Tijdschrift mag Bescheiden muziekpedagoog ging in stilte heen gebruik maken van top veertig Dick Laan Filmfonds opgericht Bandleider Don Ellis FGH hypotheekbank Werk Bruegel in New York ontdekt Ka overleden Als u een hypotheek nodighad, en’t moest maatwerk zijn en geen confectie, met wie zou u dan gaan praten? fewsi lil I a pjj RS gil II '^■1 Kort over FGH-Vastgoed. Kort over de FGH-pandbrief. Met de FGT1 bijvoorbeeld. 13 KUNST DINSDAG 1 9 DECEMBER 19 7 8 1 f— ‘i J NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST ste tge- illec- a a Projectontwikkelaar van formaat. Met name actief op het gebied van woning bouw en recreatie. Ruime financieringsmogelijk- heden, projecten van niveau. Actuele voor beelden: exclusieve schakelbungalows in Zeist, een ambitieus recreatiedorp in de Ardennen, karakteristieke grachtenappartementen in Amsterdam. Geïnteresseerd in overleg? Een afspraak is snel te maken. Als u uit bent op hoge rente, maar er niet voor voelt om uw spaargeld vast te zetten, dan is de FGH-pandbrief een goeie belegging. Veilig. Goed rendement, korte looptijd. Altijd tussentijds te verkopen. Ze luiden aan toonder, en u kunt ze overal kopen: bij onze kantoren, of via uw bank of uw effectencommissionair. vrije ire arbij icur- l-kar. >sen inde I -fc Het ligt voor de hand dat de Friesch- Groningsche Hypotheekbank alles van hypotheken weet. We kunnen u onder meer helpen aan een hypotheek met gelijkblijvende of dalende lasten of - in samenwerking met' verzekeringmaatschappijen - aan een hypotheek in combinatie met een levensverzekering. Voor uw eerste huis of uw tweede. Voor uw winkel, kantoor, bedrijfshal of boerderij. Ook tijdens de bouw. En elke FGH-hypotheek is maatwerk. Onze kredietspecialisten zoeken de hypotheek- vonn die het best past bij uw situatie. Bij uw gezins- en beroepsomstandigheden op langere termijn. Zonder daarbij de fiscale aspecten uit het oog te verliezen. Belangstelling? Komt u dan eens praten. Onze adressen vindt u hieronder vermeld. U kunt natuurlijk ook uw eigen adviseur hierbij inschakelen. cht- Hier wel: «W'iM f. A gaig F - iSü Jos de Clerck drukte belangrijk stempel N ri- JOS DE CLERCK (AD VER TENTIE) (ADVERTENTIE) (II' iSi p ^r'ï. gl I I Hi M :irkel :t briljant >rijs 124.- 137- t Jos Clerck heeft in hoge mate zijn per soonlijk stempel gedrukt op het muziekle ven in Nederland en in het bijzonder op dat in Haarlem, waar hij lange reeks van jaren met plezier woonde en werkte. In 1914 kwam hij daar terecht, een Vlaming die vluchtte voor het bombardement in Antwerpen. In datzelfde jaar gaf De Clerck in de Kroonzaal van Brinkmann in Haarlem zijn eerste concert. Hij bespeelde de altviool en zijn verloofde, die later zijn echtgenote zou worden, zat aan de piano. Zeker is dat talloze hedendaagse musici met warmte aan een eminent leermeester zullen terugdenken. i Concertgebouw Haarlem - vrijdag 22 december 1978 - 20.15 uur TWEEDE CONCERT SERIE C „Meestervioolconcerten van de 20ste eeuw” ij'g uiliMasi k een stichting te komen, die zich zou inspannen om in het Kennemerse zeer geliefde schrijver ook zijn plaats te (/even in de Nederlandse filmhistorie. Het Dick Laan Filmfonds, een initiatief van Hans Frankfurter van de Nederlandse Bond van Filmers, wil dat er actie onderno men wordt om de films die Dick Laan vanaf 1917 vervaardigd heeft bijtijds worden geconserveerd. Daarnaast wil men inten sief speuren naar (gedeeltelijk) verdwenen filmmateriaal, draai boeken reconstrueren en ee Dick Laan filmcatalogus samen stellen. Voor die taken hoopt het nieuwe fonds gelden bijeen te brengen, die onder beheer vallen van het Nederlands Filmmu seum. ‘’"ildilli Merkwaardige coïncidentie: In de pauze trof hij daar zijn oude studiemakker Jos de Klerk „met de twee k’s”, die veneens het door oorlogsgeweld geteisterde Antwer pen was ontvlucht. Nadien hebben ze in Haarlem gedrieën nog veelvuldig gecon certeerd. Jos de Clerck zou tijdens zijn studieperi- ode in Antwerpen lange tijd geaarzeld hebben tussen piano en viool. Hij koos tenslotte voor het laatste instrument en werd een belangrijk vioolpedagoog. Als le violist van het Concertgebouworkest in Amsterdam speelde De Clerck in talloze vioolconcerten onder Eduard van Beinum. Dat deed hij ook in Haarlem, waar hij docent werd aan de Toonkunstmuziek- «chool Na zijn benoeming aan het Amster- (Van onze kunstredactie) HOLLYWOOD. De Amerikaanse bandleider, componost, arrangeur en trompettist Don Ellis, die zijn vermaard heid onder meer aan het schrijven van de muziek voor de film French Connection heeft te danken, is zondag in zijn huis in Hollywood aan een hartaanval overleden. Eerst gisteren is van de dood van deze populaire' jazz- en big-bandmusicus, die voor het laatst in 1977 tijdens het North sea Jazzfestival in ons land concerteerde, melding gemaakt. Ellis is 44 jaar gewor den. Hij gold de laatste jaren niet meer zozeer dams Conservatorium, waar hij meer dan een kwart eeuw heeft les gegeven, ging De Clerck zich geheel wijden aan de muziek- pedagogie. Dat werd zijn grote liefde. En temidden van de lovende woorden die Jan Odé aan Jos de Clerck wijdde lezen we dan ook: „...is we één orkest in Nederland te vinden, waarin niet meerdere leerlingen van De Clerck zitting hebben? Nog in de laatste jaren werden er zes benoemd in het Concertgebouworkest, sommigen onmid dellijk na afloop van hun studie.” Onder de grote schare leerlingen van Jos de Clerck bevinden zich onder meer Ber nard Haitink, nu chef-dirigent bij het Con certgebouworkest, Jan Hesmerg, momen teel concertmeester bij het N.P.O., de vio list Jaap Schröder en ook de begaafde Chinese musicus Lim Kerk Tsjang. Zij hebben een belangrijk deel van hun muzi kale vorming te danken aan de kleine bescheiden vioolpedagoog uit Haarlem, die in de laatste jaren van zijn arbeidzaam leven ook nog les gaf aan het conservato rium in Maastricht. In zijn laatste levensjaren werd Jos de Clerck lange tijd door ziekte geplaagd. entrée f 10,— (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. programma: Geert van Keulen - Sonatas Bela Bartók - Vioolconcert no 2 Erik Satie - Parade NEW YORK (Reuter). In New York is een stilleven ontdekt dat blijkt te zijn geschilderd door de Vlaamse meester Jan Bruegel de ou dere (1568-1625). Tot dusver was het werk toegeschreven aan de Holland se meester Jan van Os (1744-1808). Het schilderij was eens eigendom van Joseph Bonaparte, een broer van Keizer Napoleon die het naar Ameri ka meenam, toen hij was afgezet als Koning van Spanje, na eerst Koning van Napels te zijn geweest. Toen Jo seph in 1844 overleed, werd het stille ven verkocht als een Van Os. Als zodanig kocht de vader van de huidi ge eigenaar het schilderij in 1912 op een veiling. Sindsdien hing het in een appartement in New York. Toen de tegenwoordige bezitter het stuk onlangs liet taxeren bij de kunst veiling Sotheby Parke Bernet, kreeg hii te horen dat het een werk was van de zogenoemde Fluwelen Bruegel. Volgens de expert van Sotheby op het gebied van oude meesters, Brenda Auslander, dateert het werk waar schijnlijk van 1609. Zij schatte de waarde op 150.000 tot 200.000 dollar (ruim 300.000 tot meer dar 400.000). Het werd echter niet uitge sloten geacht dat het stilleven het dubbele opbrengt als het op 12 janua ri in New York wordt geveild. k SM dirigent: LUCAS VIS solist ALBERTO LYSY - viool aMSöl als een vernieuwer, waarvoor enige van zijn tijdgenoten hem aan het einde van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig hebben gehouden. Op arrange- menttechnisch gebied was don Ellis onge twijfeld een van de meest begaafde jonge big-bandleiders die halverwege de jaren zestig de teugels overnam van Stan Ken ton. Het resultaat van zijn inspanningen het een rijk geschakeerd kopergeluid ho ren, vaak onderbouwd met een versterkte ritmesectie. Aan het eind van de jaren vijftig startte Ellis zijn loopbaan door te werken in de bands van Charlie Barnett, Maynard Fer guson en Ray McKinley. Later vestigde hij zich in zijn geboorteplaats Los Angeles om jong talent te scholen en zich te wijden aan het componeren, waarin hij een hoog ni veau bereikte. Zijn ambities beperkten zich niet alleen tot de jazz. Hij schreef evenzeer tv- en radiocommercials, ver zorgde begeleidingen in tv-shows voor Shirley MacLaine voorwie hij veel arran geerde en componeerde een ambitieus werk voor symfonieorkest en jazztormpet- tist. agring janten 265.— ijs215- iel met en met 227- erd wit .1 iger met it 95-- leprijs geel 1 ?9- 1 I öit' r J ZUTPHEN (ANP). De president van de rechtbank in Zutphen heeft donderdag bepaald, dat ’t blad „Billboard Benelux” (een uitgave van Kluwer) bij het samen stellen van zijn „Hot Fifty Holland” ge bruik mag maken van de hitlijst van de Stichting Nederlandse Top Veertig. r Sinds 3 november publiceert het week blad wekelijks zijn eigen hitparade en ver meldt daarbij ook de plaats die een bepaal de plaat op andere lijsten inneemt. Het blad maakt daarbij gebruik van de Tros- Top-Vijftig, Avro’s Toppop en de lijst van de stichting Nederlandse Top Veertig. De stichting maakt hiertegen bezwaar en spande een kort geding aan, dat vorige week maandag diende. Daarin eiste de stichting, dat het tijdschrift niet langer de gehele top veertig zou gebruiken, maar slechts gedeelten daaruit. Ze deed daarbij een beroep op het auteursrecht en het merkrecht en wilde dat het blad de publi- katie zou stopzetten op straffe van een dwangsom van vijftigduizend gulden per overtreding. De president van de rechtbank in Zut- phen vond echter niet dat er sprake was van overtreding van de beide rechten door het tijdschrift. Weliswaar rust op de hitlijst die de stichting Nederlandse Top Veertig zelf uitgeeft auteursrecht. De lijst wordt echter ook afgedrukt inhet Algemeen Dagblad en daarop rust het auteursrecht niet, zo meende de president. Gebruik van die lijst is dan ook niet strafbaar. Ook het merkrecht is volgens de presi dent niet overschreden, omdat het week blad de naam van de stichting Nederland se Top Veertig als bronvermelding ge bruikt. De stichting lijdt van de door het tijdschrift gevolgde handelwijze dan ook geen schade, aldus de president. Ii WF” W i“' r F «mw- !™r- FR1ESCH-GRONINGSCHE HYPOTHEEKBANK NV. Hoofdkantoor: Amsterdam. Herengracht 433,(020-221272). KANTOREN: Amsterdam.Herengracht 468,(020 262515) Arnhem. Zijpendaalseweg 59, (085 -427348) Eindhoven,Ten Hagestraat 11.(040 446855) Enschede.M.H.Tromplaan 12.(053 312445) •Den Haag. Lange Vijverberg 9. (070 605900) Groningen,Ubbo Emmiussingel 75,(050 183183) Rotterdam.Schiedamse Vest 89, (010 115550) Utrecht,Gildenkwartier 43,(030 310344) FGH VASTGOED. Amsterdam,Herengracht 468. (020 262515). op ons muziekleven (Van onze kunstredactie) VOORHOUT/HAARLEM. „Er zijn mensen van wie zelfs de geringste ver diensten in de publiciteit geraken. Er zijn anderen, wier grote verdiensten in het verborgene blijven”. Deze woorden stam men uit 1963 en werden toen gebezigd door de directeur van het Amsterdams Conservatorium, Jan Odé. Ze betroffen de toen zeventigjarige violist en muziekpe dagoog Jos de Clerk, die tien jaar later de Jos de Klerkprijs werd toegekend. Het was bij die eerste gelegenheid dat de be scheiden musicus eindelijk eens door vrienden en collega’s in de openbaarheid kwam. Zijn vriend en studiegenoot en toenmalig muziekcriticus bij onze krant heette eveneens Jos de Klerk. Deze laatste, wiens naam anders werd gespeld, wijdde bij die gelegenheid een hartelijk artikel aan De Clerck onder de kop „Wraakne- I ming op een bescheidene”. Want het was juist de grote bescheidenheid dié Jos,de Clerck bijna heel zijn leven in de schaduw van de publiciteit had gehouden. Wie over Jos de Clerck leest, begrijpt dat hij zich in die schaduw ook het prettigst voelde. Zijn definitieve keuze voor de mu- ziekpedagogie boven het openbaar concer teren, wijst ten sterkste in die richting. lil' J.: rik 7 «fl In het Heemsteeds Raadhuis werd maandagavond op gerichte Op de oprichtingsbijeenkomst van het fonds werd door een wijze gevierd dat de oprichting van het Dick Laan Filmfonds een geestdriftige zaal kennis genomen van een zestal Dick Laan- feit was. Nabestaanden, vrienden en kennissen van de schrijver films en een korte samenspraak waarbij vrienden van Dick Laan van Pinkeltje hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om tot en diens echtgenote mevrouw Tine Laan- de Vries, enkele type- deze vroeger rende anecdotes ophaalden. De avond kende niet alleen een nostalgisch karakter. Bij monde van fondsvoorzitter Frankfur ter en enkele leden van het aanbevelingscomité werd de hoop ■getuit dat men binnen twee jaar de zich gestelde doelen zou kunnen realiseren. Een verborgen wens van het fonds is het benoemen van een straat in Heemstede naar de auteur/schrijver. Het secretariaatadres van de stichting is Koningin Juliana- straat 7, 1901 DK Castricum. Giften zijn welkom op gironr 3107107 ten name van het Dick Laan Filmfonds. Op de foto een beeld van de samenspraak. V.l.nr. De heer Gerdes, mevrouw Laan en de heer Huyse, secretaris van het filmfonds.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13