r van Handke H Berio oogst aandacht voor zijn composities Concertgebouw orkest virtuoos in Bartók Mi vn Oprecht als Giselle, te oud als danseres Angstige taalfoltering in Ka si Isotopen op zaterdag uitstekend politiek toneel bij Sater „Wij tegen de N-Bom” trok ongekende belangstelling 'llh Zanger Hathaway overleden Mobiliseren I Rotterdamse muziekweek wat stroef verlopen Arca-theater uit België met onconventioneel toneel Balletster Alonso spreekt als Rubinstein aan 11 KUNST MAANDAG 1 5 JANUARI 19 7 9 J,00 1,00 135 J.00 r,5o i,oo r,so 1,00 >,oo >,oo 1,50 r,50 r,50 >,00 1,50 >,00 >,00 1,00 >,00 F,50 >,95 >,95 1,50 1,00 F.50 5,00 5,00 5,00 5,00 1,95 5,00 5,00 5,95 2,50 5,00 1,50 (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Als mijn kleinzoon van vier jaar later volwassen is, zal hij trots zijn dat ik hier in Amsterdam ben opgetreden. Wij kunstenaars zijn erg gevoelig. Mijn beroep is de glimlach te brengen. Er zou veel meer j gelachen moeten worden en minder gehuild”. Zaterdag gaf de fabuleuze en wereldvermaar- de Russische clown Popov met veel mimiek, I grimassen en grappen lucht aan zijn bood- schap tijdens een ge3mproviseerde persconfe rentie in de Amsterdamse Rai tijdens de cultu rele manifestatie „Wij tegen de neutronen bom. Ruim zesduizend mensen, die beslag op een toegangskaartje hadden kunnen leggen, demonstreerden er door hun aanwezigheid samen met Popov en nog 300 andere kunste naars hun afschuw van het neutronenwapen. I Manifestatie vormt krachtig beroep op publieke opinie 1 KO VAN LEEUWEN Organisatorisch liep de week niet vlek keloos. Er ontstonden nogal wat moeilijk heden met de techniek in de Doelen (film vertoning en presentatie elektronische muziek), zodat enkele programmaonder delen niet doorgingen. Bovendien had de werkgroep Hedendaagse Muziek op meer deelname gerekend, zeker van de kant van de Nederlandse conservatoria, waar men voor een persoon als Berio toch onmiddel lijk de oren dient te spitsen. Toch viel in het algemeen de belangstelling op het vrij- dlagavondconcert door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en bij de work shop op zaterdagmiddag mee. Er zat flink wat publiek. „Ik wil door het publiek worden ver staan”, aldus Berio. Het is 70 langzamer hand een gevleugeld woord van hem ge- worden. En daarmee raakt Berio precies de kern van de zaak: de moderne muziek en haar uitvoering nu. Hoewel Berio zich uitzonderlijk welwillend opstelt, blijft hij voor de meesten van ons toegankelijker in zijn woorden dan in zijn muziek. Door zijn verdriet en haar dood; in de tweede acte, als Willis de geest van een gestorven meisje licht, haast doorschijnenden ontroerend teder. Het is niet te ontkennen, Alicia Alonso is met haar 57 jaar, voor een danseres al oud; ze maakt af en toe een kleine misstap omdat haar voeten soms niet meer willen wat zij wil, maar daar staat zo ongelooflijk veel tegenover, dat deze voorstelling toch alleen maar te bejubelen is. Ze beperkt haar bewegingen tot het minimum maar het merkwaardige is, dat ze daarvoor zeker in de eerste acte alleen maar geloofwaardiger wordt. De meeste danse ressen zijn hierin technisch veel te uitbun dig want een boerenmeisje, wat Giselle is, maakt ook niet van die grote beenbewegin- gen en enorme pirouetten. In de waanzin scène maakt ze geen grote pathetische gebaren maar liikt ze een verdwaald kind, UTRECHT. Vrijwel de hele Neder landse danswereld was zaterdagavond bij elkaar gekomen in de Utrechtse Stads schouwburg om hulde te brengen aan de grote ster Alicia Alonso en om, misschien voor het laatst, te genieten van haar uit zonderlijke interpretatie van Giselle met het Nationaal Ballet van Cuba. Zo gemakkelijk ervaart men de uitvoering echter niet. Hoewel de componist de in strumenten zeer virtuoos behandelt, ver gaapt men zich aan de op het eerste gezicht grillige vorm en gaan de 23 minuten die het werk duurt, als een fascinerende klankwe reld aan je voorbij. Even zo spannend verliep Chemins II C. door Harry Spar- naay op basklarinet in dialoog met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat al vanaf 1972 op de bres springt voor de uitvoeringen van Berio’s muziek. Het beste wat Luciano Berio kon doen voor zijn publiek gebeurde vrijdagavond: hij speelde zijn orkestwerk „Encore” nog maals als toegift. Dan treedt er onmiddel lijk een herkenning op, die langzaam een nieuwe, complexe muzikale wereld open baart, waarna een waardering kan volgen. bleek toen hij bereid was een deel van zijn vakantie op te offeren om met zijn aanwezigheid extra kracht bij te zetten aan deze vredesmanifestatie, dat viel ook verbaal te constateren. „De zwarte wolken van de neutronenbom mogen de schone hemel niet verduisteren, zo vond hij. „Als ieder mens in de hele wereld nee zou zeggen, dan komt er geen neutronenbom”. Aldus deze hartveroverende Russische clown, die zijn optreden tijdens de manifestatie groten deels moest improviseren omdat zijn bagage tijdens het transport van Moskou naar Amsterdam ingesneeuwd en zoekgeraakt was. Het maakte weinig uit; zijn vakman schap stond desondanks garant voor een knap optreden, dat qua intensiviteit benaderd werd door de Oostduitse Brecht en Weil-vertolkster Gisela May. In de grote zaal van het congrescentrum werd geduren de de gehele zaterdag een non-stop programma opge voerd, waarin talrijke, voornamelijk Nederlandse arties ten acte de presence gaven. Onder hen kregen met name Willem Nijholt, Jaap van der Merwe, het Nationaal Ballet, het cabaret van Natascha Emanuels en Freek de Jonge hetzij met gedeelten uit hun repertoire, hetzij met een persoonlijke stellingname de handen op elkaar. Daarnaast gaven ook enkele honderden uitvoerende en beeldende kunstenaars, schrijvers, acteurs, dichters en fotografen belangeloos hun medewerking aan deze mani festatie van het samenwerkingsverband Stop de neutro nenbom, stop de kernwapenloop. Zo lazen vele literatoren onvermoeibaar uit eigen werk voor, was er een uitgebrei de en uiteraard gevarieerde expositie van kunstwerken en Dat laatste lijkt niet overdreven, zolang professor Kistemaker meent dat de rege ring de beslissingsmacht over kernenergie aan de deskundigen dient te geven. Te recht heeft minister Trip daar in een inter view in de Volkskrant op geantwoord dat het denken van wetenschappers als Kiste maker een gevaar inhoudt voor de demo cratie. De kracht van het stuk dat Sater nu speelt is dat het een heel menselijk verhaal is. Vijf kerngeleerden treffen we slapend aan in de woning van een van hen. Ze zijn de gevolgen van een feestje van de vorige avond nog niet te boven. Dat feestje werd gegeven omdat ze nog juist een ramp met (Van onze kunstredactie) NEW YORK. De 33-jarige Ameri kaanse soul- en balladzanger Donny Hathaway heeft zaterdagavond in New York zelfmoord gepleegd door van de vijftiende etage van zijn hotel in Manhattan te springen. Duidelijker kon het appél van een breed front van kunstenaars op de Nederlandse- en internationale opinie nauwelijks worden verwoord. Dat de manifestatie juist ook het grote publiek attent wil maken op het atoomge vaar en wil mobiliseren, bleek uit de woorden van de Amsterdamse wethouder Rudi van der Velde van de CPN. Hij deed een krachtig beroep op de algemene opinie omdat alleen „een massa in beweging het gevaar van het neutronenwapen nog kan tegenhouden”. Wat dan het nut van de manifestatie was geweest verwoordde Boudewijn tenslotte. „Wij kunstenaars stellen tegen de onmenselijkheid van het neutronenwapen een verbeelding en een vertolking van de menselijke gevoelens en gedachten die de waarde en de waardigheid van het leven vooropstellen”. trok een foto-expositie de nodige aandacht. Tot slot was er ook nog een speciaal programma voor kinderen opgezet. „Grandioos, dit evenement”, zo kwalificeerden de orga nisatoren de balans aan het slot van de dag. Terwijl Berend Boudewijn, directeur van de Amsterdamse Stads schouwburg namens alle artiesten en kunstenaars een verklaring voor las tegen de neutronenbom en de kernbe wapeningswedloop. „Elke stap die de kans op een atoom oorlog vergroot, zoals nu met de neutronenbom moet voorkomen worden”. En: „De barbaarsheid van de neu tronenbom leidt de menselijke creativiteit in banen die tegen de mens zelf gericht zijn”. Peter Handke heeft zich voor zijn stuk Kaspar laten inspireren door de histori sche figuur Kaspar Hauser. Deze Hauser werd in 1828 in Neurenberg aangetrof fen als een verwaarloosd kind dat niet kon praten, maar wel zijn naam kon schrijven. Kaspar was toen zestien jaar en vanaf dat moment pas begon zijn taalontwikkeling die gretige vormen aannam, naarmate zijn onderwijs vorderde. Maar Kaspar bleef zonderling, zijn afkomst waarover tal de kernreactor hadden kunnen voorko men. Een zesde wetenschapsman blijkt zoek en het gevaar bestaat dat hij open baar gaat maken wat ten koste van alles geheim moet blijven. Langzaam worden de karakters van de verschillende perso nages opengelegd en het maakt angstig te moeten bedenken dat een hele samenle ving afhankelijk kan zijn van de goede - of slechte - luim van enkelen. Isotopen op zaterdag is zoals vaak bij Sater, een stuk dat door de groep zelf tot stand gekomen is. De Sater-acteurs Roelof den Ambtman, Jan Jaap Jansen en Wou ter ten Pas onderzochten de mogelijkhe den een programma over kernenergie te maken. Den Ambtman vervaardigde deze zomer de eerste tekstversie. Nadat de ge hele groep deze had doorgesproken gingen de drie voorbereiders opnieuw aan het werk. Het stuk dat nu tot het publiek komt is het resultaat van intensief overleg tus sen Roelof den Ambtman en regisseur Peter de Baan tijdens de repetities. Op die manier is een sterk speelstuk ontstaan dat de discussie over het voor en tegen van vreedzaam gebruik van kern energie tot nut kan zijn. De titel is trou wens raak gekozen: Isotoop elk der vormen van een zelfde element die in che mische eigenschappen geheel overeenko men, maar in de samenstelling tot de atoomkern en natuurkundige eigenschap pen verschillen. (Dank aan het woorden boek!) Bezien we de mannen die in dit stuk bijeen zijn, dan voldoen zij geheel aan de eisen van die definitie. Het is heerlijk Sater in Isotopen aan het werk te zien. Er wordt vol vuur gespeeld en het acteren is van grote kwaliteit. Peter de Baan heeft het stuk met een prettige helderheid geregisseerd, zonder onnodige loopjes en handelingen. Er wordt alleen gepraat, gelopen, gereageerd, als de scène daar om vraagt. Jan Jaap Jansen, John Leddy, Roelof den Ambtman, Jaap van Donselaar en Wouter ten Pas vormen een sterke eenheid in de verschillende karak ters van de vijf hogere kern-technici. Ellis van den Brink vind ik verrassend goed als de vrouw van de zesde, de spoorloze kern geleerde. Sater speelt het stuk in een smaakvol- nieuwste-woonstijl-decor van Judith Lan- sink. Een uitstekende voorstelling, zowel inhoudelijk als wat de artistieke vorm be treft. Het is overigens een plezier te consta teren dat Sater met zijn specifieke vorm van politiek toneel per produktie belang rijke vooruitgang laat zien. Isotopen op zaterdag komt van 24 tm. 27 januari in Haarlem. Een spannende toneelavond; aanbevolen. versterken, wijst op de manier waarop de regisseur zich in de tekst van Handke heeft vastgebeten met het doel deze zo overtui gend mogelijk op het toneel tot leven te brengen. Het is de uit letters samengestel de taal die Kaspar overweldigt. Daarom laat Tillemans de figuratie-Kaspers tij dens de grote slotmonoloog van Kaspar (schitterend dramaturgisch opgebouwd gespeeld door Julien Schoenaerts) een muur bouwen van witte blokken waarop in reliëf letters staan. Tenslotte vallen alle Kaspars achterover; ligt de taal aan brok ken. Voordat dit gebeurt, is Kaspar zelf door zijn figuranten al geheel verstrengeld in de snoeren van zijn eigen en hun microfoons. Microfoons die de menselijk uitgebraakte taal versterken, voorgeschreven door Handke, maar door regisseur Tillemans verhevigd weergegeven. Kaspar is geen toneelstuk in conventio nele zin; Handke is dat als toneelschrijver al niet. Maar Kaspar is wel een ingenieuze taalstoeierij in litanie-vorm en scheurt de wattendeken van ons gedachtenloos ge bruik van de taal meedogenloos open. KO VAN LEEUWEN UTRECHT In hetzelfde weekeinde dat een keur van internationale artisten in het RAI-Congrescentrum de manifesta tie Wij tegen de neutronenbom hield, ging bij Toneelgroep Sater in de Blauwe Zaal het toneelstuk Isotopen op zaterdag in première. Een stuk dat in een sterke rolbe zetting onder regie van Peter de Baan een spannende kijk geeft op het innerlijk van de wereld waarin kemwetenschappers le ven. Isotopen op zaterdag benadrukt de machteloosheid van degenen die niet tot de wetenschappelijke kemspecialisten behoren en geeft een indruk van de laak bare mentaliteit bij de kerngeleerden. AMSTERDAM. Terwijl je je kunt afvragen hoe Webern’s historisch belang wekkende maar onderkoelde Sechs Or- chesterstücke toch maar steeds weer op het programma verschijnen, aangezien je er een te verwaarlozen percentage van het publiek een plezier meedoet, kon je afge lopen vrijdagavond zondagmiddag op nieuw verrast worden door de extra spanning die Antal Dorati met het Con certgebouworkest aan de oorspronkelijke en uitgebreid geïnstrumenteerde versie (uit 1910) van dit beknopte maar intellec tueel doorploegde werk wist te geven. van geruchten de ronde deden werd nooit achterhaald. Hij kwam door messte ken om het leven, voordat hij al eens eerder met een zelfde soort verwondingen werd aangetroffen. Aangenomen werd dat hij die wonden zelf toebracht om daardoor aandacht te krijgen. Handke nam deze tragische, wat myste rieuze figuur, als uitgangspunt en hoofd persoon voor zijn stuk en hij toont ermee aan hoe dwangmatig en eenvormig de mens blijft steken in zijn mogelijkheden tot ontwikkeling; hoezeer hij gekluisterd blijft in de ketenen van de conventies, de vastliggende gebruiken. Handke schreef geen historisch stuk, hij laat alleen zien hoe iemand de kennis van het taalgebruik kan ervaren als een foltering. „Dit stuk zou Spreekfoltering kunnen heten”, heeft hij er zelf van gezegd. Area theater geeft onder regie van Wal ter Tillemans een zorgvuldige opvoering van Kaspar. Op veel punten worden de uitgebreide regie-aanwijzingen van de au teur strikt nageleefd, anderzijds veroor looft Tillemans zich enkele afwijkende vrijheden. Dat deze het stuk niet aantas ten, integendeel naar mijn opvatting juist Alicia Alonso danst deze rol al 35 jaar en staat algemeen bekend als één van de grootste vertolksters daarvan. Zij is een eindeloos zachte Giselle; in het eerste be drijf naïef en na 35 jaar toch weer steeds verbaasd over de bloemenhulde van haar dorpsgenoten en over de aan dacht van prins Albrecht voor haar, met na zijn gebleken verraad een aangrijpend De Russische clown Oleg Popov in de weer met een schitterende jongleeract. (foto Lex van Rossen) Hathaway, die ook een zekere inter nationale faam als tekstschrijver ge noot, kende zijn grootste successen in de eerste helft van de jaren zeventig. Zes jaar geleden verwierf hij zich een Grammy Award en gouden platen voor de ballade Where is the Love?, een duet dat hij een jaar eerder met zangeres Roberta Flack opnam. Een ander groot gezamenlijk succes was een cover van James Taylor, You’ve got a Friend. Internationaal gezien zal Hathaway artistiek blijven voortleven middels langspeelplaten als Roberta Flack en Donny Hathaway en Donny Hatha way live. De laatste jaren maakte deze Amerikaanse zanger een duidelijke terugval door. dat niet begrijpt dat die prins haar zo heeft belazerd. Ze heeft deze rol al zo vaak gedanst, dat ze iedere noot, iedere mogelijke gedachte erbij en iedere gevoelsnuance ervan kent en daardoor lijkt het net alsof ze haar spel improviseert, ter plekke bedenkt en ze voert alles zo vanzelfsprekend uit, dat haar rol alleen daardoor al bijzonder sterk aanspreekt. Zij danst zoals Arthur Rubin stein de laatste jaren piano speelde met niets te veel en virtuositeit alleen als het echt nodig is. Niet minder opvallend dan haar inter pretatie is de versie die het Nationaal Ballet van Cuba van Giselle brengt en waar Alicia Alonso ook voor tekent. Gisel le werd voor het eerst in 1841 in Parijs opgevoerd in de choreografie van Jules Perrot en Jean Coralli op muziek van Adolphe Adam. Sindsdien is daar erg veel mee gerommeld, pantomimescènes wer den weggelaten of ingekort, dansfragmen- ten werden virtuozer op de spitzen gezet en de dramatiek werd nu eens onderkoeld en dan weer tot pathetiek vergroot. De versie van Alicia Alonso zou wel eens erg dicht bij het origineel kunnen liggen en is in ieder geval erg logisch en nergens overdre ven. Vooral in het pas-de-deux-werk heeft Alicia Alonso een enorme steun aan haar partner, Jorge Esquirel, die haar optilt alsof ze niets weegt, maar die partner ontpopt zich tijdens zijn solo ook als een uitstekend springer met sterke pirouetten. CONRAD VAN DE WEETERING HAARLEM. De in Oostenrijk gebo ren Duitse toneelschrijver Peter Handke is een van die prettige mensen die een theaterpubliek zich er van bewust kan maken dat zo’n theater niet per definitie amusant vermaak inhoudt, dat in de vorm van een zichtbaar gemaakte roman wordt vertoond. Theater is een levendig medi um, dat sterk tot de verbeelding kan spre ken en dat diep kan ingrijpen in het bewustzijn van de toeschouwer. Handke laat dat zien in zijn Publikumsbeschimp- fung (Hooggeëerd Publiek) en ook in zijn stuk Kaspar, dat zondagvond door het Belgische gezelschap Area in de Stads schouwburg werd gespeeld. Scène uit Isotopen op zaterdag. Op de voorgrond liggend John Leddy, daarachter vlnr. Roelof den Ambtman, Jaap van Donselaar en Jan Jaap Jansen, (foto Kors van Bennekom). Weinigen onder de toehoorders in het Amsterdams Concertgebouw zullen zich nu het alweer zestien jaar geleden is dat deze tot Amerikaan genaturaliseerde Hon gaar voor het laatst voor het Concertge bouworkest stond Dorati’s directie nog duidelijk in herinnering hebben. Het zal sowieso een nieuwe ervaring hebben bete kend, hoe deze nu 72-jarige musicus met een riskant minimum aan gebaren steeds als met vaste hand getrokken muzikale lijnen in het orkest weet te veroorzaken. En die extra spanning die je dus meteen al bij opus 6 van Webern kon ervaren, werd en dat was ook wel haast te verwachten bij deze dirigent van Slavische bloede nog verhevigd in Bartok’s na de pauze gespeelde Concert voor orkest. Een uitvoering met groter contrasten dan ge woonlijk, die dit meesterwerk uit 1943 in virtuoos orkestspel een ongehoorde ex pressie verleende. Een zoals gezegd hevi ge, maar vooral volkomen natuurlijke ex pressie, die via de zojuist geschetste sobere manier van dirigeren, als vanzelf in het orkestspel wordt opgeroepen. Dat is mis schien ook wel Dorati’s geheim: op die wijze verkrijgt hij kennelijk de expressie- zonder-dwang, die daardoor des te meer kracht van binnenuit vertegenwoordigt. Het was overigens ook geen wonder dat Antal Dorati zo’n intimiteit en tegelijk het effect van een veelvoud aan kleuren wist te bewerkstelligen in het tussenliggende programmawerk: de aan Mozart toege schreven Symfonie concertante KV 297b. Dorati is immers vooral bekend geworden door de plaatopnamen van zijn voortreffe lijke vertokingen, met de Philharmonia Hungarica, van de Haydn-symfonieën. En die affiniteit voor Haydn kwam in deze stijlverwante Symfonie concertante voor hobo, klarinet, fagot, hoorn en orkest, waarin vier soloblazers uit het orkest J an Spronk, Piet Honingh, Brian Pollard, Adriaan van Woudenberg excelleerden goed te pas. JOHAN VAN KEMPE? De kleine, mollige Pofjov, met als handelsmerk zijn geruite pet, acht zich geen geleerde of politicus, maar een circusartiest, die het liefste praat over de menselijkheid in het algemeen. Uitspraken als: „De mens moet houden van de natuur en van de dieren, en hij moet kinderen hebben, anders bestaat het gevaar dat hij een robot wordt”, vallen dan veelvuldig op te tekenen. Oleg Popov gaat echter hoe dan ook een politieke stellingname niet uit de weg. Dat (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. „Berio in Rotter dam”, de manifestatie die de afgelopen week rond dese hedendaagse Italiaanse componist werd gehouden, werd dit weekeinde besloten met een aantal con certen, de vertoning van een recente BBC- film en een workshop rond Berio’s Se quensa, een reeks virtuose solostukken, die als een rode draad door zijn gehele werk lopen. „Ik voel me hier thuis”, zegt Berio. Zo te sien heeft hij inderdaad ple zier en voldoening beleefd aan de uitvoe ring van veel van zijn werken (de meeste onder zijn leiding), zijn contact met leer lingen van conservatoria en het publiek. veelvuldige uitleg in deze week weet hij echter de noodzakelijke ontvankelijkheid voor zijn werk te bereiken. En door zijn gedreven kunstenaarschap weet hij een grote geloofwaardigheid te bewerkstelli gen. „Een kunstenaar creëert voor zijn tijd, voor zijn wereld en niet voor een toekomstige onsterfelijkheid”. We moeten moeite doen om hedendaagse muziek te kunnen waarderen. „Ik voel me bijzonder verwant met mijn concert voor twee piano’s”, zegt Berio van zijn werk dat vrijdagavond in Nederland se première ging, in de bijzondere uitvoe ring van de zusters Katia en Mariëlle Labe- que. Zij vertrekken volgende week naar Los Angeles voor vier uitvoeringen van hetzelfde werk, weer onder leiding van de componist. „Het is eigenlijk het omgekeer de van een klassiek concert”, legt Berio uit. Er wordt geen thema ontwikkeld, de vorm wordt geleidelijk aan eenvoudiger. 'i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11