De luisteraar bepaalt nu zelf wat hij wil horen Jk ben niet met James Bond getrouwd reau reau door Wouter Hendrikse door Wouter Hendrikse JO SMIT NAM AFSCHEID Geld is alles Vroeger te belerend I IL .jIL i □nen V. 9 - - Leeftijd 9 3 weken overjarig kind i.s.m. bij oeslag reet aan Jo Srnrt iken wij i tijd te ielgroot irk gaat vrijdag 0 uur, srband ak- en iputer- tot en jegen- vorden itploeg i het niet rond te Zoals alle voorafgaande Bond-films is ook „Moonraker" geschreven door de En gelse auteur lan Fleming. Het is een oud verhaal (het werd gepubliceerd in 1955), maar werd voor deze rolprent wat aange past aan de huidige tijd. Zo zal het Ameri kaanse ruimtevaartproject „Space-shutt- le” een belangrijke rol in de film spelen Speciaal voor „Moonraker” liet producer Albert R. Broccoli twee NASA-technici uit Amerika overkomen om adviezen te ge ven. Dit om de film zo „echt” mogelijk te maken wrede manier. Ik doe het wat rustiger aan Ik ben iets meer gentleman in de film.” Maar ondanks deze tegenstelling hebben de James Bond’s allen een gemeenschap pelijke interesse: vrouwen. In alle James Bond-films is er altijd een overvloed aan vrouwelijk schoon te zien. De mooiste is uiteraard voor de held. In „Moonraker” speelt de Amerikaanse actrice Lois Chiles een beeldschone CIA-agente, die evenals gelend te werk Men zette ergens een microfoon neer en zond later uit wat er opgenomen was. Tegenwoordig is onze informatiegroep uitgegroeid tot een vol waardig journalistiek bedrijf, dat net als kranten op het nieuws af gaat”. emmer- Komend zijn. probeerd. Het grote nadeel waar de tele visie dus mee te kampen kreeg, was dat het niet van henzelf kwam Maar we moeten voorop stellen dat democratise ring alleen mogelijk is wanneer er demo craten aanwezig zijn. Er zijn echter ook mensen die daar niets in zien en die kun je je wil ook niet opleggen. Als je demo cratie te formeel gaat nemen, kom jè aan de grenzen van het systeem. Het ligt'in de aard van de mens om met de ene hand iets op te bouwen en met de andere hand weer te vernietigen. Waarmee ik natuur lijk niet wil zeggen dat de televisieafde ling van de VARA zichzelf om zeep aan het helpen is. Ik denk dat ze daar wel uit de moeilijkheden komen. Ze moeten het alleen zélf oplossen”, vindt de scheiden de directeur radio. Jo Smit heeft heel bewust de niet te stuiten opkomst van de televisie meege maakt „De radio had het eerstgeboorte recht. (Toen de televisie kwam, speelde die al snel de eerste viool. Aanvankelijk heeft dat heel traumatisch voor de radio gewerkt Maar ik dacht dat we er weer goed bovenop waren gekomen Na ons minderwaardigheidscomplex te hebben Geld is alles voor Roger Moore. In elke zin die hij zegt komt dat woord wel een keertje voor. Rollen die echt acteertalent vergen zou hij niet willen spelen. „Ik heb vroeger wel eens van die hele diepgraven de rollen gehad. Maar die films liepen niet. Er was geen stuiver aan te verdienen. Als ik bijvoorbeeld in een film van Ingmar „Het verschil tussen vroeger en nu is, dat we vroeger belerend waren Wij be paalden wel wat er goed was voor de luisteraar. Nu geven we wat de luisteraar wil. Ook belangrijk is, dat we in grotere eenheden hebben leren denken. Onze de mocratisering is hiermee parallel gelo pen We hebben een tijd terug onze men sen in vier groepen ingedeeld. Info, cul tuur, gevarieerd en popmuziek. Al die groepen hebben een groepsleider, die sa men met de directie, het dagelijks be stuur van de VARA vormt. Deze kern groep zorgt voor integratie tussen de verschillende groepen. Dit systeem zal zich in de toekomst te meer bewijzen wanneer de zenderkleuring eenmaal een feit is. Die zenderkleuring lijkt me trou wens uitstekend. Vooral ook omdat het hele radiobestel nu zo onoverzichtelijk is. Zenderkleuring geeft rust in de program mering. De luisteraar krijgt meer servi ce”. Het is aan James Bond, Drax te weer ouden van zijn snode plannen. Maar oordat het zover is raakt Bond natuurlijk i de meest uitzichtloze situaties verzeild, 'aar alleen een man van zijn allure zich it kan redden. Ook moet James Bond het 1 „Moonraker” weer opnemen tegen de eus met de stalen kaken „Jaws", die in The spy who loved me” de grote klap aan iet einde van de film overleefde. Doch ze lijn echter maar tijdelijk tegenstanders, jezien de populariteit van de reus met zijn stalen kunstgebit hebben de makers van ie film besloten om „Jaws” en James Bond vrienden te laten worden, om het looggeëerd publiek niet voor het hoofd te stoten Zo op het eerste gezicht lijkt ook alles heel erg echt. Momenteel wordt er in drie Parijse studio’s gefilmd waar een heel ruimtelaboratorium is nagebouwd. De stu dio’s Boulogne, Billancourt en Epinay zijn helemaal volgebouwd met interessant uit ziende computerhallen, ronde levensgrote plastic buizen die de verschillende afdelin gen van het ruimtestation met elkaar ver binden en heelalschermen op rails, die door oververmoeide Franse timmerlieder naar wens langs patrijspoorten worder geschoven. En dit alles op ware grootte Ontwerper Ken Adam heeft zich naar har telust kunnen uitleven. En dat moest ook wel, aangezien producer Broccoli tegen hem gezegd zou hebben dat „Moonraker’ alle andere Bond-films moest overtreffen Maar dat zal elke producer van een Bond film wel gezegd hebben. Een andere uit spraak van Broccoli die al historisch schijnt te zijn is: „Moonraker” is geer science fiction maar een wetenschappelijk feit." Broccoli was ook producer van de eerste Bond-film „Dr. No”, die door veler als de beste wordt omschreven. PLEINj in de „Moonraker” is voor Roger Moore dt vierde film waarin hij als James Bond de hoofdrol speelt. Maar nog steeds vindt het publiek Sean Connery de „echte" James Bond. George Lazenby, die ook ooit eens als James Bond furore mocht maken, is helemaal in de vergetelheid geraakt. Ro ger Moore schijnt het feit dat hij maar voor een „pseudo Bond” wordt uitge maakt nauwelijks iets uit te maken Roger Moore een verwend „De resultaten van dit proces zijn uit eindelijk voorgelegd aan het bestuur. Het democratiseringsmodel voor radio VARA genomen. En dat spijt hem hebben ze later ook op de televisie uitge niet „Ik ga met veel plezier weg. Ik vind het wel mooi geweest. Dat be doel ik positief natuurlijk Ik ben nu 62 jaar en heb het idee dat ik nog wat anders kan gaan doen Voor mijn gevoel ben ik nog niet uitgeblust” Zijn vertrek heeft niets te maken met de problemen waarmee de VARA mo menteel kampt, zo verzekert hij. „Al die toestanden gaan voornamelijk over tele visie. Ik weet eigenlijk niet eens hoe het allemaal precies in elkaar zit. Dat er binnen het medium televisie grote span ningen zijn, vind ik normaal. Tenslotte is het een groot en machtig lichaam. Bij de radio zul je veel minder snel spanningen hebben, alhoewel ze er natuurlijk wel af en toe zijn. Ik denk dat het grote verschil tussen de radio- en televisieafdeling van de VARA hierin zit, dat wij een jaar of 2es geleden zelf bij de radio zijn gaan democratiseren. We hebben het van bin nenuit gedaan". „Kijk, de vervanging van Sean Connery is voor mij persoonlijk nooit moeilijk ge weest. Ik zeg duidelijk „voor mij niet” omdat ik heus wel weet dat het publiek daar heel anders over denkt. Maar ik vind dat iedereen te vervangen is. „De koning is dood, lang leve de koning” zeg ik altijd maar. Maar ik ben de rol van James Bond wel heel bewust anders gaan spelen. Sean Connery speelde Bond op een hele harde Na een dienstverband van veertien jaar, waarvan vijf als radiodirecteur, heeft Jo Smit gisteren afscheid van de overwonnen, zijn we als radio een heel eigen geluid gaan produceren Als direc teur heb ik altijd getracht zo adequaat mogelijk te programmeren Onze pro gramma's moesten een eigen gezicht heb ben. Het moest blijken dat de mensen naar een progressieve omroep luister den. Ik weet heus wel dat een groot deel van onze doelgroep naar de TROS luis tert en kijkt. Maar ik vind dat je dan to«h niet kunt zeggen dat de VARA aan haar doel voorbij schiet. Tenslotte hebben we meer dan een half miljoen leden" „Wij, als VARA, gaan ervan uit dat je niets aan de luisteraars kunt opleggen Je moet voorzien in een behoefte. Dat is ook een stukje democratie. We zien de men sen toch voor vol aan. Het is een feit dat onze tijd zich afwendt van de cultuur, maar democratisering gaat altijd gep aard met een zekere vulgarisatie. We moeten daar ook aan meedoen. Ondanks dat proberen we toch onze idealen over eind te houden", aldus Jo Smit. Terugkijkend op de jaren die Jo Smit bij de VARA-radio doorbracht, ziet hij veel veranderingen „De radio is inhou delijk sterk veranderd. Bepaalde func ties op het amuserende vlak zijn door de televisie overgenomen We zoeken het bij de radio nu meer in totale programme ring Vroeger ging de radio vooral spie- AJ heeft het niet zijn persoonlijke voor keur, toch vindt Jo Smit dat Hilversum 3 in de huidige vorm een noodzaak is. „Het is wel wat anders geworden dan we aan vankelijk dachten. Toen er werd gespro ken van een Hilversum 3, zijn we destijds al heel optimistisch plannen gaan ma ken. De minister wilde echter een lichte- muziekzender. Eigenlijk is dat ook wel goed, want radio is in de eerste plaats een maatschappelijk gegeven. Dan kom ik automatisch weer op die vulgarisatie te recht Want ontdanks die vulgarisatie moet je toch proberen je culturele aan knopingspunten te vinden.” Jo Smit keert vandaag terug naar Ter schelling, het eiland waar hij het belang rijkste deel van zijn jeugd doorbracht. Hij gaat zich bezighouden met het Ter schellings dialect, dat hem eigen is: het Midslands, een van de drie dialecten die op Terschelling worden gesproken. Hij zal als historicus en als taalkundige te werk gaan om dit oude dialect voor het nageslacht te bewaren. Dit omdat er nog maar erg weinig mensen zijn die Mids lands spreken. „Ik vind dat ik daartoe verplicht ben, omdat ik de enige ben die het dialect nog goed in zijn hoofd heeft en het ook kan neerschrijven. Ook loop ik met plannen rond om een roman in het Fries te gaan schrijven We zien wel”. Bergmann zou moeten spelen, zou ik al op de set in slaap vallen. Nee dat is niets voor mij.” En dat blijkt ook wel. In vrijwel allé films en tv-serie’s waarin Moore heeft ge speeld, voert geweld en sensatie de boven- .toon. Zo had hij onlangs een rol in de film „The wild geese”, die over een aantal huur lingen verhaalde. Voor zijn Bond-films was Moore eerst „Ivanhoe” en later „The Saint”, een rol die tegenwoordig wordt vertolkt door Ian Ogilvy. Ook speelde Moore samen met Tony Curtis in „De versierders”. James Bond reist in „Moonraker” weer de halve wereld af. Zo wordt er gefilmd in Venetië, de oerwouden van Centraal Ame rika, de opgegraven stad Tikal, in Rio de Janeiro en de watervallen van Iguaca in Brazilië. In de oerwouden van Centraal Amerika heeft. Bond een gevecht op leven en dood met een twaalf meter lange Py thon. Natuurlijk wint hij, maar het aardige hiervan is dat dergelijke opnamen niet getruct zijn. In „The spy who loved me” vocht „Jaws”, gespeeld door de ruim 150 kilo wegende Amerikaanse acteur Ri chard Kiel, met een haai. Ook dit was echt Producer Broccoli gaat daarom zo graag naar de Verenigde Staten om te filmen. „In dat land vind je allerlei merkwaardige figuren die tegen van alles vechten. In „Moonraker” vecht een man onder water met een python. Fantastisch.” Vindt Roger Moore het leuk om James Bond te spelen? „Nou dat ligt eraan hoe veel tijd er tussen twee films zit. Een Bond film opnemen houdt altijd in dat je eer half jaar van huis bent. Momenteel woor ik in een appartement in Parijs. Het enige voordeel is dat ik mijn vrouw en drie kinderen overal mee naar toe neem, o; eigenlijk nam. De oudste twee zijn nu naai een kostschool in Engeland. Op eigen ver zoek overigens. Maar het liefst film ik in de Engelse Pinewood studio’s. Dat is lekker dicht bij mijn huis in Buckinghamshire. In z ieder geval is het leven van een acteur niet gemakkelijk. Je bent een soort zigeuner Wij hebben geen normaal leven. Tijdens de opnames ben je een soort pop, die door de regisseur alle kanten wordt opgestuurd. Maar voor het gevaarlijke werk hebben we stuntmannen.” Richard Kiel, de enorme haaienvenslin- dende reus, heeft het wat dat betreft een stuk moeilijker. Door zijn buitensporige afmetingen is hij gedwongen de meeste stunts zelf te doen. In februari hopen de makers de opna mes voor „Moonraker” gereed te hebben, waarna de film in juni in Londen in pre mière gaat. In Nederland wordt de film in juli verwacht, compleet met ruimtestati ons en Venetiaanse gondels die plotseling veranderen in razendsnelle speedboten. Spanning en sensatie dus. „Moonraker”, de nieuwe James Bond-film waaraan momenteel hard wordt jewerkt om hem in juli van het volgend jaar in de bioscoop te krijgen, wordt de iuurste Bond-film die ooit gemaakt is. Ruim vijfentwintig miljoen dollar is er voor de nieuwe avonturen van geheim agent 007 uitgetrokken. Dat is tweemaal zoveel als voor de vorige Bond-film „The spy who loved me”. Maar eerlijk is eerlijk, voor .Moonraker” zijn de speciale effecten-experts weer eens ouderwets te keer gegaan. Zo zal een groot deel van de film zich afspelen in het heelal op een liimtelaboratorium, waar de schurkachtige Hugo Drax huist met een atoom-raket die Londen moet gaan verwoesten indien niet aan zijn eisen wordt voldaan James Bond in het ruimtestation van Hugo Drax Bond op jacht is naar Hugo Drax Zoals altijd moet de mooie dame aanvankelijk niets hebben van de vrouwenveroveraar, maar gaat aan het eind van de rolprent toch door de knieën. Lois Chiles, die in het normale leven een fanatiek feministe schijnt te zijn, kreeg bekendheid door rol len die ze speelde in de films „The great gatsby”, „Coma” en „Death on the Nile”. Roger Moore is een acteur die vrijwel niet te interviewen is. Tijdens een gesprek doet hij zijn uiterste best om op iedere vraag een „geestig” antwoord te geven. Voortdurend gedraagt hij zich als een ver wend overjarig kind. Ook tijdens zijn werk hangt hij steeds de olijke broek uit. Bij opnamen waarin hij zelf niet voorkomt wil hij nogal eens achter een tafel vandaan kruipen om dan een grappige opmerking te lanceren, waarna de hele scène weer overnieuw gedaan kan worden. De aanwe zigen lachen allemaal heel beleefd. Op de vraag aan regisseur Lewis Gilbert wat hij van Roger Moore denkt zegt hij alleen: „Het is voor een regisseur erg moeilijk om met goede acteurs te werken. Het is voor een regisseur nog moeilijker om met dron ken acteurs te werken. Het is voor een regisseur vrijwel onmogelijk om met dron ken goede acteurs te werken.” Wat hij hiermee bedoelt, wil Gilbert verder niet uitleggen. Moore staat een beetje sceptisch tegeno ver de figuur van James Bond. „Ik moet James Bond wel aardig vinden, ondanks het feit dat hij mensen doodt. Ik eet ten slotte van hem. Maar ach, het is maar een fantasiefiguur. Ik ben tenslotte niet met hem getrouwd.” Moore vindt dat hijzelf totaal niet te vergelijken is met James Bond. „Bond maakt mensen dood. Ikzelf zou' nog geen vlieg kunnen doden. Ik ben pacifist.” Waarom hij dan toch met pisto len en ander wapentuig voor de camera rondspringt is volgens hem weer iets an ders. „Zo erg pacifist ben ik nu ook weer niet”, aldus Moore. Filmen ziet Roger Moore als een aardig soort tijdverdrijf. „Moet je je voorstellen. Filmen is een groot spel. Ze geven je vijfentwintig miljoen dollar om mee te spelen. Ik vind dat fantastisch. Als ik ooit nog iets anders ga doen wil ik bankdirec teur worden. Dan kan ik de hele dag met geld spelen.” Roger Moore werd op 14 oktober 1927 geboren als de joon ven een Londense politieagent. Hij wilde aan- Hflkellik architect worden, een keuze die hij later verruilde voor kunstschilder. Hij werd tenslotte film acteur, meer niet voordat hij fotomodel was ge weest. Om zijn kunstzinnige aspiraties kracht bij te zetten vertoefde hij enige jaren op de kunstacademie In Londen, waarna hij enige tijd werkte als cartoonist. Een slechte, naar hijzelf zegt, en hij werd dus ook ontslagen. De eerste bioscoopfilm waarin hij speelde was „The last time I saw Paris”, waarin Elizabeth Taylor de hoofdrol had. In 1956 had hii de rol van ridder Ivanhoe in de gelijknamige serie en maakte enige jaren later zijn opwachting als Simon Templar in „the Saint”. In 1973 volgde Moore Sean Connery en George Lazenby op als James Bond en speelt tussendoor nog In de Amerikaanse tv-serle „The persuaders” (De versierders) samen met Tony Curtis. Moore’s eerste James Bond-film was „Live and Let die”, waarin hij samen met Jane Seymour te zien was. In 1974 trad hij op als geheim agent in „The man with the gulden gun” met Britt Eklund als zijn vrouwelijke tegenspeler. In 1977 volgde „The sdv who loved me” met Barbara Bach. 1979 wordt het jaar van „Moon raker” met Lois Chiles. ««th Roger Moore - S- ZMAMMWW oeimo- I in af- euken- oeiend erland, ng, ter ng iroting/ Lois Chiles

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31