Albert Collins bezienswaardig Hoge eer voor Joan Sutherland r Morgenavond vuistjes schudden! Krasse staaltjes in slechte produkties Mazen in wetgeving na arrest Hoge Raad O door Pieter van Lierop Authentiek Amsterdam hoofdkwartier Grof geld 13 KUNST ZATERDAG 3 O DECEMBER 19 7 8 ire ra- npleet If, een een n een in een 4 Ontroerd schudt men elkanders hand. Ontroerd neemt men een stukje kaas-uit-het-vuistje. Want die mag tussen al die schoteltjes en schaaltjes niet ontbreken. Veel geluk ermee! 0,- is I i' "ia* Nederland open Filmwereld legt voor misdadige zichzelf geen pornohandelaars jblad (ADVERTENTIE) :orres- >n prij-: enmin ideerd krant. 50 de juiste, n. Dat De justitie hééft ingegrepen en dat heeft, na een lange procesvoering, opnieuw tot verwarring geleid. In de inmiddels beruch te Deep Throat-affaire kwam de Hoge Raad in laatste instantie tot de uitspraak dat in de bioscoop niemand in zijn gevoel voor zedelijkheid gekwetst kan worden, omdat hij weet waar hij naartoe gaat. Daarmee zou het hele vervolgingsbeleid in een impasse zijn gekomen, ware het niet, dat ook de Hoge Raad het te gek vond dat iedereen van 16 jaar of ouder zomaar naar de smerigste pornofilm zou kunnen. Dus zorgde onze hoogste rechterlijke instantie op 28 november voor een nieuwe grens. Deep Throat mocht in de bioscoop, maar uitsluitend voor bezoekers van boven de 18. Wie een parlement mag kiezen en wie in het leger mag, die mag ook wel zien waar en op wat voor vreemde manieren Abraham de mosterd haalt. Dat zal de gedachte daarachter wel zijn geweest. Dank zij dit nieuwe stukje jurispruden tie zien bioscoopexploitanten weer nieuwe mogelijkheden, die tot voor kort tot het grensgebied van het wel en niet aanvaard bare hoorden. Met advertenties waarin de beperkende leeftijdsgrens tot reclame kreet wordt gepromoveerd, lokken ze be zoekers naar het pittigste dat de porno- filmmarkt te bieden heeft. Daarmee zijn die bioscoopexploitanten die dat willen, binnengestapt in de wilde markt van de harde porno. Nu loopt dat in ons land, waar de filmdistributie door keu rige afspraken strak geregeld is, nog niet uit de hand. Te meer, daar ons land nog geen harde pornofilmindustrie van enig belang kent. Voorlopig, althansMaar nu de harde porno-markt door de vreemde 18-jaargrens is opengebroken, hoeft dat alleen maar een kwestie van tijd en geld te zijn. Het internationale hoofdkwartier van deze porno-groothandel in films, blaadjes, peepshowfilms en sexshopartikelen is ge vestigd in Amsterdam. Dat heeft volgens John F. Doyle, het hoofd van het Bureau of Investigative Services in Boston, het verhoor van de verdachten duidelijk ge maakt. De pornohandel in Amerika gaat harde re tijden tegemoet. Met een paar kopstuk ken in Amsterdam, een Nederlandse wet geving die steeds meer en grotere mazen laat vallen, en met een rechterlijke macht die aan die wetgeving nauwelijks wat an- staten hebben nog dergelijke ouderwetse wetten, die het kwetsen der openbare zede lijkheid te lijf gaan. Het komt dan ook vaak voor dat exploitanten die een staats wet hebben overtreden - meestal het ver voer van pornografie over staatsgrenzen - worden gearresteerd en veroordeeld tot niet misselijke straffen van een jaar of twee. ders kan dan de vingers branden, gaan we in ons land wellicht nog leuke tijden tege moet. De enige barrière die nog genomen hoeft te worden, is de braafheid en keurigheid van onze Nederlandse filmverhuurders en bioscoopexploitanten. Tot nu toe wordt er nog voorzichtig en omzichtig gemarchan deerd met geld en goede smaak. Als het grote geld echter in de weegschaal wordt gelegd en gewetenloze machtsgroeperin- gen voorstellen gaan doen die men niet kan weigeren, dan gaat het er echt be nauwd uitzien, óók bij ons. ■fr Op de valreep van het jaar 1978 kreeg de Haarlemse Jazz Club een hartverwar mend steuntje in de rug voor het nieuwe jaar mee. Een feestelijk opgezet bluescon- cert trok vrijdagnacht enkele honderden belangstellenden, waardoor voor het eerst sinds lange tijd de stoelen moesten wor den opgestapeld om het publiek enigszins redelijk plaats te kunnen bieden. De attractie was er dan ook naar. Wat wil je als je de toch legendarische Ameri kaanse bluesman Albert Collins in samen spel met de Haarlemse bluesrockformatie Barrelhouse voor deze gelegenheid ver sterkt met tenorist Hans Dulfer en altist Tony Vos het een en ander live probeert neer te zetten zo als hij eerder dit jaar in een tv-uitzending van TROS-Sesjun deed? In een rokerige, zweterige maar stemmi ge atmosfeer lijkt deze 48-jarige, uit Texas afkomstige artiest steevast naar zijn grootste hoogten te groeien. Afgelo pen woensdag stal hij al de show tijdens de concertmarathon waarmee het Alk- maarse etablissement Het Wapen van Heemskerk de poorten moest sluiten en vrijdagnacht was het al niet anders. Het gore, smerige geluid dat Collins op nau welijks navolgbare wijze uit zijn snaren weet te peuteren ligt als vette olie op het vloeiende groepsgeluid van Barrelhouse. Na een eerste set waarin Barrelhouse’ First Lady Tineke Schoemaker van haar aanwezigheid heeft mogen blijk geven, moeten de verschillen met een set waarin Collins vrijwel alle aandacht grijpt, wel opvallen. Barrelhouse alleen is een voort reffelijke zesmansgroep, die in de ritme sectie Jan Willem Sligting en Bob Dros een hecht fundament heeft, maar toch altijd net niet de haast eeuwigdurende belofte van méér in weet te lossen. In een vlekkeloos musicerende formatie heeft Schoemaker toch te weinig „smoel” en agressie om de Haarlemmers écht over het voetlicht te helpen. De progressie is er echter nog steeds, zoals zeer zeker ook blijkt uit de manier waarop Collins wordt geassisteerd. Met hem klinkt er opeens een dosis onvervalst bluesgenoegen en feeling uit de boxen, dat het zacht op de achtergrond via dezelfde speakers meefluisterende Hilversum 3 makkelijk de baas blijft. Albert Collins, die onder invloed staat van T-Bone Wal ker ook getuige zijn ode Stormy Mon day Lighting Hopkins en toch ook Freddie King, is geen gitarist die tech nisch ontzag weet af te dwingen. Het blijft een bluesman die bij wijze van spreken met twee vingers typt en dan denkt dat hij smetteloos machineschrift af kan leveren. Maar hij kan wel met behulp van zijn capodaster, zijn afwijkende e-mineur- stemming en zijn tokkeltechniek een heel eind komen. In ieder geval drukt hij er adequaat elke emotie mee uit. Met name de instrumental Don’t Loose your Cool en het overtuigende verdriet in Man to go waarin Duif er prachtig atta queerde zijn de redenen van spijt dat het bij deze korte impressie moet blijven. Collins is als mens en levend artiest een bezienswaardigheid; dat staat in ieder geval vast. Jammer dat een sluitingstijd voor kopij mij het genoegen ontnam dat de andere bezoekers hadden, die het gehe le concert konden bijwonen. «J O. LONDEN (UPI). Koningin Elizabeth van Engeland heeft vandaag de van oor sprong Australische en momenteel in Ne derland zingende sopraan Joan Suther land benoemd tot „Dame of the British Empire”. Ook de sinds lang op Capri in Italië wonende Grade Fields, de zangeres en revuester uit lang vervlogen jaren, viel die onderscheiding ten deel. Sir Bernard Miles, stichter van het Lon- dense Mermaid-Theater, werd in de adel stand verheven met de persoonlijke titel van „Lord” de tweede acteur die deze titel krijgt. De eerste was acteur Lord Laurence Olivier. discipline op UTRECHT. De filmkeuring voor volwassenen is dus ter ziele en de Hoge Raad heeft de laatste obstakels opgeruimd die in de praktijk het vertonen van harde porno nog belemmerden. Boven de achttien is alles best. Vrijheid, blijheid! Het is maar de vraag. Want waar niemand van de beleidsbepalers het de laatste twee jaar nog over gehad heeft, dat is die andere factor, die vroeger kon veroorzaken dat films voor vertoning werden verboden: het geweld. lig: u staan- kruis- rebus - op de en gi- nden. Wat hebben wij in Nederland daarmee te maken? Zover zal het bij ons toch niet komen, denken velen. Dat kon wel eens tegenvallen. Vorige maand is in Boston, waar al een tijdje een oorlog om de rosse buurt werd gestreden, een porno-circuit opgerold met de arrestatie van zeven per sonen. De club was verbonden met de georganiseerde misdaad in New York, maar dat is - althans voor ons Nederlan ders - niet het. meest verontrustende. Twee weken geleden werd het opnieuw aan de orde gesteld door een zich Anti fascistisch Vrouwen Comité noemende pressiegroep, die zich zeer gestoord had aan de in het Utrechtse City-theater ver toonde film Vrouwenkamp. Een pijnlijke misvatting bleek uit een verklarend schrijven, waarmee de vrouwen die City met anti-fascistische leuzen hadden beklad zich tot de pers hadden gericht. Ze vonden het een schandaal dat een film als Vrouwenkamp door de keuring was gekomen. En ze maakten er melding van ook een exemplaar van het pamflet naar de Filmkeuring te hebben verzonden. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De tijd dat sex in de bioscoop een argeloos volksvermaak was, is nu wel definitief voorbij. Door een nieuwe wet op de filmkeuring gaf de regering de importeurs van harde pornofilms, die vroeger in geen geval door de 18-jaar-keuring zouden zijn gekomen, de kans hun produkt ongekeurd aan de distributeurs aan te bieden. Iedere film die niet aan de keuring wordt aangeboden, valt automatisch in de categorie 16 jaar en ouder. En omdat dat nou óók weer niet de bedoeling was, gaf de minister van justitie destijds de openbare aanklagers de opdracht in te grijpen als het allemaal een tikkeltje té goor zou worden. Tenminste, als de vieze films in zalen met meer dan 49 zitplaatsen werden vertoond. Zo werden de commerciële belangen van de specifieke sexclubs met hun hijgzaaltjes veiliggesteld. Maar het opende ook mogelijk heden voor bioscoopexploitanten met verbouwingsplannen. Dat waren eigenaardige mededelingen, want de dames hadden kunnen weten dat er in Nederland geen filmkeuring meer bestaat, noch om er doorslagen van brie ven heen te sturen, noch om er het beleid aan te klagen. We hebben enkel nog een raad van mensen met veronderstelde ken nis van kinderpsychologie, en die raad bepaalt uitsluitend welke films door alle leeftijden of door minimaal 12-jarigen ge zien mogen worden. De rest van het film- aanbod komt dus ongekeurd in de biosco pen. Alleen het vertonen voor een publiek van beneden de achttien van films die op al te onkiese wijze erotische handelingen te zien geven, brengt enig risico met zich mee. Vandaar dat in de grote steden, in het eerste het beste weekprogramma volgend op het arrest van de Hoge Raad, prompt de vertoning ter hand werd genomen van harde porno, voor boven de 18 jaar. In diezelfde week komt het Utrechtse City met Vrouwenkamp, gewoon voor boven de 16 jaar, want close-ups van genitaliën al dan niet in functie geeft de film niet te zien. Wat die film echter wel te zien gaf, en in de details, moet voor een gezond denkend mens schokkender en abjecter zijn dan de beelden uit de gemiddelde boven-de-18- film: martelingen, vernederingen, kortom smerig sadisme, voor de schone schijn geëtiketteerd als een film die onthult over de gruwelijkheden in concentratiekampen begaan. In werkelijkheid gaat het om sme rige exploitatie, niets ontziende geldhon ger, munt slaan uit de laagste instincten die mensen bezitten. Dit soort films wordt al langer in Neder land vertoond, maar geen procureur-gene- raal en geen Van Agt die daar actie tegen heeft ondernomen, omdat men het te druk had met dood te vallen over films die laten zien wat mensen met elkaar doen uit liefde of voor de lol. Sadistische daden worden ook wel voor de lol gepleegd, maar daar zijn de genoe gens per definitie eenzijdig. Dat is het verschil. Films als Vrouwenkamp en Ilsa, Wolvin van de SS, komen bovendien in gewonere bioscopen terecht. Het City-the- J *41 in alle soorten en maten gemaakt. Er zijn daar inhoudelijk noch zakelijk problemen mee. Die zijn er wel in landen met een minder vrije seksuele moraal. Daar wagen nette ondernemers en keurige geldschieters zich niet aan het hete hangijzer van de porno. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld is de harde porno-industrie geheel uit de hand gelopen. De betrouwbare ondernemers en scrupuleuze geldschieters wilden zich er - ondanks de buitenproportionele winstver wachtingen - niet aan branden. Daardoor is de pornofilmindustrie daar in handen gekomen van de georganiseerde misdaad. Hoewel er in Amerika een heel strak systeem van filmdistributie en -pro- duktie bestaat en er een filmkeuring func tioneert die strenger is dan wij hier ooit hebben gekend, hebben de pornofilmon- dernemers zich in dat land van de vrije onderneming en individuele vrijheids drang een aandeel ih de markt veroverd, dat zij in voortdurende strijd met de auto riteiten verdedigen. Onderling verdedigen ze échter ook hun eigen belangen, en dat geeft aanleiding tot minder frisse praktijken, om het maar eens zacht te zeggen. De porno-industrie is in de VS doodgewoon een bezigheid van de harde misdaad. Aanvankelijk was het in derdaad de mafia, die het met andersoorti ge misdaad, als drugs en gokken, verdien de zwarte geld investeerde in pornofilms en theatercircuits. Toen de Amerikaanse regering echter belastingmaatregelen trof die paal en perk stelden aan de aftrekbaarheid van onkos ten gemaakt bij het produceren van films, werd de harde porno voor de georgani seerde misdaad minder interessant. Bo vendien is er in vele Amerikaanse steden en staten een soort kuisheidscampagne bezig. Er wordt een halt toegeroepen San de wildgroei van sexclubs en -theaters in zakenkernen en woonwijken. Naar het Hamburgse patroon zijn in vele steden slechts bepaalde straten open voor de on tucht. Daardoor heeft de grote georganiseerde misdaad zijn belangstelling in porno een beetje verloren en is de erfenis toegevallen aan kleinere „ondernemers” in de dubieu ze pornohandel. En die staan elkaar letter lijk naar het leven. Moorden onderling, moorden op getuigen, afpersing, chantage en intimidatie zijn de laatste twee jaar aan de orde van de dag geweest. Men kan er de wekelijkse afleveringen van de show-biz- en filmbijbel Variety op nalezen. Die misdaad heeft ervoor gezorgd dat de politie in verhevigde mate belangstelling heeft voor de sexclubs en -theaters. Vele In Black Emmanuelle en de Kannibalen zaten, naast een heleboel nagemaakte maar zeer huiveringwekkende martelscè- nes, ook authentieke opnamen, die een Afrikaanse regering had laten maken van rituele moorden en kannibalisme. En met een verschalkte kopie van dat stukje film kon een pomo-produkt een extra sensatio nele kick opleveren. Dat heeft u dus allemaal gemist. Films die al doodenge elementen vertonen van wat echt het ergste is van wat er te koop ligt in de bazaar die cinema heet: „snat chers”. Dat zijn films met niet genepte opnamen van seksuele vernederingen, martelingen, moorden en verminkingen van slachtoffers, die tevoren hadden ge dacht een paar stuivers te verdienen met deelname aan gewone pornofilms. Dit soort je verstand te boven gaande misda den wordt in Zuid-Amerika begaan. Maar vergeefs probeert men in Noord-Amerika de illegale handel in die films te bestrijden. Ik vraag me af of de Nederlandse wet nog wel een mogelijkheid over heeft om, als de leeftijdsgrens van 18 jaar in acht is geno men, openbare vertoningen van „snat chers” te verbieden. Ik vrees het ergste. Eigenlijk is er dan maar één reële macht in Nederland over die nog in staat is (en ermee gebaat is) een regeling te treffen dat gewone porno wel vertoond blijft worden en het sadistische vuilnis in het buitenland blijft: de Nederlandse Bioscoopbond, die met richtlijnen of interne besluiten haar leden kan binden. En dat zijn tenslotte alle producenten, verhuurders en exploitanten van commerciële films. Alleen de alterna tieve vertoners (die zich aan dit soort ex cessen niet zullen bezondigen) en de eige naren van de heel kleine obscure porno- tentjes hebben geen zitting in de bond. Het zou een goed ding zijn als men bij de Bioscoopbond genegen was eens over dit soort zaken te gaan praten, in plaats vap. altijd over geld. ater bedient een vaste cliëntele voor actie films. Deze week draait er bij voorbeeld een hoogst onschuldig knokfihnpje met Terence Hill en Bud Spencer, voor alle leeftijden. Meestal krijgt men er exact wat men verwacht heeft: Kung Fu of derde- rangs-actiefilms uit Amerika. En dan blijkt men ineens, in plaats van de oorlogsfilm met sex, waar de foto’s van in de vitrines hingen, een portie toegespitst sadisme voor de kiezen te krijgen waar de honden geen brood van lusten. Het kan goed zijn dat men het nog mooi vindt ook, maar gezond kan het nauwelijks zijn. Hoe wel er psychologen bestaan die geloven dat sadisten zich met het zien van die films afreageren en dan misschien niet meer toekomen aan het zelf plegen van sadisti sche daden. Maar iemand die zich tevoren onvol doende informeert over wat er vertoond wordt, of die er geen notie van heeft waar zijn kinderen van net 16 jaar de zaterdag avond doorbrengen, kan voor onplezierige verrassingen komen te staan. Films als Vrouwenkamp worden in Ne derland niet meer als uitzonderingen ge zien, niet als de excessen die het wel dege lijk zijn. Vanuit de filmwereld hoeft men geen enkele ethische zelfdiscipline te ver wachten. Noch van afzonderlijke filmma kers, noch van afzonderlijke importeurs, noch van zaalexploitanten. Waar de een zich te sjiek voor voelt, wordt onmiddellijk door een ander opgepikt. Het is echt kras wat er in ons land de laatste jaren aan bedenkelijks te zien is geweest in volmaakt zinledige context. Ik heb het dus niet over een film als Pasolini’s Salo, waarin de gruwelijkheden onderdeel waren van een volmaakt integere en wel doordachte conceptie. Ik heb het zelfs niet over een film als The Texas Chainsaw Massacre (waarin mensen elkaar met ket tingzagen te lijf gaan en veranderen in barbecueworstjes, omdat dat bedoeld schijnt te zijn als grand guignol. Ik heb het wel over een film als Mensen Blijven Beesten, waarin authentieke opna men zaten van een safari-ongeluk: een man werd voor de ogen van zijn familie (en voor het oog van de camera van een mede- toerist) door leeuwen verscheurd. In de zelfde film zaten authentieke opnamen van door blanken gepleegde castraties en moorden op Braziliaanse Indianen. Een film als Survive, waarin overlevenden van een vliegtuigramp in leven blijven door dode mede-passagiers op te eten. Een slechte film, die overal in de wereld be hoorlijk succes gehad heeft, nadat bekend werd dat de lijken uit de film échte lijken waren, opgekocht bij Mexicaanse zieken huizen. Talent en know-how is voor het maken van dergelijke films nauwelijks nodig. Als er dus groepen mensen bereid zijn geld in deze handel te steken, dan is er geen be lemmering meer voor. Er is met de betrek kelijk goedkoop te vervaardigen porno films grof geld te verdienen, dus wie weet. Om te zien wat er zou kunnen gebeuren als er in ons land een pornofilmindustrie van de grond komt, of als we hier depen dences zouden krijgen van groeperingen die met dergelijke produkten allang in de markt zijn, moeten we naar het buitenland kijken. Als we de open liberale instelling ten opzichte van sex hadden die de Scandi navische landen aan de dag leggen, dan was het geen probleem. In Denemarken en Zweden worden al jaren door keurige en betrouwbare maatschappijen pornofilms 11 ■ir Op 28 november bepaalde de Hoge Raad dat films voor bezoekers vanaf 18 jaar niet langer hoefden te worden gekeurd. In de praktijk bleek dat een onbeperkte vrijbrief voor de harde pornofilms te zijn. Nog gaat dat met een duidelijke waarschuwing voor de bioscoopganger gepaard. 4) S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13