Een vijand is een vriend, die vermomd is als vijand *3 *1 B BBB BB BB S BB B BBB BB B» door Dick Panman Economisch circuit Vreselijke val jb - 11 I» H t TS De utopie is de droom van heden en de werke lijkheid van morgen. Een hervorming is altijd een utopie in de ogen van hen, wier gewoon ten er door gestoord worden. Kki Hij was een mime-speler, atletisch gebouwd, een vriendelijk open gezicht. Een beweeglijke figuur, die plots kon verstillen in een pose van overpeinzing, waaruit overtuiging en rust sprak. Het theater als escapisme en lachspiegel van de samenleving bevredigde hem niet. René Kres kon niet volstaan met de intuïtie dat het leven anders zou moeten zijn. Hij trok het land rond en sprak over een nieuwe cultuur. Samen met zijn vrouw Paula en zijn dochtertje Camille verliet René Kres ruim vier jaar geleden de bossen van de Veluwe. Hij dacht de kracht te hebben gevonden om een nieuwe samenleving te stichten. Met enkele vrienden streek hij neer in Pieterburen in het noorden van de provincie Groningen. Mi TT i UI t 99 99 Pieterburen kijkt stuurs tegen zijn commune aan J L Ik Jean Casimir Pétier De één door i het ?end zijn van Het uwd hun iver- oela- ging ■n te veel, t wij man noei- niets [otha men- im is onze isda- st de r zijn vat en de me- lais sik- oor i de Frédéric Passy René Kres is vol vertrouwen: „Wat u in uw hart wilt zijn bent u, de rest is angst”, stelt hij vast. En ook: „Uw talenten zijn uw diepste verlangens, als zaden bewonen zij uw hart”. Hij voelt zichzelf sterk bepaald, alsof hij uit een kool is gekropen en nooit meer terug kan naar „innerlijke ge vangenschap”. De mensen van Im puls zien hem als een voorbeeld van persoonlijke bevrijding, proberen hem in dat opzicht te evenaren. En kelen zijn daardoor behoorlijk on deruit gegleden; niet bestand als zij waren tegen het evenwicht dat René Kres tentoonspreidt. Hij lijkt overal een antwoord op te hebben, heeft bij wijze van spreken de wortel uit zichzelf getrokken en zich tot een vriendelijke macht ver heven. Maar is die macht wel zo vriendelijk? Een jaar geleden ver klaarde hij „een gevaarlijk mens te zijn”. En menig dorpsbewoner ziet hem als iemand, die gevaarlijk met emoties omgaat. En het maatschap is doortrokken van een mateloze in vloed, die onderlinge relaties heeft verstoord. „Als men mij vraagt: wil je een huis voor me bouwen, dan zeg ik: nee, die verantwoordelijkheid is mij te groot. Ik wil wel stenen aandra gen, meewerken. En als ik zeg: ik wil een dorp bouwen dan mogen de anderen mijn medewerkers zijn". Nu is gebleken dat Impuls ten prooi is gevallen aan het onderlinge geharrewar op het relationele front heeft René Kres de verantwoorde lijkheid voor de „omgang met el kaar” afgestoten. Dat heeft als ge volg dat een twintigtal leden van het maatschap zich bezint op de vraag of zij de lepel nog wel door de ho ningpot willen roeren. „We hebben een enorme verken ning van het relatie-leven achter de rug, maar niet iedereen is zover dat hij zijn conclusies kan trekken. We hebben zo lang mogelijk gekozen voor vriendschap, maar men blijkt toch minnaars en minnaressen te willen zijn. Ik ben de oorzaak van de scheidingen; de laatste twee jaar hebben we doorgebracht in een overheersend ongelukkig klimaat. De bron van wantrouwen tegenover elkaar groeide, er ontstonden filoso fieën op basis van schuldgevoel, de weegschaal sloeg door naar negati visme. Daarmee heb ik nu voor eens en altijd afgerekend. Ik heb geko zen, ik geloof in leiderschap op alle gebieden en zal het dorp bouwen dat mij voor ogen staat. Het bedrijf is gegroeid, de school staat er, de crè che leeft, de bakkerij draait, het theater speelt. Ik ben René Kres, ik ben hier gelukkig". „Men denkt in het dorp te maken te hebben met een aantal individu en, dat zich nog moet aanpassen. Men weigert onze identiteit te erken nen. Maar juist door de botsingen met de andere dorpsbewoners kun nen we laten zien wie we zijn, in de krant, op de televisie. We zullen uit groeien naar een gemeenschap van een paar honderd leden. Daarvan ben ik overtuigd. We kunnen op dit moment nog niet alle facetten van Het zuurdesembrood verdwijnt in de oven van de eigen bakkerij, die door de autochone dorpelingen angstvallig wordt gemeden. de nieuwe cultuur beheersen. Er zijn nog niet genoeg mensen om eigen verenigingen (voetbal, badminton enz.) op te richten. We moeten groei en, de kracht is er. Het liefst willen we een aparte wijk in het dorp bou wen. En laten zien hoe je met elkaar kan leven. Als experiment, als be wijs van vriendschap en aanvulling van eikaars talenten. Wie bakker wil zijn, is bakker, maar kan ook thea ter spelen, gesprekken voeren, ho ning maken, of mosterd. En ik zal de leider zijn. Want ik ben een bij, die terug wil in de korf, wat kan ik anders dan wild dansen?” René Kres kent geen vrijblijvendheid. trokken. Toch heeft zijn vrouw Pau la, die hem jarenlang op de kortste afstand meemaakte, de leefgemeen schap verre van zich geworpen. Ze pioniert nu op haar eigen wijze, struint met vrienden langs de kroe gen in Groningen, laat haar dochter tje over aan de zorgen van René, gelooft er helemaal niet meer in. Voor René betekent dit een slag. Hij heeft geruime tijd nagenoeg celi batair geleefd („mijn liefde is ver schroeiend”) met Paula en wil haar niet inruilen voor iemand anders. „Voor de tweede partner moet je de eerste verlaten. Je raakt je naïeve geloof kwijt. Het gevoel dat je echt op een mens kan rekenen. Ik geloof in binding. Mijn keuze is een bevrij ding van het lot. Wie het lot binnen laat is onzeker over wat er met hem zal gebeuren. Dat gevoel krijgt bij mij geen kans”. Impuls is van plan meer naarbui- ten te treden dan voorheen. Door de interne perikelen kwam men ecmin- der toe juichend langs Neerlands wegen te gaan. Maar René geeft weer lezingen, op universiteiten, op scholen, in buurtcentra. Hij propa geert zijn Pieterburen. De mensen mogen komen, eerst wonen, later kijken of ze kunnen meedoen in de gemeenschap. Het zijn niet allemaal gefrustreerde dertigers, die na om zwervingen tot rust proberen te ko men op de vlaktes van het Gronirr- ger land. Pas nog heeft zich een echtpaar van veertigers bij Impuls aangesloten, en ook een piloot, die genoeg vlieguren had gemaakt. En dan zijn er nog enkele jongeren van begin twintig, die hun best doen de natuurzuivere produkten op te pot ten. Nee, de andere leden van. Im puls hebben niet het idee dat ze als slemielen in het kielzog van René lopen. Ze erkennen wel zijn innerlij ke vrijheid als voorbeeld, maar gaan er niet verder in mee dan goed voor henzelf is. René Kres in het winkeltje van Impuls, waar onder meer notenhoning en müssh wordt verkocht. Gesprekken over relationele problemen zijn aan de orde van de dag. luilek- n isla- ^alhal- r mis is als rust, bsolu- :eer en orden, »n zijn urgers ils het d hun i leven lensen it een zo ver ne en en en, De ich de >nd em aar ets; jht. een Zodra hij zich van iets overtuigd weet (en hij heeft in dat opzicht weinig moeite een onderwerp te kie zen) wil hij de daad bij het woord voegen. Getuige alles wat in een paar jaar tijd in Pieterburen tot stand is gekomen als het gaat om een economisch circuit waarbinnen een groep kan leven in een harmoni sche structuur (de relatieproblemen even buiten beschouwing gelaten) lijkt hij daarin voor een groot deel geslaagd. Er is angstwekkend veel geboren vanuit een diepe drijfveer, waarmee hij anderen deelgenoot maakt van zichzelf en van het maat schap. René Kres, zo erkent de groep van zestien, heeft patent op de ideeën, hij is er het sterkst bij be haal rden •deel ^gen- iink- en u >ems d, ik had n en t ko- itich- enen kten, niet hebt inge- eden orten sluis- n der a mij :en ge- an ich m- skt iet oe- •pt- Impuls heeft ex-staatssecretaris Wim Meyer van de PvdA uitgeno digd om het experiment in Pieterbu ren te bekijken. Hij zou hebben toe gezegd de kloof met de dorpsbewo ners te zullen bespreken. In Pieterburen overheerst het beeld dat zich een groep indringers in het dorp heeft gevestigd, die maar beter genegeerd kan worden. Er is geen mens, die het in zijn hoofd haalt brood te kopen in de bakkerij van Impuls. Zo geven de dorpsbe woners de leden van de leefgemeen schap op passieve wijze een koekje van eigen deeg. De smaak is bitter, maar René Kres blijft vol vertrou wen. Roeren in een grote ketel zelfgemaakte mosterd, die wordt verkocht aan reform- huizen. gelen binnen de kaders, waarin zij Was ontstaan. De hele groep ging mank aan twijfels en verwarring; ook René Kres moest zijn vrouw inleveren voor zijn ideaal. Onder ling werden slopende gesprekken gevoerd, sommige deelnemers aan Impuls gooiden het bijltje er bij neer, anderen gingen scherp door de bocht en namen zelfverzekerd een nieuwe positie in. De niet aflatende invloed van René Kres op het groepsgebeuren riep links en rechts weerstand op. Ondermijnende crosstalk was het gevolg, maar de man, die zich opwierp als „leraar” en „natuurlijk leider” bleef op het zelfde gewicht, terwijl de anderen uit spanning en nervositeit pondjes overtollig vet verloren. René Kres begreep het allemaal: vier jaar gele den was de nieuwe cultuur verwekt, nu zou zij worden geboren. Dat er nog maar zestien ouderen en twaalf kinderen met hem op één lijn ston den in een nieuwe poging Pieterbu ren met open handen te veroveren bracht hem niet van zijn stuk. Hij vroeg de overheid eens te ko men kijken binnen de experimente le leefgemeenschap, hij maakte zich hard voor de partij dorpsbelangen ter plaatse en nam afstand van de relationele problemen, die het leven binnen Impuls de laatste jaren zo hadden vertroebeld. Dat de prijs, die de meeste leden van het maat schap voor de nieuwe cultuur had den betaald, erg hoog was deed hem veel pijn maar daarvoor was hij nooit opzij gegaan. „Ik bouw op binding”, is het ge vleugelde devies van René Kres. „Ik bouw op binding en niet op verliefd heden. Het gaat om de werkelijke aanvulling van eikaars talenten in bedrijf, theater, onderwijs. Ik wil een dorp opbouwen, waarin het blij en creatief leven is. En ik geloof in de magie van de keuze; bij mij komt het lot de deur niet in. Ik laat me niet vangen in het gewone of het onge wone, maar handel volstrekt vanuit m’n gevoel. Ieder mens is een vriend; als hij zich opstelt als een vijand, dan is hij verstrikt in misver standen. Daarom zeg ik: een vijand is een vriend, vermomd als vijand”. René Kres spreekt met een war me, zacht modulerende stem. Zijn blauwe ogen priemen door de ronde glazen van zijn metalen montuur en hij zit met gekruiste benen op het schamele meubilair, dat in zijn cara van staat uitgestald. Sinds Paula het huis bewoont waar hij jaren samen met haar leefde nam René de wijk naar een camping in Pieterburen. Daar mag hij eigenlijk niet staan volgens de woonwagenwet en daar om heeft Impuls een advocaat in de arm genomen. Niet alleen om de initiatiefnemer aan een standplaats te helpen, maar ook om het eigen schooltje van Impuls voor sluiting te behoeden. In januari dient een rechtzaak tegen het zelfbakken schooltje van de leefgemeenschap in Pieterburen. '■3 De nieuwe cultuur, die René Kres voor ogen stond, zou er een moeten zijn, waarin mensen elkaar aanvul den in talenten en samenwerkten binnen een maatschap, een soort gilde met een self-supporting winst oogmerk. Binnen enkele jaren slo ten bijna veertig mannen en vrou wen (en kinderen) zich bij de leefge meenschap aan. Pieterburen viel uiteen in twee dorpen, die elkaar moeilijk leken te verdragen. Aan de ene kant de autochtone bevolking (boeren en wadlopers) en aan gene zijde van de agrarische wortel stond de groep cultuurpioniers, die zich manifesteerde onder de naam Im puls. De sympathisanten van René Kres kochten huizen en grond; er werden in korte tijd een herberg en een bedrijf ingericht. En een winkel tje, een bakkerij en een theater. De mannen en vrouwen van Impuls werkten koortsachtig aan de op bouw van een cultuur, die nieuwe impulsen aan de bestaande samen leving zou moeten geven. Ze botsten echter tegen de koppige landbouw- hoofden van de plaatselijke boeren, die niets wilden weten van zuurde sembrood, notenhoning en mussli. En de stukken zoethout, die in het milieuvriendelijke winkeltje werden aangeprezen voor een zachte prijs, verdorden wegens gebrek aan be langstelling. Maar de mensen van Impuls gin gen onverdroten door met het invul len van hun ideaal: geen afscheiding van de samenleving, maar een kern van leven, waarin de koolmonoxy- de, de zuurstofarme lucht van de volle maatschappij gefilterd zou moeten worden. Pieterburen bleef zo dicht als een pot en gesprekken met plaatselijke coryfeeën namen het wantrouwen tegen het „impul sieve” volkje niet weg. Maar geen nood, de zelfgemaakte produkten werden in zakelijke dank afgeno men door reformhuizen in Neder land. De economie van de nieuwe cultuur zat redelijk in elkaar, de werklust stond pp een hoog peil, evenals de persoonlijke belangstel ling voor elkaar. Zonder aan zich zelf failliet te zijn gegaan dreigde Impuls toch in elkaar te zakken. Mannen en vrouwen, die jarenlang met handhaving van hun gezinnen hadden deelgenomen aan het pro ject, ruilden hun partners in. Het pad der scheidingen lag open. De liefde was niet meer te beteu- Simon, een van de naaste mede werkers van René: „Ik ben in het begin te veel in hem opgegaan. En dan kom je jezelf later vreselijk te gen. Ik heb een vreselijke val ge maakt. Ik kan niet wat René kan: een dorp bouwen. Daarvoor is een mateloze overtuiging nodig. Die heb ik wel, maar niet zo constant als René. Die is in overtuiging ge groeid”. En wat vindt René Kres van het isolement waarin zijn gemeenschap toch verzeild is geraakt? „Wij zijn geen afscheiding vqp de maatschappij. Willen juist impulsen geven. Toch weert men ons af. Dat geeft niet. We zullen blijven bojsen, laten zien hoe we in blijheid;met elkaar kunnen leven. Gelijkwaar digheid met inachtneming van ver schillen van innerlijke en fysieke leeftijden. Dat was de fout vart Jim Jones in Guyana. Die had de gelijk waardigheid geperst op het niyeau van 14-jarigen. Bij ons is daarvan geen sprake. Ik spreek de ménsen op zichzelf aan en predik slechts wat menselijk is”. Of de consequenties van zijn drijf veren hem niet op andere gedadhten brengen? „Mijn gedachten zijn gevormd. Ik ben bepaald. Het dorp zal er ko men”. René Kres zal doorgaan, want hij ervaart de gevangenschap van zijn innerlijke bevrijding niet. Hij is de impuls van het leven dat hij zelf heeft gebouwd. Uit angst voor de maatschappij, als spannend alterna tief voor hen, die hem nog wet ver trouwen It niet :errij- n met in de s een i ns de isten, 1 een o on- e hei- lis en ieffen :r van 1 ns de m zij zerke- moet i Uto- is ook liging lp aan naak-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21