„Voor koningin en vaderland”: een titel om v&n te kotsen Religie speelt belangrijke rol bij succesvolle filmer ER door Wouter Hendrikse Afstand met een code R» Breuk Mussert Religie Commercie Jong Seun ■’•1» 26 V. -. ^«3 Elisabeth Eybers schrijft prachtige gedich ten. Zij is een groot dichteres. Wat zij zegt over verdriet, tederheid, liefde, herinnering, heim wee, over vrouwen en mannen getuigt van een doorleefd inzicht en wekt door de scherpe formulering, de helderheid van de beeldspraak bij de lezer inzicht op. De humor werkt bij al die scherpte zo „verzachtend”, dat haar woorden „moederlijke" woorden lijken, koesterend on danks de harde werkelijkheden die ze vaak vertelt. 9 .V. h TH g ,v., ERDAM De naam Paul Verhoeven is in Nederland synoniem voor succesvolle speel films. Zowel „Wat zien ik”, „Turks Fruit”, „Keetje Tippel” en „Soldaat van Oranje” trokken miljoenen mensen naar de bioscoop. Paul Verhoeven is met recht de meest succesvolle commerciële filmer in ons land. Zijn laatste speelfilm wordt nu door de TROS als serie op de televisie gebracht. Nog geen jaar na het beëindigen van de bioscoopvoorstellingen. Dat is tegen de regels van de Nederlandse bioscoopbond en het produktiefonds voor de filmindustrie. Deze twee instanties zijn dan ook goed kwaad na de „deal” die producent Rob Houwer maakte met de TROS en hebben gezworen dat een dergelijke „grap” nooit meer voor mag komen. *1 '1 ÉS Paul Verhoeven zoekt uitdaging tehuis »g i 95 te enst .140,— 30 uur. en be- adres RUTGER HAUER als Erik en DEREK DE LINT als Alex in ..Soldaat van Oranje'' a VEV X Walter de la Mare ANNEKE VAN LUXEMBURG wel een arbeids- in en het r> wij het i in klein t te voe- is van de >edrijven gebruikt anen en deel op voor en nden ligt 3 mede- iten bin- ip uit te naven te achinaal onen en lichters, igeling ipten Elisabeth Eybers woont sinds 1961 in Nederland. De vier bundels die in deze nieuwe bundel worden verzameld en herdrukt, zijn dus grotendeels hier ontstaan en ook hier uitgegeven en kennelijk ko men ze nu voor herdruk in aanmerking. In 1977 verscheen er nog een nieuwe bundel van haar: Einder. Opvallend is dat zij in het Afrikaans schrijft voor eigenlijk een Nederlands publiek. Het Afrikaans is niet ontoegankelijk voor Nederlan ders, maar het is toch duidelijk niet de eigen taal en het is ook geen dialect. Het is een soort geheim taal, een taal met een code; je probeert voortdu rend sleutels te vinden om de regels te snappen Daardoor is het natuurlijk uitnemend geschikt als poëtische taal. Het is spreektaal zonder de alle daagsheid ervan, maar ook geen plechtige taal; ze handdoek in hand staan hy bereid, gerig en toegerus tot stryd. Tog, onvolkome afgerond, hoe sal die lewe hom nog wond: in sy Achilleskem vind hy geen beskutting man of kind: geheg aan die benedebuik waar blink haarrankies reeds ontluik. Why were we not left rounded off. and finished in ourselves? D..H. Lawrence Die seun klim druipend uit die bad, sy hele lyf is gaaf en glad en heel tot in die holte van sy nael waaroor 'n seepbel span. Strak ledemate. ribbekas hoekig en hard soos 'n kuras. deuraar, teer soos 'n ooglid, sag soos murg, hang weerloos die geslag In haar realisme doet ze niet onder voor de middeleeuwse Anna Bijns, die haar Refereinen de dood heel tastbaar maakte; Elisabeth Eybers schrijft zo over een stervende: Sy neusvleuels swoeg. nog ongewend aan hierdie strawwe element. De verzamelde bundels vormen een neerslag van haar leven in deze jaren. In zeer grove lijnen betekent dat, dat de thema's lopen van bespiegelin gen naar aanleiding van huiselijk geluk, kinderen, volwassen worden, naar heimwee, afscheid en verdriet in de bundels Neerslag en Balans: in Onderdak lijkt sprake van een nieuwe liefde en in Kruis of Munt van een afrekening met het leven, een realiseren van ouder worden bij het in stand blijven van alle oude verlangens Omdat ik graag zou willen dat Elisabeth Eybers meer mensen zou verheugen zo als ze mij doet en sy oordrom dreun van die rumoer wat fondamente ruk en roer. sy netvlies krimp, deur slierte lig geklief. Sy vleeslose gesig is blinkgebeitel en geskaaf tot sidderende seismograaf. een gegeven moment geen geldschieters meer zijn te vinden en dan ligt de Neder landse filmindustrie op zijn gat. Dat vindt ik niet verantwoord. Het is een onzinnige situatie. Film is een commercieel bedrijf. Er moeten dus meer commerciële films komen, wat natuurlijk niet inhoudt dat er geen artistieke films meer gemaakt zou den moeten worden. Neem nou „Dag dok ter”. Het is een goede film, maar met een elitair thema. Er gaat dus geen hond naar kijken. Bij „Turks Fruit” bijvoorbeeld, is het thema in feite geheel alledaags en spreekt dus veel mensen aan. Gevolg: Vol le zalen. Commercie is dat een regisseur interesse heeft voor wat andere mensen leuk vinden. Commercie kan je echter niet plannen. Je kan nooit van te voren zeggen: deze film die ik nu ga maken wordt een klapper. Het belangrijkste is dat je als regisseur zelf het thema leuk vindt. Een andere goede graadmeter is natuurlijk het feit dat wanneer je idee niet goed is je ook geen geld krijgt om de film te maken.” omdat haar gedichten tenslotte dat werk moeten doen, citeer ik nog één gedicht uit die laatste bundel, waarin het gevoel van afstand en anders zijn, in haar toch zo vertrouwelijke taal al gedemonstreerd wordt uitgedrukt. Van tyd tot tyd nog steeds die vreemde vraag: jy meestal u het langsaamaan wel tuis geraak in hierdie land? Ek neurie nie die nag is donker ek is ver van huis maar knik welmenend vaag en vals. Ek wortel elders, hoe sou ek my hier kan tuis maak. Dinge en ek gaan aan mekaar verby sonder herkenning. Daarom laat hulle my met rus. versin geen hinderlaag. Ié nooit beslag en daarom kan ek hulle goed verduur. n office- PAUL VERHOEVEN en ROB HOUWER tijdens de opnames van ..Soldaat van Oranje'' ictie dan afdeling er J. A. Jarenlang heeft Paul Verhoeven samen gewerkt met producent Rob Houwer. Zij waren het gouden duo van de Nederlandse filmindustrie. Vorig jaar is het tot een breuk gekomen tussen de twee. „Ach, ik ergerde me gewoon aan het feit dat Hou wer tegen iedereen riep dat hij die films gemaakt heeft, terwijl dat onjin is. Gerard Soeteman en ik hebben die films gemaakt en niemand anders. Houwer trok altijd alle publiciteit naar zich toe. Ik vind dat we met z’n drieën goede dingen gemaakt heb- Paul Verhoeven is een commerciële fil mer. Hij vindt dat films gemaakt moeten worden om geld mee te verdienen. Deze stellingname bewees hij al met „Wat zien ik”, „Turks Fruit”, „Keetje Tippel” en „Soldaat van Oranje”. „In de Nederlandse filmwereld dreigt een groot gevaar. De Under the hollow roof The strangers' voices come The night is dark, and I Am far from home. Het productiefonds voor de filmindu strie, waarin zowel de Nederlandse bio scoopbond als het ministerie van CRM zitting hebben, financiert vrijwel elke Ne derlandse speelfilm voor ongeveer 60 per cent. Het produktiefonds stelt echter als voorwaarde dat een speelfilm niet eerder dan 42 maanden na het uit roulatie nemen van die film, op de televisie mag worden vertoond. Producent Rob Houwer heeft deze voorwaarde slim ontdoken door „Sol daat van Oranje”, die vorig jaar nog volop in de bioscoop te zien was, als serie aan de TROS te verkopen. Houwer houdt bij hoog en laag vol dat hij naast de opnames van de speelfilm nog eens extra een serie heeft laten opnemen. Het produktiefonds staat dus machteloos want aan een dergelijke omzeiling van de regels had men niet ge dacht. De TROS speelt ook een vreemde rol in dit geheel. TROS-televisiedirecteur Baay verklaarde dat de plannen voor een televisieserie over „Soldaat van Oranje” al jaren geleden zijn gemaakt. Dat zou dus kunnen inhouden dat de TROS kijkgelden heeft gebruikt om mee te financieren in een Nederlandse speelfilm. Baay zei ver der nadrukkelijk dat de TROS niet heeft tneegedeeld in de winst van de film. Het gaat de TROS dus kennelijk om het heil van de kijker die zij een dergelijke speel film niet wil onthouden. Het produktiefonds heeft inmiddels zijn les geleerd. In de toekomst zal het ontdui ken van de regels minder makkelijk gaan omdat de contracten er nu een extra clau sule bijkrijgen Regisseur Paul Verhoeven heeft echter niets te maken met dit financiële gekonkel. Het enige wat hij over „Soldaat van Oran je” vindt is dat de publiciteit rond zijn produkt altijd slecht is geweest. „De film is altijd toegespitst geweest op „Oranje”, dus het koningshuis. Dat heeft een hoop jonge mensen ervan weerhouden naar de film te gaan, terwijl het in feite gewoon een goede actiefilm is. Nu heeft de TROS weer zo'n pruttitel gekozen. „Voor koningin en va derland”, ik vind het om te kotsen. Het benadrukt het heroïsme. De film is niet zo, alleen maar heel reëel. Wanneer ik als buitenstaander de TRÖS-titel zou horen zou ik gelijk aan de jongens van Jan de Wit denken. Niettemin vind ik het leuk dat de 1 film nu op tv is”. Paul Verhoeven is een van de weinige Nederlandse regisseurs wiens speelfilms ook in het buitenland erkenning krijgen. Zo is „Soldaat van Oranje” anderhalve week geleden in de Amerikaanse stad Seattle in première gegaan. „Turks Fruit” draaide twee jaar achter elkaar in Mün chen en „Keetje Tippel” hield het 24 maan den vol in Milaan. „Ik vind het daarom onzin als men zegt dat Nederlandse films in het buitenland niet gepikt worden. Je moet alleen zorgen dat het een corpmercië- le film is en dat de decors goed zijn. Dat is ook de kracht'geweest van „Keetje Tip pel”. Het script was niet zo sterk. Het was geen dwingende dramaturgie; daar zijn we gewoon niet uitgekomen omdat er te lang aan het script is gewerkt. De decors waren echter mooi en het hele tijdsbeeld was goed gefilmd. Daarom heeft die film het in het buitenland goed gedaan. Voor „Turks Fruit” lag dat natuurlijk anders, want dat was gewoon een erg goede film, alhoewel ik' hem nu anno 1979 anders zou maken”, aldus Verhoeven: „Wat zien ik”, naar het gelijknamige boek van Albert Mol, was de springplank voor Paul Verhoeven. Dat was in 1971 en volgens Paul Verhoeven is dat ook het jaar dat de Nederlandse speelfilm werd herbo ren. 1971 was ook het jaar van „Blue beleidslijn is niet goed. Negen van de tien Nederlandse speelfilms zijn artistieke films. Ik vind dat heel best hoor, maar er wordt geen stuiver aan verdiend. Ze flop pen allemaal. Dat heeft als gevolg dat er op ben en dus alledrie de lof en het geld hadden moeten ontvangen. Houwer ver diende verreweg het meeste aan de films. In al die jaren dat ik met Houwer heb samengewerkt ben ik bijvoorbeeld vrijwel nooit geïnterviewd. Sinds ik van hem af ben is het schering en inslag. Ik ben nu samen met Gerard Soeteman en Joop van den Ende een filmproduktiemaatschappij- tje begonnen; VSE film BV. Het is de bedoeling dat we in de toekomst als het allemaal een beetje draait ook met andere regisseurs gaan werken. Misschien dat we er ooit nog wel eens een filmcollectief van kunnen maken. Dat lijkt me erg leuk.” Aan het eerste produkt van het kersver se bedrijfje wordt al gewerkt. Een speel film over werkende jongeren. „Ik denk dat dat een film voor een groot publiek wordt. Er worden heel herkenbare problemen in aangepakt. Een actuele film dus.” Regisseur Guido Pieters is momenteel bezig het boek „Kort Amerikaans” van Jan Wolkers te verfilmen. Waarom doet Verhoeven dat niet, na zijn succesvolle verfilming van Wolkers’ boek „Turks Fruit”? „Ik doe dat niet omdat dat saai zou zijn. Je moet nooit iets twee keer doen. Wolkers wilde aanvankelijk dat ik zijn boek „De walgvogel” zou verfilmen. Wol kers fascineerde me echter niet meer. Ik vind het spannend om iets te gaan doen wat je niet kent. „Turks Fruit” heb ik na „Wat zien ik” gemaakt. Toen was dat een heel grote stap en dat is beloond. Je moet inspiratie en durf hebben om iedere keer weer iets anders te doen. Je loopt natuur lijk wel het risico op je bek te gaan. Dat hindert niks als je maar niet bang bent." Movie”, die een hoop baanbrekend werk heeft verricht. Pas na Blue Movie durfden de Nederlandse geldschieters „Turks Fruit” aan, terwijl het idee om dit boek van Jan Wolkers te verfilmen al jaren eerder was ontstaan. Paul Verhoevens eerste officiële filmop- treden was bij de VPRO-televisie, waar- voor hij een documentaire maakte over Mussert. Deze film wierp een hoop stof op. Zelfs dr. de Jong van oorlogsdocumentatie raadde af de füm uit te zenden. Hij vond de documentaire te positief. Mussert kwam er volgens hem te goed af. Verhoeven was met deze documentaire de eerste die NSB’ers gewoon filmde. Zonder stikkers voor de ogen van deze mensen en zonder verdraaide stemmen. „De Jong vond de documentaire te subjectief, terwijl het juist een zeer objectieve film was. Tijdens mijn voorbereidende werk voor die docu mentaire ben ik Mussert min of meer sym pathiek gaan vinden, of liever gezegd ik kreeg sympathie voor die man. Ik voelde me min of meer verwant aan hem. Hij had ook gestudeerd en wat me vooral aan sprak was de enorme religieuze begeeste ring die Mussert had voor Hitler. Goed, de man had voor de verkeerde kant gekozen, maar hij geloofde in Hitler. Hij zag Hitler als een afgezant van God en zichzelf als profeet. Dat dacht hij echt. Zo heeft hij het ook geschreven in zijn dagboek. Kijk, ik vind het goed wanneer mensen voor iets kiezen. Het doet er niet toe wat, als het maar consequent is. Iedereen kan wel eens voor het verkeerde kiezen. Maar iemand die een keuze maakt, die niet zo uitpakt als hij gedacht had en dan toch achter die keuze blijft staan vind ik dapper. Ik heb met die documentaire niemand een me ning willen opdringen. Iedereen heeft voor zichzelf moeten beslissen wat hij of zij er van vond. Na uitzending bleek dat het merendeel van de kijkers het er mee eens was”. „In „Soldaat van Oranje” bijvoorbeeld heb ik Alex Rooyaard, de jongen die later bij de SS gaat en sneuvelt aan het Oost front in Rusland, bewust heel sympathiek afgeschilderd. Deze jongen was het slacht offer van zijn moeder, die Duitse was en van zijn vrienden die hem na het uitbreken van de oorlog niet meer moesten. Die jon gen moest een keuze maken en het enige waarvoor hij kon kiezen was Duitse krijgs dienst. Ik respecteer zo’n keuze". Religie speelt een zeer belangrijke rol in het leven van Paul Verhoeven. Korte tijd heeft hij er zelfs nog over gedacht om „profeet” te worden en het evangelie te gaan prediken in Afrika. In zijn films komen religieuze aspecten aan de orde. Meestal heel verdekt, maar ze zijn er wel. Bijvoorbeeld in „Turks Fruit” ligt Olga te slapen op een karmozijnrood bed, waar Erik kaarsen omheen heeft gezet. „Ze ligt daar als een offer op een altaar. Ik ben erg bezig met het feit of God nu bestaat of niet. Een groot deel van mijn leven is daardoor bepaald. Ik weet niet of ik geloof. Als je dat weet ben je klaar. Je zou kunnen zeggen dat mijn films gaan over het feit dat ik het niet weet. In vroeger jaren durfde ik niet eens over dit onderwerp te praten. Zo intiem was ik er mee bezig. Ik geloof dat ik er nu wel een beetje over heen ben en ga het maar gebruiken in mijn films". Een film maken over Jan van Leyden en zijn groep van Wederdopers die in 1531 Munster innamen om daar het aardse ko ninkrijk Gods te installeren is het grote ideaal van Paul Verhoeven. Hiermee hoopt hij ook een stuk van zijn religieuze problematiek kwijt te raken. Op kosten van het ministerie van CRM schreef Ver hoeven een scriptie over Jan van Leyden, die begon als profeet en eindigde als totali taire dictator. Die scriptie is ook het uit gangspunt voor een eventueel scenario. „Uit de geschiedenis van Jan van Leyden blijkt erg goed dat religie vaak niets meer is dan een dekmantel voor macht. God wil dit en God wil dat. Onzin natuurlijk, want God wil helemaal niets. Daarom wan trouw ik ook iedereen die een ideaal heeft en dat nastreeft. Het draait er altijd op uit dat mensen met idealen er alleen maar beter van willen worden. Hitler is daar ook een goed voorbeeld van: een man met idealen die slechts op eigen gewin uit was. Een film over Jan van Leyden zou een ontluistering van het idealisme moeten zijn. Bovendien zou een film met een the ma als dat van Jan van Leyden ook com mercieel gezien heel goed zijn, omdat het onderwerp alles heeft om er een goede actiefilm van te maken. t Prachtige gedichten van Elisabeth Eybers is anders, soms onverwacht direct en emotioneel, dan weer even onverwacht verhullend. Elisabeth Eybers kan de mogelijkheden die deze eigenschap pen bieden werkelijk feilloos hanteren. Ze is waar schijnlijk gevorjnd door de esthetische klankpoë zie van de tachtigers ze werd geboren in 1915 en debuteerde in 1935 maar blijkbaar gaat het haar in de poëzie om een precieze weergavè van gedach ten en gevoelens, waarbij ze een af keer Van plech tigheid ten toon spreidt, veel gevoel voor humor en een grote klankgevoeligheid. Veel overeenkomst vind ik met Vasalis met wie ze trouwens een even opvallende terughoudendheid deejt, zoals ook geen van beiden zich ooit met enige stroming engageerde of bij enige groep was in te delen. Onafhankelijke vrouwen in de literatuur. Werkelijk prachtige beelden weet Elisabeth Ey bers op te roepen in die eigenaardige taal, die ook door de spelling iets van een oertaal heeft, alsof de woorden speciaal voor dit gedicht zijn verzonnen. Uit de eerste bundel „Neerslag" wil ik het ge dicht citeren dat het realisme, de tederheid, de precieze formulering, de rake beeldspraak, illus treert, en het psychologisch inzicht, dat zo kenmer kend is voor de hele verzamelbundel. Ook de gelijkenis met Vasalis zal iedereen die wat ver trouwd is met die gedichten, opvallen. Why were we crucified into sex?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 27