boekenweek ruitersportbeoefenaars Jelle Troelstra overleden Pianist Sager pakt Bach romantisch aan Uitstekend naslagwerk voor alle recreatieve I „Je weet niet wat je ziet” thema Kinder- wij ontvingen Abstract-expressionisme op eenmans-expositie in Zandvoort KURD PONY Grote prijs voor animatiefilm van Gerrit van Dijk Abbapaar uit elkaar E» Technisch gaaf, mooi geschakeerd spel 15 WOENSDAG I 7 19 7 9 KUNST JANUARI MD N I IS V. D mn Amsterdam: Kalverstraat 183/Rokin 142. mgeerd ZO VEI ESTIVA1 F 9 «Kwb bibliotheek Draaisma zoekt vrijheid in eigen gebondenheid CEES STRAUS van (ADVERTENTIE) Onze don «tellingen voor een Den Haag - Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven - Groningen - Leiden - Enschede IAAL onmaak- ken, van fstandig lijn van jog loon R SDER XJMDE KOOIL- KREIS Nadat enkele weken geleden de produk- tie CubeMenCube in Italië in de prijzen viel, kreeg Van Dijks erotische informatie- film Quod Libet afgelopen weekeinde op het filmfestival van Bilbao de Grote Prijs voor animatie. Aan de bekroning is een geldbedrag van 150.000 Spaanse Pesetas (ongeveer 4500 gulden) verbonden. ZANDVOORT. Behalve dat een re censent kunstenaars naar stijl kan inde len, kan dat ook gebeuren op grond van hun leeftijd. De schilders bijvoorbeeld die in of rond 1900 zijn geboren (Kees Verwey, Mari Andriessen, Charlotte van Pallandt, Jeanne Bieruma Oosting, Carel Willink om enkele van de meest aansprekende te noemen) hangen bepaalde andere ideeën aan dan de generaties van, laten we zeg gen de jaren ’10en '20. Behalve dat kunste naars naar stijl en leeftijd zijn in te delen, kan dat ook gebeuren op grond van hun opleiding. Academies hebben in vrijwel alle tijden een stevige invloed gehad op hun studenten. Misschien wel het mooiste voorbeeld daarvan is dat van de Amster damse Joffers, een zeer hechte groep van schilderessen die de academische beginse len van August Allebé, directeur van de Rijksacademie in Amsterdam, tot op zeer hoge leeftijd zijn trouw gebleven. De huidige tentoonstelling is voor het werk van Draaisma op een geschikt tijd stip gekomen: ze toont de kunstenaar op een essentieel moment in zijn ontwikke ling. Na namelijk in grote trekken aan de Klee-achtige invloeden te zijn ontkomen, ontwikkelt Draaisma de laatste tijd een op de Cobra-beweging geïnspireerd abstract- expressionisme. Hij komt daarin tot een zeer aanvaardbare synthese van kleur en vorm in combinatie met zijn nog altijd aanwezige voorkeur voor een monumenta le aanpak. Klee en Kandinsky zijn in het vroege „vrije” werk van Klaas Draaisma nog dui delijk terug te vinden. Hij bouwt zijn ab stracte composities op met kleine vier kantjes, cirkeltjes en kleurvlakjes die teza men veel weg hebben van de architectuur van een kerk, een dorp of het grondpa troon van een stad. Het werk uit deze vroege periode doet ogenschijnlijk heel simpel aan door het gebruik van concrete vormen, maar je merkt bij een nadere beschouwing dat er als het ware een tweede soort realiteit achter de beelden steekt. Die nieuwe reali teit is het resultaat van de symbolistische waarde die de kleuren krijgen, aan de andere kant vloeit het ook voort uit de abstrahering van de vormen waardoor die een eigen leven gaan leiden, juist omdat Draaisma er geen andere bedoeling mee wil hebben. Opvallend in het recentere werk, een lyrisch getint abstract-expressionisme, is dat de wetten der geometrie geheel zijn losgelaten. Binnen deze voor Draaisma nieuwe stijl komt opnieuw zijn hang naar monumentaliteit om de hoek kijken, maar dan in een humane vorm. Veel sterker dan vroeger is in dit werk een naar het leven zelf verwijzende dynamiek te vinden. Draaisma zoekt naar een dynamiek, een vitalisme ook waarin de kleur de vorm bepaalt, waarin een harmonie tussen ex pressie en techniek wordt bereikt. Wan neer de kleur niet in staat is om de vorm te concretiseren, valt hij nu niet meer terug op wiskundige wetten, maar bepaalt hij zijn vormen door dikke contouren, kaders of begrenzingen die aan het werk een tekenachtig karakter geven. Toch bestaat het streven om zich daar ook los van te maken en de vorm geheel vrij tot stand" te laten komen. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De kunstschilder Jelle Troelstra is gisteren aan de vooravond van zijn 88ste verjaardag in zijn woon plaats Amersfoort overleden. Behalve als kunstenaar is Troelstra bekend geworden als de eerste voorzitter van de Beroeps vereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), een van de twee vakbonden die de belangen van beeldende kunstenars be hartigt. Uitgevers van paardeboeken zouden nu toch eindelijk eens moeten accepte ren dat het niet mogelijk is zich de kunst van het berijden van een paard of pony eigen te maken met behulp van geschreven instructie. Zelfs al wordt die instructie ondersteund door een veelheid aan illustraties. Het Paard Pony Handboek” is een uitga ve van Uitgeverij L. J. Veen BV, te Wapenin gen. Prijs 49,90. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De komende Kin derboekenweek, die van 3 tot 13 okto ber van dit jaar zal worden gehou den, staat in het teken van fiction en non-fiction. Het thema daarbij zal luiden „Je weet niet wat je ziet”. In een boekje zal dat centrale motto worden uitgewerkt. Onder meer in een verhaal van Mies Bouhuys ko men tal van elementen naar voren die aan kinderen zullen duidelijk ma ken dat er een verschil tussen waar neming en begrip kan bestaan. 590532. pons 3 3 u, tel. d. 1-3 u id van 9188. IK Zeker voor degenen die het paardrij den als een recreatieve bezigheid (gaan) beoefenen kan het zinvol zijn om bij het maken van een begroting de kosten van „aanbevolen literatuur” niet te verge ten. Tot die literatuur zou ik dit boek zonder het een standaardwerk te noe men zeker willen rekenen. ELI VLESSING 7 week e open Rond veerde ir aan- IS (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Haarlemse cineast en beeldend kunstenaar Gerrit van Dijk is opnieuw bekroond voor een van zijn animatiefilms. >PZA- 3PRO- <IO STOCKHOLM (AP). De 29-jarige Ag neta Faltskog en de 33-jarige Bjorn Ul- vaeus, een helft van de wereldberoemde Zweedse zanggroep Abba hebben beslo ten te gaan scheiden. Dit nieuws is in de Zweedse avondkrant „Eveninger Expres sen” verschenen. Pander De academie aan de Stadhouderskade heeft trouwens vaker een onmiskenbaar spoor in de moderne kunst nagelaten. Wie veel recente figuratieve kunst in musea en galerieën bekijkt, zal het zijn opgevallen hoe leerlingen van deze school nog altijd volgens de impressionistische beginselen schilderen: een soort blijmakend realisme met een losse toets, een techniek die wat schraaltjes aandoet door het weglaten van de onderschildering. Het is de school van Vaarzon Morel die deze manier van wer ken zo propageert. Zo onmiskenbaar als deze stijl is, zo sterk was ook de invloed direct na de Tweede Wereldoorlog op de academie. De jonge schilders van toen zijn de bijna- vijftigers van nu. Zij hebben tijdens hun opleiding kennis gemaakt met de schilder wijze en themabehandeling zoals kunste naars als Klee, Kandinsky en die van Der Blaue Reiter die voorstonden. Het was een vorm van expressionisme met heldere con crete vormen en kleuren die vaak, door de symbolistische waarde die aan de kleur kon worden toegevoegd, een sprookje sachtig karakter had. Klaas Draaisma uit Bloemendaal was direct na de oorlog leerling van de Rijks academie in Amsterdam, waar hij op de monumentale afdeling onder leiding van Campendonk, aangesloten bij Der Blaue Reiter in de eerste decennia van deze eeuw in het Duitse Krefeld, en van Röling ge vormd werd. Draaisma heeft thans zijn eerste eenmanstentoonstelling in het Cul tureel Centrum Zandvoort (Gasthuisplein 9b) nadat hij zich zo’n zeven jaar geleden losmaakte van de toegepaste kunst om zich op vrijere paden te begeven. In de daaropvolgende jaren werd hij opgeno men in de contraprestatieregeling (nu de Beeldende Kunstenaars Regeling) hetgeen er waarschijnlijk het gevolg van is geweest dat hij nooit zoveel lust tot exposeren had, afgezien van enkele groepstentoonstellin gen in de regio. De illustraties in dit Kinderboeken weekgeschenk zijn van de hand van Henk Kneepkens met adviezen van Pieter van Delft en Jack Botermans. Voor het onderwijs biedt het boek talrijke aanknopingspunten voor het taalonderwijs zowel als biologie, na tuurkunde en wiskunde. Tijdens de opening van de Kinder boekenweek worden ook dit jaar weer de Gouden en Zilveren Griffels en het Gouden Penseel uitgereikt aan die auteurs en illustrator/trice die zich het best hebben onderscheiden op de kinderboekenmarkt. De jury die de prijzen zal toekennen, bestaat uit schrijfster Miep Diekmann, Mara Piek-van Slooten uit Heemstede en Franske Holsteyn (beiden namens de biblotheken), Rien Haak namens het kleuteronderwijs, Fred Ligthart na mens het basisonderwijs, Barber van de Pol namens de recensenten en als algemeen deskundige Mien Spiro- Kocken. HAARLEM. Merkwaardig dat juist de Bachvertolking van pianist Christo pher Czaja Sager zo’n bijval ontlokte aan het publiek. Of misschien toch niet zo verwonderlijk, omdat hier sprake was van een uitermate persoonlijke interpretatie die, op het klinkend resultaat beoordeeld, een streling was voor het oor. „Jaren die dubbel telden”, politieke herinneringen uit mijn „Indische” ja ren, door J. de Kadt, uitgave G. A. van Oorschot 27,50). In de serie Prisma Klassieken, uitge geven door Het Spectrum, zijn drie nieuwe delen verschenen. De titels zijn: „Toean Jim” door Joseph Corad (poc ketuitgave ƒ12,50; gebonden ƒ32,50); „Dolingen dwalingen” door Theodor Fontane (pocketuitgave ƒ7,90; gebon den 24,50) en „Nicolaas Nickleby” door Charles Dickens (pocketuitgave 19,50; gebonden 49,50). „O, welk een onzettende waterplas!”, vergeten epistels over de Waddenzee, samengesteld door S. J. van der Molen, uitgave P. N. van Kampen en Zn. (f 44,50). „Blanke wapens in kleur” door Ro bert Wilkinson-Latham met foto’s van John Searle Austin en kleurtekeningen van Peter Sarson en Tony Bryan, uitga ve Moussault 28,50). „Beeldspraak”, interviews met acht striptekenaars, door Rob van Eijk, uit gave Brabantia Nostra. „De gouden tijd van de oceaansto mers”, door Robert W. Wall, uitgave Elsevier 69,50). „Bloeiende heesters” door James Underwood Crockett en met waterverf schilderingen van Allianora Rosse, uit gave Time-Life International Neder land 35,75). „Gezondheid een utopie?” door Man fred Köhnlechner, uitgave H. Meulen- hoff 22,50). „Succes en carrière”, methode en techniek, door Michael Korda, uitgave H. Meulenhoff 24,50). „Het belasting-ABC 1979” uitgege ven door Annoventura 8,50). „Reinigen, een vak apart”, een hand boek waarin de samenstelling, eigen schappen en gebruiksmogelijkheden van alle thans in ons land verkrijgbare reinigingsmiddelen worden behandeld, door Jacques van den Wijngaard, uit gave Tiebosch 17,50). In de reeks Wijsgerige Monografieën van uitgeverij Het Wereldvenster ver scheen „Chomsky”, taal tussen weten en geweten, door dr. M. van Overbeke; prijs ƒ22,50. „Esoterische levenswijsheid”, be wust leven met PSI, door Hans Geisler, uitgave Ankh-Hermes 29,50). „Fysiologie van de acupunctuur” door dr. G. E. R. de Smet, uitgave Ankh-Hermes 39). „Donald Duck als poolreiziger” en „Hiawat zit nooit stil”, twee nieuwe stripuitgaven van Oberon, prijs per deel 5,50. „Bertie’s Jammerfeest”, kinderboek door Kenneth Grahame en met illustra ties van Ernest A. Shepard, uitgave Leopold 14,90). Klaas Draaisma: Molenmotief, acryl op paneel. Wie eenmaal heeft toegegeven aan de innerlijke drang, dan wel een zekere schroom heeft overwonnen en zich „volgens de regels van de kunst” op de rug van het edele ros heeft laten plaat sen, zal dit dra bekennen. Het is pure sensatie van de goede soort te ervaren dat het geen eenvoudi ge zaak is zich in evenwicht te houden op het warme paardenlijf. Het uitzicht op de wereld langs een manenkam be grensd door twee bewegelijke oren. Het beleven van de schijnbaar ongecoördi neerde bewegingen waaraan men ten prooi valt als het rijdier voldoet aan het verzoek zich in stap voorwaarts te be wegen. Om dan nog maar niet te spre ken van de neiging om aan noodrem te trekken als er iets gebeurt waardoor men wordt verrast. Een veeg met de staart naar een lastige vlieg, een wen ding van het hoofd in zijwaartse rich ting. Al datgene wat nodig is om die erva ringen te verwerken, te gewennen en te begrijpen is een goede instructeur. Ont wikkeling van het rijkunstige gevoel tot enige vorm van rijvaardigheid is daar van mede afhankelijk. Blijft natuurlijk bestaan dat het een goede zaak is al die opgedane ervarin gen, de door instructeur of instructrice gegeven aanwijzingen en gesignaleerde fouten, nog eens de revue te laten pas seren aan de hand van een boek dat eerder de kwalifidatie „naslag werk” verdient dan „instructieboek”. „Het Paard Pony Handboek”vol- doet aan de eisen die men aan een dergelijk boek mag stellen. Het geeft een goed inzicht in de totaliteit van de ruitersport. Uitvoerig wordt aandacht besteed aan elementaire zaken die vooral bij „de beginner” om de hoek komen kijken en die, mits goed bege leid, van eminent belang zijn voor de garantie van een blijvend genoegen dat men aan de beoefening van deze sport Joodse miniaturen door joseph Gut mann, uitgeverij Het Spectrum, prijs 56,50. Een opening gedicht, door Ted Turnhout, uitgeverij De Beuk. Geheimen van verzonken beschavingen door Charles Berlitz, uitgeverij Gottmer, prijs 19,50. Honderd jaar geheime diensten, door Constantine Fitzgibbon, uitgeverij Het Spectrum, prijs ƒ27,50. Intimi rond Adolf Hitler, door dr. H. van Capelle, uitgeverij Van Gorcutn, prijs 45. Psychiatrie in de Sovjet-Unie,door Sid ney Bloch en Peter Reddaway, uitgeverij Amsterdam Boek, prijs ƒ34,50. Wie past bij wie? Informatie over de keus van een levenspartner, door Wouter Douma en Kees de Hoog, uitgave Veen, prijs 13,90. Ik droom alleen wat minder, een Neder lands boek over het Franse chanson, twee de druk, door Ignace Schreden, uitgave Harlekijn Holland, prijs ƒ11,50. In de reeks Russische Miniaturen onder redactie van Charles B. Timmer en uitgegeven door G. A. van Oorschot verschenen weer drie nieuwe delen. De titels zijn: „Melk en andere verhalen” van Ivan Katajev; „Voor zonsopgang” door Michail Zosjtsjenko en „Bam en ander proza”, waarin opgenomen wer ken van Daniil Charms, Aleksandr Vvedenski en Vladimir Kazakov. Prijs per deel: ingenaaid ƒ16,50; gebonden 22,50. „De Germanen, bedwingers van het Romeinse rijk” door Ernst F. Jung, uitgave H. Meulenhoff 34,50). „De strijd om het Heilige Graf”, waarheid en legende van de Kruistoch ten, door Rudolf Pörtner, uitgave De Boekerij 41,50). „Ik heb n.l. mijn vrouw vermoord”, roman door Leonard Huizinga, uitgave Zuid-Hollandsche Uitgeversmaat schappij 17,50). „Van den Vos Reynaerde”, middel eeuws satirisch dierenverhaal opnieuw verteld door Karei Jonckheere, uitgave Elsevier Manteau 22,50). Ramses de Grote”, de bijbelse farao - schepper van wereldwonderen, door Philip Vandenberg, uitgave H. Meulen hoff 34,50). „Nieuwe maan”, roman door A. Koolhaas, uitgave G. A. van Oorschot 22,50). „Gedichten”, Groningse poëzie door Hans Elema, uitgave Stabo (paperback 18,90; in linnen stofomslag ƒ42,50). Jelle Troelstra, zoon van de socialisti sche voorman mr. Pieter Jelles Troelstra, werd op 17 januari 1891 in Leeuwarden geboren. Hij kreeg schilder- en tekenles sen van A. F. W. E. van Schoonhoven van Beurden en hij kreeg raadgevingen van Wim Schumacher. Zijn vader, die zich aanvankelijk verzette tegen de plannen van zijn zoon, gaf zich gewonnen, nadat de eerste expositie van de jonge Jelle enthou siaste kritieken kreeg. Troelstra werkte veel in Scandinavië, Frankrijk en Italië. Voor de Tweede We reldoorlog was hij lid van Arti et Amicitiae en van de Maatschappij Rembrandt. Hij bedankte voor het lidmaatschap toen bei de verenigingen zich in de oorlog aanslo ten bij de Kultuurkamer. Wegens het ver zenden van het Kunstenaarsadres aan Seyss Inquart werd hij in 1942 gearre- streerd. Troelstra’s stijl was aanvankelijk die van het impressionisme, later ging hij meer expressionistisch werken in de stijl van de Bergense School. J (023) ig is de nt is. zoals de Amerikaan Sager, in Nederland woonachtig, dit aanduidt. Het kiezen van een dergelijk uitgangspunt voor een pro gramma is zonder meer een goede zaak, terwijl ook het door de organisatoren van het Concertgebouwgebeuren uitverkoren jaar 1914 middels de Danses van Skrjabin werd belicht. Rijpheid zou overigens het spel van Sager nog meer kunnen uitdie pen, en dan zou zijn spel een onvergetelij ke indruk achterlaten. GEMMA COEBERGH Bij het volgen van deze ontwikkeling die het werk van Klaas Draaisma bepaald spannend maakt, doet het keramische werk een beetjfe teleurstellend aan. Draais ma voltooide vorig jaar een manshoog reliëf voor een bejaardencentrum in Voge lenzang waarin zijn monumentale stijl nog duidelijk tot uitdrukking kwam, maar het in Zandvoort aanwezige keramiek maakt daar slechts verwijzingen naar. Wellicht dat de vrijere behandeling die Draaisma ook in dit werk betracht, er toe kan leiden dat hij nieuwe paden gaat inslaan die nu nog soms al te conventioneel lijken. (Tot en met 11 februari, dagelijks van 14-16 uur met uitzondering van maandag en dinsdag). ■tr Klaas Draaisma: Molenmotief, acryl op paneel. Een recent werk van de Bloemen- daalse schilder-keramist dat representatief is voor zijn nieuwe stijl van werken. opruiming begint derdag 18 januari „Dit betekent echter niet het einde van Abba”, verklaarde Agneta in een exclusief vraaggesprek met de krant. „Wij besloten een half jaar geleden te gaan scheiden, wij kunnen eenvoudigweg niet meer samenle ven. Het is echter belangrijk erop te wijzen dat dit een „gelukkige” scheiding is, zo die bestaat”. Het echtpaar is in 1970 getrouwd en leeft sinds Kerstmis apart, aldus Expressen. Zij hebben twee kinderen, een van vijf en een van een jaar oud. hoopt te beleven. Daarbij vormen de foto’s een verduidelijkende ondersteu ning van het geschreven woord. In dat opzicht verschilt „Het Paard Pony Handboek” van veel soortgelijke rijk geïllustreerde uitgaven. Hier is dui delijk geen sprake van een boek dat pretendeert meer te zijn dan het is. Geen plaatjes-kijkboek. Minstens zo functioneel als de kennis making met d» verschillende onderde len vande ruitersport, waaraan 120 pa gina’s zijn gewijd, is het voor al diege nen die op de ruitersport „vallen” nood zakelijk geïnformeerd te worden over het wezen „paard”. Daaraan is een apart deel van dit boek besteed. Vol doende duidelijk om met recht te kun nen spreken van een degelijk brok praktijkinformatie dat onontbeerlijk is voor de man en de vrouw die de euvele moed hebben te pogen paard of pony aan hun wil te onderwerpen. Dat laat ste is een gegeven waar te makkelijk aan voorbij wordt gegaan. „Het Paard Pony Handboek” lijkt op maat ge sneden om in die leemte te voorzien. Wat je er dan als kritikus tegen zou kunnen aanvoeren was dat de polyfone structuur van deze partita in Bes (BWV 825) onduidelijk naar voren kwam: een en al zangerige discant, maar nauwelijks middenstemmen en al evenmin een duide lijke bas. Wat met de beslist fraaie zange righeid werd gewonnen ging in deze aspec ten weer verloren, terwijl bijvoorbeeld een Sarabande meer weg had van een lyrisch Andante uit een romantische pianosonate. Omdat op dit dinsdagavond in de grote zaal van het Haarlems Concertgebouw ge geven recital ook nog een vijftal sonates de nrs. K 162, 132, 133, 491 en 492 van Bachs tijdgenoot Domenico Scarlatti ge programmeerd stonden kon je ook daar deze romantische aanpak verwachten. En ja, ook hier een subtiele variatie in pastel tinten, mooi om te horen, maar toch niet helemaal zuiver afgestemd op het heldere karakter van deze muziek. Het was overigens jammer voor Sager, die toch immers in Haarlem geen onbeken de meer is na zijn recital van vorig jaar dat in deze kolommen positief werd beoor deeld, dat hij weinig toehoorders had, al wordt dit feit weer gecompenseerd door de aanwezigheid van de KRO, die opnamen van het recital heeft gemaakt. En afgezien van de enkele kritische kanttekeningen valt er over het spel van Sager gènoeg positiefs te vermelden. Technisch gaaf, mooi geschakeerd spel, dat zoals ver wacht kon worden, gezien het voorgaande het beste tot zijn recht kwam in de Danses opus 73 van Alexander Skrjabin en in de virtuoze glinsteringen van Sonetto del Petrarca en Vallée d’Obermann (uit: Années de Pèlerinage) van Liszt. En mer kwaardigerwijze ook in Klavierstücke opus 23 nr. 1, 2 en 5 van Schonberg, die hun structuur heel duidelijk konden etale ren. In de door hem bij het programma ge voegde toelichting noemt Christopher Sa ger het motto van zijn programma: de rijpe jaren. Dit vanwege het feit dat de door hem gekozen composities geschreven werden „by composers in their forties”, I KB I V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15