Jacobi’s Kleren maken de Man weer in roulatie ir! hcrarlem Film filmhuizen Haarlems filmcircuit geamputeerd en ontroerend ID Rob Sipkes Edelsmid )e Gebroeders Leeuwenhart: zinnig Intelligent spel Antonioni met optische nauwkeurigheid amsterdam IM ;r E erd in tn f ♦1. Li Blow Up niet alleen maar thriller Wim Wenders Bioscoopbond i 12 FILM 13 19 7 8 DECEMBER VRIJDAG 2 9 loot Charles Boost 163 Exklusieve sieraden. >0 uur. JtJIDQD ikens en ten jur Ontdek het andere halssieraad bij Rob Sipkes... Verklaar de mooiste hals uw bijzondere liefde. Met een briljante halskreatie in goud gevat naar uw wens. Warmoesstraat 2 - Haarlem Tel. (023)-324309 (achter de Hallen bij de Grote Markt) it of I) I lonnnDDnnnqrïaaanaanDnonnaoaacr/inonncpnn Wie naar Kleren maken de Man lijkt, een Nederlandse film uit 1957 die opnieuw in roulatie is gebracht, zal zich waarschijnlijk liet kunnen voorstellen dat deze agal zouteloze klucht destijds >n kleine revolte heeft veroor- lakt in ons bezadigde film- en ioscoopwereldje. Zo bezien geeft e film, die door de Duitser Georg ico by gemaakt werd en die een drukwekkende lijst van Neder- ndse toneelspelers als medewer- >rs kon tonen, geen enkele aan- iding om de gemoederen te ver- itrusten. Niettemin werd hij inleiding tot een pittige rel waar in de echo nog tijdenlang door- onk. - kombi- I'vvee kinderen en de dood ir Een scène uit De Gebroeders Leeuwenhart, naar een boek van Astrid Lindgren. (City 4, Amsterdam) Het verhaal van Astrid Lindgren gaat over twee broers, Jonathan en Karei, die door de oudere Jonathan „Kruimel” wordt genoemd. Kruimel bewondert zijn oudere broer om zijn Nordisch type: blond haar en hagelwitte tanden, maar ook om zijn talent van vertellen. Bij een brand in het ouderlijke huisje komt Jonathan in een poging zijn broertje te redden om het leven, maar Kruimeltje weet uit de verha len van zijn broer dat doodgaan niet erg is, want je komt dan in Nangijale, waar kampvuren zijn en waar sprookjes wor den verteld. Als Kruimel twee maanden im kun- les over n in de Nederlandse film brak pas los en Kleren maken de Man op het doek rscheen. In al zijn onnozelheid was deze m de druppel die de emmer deed over- omen. filmcriticus A. van Domburg zette in het landblad Filmforum, waarvan hij op- hter en hoofdredacteur was, de aanval met een artikel in het octobernummer 57, het nummer dat opende met de be- amde „Open Brief” aan de producenten In speelfilms, ondertekend door Jan lokker, Ch. Boost, A. van Domburg, Han Hoekstra, A. Koolhaas, H. J. Oolbek- Ink en H. Wielek. „Maar het geduld, zelfs (ADVERTENTIE) kinderlectuur begrippen als dood, zelf moord en wrede dictatuur introduceert en daarmee haar jonge lezers en lezeressen in verwarring zou brengen. Wie De Gebroe ders Leeuwenhart ziet en eventueel het boek heeft gelezen weet dat deze begrip pen al dan niet verstopt (of Freudiaans onderdrukt) in de kinderfantasie met gro te regelmaat voorkomen en de onthulling ervan slechts bevrijdend kan werken. van de meest welwillende, die om princi piële redenen een geregelde produktie van Nederlandse speelfilms een goed en nood zakelijk ding vindt, is niet meer bestand tegen de minderwaardigheid waarvan Ne derlandse speelfilms steeds weer, ja steeds méér blijk geven”, zo luidt een van de eerste zinnen van het manifest dat tenslot te tot de conclusie komt dat slechts één later zelf ook sterft, reist hij onbezorgd zijn broer achterna naar Nangijala. Daar hebben ze samen een ideale tijd, tot de dictator Tengil verschijnt en de orde en vreedzaamheid in Nangijala slechts schijn blijken te zijn. Jonathan wordt zelfs door het vuur van een draak aangetast, waar door hij verlamd wordt. Maar hij weet de ontstelde Kruimel, die radeloos wordt van de gedachte dat hij opnieuw Jonathan zal moeten missen, te troosten door te vertel len dat achter Nangijala het rijk van Nan- gilima ligt, een paradijsachtige staat die ze kunnen bereiken door van een rots in de diepte te springen. Kruimel neemt zijn verlamde broer Jonathan op de schouders en springt naar de beloofde gelukzalig heid. De belangstelling voor de andere film zal in de Spaarnestad pas goed blijken te bestaan als het initiatief van het Haarlems Mediakollektief om tot één en een onaf hankelijk filmhuis te komen door de ge meentelijke overheid wordt gehonoreerd. Tot die tijd zal het voor de organiserende vrijwilligers ondankbaar modderen in de marge blijven. Dat is nog te schrijnender omdat er op het huidige programma-aan- bod weinig valt aan te merken. Voor de kerstdagen werd Tarkovsky’s De Spiegel gedraaid, een waardevolle film die anders matenstuk bevindt, is van een onnozelheid en een krampachtig zoeken naar leuke hoogtepunten waarover nu alleen nog maar vertederd geglimlacht kan worden. Regisseur Jacoby, vooral bekend door zijn Duitse films met echtgenote-actrice Mari ka Rökk, is ondanks zijn veeljarige routine niet in staat tot een samenhangende klucht te komen. Alleen zijn keuze van Kees Brusse en Annet Nieuwenhuyzen in de hoofdrollen verraadt enig begrip voor filmpersoonlijkheden. Maar om te zien wat anno 1957 in ons land nog gemaakt kon worden is Kleren maken de Man van historische betekenis. Telegraaf met instemming een stukje uit bovengenoemde Kronkel: „Critici hebben maar één taak: juichen of verdoemen vol gens hun artistiek geweten. Alle binnens- kamerse overwegingen die leiden tot Ne derlandse speelfilms, zoals we ze de laatste jaren te zien kregen, leggen ze terecht naast zich neer. Zij hebben alleen te ma ken met het eindresultaat en dat moeten ze, als ze het lelijk vinden, vooral kraken”, Maar met 11 Deserto Rosso uit 1964 scheen de toen 52-jarige filmer alles gezegd te hebben over de eenzaamheid van mensen en over het onvermogen om emotionele relaties met de omgeving te onderhouden. Om zich te vernieuwen bra^ hij met zijn ster-actrice Monica Vitti, plaat ste zich vrijwillig onder contract met Me- tro-Goldwyn Mayer en vertrok naar Enge land om er Blow Up te maken. Met films als II Grido, L’Awentura, La Notte en L’Eclisse was Michelangelo Anto nioni een van de meest besproken en be commentarieerde filmers van de late jaren vijftig en het begin van de jaren zestig geworden. doodgezwegen. Alain Delon speelt een schitterende rol in deze spannende ge schiedenis over het opkomend fascisme in het Frankrijk van de jaren dertig, waar ook daar de joden werden gedupeerd. Een film die qua thematiek goed past in het land waar zelfs vandaag de dag de herin nering aan Zola’s inspanningen ten behoe ve van Dreyfus nog niet begraven kunnen worden. Antonioni koos als plaats van handeling de wereld van de modefotografie en zijn hoofdfiguur in Blow Up is een fervente fotograaf van modellen, die in zijn vrije tijd het tegenovergestelde doet van leven loze kiekjes maken, namelijk het met de camera betrappen van het leven. Hij is dan ook bezig met een realistische reportage over het Londense leven en de moeilijkhe den beginnen als hij voor dat fotoboek een opname maakt in een Londens park van twee verliefde mensen. Bij het uitvergro ten van die beelden (blow up) wordt een hand met een revolver zichtbaar en een lijk dat in het struikgewas ligt. Vandaar de pogingen van de gefotografeerde vrouw (Vanessa Redgrave) om de negatieven van de parkscène in handen te krijgen. De fotograaf (David Hemmings) gaat op on derzoek maar telkens als hij het materiële bewijs van de juistheid van zijn opname ontdekt denkt te hebben, is het bewijsma teriaal verdwenen. Fantasie van een foto graaf die in zijn werkdrift niet meer ziet wat hij filmt, of de realiteit van de opname die meer is dan wat zichtbaar gemaakt kan worden? In het IJmond-filmcircuit gaat begin ja nuari Der Amerikanische Freund van Wim Wenders. Dinsdag en woensdag in Filmhuis Velsen, Kanaalstraat 257 in IJmuiden en vrijdag in Filmhuis Heems kerk aan de Handelstraat 93. Aanvang der voorstellingen 21 uur. Met Der Amerikanische Freund ver vaardigde de Duitse cineast Wenders een nieuw type misdaadfilm; een genre waarin hij voordien nog niet actief was geweest. Het belangrijkste aspect van deze produk tie is dat Wenders een thriller concipieerde waarin nauwelijks wordt gepsychologi seerd. Het publiek mag zelf oordelen over de merkwaardige manier waarop een lijs tenmaker kan verworden tot een gevaarlij ke huurmoordenaar. Zeer aanbevolen. Blow Up zou als een fotografische thril ler omschreven kunnen worden, maar dat doet eigenlijk te kort aan het intelligente spel dat Antonioni bedrijft met de optische nauwkeurigheid, met het bedrog van de fotografische weergave en uiteindelijk met de misleiding van het filmbeeld. Met een lossere verteltrant dan hij in zijn Itali aanse periode gebruikte, is Blow Up een boeiende mysteriefilm geworden die ieder een gespannen kan volgen en die voor eventuele doordenkers een vloed van wijs gerige informaties doorgeeft. Waarbij stijl en fotografie als bij alle Antonionifilms boven iedere lof verheven zijn. De opofferingen van een groep enthou siaste filmliefhebbers ten spijt, gaat het nieuwe jaar toch wat triest poor de gemid delde Haarlemse cinematofiel van start. Het filmcircuit dat in het achter ons lig gende jaar tussen de filmhuizen Melk woud, Het Plein en DAC tot stand was gekomen, lijkt geen onverdeeld rooskleu rig leven beschoren te zijn. Aan de woens- dagavondvoorstellingen in het jongeren centrum DAC moest namelijk door gebrek aan belangstelling een einde komen, zodat men voortaan enkel nog in Het Plein in Haarlem-Schalkwijk op donderdagavond en in Het Melkwoud van vrijdag- tot en met zondagavond terecht kan. Aanvang van de diverse voorstellingen telkens om 21 uur. De reactie van het bedrijf was uiteraard scherp. Het kon zich bovendien veilig voe- tó- Annet Nieuwenhuyzen en Kees Brusse in Kleren maken de man uit 1957. (Desmet, Amsterdam) len omdat inmiddels Blokker, Hoekstra, Koolhaas en Oolbekkink om verschillende redenen zich teruggetrokken hadden als ondertekenaars van de Open Brief, in het algemeen omdat ze zich met de redactie van de tekst niet konden verenigen. Bijval daarentegen kwam van uiteenlopende kanten. Simon Carmiggelt schreef in een Kronkel die hij Ruzie noemde: „Maar zo lang men om even begrijpelijke als funeste praktijkredenen, van een anti-artistieke opzet blijft uitgaan, kan men de Neder landse speelfilm net zo goed achterwege laten”. En Jacques Gans citeerde in De Haarlem nooit zou hebben gehaald. Tot komende zondagavond gaat in Het Melk woud aan de Zijlstraat 63 La Kermesse Héroïque van Jacques Feyder, een verruk kelijke satire. Vanaf donderdagavond 1 januari tot en met de 4e rouleert in het circuit de meest recente film van Joseph Losey, waarvan de titel helaas om filmverhuurcontractue- le redenen niet mag worden vermeld, maar die desondanks niet mag worden Zo ging dat destijds toe! Een storm in een glas water? Als men Kleren maken de Man in de bioscoop ziet, zal men zelf tot partijkiezen kunnen overgaan. Jacoby’s film over de jacht op een pandjesjas waar in zich in de voering een belangrijk diplo- Tot goed begrip de volgende situatie- iets. Al in 1956 waren er plannen tot de richting van een fonds voor de Neder- idse films, een soort productiepot waar de overheid (het toenmalige ministerie n Kunsten en Wetenschappen) en de ascoopbond hun bijdragen zouden stor- i. Filmcritici en filmliefhebbers ver- ichtten van dit initiatief een duidelijke jging van het niveau van de Nederland- film, maar inplaats daarvan kwamen inig geslaagde producten van eigen bo rn uit de Cine tonestudio’s. „De vliegen- Hollander” over het leven van onze egheld Fokker, De Willem Parel-film t Wim Sonneveld en zelfs Ciske de Rat - danks zijn onderscheiding in Venetië - antwoordden niet aan de misschien te og gestelde verwachtingen. Maar de ei- ilijke weerstand tegen de gang van za- advies mogelijk is: „Stop, voorlopig ten minste, de speelfilmproductie”. In zijn daaropvolgend artikel verduide lijkt Van Domburg de houding van de manifest-ondértekenaars: „Men mag ge rust stellen dat Jacoby’s product (bedoeld is natuurlijk Kleren maken de Man) niet slechter is dan menige buitenlandse film die men ook niet te lijf gaat, maar het is nu eenmaal een Nederlandse film die ge steund wordt door een fonds dat niet in het leven is geroepen om slechte films te sti muleren.” Een nieuwe film in het onveranderd gebleven kerstprogramma vinden we 's nachts in Cinema Palace, waar Antoni oni’s Blow Up terecht in reprise werd gebracht. In de „swinging city” die Londen toen nog was kwam de toch min of mper vastge lopen Antonioni tot nieuwe inzichten en andere visies op mensen, zodat Blow Up een totale vernieuwing betekende en zeker niet de verwachte terugslag die men bij sterk aan hun nationaliteit verankerde fil mers vreest als ze zich buiten hun lands grenzen wagen (zie Bergman, zie Chaplin). Zijn dat onderwerpen voor een kinder boek? Zoals Lindgren ze beschrijft en re gisseur Olie Heilbom ze verfilmt leveren ze de meest zinnige en ontroerende jeugdfilm op die men zich denken kan. Alle onder werpen zijn, misschien ongemerkt, al lang opgevangen en verwerkt in de kinderfan tasie en als men eindelijk eens wil afstap pen van de gedachte dat kinderen alleen maar beziggehouden kunnen worden met piraten-eilanden en indianen-avonturen kan van De Gebroeders Leeuwenhart wor den geleerd dat het interessepatroon van de jeugd heel anders is gevormd dan star re pedagogen uitgedacht hebben. ir Vanessa Redgrave en David Hemmings in Antonioni’s Blow Up uit 1967. (Nachtvoor- stelling Cinema Palace, Haarlem) Ook de Amsterdamse filmagenda heeft iinig of geen veranderingen ondergaan ide korte periode tussen het langdurige trstweekeinde en de inzet van de dagen nd de jaarwisseling. Dat houdt in dat len Woody Allen’s Interiors (een „must” >or alle filmliefhebbers) nog kan zien in Ihambra, dat de originele dramatische ■kenfilm Waterschapsheuvel gebleven is i Alhambra 2 en in Roxy, dat Pourquoi is en De Geest van de Bijenkorf nog inwezig zijn in The Movies en dat de tnichtmakende Nederlandse speelfilm de Duitse regisseur Jacobi als „de terlijke nostalgische film uit de vijftiger ren”een tweede week ingaat in Desmet. Tegelijk geeft deze massale prolongatie inleiding iets te zeggen over een film die nj ongemerkt vorige week in City 4 is igezet en die gevoelsmatig, artistiek en •oral in originaliteit veel van de langpar- terders weet te overtreffen. Het gaat hier H de Zweedse film De Gebroeders Leeu Rihart. Velen die De Gebroeders Leeuwenhart tezen of gezien hebben bullen enige •oeite hebben met het feit dat de schrijf- ller van dit subtiele drama over dood en *°0P op een beter hiernamaals dezelfde is n onder meer Pippi Langkous heeft ge- D direven. De schrijfster Astrid Lindgren b 'dan ook in binnen- en buitenland aange- y ’’Hen omdat zij vrij onverwacht in haar Zouteloze klucht destijds oorzaak rel Daarentegen kwam de Nederlandse Bio scoopbond tot de vraag: „Wat verbeelden deze critici zich toch? Laten zij zich van één ding overtuigd houden, namelijk dat, evenals in geen enkel productiecentrum ter wereld ooit notitie is genomen van hun schrijverij en de productie ongestoord •voortgang heeft gehad alsof zij niet had den bestaan, ook de filmproductie in ons vaderland zich zal gaan ontwikkelen onge acht hetgeen zij ervan zeggen. De Neder landse filmproductie zal zich uitstekend ontwikkelen volgens de normen'van vak manschap. Om te eindigen met de waarschuwing aan de bondsleden: „Een grotere distantie tussen bedrijf en critici en in ieder geval wat meer ordentelijkheid in de betrekkingen zou onze standing be vorderen en deze heren terugbrengen naar de betrekkelijk bescheiden plaats die ze tenslotte in het filmbestel innemen.” tarTiWirT A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13