tv-films d „Gort en Watergruwel” in de ban van de oorlog J i n F? Sportoverzicht tv op oudejaarsdag >e Nieuwjaarsconcert nu ook in stereo Liedjesprogramma IKON gebaseerd op bijbelboek 19 7 8 DECEMBER IJ VRIJDAG 29 RTV 15 1 (Van onze RTV-redactie) F' door Charles Boost HILVERSUM. Wie op oudejaarsavond tussen de oliebollen, appelflappen en andere lekkere happen nog naar de televisie wil kijken kan op zondagavond kiezen tussen een speciale afleve ring van de „Vuist” van Wil lem Duys op Nederland 1 om 22.00 uur) en een drieë neenhalf uur durende show rond het duo Koot en Bie op Nederland 2 (om 20.40 uur). i Televisie Oud en Nieuw KOOT en BIE in klucht „De naaimachine". Dik Voormekaar nu van hot naar haar ir WILLI BOSKOVSKI lllllllllllllllllll HANS WIJNANTS 'ith me)l |t program i (Van onze RTV-redactie) ikaal sho de beer San Frafl 1. levrouu' ice van V pij vani od (Life i Filmrubri nma. raat. f Marokk In dit overzicht zal ruimschoots aandacht worden geschonken aan prestaties van Nederlandse sport- De eerste aflevering van „Van Hot naar haar met Dik Voorme kaar” wordt maandag via Neder land 2 om 18.59 uur uitgezonden. Dit concert dat muziek bevat van Carl Ziehrer, Franz von Sup- pé en de familie Strauss, begint om 11.05 uur en zal rechtstreeks door de VARA-radio worden uit gezonden via Hilversum 4. Aangezien het tweede gedeelte van het programma (vanaf onge veer 12.15 uur) eveneens door de NOS-televisie op Nederland 1 zal worden uitgezonden, kan men te levisiebeeld en stereogeluid com bineren. Om een goede verhou ding tussen geluid en beeld te krijgen moet men de luidspre- kerboxen aan weerszijden van de t.v. plaatsen. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. Het traditio nele Nieuwjaarsconcert door het Weens Philharmonisch Orkest onder leiding van Willi Boskovs- ki zal op maandag 1 januari ook in stereo beluisterd kunnen wor den. „Romeo en Julia” waarin im mers ook een tijdloze liefde op bloeit te midden van partijtwis ten en familieruzies. En evenals bij Shakespeare vindt ook in „West Side Story” die pure liefde een tragische afloop: Tony vindt de dood als hij om een bloedige veldslag te voorkomen Maria’s broer doodt en de Sharks zich op hem wreken. Als in iedere musical spelen zang en dans in „West Side Sto ry” een voorname rol, in deze eigentijdse musical echter krij gen die elementen een fellere, dramatischer vorm. Vooral de dansers, onder leiding van de grote choreograaf Jerome Rob bins weten in felle, onheilspellen de bewegingen de dreigende vij andschap en rivaliteit uit te druk ken en Wise heeft deze moderne bewegingskunst in dramatische beelden weten vast te leggen. De speelscènes en met name de lief desscènes steken hiertegen met hun enigszins sentimentele mu ziek wat zwak af maar het geheel is een treffend voorbeeld van een perfect verfilmde musical. (Mor- liggeprofi. xe bestaan, wat ziels- gen mogen ergaderi e (VOO) Herseinu L. Hardii ari 1979 ur te veil ir JOSINE VAN DALSUM als Cathy en HANS BOSWINKEL als Heatcliff is een scène van „De Woeste Hoogte”. tijd zo on- i? Nergens gen die hel oman zei elke reden loudt toch van haar’ 1. de Glori leren. 1. 1. -Acadeni nderwijs. es. >en je ze kinderpi agen komt anigheidis iwens ook. ;zamenlijk j eke liefde’ bevangen lan of ge- gheid, dat en zit aan ‘woonster? lom, maar i zijn maat- 1 te hangen aan een ei- •owicz: „Ik aar ik lijd -mt”. iding” ook aarom bij- d al is ge- een slot is geraas van vijl de ca- enlicht-op- id voldoet ik slechtte 'keurig na- Igische ac- r meer van auw, René m de ande- icht emotie uwe verge- ie het beste dat gaat ellingen - in de hele >ng. Dins- 2 om 21.17 lllllllllllltt Toering o| Is de echt a het moe- pnamen!)’ ierzig Waf rnaal waaraering is nooit ooven ae <r ANDRËE VAN DUIN en FER RY DE GROOT met hun „kinde ren ineens a HILVERSUM. Het jaarlijkse overzicht over het afgelopen sportjaar van Studio-sport zal op oudejaarsdag van 19.20 tot 20.30 uur via Nederland 2 worden uit gezonden. 18.15 K j Kinder; matief dingen. 11 I !ht. 20.151 i len pur; eelfilm. 18.05 n Abentei» 1. 19.35 Lof lingen. ga's. tv-sjj rarnma. 2 nacht (Sill tv-film. HILVERSUM. „Ik vind het wel logisch dat een heleboel mensen de „Dik V oormekaar”-show vervelend vinden. Tenslotte is het een hoop j herrie. Het is hoofdzakelijk bij de mensen tussen de zes en twintig jaar populair. In feite is dat raar, want wel neemt iedereen, ongeacht de leeftijd, de termen over die in de show worden gebruikt”, aldus André van Duin over de Dik Voormekaar-show”, die nu al acht jaar op radio furore maakt en waarvoor voor de televisie tien kersverse afleveringen zijn gemaakt, waarvan de eerste 1 januari wordt uitgezonden. Koot en Bie zullen op de laatste avond van het jaar hun bewa kingswerkzaamheden voor de VPRO beëindigen en zullen gewa pend met kisten vol snorren, baar- den, brillen en baardlijm, een pa rade van fenomenen uit de jaren zeventig presenteren. Het eerste televisieprogramma in 1979 is van de NOS. „Geprolon geerd 1978” is de titel van deze uitzending die om 00.15 uur op het scherm gebracht zal worden. Het André van Duin ziet zijn creaties een beetje als zijn kinderen. „Het zijn wat onooglijke kinderen, maar ze zijn niet lastig en doen precies wat je zegt. Dat is ook de reden dat ik de show blijf doen. Voor het geld doe ik het in ieder geval met, want winst zit er voor ons nauwelijks in.” De „Dik Voormekaar-show” heeft een ingrijpende verandering ondergaan. Voor het eerst wordt er op locatie gefilmd. Ongeveer drie locaties per aflevering van dertig minuten. Zo zullen Dik Voormekaar, Ome Joop, Harry Nak, meneer De Groot en de ande ren bezoeken brengen aan onder meer de Efteling, de Braasummer- meer, een safariepark, een Haar lemse Bowling, het TNO in Delft en er zal worden parachutege- sprongen. Dat op locatie gaan fil men heeft grote consequenties ge had. De figuren die in de vorige serie afleveringen alleen een Stuk je bovenlijf en hoofd bestonden moesten nu ook gaan lopen en fietsen. Dit hield in dat de gardero be aanzienlijk moest worden uitge breid. Bovendien betekenden de bewegende poppen extra werkge legenheid voor de mensen die de poppen bedienen. De (studio)opna- men duurden vorig seizoen slechts een dag per deel, terwijl het nu vijf dagen ploeteren kost om één afle vering tot stand te brengen. Met deze nieuwe formule hopen André van Duin en de NCRV wat meer kijkers te trekken dan afge lopen seizoen het geval was. „Vo rig jaar is het beslist geen succes geweest. Ik denk dat dat voorna melijk kwam door de artiesten die we in het programma hadden. De waardering is nooit boven de 7 HILVERSUM. De IKON-tele- visie zendt zondagmiddag onder de titel „Alles is niks” een liedje sprogramma uit, gebaseerd op het bijbelboek Prediker. Volgens sa mensteller Karei Eijkman heeft „Prediker” eigenlijk twee kanten. De ene is volgens hem heel som ber, cynisch bijna en fatalistisch: alles blijft hetzelfde, niets helpt. De andere is volgens Eijkman ook niet direct optimistisch, maar veel feller: er is geen recht voor de onderdrukten, de hoge heren trek ken toch altijd aan het langste eind een somberheid, waarvan je kunt zeggen dat hij uit geënga geerdheid voortkomt. Die twee aspecten worden ge zongen door twee mannen (Frits Lambrechts en Willem Nijholt)die tien jaar geleden actief meededen in de vernieuwingsbeweging zoals die toen aan de gang was en die elkaar nu tijdens een feestje ver tellen hoe ze het sindsdien ge maakt hebben. De een is nog altijd strijdbaar en betrokken maar wel degelijk teleurgesteld en bitter. De ander is zichzelf gaan „verwen nen” en heeft een gemakkelijker weg gekozen die natuurlijk ook geen bevredigende oplossing is. Een en ander is verwerkt in een achttal liedjes op muziek van Tony Nolte. Het gaat er om volgens Eijk man duidelijk te maken dat geen van beide richtingen eigenlijk de goede is: dat verbitterde strijd baarheid kan leiden tot contact- verlies en isolement en dat alleen op jezelf gericht zijn niet vastloopt in egoïsme. Het is de bedoeling dat na „Pre diker” ook het bijbelboek „Spreu ken” tot een liedjesprogramma zal worden bewerkt. Hans Wijnants realiseert zich goed dat hij met dit programma veel mensen voor de schenen zal schoppen. „Wellicht dat een aantal mensen het spotten met de oorlog vindt. Er doen echter zoveel verha len de ronde. Zo zou iedereen in het verzet hebben gezeten, terwijl je steeds meer hoort dat er ook fors is samengewerkt met de be zetters. Wij gaan dat nu eens een beetje relativeren. Eigenlijk hoor je dat niet te doen, maar we doen het toch. De oorlogssituaties wor den actueel gemaakt.” De makers van „Gort en Water gruwel” hebben weer wat origine le onderwerpen bedacht om hun visie op de oorlog te geven. „Zo is er een correspondent in een villa in Wassenaar waar een heel decadent feest wordt gegeven. Hier is alleen de jet-set van Nederland aanwezig. Om dat te benadrukken is er een band met stemmen van bekende Nederlanders gemaakt die zoge naamd op dat feest aanwezig zijn. Je hoort buiten schieten en er staan een hele hoop mensen voor de poort die bang zijn en er in willen, wat ze niet mogen. Verder hebben we in het programma een sabotagecursus voor de kleine man, waarin we handige tips ge ven en een reportage over getrain de muskusratten, die de Afsluit dijk moeten ondergraven wanneer de vijandélijke troepen erover wil len trekken. Tenslotte is er nog een vacaturebank in opgenomen waarin leegstaande panden wor den aangeboden om te kraken”, aldus Hans Wijnants. „Voor ons is dit programma een nieuwe vorm van radiomaken. De opzet is een beetje te vergelijken met die van „Langs de lijn”, het NOS-radiosportprogramma”, zegt Hans Wijnants die de eindredactie van „Gort en Watergruwel” ver zorgt. „Gort en Watergruwel” wordt zondagavond op Hilversum 3 om 18.30 uur uitgezonden. geweest terwijl er toch per afleve ring twee a drie miljoen mensen keken. Ik verwacht dat het nu wel beter zal gaan nu we op locatie filmen”, aldus André van Duin. Voor André van Duin en Ferry de Groot, die de stem van meneer De Groot voor zijn rekening neemt, maakt het weinig uit dat het programma wat lengte betreft het dubbele is geworden. „Ferry de Groot en ik doen er ongeveer een dag over om de tekst van één aflevering op de band te zetten. We gaan bij mij thuis gewoon achter de tafel zitten met een bandrecor der en kletsen maar wat weg. Aan het eind van de dag knippen we de beste stukken uit en gebruiken dat dan voor de show. Het prettige van Dik Voormekaar voor mij per soonlijk is dat ik ze dingen kan laten zeggen die ik me normaal nooit zou kunnen permitteren”, al dus Van Duin. De opnamen worden verzorgd door een NCRV-team onder lei ding van regisseur Guus Verstrae- te. Van Duin en De Groot beper ken zich tot het schrijven van de afleveringen. Ze komen nooit op de „set”. Ze zitten dus ook niet in dé poppen. Dit vervelende baantje wordt opgeknapt door een gooche laar, poppenspelers, een docent bewegingsleer en de dames van het voormalige zangduo „Millers Sisters”. André van Duin vindt het een weinig benijdens waardig baantje. „Het is een regelrechte ramp om in die poppen te moeten zitten. is een bloemlezing uit het Neder landse televisie-amusement van 1978 samengesteld door Hetty van Kempen en Dick van Bommel. Het hoogtepunt van Nieuwjaars avond is het televisiespel „De Woeste Hoogte”, gebaseerd op de roman „Wuthering Heights” van Emely Brontë. Regisseur Frits Butzelaar maakte voor de NCRV een Nederlandse bewerking van „De Woeste Hoogte" met in de hoofdrollen Hans Boswinkel en Josine van Dalsum (Nederland 2 om 21.25 uur). mensen, zal veel tijd worden uitge trokken voor de wedstrijden van het Nederlands voetbalelftal bij de wereldkampioenschappen in Ar gentinië en zullen uiteraard ook opmerkelijke prestaties uit het buitenland nog eens te zien zijn. In de studio zal met verschillen de Nederlanders, die het jaar 1978 „gezicht” gaven, worden gespro ken. Dat zijn onder meer tennisser Tom Okker, de wielrenners Gerrie Knetemann en Joop Zoetemelk, autocoureur Jan Lammers en mo torcoureur Wil Hartog. genavond Nederland 2 om 20.27 uur). DE EALING STUDIOS, nu een legendarische naam, zijn van 1931 tot 1955 in bedrijf geweest en hebben in die periode tiental len uiteenlopende, meestal naar het komische nijgende films ge maakt. De vooroorlogse jaren werden gekenmerkt door kluch ten rond vermaarde music hall- artiesten als George Formby en Gracie Fields, maar nadat Mi chael Balcon de leiding van de produktieafdeling in 1938 op zich genomen had, veranderde de populaire aanpak van vroeger in een meer serieuze benadering met het doel de Engelse film meer niveau te geven. In de oorlogsjaren gaven films als „The Next of Kin” en „The Foreman went tot France” dui delijke aanwijzingen van een veranderde koers, evenals het aantrekken van krachten als Charles Frend en Cavalcanti. Na de oorlog werd Ealing Stu dios de bakermat van de typisch- Engelse komedie als „Passport to Pimlico”, „The Man in the white JOHN GREGSON als Alan McKim en DINAH SHERIDAN als zijn vrouw Wendy in hun „Genevieve”. DE WERELDBEROEMDE musical „West Side Story” die morgenavond door de TROS wordt uitgezonden, vond na een jarenlange vertoning op Broad way een in zijn soort meesterlijke verfilming door Robert Wise. Wi se had toen nog nauwelijks naam gemaakt met „The Body Snat chers” (1945) en de boksfilm „The Set Up” (’49) waarmee hij in Cannes de prijs van. de kritiek binnenhaalde. Later pas zou hij meer vermaardheid krijgen met „The Sound of Music”, „The Sand Pebbles” en „The Andro meda Strain”. 1961 was het jaar dat hij met zijn verfilming van „West Side Story” de aandacht van de hele wereld op zich vestigde. Kort sa mengevat gaat de dramatische musical over de vaak bloedige strijd tussen Newyorkse jeugd bendes. in dit geval tussen de Jets, een bende van blanke straatjongens, en de Sharks een groep die is samengesteld uit Portoricaanse emigrantenzonen. Tegen de achtergrond van strijd en onderlinge rivaliteit ontwik kelt zich een liefdesgeschiedenis tussen Tony die door de Jets als hun aanvoerder wordt be schouwd en Maria, een zusje van de Sharks’ aanvoerder. De hele intrige is natuurlijk geïnspireerd op Shakespeare’s imma. l» irtages. 20.' erzicht. 211 la. 22l □assieke» RICHARD BEYMER als Tony en NATALIE WOOD als Maria in „The West side story". sjes (8). 1. in conceit 1. Side Stoi lm. Suit”, „King Hearts and Coro nets” en „The Ladykillers”, met T. E. B- Clarke als de gerenom meerde scenarioschrijver en fil mers als Alexander Macken- drick, Charles Crichton en Ro bert Hamer als de uitvoerders van Clarke’s briljante invallen. In dat pakket van Ealing-ko- medies waarmee Engeland enige jaren internationale bekendheid kreeg, hoort ook „Genevieve” die de AVRO zondagavond uitzendt, thuis, de naam van een antiek autootje dat door John Gregson en Dinah Sheridan ingeschreven wordt voor de jaarlijkse Londen- Brighton-race. De liefde van de Engelsman voor historische me chanismen als oude stoomtreint- jes, wasmachines, autootjes en motoren zal men herhaaldelijk tegenkomen in de Ealing-come- dies en in dit genre speelt „Gene vieve” een belangrijke rol. Regis seur Henry Cornelius heeft span ning weten te brengen in een race waarin de snelheid van 50 km niet overschreden kan worden en waarin het echtpaar dat „Gene vieve” bestuurt het opneemt te gen Kenneth More en Kay Ken dall, twee filmacteurs, die toen aan het begin stonden van een schitterende carrière. (Zondagavond Nederland 1 om 20.35 uur’) oorlogscorrespondenten spelen ëen belangrijke rol in het pro gramma. Zij verslaan de oorlog op het veld. Ze hebben interviews met verzetstrijders. Soms is het echt soms ook niet. In de uitzending zullen ook heel actuele problemen aan de orde worden gesteld. Zo wordt er ruim aandacht besteed aan zendama teurs. Zij worden volgens Hans Wijnants in feite ook onderdrukt. „We willen in het programma aan geven dat de tijd waarin we nu leven ook iets heeft te maken met onderdrukking en illegaliteit. Er zijn genoeg actuele zaken te noe men die te vergelijken zijn met de laatste wereldoorlog”. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. Het KRO- radioprogramma „Gort en Water gruwel” zal zondagavond „Radio- Oranje” doen herleven. In een ruim tweeëneenhalf uur durend programma laten de heren Hans Wijnants, Tom Brom, Jan Ruis, Vincent van Merwijk, Ruud Webe- ling en Peter van Bruggen deze befaamde zender die in de jaren ’40-’45 bezet Nederland op de been trachtte te houden óp de rand van 1978 balanceren. Uitgangspunt van de makers is dat het een heel verschrikkelijke tijd was, maar dat je van ouderen alleen maar verhalen hoort waaruit blijkt dat die jaren ook heel avontuurlijk waren. In „Gort en Watergruwel” wordt Nederland even in oorlogstijd ge bracht. Wanneer het zich afspeelt en tegen wie er wordt gevochten wordt in het midden gelaten. Enige feit is dat er oorlog is en er overal in het land correspondenten zitten die de luisteraars van alle zaken op de hoogte houden. De programmamakers hebben geprobeerd een zo chaotisch mo gelijk programma te maken. Frag menten uit de oorlog en het heden lopen kris kras door elkaar heen. Het is de bedoeling dat niemand meer weet wat er nu gebeurt. Pre cies zoals in een echte oorlog. De Sport. 12 Aan! :v-serie. 1H 19.45 Ve “ment en al. 20.151 55 Lottogei laai. Daan 22.15 Anm 0 THX Hl 1. 55 Sproot! lujah Trt ^ottogetali nisdaadsetl -Z j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15