Residentie-orkest: Mahler-medaille premieres Alfred Deller in Haarlemse kerk Belgische maestro op mondharmonica op dreef Kopij welkom voor lustrum uitgave van uitgeverij komende exposities NIEUWSNET VANAF 7 FEBRUARI IN DE KIOSK. OORDEEL ZELF. Bestendige kwaliteit bij zangeres Dorothy Dorow „De befaamde onpartijdigheid die niet bestaat wordt weer eens verheerlijkt. Niet erg bij de tijd.” tooncianqever SUGGESTIVITEIT IN OPERA VAN RICHARD STRAUSS GEDEELTELIJK GERED E FIJNZINNIG CONCERT ONDER LUCAS VIS Jiri Pauer directeur Praags muziektheater Braziliaans Noorder Compagnie wil Zdenek Krans behouden L MM 9 8 MAANDAG 8 KUNST JANUARI 19 7 9 HET EERSTE NIEUWSMAGAZINE VAN NEDERLAND. 7 GERARD VAN DEN BOOMEN IN DE NIEUWE LINIE VAN 4 OKTOBER: SCHEVENINGEN. Richard Strauss heeft eens tien regels op gesteld voor een jonge dirigent. Eén ervan luidt: „Dirigiere Salo mé und Elektra als seien Sie von Mendelssohn: Elfenmusik!” Mis schien een tartende uitlating als je bedenkt wat er aan deze giganti sche operapartituren allemaal te pas komt. Op de dynamische cul minatiepunten van de orkest-tutti kan het niet uitblijven; een lawine van klankontladingen, die de hoorbaarheid van de vocale solis ten in gevaar brengt, is het resul- taat. Concertagenda voor 9 jazz, rock en show V? JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) «3 4.40 JOHAN VAN KEMPEN JOHN OOMKES Toots overtreft zichzelf o o o 00 00 :laim, ten. Deze directie wisseling weerspiegelt een crisis die al enige tijd bestond, in het bijzonder ten aanzien van het artistieke peil van de opera waarop zaterdag voor het eerst openlijk in de Tsjechoslowaakse pers kritiek werd geoefend Prof. Pauer is al eerder artistiek leider van het Nationale Theater geweest. Hij is tevens componist. Werken van zijn hand zijn onder meer in West-Duitsland en de Verenigde Staten ten gehore gebracht In het Theater aan de Haven in Scheve- ningen heeft een mini-jazzfestival plaats, dat zich over tweemaal drie dagen uit strekt. Van 18 tot en met 20 en van 25 tot en met 27 januari richt dit muziekevene ment zich op de actuele geïmproviseerde Nederlandse muziek via optredens van Gilius Bergeyks Haags Hofje, Misha Men gelberg, Guus Jansen en de Instant Com posers Pool. Supervisie van het evenement is in handen van Van Bergeyk. Alle avon den beginnen om 20.30 uur. Het festivalletje heeft plaats ter opluiste ring van het feit dat Den Haag de „Ooye- vaerprijs” heeft ingesteld. Een onderschei ding voor mensen of instanties die zich voor jazz en geïmproviseerde muziek in Den Haag verdienstelijk hebben gemaakt hij er zelf van, „nu eens in een discovijver- tje dan weer in latin water. Niet om mode bewust te zijn, maar om het zwemmen. Wat daar bij aan mijn huid blijft pekken als ik het water verlaat, is meegenomen” Dat veelvoud van invloeden laat zich bij elk Toots-concert opnieuw met plezier de termineren Het is er mede de oorzaak van dat hij voor het eerst in zijn dertigjarige loopbaan door de lezers van het vooraan staande Amerikaanse jazzblad Down Beat als eerste in de catagorie diverse instru menten is aangewezen Een onderschei ding die voor de maestro van de mondharp wel op zijn plaats is. Het beste is waarschijnlijk om een van de laatste van de zeven geplande Salomé- opvoeringen te gaan bijwonen. Dan is de kans het grootst dat Gregor intussen het RFO zo in de hand heeft, dat ook bijvoor- Toots Thielemans was zaterdagavond in het Haarlems Concertgebouw ook in het repertoire van zijn recente album In slow Motion gemotiveerd op dreef. Zo ook op deze zondagmiddag; in de speciaal historisch gezien interessante „Offrandes” uit 1921 van Verèseen vooral in het zo verrassend sterk geformuleerde „Commiato” van Dallapiccola. Dit laatste werk stamt uit 1972 - drie jaar voor de dood van de componist - en gaf in de delicate aanpak door deze uitzonderlijke sopraan en de begeleidende leden van het Concertgebouworkest, een heldere kijk op AMSTERDAM. Dorothy Dorow was waarschijnlijk de grote trekpleister voor de - weer of geen weer - toch goed bezochte C-seriematinee van het Concertgebouw orkest. En terecht. Want hoe volkomen natuurlijk weet deze zangeres haar feil loos gehoor en gevoel voor de allerfijnste nuances in de expressie in moderne mu ziek altijd weer te demonstreren. beeld de in vocaal opzicht knap gereali seerde scène van de vijf joden helemaal hoorbaar zal zijn te kiezen. Dunder- my Foot worden zo Wie Deller overigens al eerder wil horen, kan daarvoor morgenavond terecht in het Mauritshuis in Den Haag waar Deller in de Gouden Zaal zal optreden. De countertenor (in feite een mannelijke alt) Alfred Deller werd vorig jaar 65 jaar oud Hij zingt reeds gedurende zo’n dertig jaar, maar zijn expressiviteit is nog steeds van een onverminderd hoog gehalte. Del lers stem, die een falsetkarakter heeft, leent zich vooral goed voor vroege Engelse liederen Met name Dowland en Purcell hebben liederen geschreven die Deller tot hoogtepunten van zijn repertoire heeft ge maakt Het is overigens niet voor de eerste keer dat de beroemde Brit in Haarlem optreedt. Eerder gebeurde dat onder meer tijdens de Orgelmaand in 1967 en ook vorig jaar zong hii in de Bakenesserkerk (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Komende donderdaga vond begint om 20 uur in de Bakenesser kerk in Haarlem een concert van werken van Byrd, Dowland, Purcell en Bach dat wordt verzorgd door de beroemde Engel se countertenor Alfred Deller. Hij zal hierbij medewerking krijgen van de luit- bespeler Robert Spencer en voorts Jordi Savall en Ton Koopman op respectieve lijk gamba en klavecimbel. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Vrouwen tegen de verdrukking in”. Dit moet de titel worden van een nieuw verhalenboek dat de femi nistische uitgeverij De Bonte Was komen de zomer wil uitgeven. Het is een lustrum project van deze uitgeverij, die vijf jaar geleden omstreeks de jaarwisseling werd opgericht. In deze eerste vijf jaar van haar bestaan is De Bonte Was bezig geweest met het samenstellen en uitgeven van „in begrijpe lijke taal geschreven boeken over vrou- wenstrijd”, ontstaan uit verhalen die tien tallen vrouwen over hun eigen ervaringen schreven. Zo ontstonden onder meer: Het Moederboek, Vrouwen over seksualiteit, Vrouwenwerk, Vrouwen over hulp bij ziekte en problemen. PRAAG (AFP). Prof. Jiri Pauer, tot dusver artistiek leider van het Tsjechisch Filharmonisch Orkest, is benoemd tot di recteur van het Nationale Theater van Praag. Hij volgt Premysl Koci op die deze functie negen jaar heeft vervuld. Zaterdagavond heeft Thielemans zich laten bijstaan door toetsenman Rob Fran ken. drummer Bruno Castelucci en bassist Rob Langereis, die de niet meegekomen Amerikaan Berlin op zeer aanvaardbare wijze vervangt. Toots wijdt voor de pauze een deel van het concert aan het repertoire van de hierboven besproken In Slow Moti- on-elpee. waarbij nummers als The Sha dow of your Smile en Mancini’s Davs of DEN HAAG (ANP). Het internatio nale Gustav Mahler Gesellschaft heeft het Residentie-orkest zijn hoogste onder scheiding, de gouden medaille, toegekend. De medaille wordt 19 januari uitgereikt als het orkest in het Congresgebouw in Den Haag onder leiding van Ferdinand Leitner de Tweede Symfonie van Mahler uitvoert. nische iten ersen. or dit ;n euvel s aan. 10 iO 10 10 !0 >0 10 10 *0 0 .0 '0 o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o 3 50 50 50 10 50 80 90 10 90 10 90 50 10 10 Ob 10 10 K) 10 10 10 >0 108,50 42.06 150,00 1,10 148,00 43,30 7,00 79,90 20,40 52,50 108,90 36,90 51,90 46,00 86,50 29.001 52,20 129,00 100,00 86,00 31,00 97,50 64,90t 116.00 het meesterschap van de in het algemeen beslist meer aandacht verdienende Dalla piccola. De efficiënte directie van Lucas Vis, waarmee men vorige maand op een C- concert van het NPO ook in Haarlem al heeft kunnen kennismaken, leidde ook in de genoemde werken op dit CO-concert in het Amsterdams Concertgebouw tot een uitvoering van fijnzinnige kwaliteit. Wat er daarnaast in het programma werd geboden, was werk voor groot or kest, dat helaas tot de categorie „uitzit- ters” behoort. Geert van Keulens „Sona tas”, een compositie die Vis destijds even eens in Haarlem heeft laten horen, is al uitgebreid in deze kolommen besproken en helaas qua artistieke conceptie te onbe duidend om nog verder op in te gaan. „Chronochromie” van de vorige maand zeventig jaar geworden Messiaen is, vooral door zijn lengte en doordrammerigheid, zelfs een uitzitter in het kwadraat. Wat Messiaen aan inspiratie denkt te putten uit „een vogelconcert op een lentemorgen te gen vijf uur”, is in de praktijk geresulteerd in eentonig maniërisme plus een flinke portie kitsch. HAARLEM Voor Jean „Toots” Thie lemans heb ik een zwak. Weinig andere artiesten spreken zozeer tot de verbeel ding door een niet af latende ambitie, een combinatie van een bedeesde en deson danks warmbloedige presentatie en een naar naïviteit neigende eerlijkheid. In Haarlem begint hij zo langzamerhand tot de vertrouwde gasten te behoren. Afgelo pen zaterdagavond was hij voor de derde keer in even zovele jaren present in het Concertgebouw. De Amerikaanse Belg Thielemans kon daar zelf constateren dat hij er een vast publiek begint op te bou wen. Ruim vijfeneenhalfhonderd mensen hadden de glibberige gang naar de Lange Begijnestraat de moeite waard gevonden. Regie Salomé smaakvol muziek niet si.se 38.06 32,6» 61,5» 76,0» 31,80 618,0» 47,40 56,2» 40,10 41,5» 44,40 134,00 37,50 38,50 125,00 53,0» 36,90t 3,56 54,50 145,00 62,50 97,20 174,00 WH 113,00 43,00 27,20 65,00 54,50 90,10 45,00 32,00 108,00 83,00t 55,00 48,56 171,50 32,71 76,50 108,30 51,30 49,50 37,00' 39,00 262,00 Het nieuwe boek moet gaan over allerlei gebeurtenissen waarbij het aan vrouwen (op hun eentje, of gezamenlijk) gelukt is „om iets voor elkaar te krijgen tegen de verdrukking in”. De verhalen mogen in proza of in dichtvorm geschreven worden, ze mogen over werkelijke ervaringen maar ook over wensdromen gaan, en ze moeten een duidelijk beeld geven van situ aties van waaruit en waartegen vrouwen zich kunnen verzetten. De jury, die een keus gaat maken uit de ingezonden verha len, zal bestaan uit een groot aantal vrou wen die actief zijn in de vrouwenbewe ging. Vóór 31 maart 1979 moeten de verha len binnen zijn bij De Bonte Was, postbus 10222 in Amsterdam Toch is het mogelijk - een figuur als Von Karajan bewijst het altijd weer - om de doorzichtigheid van „Elfenmusik” en een lawine van geluid samen te laten gaan, door middel van een haarfijn afgestemde coördinatie van het enorme aantal deci bels geluid en de nog als klankschoonheid te ervaren intensiviteit ervan. Niet dikwijls echter zal een uitvoering van „Salomé” zo ver van het door Strauss voorgestane ideaal-inzake-orkestrale-ver- klanking hebben afgestaan, als het geval was bij de vrijdagavond in het Scheve- ningse Circustheater gegeven première van een nieuwe produktie daarvan door de 65'0» Nederlandse Operastichting. Wat de ach- Wine and Roses (dat in twee stemmingen staat, F en As) live een betere, puntiger versie meekrijgen. Por Ermetto, een ode van de Braziliaanse componist Cesare Wil cox aan diens collega Ermetto Pascal, is de eerste compositie van de avond die baat heeft van het volledige potentieel van het kwartet. Een meesterlijk shufflende Cas- tellucci en swingende improvisaties van Thielemans en Franken dwingen een vroegtijdige ovatie af, die een korte reprise tot gevolg heeft Na de hervatting blijft het concert zich op een vrij constant en hoog niveau afspe len Paul Simons I do it for your Love (overigens ook voorkomend op een nog te verschijnen opname van Thielemans en Bill Evans). Ellingtons Sophisticated La dy, the Mooche en Black Beauty (schitte rend gitaarspel) en Legrands Summer of ’42. Zo kan het tenslotte gebeuren dat Toots zijn prestaties in vorige jaren nog overtreft door precies op het juiste mo ment voor eenvoud klumpen en Me and ware juweeltjes Het Residentie-orkest gaf, toen het in 1906 twee jaar bestond, zijn eerste Mahler- uitvoering. In de loop der jaren zijn het er 295 geworden, bijna vier Mahler-uitvoerin- gen per seizoen. Van een Mahler-revival in de jaren zestig kan bij het Residentie orkest niet worden gesproken. Alle vaste dirigenten hebben kennelijk graag Mahler uitgevoerd: Viotta, Van Anrooy, Van Ot- terloo, Martinon en Leitner, maar ook gast-dirigenten onder wie: Bernstein, Klemperer, Dorati, Krips, Rosbaud en Ma- derna. de type van een Salomé, maar haar stem- m id delen staan haar in elk geval toe om de meeste stormen van het orkestrale geweld te doorstaan. Haar collega’s Matti Juhani en Anny Schlemm beschikken naast hun vocale kracht ook nog over zoveel drama tische présence om hun rol van respectie velijk Herodes en Herodias de gewenste lading te geven, zodat Salomé in hun nabij heid soms als een bijrolletje gaat aandoen. De wellustige drang tot naturalisme in dit morbide fin de siècle-libretto van Oscar Wilde (in Duitse vertaling) blijft overigens ook zonder de zwoele atmosfeer van een échte Salomé-typering, nog even spre kend Behalve Julian Patrick, die voor een karaktervolle uitbeelding van de profeet Johannes - het hoofdslachtoffer in deze wrede tragedie - zorgde, waren het Neder landers die de „cast” op doorgaans waar devolle manier completeerden, met een zich de laatste tijd zeer opmerkelijk ont wikkelende Wouter Goedhart als Narra- both voorop. Het engageren van de met kernloze stem zingende Hélène Versloot is daarbij een onbegrijpelijke vergissing van de Operastichting. Vorig jaar resulteerde Toots’ magnetise rende werking in een onderhoud met hem, waarin bovenstaande typering feitelijk werd bevestigd. Schuchter bekende hij toen op te zien tegen een grammofoon- plaatproject waarvoor het Introspection- productieteam, dat uit Rogier van Otter- loo, John Vis en Ruud Jacobs bestaat, de eindverantwoordelijkheid zou dragen. Kortgeleden verscheen het resultaat, In Slow Motion geheten, van deze samenwer king waartoe Toots zich vrij onbezonnen had laten verleiden. Het zijn dit soort vage produkties het toepassen van een procédé dat niet de muziek maar een gewenst effect centraal stelt die ervoor zorgen dat je op den duur vraagtekens bij de desbetreffende artiest plaatst. In Slow Motion bevat in essentie niets anders dan keurige „late night-music”, achtergrondmuziek voor de kleine uurtjes dus. Nu moet in één adem gezegd worden dat de persoonlijke inbreng van Toots, zijn min of meer vaste toetsenman Rob Fran ken en de Deense bassist Niels Pedersen ervoor gezorgd hebben dat het project meer niveau heeft meegekregen dan je van tevoren voor mogelijk had gehouden. Het maakt alleen maar de beoordeling van het eindresultaat lastiger en vertroebelt daar door het beeld op de artiest Thielemans De vraagtekens moeten echter niet bij Toots maar bij het gladde Introspection trio worden geplaatst; zij zijn er in feite verantwoordelijk voor dat er ambivalente gevoelens bestaan ten opzichte van een musicus, waarover eigenlijk geen verschil van mening kan en mag bestaan Het is wat dat betreft jammer dat Toots niet wat berekender te werk gaat; het zou hem veel onduidelijke ondernemingen besparen, maar de aard van het beestje is nou eenmaal zo. Diezelfde eerlijkeheid die Thielemans zo nu en dan in een lastig parket brengt maar laten we hem dat ook niet te veel euvel duiden is er tegelijkertijd verantwoordelijk voor dat de musicus Thielemans open staat voor eigentijdse geluiden, variërend van rock- jazz, funk, disco tot bossa en latin „Ik zwem graag in telkens ander water" zegt Op muziek van Sjostakovitsj, Satie en Weather Report hebben de Baal-spelers Hans Dagelet en Elja Pelgrom een eigen revueproduktie gemaakt waarin hij een doodgeschoten moordenaar en zij een filmster is. Op 9 januari is de eerste voor stelling daarvan in het Shaffy theater. Keizersgracht 324, Amsterdam Buck Teeth is de titel van dit projekt, dat t.m 13 januari in Shaffy blijft. De voorstellingen beginnen om 22.15 uur Toneelgroep Sater heeft op 12 januari in de Blauwe Zaal in Utrecht (Stads schouwburg) de première van Isotopen op zaterdag. Roelof den Ambtman schreef het stuk naar aanleiding van de problema tiek rond kernenergie. Een kerncentrale is stilgelegd wegens bedrijfsstoring, een par lementaire commissie komt op werkbe zoek en er is een uit de hand gelopen feestje waarbij vijf hogere technici van de kerncentrale betrokken zijn. Het beoogt een spannend stuk te worden waarin de omstreden kernindustrie centraal staat. Peter de Baan deed de regie Aanvang 20.30 uur tergronden ervan ook mogen zijn; dirigent Bohumil Gregor heeft het Radio Filhar monisch Orkest laten klinken alsof het stadium van afwerking nog niet eens be reikt was. Nadat je wat dat betreft over de eerste schrik heen was, kon je alleen nog maar in positieve zin constateren, dat de in deze situatie roekeloze vaart waarmee deze ge niale partituur werd aangepakt, ondanks alle vergroving en verlies aan tussentinten, toch nog veel aan suggestiviteit kon red den Gelukkig is in de opera’s van Richard Strauss, nog veel van de inhoud en atmos feer ook los van de muziek nog present op het toneel: in actie, decors en kostuums. En dat alles was in de voortvarende en steeds spanning houdende regie van Bodo Igesz artistiek zeer smaakvol uitgekiend. Met esthetisch raffinement inzake plaat sing van de figuren en kleurstelling Wat zich op de Bühne afspeelde aan vocale verrichtingen en op het gebied van acteren, was in het algemeen bovendien van een geheel andere orde dan hetgeen in de orkestbak gebeurde. De altijd even te traag reagerende Clarice Carson is toneel matig weliswaar bepaald niet het geëigen- Van april tot september dit jaar, wordt in Japan een tentoonstelling van 19e eeuw - se Nederlandse schilderkunst gehouden onder de titel „Dutch painting from the century of Van Gogh" Voordat de schilde rijen in Tokio, Sapporo, Hirosjima en Na- goja te zien zijn wordt de tentoonstelling van 8 tot en met 28 maart in het Rijksmu- seum Vincent van Gogh in Amsterdam gepresenteerd De collectie omvat 85 schilderijen en 21 tekeningen en prenten, afkomstig uit acht tien openbare en particuliere verzamelin gen in ons land. Naast schilderijen van Jongkind, Van Gogh, Van Dongen en Mon driaan, zijn er werken te zien van onder andere Pieneman, Koekkoek, Israels, Mauve en Breitner In Nederland wordt de tentoonstelling verzorgd door de Dienst verspreide rijks- collecties in Den Haag De Chunichi Shim- bun en de Chubunippon broadcasting co treden in Japan als sponsors op. In Museum Fodor aan de Amsterdamse Keizersgracht worden van 13 januari tot en met 18 februari werken tentoongesteld van de beeldhouwers Dirk Muller, Leo Vroegindeweij en Ton van Summeren Van 13 januari tot en met 11 februari exposeren daar Hans Appenzeller en Loes van der Horst In de expositieruimte De Olievaar in Uithoorn worden tot en met 1 februari schilderijen, etsen, litho's en tekeningen tentoongesteld van Karin en Jan Camp- fens en van drie Franse kunstenaars, te weten Ernest van Steelant, Jacky Dodin en Raymond Picque ■ü- Clarice Carson bleek, hoewel niet het meest geëigende type van een Salomé, de meeste stormen van het orkestrale geweld in de gelijknamige opera het hoofd te kunnen bieden. (Foto Jaap Pieper) 1,® den ucii. De medewerkers van de Noorder Com- noteerd pagnie herhalen in hun manifest dat zij de beleidsnota 1977-1983 met Zdenek Kraus willen uitvoeren. Als er bij bestuur en- of subsidiënten twijfel zou bestaan aan de bereidheid van Kraus hiertoe, dan zou volgens hen een eenjarig contract hem de kans geven deze twijfel weg te nemen. Bovendien is door het besluit van het be stuur een artistiek vacuüm ontstaan wat voor het toneelgezelschap een onwerkbare situatie oplevert, aldus het manifest Voorts eisen zij dat het bestuur terstond zijn beslissing herroept om zakelijk direc teur Henk Blauwbroek met onmiddellijke ingang tot algemeen directeur te benoe men. Tenslotte eisen de medewerkers van het gezelschap dat in samenwerking met hen nieuwe statuten worden opgesteld die hun garanties bieden voor een democrati- sche besluitvorming. De statutenwijziging die het stichtingsbestuur per 1 september 1978 heeft doorgevoerd, heeft naar hun mening ieder democratisch handelen bui tengesloten Het hoofdbestuur van de kunstenaarsor ganisatie van het NVV zal begin volgende week een gesprek aanvragen met de subsi- j diënten van de Noorder Compagnie. Daar bij zal onder meer aan licht moeten komen j of deze het vertrek van Kraus inderdaad I als subsidievoorwaarde hebben gesteld, j zoals voorzitter Houwe Kuipers heeft ge opperd (Van onze kunstredactie) DRACHTEN. Alle medewerkers van (ie Drachter toneelgroep De Noorder Com- 63Ï:ö» pagnie - dus zowel de spelers als het admi- 177,0» nistratief en technisch personeel - hebben 330,00 vrijdag een manifest het licht doen zien - waarin zij van het bestuur eisen, dat het besluit om artistiek directeur Zdenek lonasei Rraus per j september van dit jaar te ontslaan ongedaan wordt gemaakt en dat hem in ieder geval voor het seizoen 1979- 2,9( 1980 een nieuw contract wordt aangebo- den 430,0» uen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9