Lichte ironie en menselijk mededogen bij Otto Jongerius haarlem 9, filmhuizen) cimsterdcim „Geen ontbijt”: spel met de angst Jean-Claude Brialy als huwelijksmakelaar in Robert et Robert Komedie niet sterkste kant Claude Lelouch J.H.V.U.: De mens in zijn sociale werkelijkheid I x^Kwaliteits- keukens? Ongewone Chaplin in Het Melkwoud W I 1 r Spelletjes spelen r Wist u dat wij gratis uw gordijnen fop maat maken, ook velours. SiMË&ï 15 FILM JANUARI 19 7 9 VRIJDAG 1 9 1 r □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□O i (er en intertoouw bv .Santpourt'eistraat 41Haarlem. -- De enige Haarlemse première loopt deze week in Studio die de Nederlandse speelfilm Meneer Klomp op het programma heeft genomen. Met Meneer Klomp van Otto Jongerius en Ate de Jongs Dag Dokter is er de laatste tijd weer wat meer belangstelling voor het nationale filmproduct ge komen die zeker zal Stijgen als straks Nouchka van Brakels Een Vrouw als Eva gelanceerd wordt. icüannnaaoonaanDDnaoanoaaaaaDDaDooaaaaaaaaaDDaDGQüDaDDDaaaaaoDaaaaDaDDoaoDDDtiDaDDaDaooooDoanDDDDüaDDaaDanDanaaDDDDODaDücioaDDDaonaaananDaanaaDanaanan u tii® O 1 B i 1 Tragische ondergang meneer Klomp Leo de Hartogh I Orson Welles in The third Man van Carol Reed (Filmhuis Velsen, filmhuis Heemskerk). I. iden (ADVERTENTIES) lUS Haarlems Gordijnenhuis De Haarlemse Filmliga J.H.V.U. brengt dit nieuwe seizoen een cyclus van zes films met als thema De mens in zijn sociale werkelijkheid. De filmliga ziet zich genoodzaakt, om het voortbestaan van de liga te kunnen blijven verzekeren, het vertonen van films meer in de sfeer van een besloten clubverband te doen plaatsvinden. Dit wil niet zeggen dat de filmavonden niet afzonderlijk kunnen worden bezocht. In het Haarlemse filmhuis Het Melk woud, Zijlstraat 63, draait vanavond, za terdag en zondag (21 uur) een beroemde film met Charlie Chaplin die om bepaalde fedenen niet met name genoemd mag wor den en in een cryptische titelomschrijving aangeduid wordt. Voor de meeste filmcritici geldt het werk van Claude Lelouch als virtuoos, glad en gevoelloos maakwerk. Van het begin af van zijn carrière als regisseur van speelfilms, die ongeveer rond 1963 viel, werd hij als te modieus en oppervlak kig veroordeeld, hoewel niemand kon ont kennen dat in zijn werk een grote dosis vakmanschap lag verdisconteerd. Robert et Robert gaat over twee wat verlegen jongemannen die onafhankelijk van elkaar de hulp inroepen van een door Jean-Claude Brialy geleid huwelijksbu reau. Samen ondergaan ze de wetenschap pelijke méthodes, compleet met computer die Francis, zoals Brialy in de film heet op hen toepast om ze aan een vrouw te hel pen. Onder het devies dat men zich beter met z'n tweeën kan vervelen dan in z’n eentje worden gezellige dansavondjes be legd. Zelfs wordt er een luxe weekend naar Waterloo tegenaan gegooid om de vastgeroeste vrijgezellen te ontdooien voor een huwelijk. Net als men gewend is aan de gedachte zijn verdere tijd te moeten besteden aan een matige klucht over het fenomeen huwelijksbureau, neemt Robert Robert een heel andere wending. De beide Roberts blijven weigeren zich te laten inpakken door de listen van Fran cis. Maar dan wordt op een slotavond, In ieder mens schuilt nu eenmaal, naast de wil om te leven, een onbewust, machte loos verlangen naar spanning, gevaar, angst, zelfdestructie, dood. In de bioscoop zaal, of op de tribune van een voetbalsta dion, kan hij zich aan dat verlangen over geven, maar tegegijkertijd weet hij dat hij macht over zijn angst heeft, omdat hij er of op een afstand kan bespieden en hoe hij op boekhoudkundige manier verslag uit brengt van zijn obsessie voor het meisje. Meneer Klomp wordt zodoende de tragi sche ondergang van een middelmatig man die op te late leeftijd de liefde heeft leren kennen. Het is een dramatisch gegeven dat vol doende stof biedt voor een boeiende film. Otto Jongerius die in het verleden opviel met zijn korte film Joyriding, met zijn bijdrage aan het vierluik Alle dagen Feest naar verhalen van Remco Campert en met zijn (in Oberhausen onderscheiden) verfil ming van een twaalftal Kronkels van Car- miggelt, toont zich in Meneer Klomp een compleet filmer die een verhaal drama tisch weet op te bouwen en zijn moeilijk gegeven met lichte ironie en menselijk mededogen weet te behandelen. Hij vond daarbij in Leo de Hartogh een toegewijd en subtiel acteur die meneer Klomp in diens volle tragiek gestalte wist te geven. Jongerius droeg zijn eerste grote speelfilm op aan Bert Haanstra niet alleen omdat hij Haanstra de beste Nederlandse filmer vond maar ook omdat de maker van Fanfare de stimulator is geweest van de eerste onvervalste Nederlandse filmkome die. Verder vindt men naast „blijvers” als de Pink Panther in Palace, Grease in Roxy en Jaws 2 in Lido drie belangrijke films in de zich elk gewenst moment aan kan onttrek ken. Anne Marie Prins, talentvol toneelregis- seuse, heeft zich in haar eerste korte speel film, van Movies Productions (met subsi die van CRM), getiteld „Geen ontbijt”, met dit ingewikkelde psychologische onder werp beziggehouden. Dat zij daarbij geko zen heeft voor de zeer omstreden elektro- shocktherapie, de laatste jaren met allerlei andere behandelingsmethodieken in psy chiatrische inrichtingen volop in discussie, is betrekkelijk toevalling. Deskundigen en leken spreken oordelen uit over de elektroshock, die variëren van „onmenselijk” tot „de enige manier die resultaat oplevert”. Voor Anne Marie waar ieder der intekenaars een liedje moet zingen of een goeie grap moet vertellen, het komische talent van de dikke Robert Villiers duidelijk wat dan leidt tot de on verwachte wending waarbij de ene Robert een populair cabaret-conferencier wordt en de andere Robert zijn niet onfortuinlij ke manager. Begonnen als twee eenkenni ge mannen die bij hun respectieve moe ders inwonen, eindigen ze als het succes van Parijs. Daarmee dan waarschijnlijk bewijzend dat een huwelijksbureau tot al les kan leiden, zelfs tot een toneel-carrière. De intrige is niet onaardig gevonden maar waar de grote omwenteling zich pas in het laatste halfuur van de film afspeelt, valt het hoofdaccent op Jean-Claude Bria ly als een voor niets terugdeinzende huwe lijksmakelaar en komt de apotheose er een beetje als los zand bijhangen. Het is duide lijk dat de komedie ook niet de sterkste kant van Lelouch is en men vraagt zich dus af wat hem dan wel zijn reputatie heeft bezorgd. Misschien de muziek van Francis Lai, die op het einde weer de zeurige melodie van Un Homme et une Femme laat horen. Prins is die discussie niet van belang; voor haar staat slechts vast dat de methode voor de patiënt afschuwelijk moetizijn. Maar juist door de gruwelijkheid van de methode is zij er zo in geïnteresseerd. Afstotend, maar toch mooi. Er niet aan moeten denken, maar toch weer wèl. Zij zelf noemt haar film „poëtisch vormgeven aan iets vreselijks”. Een patiënte in een psychiatrische in richting - voor de opnamen is het leeg staande Weesperpleinziekenhuis in Am sterdam gebruikt - krijgt op een zekere ochtend geen ontbijt van de verpleegster. Ze voelt zich daardoor totaal ontregeld en zet het niet-krijgen van het eten op één lijn met het ontvangen van een elektroshock- behandeling. De angst voor het feit dat zij is overgeslagen, verstopt zij achter een gespeelde vrees voor een elektroshock. Dat spel voert de patiënte, een uitsteken de rol van Marianne Stieger, erg ver door. Het gaat haar volledig beheersen. Zij zal er niet meer aan kunnen ontkomen. Zij zal zich door haar spel met de angst voor haar verdere leven afsluiten van andere patiën ten, van het verplegend personeel, van de samenleving, van alles. ieder geval onthult deze film een aspect van Chaplins karakter dat geen filmlief hebber zich mag laten ontgaan. Een tweede „klassieke” film loopt in het IJmond-circuit waar Carol Reeds overbe kende maar steeds weer fascinerende The third Man, met Orson Welles, wordt ver toond. Dinsdag en woensdag (20.30 uur) in filmhuis Velsen, Kanaalstraat 257 en vrij dag (21 uur) in filmhuis Heemskerk, draait vanavond nog Ceddo van de Senegalese cineast Ousmane Sembene. Naast al dit oude maar nog lang niet gedateerde werk komt Film Inn Zand- voort vanavond en zaterdag (21 uur) in de Openbare Bibliotheek aan de Prinsesse- weg 34, met de Chileense film El Topo van de Pool-Russische filmer Alexandro Jodo- rovsky, die naam maakte op het avant- garde toneel van Parijs en New York. Hij zette zijn uitzonderlijke gaven nu in voor een fascinerende film, die boeit ook al staat de overdadige en soms ondoorgron delijke symboliek een direct begrijpen in de weg. In Amsterdam vinden parallel in film huis Shaffy, Keizersgracht 324 en in De Melkweg, Lijnbaansgracht 234, twee inte ressante filmfestivals plaats, respectieve lijk gewijd aan Werner Herzog en aan de Australische film. film kan tegelijk dienen als voorbeeld van de slordige en onevenwichtige wijze waar op de filmer met zijn kwaliteiten en ideeën omspringt. tel. 023 2b 34 b3. equippe die de Olympische spelen van München uit diverse gezichtshoeken zou bekijken en ook was hij van de partij toen een groep Franse filmers onder aanvoe ring van Godard een anti-Vietnamfilm sa menstelde. Maar sensatie was ook voort durend aanwezig in zijn romantische speelfilms waarvan uiteindelijk Un Hom me et une Femme model ging staan voor de kitscherige kant van dit onmiskenbare talent. Het Leitmotiv uit de daarbij behorende muziek van Francis Lai, dat bijzonder po pulair werd, gebruikte Lelouch meer dan eens om er de samenhang van zijn werk mee te beklemtonen. Hij haalt die truc ook uit op het einde van zijn nieuwste film die de weinig aan trekkelijke titel Robert et Robert mee kreeg. (Kriterion, Leidseplein Theater). De Op 26 januari wordt gestart met Violen ce and passion van Luchino Visconti, daarna, om de veertien dagen, Una Gior- nata particolare van Scola, Land van de grote belofte van Wadja, Le Fou van Claude Goretta. Het zomerverblijf van Marco Le to en LTnvitation eveneens van Claude Goretta. Aanvang 20.15 uur. De toegangs prijs voor de gehele cyclus bedraagt dertig gulden. U kunt zich opgeven bij de J.H.V.U., Kamperstraat 37. Lelouch begon in 1957 op 20-jarige leef tijd te filmen, eerst korte documentaires voor televisie, propagandafilmpjes voor het leger, reclamespots, tot hij in 1963 als speelfilmer debuteerde met L’Amour avec des Si, door hemzelf omschreven als een liefdesfilm, een politiefilm, een muzikale komedie en ook een western „doordat ik de auto’s gebruik zoals men ook paarden zou kunnen gebruiken”. Lelouch was duidelijk in vele dingen ge3nteresseerd en vooral in de sensatione le kant van het dagelijkse leven, zoals bleek uit zijn tussendoor gemaakte repor tages over de 24-uur race van Le Mans en Over de Tour de France. Veel later zou hij deel uitmaken van een internationale j DEN HAAG. Talrijke films, en films i niet alleen, hebben hun succes aan gruwel te danken. Moord en doodslag liggen goed bij het publiek. Mensen raken buitenge woon opgewonden door het aanschouwen van angstaanjagende taferelen. Als deze zich op het witte doek afspelen, blijft de toeschouwer buiten schot. Hij is erbij be trokken, maar neemt er niet aan deel. superieuren andere mogelijkheden om een opwindend programma samen te stellen wat weer leidt tot allerlei verwikkelingen die bij elkaar een satire willen leveren op het instituut commerciële televisie. Jam mer dat noch scenarioschrijver Paddy Chaefsky (die ook het scenario schreef bij Lumets debuut Twelve angry Men) noch filmer Lumet bij hun terechte kritiek maat hebben weten te houden en tenslotte voor geen sensationeel effect terugdeinzen. Waardoor Network waarin onder meer Fay Dunaway, Peter Finch (zijn laatste film) en Robert Duvall meespelen hoe be- zienswaardig ook, zijn doel uiteindelijk volledig voorbijschiet. Uit de vele reacties op Otto Jongerius’ speelfilmdebuut, zal men zich herinneren dat meneer Klomp een afdelingschef op een kantoor is die vroegtijdig met pensi oen is gestuurd nadat hij een al te grote belangstelling voor een van zijn jeugdige medewerksters aan de dag heeft gelegd. Voor de door en door fatsoenlijke me neer Klomp is dit een dubbele slag. JNiet alleen mist hij nu zijn dagelijks werk dat ondanks alle teleurstellingen zijn leven vulde, maar tegelijk wordt hem iedere gelegenheid onthouden tot enige vorm van contact met het meisje Helen dat een rol in zijn bestaan is gaan spelen. De film houdt zich hierna vrijwel volledig bezig met de wijze waarop meneer Klomp zijn dubbele teleurstelling verwerkt, hoe hij zijn dag gaat indelen zodat hij Helen van dichtbij We zullen deze vorm van anonimiteit respecteren en voorzichtig de film van en met Chaplin aanduiden als een werk uit 1947 waarin een correct geklede Chaplin, wonend in een klein bergdorpje in Zuid- Frankrijk rijke weduwen het hof maakt, trouwt en zich dan van hen ontdoet om zodoende hun spaargeld, te kunnen erven. Dit alles ten behoeve van een invalide vrouw en minderjarig kind die hij langs deze misdadige weg een aangenaam leven kan garanderen. De film heeft als cynische variatie op de vrouwenmoordenaar Lan- dru weinig waardering gevonden bij het publiek dat met spijt in het hart zijn me lancholieke clown zichzelf zag onttronen. Maar anderen waardeerden dit gedurfde gegeven als „een mijlpaal, niet alleen in Chaplins lange loopbaan maar ook in de ontwikkelingsgeschiedenis van de Ameri kaanse film”. „Door zich te ontdoen van het legendarische en naïeve gedrag van vroeger heeft Chaplin zijn personage waarvan een deel altijd in het vage was gebleven, definitief duidelijk gemaakt”, al dus de Belgische criticus André Cavens. In Sidney Lumet is aanzienlijk beter op zijn gemak in Dog Day Afternoon, een tragi komische geschiedenis over een naïef op gezette bankoverval in een volkswijk die niettemin in wezen slaagt en een middag en avond een grote menigte nieuwsgieri gen en een legertje politie mm of meer aangenaam bezighoudt. Al Pacino als de debutant-overvaller die zich opeens zijn machtige positie als gijzelaar van enkele bankbeambten realiseert en vanuit die po sitie zijn eisen gaat stellen, speelt zijn rol in alle nuances tussen zekerheid, brutaliteit en ontdekking een soort volksheld te zijn in de arme New Yorkse wijk waar zich de bank bevindt. Speciaalzaak m gordijnen en villages Kleme Houtstraat 42 Haarlem Tel 023-323925 s Maandags gesloten nachtvoorstellingen. Studio vertoont op maanrlr"'-”''-J nachtejijke voor stellingen Greetings van Brian de Palma, een film uit 1968 die een chaotisch beeld geeft van het leven van enkele jonge men sen die met de oorlog in Vietnam te maken krijgen maar tegelijk ook met een verwar rende periode in de Amerikaanse historie van politieke moord, sex, geweld en porno grafie. Eens te meer bewijst De Palma een handig en geroutineerd filmer te zijn die van alle filmtrucs en stijlen gebruik weet te maken en slechts één devies toepast, dat hij zijn publiek niet mag vervelen. Andere opvallende nachtvoorstellingen zijn te vinden in Roxy waar Network en Cinema Palace waar Dog Day Afternoon vertoond worden, beide films toevallig van de productieve Sidney Lumet. In Network speelt de handeling zich af in het wereldje van commerciële televisie op het ogenblik dat de populaire nieuwslezer en commentator Howard Beale (William Holden) ontslagen is omdat de kijkdicht heid tijdens zijn uitzendingen terugloopt. Het ontslag komt zwaar aan bij de depres sieve en aan de drank geraakte Beale die als gunst een afscheidsuitzending weet te bedingen en in een voorafgaand program ma aankondigt dat hij bij dat afscheid ten aanschouwe van alle kijkers zelfmoord zal plegen. Dit voornemen veroorzaakt uiter aard grote sensatie en Beale krijgt van zijn De elektro-shocktherapie is, voor het thema waarover Anne Marie Prins het in Geen ontbijt heeft, slechts de motor, de aanleiding. Waar het haar om gaat, zijn de spelletjes die mensen (met elkaar) spelen en die haar geweldig fascineren. „Verstop pertje spelen is niet altijd slecht maar je kunt er te ver mee gaan en dan kan het spel ontaarden in iets heel triests zegt zij in een toelichtende folder. „Spelletjes spelen om een confrontatie met de werke lijkheid uit de weg te gaan, daar komt het in deze film op neer”. In Den Haag en Amsterdam, waar de film deze week voor een klein publiek vertoond werd (ons land heeft Geen ont bijt in de categorie korte speelfilms overi gens ingezonden voor een Oscar-nomina- tie), is er nogal geschokt gereageerd op de eersteling van Anne Marie Prins. Dat is wel begrijpelijk, als men ziet hoe direct het „spel” van de patiënte overkomt, hoe uit- a* Fascinerend debuut Anne Marie Prins gebalanceerd de dialogen zijn en hoe ge raffineerd gebruik is.gemaakt van de uit nemende fotografie van Theo van de San- de. Daar komt dan nog een aantal elemen ten bij, zoals de griezelige, echoënde leegte en eenzaamheid van het in lichtblauwe tinten geschilderde gebouw, het intense acteren van de spelers (onder andere het 8-jarigë dochtertje van Anne Marie Prins, Bregtje Meyer) en de vervreemdingseffec ten van een botanische tuin en een in stoom gehulde badkamer, waardoor Geen ontbijt een knap, typisch Prins-achtig ex perimenteel werkstuk is geworden. PETER HUYSMAN Een scène uit Geen ontbijt van Anne Marie Prins met Marianne Stieger (links) en Liesbeth Coops. tat 4* M H 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15