Surrealistische geheimen naar Magritte als ongewoon theater I Beeldende kracht in Bolhoedmannen Theaterjaarboek geeft complete terugblik op gevarieerd seizoen Nadere regeling nodig voor kunstonderwijs Kondrasjin wil vergunning om hier te blijven Provincie bouwt subsidie Concertgebouworkest af wij ontvingen schrijver Prijs voor omstreden en Franse prijzen Schaailoos vervangt Uitgestelde Vragen Redactionele bijdrage verhogen de actuele waarde Handelswaar Poppentheater vijk Heerlen eert Jan Eter 8 9 DECEMBER 19 7 8 DINSDAG 5 KUNST o NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST HAARLEM. Er zit meer achter. Dat zou je het thema kunnen noemen achter de voorstelling De Bolhoedmannen, de nieuwe produk tie van Perspekt. De Haarlemse theatergroep, die zich in eerste instantie bezig houdt met de technische ontwikkeling op theatergebied (daartoe gedwongen door de grootste subsidiënt, het rijk) heeft zich laten inspireren door de Belgische kunstschilder Magritte. Deze dient als vertrekpunt voor een tocht die Perspekt maakt, maar de bagage van de Perspektspelers is ook van hem afkomstig. Dezelfde dichterlij ke verrassing van Magrittes schilderijen ontmoet je bij De Bolhoed mannen in bewegende, overvloeiende vorm. Een theaterproduktie, niet met schokkende, wel met aangenaam verrassende elementen erin. Maandagavond was de première in de Stadsschouwburg. bibliotheek z- KIRILL KONDRASJIN (ADVERTENTIE) llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Concertgebouw Haarlem - vrijdag 8 december 1978 - 20,15 uur DERDE CONCERT SERIE B „COMPONISTENSERIE’' Op veel schilderijen van de surrealisti sche schilder René Magritte (die in zijn kortstondige Parijse tijd deel uitmaakte van de Surrealistische Groep met onder meer Dali en Max Ernst) staan mannen die een bolhoed op het hoofd dragen. Het zijn schilderijen die door hun vervreemdend effect geheimzinnig aandoen. Wie is die in de anonimiteit gevangen gebolhoede per soon, vraag je je dan als kijker af. Wat steekt er achter? Daar ligt de kern van de voorstelling die Perspekt nu gemaakt heeft en waaraan ongeveer een jaar is gewerkt Mannen die bolhoeden dragen étaleren een bepaalde stijl, doen vooral Engels aan, waarschijnlijk omdat vooral Engelsen door alle modieuze vernieuwingen heen hun kogelhoed trouw gebleven zijn. Dat wil zeggen, een bepaalde catagorie Engels- mannen. En daar schuilt danook weer zo’n klein mysterie. In elk geval, kom je zo’n man met een bolhoed tegen, dan kijk je hem even na, want hij maakt geen deel uit van wat we onder normaal verstaan. Daar om werkt de voorstelling van Perspekt intrigerend, ook al geeft de groep in het verhaal van deze produktie juist het tegen deel aan De Bolhoedmannen gaat over vier man- Van de voorstelling die Perspekt onder regie van Rob Krot (de beeldregie is van Michael Helmerhorst) gemaakt heeft gaat een sterke beeldende kracht uit. Dat leidt door technische, maar ook door mimische bekwaamheid tot mooie plaatjes die in entrée f 10,— (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM. Provinciale Staten van Noord-Holland, hebben maandagmiddag besloten de provinciale subsidie voor het Concertgebouworkest geleidelijk te ver minderen om deze tenslotte te beëindigen. Voor 1977 krijgt de Nederlandse Orkest- stichting, de beheerder van het orkest, nog 115.000 uit de provinciekas, voor 1978 ƒ80.000, voor 1979 ƒ40.000 en daar na niets meer. PvdA en PSP waren van mening dat alleen nog voor 1977 een sub sidie zou moeten worden uitgekeerd. DEN HAAG (ANP). Het eigen karak ter van het kunstonderwijs maakt dat dit onderwijs een eigen wettelijke regeling behoeft. Dat kan door het kunstonderwijs een eigen paragraaf te geven in een rege ling voor het gehele hoger onderwijs, een te ontwerpen wet op het hoger onderwijs. Schaailoos is een eenakter naar een idee van en gespeeld door Aat Ceelen en Pascal Deverwerre. Het oud-Rotterdamse woord schaailoos heeft een dubbele betekenis: werkloos dan wel werkeloos in de zin van ’lamlendig op de hoek van de straat han gen'. Het stuk Schaailoos is een tragi-farce over twee figuren, een oudere en een jonge man, aan de zelfkant van de Rotterdamse samenleving. Aanvang 12.30 uur niet-alledaagse theatervormen (steeds in teressanter soorten van muziektheater) en doordat ruim voorzien is wat betreft de aandacht voor theater via de televisie, geeft dit Theaterjaarboek een zo com pleet mogelijk beeld van al datgene waar theaterminnend Nederland in dat betref fende seizoen van heeft kunnen genieten. Of niet zo genieten, natuurlijk. In mi neur geschreven is Hanny Alkema’s bij drage over cabaret onder de titel De verdwenen glimlach van het cabaret. Een opstel dat mij uit het hart gegrepen is. Terecht constateert Alkema dat de scherpe kantjes er bij de doorsnee caba retgroepen vanaf zijn. „Wrange humor heeft plaatsgemaakt voor zoetgevooisde leukheid”. Zeg maar risicoloze vrijblij vendheid. De grote scherpe uitschieter is Neerlands Hoop gebleven, dat kunnen we nu, dit lopende seizoen constateren. Ook al valt er bij degenen voor wie het niet scherp genoeg kan te beluisteren dat de Neerlands Hoop Code wat tegenvalt, bij het grote publiek komt de soms ab surde humor van Bram en Freek nog steeds aan als een linkse directe. Poppentheater weer in opkomst staat er boven een uitgebreide analyse over het poppentheater. Inderdaad is er een haus se van poppentheaters door het hele land en er is veel kwaliteit bij. Nog niet zo lang geleden liet een kleine overzichtstentoon stelling in het Toneelmuseum zien hoe veel boeiends er op dat gebied te beleven valt. Doordat ook weer het Holland Festival is opgenomen in dit jaarboek, doordat er ook aandacht geschonken is aan veel (Van onze kunstredactie) HEERLEN. Het gemeentebestuur van Heerlen zal dit jaar de Burgemeester Van Grunsven Cultuurprijs van de ge meente Heerlen niet openbaar en plechtig uitreiken. De prijs met het daarbij beho rende geldbedrag van 2500 is gisteren stilletjes aan de winnaar toegezonden. Deze is namelijk de in Overveèn woon achtige dr. Hugo Brandt Corstius, die onder andere in het weekblad Vrij Neder land schrijft onder het pseudoniem „Jan Eter”. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In het lunchpauze-thea- ter van de Toneelschuur wordt morgen in plaats van het aangekondigde Uitgestelde Vragen van Toneelgroep Centrum het stuk Schaailoos van de Toneelraad Rot terdam gespeeld. Onlangs deed hij dat, met betrekking tot koningin Juliana, prins Bernhard, prinses Beatrix en prins Claus, op dusdanig opval lende wijze, dat Vrij Nederland er een klacht wegens majesteitsschennis mee aan de broek gekregen heeft. De toekenning van de prijs geschiedde op unaniem advies van de jury alweer eventjes geleden en wel voor het gehele literaire oeuvre van dr. Brandt Corstius. Op 27 november liet de Laureaat weten dat hij de prijs aanvaardde drie dagen nadat in Vrij Nederland zijn geruchtma kend stukje had gestaan. Gelet op de situatie die is ontstaan als gevolg van het stukje van „Jan Eter” in Vrij Nederland, heeft het gemeentebes tuur van Heerlen het in ieders belang geacht, dat van de gebruikelijke openbare uitreiking van de prijs werd afgezien De jury voor de Heerlense Cultuurprijs voor 1978 toegewezen in de sector lite ratuur bestond uit mevrouw Thérèse Cornips en de heren Maarten 't Hart en Rudy Kousbroek. Eerdere winnaars van de prijs waren onder anderen de schrijver- dichter Bertus Aafjes, de dirigent Paul Hupperts, de toonkunstenaar Kees van Baaren en de cameraman Eduard van der Enden 1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 Films voorgedragen voor Italiaanse dirigent: JERZY KATLEWICZ solisten: JAN VAN DEN BERG - fluit SYLVIA PRINSEN-VEELO - harp programma: MOZART Serenade voor 13 blazers „Gran Partita" Concert voor fluit en harp Divertimento in D gr.t. KV 136 Linzer Symfonie KV 425 AMSTERDAM. Amper een week na zijn vaste aanstelling als dirigent van het Concertgebouworkest naast chef-dirigent Haitink is de 64-jarige Rus Kirill Kon drasjin voornemens om niet naar de Sov- jet-Unie terug te keren. Hij heeft de Am sterdamse vreemdelingendienst maandag om een verblijfsvergunning verzocht om „zijn artistieke vrijheid volledig te kun nen beleven”. In afwachting van de permissie in Kon drasjin door de vreemdelingendienst voor lopig ondergebracht op een geheim adres. Zijn vrouw Nina, die hem tijdens het be zoek aan de dienst begeleidde, wil zelf niets van een verblijfsvergunning weten. Zij gaat zo spoedig mogelijk terug naar Moskou. Kondrasjin, die sinds 1975 gastdirigent van het Concertgebouworkest is, staat in ternationaal in hoog aanzien. Tot voor twee jaar was hij chef van het Moskou's Filharmonisch Orkest en voordien artis tiek directeur van het Bolsjoi Theater. Vanaf 1968 hanteerde hij veelvuldig het dirigeerstokje bij het Concertgebouwor kest De benoeming tot vaste dirigent van dit ensemble houdt voor Kirill Kondrasjin in dat hij tweemaal drie weken jaarlijks met het Amsterdamse orkest gaat optreden. Daarnaast zal hij zijn medewerking verle nen aan buitenlandse toernees en plaatop namen. Omdat zijn werkzaamheden voor het Concertgebouworkest uiteraard geen volledige functie behelzen, zal hij zeer waarschijnlijk meerdere keren per jaar gastdirecties in West-Europa en de Vere nigde Staten vervullen. Het dagelijks bestuur van het Concert gebouworkest reageerde bij monde van zakelijk leider A. M. van Dantzig met enige verwondering. Hij noemde de zaak zelfs „een complete verrassing voor ons”, en zei te hopen dat de kwestie de samenwerking van de Rus en het orkest niet in de weg zou staan. angst in het hart zitten volgen Vooral omdat Perspekt het zich wat techniek be treft niet gemakkelijk heeft gemaakt. Er kan waanzinnig veel mis gaan. Voor het eerst gebruikt de groep drie mobiele pro jectieschermen als toneeldecor. Daarvoor zijn er verplaatsbare projectiezuilen en per projector meer dan driehonderd dia’s, heb ik me laten vertellen. Dan wordt er nog gebruik gemaakt van film (een knappe bijdrage van de Haarlemse animatiecine- ast Gerrit van Dijk). Perspekt brengt deze multi-media voor stelling tot een goed einde en blijft er mee boeien. Vooral door de achterliggende ge dachten die niet worden uitgesproken. Verborgen betekenissen en zaken die in feite onaangeroerd blijven. En daar dringt zich toch weer de associatie op met het uitgangspunt, de schilder Magritte. Ook het samenbrengen van tegengestelde vor men een bolhoedman in een vuilnisbak bijvoorbeeld doet daaraan denken. Zo heeft het gezelschap een aantrekkelijke en ook vrij unieke vorm gevonden waarmee nieuwe technische vondsten worden uitge dragen. Op 2, 3 en 4 januari komt Perspekt er mee terug in Haarlem. KO VAN LEEUWEN Bij het verschijnen van het Theater- en Televisie jaarboek over het seizoen 1976-77 beloofde de redactie dat ernaar zou worden gestreefd die terugblik in boekvorm voortaan sneller na afloop van een seizoen te laten verschijnen. Die belofte is nu voor de eerste maal inge lost; het jaarboek over 1977-1978 is on langs verschenen. Dat is opmerkelijk vlug na het verstrijken van een druk seizoen vol levend theater en drama op de beeldbuis. Het boek heeft weer het zelfde kleine formaat, dat wel handzaam wordt genoemd. Een vernuftig compro mis om voor een heel betaalbare prijs (tien gulden)een enorme berg informatie te verschaffen met een maximum aan afbeeldingen van de verschillende pro dukties. De bolhoedmannen tijdens hun regelmatige bijeenkomsten in de leeszaal van het Paleis voor schone kunsten en wetenschappen. Links Sjoerd Schwibettus, daarnaast achtereenvolgens Joep Kruijver, Wigbolt Kruijver, Luc van de Lagemaat en Michael Helmerhorst. Voor het op de achtergrond geprojecteerde decor werden onder meer dia’s in de bibliotheek van Teylers Museum gemaakt. scènes hun opbouw vinden. Een ongewoon soort theater dat op mij dezelfde prettige uitwerking heeft als een tentoonstelling van beeldende kunst die ik fijn vind om te zien. Geen emotie in de zin van ontroering, maar spanning vanwege de beeldcomposi ties en de kinderlijke nieuwsgierigheid naar de afloop. De spelers die de vijf bolhoedmannen verbeelden zijn Wigbolt Kruijver, Sjoerd Schwibettus (voorheen bij Termiek), Luc van de Lagemaat (alle drie als gast) en Joep Kruijver en Michael Helmerhorst als vaste Perspektspelers. Alle vijf bewegen ze zich binnen een theaterdiscipline die ze aan kunnen, die ze ook kunnen uitbuiten. Ik geloof dat het waarderen van De Bol hoedmannen sterk afhankelijk is met je affectie tot beeldende kunst en wel in het bijzonder de surrealistische ook ma gisch realistische stromingen daarin. Maar wie geen weet heeft van meneer Magritte hoeft niet ontgoocheld het thea ter uit tekomen. Want het zijn niet de schilderijen van Magritte die worden uit gebeeld en doorgespeeld; Magritte vormt „slechts” de aanleiding. De voorstelling heb ik met een zekere ■fr Ko van Dijk in de televisieserie Dag boek van een herdershond. over 1977. Met het extraatje voor 1978 waren deze fracties het echter niet eens. Al op 29 april 1975 hadden GS aan de Orkest- stichting laten weten, dat men van plan was te gaan stoppen met de subsidie. Men wist dus. dat men geen verwachtingen hoefde te koesteren, zo meende mevrouw Van den Bergh-Van der Meer (PvdA). „Het concertgebouworkest is een nationale, zelfs boven-nationale, zaak. Het aantal ke ren, dat wij door de knieën zijn gegaan, wanneer het Rijk tegenover het Nationaal belang in gebreke bleef, is onderhand zo groot, dat het Rijk misschien gewoon maar aanneemt, dat de provincie ook dit keer wel weer zal betalen. Laten we nu maar eens zien of het Rijk het zich inderdaad durft te permitteren om hier in gebreke te blijven”, zo betoogde zij. De meerderheid van de Staten besliste echter tot die aflo pende subsidie ook nog over jaren 1978 en 1979. Over dat formaat zullen de meningen nog wel geruime tijd uiteen blijven lopen. In de jaarboeken van voorheen waren we kloeke platen gewend, prachtige foto’s, waarbij de kunstzinnige kwaliteit een extra kontje kreeg door de presentatie op dat grote formaat. Nu is dat anders ge worden. De foto’s bereiken soms nauwe lijks het formaat van een flinke herden kingspostzegel. Maar er staan wèl veel meer foto’s in en ze zijn over het alge meen uitstekend afgedrukt, ook de aller kleinste. En meer foto’s betekent meer visuele informatie al zeggen mooie plaat jes ook weer niet alles over de kwaliteit van een produktie. In dit jaarboek nummer 27 redactione le overpeinzingen met betrekking tot de verschillende vormen van theater. Aan dacht voor de gesubsidieerde gezel schappen, ook voor de zogenoemde vrije produkties, die als enig subsidievoor- deeltje hebben dat de overheden financi eel bij springen in de kosten van de theaterexploitaties. Over het reizen van de toneelproduk- ties, de vele theaters in ons land die door veel gezelschappen hardhollend be speeld dienen te worden, schrijft Egbert van Paridon onder de kop: Nederland theaterland of land vol theaters. Een terugblik op een toneelstijl die met het heengaan van Ko van Dijk misschien steeds verder afbrokkelt, geeft Jan Paul Bresser in Na Ko van Dijk de tachtigers? Hij signaleert nieuwe koersen in het sei zoen ’77-’78 en noemt daarbij ondermeer Globe (Burger Schippel en De Rovers), de opvoering Edward Bonds toneelspel De Gek, door Theater, de eenakters van Don Dekker bij Centrum, evenals Schei den van Ton Vorstenbosch bij dit gezel schap, en verder de eigen stijlontwikke ling waarmee het Publiekstheater bezig is. Dit wat betreft het repertoiretoneel. Daarnaast schenkt Bresser aandacht aan de vrije produkties, waarbij naast Herfst in Riga vooral Jan Rap en z’n maat (bekroond door de theatercritici) en Foxtrot er uitspringen. nen en hun schijnbare leider. Ze ontmoe ten elkaar in de bibliotheek van een voor naam openbaar gebouw en dat geeft een veilige beslotenheid. Met z’n vijven vor men ze aanvankelijk iets dat je met non- individualisme zou kunnen aanduiden, maar langzaam komt bij vier van hen een bepalende eigenaardigheid aan de opper vlakte. Zo dragen ze elk hun eigen passie uit, die tot een obsessie kan worden. De een is bevlogen door vogels, de ander door het soignerende dat je in kapsalons terug vindt. Een derde is gegrepen door rubrice ren of vaststellen (archivaris) en de vierde voelt een onweerstaanbare drang tot reis lust. Hun passies nemen absurde vormen aan en dat gaat het begrip van de vijfde te boven. Hij tracht achter de geheimen te komen en als enige lijkt hij even voldoende individu om zich uit het opgelegde bolhoe denkeurslijf los te maken. Maar als dat zover is blijkt pas zijn grote eenzaamheid Hij houdt het niet vol en wordt gedwongen in zijn oude kleren terug te stappen. Op 21 februari 1977 al hadden de Staten besloten, dat de subsidie aan het Concert gebouworkest zou worden stopgezet. Dit besluit werd gemotiveerd met een verwij zing naar het nationale belang van het orkest. De subsidiëring was, zo meenden de Staten, geen taak voor de provincie maar voor het Rijk. (De Staten stelden zich daarmee op het zelfde standpunt als zij innemen, wanneer het op de subsidiëring van de restauratie van belangrijke gebou wen gaat: zodra een bouwwerk een monu ment is van meer dan provinciaal belang, is de restauratie een taak voor het Rijk). De Nederlandse Orkeststichting ging te gen de beslissing van 21 februari 1977 in beroep, gebruik makend van de Wet Admi nistratieve Rechtspraak Overheidsbe schikkingen (AROB). Daartoe moest men in eerste instantie aankloppen bij een hoorcommissie uit diezelfde Provinciale Staten. Het beroep werd niet ontvankelijk verklaard omdat het te laat zou zijn aange tekend. Bovendien vond de provinciale AROB-commissie, dat terecht met de pro vinciale subsidie werd gestopt. In hoger beroep beschikte de Raad van State even wel, dat de orkeststichting wel ontvanke lijk was. De zaak werd terug verwezen naar de provinciale AROB-commissie. In tweede instantie was deze commissie intussen ter ore gekomen, dat Gedeputeer de Staten op het moment van de negatieve Statenbeslissing nog met B en W in onder- handeling waren over de subsidiëring van het orkest. Daaraan kon de Orkeststich ting volgens de meerderheid van de AROB-commissie, de verwachting ontle nen, dat de bestaande subsidieregeling - elk jaar f 115.000 - voorlopig zou worden gehandhaafd. Op grond van die overwe ging besloot de commissie om toch nog de verzoeken om subsidie voor de jaren 1977 en 1978 te honoreren. De Staten besloten maandag om deze beslissing te bekrachti gen, waarbij het bedrag van 120.000 voor 1978 zou moeten worden uitgesmeerd over 1978 en 1979. Daarmee zou men het aflopende karakter van de subsidie bena drukken. PvdA en PSP wilden „fatsoenshalve” nog wel akkoordgaan met de subsidie OEN HAAG (ANP). Zes Nederlandse films worden voorgedragen voor Franse prijzen en eveneens zes rolprenten zijn gekozen voor Italië. Dit heeft de werk groep Frans-Italiaanse filmprijzen mee gedeeld. Tot deze conclusie is de sectie kunston derwijs van de HBO-raad gekomen in een rapport over dit onderwerp. Het rapport is de ministers van Onderwijs en Weten schappen en van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk en betreffende ka mercommissies aangeboden, alsmede de Raad voor de Kunst en de Commissie voor de Ontwikkeling van het Hoger Onder wijs. Aanbevolen wordt voorzieningen te tref fen, opdat zowel fundamenteel als onder- wijsgebonden onderzoek mogelijk wordt, dat betrekking heeft op kunstzinnige as pecten van het kunstonderwijs en op de kunstuitingen zelf. Noodzakelijk is hier voor een financiering zoals die er is voor het onderzoek bij het wetenschappelijk onderwijs. Aanbevolen wordt verder de leraren muziek, dans, drama, tekenen, handvaar digheid en textiele werkvormen op te lei- in hrt Iri.ncU'v’ Maar dat was vooruitlopen op de terug blik van een seizoen dat nog maar op de helft is. Iets verder blijven we daarom terugkijken en wel naar de teevee in „Televisie als handelswaar”. Daarin haalt Suzanne Piët uit tegen de vrije toneelproducenten en de omroepen Piët constateert dat de machtspositie van een producent als Joop van de Ende steeds groter wordt. Van de Ende levert ook pasklare televisieprodukties. De omroe pen vinden het maar wat gemakkelijk om de „afgekloven” produkties aan het einde van een toernee op het beeld te brengen. „Van het schamele beetje eigen televisieprodukties begint de handels waarde grote nadruk te krijgen. In de praktijk zal dit betekenen, dat het televi sietoneel als eigen culturele uiting in Ne derland geen kansen krijgt”, aldus Su zanne Piët. Deze en nog meer redactionele artike len bepalen de meerwaarde van de in houd van het Theater- en Televisiejaar- boek dat voor zo’n luttel bedrag te koop is in alle theaters. Uitgegeven bij de Staatsuitgeverij. Prijs 10,-. KO VAN LEEUWEN Naar Frankrijk gaan- „De beste van de klas’’ van Wim van der Velde, „O, my darling’’ van Borge Ring, „De elektriseer machine van Wim Hurst” van Erik van Zuylen, „Absurd” van Zaev Nirnberg, ”A P O. of the primitivy” van Henk Meul man, en „Adios Bernardo” van Edmond van Putte. Naar Italië gaan ook de vier eerstge noemde van die voor Frankrijk, alsmede „Er gebeurt helemaal niets” van Ernie Damen, en „Nederlander in de Donaudel- ta” van Jan Wiegel. De films zijn uitgezocht door filmrecen sent B Bertina, regisseur-producent Wim van der Velde en distributeur en filmex- Ploitant Max van Praag, die werden bij gestaan door adviseurs van de Franse en In de Bibliotheek der Nederlandse Letteren, waarin opgenomen belangrijke werken uit de Noord- en Zuidnederland- se literatuur van de middeleeuwen tot 1945, uitgegeven door Elsevier Boekerij verschenen: „Verhalen” van Karei van de Woestijne, uitgekozen en van een inlei ding voorzien door Kees Fens en de „Ca mera Obscura" van Hildebrand, ingeleid door prof. dr. ir. H. Mol. Prijs per deel 28,50. „De Derde Kamer” door Jan Terlouw, uitgave L. J. Veen (18,90). „Het mes er in” door Helen Knopper, uitgave Loeb en Van der Velden 22,50). „Van het front geen nieuws”, dicht bundel door Bies van Ede, uitgave WEL (ƒ5). „Beste jongens”, verhalenbundel domr Eelke de Jong, Rijk de Gooyer en Peter van Straaten, uitgave Loeb en Van der Velden 19,50). „Het zwijgzame korps” door Jan Cre mer, uitgave Loeb en Van der Velden 19,50) „1 met stip”, roman uit de popwereld door Jip Golsteijn, uitgave Loeb en Van der Velden 19,50). „Het Holcroft Pact”, roman van een bedrieglijke samenzwering, door Robert Ludlum, uitgave L. J. Veen 19,90). „Angélique omnibus”, waarin opgeno men de romans Angélique en de duivel en Angélique, de duivel ontmaskerd, door Anne en Serge Golon, uitgave Zuid- Hollandsche Uitgeversmaatschappij 32,50). „Een terloopse handreiking”, verha lenbundel door Gerrit Jan Zwier, uitgave Elsevier Manteau 16,90). „Verraad bij ochtendgloren”, Neder landse verzetsroman door Willem van der Veer, uitgave J. H. Gottmer 19,50). „Universi-tijd” domr Jacques Dreef, uitgave Heuff 16,50). „Het mysterie Sirius” door Robert K. G. Temple, uitgave J. H. Gottmer 24,50). „Twee honden”, roman door Richard Adams, uitgave Het Spectrum (ƒ32,50). „De rijken zijn anders”, deel 2: Bloe men van het verderf, door Susan Ho- watch, uitgave Zuid-Hollandsche Uitge versmaatschappij 26,50). „Oud zeer”, waarin opgenomen twee reeds eerder verschenen verhalenbun dels en een aatnal verhalen en teksten, die nog niet eerder in boekvorm werden gepubliceerd van Hans Vervoort, uitgave Erven Thomas Rap. „De derde wereldoorlog”, geschiede nis van de toekomst, door Sir John Hac kett e.a., uitgave Elsevier 39,50). „Café de la Paix”, cafébezoekers naar het leven getekend, door Rupert van der Linden met tekste van S. Montag, uitgave Erven Thomas Rap. „Geen bloemen" dichtbundel door Lé- vi Weemoedt, uitgave Erven Thomas Rap.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9