruimen van het traditionele „vrouwbeeld” dat ook hier nog altijd geldt en het organiseren van activiteiten betreffende feministische kunst uit binnen- en buitenland, zoals dat in de komende weken in Amsterdam ge beurt jps- iuy- St- uis- rian eer; 47. raat ind. S Me len van ers- 4- Scène uit Dressed like an Egg. gespeeld door Mabou Mines uit New York. (Foto Bob van Dantzig) SBK-beheerster Jannie Sipkes Werd door Dick Couvée naar voren geschoven als een van degenen die in Haarlem attent reageert op nieuw talent. Bij Galerie Klein raakte ze in gesprek met de schil ders Ben Glas (midden) en Pier Baton. AMSTERDAM. - In samenwerking met de dienst van de gemeentelijke kunstge bouwen Rotterdam heeft Mickery de Amerikaanse theatergroep Mabou Mines voor enkele weken naar Nederland ge haald. Mabou Mines, die met verschillen de produkties al eerder in Mickery te zien is geweest, speelt twee stukken \n ons land. Het eerste is Dressed like an Egg, waarvan donderdagavond in het Amster- i damse theater de eerste voorstelling werd gegeven; het tweede is een interpretatie van Samuel Becketts stuk The lost Ones 1 (Le Dépeupleur) uit 1966. Dressed like an Egg is geïnspireerd op 1 de Franse revuedanseres, actrice en schrijfster, Colette, die van 1873 tot 1954 j moet hebben geleefd. Colette móet een kleurrijk, zij het geen gemakkelijk leven hebben gehad. In een periode vol roman tiek moet zij haar verschillende talenten zo hebben gebruikt, dat zij haar tot een zelf standig en onafhankelijk leven brachten. Mabou Mines heeft onder leiding van Joanne Akalaitis voor Dressed like an Egg geput uit een zevental boeken van Colette, die een sterk autobiografisch karakter dragen. Van balang is daarbij vooral de zorgvuldige vormgeving, waarmee een hoofse, zeer romantische sfeer wordt op geroepen. Er wordt gebruik gemaakt van rijk neerhangende draperieën in verschil lende zachte kleuren en motieven en van schelpvormige voetlichten. In een hand omdraai kunnen verschillende lokaties worden aangegeven, waarmee soms een verrassend mooi toneelbeeld ontstaat. Hoogtepunten daarvan zijn de verstilde strandscène en de boudoirscène. Joanne Akalaitis laat met nog twee actri ces en twee acteurs een voorstelling zien die vooral visueel van grote schoonheid is. Prachtige tableaux vivants van rond de eeuwwisseling in een opmerkelijk estheti sche belichting, soms helder van kleur, een andere keer weer in zacht gedempte toon. De kostuums beantwoorden evenzeer aan de romantiek van toen. Het geheel wordt gespeeld in een symbolisch realistische stijl. Als er gebruik gemaakt wordt van mime, dan gebeurt dat heel zuiver en ge- Christhilde Klein begroet de drie exposanten waarmee ze haar nieuwe galerie inzet. Naast haar, van links naar rechts Marinus Fuit en Jan Verburg. beiden Haarlemse kunstenaars, Dick Couvée, directeur van het Frans Halsmuseum en Kees van Renssen, Fries keramist. In het programma van Feministische Kunst-lnfërnationaal wordt nog een aan tal definities aangereikt, zoals: „Feministi sche kunst onderscheidt zich van andere door vrouwen gemaakte kunst door het kritische, meer strijdbare, en met de vrou wenbeweging geëngageerde karakter”. Herkenbaar dus aan, bijvoorbeeld, het zich afzetten tegen geldende opinies over vrouw en vrouw-zijn, het zichtbaar maken en aanvallen van rolpatronen, het zoeken naar eigen inhouden en vorihen, technie ken en materialen. Met „een feministische werkwijze" bedoelt men in de beeldende kunst het gezamenlijk werken van kunste naressen aan één werkstuk, of het (vanuit een feministische opstelling) werken met een publiek, vaak door middel van nog jonge technieken als video en het eerder genoemde begrip „performance". Een paar grepen uit het programma van Feministische Kunst-Internationaal: op 10 december is er (vanaf 1 uur ’s middags een panel-discussie in de aula van het Stede lijk Museum in Amsterdam. In galerie De Appel (Brouwersgracht 196) wordt van 8 tot 16 december een documentatietentoon- stelling over feministische kunst vanaf 1965 gehouden: boeken, tijdschriften, pamfletten, foto's, affiches. Gedurende de ze week werken er binnen- en buitenland se kunstenaressen met film en video. Het is de bedoeling dat de tentoonstelling femi nistische kunst in het najaar vari 1979 door Nederland op tournee zal gaan. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het Amsterdams His torisch Museum heeft de hand weten te leggen op een zeer belangrijk schilderij uit de vroeg-zeventiende-eeuwse Holland se School. Het betreft een 54 cm hoog en een meter breed paneel van de hand van de Amsterdamse kunstenaar Arent Arentsz, die een wintergezicht op het IJ met talrijke figuren op het ijs en het profiel van Amsterdam in het verschiet heeft afgebeeld. Het werk is voor het museum van groot belang omdat het een vrijwel uniek gezicht op de vroeg-zeven tiende-eeuwse stad geeft. ’«wii Tot 14 januari wordt in het Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden de ten toonstelling „Belicht verleden. Fotografie in Nederland van 1839 tot 1920" worden gehouden. Dit gebeurt ter gelegenheid van het vijfentwintig jarig bestaan van de af deling geschiedenis van de fotografie van het prentenkabinet van de Leidse universi teit. De tentoonstelling heeft tot doel,een' inzicht te geven in een paar belangrijke aspecten van de geschiedenis en de ont wikkeling van de fotografie in Nederland. 9234567 Kwaliteit in viervoud bijeen: Ronald Ruseler, Kees Bierman. Margreet Bouwman en Fred Benjamins (van links naar rechts) bediscussiëren récente ontwikkelingen in de kunst. Stralend middelpunt van dit alles was Christhilde Klein die Haarlem hiermee weer een professionele galerie heeft be zorgd. In de eer moeten natuurlijk ook de drie exposanten delen: de Haarlemse schilders Marinus Fuit en Jan Verburg alsmede de in Friesland woonachtige ke ramist Kees van Renssen die elk met bij zonder sterk werk de aandacht vragen. Dick Couvée, directeur van het Frans Halsmuseum, stak Chris Klein in zijn ope- ningstoespraakje een riem onder het hart waar het in Haarlem de belangstelling voor de kunst betreft, een interesse waar aan het in het verleden nogal eens heeft ontbroken. Hij vond dat een kunstenaar om in Haarlem succes te hebben minstens meta-, fantastisch- of magisch realist moest zijn om je werk goed te kunnen verkopen In een handig opgezet betoogje plaatste Couvée het drietal kunstenaars in een van deze stromingen zodat voor Gale rie Klein in ieder geval het succes verze kerd zal zijn Het toeval wil - en dat werd door Couvée niet gememoreerd - dat zowel Verburg als Fuit de laatste tijd het dan toe heersende effect van de vervreemding vrij deze eerste expositie is meteen al een heel sterke W4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13