KLOKKEN Uitbreiding Van Abbemuseum straalt grote armoede uit VAN NIEL tv- De Appel brengt literatuur met veel vakmanschap Assepoester aanwinst voor Scapino Ballet Magnificat mist Handelachtige pompeusheid Bartoks Opus 19 onder Erdelyi on ver getelijk Folkwangschule formeel s van karakter ■kH Collectie hedendaagse kunst verdient beter onderkomen HORLOGERIE Bestuursmutatie in Teylers Stichting Teksten van Julio Cortazar in Net Vlies Langdradig ballet indruk Erotica geveild voor driekwart miljoen KUNST 19 7 8 MAA N D A G DECEMBER 1 8 8 (Van onze kunstredactie) DUIDELIJKE GROEI IN PRODUCTIES NA VARRO EINDHOVEN. Zaterdagmid dag heeft de Eindhovense burge meester Van der Lee het ver nieuwde en vergrote Stedelijk Van Abbemuseum in zijn stad ge opend. De totale kosten hiervoor bedragen vijfeneenhalf miljoen waarvoor Eindhoven nu een mu seum heeft met een aula, een prentenkabinet, een bibliotheek, een zaal voor educatief werk en een studio voor audiovisuele me dia. De werkzaamheden hebben ruim een jaar geduurd, maar het museum is in die periode maar drie weken geheel gesloten ge weest. Met de uibreiding en ver nieuwing van het museum is een voorlopig einde gekomen aan de wensen van drie opeenvolgende directeuren om meer armslag te krijgen voor hun tentoonstellings- beleid. Deze week in onze portieketalage 2 staande klokken in donker eiken, met grote glasdeur en prachtig Westminster speelwerk. Wij leveren u direct en advi seren u graag. inken. NOS- i op 1 Het oepen reren- iering igster haar geen jeteur 1 GR. HOUTSTRAAT 86 - HAARLEM Tel. 312934 - Speciaalzaak sinds 1883 ia!. proces- Fischer maakt Bach springlevend AMSTERDAM. Het Nederlands Kamerorkest ging haal werd in 1964 verfilmd. JOHAN VAN KEMPEN zal op an het V-serie Ier Pie- I. Deze, t en in :enheid trtedag ie serie is werd stie ge- intwer- i, in de Steen- svange- en-pro- Zo op het eerste gezicht lijkt dat al heeft het dan lang moeten duren een vreugdevolle zaak. Bij nadere beschou wing is er toch maar weinig reden tot De eerste projectgroep die zich ging bezighouden met de uitbreidingsplannen voor het Van Abbe werd al in 1956 inge steld. Het resultaat, na ruim 22 jaar, is een verdubbeling van de expositieruimte en een uitbreiding van de kantoorfacilitej- ten. Nieuwe toevoegingen zijn een ruimte voor museumlessen, een aula, een pren tenkabinet en een voor publiek toeganke lijke bibliotheek. Een oude bekende bij de aankleding van dit soort balletten bij Scapino is Wim Bij moer, die deze keer over een romantisch palet beschikte met veel zachtere kleuren dan bij zijn vorige balletten. Bijmoer: „Vanwege de felle snoepjeskleuren in De Notenkraker noemde iemand me toen Wim-Jamin-Bijmoer. Niet dat ik dat erg vond, integendeel, ik lach me kapot, maar ik heb het nu toch weer eens anders ge daan.” De decors met hun doorschijnende tapijten op de achtergrond en hun hoge geschilderde trappen zijn als steeds bij Bijmoer, schitterend. Even schitterend is een nieuwe verschij ning bij het Scapino Ballet, Janet Popeles- ki, een ranke snelle danseres met een hoge sprong en veel dichterlijke kwaliteiten. Het succes van de voorstelling is in in niet geringe mate afhankelijk van haar een voudige maar erg geloofwaardige weerga ve van de hoofdrol. Toen De Wilde in '64 vertrok, liet hij in de regio een hedendaags kunstmuseum achter, waarin alle belangrijke stromingen van onze tijd met kwalitatief voortreffelijk werk vertegenwoordigd was. Behalve aan kopen van werk van Picasso, Bracque en Fernand Leger, is er een boeiend overzicht te vinden van De Stijl (Mondriaan, Van Doesburg en Van der Leek) en een unieke collectie van constructivisten als El Lis- sitzky en Moholy Nagy. In de jaren ’60, na het vertrek van De Wilde naar Amsterdam, legde diens opvol ger Leering het accent meer op een sociaal kunstbeleid. Afgezien van zijn aankopen die de traditie min of meer voortzetten, met werk van neo-constructivisten en sy stematische kunstenaars als Lohse, Dek kers en Peter Struycken, zorgde hij voor een doorbraak in het museumbeleid door in het begin van de jaren ’70 aandacht te vragen voor het maatschappelijk gebeu ren, waarin kunst een rol speelt. De ten toonstelling De Straat was een opvallende en discussielosmakende gebeurtenis in dat beleid. Een discussie die behalve het functione ren van de kunstenaar, ook de plaats van het museum in onze tijd op scherp stelde en in feite tot op vandaag de dag nog niet Janet Popeleski als Assepoester in de nieuwe productie van het Scapino Ballet. verstomd is. Toen in 1974 Rudi Fuchs kwam, werd weer meer gekozen voor de individuele kunstenaars. Een reeks van tentoonstellingen van recente tendensen in de beeldende kunst heeft inmiddels Eindh oven gepasseerd. De voorgefabriceerde wanden zijn be spannen met textiel, dat overal aan het bollen is, het plafond is samengesteld uit geperste stroplaten, die behalve een intens armoedige indruk door de grote hoeveel- Conceptuele kunst en minimal Art als actuele uitingen krijgen in het Van Abbe volop de gelegenheid. Juist tegen de achtergrond van het le vendige en uitdagende beleid dat in be trekkelijk korte tijd in Eindhoven wordt gevoerd en waarover in de museumwe reld volop deining aan de gang is is het bedroevend dat dit museum is uitgebreid met een noodoplossing waaraan van alles mankeert. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In het bestuurscollege van Directeuren van de Teylers Stichting heeft zich een mutatie voorgedaan. Mr. L. H. Graaf Schimmelpenninck, die sinds voorjaar 1973 deel uitgemaakt heeft van het bestuur van de stichting, heeft zijn functie neergelegd omdat hij zich in het oosten van het land gaat vestigen. In zijn plaats hebben Directeuren benoemd ver klaard mr. H. D. de Vries Robbé, notaris te Haarlem. rur be- 2). iter be- :erheid, de toet- skeurd. t NOS- iit jaar zender- plaats 2). vande- >erie. len vijf tubens, It door jsen. In ijdag 5 zien is, tubens. indelen (Italië), .ntwer- en ten- In to- onderd ;rkt. muziek.: cenfüm. Ites Dy- m. Aan- te-Jour- Film- i Eous- jr. film. •rmatie ■n Itali- ramma. Panora- Doku- 3. 20.00 l.OOAk- rmisma- rmatief e Liebe imaal enthousiasme, want wat er na zolang be- zig-zijn tot stand is gekomen, is uit archi tectonisch oogpunt bezien een intens droe vig geheel. Het Van Abbemuseum had na de 30 jaar waarin het zich een zo opvallende reputa tie ook internationaal als museum van hedendaagse kunst heeft verworven, heel wat beter verdiend dan de „cash and carry”-achtige nieuwbouw die het er nu bij heeft gekregen. Het oorspronkelijke museum ge bouwd in 1936 door architect Kropholler begon naam te maken toen mr. E. de Wilde, de huidige directeur van het Stede lijk Museum in Amsterdam, er vlak na de oorlog de leiding kreeg. Hij was het die uit de nogal vage doel stellingen van de start, een beleid ontwik kelde dat de basis heeft gelegd voor het overzicht van de beeldende kunst van de 20e eeuw, dat nu in Eindhoven te vinden is. Belangrijke werken van de hoofdstromen uit onze tijd werden door hem aangekocht, met opvallende tentoonstellingen van ac tuele ontwikkelingen in de kunst maakte hij van het Van Abbe een plek die naast het Stedelijk in Amsterdam, dat door Sandberg zo’n grote naam had gekregen, nauwelijks genegeerd kon worden. De Appel en zijn Peter van der Linden behoren duidelijk tot die tweede groep, die mij persoonlijk nader aan het hart ligt. Zij nemen teksten - in het programma Net Vlies dat in het Appeltheater in Schevenin- gen in première ging zijn dat teksten van de Argentijnse schrijver Julio Cortazar en van Peter van der Linden zelf - en spelen met, over en achter die woorden. Ze spelen er met licht en geluid overheen en laten die teksten onverlet. Sterker: die teksten ko men duidelijk en krachtiger over dan wan neer men had volstaan met een zo helder mogelijke zegging. De tweede groep won dus ook deze keer, maar bovendien is er een fraai stuk auto noom theater ontstaan van ruim vijf kwar tier, onderhoudend, boeiend en ethisch zeer verzorgd. Julio Cortazar is in ons land wel bekend: vrijwel het gehele oeuvre is vertaald en een paar weken geleden was op de televisie een interessant interview met hem te zien. Hij schrijft ogenschijnlijk absurd, maar zeer benauwend en obsede rend proza met beelden die direct uit het onderbewustzijn lijken op te wellen en die zich ook op die directe manier op de lezer (of in dit geval op de toeschouwer) richten. Met enkele van die teksten zijn Peter van der Linde, Katrien Vansteenkiste en Hubert Fermin gaan werken, improvise ren, Combineren en aanvullen. Er is op die manier een samenhangend, zorgvuldig af gewogen stuk theater ontstaan waarvan men kan vermoeden hoeveel geest, vernuft en pure arbeid het moet hebben gekost, maar dat men er niet aan afleest. De drie ROTTERDAM. Met Assepoester, dat zondagmiddag in de Rotterdamse Schouwburg in première ging, maakte Ar mando Navarro zijn derde avondvullende produktie voor het Scapino Ballet, na Coppélia en De Notenkraker. Het moet gezegd worden, dat er een duidelijke groei in deze produkties zit en vooral wat de regie betreft het spelen met dramati sche spanningen had Navarro deze keer een gelukkige hand. ramma- iser Ge- aortage. tv-serie. ulinaire rannna. n Mars- adserie. Jet. 0.00 pecial. p de ?umen- „Air”, van de ter opening gespeelde Derde Suite gelukkig - 1 niet het ijltempo dat Jos van Immerzeel er in diens actuele toewijding benaderde Bach, die mede daardoor als geheel „t t: i J een zeer positieve ervaring opleverde. Zo zie je dat alle 15 Infor- Open irogram- Morgen. rbericht. 5 Lillie, rogram- Scène uit Net Vlies met van links naar rechts Hubert Fermin, Katrien Vansteenkiste en Peter van'der Linden. (Foto Pan Sok) AMSTERDAM. De VARA-matinee was deze zaterdag gewijd aan werk van Bartók, waarbij het vooruitzicht werd ge boden dat Bartók hier nog zelden ook zo geëigend als Bartók had geklonken. Want Miklós Erdelyi, die in dit programma in het Amsterdams Concertgebouw de lei ding had over het Radio Filharmonisch Orkest, geldt als een van de beste Bartók specialisten. Hetgeen zich onder meer in het uit het hoord dirigeren van de partitu ren kon uiten. En zeker óók in het klin kend eindresultaat van de ter opening en met grote gevoelsintensiteit gespeelde Deux Images opus 10. Met het breed uitgemeten en ingewik keld in elkaar gesleutelde en nu dus ge speelde „Tweede” ligt dat allemaal heel anders. Het is weliswaar de gerijpte Bar tók, maar dat neemt niet weg dat dit in cerebrale constructies verstrikt geraakte werk tot de moeilijkst verteerbare compo sities van deze meester behoort. Dus nu bepaald niet een voor de hand liggende programmakeus voor een dergelijk con cert. Bovendien een spijtige omstandig heid om de hiervoor geëngageerde soliste niet in een voor het publiek toegankerlij- ker werk te horen. Temeer daar het niet ging om een regelrechte ontdekking. koor door de dirigent tot meer bescheidenheid gemaand. Evenals trouwens de solisten - Lucia Kerstens, Leena Ook al een heel eigen manier van dirigeren, deze losjes Kiilunen, Zeger Vandersteene, Harry van der Kamp - die bewegende Ivan Fischer! Zijn authenticiteits-opvatting zo nu en dan zelfs wel eens een wat timide indruk maakten veroorzaakte op dit Bach-concert in het middendeel, in hun overigens verzorgd gebrachte vocale partijen. Desalniettemin een met duidelijk voelbare, oprechte AMSTERDAM. Het Nederlands Kamerorkest ging er nie^ °P de gebruikelijke wijze uit, maar voegden zich deze zondagmiddag, stilistisch gezien en natuurlijk niet met miMe klank in het transparant gehouden geheel. qua instrumentarium, op de authentieke toen Onder de 5 Kleu- School. 19.40 Muzie- mentai- ia. 22.15 Erdelyi is een dirigent die in zijn drukke gebarentaal niets aan het toeval durft overlaten, maar het orkest toch niet in een te knellend harnas dwingt om de muziek vrij te laten klinken. Daarbij kiest deze 50- jarige Hongaar over het algemeen voor een, in dynamisch opzicht, hoog klankge- middelde. Vooral het na de pauze geboden opus 19, „De wonderbaarlijke Mandarijn”, waar Bartók weliswaar overal buitenge woon fantasierijk instrumenteert maar je tevens met orkestraal geweld overdondert, leverde die handelwijze wel enige beden kingen op. En zulks ondanks het féit dat het RFO zich van zijn meest virtuoze kant liet zien. Daarom was het des te verheugender dat hier de integrale versie van deze Wonder baarlijke Mandarijn werd uitgevoerd. Wat wil zeggen: met inbegrip van de laatste bladzijden van deze partituur, die oor spronkelijk voor een pantomime-spel wordt ontworpen. Bartók liet in zijn later vervaardigde concert-versie dat laatste ge deelte weg. Misschien mede uit praktische overweging, omdat hier nog voor luttele, maar overigens zeer effectieve passages, een koor benodigd is. Maar, om kort te gaan, die laatste tien minuten vormen het meest indrukwekkende gedeelte van deze hele compositie. En de meesterlijke ma nier waarop Erdelyi dit met het RFO en met medewerking van het Klein Omroep koor heeft kunnen realiseren, is onvergefe lijk en boden in zekere zin soelaas voor de onbevredigende kanten aan dit concert. Want, strikt genomen was dit toch wel een wat ongelukkig programma om een pleidooi te kunnen houden voor Bartók’s kunst. Het enige rijpere specimen uit diens oeuvre was op deze VARA-matinee verte genwoordigd in de vorm van het Tweede Vioolconcert. Eigenlijk hét Vioolconcert. Sinds Menuhin zo’n tien jaar geleden een „vroeg” en dus het „eerste” vioolconcert ontdekte, wordt het andere Concert uit 1938 het Tweede genoemd. Het zoge naamde Eerste Vioolconcert is echter een onvoldragen jeugdwerk en eigenlijk niet veel meer dan een curiosum. - al °P z’n overtuigendst laten horen in het dubbelkorige wend zijn. Niet alleen een veel acceptabeler, maar zelfs motet „Komm, Jesu, komm" BWV 229. In het Magnificat een heel bijzondere Bach, waarna men zaterdag in het Jeken de meewerkende leden van het Nederlands Kamer- Haarlems Concertgebouw kan luisteren. Die ontdekking betrof dan Sylvia Mar- covici. Een temperamentvolle Roemeense, die nog veel muzikale harten in beroering zal brengen en ook heel wat muziekjourna listieke pennen in beweging zal zetten.. Want wat deze violiste in haar Slavisch getinte spel aan indrukken achterliet, was niet gering. Slechts 26 jaar oud en dan een manier van poneren, waarbij alle in dit werk toepasbare facetten van voordracht en techniek, optimaal Worden uitgebuit. Een kolossale toon zonder enige grofheid en een scala van kleuren om alle nuances uit de diepen. En het dient gezegd, dat Erdelyi en het RFO deze meervoudig winnares van-viool concerten, alle ruimte lieten om haar soli, tegen een decor en tegenspel van uiterst verzorgd gebrachte orkestpartijen, het ge signaleerde reliëf te verlenen. JOHAN VAN KEMPEN. SCHEVENINGEN. Tussen mensen, die letterkundige zaken, gedichten of pro za voor een zaal vol mensen willen bren gen, wil nog wel eens verschil van mening - die tot een slaande ruzie kan uitgroeien - ontstaan over de manier waarop dat moet gebeuren. Er is een achtenswaardige groep die meent dat de teksten voor zich moeten en kunnen spreken: „Lees die tek sten maar zo mooi mogelijk, dan doe je wat je moet doen. Anderen, even achtens waardige lieden, roepen verachtelijk: „Ja wel, weer zo’n volksuniversiteitsavondje, niks ervan, je moet die teksten opsieren met theatermiddelen en de mensen boeien en pakken’’. Het sprookje van Assepoester is zo alge meen bekend, dat ik de inhoud daarvan hier niet hoef weer te geven. Het wordt in het ballet zo verteld, dat er veel in gedanst kan worden, zoals het divertissement van het gevolg van de goede fee (Lente, Zomer, Herfst en Winter); de dansen aan het hof van de prins en een paar dansen uit de landen die de prins bezoekt om aan de hand van het verloren schoentje Assepoes ter terug te vinden. Die hele opzet zit al opgesloten in de muziek, die Serge Prokofiev in 1941 voor het Kirov Ballet in Leningrad schreef. (De De nieuwbouw bestaat uit een zoge naamd semi-permanent noodgebouw, dat is opgetrokken uit bouwmaterialen die nu al alle mankementen vertonen waaraan het binnen de kortste tijd te gronde zal gaan. Ivan Fischer zorgt er namelijk voor, dat alle accenten die de geëigende cadans van deze muziek versterken, soepel en natuurlijk worden gelegd. Zonder tot de stereo tiepe manier van doen te geraken, die Bach tegenwoordig maar al te vaak de nek omdraait. Hoe dicht overigens de negatieve kenmerken van het authenticiteits-streven bij de positieve uitingen ervan kunnen liggen, bleek op dit NKO-coneert wel in de uitvoe ring van het Vioolconcert in E. In hoeverre soliste'-Vera Beths of dirigent Ivan Fischer voor deze wijze van bena deren verantwoordelijk moeten worden gesteld, is ondui delijk. Zeker is wel dat Vera Beths, hoe veelzijdig ook en hoe vaak al door mij in deze rubriek om haar vioolspel geprezen, kennelijk niet zo’n affiniteit met Bach’s muziek heeft. Natuurlijk getuigden haar podiumverrichtingen ook nu weer van technische klasse. Maar de hoofdindruk was desondanks: liefdeloos gezaag. Alle gevoelig aandoende passages in de solopartij van dit programma-onderdeel, waren in dit geval in werkelijkheid nu juist wél gemanië reerd en in emotioneel opzicht uiterst armzalig. heid waarin het is toegepast, vreselijk vloekt met de wanden, vloeren en niet op de laatste plaats de tentoongestelde schil derijen. Rondom een grote zaal is een reeks van tien kabinetten gegroepeerd, die door veel te minimale afmetingen het goedkijken naar het tentoongestelde volstrekt onmo gelijk maken. En alsof het nog niet erg genoeg is, wordt het geheel nog extra verslechterd door een woud van palen dat deze constructie moet dragen en een reeks van detonerende attri buten als scheefgeplaatste stopcontacten, brandmelders en dergelijke, die zich hin derijk opdringen. Zonder in de discussie te treden van de museumarchitectuur, waarover reeksen van opvattingen de ronde doen, is het niet moeilijk om vast te stellen, dat de uitbrei ding van het Van een trieste misluk king is. Deze uitbreiding schept letterlijk alleen maar meer ruimte, maar heeft met de functie van een museumgebouw, dat toch minimaal een niet-storende achter grond behoort te zijn voor de tentoonge stelde kunstwerken, niets van doen. Waarschijnlijk had iedereen in Eindho ven zaterdag bij de opening het gevoel dat het met de nieuwbouw van het Van Abbe mis zit, want noch de burgemeester, noch directeur Fuchs, wijdde in hun opening stoespraken ook maar één woord aan de kwaliteit van het nieuwe gebouw. Er werd, naar mijn gevoel, doelbewust omheen ge praat. Het is daarom maar te hopen dat, zonder schade te berokkenen aan de uit stekende collectie die nu wel getoond kan worden, de uitbreiding van het Van Abbe museum bouwkundig gezien nog eerder onhoudbaar blijkt te zijn dan helaas van semi-permanente noodgebouwen ver wacht mag worden. première daar vond overigens pas plaats in 1945, want de oorlog kwam ertussen). Van de Engelse versie van Frederick Ashton nam Navarro het idee om de stief moeder door een man te laten dansen om die figuur wat meër tot een karikatuur te maken. Hoewel Lieven Verkruisen zich uitstekend van deze taak kweet, evenals Marijke Schulte en Laura Atwood in de ook sterk karikaturale rollen van de stief zusters, moet ik toch zeggen, dat dit na drukkelijke gedoe me nogal tegenstaat. Gelukkig echter zit de voorstelling ver der vol kleine grapjes die weer erg plezie rig zijn: het betrekken van het portret van de (echte) moeder van Assepoester bij het nemen van haar beslissingen; het houten paardje van de prins; de schoenmakers- dans; de dans van Oriëntaalse prinses (Ru by Aver). Carlos Serrano danste een acceptabele prins, ook al kreeg hij bij het begin van de voorstelling een elleboog in zijn oog, waar hij later behoorlijk veel last van had. Al met al een aanwinst voor het Scapino Ballet, die dinsdag 19 december (om 19.00 uur) in het Circustheater in Scheveningen en zondag 24 december (om 14.00 uur) in de Stadsschouwburg in Amsterdam her haald zal worden. CONRAD VAN DE WEETERING UTRECHT. Een festival van moderne dans in de Blauwe Zaal van de Stads schouwburg werd zaterdagavond afgeslo ten met een voorstelling van de Folkwang Tanz Studio. Deze groep van de Fol kwangschule in Essen, die eens onder lei- dii g stond pan Kurt Jooss (van de Groene Tafel), wordt nu geleid door Susanne Lin ke, die ook tekende voor de drie choreo grafieën op het programma. In het Duitsland van na 1918 zocht men naar nieuwe dansvormen, omdat de klas sieke ballettechniek voor de heftige na oorlogse gevoelens in die tijd niet erg ge schikt was. Kurt Jooss deed veel aan de ontwikkeling van die moderne dansvor men, maar gezien het werk op deze voor stelling, zou je mogen stellen, dat de mo derne dans van toen, nu toch tot een vol strekt formele aangelegenheid is uitge groeid. In het eerste nummer „Die Nachste hit te” (een aantal dames, die op het punt staan te bevallen, in een wachtkamer) zien we hoofdzakelijk een in elkaar passen van menselijke figuren en kubussen van schuimplastic, soms wel grappig, maar vooral langdradig. In het tweede nummer, een persiflage op barokdansen onder de titel „l’Histoire Obscure”, wordt er alleen maar op een grove manier de draak gesto ken met de uiterlijke elementen van de dansen uit 1700. En pas in het derde stuk „Ballade” redde een actrice, Sabine Weg ner, de voorstelling door als een kind te gaan stoeien met een aantal versufte of slaapwandelende dansers als aftandse dansdingen. Aan 4e ene kant geeft dit laatste ballet een macaber beeld van de dorheid die er in de voorstelling zelf heerste, aan de andere kant is het natuurlijk ok een griezelige cartoon van het leven in veel huisgezinnen, waar men verslaafd is aan machines (ra dio, tv, wasmachine, auto) en waar kinde ren snakken naar een gewoon menselijk contact. Dit is voorlopig de enige voorstelling van de Folkwang Tanz Studio in ons land. CONRAD VAN DE WEETERING PARIJS (Reuter). Een van de bekendste verzamelingen erotische kunst in Frankrijk heeft op een vei ling in Parijs ruim anderhalf miljoen frank (ruim 750.000 gulden) opge bracht. De boeken, etsen, beeldhouw werken en schilderijen behoorden aan de 71-jarige schrijver en diplo maat Roger Peyrefitte. Volgens vei- lingpersoneel wilden de kopers, on der wie veel buitenlanders, over het algemeen onbekend blijven. Een fallisch beeld van de Floren tijnse beeldhouwer uit de 16e eeuws Francesco del Rossi bracht 38.000 franc (ongeveer 19.000 gulden) op. Een tiental Franse aquarellen uit de 19e eeuw ging voor 55.000 franc (circa 28.000 gulden) in andere handen over. Peyrefitte die voor de Tweede Wereldoorlog diplomaat was, trad on der president De Gaulle op als minis ter van Onderwijs, tot september 1968. Zijn eerste roman „Les amitiés particulières” (1944), die tevens als zijn beste werk wordt beschouwd, handelde over het leven in een rooms katholiek jongensintemaat. Het ver- t J versie aan meent te moeten toekennen. De zangerigheid _11_ bleef behouden en de muzikale lijnen kregen de afwer- uitwassen die de noodzakelijke research naar authentie- king die ze verdienen, precies zoals ook waarneembaar ker spel ook blijkbaar onvermijdelijk opleveren, uiteinde- was in het cantabile-gedeelte van de naderhand uitgevoer- lijk ten goede komen aan het vinden van een vorm van de Sinfonia uit cantate nr 42. artistiek evenwicht; van een nieuwe maar ongemaniereer- Verfijning was trouwens troef. Want ook de feestelijke de aanpak, waarin Bach springlevend overeind blijft trompetten in de overige delen van de Derde suite knalden staan n Mil- qua instrumentarium, op de authentieke toer. Onder de Hoofdwerk in het programma was overigens het Magni- jonge Hongaarse dirigent Ivan Fischer - een nieuwe ster ficat, dat in deze aanpak de zo vaak voorkomende Handel- aan het firmament - werd in een goed bezet Amsterdams achtige pompeusheid miste. Wat Fischer onder de koor- Concertgebouw wel een heel andere Bach ten tonele zang van barokmuziek verstaat, had hij tevoren eigenlijk gevoerd dan we van de combinatie NKO-Goldberg ge- acteurs zijn samengeklonterd op een en kel, vrij klein centraal en verlicht zetstuk en op die kleine ruimte scheppen ze met die teksten een beeld van drie mensen die in liefde en haat met elkaar zijn verbon den. De simpelste middelen dus, maar met groot vakmanschap. Het levert een uiterst boeiende toneelavond op. JAAP JOPPE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9