Pianoconcert door Malcolm Frager zeer stoer neergezet premieres Haarlemse bluesrockgroep na jaren uit de as herrezen Nieuwe Revelator heeft geen kapsones Beheerste directie bij Carlo Maria Giulini a Jute II: De gewone man en zijn verzoening met „het gele gevaar” ffl®Sheraton Bangkok Hotel Vandernoot bewijst 9f,'~ zich in Brahms Maritiem museum niet in schepen ondergebracht ND MEI EN ANI LDI LEN DA DA INS AA HU UIS I 5? Sheraton Schiphol Inn y Krebbers geeft vioolconcert innig-lyrische vertolking Zonde Haarlems Kunstenaars Kollektief over Amerika China door John Oomkes Wim Kan op het ijs gevallen Roof uit kathedraal van Lyon S-3 12 13 KUNST DONDERDAG JANUARI 19 7 9 I 8 ia ien t 6-8 68 HAARLEM. Chinezen zijn verslaafd aan opiumschuiven en aan pingpongen. Ik heb het een heel gewone man in gezelschap van zijn hond horen zeggen nog wel in een Chinees restaurant. Woensdag tijdens het lunchthea- ter in de Toneelschuur. Het betrof de tweede aflevering van Jute, de manifestatie van het Haarlemse Kunstenaars Kollektief, die een jaar duurt en in maandelijkse de len verspreid over de stad ver schijnt. Onderwerpen uit de dage lijkse nieuwsvoorziening die plotsklaps fel oplaaien, doch die weer even vlug verdwenen lijken, zijn voor Jute aanleiding ze apart te belichten. In Jute II gaat het over dé verrassing van de laatste tijd: de merkwaardige vriend schap tussen Amerika en commu nistisch China. <^Thaï Airways International Ltd Wigbolt Kruijver met Gerrit van Dijk als de Chinese ober en de hond Joost in Jute II. age) 85,- Carl Zuckmayers toneelstuk De Kapitein van Köpenick gaat aan staande vrijdag in première bij to neelgroep Theater, in de Nijmeegse Stadsschouwburg. Het stuk kreeg vooral grote faam door de schitteren de hoofdrol die de Duitse acteur Heinz Rühmann in de gelijknamige film speelt. Bij Theater staat Bernard Droog in de rol van de pseudo-kapi- tein en dat houdt een zekere belofte in. René Lobo heeft de voorstelling geregisseerd. Frank Raven ontwierp decor en kostuums. Aanvang 20 uur. Mickery komt op 23 januari met een nieuwe eigen theaterproduktie. Onder de titel Outside staat de gif ramp in het Italiaanse dorp Seveso centraal. Het is het eerste van een aantal projekten in Mickery waarin „het nieuws van alledag” tot onder werp voor een theatervoorstelling is gekozen. Onder leiding van Neil John ston heeft een internationaal samen gestelde groep spelers deze eerste af levering over de kwaliteit van het leven ontwikkeld. Blijft t.m. 10 febru ari in het Mickery theater aan de Rozengracht in Amsterdam, waar het zich zal moeten ontwikkelen om in het circuit terecht te komen. In Eindhoven, Stadsschouwburg, is zaterdag a.s. de première van De Mensenhater (Le Misantrope) van Mo lière. Een stuk dat de adel hekelt aan het hof van Lodewijk XIV. Globe speelt het stuk en de belangrijkste rollen zijn voor Joost Prinsen, Nora Kretz, Bob van Tol, Theo de Groot en Huib Rooymans. Gerardjan Rijnders regisseert het. Aanvang 20.15 uur. LEIDEN. De cabaretier Wim Kan is op een ongelukkige manier ten val gekomen tijdens het schaatsen. Hij zal geruime tijd nodig hebben om van de val te herstellen, waardoor zijn optre den in de Leidse schouwburg op 26 en 27 januari niet door zal kunnen gaan. Op dit evenement volgde dan nog het Tweede Pianoconcert, met de Amerikaan Malcolm Frager als solist. Brahms voltooi de dit kleurrijke opus 83, met zijn breed- zangerig andante en gepassioneerd scher zo, twee jaar vóór de Vierde Symfonie en gaf daarbij de piano een dominerende functie in een symfonisch geheel. Zoals steeds meer mode wordt, zondigt ook Mal colm Frager enigszins tegen de structuur van het werk door de pianopartij in een overwegend super-stoere aanpak solis tisch te óver-accentueren. Maar die zonde is gemakkelijk te vergeven en te vergeten, door de felheid en gloed die deze 43-jarige pianist van internationale reputatie in zijn spel weet te leggen. De dan inmiddels 52-jarige componist uit zich in de „Vierde” als lyricus, maar dan met zó’n monumentale allure, dat deze symfonie naar psychische inhoud, onge wild en daaróm juist tóch Brahms’ „hero ïsche” is geworden. En die achtergrond is in de klinkende visie-Vandernoot, waarbij architectonische opbouw en muzikale ex pressie op elkaar zijn afgestemd, in een haast optimaal helder daglicht gesteld. De onrustige branding van het openings- deel, de elegische zang van het andante, de wilde, demonische humor van het Scherzo en de alles overkoepelende macht van de op de chaconne gebaseerde, meesterlijke finale; alle delen werden op dit NPO-con- cert dat overigens niet zozeer door tech nische kwaliteit uitblonk met grote gees telijke concentratie en intensiteit tot leven geroepen, waarbij elke overdaad aan pa thos uit de weg werd gegaan, maar waarin de waarachtige hartstocht zegevierde. De tijden veranderen echter ondanks John Travolta. In de slipstream van het succes van Nederlandse groepen als Her man Broods Wild Romance en Gruppo Sportivo blijkt er toch zo langzamerhand weer meer emplooi voor andere binnen het rockidioom opererende vaderlandse muzi kanten. En ach, het bloed kroop tenslotte ook bij Tom waar het niet gaan kan en de vingers jeukten voor je er zelfs maar erg in had. In september jongstleden klikte het weer eens tussen Frans ten Kleij, de oude Revelator-gitarist en Huissen en het duur de niet lang of in de oefenruimte onder het Witte Tejater in IJmuiden gonsde het weer als bijna tien jaar geleden toen het nog het PEN-gebouw werd genoemd. John the Re velator zag opnieuw het daglicht. Morgenavond klinkt in het Haarlemse jongerencentrum DAC aan de Ripperda- straat 13a, waar de formatie vanaf 21 uur optreedt, het officiële startschot voor een nieuwe race tegen de tijd. Hoewel Tom Tom Huissen, spil van de herboren John the Revelator: „We beweren helemaal niet dat we voortreffelijk zijn, maar d’r ge beurt wel wat als we spelen”. groepen als Fleetwood Mac, Mayall Cream en ook een Jimi Hendrix op. Je hoorde niets anders. Ik raakte bevriend met Peter Green, Fleetwoods gitarist. Ik heb die pe riode heel intensief meegemaakt. Toen ik in Nederland terugkwam had ik veel van de eerste clubconcerten waarop- dergelijk op de bluesgerichte bands speelden opge nomen. The Revelator werd in 1969 opge richt als een soort Nederlandse Fleetwood Mac. We speelden feitelijk hetzelfde mate riaal, kopieerden de muziek die ik op de band had staan”. Tom Huissen, in het dagelijks leven ver bonden aan de provinciale economisch- technologische dienst, kan men de nodige zelfspot terugkijken op die voor hem tur bulente jaren. „Natuurlijk was het alle maal vreselijk onvolwassen. Als iemand anders geen bluesschema speelde begon je al te fluiten. En de Revelator zelf was een band die een zaal op zijn kop kon zetten, hoor. Vaak zeggen mensen tegen me: je bent nu dertig, wat heb je er aan gehad. Tja, wat een vraag.' Moet ik dan elke avond voor de televisie zitten? Natuurlijk heb ik me altijd uitgesloofd, maar niet voor het succes waaraan zij denken. Het is een hobby, spelen in een band. Het levert niets op. kost me enkele duizenden guldens per jaar. Maar als ik achterom kijk, dan had ik het allemaal voor geen goud willen mis sen”. „Het is een bepaalde belevenis geweest en daarbij, ik heb altijd een goede sfeer in de band gehad. Ook in Hellhound, waar we juist niet op blues gericht waren en eigen repertoire probeerden op te bouwen. Je eigen levensverhaal, je ervaringen in de muziek. Dat werd de Boarding School Session, een langere compositie over mijn ervaringen op de kostschool waar ik een groot deel van mijn jeugd heb doorge bracht. Maar het was een jaar of vier geleden moeilijk om aan werk te komen, op te treden. Hellhound viel uit elkaar omdat we creatief uitgeput waren”. Over de nieuwe Revelator. Tom: „Deze band heeft helemaal geen pretenties. We beweren helemaal niet dat we nu zulke voortreffelijke musici zijn. Maar er ge beurt wel wat. 't Is dynamisch, terug naar de „roots”, terug naar de bliles. Het heeft dezelfde dynamiek als de oude Revelator. We willen met het publiek spelen, zorgen dat er wat in een zaal gebeurt. Het verschil is dat het allemaal veel kompakter toegaat, met afgeronde nummers. Zo’n program ma moet je achter elkaar kunnen afwikke len. Een duidelijke op- en afbouw hebben. Er is ook een goede lichtshow. Voor de rest is het stampen wat we doen, niet zo kei hard dat je horen en zien vergaat, maar wel met een stevige sound”. „Straks staan we met een te gekke band, op het moment kan dat uiteraard nog niet, al marcheert het'al lekker. Het materiaal? We zijn nogal georiënteerd op het werk van Albert en Freddie King, maar hebben daarnaast ook bewerkingen van klassie kers als Little Red Rooster gemaakt waar je het origineel niet eens aan terugkent”. De nieuwe Revelator is weer een blues rockgroep dus. Wel degelijk een band met mogelijkheden als je op de bezetting af gaat. Huissen bast en zingt, Frans ten Kleij speelt gitaar en de saxsectie lijkt met oude bekenden als Hille van der Galiën en Wil lem Smit ook van wanten te weten. Nieuw zijn gitarist Wim Jutjens en drummer Siegfried van der Klugt, die uit de Haar lemse New City Blues Band is overgeko men. Waar de herboren Revelator verder prijs op stelt? Huissen: „Geen overspan nen hersenschimmen; we hoeven het niet zo nodig te maken. Zoiets levert alleen maar frustraties op. Wat telt is de sfeer in de band. En spelen, véél spelen. Wat er verder komt is meegenomen, denk ik maar”. Hm, duidelijker kan het niet. In ieder geval kan Tom zijn energie voorlopig weer kwijt. santé partituur. De opera Semiramide - of Semiramis - is overigens volkomen en to taal vergeten, al heeft hij tot 1895 een eervolle plaats op de repertoires gehad. Een werk dat tot de dag van vandaag repertoire heeft gehouden, is Moessorgs- ky’s cyclus Schilderijen van een tentoon stelling, die woensdagavond uiteraard in de (geniale) orkestbewerking van Maurice Ravel werd uitgevoerd. Hier kon de nog steeds beheerste aanpak van Guilini ex panderen naar scherpere contrastwer king, waarbij het hele orkestapparaat op grandioze wijze werd benut. GEMMA COEBERGH Het oude maritiem museum „Prins Hen drik” gaat binnenkort tegen de vlakte. Het gebouw aan de Rochussenstraat moet wij ken voor een nieuwe metro-lijn. De afdeling kunstzaken op het Rotter damse stadhuis deelt de mening van direc teur Van Empelen. De Leuvehaven vol doet volgens kunstzaken aan alle voor waarden: het museum ligt in het centrum en is goed bereikbaar. Bovendien ligt in de Leuvehaven het museumschip „de Buffel” dat waarschijnlijk in het najaar open gaat. in zijn geheel resulteerde in een dynami sche uitvoering, waarvan morgenavond de Haarlemse pendant waarschijnlijk nog aan communicatieve zekerheid tussen so list en orkest zal winnen. JOHAN VAN KEMPEN ROTTERDAM (ANP). Het plan om het nieuwe maritieme museum in Rotter dam te huisvesten in een of twee vracht schepen is van de baan. Directeur P. van Empelen voelt er weinig voor. Hij ziet zijn nieuwe musuem liever verrijzen in het centrum, aan de Leuvehaven. Jute begint de maandelijkse aflevering steeds met een theaterpresentatie in de Toneelschuur. Voor Amerika en China ligt bij Jute de overwinning in de eenvoud: de nieuwe dimensie van het Chinese restau rant; de verzoening van de gewone man met „Gele gevaar”. Het Haarlems Kunstenaars Kollektief wordt gevormd door Pieter Zwaanswijk, Gerrit van Dijk, Wigbolt Kruijver en Luc van de Lagemaat met als gast de hond Joost, die een zwijgzame hoofdrol speelt in elk deel van „Twaalf diepzinnige gesprek ken met mijn hond”. Woensdag is er, voor afgegaan door een sterke animatie-spot, weer zo’n diepzinnig gesprek geweest tus sen Wigbolt Kruijver en zijn hond, die tijdens het betoog van zijn baas toekijkt alsof hij het zelf veel beter zou kunnen uitleggen. De manier waarop het onderwerp in de voorstelling behandeld wordt, doet den ken aan de radioserie van jaren geleden, waarin een eenvoudige man een alledaags commentaar gaf op grote gebeurtenissen: De Gewone Man zegt er het zijne van. Dat gebeurt ook door Wigbolt als hij met een afstandelijk aangemeten accentje over de nieuwe relatie tussen de Verenigde Staten en China en de Coca-Colacultuur praat. Vergissingen, versprekingen en burger- mansfoutjes (schitterend over Taiwan) la ten zien hoe de man in de straat precies weet waar de schoen wringt, ook al kan hij het niet zo goed uitspreken en verwart hij de namen wel wat. Jute II is een uitstekende eenakter ge worden, gespeeld in een prachtige Chi- nees-restaurantentourage, waarbij het he le Kunstenaars Kollektief nu in de scène kwam. Naast Wigbolt een prachtige Chine se ober van Gerrit van Dijk, Luc van de Lagemaat als eten halende klant en Zwaanswijk als stille getuige dat er ook buiten zo’n restaurant nog iets is. Wie het niet zag, heeft iets gemist. Ook de Vishal-etalage is weer klaar. Te gen de ruit is in een kader van kranten (waaruit het nieuws bijvoorbeeld tot ons komt) een fotoserie geplakt waarmee de toenadering tussen de twee wereldmo- gendheden ironisch wordt weergegeven. In elke foto is een uitsparing waardoor je naar binnen kunt kijken. Bewondering is op z'n plaats als in zo’n korte tijd zo direct en treffend kunstzinnig op de actualiteit kan worden ingespeeld. KO VAN LEEUWEN ’4, >62, 44, 107, 112, 126, 109, >65, ’43, 144, '49, >18, 14, 15, 128, 133, >84, 02, 81, B Een van de mooiste stukken van Tsjechov, Drie Zusters, gaat komende zaterdag in première in de Stads schouwburg in Amsterdam. De rollen van de zusters Irina, Masja en Olga worden respectievelijk gespeeld door Christine Ewert, Petra Laseur en Si- grid Koetse. Hans Croiset doet de regie. Chiem van Houweninge maak te een nieuwe vertaling voor deze voorstelling, die gespeeld wordt door het Publiekstheater. Decor en kos tuums zijn van Frank Raven. Aan vang 20.15 uur. Op 22 februari komt deze voorstelling naar Haarlem. HAARLEM. Exit John the Revelator werd er in Haarlem en de IJmond gedacht toen de alleraardige regionale bluesrock- formatie van die naam in 1974 bezweek. Natuurlijk, er kwam een vervolg op met de vervaarlijke naam Hellhound, een kol lektief dat een drietal jaren opereerde met aan Wishbone Ash en de symfonische hoek ontleende karaktertrekjes. Maar ook dat initiatief bleek een doodlopende zaak. Tom Huissen, spil in beide bands en een dynamisch baasje, zocht eervorig jaar naar een aanvaardbaar alternatief. Geen van de aangezochte makkers paste echter in het opnieuw beoogde bluesrockpatroon en de basgitaar werd door de Haarlemmer aan de wilgen gehangen. Je kon Tom in die dagen kilometerslange fietstochten zien afleggen. Om de energie maar kwijt te raken. Huissen de direkte toekomst van de nieu we band nuchter bekijkt en zich bewust is van het feit dat de eerste editie van The Revelator juist vanwege te overspannen aspiraties op de klippen liep. Het blijkt een dankbaar gespreksonderwerp. „Ach”, ra telt Tom, „je moet niet vergeten dat we in een andere tijd leven. Zo rond 1969, 1970 waren we een stel mafketels. Een stelletje jongens van het Mendelcollege in Haar lem. Helemaal gek van Elmore James en die oude bluesknakkers”. „Vreselijk puriteins waren we zodra het over de blues ging. Eng gewoon, Maar ja, zo tussen 1966 en 1968 woonde ik een tijdje in Londen en juist toen kwamen MALCOLM FRAGER Vandernoot stemde de orkestpartijen zoveel mogelijk af op de golflengte waarop Frager Brahms benadert. Vaak was er wisselwerking die naast enorme zwaarte, toch ook plaats liet voor lichte opgewekt heid en zelfs tederheid. Een samenspel dat SHERATON HOTELS INNS WORLDWIDE E-10.KRUISWEG495, 2132 NA HOOFDDORP.THE NETHERLANDS TEL 02503-15851TELEX41646 LYON (DPA). Uit de schatkamer van de kathedraal van de Franse stad Lyon zijn kunstschatten ter waarde van tien miljoen frank (ongeveer 5 mln) gestolen. Naar de politie maandag bekendmaakte, moeten de dieven zich woensdagavond al hebben laten insluiten in de kerk. Met een nagemaakte sleutel zouden zij zich toe gang hebben verschaft tot de schatkamer. Slechts de waardevolste stukken zijn ver dwenen, zoals met emaille versierde voor werpen uit de 13de eeuw, gotisch snijwerk in ivoor, een uit de 16de eeuw stammend agaten kruis, wandtapijten, kelken en bor den. BEVERWIJK. Wat er ook voor theo rieën in omloop zijn inzake de muzikale voorkeuren die André Vandernoot er op na zou houden, of omtrent diens mogelij ke predispositie voor bepaalde componis ten (Beethoven zoals onder meer wordt gezegd); gisteravond heeft deze musicus met zijn Noordhollands Philharmonisch Orkest in elk geval bewezen óók een echte Brahms-dirigent te zijn. Want op het in de Beverwijkse Vredevorstkerk gegeven abonnementsconcert waarvan het ge heel aan Brahms gewijde programma vrij dagavond in het Haarlems Concertge bouw zal worden herhaald gaf Vander noot een boeiende visie weg op de Vierde Symfonie. In Brahms’ muziek vinden de romanti sche gevoelswereld en de vormscheppen de kracht van de barok en de klassieken tezeer een synthese, om het „heroïsche” element al te sterk op de voorgrond te kunnen laten treden. Brahms was geen heroïsche figuur, al probeerde de compo nist dat zichzelf langdurig wijs te maken. Die van zelfkennis gespeende instelling spreekt met name heel duidelijk uit de Eerste Symfonie, waarin de geforceerd- titanische uitingen in de richting wijzen' van vermeende verwantschap met zijn toenmalige idool: Beethoven. Later heeft Brahms zijn eigen natuur meer leren dóor- gronden en respecteren, waarbij hij zelf tot de ontdekking moet zijn gekomen dat zijn Eerste Symfonie eigenlijk meer ge tuigt van heldenverering dan van helden dom. En het is juist de bewustwording van zijn contemplatieve geestelijke structuur, die het Brahms mogelijk maakt in een volledig-zichzelf-zijn de hoogste toppen van zijn symfonisch kunnen te bereiken. AMSTERDAM. Na tussen de jaren 1872 en 1880 volgens eigen zeggen „zu viel und zu unkritisch gecomponeerd te heb ben, ging Richard Strauss zich na 1880 toeleggen op de grotere structuren. Zo ontstonden in die tijd het strijkkwartet in A opus 2, de cellosonate opus 6 en het vioolconcert opus 8. Vooral dit laatste heeft nooit succes ge had, terwijl het toch een opmerkelijk werk is voor een 17-jarige. Maar waarschijnlijk vroeg de geest van de tijd om solopartijen met meer spektakel en een expansievere orkestpartij, want ondanks vele Paganini- achtige hoogstandjes - met name in het derde deel - blijft de sfeer van het hele werk ingetogen. Deze sfeer werd juist bijzonder raak getroffen in de uitvoering van Herman Krebbers en het Concertgebouworkest on der de exacte en beheerste directie van Carlo Maria Guilini, woensdagavond in het Amsterdams Concertgebouw. En kon je in het eerste deel van dit, grotendeels tijdens de wiskundelessen op het gymnasi um geconcipieerde vioolconcert nog wat vormtechnisch zwakke plekken signale ren, de ingetogen lyriek van het tweede en het gracieuze karakter van het derde deel resulteerden in zeer fraaie muziek, die overigens wat idioom betreft meer met Mendelssohn gemeen heeft dan met de latere Richard Strauss. Meesterviolist Herman Krebbers droeg daar met de innig-lyrische vertolking van de solopartij uiteraard het nodige toe bij, hetgeen hem een uitbundige en verdiende waardering van de zijde van het publiek opleverde. Tevoren had dirigent Carlo Maria Guili ni zijn beheerste aanpak al duidelijk gede monstreerd in de ouverture Semiramide van Rossini, waar met fijn genuanceerde schakeringen zo veel mogelijk gemaakt werd van een op zich niet bijster interes- pe '00,- 1521 1.000, 500, -3-76 ai 3, 156; 3-77 a per 1-J 10,-: 168 90, 2598 9 ATB. 'OREN Crediet isterdan Rotter Dros lertoge» n Jonke m. •IJ VOOI ADMINI SN B.1 IE VI RE VA IHEID NNESO PROV, O ANN! >ERLAN r. ming a Ao 196 08.000,- 12-1-1 !F 1-3-1 0, 68, 7 148, Ifi 336, 36 506, 54 643, 65 731, 73 824, 84 1011 112 1251 141 151! 1561 161! 1671 178! 189! 1951 2021 2131 2241 240! 2546 271! 2821 2991 (ADVERTENTIE) festival Kom volgende week op 22 t/m 26 jan. naar de Sheraton Op 23,24 en 25 januari, tussen 19en 21 uur, worden speciale Schiphol Inn voor uw a la carte lunch of diner. U kunt dan Thaise dansen en rituele gevechten gepresenteerd. genieten van een keuken die u nog niet kent: deThaise. De organisatoren van dit exotische gastronomische gebeuren Dan zwaait eenThaise meesterkok de skepter in onze keukens, zijn:Thai Airwaysinternational Ltd., Sheraton Bangkok Hotel en verzorgenThaise gastvrouwen de bediening en voeren natuurlijk... Sheraton Schiphol Inn vliegtuigen elke dag alles vers aan wat nodig is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13