Sheyvonne Wright verrassing in jazzconcert ier Boekenbeurs in Paradiso Groots muzikaal jubileum Maritiem museum wordt gesloopt Fonkelende prestatie Haagse Comedie met Feiffers I tooncianqever Haitink schept juiste klimaat voor Mahler „Hou me vast” T. Swagemakers viert verjaardag met expositie Concertgebouworkest dwingt diep respect af Edo de Waart dirigeert Lohengrin in Bayreuth MAANDAG 10 I Concertagenda voor S jazz, rock en show v? HAARLEM. Vaak kun je slechts met moeite vermijden artiesten die hun sporen in een ver verleden hebben verdiend, af te doen met weemoedige kwalificaties. Als je Fred Astaire anno 1978 zou zien dansen, dan kan het haast niet anders dan dat je je terdege beseft getuige te zijn van een lijfelijke herinnering aan een al dan niet dierbaar verleden. Toen Art Blakey vorige week in het Haarlems Concertgebouw optrad, kon menigeen ook niet nalaten op te merken dat „hij nog steeds een uitstekende drumtechniek bezit”. llii - x-f' KUNST Ongeremdheid, humor en relativering bij Dizzy •ir Jazztrompetist Dizzy Gillespie in actie. iur). sie. jegosla- is. te docu- g- iproces- jn Mil- uur be- Stekelig plezier van hoog gehalte AMSTERDAM. Al is Haydns 86ste symfonie bepaald niet een van diens be kendste, ze is het aanhoren meer dan de moeite waard. Zéker als deze Weens-klas- sieke muziek op de zowel stijlvolle als spirituele en sprankelende manier wordt uitgevoerd, zoals dat op de Z-serie-mati- nee van het Concertgebouworkest onder Bernard Haitinks leiding gebeurde. Hel derheid, lichtheid, expressiviteit en in nerlijke rust waren de omstandigheden waardoor deze symfonie optimaal tot klinken kwam. Klapstuk op dit zondagmiddagconcert was echter Mahlers „Vijfde”, die in het gedeelte na de pauze geprogrammeerd ar naar war Sa- ■gin van ontvin- ïctleve- rede en navond vie zijn Swagemakers, geboren in Tilburg, kreeg zijn opleiding aan de Academie royale des beaux arts te Brussel, on der Richir, Van Hoelen en Montald en aan de Academie Calarossi te Parijs. Swagemakers is lid van Arti en De Onafhankelijken en exposeerde vele keren met deze kunstenaarsvereni ging. Verder nam hij deel aan exposi ties in Parijs en Amsterdam. Naast stadsgezichten en stillevens schildert hij voornamelijk portretten. Hij werd in 1958 onderscheiden met de Thérèse van Duijl-Schwartze- prijs. Een aantal rijks- en gemeentemu sea is in het bezit van werk van Swa gemakers, terwijl ook veel van zijn schilderijen in particuliere verzame lingen zijn terecht gekomen. De Fran se staat kocht in 1930 zijn doek Bre tonse vissers. Te opmerkelijker van een repertoirege zelschap, omdat de vrije produkties de lekkere blijspelhapjes uit het buitenland tegenwoordig plegen weg te kapen. Van de ongebruikelijke vorm, die de cartoonist vond, schrok men blijkbaar, hoewel zijn „Little Murders” hier toch ook gespeeld werd. Enfin de vrije ondernemers zijn dan overklast uit een hoek, die het moeilijke blijspelvak op een vreesachtige manier aan het afleren was. schijnbaar volmaakte beheerste loonvor ming in de hoogste registers en een voort reffelijk compositietalent bij droeg aan de hogeschool der bebop. Hetzelfde talent, dat middels vele toer- nees van het Jazz at the Philharmonic circus zijn unieke vakmanschap ten toon kon spreiden in de jaren veertig en vijftig, probeert vandaag de dag niet krampachtig zijn vorm van toen althans tot op enige hoogte te benaderen. En toch is Dizzy niet slechts een schim van de Gillespie die zovelen kennen en waarderen. Althans zo mag je hem beslist niet afdoen. Wat heeft Gillespie dan wel wat andere bejaarde jazzmusici moeten ontberen? Naast het reeds aangestipte vermogen om zichzelf te relativeren, beschikt de oude meester over een wonderlijke humor die in staat is de kritiek te ontwapenen, het pu- DEN HAAG. Wat jammer nu, dat in Nederland niet de gewoonte bestaat als in Engeland en de Verenigde Staten toneel prestaties te benoemen. Als beste komen de zou voor dit jaar dan de produktie „Hou me vast!” van Jules Feiffer door de Haagse Comedie in aanmerking komen. Stekelig plezier van hoog gehalte. Memphis Slim treedt deze avond zowel solistisch op als met begeleiding van de Daags na Kerstmis, op woensdag 27 december, zal in Het Wapen van Heems kerk, Breedstraat 33 in Alkmaar onder de titel „Blues when the sun goes down” een blues- en boogie-woogiefestival worden gehouden waaraan als belangrijkste musi ci Memphis Slim en Albert Collins zullen meewerken. Aanvang 20 uur, einde om streeks 3 uur ’s nachts. Simon Carmiggelt doet zijn cursiefjes in een bundel, Jan Blokker en Jan Brusse ook. Giles bundelt zijn tekeningen tegen Kerstmis. Maar Feiffer vat zijn pregnante visie op mensen via zijn cartoons vol spich tige mannetjes en vrouwtjes en hun veron gelijkte commentaren samen in een blij spel en daar is alles voor te zeggen. Zeker als dat een uitvoering krijgt als waartoe de Haagse Comenie in het HOT in staat bleek. Eigenlijk is het natuurlijk helemaal geen toneelstuk, wat „Hou me vast!” te bieden heeft. Het zijn samen honderd van die Feiffertjes, die de Amerikanen uit The Village Voice kennen en die hier bekend zijn uit Vrij Nederland. Of misschien is het juist toneel in optima forma omdat het razend knap is mensen en hun hebbelijk- ritmesectie van André’s Boogie Aces en met de sologitarist Rob ten Bokum. Als begeleider van Albert Collins zal de beken de Nederlandse bluesformatie Barrelhou- gen voor een grote carnere. Nadat het combo van start gaat in Morning of the Carnival uit de soundtrack van de film Black Orpheus en in Dizzy’s klassieker A Night in Tunesia krijgt Sheyvonne event jes alle ruimte in het bluesy Downhere on the Ground, Somewhere over the Rainbow en het poppy How deep is your Love van the Beegees. De eerste set wordt afgesloten met ener gieke versies van C. C. Rider en het van een komische conférence voorziene Salt Peanuts, waarin Dizzy verhaalt hoe Jim- se fungeren die in Tineke Schoemaker een uitstekende zangeres heeft. Barrelhouse wordt op deze avond voorts verstrekt met de tenorsaxofonisten Hans Dulfér en Tony Vos. Present op dit concert zullen verder zijn André Valkering, The Downtown Rhythm Combo en Dick Remelink. Voor Het Wapen van Heemskerk is dit festival een afscheidsconcert. De populai re uitgaansgelegenheid in het Alkmaarse centrum gaat namelijk definitief dicht. heden in korte flitsen samen te vatten, een synthese van Ionesco’s absurdisme en de echte ouderwetse revuesketch compleet met wegwezer. En dat met een uiterste economie van middelen, steeds trefzeker in het Nederlands van vertaalster Else Hoog, die de moeilijke plaatsbepalingen moest doen. Ze kon er natuurlijk niet omheen: Feiffers wereld is de broeibak van de psychiatercultuur, die ginds over tuigender tot leven is gekomen en die goed is voor al die spartelingen van zielepoten, die diens mensenfabels bevolken. Volgens het procédé van de herhalingen, welke in kleine verschuivingen verbijsterende kon trasten blijkt te kunnen opleveren. De Haagse Comedie verraste door het klimaat van Feiffer zo exact op te pikken. Dat kan voor een groot deel op rekening my Carter eerder dit jaar als zijn gastsolist de chorusjes inzong. Ongetwijfeld een grap die telkens wordt aangedikt. Gitarist Ed Cherry pakt later op de avond uit met puntig akkoorden werk in Didn’t I tell you the Truth, een bluesy ballad. Sheyvonne Wright krijgt vervolgens weer de kans om te vlammen in klassiek repertoire. Haar techniek en sensuele kracht maken Sum mertime, Lover Man (oorspronkelijk door Sarah Vaughan en Gillespie op de plaat gezet!) en It’s Love that makes a Woman tot vocale juweeltjes, dat het in een te klein worden geschoven van Eddy Habbema in zijn niet gemakkelijke taak al die kleine sketches als een eenheid te laten werken. Het lukte stralend met een maximale me dewerking op alle fronten. Het zwartwit dekor van Hans Christiaan bijvoorbeeld, die zich op advertentiekolommen beriep. Maar ook het uitgekiende geluid speelde een grote rol, zoals Maria Stiegelis mal met armen en benen filosofeerde op aanwij zing van José Lewis. Maar ook Lies Fran ken, Pieter Lutz, Bas ten Batenburg en Francine Dreessen met de ene rake persi flage na de andere in het gezwinde spel van rolwisselingen, zullen het laatste ap plaus over hun fonkelende prestaties nog bij lange na niet hebben gehoord. Feiffer kan ze dankbaar zijn. PIET RUIVEKAMP was. Ondanks de hitte die er mede als gevolg van het gebruik van TV-lampen voor de dan juist afgelopen (honderdste) uitzending van „Für Elise” in de grote zaal van het Amsterdams Concertgebouw hing, was de publieke aandacht ongekend groot. Haitink heeft, als bekend, het juiste tem perament voor dit soort muziek. En daar bij schept zijn directie precies het juist klimaat en de „understatement” bij het orkest, waardoor dosering en profiel in de klank, de toehoorder direct al tot uiterste concentratie dwingen. En dat bleef zo, alle zeventig minuten die deze van weemoed doortrokken symfonie duurt. Vanaf de „Totenklage”, via het uitvoeri ge scherzo en het ingekeerde adagietto tot en met de al te academisch doorwrochte dubbelfuga van het slotdeel, verraste bijna elk melodisch, harmonisch of koloristisch detail door emotionele werking. Een gela den uitdrukking van alle psychische roer selen die aan deze muziek ten grondslag liggen! In zulke omstandigheden dwingt ons na tionale ensemble altijd diep respect af, vanwege zijn mogelijkheden op het gebied van cantabiliteit, klankverhouding en sa- menspeldiscipline. Hoe groot de algemene waardering voor de prestaties in Mahlers „Vijfde” was, bleek tenslotte wel uit de toejuichingen die het buitengewoon lang durige applaus vergezelden. JOHAN VAN KEMPEN aantal (slechts 500 bezoekers!) opgekomen publiek dwingt tot lang aanhoudende ova ties. Pure magie wordt tenslotte door Dizzy zelf bedreven in Never go back to Georgia, dat een lang, maar vindingrijk mondharp- intro krijgt. Het toetje van het smakelijk concert laat uiteindelijk de nasmaak. Diz zy laat het thema van zijn recente composi tie Inet Olinga door het publiek driestem mig zingen, terwijl zijn combo sluipvoe- tend het podium verlaat. JOHN OOMKES (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. Het maritiem mu seum Prins Hendrik aan de Rochussen- straat in Rotterdam gaat tegen de vlakte. Het museum zit onder een dak met het Nederlands instituut voor scheepvaart en scheepsbouw (NIS) dat moet wijken voor de uitbreiding van de Rotterdamse metro in de richting Schiedam. De gemeente Rotterdam heeft besloten het museum eveneens te slopen en elders in de stad naar een nieuw onderkomen te zoeken voor de collectie die voorlopig wordt opgeslagen. Het NIS is al eerder verhuisd. Als de metro-lijn is aangelegd zullen op de opengevallen plek honderd huizen worden gebouwd. Het maritiem museum Prins Hendrik huisvest een unieke collectie van allerlei voorwerpen, machinerieën en apparaten die met de scheepvaart hebben te maken. Zo kunnen de bezoekers onder meer een volledig functionerende scheepsbrug zien en zijn er tal van opengewerkte motoren in ogenschouw te nemen. Naar de leiding van de Festspiele be kendmaakte, zal Götz Friedrich de regie voeren over deze enige nieuwe enscene ring van het komend festival. Op het programma staan verder de ope ra’s Der fliegende Hollander, Parsifal en de cyclus Der Ring der Nibelungen, die ook op het vorige festival werden uitge voerd. AMSTERDAM (ANP). De beken de Amsterdamse schilder Theo Swa gemakers viert 25 december zijn tachtigste verjaardag. Ter gelegen heid daarvan wordt in het cultureel centrum Aemstelle te Amstelveen deze maand een expositie gehouden van stillevens en portretten van deze schilder. bliek in te palmen en hemzelf aan te spo ren telkens met een schone lei van start te gaan. Vrijdagavond had hij bovendien de juiste musici meegenomen om die specifie ke humor optimaal tot zijn recht te doen komen. Slagwerker Mickey Roker en bassist Ben Brown laten al een jaar of wat niets na om een sfeer van „ouwe jongens krente- brood” op te roepen, zonder daarnaast niet uiterst bekwaam de ongeremde Gillespie op te zwepen in opmerkelijk eigentijdse ritmieken. Dizzy’s recente bemoeienissen met latijnse en afromuziek vaart daar wel bij. Het kwintet bestaat verder uit gitarist Ed Cherry, die weliswaar er wat verloren bij zit, maar melodieuze aanvullingen op Gillespie’s vaak explosieve spel levert, en vocaliste Sheyvonne Wright. Laatstgenoemde zangeres, die uit het niets naar voren is gekomen en sinds een week of zes aan Dizzy’s ensemble is toege voegd, heeft zich zaterdagavond ontegen zeggelijk ontpopt als de grote verrassing van het concert. Haar flexibele alt-mezzo heeft een groot bereik, dat misschien wat dun aandoet in het hoog, maar niettemin voldoende niveau heeft om te imponeren. Haar stembeheersing, uitstraling en inle- vingsgevoel zijn ongetwijfeld aanwijzin- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Komende zondag zal in het jongerencentrum Paradiso aan de Weteringschans in Amsterdam een boe kenbeurs worden gehouden waaraan vijf tig kleine uitgevers van boeken, tijd schriften en ander drukwerk deelnemen. Rondom deze presentatie is een geva rieerd programma samengesteld waaraan tal van schrijvers en musici meewerken. De beurs gaat om 14 uur open en zal omstreeks 22 uur met muziek worden af gesloten. BAYREUTH (DPA). Edo de Waart, dirigent van bet Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, dirigeert volgend jaar Wag ners opera Lohengrin, waarmee op 25 juli 1979 het jaarlijkse Wagnerfestival in het Beierse Bayreuth wordt geopend. i Peppi Open dedelin- ig. 19.45 il(Fawl- ‘batpro- lastpro- !k. 18.20 n. 19.00 irer des 21.00 je. 22.00 [Le Dia- Aansl.: 40 Jour- te: Het se fees- zoor de ng voor Ameri- Nobel- i fysica Jathans i uit de erikaan belprijs i.30 Tv- lentaire. al. 20.15 Actueel ramma. ia. 22.30 imaal. In het middagprogramma dat om 15 uur begint, worden bijdragen verwacht van onder meer de cabaretier Freek de Jonge en Jan Boerstoel, terwijl voorts de auteurs Dirk Ayelt Kooiman, Jana Beranova en Simon Vinkenoog komen. In het avond programma staan onder meer Heere Hee- resma, Jan Siebelink, Helen Knopper, A. Moonen en Tim Krabbé. Tot de deelnemende professionele uitge vers op deze beurs kunnen onder meer worden gerekend De Harmonie, Loeb en Van der Velden, Thomas Rap, Sun, Sua en Sua, terwijl uit de min of meer alternatieve hoek uitgevers en drukkers komen als Wel, Futile, De oude degel, Stichting Drukwerk en Furore, De Schans en Koprol. Uit de sector tijdschriften wordt een deelname verwacht van Filmfan, Het Ge wicht, De Revisor, Caramba en Propria Cures. Uit Haarlem komen voorts uitgeve rij Knipscheer BV, Global Village Founda tion en de Literaire Instuif Haarlem. ramma- er Ge kte mu- rogram- agazine. ia. 20.00 ramma. 5 Detek- tv-serie. Het. 0.00 tie was neergestreken. Liefst 415 amateurmusici gaven in dit ensemble onder leiding van dirigent Jan Stulen acte de presence, in wat wel werd genoemd „het grootste amateur-symfonie-orkest aller tijden". Het was gisteren een drukke ochtend in het Amsterdamse Concertgebouw vanwaar voor de honderdste keer het pupulaire radioprogramma Für Elise (zo genoemd naar het overbekende pianowerkje van Ludwig van Beetho- le good nissaris iciaire”, Natuurlijk zou ik de laatste zijn om dat te betwijfelen, maar eigenlijk camoufleert toevoeging „nog steeds” een keihard oor deel dat door een glimlach en vertederd gegniffel naar de achtergrond wordt ge drongen. Na afloop van het concert dat diens leeftijdgenoot Dizzy Gillespie zaterdagavond in dezelfde zaal gaf, kon het oordeel minder verdoezelend zijn. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat trom pettist Gillespie als geen ander het vermo gen heeft om zijn huidige capaciteiten te relativeren. Gillespie, een man met een brede blik op de wereld om hem heen, zit niet zo met de nalatenschap van een glorierijk verleden. In de jaren veertig en vijftig gold hij toch als een van de weinige nieuwlichters in de jazz. Dizzy was een man die met ongeloof lijk soepel trompetspel, een tot in het zrogram- 1.30 Poli- rnaal en ■te inval 10.40 De- tv-serie. School. ven) rechtstreeks werd uitgezonden. Druk vanwege de grofe opkomst - de zaal was meer dan goed bezet - druk ook vanwege het grote amateurorkest dat en op het podium en op een gedeelte van de bezoekersaccommoda- •t’i' Z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11