Demonstratie tegen aantasting sociale voorziening heeft effect Dubieus eerbetoon cabaretgroep aan Annie M. G. Schmidt NPO reageert goed op stimulans Katlewicz De beste wensen worden op tijd verstuurd. Weer bij de beste en 't meest gewaardeerd Groep Funhouse voorlopig weer gered door CRM pttpost ar. tEabeerne JBeecfceötijn EEN FESTIJN OP HET LANDGOED BEECKESTIJN Gespierd-virtuoos spel pianist Cherkassky Februari 1980 IMF Meerfdaye/i SS 19 KUNST 19 7 8 DECEMBER 1 3 18 Uw receptie, diner of party wordt ook culinair Inlichtingen en folder Restaurant TAVEERNE BEECKESTIJN Velsen-Zuid 02550-14469 ZONDAG 24 DECEMBER normaal geopend voor diners a la carte; BEIDE KERSTDAGEN diner om 18.00 uur a 85,- p.c. Reservering gewenst. super-compact H*^ luidsprekers WOENSDAG (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De regering laat een onafhankelijk wetenschappe lijk onderzoek instellen naar het functioneren van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Het onderzoek zal worden verricht op basis van twee adviezen: één van de Centrale Commissie voor de Complementaire Arbeidsvoorziening Beeldende Kunstenaars en één ?an de Raad voor de Kunst. De adviesaanvragen zijn op 11 december jl. de deur uitgegaan. Dit heeft Lou de Graaf, staatssecretaris van Sociale Zaken en als zodanig eerst-verantwoordelijke voor de BKR, vroeger „contra-prestatie-regeling” genoemd, dinsdag op zijn departe ment gezegd in een gesprek met een delegatie van de Beroepsvereni ging van Beeldende Kunstenaars (BBK), de Kunstenaarsorganisatie- (VV (KO-NVV), BBK’69 en de Kring van Beeldhouwers. r Op het Haagse Binnenhof demonstreerden gisteren zo'n 400 beeldende kunstenaars tegen de bezuinigingsplannen van de regering. Dirigent Jerzy Katlewicz (l.) en solist SPEAKER 2S. JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) lod ende pedantie oor I <elbaar) iand-By laar er blijft jen die id houdt; Een groep van rond 400 kunstenaars had eerder op de dag op het Binnenhof een protestdemonstratie gehouden tegen nogelijke aantasting van de BKR, die als een sociaal-minimumvoorziening wordt beschouwd. Op meegetorste spandoeken itond onder meer te lezen: „We eisen trood, geen erkenning na de dood", .Bloed aan de kwast”, „Afbraak is geen kunst”, „Handen af van de BKR”, en „Zonder kunstenaars geen kunst”. Voornaamste doel van de actie was de staatssecretaris van sociale zaken en mi nister Gardeniers van CRM verantwoor ding te laten afleggen voor uitlatingen over de regeling, die door de kunstenaars onwaar, onredelijk en onfatsoenlijk zijn genoemd. De conclusie was getrokken dat beide bewindslieden in het kader van de bezuinigingsplannen in Bestek ’81 hard bezig zijn de Beeldende Kunstenaars Re geling af te bouwen. Na de demonstratie trok men in twee groepen naar de ministe ries van CRM en van Sociale Zaken. Staatssecretaris De Graaf ontkende ten stelligste, dat de regeling om zeep wordt geholpen. Hij wees erop dat er geen enkele reden voor angst hoeft te zijn dat de BKR zal gaan verdwijnen. Hij zei het „een goede regeling” te vinden, die echter door de 4 4 4 4 4 4 4 4 4 enorme groei van het aantal gebruikers dringend kritisch onder de loep moet wor den genomen. In 1965 trokken nog maar een kleine 400 kunstenaars van de rege ling, nu zijn het er al ruim 2500. Zij kosten de overheid 64 miljoen gulden. culaire toename van het aantal gebruikers heeft kunnen plaatshebben. In beginsel zal het onderzoek erop gericht moeten zijn dat de toestroom beperkt wordt, maar in theo rie is ook mogelijk dat uit het onderzoek naar voren komt dat er méér geld voor de BKR moet worden vrijgemaakt. Eén van de actieleiders, de BBK'er Har ry Visser, noemde de resultaten „een gran dioos succes” en de demonstratie „de grootste, ooit door onze beroepsverenigin gen gehouden”. Ottorino Respighi (1879-1936) vertegen woordigt een Italiaanse stroming waar ook Alfredo Casella deel van uitmaakte en die geënt is op het Franse impressionisme. Hij schildert in orkestrale tinten die soms de muziek van Debussy in herinnering brengen en eigenlijk ook weer verwant zijn aan die van zowel Richard Strauss als Ravel, maar waarmee toch een persoonlijk totaalbeeld wordt opgeroepen. Het was een enorme verdienste van Res pighi om in een land als Italië, dat zich aan het begin van onze eeuw zo langzamer hand alleen nog maar te buiten kon gaan aan gevoelsexcessen in de realistische ope ra (het zogenaamde „Verisme”), de symfo nische muziek weer en dan op grootse wijze in ere te herstellen. Het buitenge woon uitgebreid' geïnstrumenteerde vier luik „Pini di Roma”, met daarin de des tijds (1924) opzienbarende toepassing van een grammofoonplaat nu meestal een geluidsbandje en ditmaal bijna niet hoor baar met de opgenomen zang van een nachtegaal, is als geheel zeer representa tief te noemen voor Respighi’s stijl. Ook al is de inhoud van deze partituur niet zo sterk als van zijn zeven jaar eerder ge schreven pendant „Fontane di Roma”, het gaat toch om boeiende muziek die de tijd doorstaat. Shura Cherkassky poseerden gisteravond voor onze fotograaf voor de aanvang van het NPO-concert in het Concertgebouw Haarlem. den karaktervolle weergave, weleens iets gaapverwekkends krijgt. Tegendeel van gaap- of slaapverwek kend is de bruisende ouverture van „Roes- lan en Loedmilla” van Glinka, waarin Kat lewicz en het door hem met zo’n succes aangevoerde orkest al de hoogste ver wachtingen opriep omtrent hetgeen ko men zou. En zoals het meest originele programmapunt van deze avond, „Pini di Roma”, het gedeelte na de pauze beheer ste, zo legde Rachmaninovs Tweede Pia noconcert vóór de pauze het meeste ge wicht in de schaal. Bij de uitvoering ervan raakte het publiek in de ban van het ge- spierd-virtuoze solospel van Shura Cher kassky, die in eenheid met dirigent en orkest voor een reliëfrijke en imponerende verschijningsvorm van dit pianoconcert zorgde. Alhoewel er geen sprake is van een emo tionele benadering, wordt de essentie van de compositie als geheel met het spel van deze in Amerika opgeleide en thans in Europa gevestigde Rus grotendeels ge dekt. Cherkassky gebruikt geen pedaal waar je het zou verwachten en valt verder op door allerlei eigenzinnigheden als in het van de doorsnee-uitvoering afwijkend leg gen van accenten en dergelijke, maar ver leent daarmee alle meestal extra zwaar aangezette passagewerk, donderend ak- koordenspel en klaterende octavengangen dan eveneens een eigen uitdrukkings kracht. onderdeel waar het minst mee wordt ge sjoemeld, waar Sanders en Brink zich ook zo natuurlijk mogelijk in gedragen. Maar dan hebben we al de lachstuip van de ouder geworden, maar kinds gebleven Dikkertje Dap achter de rug. Daarin han teert Brink een vrijwel volledig aan André van Duin ontleende aanpak. Ergerlijker vind ik dan nog de gewilde politieke scherpzinnigheid in een conference als Menton, waarin een net voor de belasting naar het buitenland uitgeweken Nederlan der een daar al langer verblijvend echt paar op de hoogte brengt van recente ontwikkelingen in het vaderland. Brink grapt daarin onder meer dat je Aantjes tegenwoordig met dubbel s schrijft en dat Menten wel aan suiker moet lijden. De man is zó geraffineerd. Na de pauze wordt de hommage aan Annie M. G. slechts aan een viertal van haar liedjes opgehangen. Het centrale the ma is dan onzekerheid; ook al een zaak waarmee je getuige Brinks eigen penne- vruchten als zeventien in ’56 en Ik ben onzeker alle kanten opkunt. Zowel zijn karikatuur van de jaren vijftig nozem als die van de dominee in Wat doosjes! steken schril af tegen de werkelijke bespiegelin gen van Schmidt in De Vijftiger jaren of ik zoek mijn identiteit. Dat laatste begrip lijkt voor Tekstpiere- ment zelf overigens geen problemen op te leveren. Het succes heiligt dan ook zo nu en dan alle middelen. Want dat is het toch wel als je enerzijds zegt, Schmidt te willen huldigen, maar anderzijds in hetzelfde programma cafégrappen kwijt kunt als: weet je wat beroepsdeformatie is? Dat is een gynaecoloog die door de brievenbus van zijn huis zijn halletje witschildert! Als geschreven tekst mist zoiets zeker de smeuïgheid van het gesproken woord. Tekstpierement opereert met Lucie de Lange en pianist Henk Bokkinga op een veilig terrein, maar weet niet te verdoeze len hoe Holland er op zijn smalst uitziet. JOHN OOMKES der, eo- i De Graaf liet doorschemeren dat de cri teria, op grond waarvan kunstenaars in aanmerking komen voor de regeling, mis schien te licht zijn, waardoor zo’n specta- o ELECTRONICS Alleen verkrijgbaar bij de Hi-Fi-specialist Is er geen bij u in de buurt, bel dan 02908-4551 Ook minister Gardeniers, die ongeveer op hetzelfde tijdstip door een andere dele gatie van de protesterende organisaties op haar departement in Rijswijk werd be zocht, vond dat de BKR voor discussie vatbaar moet zijn. Aan kritiek uit de sa menleving op de regeling mag niet voorbij worden gegaan. Mocht die kritiek aanlei ding zijn tot wijzigingen in de BKR, dan zal zij die met een brede vertegenwoordi ging van de kunstenaarsorganisaties voor af bespreken. Met nadruk stelde zij, vol gens de delegatie, dat de BKR bij gebrek aan een goed alternatief zeker gehand haafd dient te blijven en dat de regeling voorlopig onder Sociale Zaken moet blij ven. Gisteravond, het tweede concert binnen een week na de nieuwe start van de combi natie NPO-Katlewicz, werd in het Haar lems Concertgebouw een door de NOS voor radio-uitzending opgenomen pro gramma afgewerkt, dat er bepaald mocht wezen. Een uitermate gecompliceerde par tituur als van de tot besluit uitgevoerde „Pini di Roma” van Respighi met zoveel overtuiging in opbouw en afwerking te realiseren, is op zichzelf al een uitzonder lijke prestatie. Voor 1 februari 1979 zullen de betrokken kunstenaars in de gelegenheid zijn com mentaar op de wijze van onderzoek te leveren. Een eerste tussentijds rapport zei De Graaf niet eerder dan in februari 1980 te verwachten. Het verwijt dat hij zou hebben gezegd dat BKR-trekkers werklo ze kunstenaars zijn, deed hij af met „flau wekul”. „Ik heb me in deze zin nooit uitge laten”, aldus de staatssecretaris, die in januari nog eens een groep belangstellen den zal ontvangen, maar dan zal over andere onderwerpen dan de BKR worden gesproken. Het is op zich niet zo’n gek idee om Annie M. G. Schmidt eens in het zonnetje te zetten. De nu 67-jarige schrijfster heeft immers na de oorlog geregeld respect en onverholen bewondering afgedwongen met haar op literair niveau staande tek sten. Of de thans in Frankrijk woonachti ge theatervrouw nu met ideeën voor radio hoorspelen als Familie Doorsnee, voor tv- programma’s als Ja Zuster, Nee Zuster of musicals als Heerlijk duurt het Langst en Foxtrot kwam aandragen, of dat het een voudige kinderliedjes en -verhaaltjes be trof, alles heeft practisch datzelfde hoge niveau. Schmidt is een unicum, dat vak broeders en -zusters telkens weer versteld doet staan van haar vermogen om een luchtig en humoresk taalgebruik te paren aan rake typeringen van een in en in Nederlands leven. Een ode aan zo’n formidabele productie en een eenvoudige vrouw is zeker op zijn plaats, maar zo’n eerbetoon is meer nog dan een productie met alleen maar eigen teksten een zaak die je op zijn intentie moet beoordelen. Waar zijn Frank San ders en Jos Brink, van wie het idee afkom stig was, op uit? Willen zij aan de hand van een liedjesprogramma Schmidt en de haast onveranderlijk met haar samenwer kende Harry Bannink werkelijk hulde be wijzen. Wordt haar leven aan de hand van de vraag Van wie zou dat nou zijn. op tedere en toegedane wijze ontrafeld? Zo niet, is het dan wellicht een theater productie die de werkwijze van Annie M G. onder de loep legt en constateert hoe zij bij het opzetten van een productie voor Drie leden van Tekstpierement in actie. V.l.n.r. Lucie de Lange, Jos Brink en Frank Sanders. vergeleken slechts een kant-en-klaar-kiek- je waarvan de kleuren niet kloppen en de contouren mettertijd gewoon vervagen. De eerste vraagtekens zet je sowieso al bij de levensgeschiedenis van Jip en Jan- neke, die we als een uitgeblust echtpaar als Jippe en Marianne terugzien. Brink laat als het ware dan de poppen uit Schmidts poppenkast zien, zonder hen ook een ver haal te kunnen laten vertellen. Frank San ders zingt en danst vervolgens Emma Di lemma op een manier waarbij je werkelijk de indruk krijgt dat hij bewust is van het feit dat hij twee zaken tegelijkertijd moet verrichten. Samen met de potpourri aan het eind is dat dan het meest beweeglijke nummer in een verder bewegingloze regie. Het dichtst bij de intentie van Annie Schmidts teksten komt een item over ho mofilie in Sorry dat ik besta. Het is een AMSTERDAM (ANP). Het voort bestaan van de Amsterdamse theater groep Funhouse, dat dit seizoen aan een zijden draad heeft gehangen, is voorlopig weer verzekerd. Na lang wikken en wegen heeft het ministerie van CRM namelijk besloten de groep het komende jaar toch te laten meede len in de subsidiepot. Een en ander heeft Rob van Houten, leider van Fun house, dinsdag bekendgemaakt. Funhouse dreigde dit voorjaar in on genade te vallen bij CRM, toen het ministerie liet weten de voorkeur te geven aan een beperkt aantal goedge- subsidieerde mimegezelschappen bo ven een groot aantal noodlijdende. Een en ander was aanleiding tot protesten uit de hoofdstedelijke mimewereld. Op de begroting voor het komend seizoen is voor deze theatervorm drie miljoen gulden uitgetrokken. Als gevolg van de subsidieperikelen ?al de nieuwe show van Funhouse later van start gaan dan oorspronkelijk het plan was. De eerste try-outs vinden 12 sn 13 januari plaats in het Cleyntheater in Amsterdam-Noord. De voorstelling is getiteld „Funhouse Funhouse”. Be halve Rob van Houten treden op Cor Beurskens, Feike Boschma, Carry Schomper en Wilbert Gieske. Door een misverstand ontstond er 's middags bij de ingang van het ministerie van Sociale Zaken onder de demonstran ten consternatie, omdat zij dachten dat de staatssecretaris weigerde hen te ontvan gen. Politie sloot de toegang af. Maar later bleek dat er al een uur lang een delegatie met De Graaf in gesprek was. nop, lelijk on- let ie sdiening en lio- Op het Binnenhof zei het socialistische Tweede-Kamerlid Aad Kosto zich bij de actie aan te sluiten en dat het er niet om gaat hoeveel kunstenaars er „nodig” zijn maar hoeveel kunstenaars er kunnen ge dijen in een gunstig cultureel klimaat. Dat geldt niet, of althans in veel mindere mate, voor de op dit A-serieconcert aan „Pini” voorafgaand gespeelde en voor kleinere bezetting in 1927 gecomponeerde „Gli Uccelli”, waarin Respighi teruggrijpt op de Italiaanse barok. De hierin uitge beelde kip en de koekoek zijn tussen de andere meer of minder zangerig ten tonele gevoerde gevederde dieren gemakkelijk te herkennen. Het oubollige en patroonmati ge heeft in deze overigens vaak wel aardi-. ge muziek echter soms de overhand, waar door „Gli Uccelli” ondanks de hier gebo- HAARLEM. Nauwelijks is Jerzy Kat lewicz dit seizoen weer met het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest aan het werk, of men is danook wat je noemt alweer „in vol bedrijf". Het orkest rea geert daarbij bijzonder goed op het stimu lerende gebaar van zijn toekomstige vaste dirigent en speelt op een niveau, waarmee het zijn naam eer aan kan doen. De FNV had zich achter de protesten geschaard. Luud Kops van de Kunstenaarsorganisatie-NVV vond dat naast handhaving van de BKR er uitbrei ding moet komen van kunstopdrachten, stipendia, experiment-subsidies en gelden voor kunstenaarsmanifesaties. Regering stelt onderzoek in naar Beeldende Kunstenaars Regeling Tekstpierement: Holland op z’n smalst HAARLEM. Tekstpierement, het nu al weer zeven jaar bestaande cabaret van Jos Brink en Frank Sanders, heeft een nieuw programma. Van wie zou dat nou zijn.is een avondvullende voorstelling die rond liedjes van Annie M. G. Schmidt is opgebouwd en een ode beoogt te zijp, aan de ongetwijfeld aktiefste 'tekstdichteres van het Nederlandse amusement. De officiële perspremière van deze nieuwe productie van Tekstpierement, die de met eerdere programma's als Wacht U voor de hond en Deusjevoo gecreëerde aanhang zeker zal consolideren, is voor komende zaterdagavond gepland. De voorstellingen die het gezelschap sinds dinsdagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg geeft, zullen echter niet noemenswaardig meer worden bijgeschaafd. radio, tv of theater een verschillende aan pak hanteert? Geen van beide zou makke lijk te realiseren zijn geweest. Het is bij voorbeeld duidelijk dat laatstgenoemde opvatting een grotere productie zou heb ben betekend en dat Tekstpierement dan zeker de vergelijking met de originelen zou hebben moeten aandurven. Durf maar eens een potpourri uit Foxtrot te brengen zonder daarmee te worden vergeleken. Sanders en Brink hebben dat niet ge waagd. Zij hebben zich bepaald tot de Oudhollandse traditie dat leentjebuur spe len mag, zeker als je zegt door iemands werk geïnspireerd te zijn. Van wie zou dat nou zijn. omhelst niets anders dan een greep hier en een greep daar uit Schmidts oeuvre. Het geheel wordt dan verluchtigd met wat sketches, grappen en een enkel liedje van de hand van Jos Brink, waar over je sterk van mening kunt verschillen of zij qua sfeer wel passen bij de intenties van het door hem geleende repertoire. Tekstpierement zegt van zichzelf zinnig en elegant amusement te willen nastreven. Het is ongetwijfeld zo dat Annie M. G. Schmidt als ze zelf geconfronteerd zou worden met deze productie het bereikte resultaat amusant zou vinden, maar of ze het met zinnig en elegant zou kwalificeren lijkt me nog maar de vraag. Jos Brink weet zo haarfijn aan te voelen welk publiek op hem afkomt, dat hij zijn teksten altijd op de familie Doorsnee schrijft. Dat doet An nie M. G. ook, maar haar grootte wordt bepaald door het feit dat zij het Neder landse volk een spiegel durft voor te hou den. Het amusement van Brink is daarbij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19