Werkelijkheid-met-overdrijving bij Philippe de Broca komedies 7 3 Vier maanden filmhuizen^ Haarlems filmcircuit ter ziele La Tortue sur le Dos origineel debuut Luc Béraud haorlem amsterdam De Broca: filmworkshop in Toneelschuur (1 SS id 0) HM MH w 15 19 7 9 VRIJDAG 1 2 r 1 -!f r JANUARI De verrassing die Philippe de Broca tot tien minuten na het be gin van zijn film voor de toeschou wers in petto heeft, betreft het beroep van de vrouw, Lise Tan querelle (Annie Girardot), die we dan al van alles hebben zien bele ven. Ze heeft met haar auto een vroegere studievriend van de Sor bonne aangereden op een straat- kruising, hem laten verzorgen bij een apotheek, en vervolgens naar zijn collegezaal gebracht. Ze heeft thuis de verj aarstaart voor haar dochtertje aangestoken en feeste lijk binnengebracht, ze heeft haar ex-man telefonisch laten weten dat hij zijn jarig dochtertje wel eens had mogen feliciteren en is vervolgens ingegaan op een af spraak met de studievriend uit haar jeugd, die inmiddels tot een baardige docent Grieks is uitge groeid. i FILM a J CSfc t FT* t f. 1 W*" g F ■9 Girardot commissaris met vaart I fl ü- David Bowie in The Man who fell to Earth. (DAC, Haarlem). Schrijver op zoek naar inspiratie - z irdc klant n wordt gedrag» De films zijn vrijwel identiek in die zin dat ze gemakkelijk en vrijblijvend amuse ment voorzetten dat ontsproten is aan her kenbare situaties. Een bijzonder energieke, actieve en ver re van besluiteloze vrouw, dat is de indruk die we uit die inleidende beelden overhou den aan Lise Tanquerelle. Haar beroep zou men in ieder geval zoeken in de hoek van leidinggevende functies. Maar dan blijkt dat, als in de buurt van het restau rant, waar ze met haar oude vriend heeft afgesproken, een man en nog wel een kamerafgevaardigde op straat wordt ver moord, zij de leiding van het onderzoek op zich neemt, vragen stelt, bevelen geeft aan haar medewerkers en in een niet bij te houden tempo het politieapparaat op gang weet te brengen. Lise Tanquerelle blijkt het voor een vrouw nog ongewone beroep van politie commissaris uit te oefenen en wel van de afdeling moordzaken. Ze is een „poulet”, Frankrijk domineert in de lijst van pre mières deze week. Naast Tendre Poulet brengt Amsterdam nog La Tortue sur le Dos, terwijl in Haarlem als enige nieuwe film „L’Hótel de la Plage” wordt ver toond. een „flic” en ze weet dat een dergelijk baantje niet goed over zal komen bij haar muzikale en filosofisch aangelegde vriend. Ze moet dus haar dagelijkse bezigheden voorlopig voor hem geheim houden. Dat wordt steeds moeilijker, want na de moord op het kamerlid volgen nog twee moorden op leden van de „Chambre des Députés”. niet voor elkaar kon krijgen. Paul kan pas schrijven als hij niet langer meer aan zichzelf denkt verstrikt in het proces van het schrijven. In plaats van met zijn her sens te schrijven, begint hij te schrijven jS- Philippe de Broca (in 1972)..cinema is een kijkspel, is circus Met Tendre Poulet, een speelse en origi nele politiefilm is Philippe de Broca na een periode van stilzwijgen teruggekeerd in de belangstelling van zijn filmvrien- den. De Broca is altijd een buitenbeentje geweest in de Franse filmerij waarin hij een kleine twintig jaar geleden zwierig en tintelend van humor zijn entrée maakte. Het was de tijd dat de „nouvelle vague” een begrip aan het worden was en toen hij in juni 1960 Berlijn de première gunde van zijn Les Jeux de l’Amour werd door de pers met vreugde geconstateerd dat de „nouvelle vague” ook nog in staat bleek tot lachen. hele dag schuldig dat hij zijn vrouw in een rot-baantje laat werken zonder zelf die dag tot iets gekomen te zijn. Zijn literaire impotentie continueert zich in het echtelijke bed en deze hele scheefge trokken situatie is aanleiding tot ruzies en verwijten over en weer. Tenslotte heeft Camille er genoeg van en gooit haar echt genoot de deur uit. Uit zijn ervaringen als zwerver zonder geld door Parijs, de men sen die hij in die situatie ontmoet, de avonturen die hij ongewild beleeft groeit dan de roman die Paul in zijn werkkamer Centrale plaats van handeling in deze film is, zoals de titel al aangeeft, een strandhotel, ergens aan de Atlantische kust. Een echt familiehotel waar dezelfde gasten jaar in, jaar uit terugkeren, elkaar jennen en wantrouwig kijken naar jonge re generaties die de open plekken in het jaarlijkse bezoek komen opvullen. Regis seur Michel Lang voert enige gasten op waar om heen hij kleine drama’s, liefdes spelletjes en luchtige comedies laat plaats vinden die net zo lang duren als de vacan- tie in het Hotel de la Plage. Het is geen .Monsieur Hulot en Vacanses” geworden, maar wel een onderhoudend blijspelletje met enkele menselijke trekken en overi gens voorspelbare verwikkelingen. h Studio vindt men deze week een Mnwinst van het Haarlems bioscooppro- gramma: „L’Hotel de la Plage” van dezelf de regisseur die voor „A nous les petites Anglaises" zorgde, Michel Lang. HAARLEM. De Toneelschuur gaat starten met een workshop Visualiserings- technieken. Deelnemers kunnen daarin leren omgaan met een filmcamera en het leren toepassen van verschillende opna metechnieken. Er zal ook aandacht wor den besteed aan acteertechnieken voor de camera (screenacting), iets dat wezenlijk verschilt met toneelspelen. Als basismateriaal is er een camera en tekst op de workshop aanwezig. Er zullen mensen zijn die de tekst spelen, terwijl andere deelnemers de camera kunnen be dienen. De nieuwe workshop gaat vier maanden duren en begint op zondagmidag 21 janua ri a.s. om 12 uur. Het verdient aanbeveling dat de deelnemers een uur van tevoren aanwezig zijn in verband met het opbou wen van de set, uitlichten en video installe ren. Verder ligt het in de bedoeling dat dit project wordt afgesloten met een kort filmpje van ongeveer vijf minuten, door de deelnemers gemaakt. De kosten voor deel name zijn zestig gulden, CJP-houders be talen veertig gulden. met zijn lichaam en zijn onderbewustzijn en uit eigen ervaringen. Hoe weinig boeiend misschien voor som migen dit pijnlijk nauwkeurig verslag van schrijverscreativiteit overkomt, men kan er bij voorbaat verzekerd van zijn dat Luc Béraud er een voortdurend boeiende, aan grijpende en humoristische film van heeft gemaakt die zich ditmaal nu eens niet in het Wilde Westen afspeelt maar op de prairiën van de geest. Een bezoek aan Cinetol zal u ervan kunnen overtuigen hoe spannend het daar toe kan gaan. Het vederlichte liefdesspelletje werd kort daarop gevolgd door Le Farceur waarin eveneens het vrijblijvend plezier om lichtzinnigheid en ontrouw domineer de, Franse ondeugden die gestalte kregen in de stormachtige en door de handeling heen dansende Jean-Pierre Cassel. Maar in de derde komedie die De Broca in suc cessie maakte en die hij L’Amant de cinq Jours noemde was er al sprake van een lichte verdieping der karakters, vooral aantoonbaar in de tragisch aangezette „co- cu” van Francois Périer. De Broca sprak zelf van een wrede film, maar moest con stateren dat het publiek alleen maar de vrolijke kant van zijn film in de gaten had en zich kostelijk amuseerde. „Dat was zijn goed recht”, vond de filmer lichtelijk te leurgesteld in een interview „als het pu bliek niet dieper geraakt wil worden, blijft er altijd nog wel een klucht over, waarmee men zich kan amuseren”. Het ligt een beetje voor de hand dat Philippe de Broca toch uit die ervaring zijn conclusies getrokken heeft en besloot het publiek te geven waar het min of meer om vroeg. Hij zag voorlopig af van de samenwerking met de lichtvoetige Jean- Pierre Cassel, die van origine een door Gene Kelly ontdekte danser was en Parijs al jarenlang aangenaam beziggehouden had als nachtclubentertainer. Cassel werd vervangen door de meer robuste Jean- Paul Belmondo een ideale figuur om de Parijse volksheld Cartouche te spelen die de centrale figuur werd van de Broca’s volgende film. Uiteraard was van het raffi nement van zijn eerste films (Les Jeux de l’Amour, Le Farceur en L’Amant de cinq Jours) weinig overgebleven. Maar met het gemak waarmee hij vroeger zin speelse komedies maakte, ontstond nu een bonte roversyinfonie waarmee een breed pu bliek zich kon amuseren zonder naar die pere motieven te hoeven zoeken. Er volgde meer van dit soort dure, uit internationale samenwerking ontstane avonturenfilms als L’Homme de Rio en Les Tribulations d’un Chinois en Chine, steeds met Belmondo maar een enkele keer keerde De Broca terug naar zijn vroegste liefde en maakt liefdeskomedies als Un Monsieur de Compagnie (waarin hij weer een beroep doet op het luchtige talent van Jean-Pierre Cassel), Les Caprices de Marie of Le Roi de Coeur, een bizar men gelmoes van ironisch drama en wrede ko medie. Een carrière als die van Philippe de Broca is typerend voor de gang van zaken in het huidige filmbedrijf. Tegelijk met de hoopvolle start van de nouvelle vague is de filmer die bij Chabrol het vak geleerd heeft, begonnen met geestige komedies te maken, waarvan liefde, ontrouw en jaloe zie de ingrediënten vormden. In die tijd van duidelijke vernieuwing werd het werk van De Broca vergeleken met dat van René Clair en als hij de kans gekregen had die stijl te verdiepen en te perfectioneren, zou zijn naam bewaard gebleven zijn in de filmhistorie. Maar het gaat in de commer ciële filmindustrie niet om perfectie op lange termijn maar om onmiddellijk suc ces. Het uitzonderlijke van De Broca’s vroegste werk, maakte plaats voor het vakmanschap en de middelmatigheid van zijn latere miljoenen-produkties. En uit eindelijk zijn die twee kanten van zijn talent of van zijn persoonlijkheid samen gesmolten in zijn laatste film Tendre Pou let waarin alle goede en de kwade aspecten van zijn werk terug te vinden zijn. In een interview heeft de teleurgestelde De Broca uit 1962 zijn ideeën over film aldus samen gevat: „Cinema is een kijkspel, is circus. *t Leven is niet fijn, je moet het ontvluchten. Je moet een kijkspel maken, gebaseerd op de werkelijkheid maar daarna moet je gaan overdrijven”. Het is een typische theorie die in de harde praktijk van het filmvak gevormd is maar nauwelijks iets onthult over de ware opvattingen van Phi lippe de Broca omtrent zijn cinematografi sche idealen. Op de matinees van Studio nog steeds Disney’s Bambi en op die van Palace Pep- 1 pi en Kokki bij de Marine. In de nachtvoor- stellingen van Studio en op maandag avond zijn The Marx Brothers nog te zien in Duck Soup. Andere prolongaties: Grea se (Roxy), The Revenge of the Pink Pan- ther (Palace), Jaws II (Lido) Even en one ven (Luxor) en Game of Death (Frans Hals). In de nachtvoorstellingen van Roxy voor de vierde week Pasolini’s Ontuchtige Vertellingen. Nadat eerder al het jongerencentrum DAC door gebrek aan belangstelling een einde moest maken aan de woensdag- avondvoorstellingen in het kader van het Haarlems filmcircuit, is nu ook het jonge rencentrum ’t Plein in Haarlem-Schalk- wijk om dezelfde reden gestopt met de voorstellingen op donderdagavond. Hiermee is het filmcircuit in Haarlem dus ter ziele en kan men voortaan alleen nog in filmhuis Het Melkwoud, Zijlstraat 63, terecht van vrijdag- tot en met zondag avond om 21 uur. Dit weekeinde is daar te zien een niet bij name te vermelden film si- Jean-Fran- gois Stevenin in La Tortue sur le Dos als de schrijver Paul op de vlucht voor het papier. (Am sterdam, Cine tol). ir Annie Girardot als „tendre poulet” arresteert een verdachte. (Amsterdam, Tuschinski 2) Tanquerelle met in haar tas een paar handboeien en een revolver heeft de lei ding in de nu, naar het zich laat aanzien politieke affaire. van Arrabal over het Spanje onder Fran co. In het IJmondcircuit rouleert Ceddo van de inmiddels internationaal bekende Sene galese filmer Ousmane Sembene. Ceddo speelt zich af op de grens van de achttien de en negentiende eeuw en richt zijn kri tiek, verpakt in een koningsdrama, niet tegen de blanke kolonisten maar tegen de machthebbers in eigen land die via invoe ring van het christendom of de islam de greep op het volk willen behouden. Dins dag en woensdag in filmhuis Velsen, Ka naalstraat 257, aanvang 20.30 uur en vol gende week in filmhuis Heemskerk, Han- delstraat 93, aanvang 21 uur. Vanavond is in filmhuis Heemskerk nog te zien La Ciutat Cremada (De verbrande Stad) van de Catalaanse filmer Antoni Ribas. In de vorm van een familiegeschiedenis die zich omstreeks de eeuwwisseling afspeelt, wordt het vraagstuk van de Catalaanse zelfstandigheid van verschillende kanten benaderd. In jongerencentrum DAC, Ripperda- straat 13a, Haarlem, kan men vrijdag om 20.45 uur de film The Man who fell to Earth zien, een sfeervolle science fiction met de popster David Bowie als de afge zant van een vreemde planeet die electro- nische uitvindingen op aarde wil exploite ren om aan de armoede op zijn eigen planeet een einde te maken. Van die Franse aanwinsten is La Tortue sur le Dos (De schildpad op z’n Rug) zon der enige twijfel de origineelste en meest instelligente film van het drietal. Het is het debuut van Luc Béraud die al zijn eigen geld, plus een groot voorschot op de recet te riskeerde toen hij „La Tortue” ging maken, nadat op het scenario geen enkel garantiebedrag door filmverhuurders ge geven was. Eigenlijk niet helemaal onbe grijpelijk want Bérauds eersteling gaat in grote trekken over het schrijverschap, over de creativiteit van een literator, over de angsten en gevoelens van impotentie als een auteur na een succesvol debuut aan zijn tweede roman begint, over de machte loosheid van een schrijver als hij voor het maagdelijk papier zit en een eerste zin moet componeren. Béraud vergelijkt die situatie met de toestand van een schildpad die op zijn rug ligt en gedoemd is uit te drogen als hij niet tijdig op zijn poten terechtkomt. Jean- Francois Stevenin speelt op aangrijpende manier de schrijver Paul die enkele jaren geleden zijn debuut maakte dat warm werd ontvangen en die nu gedwongen is zijn pril succes zo niet te overtreffen dan toch te evenaren. Terwijl zijn vrouw (Ber nadette Lafont) meubels vernist om het kleine huishouden in leven te houden, zit Paul de hele dag te wachten op inspiratie. Hij schrijft een paar regels, verkreukelt het papier, loopt rond in de gevangenis van zijn werkkamer, vlucht naar buiten, gaat zijn krantje lezen op een caféterras, loopt een bioscoop binnen of legt het aan met een passerend meisje. En voelt zich de De attracties van Tendre Poulet, ver taald door M’n lieve commissaris, zijn een moeilijk oplosbare, ingewikkelde moord- affaire, een vrouwelijke Maigret met een dochtertje en een gescheiden man en een middelbare liefdesaffaire, die door het be roep van de verliefde vrouw in gevaar wordt gebracht. Uit die ingrediënten bouwt De Broca een snelle beweeglijke film, waarin zowel de spanning van een politie-intrige verwerkt is als de zeer menselijke complicaties, waarin een vrouw haar vriend dreigt te verliezen dank zij haar door de buitenwe reld weinig gewaardeerde openbare func tie. Annie Girardot is voor de rol van ener gieke en ambitieuze politiecommissaris bij uitstek geschikt, zij brengt een ongekende vaart en overtuigingskracht in haar crea tie van Lise Tanquerelle en weet vrouw te blijven terwijl ze haar bevelen uitdeelt aan een stelletje volwassen medewerkers of zelf op onderzoek gaat en zich in moeilijke situaties werkt. Philipe Noiret als de vriendelijke, wat introverte vrijgezel Antoine, geeft tegen wicht in een kalme, goed uitgebalanceerde spelstijl. Verder zijn er de gevatte dialogen van Michael Audiard en de weinig verras sende muziek van Georges Delarue. Geen meesterwerk, vooral ook niet omdat De Broca te veel speculeert op de aanvechtba re stelregel dat er vaart in de film zit als er zich maar veel actie en verrassingen aan dienen. Zo laat hij Annie Girardot voort durend spurten en in tempo lopen om haar leidinggevende functie te benadrukken, wat verscheidene keren tegenovergestelde effecten oproept. Maar goed, De Broca houdt nu eenmaal van werkelijkheid-met-overdrijving en van die voorkeur maakt hij ruimschoots gebruik. M’n lieve commissaris is te zien in Tuschinski 2, Amsterdam. f l f V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15