Vijf Haarlemse kunstenaars met hun techniek in Galerie Van Sterke interpretatie Alonso als Carmen Jazzy kwintet op zeldzaam hoog technisch niveau in Laren Shakespeareprijs voor Tom Chuck Mangione live minder vrijblijvend Stoppard ION komende exposities NIEUWSNET VANAF 7 FEBRUARI IN DE KIOSK. OORDEEL ZELF. Duitse prijs voor Olivier Messiaen „We zijn er helemaal niet bang voor. We houden’t natuurlijk wel in de gaten.” Rob Sipkes edelsmid -F1, Groot technisch kunnen bij Ballet van Cuba Nieuwe directeuren voor Rijksmusea I 12 13 19 7 9 KUNST JANUARI VRIJDAG 1 9 oprna; :ces- ge n, DTOR- g ik de eefster Musieve sieraden 979 B MOTC u divei g zettei irmante vaarin d” HET EERSTE NIEUWSMAGAZINE VAN NEDERLAND. BONAVENTURA-DIRECTEUR LOUIS LEEMAN IN ISCHA MEYER S WEEKBOEK. H.P. 28 OKTOBER Ontdek de andere horloges bij Rob Sipkes... faktor tijd in ’n prettig polshorloge. Persoonlijk vormgegeven naar uw eigen idee. Bij Rob Sipkes! (ADVERTENTIE) Fotografie krijgt nieuwe erkenning als hulpmiddel Jan Polak: recente foto's en tekeningen ('78) (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) JOHN OOMKES CHUCK .MANGIONE Hij bracht ook enkele jaren van zijn jeugd in India door. Staatssecretaris Wallis de Vries is voornemens om G. Heuff (41 jaar) te Wassenaar per 1 maart 1979 te benoe men tot hoofd van de Rijksdienst Kas telenbeheer. De heer Heuff is op het ministerie van CRM hoofd van de afdeling beleidsuitvoering musea. De staatssecretaris zal dr. H. D. Schneider (39 jaar) uit Oegstgeest voordragen voor benoeming tot direc teur van het Rijksmuseum van Oud heden te Leiden. Dr. Schneider is se dert 1968 conservator voor de Egyp tische afdeling van het museum. Hij studeerde geschiedenis der oudheid en Egyptische archeologie in Leiden en Cairo. Dr. Schneider volgt prof. dr. A Klasens op. Alicia Alonso, leidster Nationaal Bal let van Cuba in Carmen. LONDEN. De Engelse toneelschrijver Tom Stoppard heeft de Shakespeareprijs gekregen. Deze prijs voor uitzonderlijke prestaties van een Brits onderdaan, is toe gekend door een Brits-Duitse jury van de FVS-stichting in Hamburg. Er is een be drag van 25.000 mark aan verbonden, als mede een beurs die Stoppard in staat stelt iemand aan te wijzen voor een jaar studie in de Bondsrepubliek. Tom Stoppard maakte vooral naam met zijn op Hamlet geïnspireerde Rosencrantz and Guildenstern are dead. Zijn recente werk Every good boy deserves a favour, over mensenrechten, tot stand gekomen in samenwerking met André Previn, werd door het Russische satirische weekblad Krokodil „monsterachtig lang en onhan dig" genoemd. De thans 41-jarige schrijver, van wie de Haagse Comedie dit seizoen het stuk Paro die speelde, werd als Thomas Straussler geboren in Tsjechoslowakije. Toen hij twee jaar was verhuisde hij met zijn ou ders naar Singapore, welke stad zij weer verlieten vlak voordat de Japanners er in de Tweede Wereldoorlog binnentrokken. HAMBURG (DPA). De Franse com ponist Olivier Messiaen krijgt de Bach- prijs van de stad Hamburg, waaraan een bedrag van ruim 30.000 gulden is verbon den. LAREN. Voor het eerst sinds 1973 is flugelhom- speler Chuck Mangione in ons land te gast. En niette genstaande de kwaliteit van zijn jonge kwintet zit menigeen daar flink mee in zijn maag. Mangione behoort namelijk met uit de jazz afkomstige musici als Maynard Ferguson, George Benson, Freddie Hubbard, Carl Bley en nog enkele tientallen anderen tot een generatie waar het publiek en de kritici het hier verschrikkelijk moeilijk mee hebben. De „echte” jazz liefhebbers weten niet wat zij met de muziek van Mangione c.s. aanmoeten, worden al kopschuw als zij. electrisch versterkte apparatuur, een mengtafel en effectpedalen gewaar worden. De reactie van wat we hier dan maar, even als popjongens bejegenen, ver schilt daar niet wezenlijk van. Mangione? Is dat niet die halfzachte post-jazzrock- blazer die funk, disco, salsa en latin om commerciële redenen in zijn allegaartje mengt en eigenlijk volgens verouderde boplijnen solieert? Jawel, alleen kun je wat mij betreft de toevoeging om commerciële redenen gevoeglijk laten vervallen, want in feite vormt Mangio ne’s compositorische werk al ruim tien jaar lang een duidelijke constante. Dat hij in zijn vaderland zo lang zamerhand wat overgewaardeerd begint te worden, verdoezelt alleen een juiste waardering van zijn werk. Voor Chuck Mangione geldt wat voor elke andere musicus geldt; beoordeel hem op zijn werk en kijk eventjes twee tellen door de misschien wat pompeuze aankleding heen. Zelfs voor een kritisch oor moet dan duidelijk zijn dat de man meer is dan een „James Last van de jazz". Veel van zijn vroegere repertoire als Friends and Love en Land of make believe heeft al dezelfde melodische rijkdom als het repertoire van recentere albums als Chase the Clouds Away, Bellavia, Main Squeeze, het commercieel grote succes Feels so good en de door Chuck gecomponeerde soundtrack van de film Children of Sanchez. Voor wie zondagavond in de Sonesta Koepelzaal in (Tot 1 februari verlengd, van dinsdag tot en met zaterdag van 12-18 uur). CEES STRAUS ROTTERDAM. Het is geen geringe prestatie, dat het Nationaal Ballet van Cuba in zijn vierde programma, donder dagavond in de Rotterdamse Schouw burg, opnieuw voor een opvallende ver rassing wist te zorgen in de vorm van Carmen met in de hoof drol Alicia Alonso. De Amerikaanse kunstenares Joan Jo nas geeft komende zondag om 15 uur de performance „The Juniper Tree” in het Stedelijk van Abbemuseum in Eindhoven. Een en ander is gebaseerd op een sprookje van Grimm. Joan Jonas is van origine beeldhouwster. Sert 1972 maakt zij video banden en performances die vooral han delen over het thema tijd en ruimte. Tot en met 18 februari is in het Van Abbemuseum bovendien een tentoonstel ling te zien van Hans Haacke, een in Keu len geboren en in New York woonachtige kunstenaar met een uitgesproken politieke en sociale stellingname. In een zestal zalen van het museum is een selectief overzicht te zien van een vijftiental socio-politieke werken uit de periode vanaf 970 tot nu. Het Van Abbemuseum is dagelijks geo pend van 10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. De jaarlijkse wintertentoonstelling van werken van leden van de Maatschappij Arti et Amicitiae in Amsterdam is ditmaal gewijd aan het onderwerp „mens en dier". De expositie is tot en met 10 februari te zien in het gebouw van de vereniging aan het Rokin in Amsterdam Nederlandse impressionisten uit de col lectie van het Haags Gemeentemuseum zijn van 26 januari tot 26 februari te zien in het Stedelijk Museum in Alkmaar In het Stedelijk Museum in Schiedam wordt van 27 januari tot 4 maart een tentoonstelling gehouden van beelden en tekeningen van Arie Berkulin, krijtteke ningen van Arie de Groot, kleurpotloodte- keningen van Itta Smeets en schilderijen van Paul de Vilder. Dit is donderdag officieel meegedeeld. De 70-jarige Messiaen krijgt de prijs, om dat hij „een van de belangrijkste musici van deze eeuw is”, in wiens composities experiment, traditie en oorspronkelijk heid op voorbeeldige wijze verenigd zijn.” De Bach-prijs van Hamburg, die om de 4 jaar wordt toegewezen, is in 1950 ingesteld. Het was toen 200 jaar geleden, dat Bach stierf. De prijs wordt Messiaen vermoede lijk in mei uitgereikt. Amsterdam eens zen wu vaststellen wat Mangione live in huis heeft, vormde donderdagavond het live-jazzpro- gramma Sesjun van TROS-radio een goede leidraad. Vanuit Nick Vollebregts Jazzcafé in Laren werd een gedeelte van een clubconcert rechtstreeks in de ether gebracht. Ik moet onmiddellijk daaraan toevoegen dat het jammer is dat niet het gehele optreden door de radio kon worden uitgezonden, want het Chuck Mangi one Kwintet was zeldzaam op dreef. Al een jaar of twee vormt het ensemble een hechte eenheid. Het bestaat naast Mangione zelf, die ook de fenderpiano bespeelt, uit gitarist Grant Geissman, riet- blazer en fluitist Chris Vadala, bassist Charles Méeks en de slechts negentienjarige drummer James Bradley jr. In twee venijnige sets wordt hun samenspel in tegenstelling van de indruk die je vaak van de platen bij blijft, bepaalt niet gekenmerkt door vrijblijvendheid en het vermijden van risico bij de improvisaties. In de nogal gelaagde arrangementen van Mangione doet al leen het perfecte overnemen van de solorol door tel kens een ander instrument nogal Amerikaans-gladjes aan. Voor het overige domineren sfeer en een perfecte techniek het optreden. Niet alleen de soepel geblazen glissandi van Mangione of de knappe tongslagtechniek van Vadala laten na te imponeren, in feite verstaat elk kwintetlid zijn vak tot in de puntjes. Zodoende is het een halsbrekende zaak om een enkeling in het zonnetje te zetten. Drummer Bradley geeft bijvoorbeeld een ongeloof lijk staaltje slagwerk in Hot Consuelo weg, dat afgeme ten in virtuositeit naar een kokend hoogtepunt uit groeit. Hetzelfde vakmanschap toont bassist Meeks in lyrisch solowerk in The Eleventh Commandment, ter wijl gitarist Geissman eigenlijk geen spatie in de meer stemmige duetten van Mangione en Vadala onbenut laat om zijn fijnzinnige snarenspel tot glans te brengen. Dit kwintet verdient aandacht! waarop nu eens nieuwsgierig volk zit, dan weer rechters, nu eens ophitsers, dan weer kwaadsprekers. Als de zaak uit de hand dreigt te lopen, schiet de politiechef Car men dood. Maar voordien hebben we schitterend danswerk kunnen zien met een sterke interpretatie, in de eerste plaats van Alicia Alonso als Carmen en van Rosario Suarez als het noodlot, maar ook van Jor ge Esquivel als Escamillo en van Orlando Salgado als Don José. Tien jaar geleden zag ik ditzelfde ballet, nu is het veel strakker en intenser gewor den. „We werken er steeds aan”, zei Alicia Alonso, „ik ben nooit gelukkig met wat we doen, ik vind altijd weer dingen die beter kunnen”. Hiermee is een deel van het succes van de groep te verklaren, maar ook het resul taat van een andere opmerking van Alicia Alonso is in haar werk zichtbaar: „Ik ben niet gaan dansen om een grote ster te worden, maar omdat ik er van hou”. Het Nationaal Ballet van Cuba is kenne lijk met liefde opgebouwd. CONRAD VAN DE WEETERING HAARLEM. Met het overwaaien uit Amerika van het fotorealisme is ook een hernieuwde belangstelling ontstaan voor het gebruik van de fotografie in de beel dende kunst. In de periode voor de jaren zestig werd het werken naar foto’s min of meer als een kunstzinnige zonde be schouwt, wie zoiets deed moest het maar vlug vergeten. Toch is vroeger het gebruik van de camera en het schilderen naar foto’s niet ongewoon geweest: al in de vorige eeuw maakten impressionisten fo to’s naar model die later als hulpmiddel werden gebruikt. En in eigen land is Breitner natuurlijk het meest voor de hand liggende voorbeeld wier schilderijen naar foto’s zo langzamerhand uiterst fa meus zijn geworden. Als zodanig is er dus niets nieuws onder de zon, maar er is wel sprake van een veranderende situatie als hedendaagse schilders de technische hoe danigheden van de fotografie gaan onder zoeken. In Haarlem zijn verschillende schilders op dit terrein bezig die daar tot voor kort op zeer incidentele wijze van konden getui gen. Het stuitende gebrek aan belangstel ling van de zijde van het Frans Halsmu seum dat opnieuw een actuele stroming negeert, wordt nog eens onderstreept door een groepsexpositie die momenteel in Ga- voorbeeld voor de bewuste schilderijen dienden. Een soort dr. Blooker-effect, maar dan op een veel slimmere manier. Voor Ger Daniëls is de fotografie een heel nuchter gegeven: hij maakt er notities mee, schetsen als het ware die bijna als zelfstandige kunstwerken kunnen worden beschouwd. Hij zoekt naar natuurver schijnselen die door hun specifieke atmos feer verwantschap hebben met het werk van een land artkunstenaar als Ger van Elk. Jammer is echter wel dat hier Daniëls’ schilderijen ontbreken die immers in het verlengstuk van zijn fotografische impres sies liggen. Eric de Nie onderzocht in het verleden al een reeks hoedanigheden van de fotogra fie hetgeen steeds tot zeer interessant werk leidde. Een van zijn laatste fases was het effect van het vertekenende perspectief dat in het fotorealisme een eigen rol speelt. Bij Galerie Van laat hij nu een heel nieuw soort werk zien waarin de transparantie van helder water wordt onderzocht. De Nie fotografeert daarvoor ondiep water en neemt en passant ook zijn schaduw mee die in de litho is terug te vinden. Deze schaduwwerking is hij verder gaan onder zoeken op een groot wit doek dat op ver schillende plaatsen buiten, in de natuur werd neergezet. Na dit beeld te hebben gefotografeerd brengt hij het, getekend, rechtstreeks op de steen over. De eigen inbreng van de kunstenaar bestaat dan hieruit dat hij de werkelijkheid van de fotografie laat zien en niet de „echte" realiteit waarmee De Nie veel minder be zig is. In wezen toont hij dus het naturalis me van de fotografie, hij vernietigt het in de kern door de objectieve waarheid door middel van een schilderij weer subjectief te maken. Ook Jan Polak becommentarieert de fo tografie en stelt in zijn werk ook zijn afhankelijkheid aan het medium ter dis cussie. Hij onderzoekt in de foto’s hoever je in vaagheid en onduidelijkheid kan gaan tot er niet langer meer sprake is van een fotografische weergave en brengt dat vervolgens in getekende beelden over. Door de werkelijkheid van de foto's net even aan te tasten, krijgen zijn tekeningen een onwaarschijnlijk realiteitskarakter dat het bekijken ervan heel spannend kan maken. Van alle kunstenaars hier bij Van bijeen is Jan Polak degene die de fotogra fie nog het meest aantast. In die aantasting ligt echter ook zijn afhankelijkheid, zon der strijd immers geen medium. Overigens geldt dit voor het laatste werk van Polak want er is hier ook uit vroeger perioden werk te zien, dat vooral de funda mentele kanten van het gebruik van de fotografie als hulpmiddel laat zien. Rond 1974 maakte Polak een puur soort realis me dat door het laten zien van rasters een anekdotisch karakter kreeg. Twee jaar later maakte hij een combinatie van deze rasters in de foto zelf en daaroverheen. Toen ook begon hij met zijn hond als model te werken, een beestje dat alleen al door zijn vacht voor een grafisch sfeertje zorgt Piet van Leeuwen heeft met beperkte middelen een zeer attractieve expositie opgezet die gezien de actualiteitswaarde sterk mag worden aanbevolen. Duidelijk is wel dat we hier nog maar het topje zien van een beweging die zich veel verder uitstrekt. Ik denk bijvoorbeeld aan de schilders die rechtstreeks op foto’s schil deren, aan een kunstenaar als Ben Glas die met uitzondering van de SBK conse quent genegeerd wordt en aan het gebruik van foto’s door de vele fijnschilders in Haarlem. Een dergelijke tentoonstelling reikt veel verder dan het belang van een kleine galerie, die met hoeveel liefde ook bedreven, nu eenmaal de zaken niet groot kan aanpakken. Na vier voorstellingen vallen als belang rijkste eigenschappen van de groep op: een groot technisch kunnen, een fraaie eenheid in stijl doordat vrijwel alle dansers van dezelfde balletacademie in Cuba komen een krachtige beweging bij de mannen met veel bravoure, meer nadruk op de interpretatie van rollen dan op sierkunst en veel variatie. Die grote nadruk op de interpretatie van rollen komt voort uit het standpunt van Alicia Alonso, de leidster van de groep, dat kunst eigenlijk dient als tegenwicht tegen te grote mechanisering van de samenle ving, daarom moet je die kunst dan ook niet te mechanisch uitvoeren, maar juist met een accent op het uitdrukken van menselijke gevoelens. Dit is al te zien in Les Sylphides, waar het programma mee opent. Dit werd im mers in 1905 door Michail Fokine gemaakt om de stijve, klassieke ballettechniek van toen een wat menselijker gezicht te geven. Het wordt door de Cubanen prachtig uit gevoerd met een ongelooflijk lichte wals van Rosario Suarez, een poëtische prélude van Caridad Martinez en een uiterst soepe le Mazurka van José Zamorano. Canto Vital van Azari Plisetski op mu ziek van Gustav Mahler geeft vuurwerk te zien van vier mannen, terwijl het daarop volgende ballet, Tarde en la Siesta (Laat in de middag) een technisch hoogstandje van Alberto Mendez is voor vier danseressen. Vier dames uit betere kringen vervelen zich zodanig in de tuin en de hitte, dat er allerlei heftige gevoelens tevoorschijn ko men. Het zou een balletversie kunnen zijn van De Drie Zusters van Tsjechov, met dien verstande, dat er vier zusters zijn. Maar, zoals gezegd. Carmen zorgt voor een krachtig sluitstuk en een grote verras sing. De choreografie van Alberto Alonso is gebaseerd op een bewerking door Rodi- ón Sjedrin van de bekende muziek van Georges Ëizet. Het geheel speelt zich af in de arena en laat Carmen zien als een fel, hartstochtelijk mens, dat niet kan kiezen tussen haar twee minnaars, Don José en Escamillo. Boven de rand van de arena staan twaalf stoelen met hoge leuningen, I AMSTERDAM/DEN HAAG (ANP). Hoofddirecteur dr. S. H. Levie van het Rijksmuseum Vincent van Gogh te Amsterdam heeft drs. J. van der Wolk (33 jaar) voor benoeming tot directeur van het museum voorgedra gen. Drs. Van der Wolk trad in 1971 in dienst bij het Museum Boymans van Beunmgen te Rotterdam. Hij studeer de kunstgeschiedenis in Utrecht. Hij zal zijn nieuwe functie in de loop van de komende maanden aanvaarden, aldus het ministerie van CRM. Drs. Van der Wolk komt op de plaats van drs. Emile Meyer, die wegens hoogop lopende problemen het museum moest verlaten. lerie Van 1 en 2 in de Hagestraat 18 in de Haarlemse Burgwalbuurt wordt gehou den. Piet van Leeuwen, zelf geïnteresseerd in afwijkende vormen van fotografie, heeft in zijn dubbele galerie een vijftal kunstenaars bijeengebracht die verschil lende visies op het gebruik van de fotogra fie geven. De diversiteit van deze expositie maakt haar niet alleen aantrekkelijk, ze geeft ook een interessant overzicht, een stand van zaken die nu voor het eerst zo duidelijk wordt getoond. Er is op deze tentoonstelling grofweg een tweedeling te maken tussen enerzijds de schilders voor wie de fotografie alleen een technisch hulpmiddel is (Pieter Zwaans- wijk, Ger Daniëls, Margreet Bouwman) en anderzijds voor hen die een commentaar geven op de fotografie als technisch mate riaal (Eric de Nie en Jan Polak). Margreet Bouwman en Pieter Zwaanswijk fotogra feren beiden om het beeld dat ze hebben gezien voor later te bewaren. Voor Mar greet Bouwman, die net als Zwaanwijk in een nieuw-figuratieve stijl schildert, verte genwoordigt de foto alleen een sfeer, een herkenningsmiddel voor datgene waar mee ze bezig is. Zwaanswijk, immer humo ristisch bezig, werkt veel directer van de foto’s. Voor deze expositie heeft hij zijn schilderijen nog eens gefotografeerd en hangt ze in collages tussen de foto’s die als W™°essfraaf 2-Haarlem

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13