Actuele muziek werd markant neergezet Utrechts Muziekcentrum opent met tiendaagse Jazzprijs voor Van Regteren Altena en Michel Waisvisz Theater met goede voorstelling van De Kapitein van Köpenick PUBLIEKSTHEATER SPEELT TSJECHOV MENSELIJK EN OVERTUIGEND Franse acteur Paul Meurisse overleden lit Studenten Orkest op dreef onder Louis Stotijn Bernard Droog prachtig als aandoenlijke verschoppeling Gevarieerd aanbod van concerten Ronald Tolman met prijs onderscheiden Jazzfestival L MAANDAG 19 7 9 2 2 JANUARI AMSTERDAM. De voorstellihg die het Publiekstheater gemaakt heeft van Anton Tsjechovs prachtige stuk De Drie Zusters, onder regie van Hans Croiset, is er een waarbij de werkelijkheidszin sterk naar voren geschoven wordt. Zaterdag was de première in de Stadsschouw burg. Drie Zusters, zoals het stuk bij het Publiekstheater in de nieuwe vertaling van Chiem van Houweninge en Ton Lutz is gaan heten, gaat over het universele geluksverlangen, dat nooit vervuld zal worden. Naarmate de tijd voortgaat, wordt dat steeds duidelijker. Als de middelste van de drie zusters, Masja, aan het slot zegt: We moeten leven, we moeten leven, dan klinkt dat als een lotsaanvaarding. De zusters, Olga, Masja en Irina kennen dan de realiteit van hun leven en ze beseffen dat het volmaakte geluk aan hen niet gegeven zal worden. V* V 9 KUNST Drie zusters met werkelijkheidszin elevi- j van *osla- s, tv- re- 'oces- tv-se- elevi- it de recht- i van die ?t het e van e Bij- •rie. lornu- daag. nders luziek. maal, ïktua- Film- iuziek. (Van onze kunstredactie) UTRECHT. Eind deze week, vrijdag avond 26 januari, wordt het nieuwe Utrechtse cultuurpaleis Muziekcentrum Vredenburg officieel geopend met een feestelijk concert van het Utrechts Sym fonie Orkest in aanwezigheid van prinses Beatrix en prins Claus alsmede een'groot aantal genodigden. Het USO staat tijdens het evenement onder leiding van Edo de Waart en componist Otto Ketting, die een cyclus van zes liederen (The Light of the Sun) speciaal ter gelegenheid van de ope ning heeft vervaardigd. De opening van Muziekcentrum Vredenburg is overigens aanleiding voor een tiendaags cultureel evenement, dat een veelheid aan muziek stijlen te bieden heeft. Tot slot, zondag 4 februari. Des morgens het Nederlands Kamerorkest onder lei ding van oud-Haarlemmer Ed Spanjaard en met soliste Vera Beths. In Mozarts Vioolconcert in D. 's Avonds wordt de tiendaagse dan uitgeluid met een veelom vattende „uitsmijter”. In alfabetische volg orde: de Jan Akkerman Band, het ASKO- ensemble, Broodjes, Frans Brüggen, Leo Cuypers Trio, Dichters-circus, Hans Dul- fer en de Perikels, Boy Edgar Big Band, Euterpe, Fortunes Fire, Fruit, Hoketus, Reinbert de Leeuw en Maarten Bon, Limo nade. St. Louis Creative Ensemble, het echtpaar Er'ella en Yoav Talmi, het Harry Verbeke Kwartet, de Volharding, de Zan geres zonder Naam en vele anderen. De prijsuitreiking heeft komende woensdagavond plaats in het BIM-huis aan de Oude Schans in Amsterdam, waar de winnaars vanaf 21 uur een „Avond over Jazz” zullen verzorgen. Om deze gebeurtenis extra luister bij te zetten hebben Van Regteren Altena en Waisvisz de volgende gasten uitgenodigd: Moniek Toebosch, Teo Joling, Steve Lacy, Maurice Hortshuis, Rudy Koopmans en Terry Day. Mogelijk komen ook anderen hun muzikale opwachting maken. De uit Willem Bruring, Frits Lagerwerff, Gijs Tra, Jan HAARLEM. Niet alleen het publiek dat. gezien de barre weersomstandighe den van zaterdagavond nog in zo verras send groten getale zijn adhesie betuigde met het in het Haarlemse Concertgebouw optredende Nederlandse Studenten Or kest, had zich hiervoor manmoedig op glad ijs begeven. Ook sloeg deze uitdruk king in figuurlijke zin op de orkestleden zelf. Ze hadden niet geschroomd om hun jaarlijkse tournee ten behoeve van gehan dicapte en ontheemde medestudenten ar tistiek in dienst te stellen van een kapi taal programma. 1900. 3lank uiter) or ie- \ontje k ver- zeke- Siria rheid teling stuk, reren Mar- t han- rland José na en 18.30 19.00 mal 3. irtage. iis van inslui- Jour- het Publiekstheater is vermeld is bij Hans Crpiset en zijn spelers aan de repeti ties vooraf gegaan. In de glasheldere regie en in de wijze waarop alle spelers zich met hun rol bezighouden, is dat diepe graven naar de essentie ervan te herkennen. Van alle zes de Tsjechov-voorstellingen, die het Publiekestheater de afgelopen jaren ge speeld heeft, vind ik deze daarom (naast Platonov) de indrukwekkendste. Dinsdagavond 30 januari concerteert het Orlando Kwartet, bestaande uit vier musici afkomstig uit een van de omroepor kesten, dat enkele maanden geleden het Internationale Concours voor Strijkkwar tetten van de Europese Radio Unie op haar naam schreef. Alweer in datzelfde Vreden burg staat op woensdagavond 31 januari het Circus Roberti met een galashow. Heel afwisselend wordt ook de donderdaga vond. Vijf koren geven dan acte de presen ce, te weten het Utrechts Vocaal Ensem ble, het Utrechts Studenten Koor en Or kest. de Dom Cantorij, Viva la Musica en het Utrechts Byzantijns Koor. de gedachte aan het slot van het stuk, het laatste sprankje hoop. Masja zegt het, als de officieren die tijdelijk voor vertier heb ben gezorgd, zijn weggetrokken uit het provincieplaatsje. Terwijl iedereen filosofeert over de zin loosheid van het bestaan, raken de zusters Olga, Masja en Irina ook nog hun aardse zekerheden kwijt. Want Natasja, de bour geois vrouw van Andrei, aarzelft niet lang zaamaan alles naar zicht toe te trekken. Zo verliezen de zusters het huis dat hun vader hun naliet. Sfeerbepalend werken decor en kos tuums van Frank Raven. Smaakvol uitge voerd in een kleurschakering van room kleurig Via bruin naar diepzwart. Van licht naar duister. Het leven- valt niet mee. ze zeggen het allemaal wel een keer, de perso nages in Drie Zusters. Tararaboemdijee, wie zit telt met meer mee, mompelt de oude arts Tsjeboetikin verschillende ma len waarschuwend. Dat bij zoveel somber heid de zwaarmoedigheid de voorstelling niet onverteerbaar maakt, is overigens ook een verdienste. De spelers onder Croisets regie geven alle ruimte aan de humor, die Tsjechov zelf in zijn stuk heeft verweven. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De belangrijkste prijs voor jazz en geïmpro viseerde muziek in Nederland, de Wessel Heken Prijs, is voor 1978 toegekend aan Maarten van Regteren Altena en Michel Waisvisz. Beide musici en componisten zijn actief binnen de Stichting Claxon. De onderscheiding bestaat uit een plastiek van Jan Wolkers en een geldbedrag ter grootte van 5 mille, ter beschikking gesteld door het Prins Bemhard Fonds. PARIJS (AFP). De Franse acteur Paul Meurisse is donderdagnacht op 66-jarige leeftijd in Parijs aan een har taanval overleden, zo heeft zijn impre sario bekend gemaakt. Meurisse is op getreden in een groot aantal toneel stukken. Daarnaast speelde hij in bij na 80 films. Meurisse die deze week nog optrad in een stuk van Sacha Guitry, was aan vankelijk notarisklerk in het zuiden van Frankrijk. Hij trok naar Parijs en begon daar zijn loopbaan op het toneel bij een revuegezelschap. In 1939 trad hij met Edith Piaf op in „Le bel indifférent” van Jean Cocteau. Van 1956 tot 1959 had hij een contract bij de Comédie Fran^aise. Intussen werkte hij vrijwel onafge broken voor films, waarbij hij de meest uiteenlopende rollen vervulde. In twee bekende detectiveseries speelde hij de hoofdrol, die van inspecteur Cergil on der regisseur Jacques Deray en die van „Monocle" in de komische rolprenten van Georges Lautner. Voorts werkte hij onder Clouzot („Les diaboliques” en „La Vérité”), Ju lien Duvivier .Marie Octobre"), Geor ges Franju, Jean Renoir („Le Déjeuner sur l’herbe") en verscheidene malen onder Jean-Pierre Melville („Le deuxiè- me souffle", „L'armée des ombres” e.a.). VENLO (ANP). De schilder en beeld houder Ronald Tolman uit Beuningen is de Van Bommel-Van Dam-prijs ten bedra ge van 1500 gulden toegekend. De prijs krijgt hij van de stichting Van Bommel- Van Dam van het gelijknamige gemeente lijke museum in Venlo op grond van de kwaliteit van zijn ambachtelijk verant woord en inhoudsvol werk. Het is de tweede keer dat de prijs wordt uitgereikt. Bedoeling is dat dat eens in de twee jaar gebeurd. De kunstenaar zal de prijs 22 juni in het museum in Venlo ontvangen. Vanaf die datum tot 29 juli is daar tevens werk van hem te bezichtigen. c van n een It, als i veel >t van werd W. F. erata Eikale 3 Ne- imma. 22.40 Teken- igram- muse- irnaal. 21.00 itektiv aadse- muse- leuter f pro .05 In adede maal Infor elpro Jour 5 The Boy- Croiset als regisseur zat met de niet gemakkelijke opgave minstens zo goed v met deze voorstelling voor de dag te ko men, als de geïdealiseerde herinneringen aan vroegere produkties. Met knap ge bruikmaken van de ruimte en van licht en donker in een fraai gestyleerd decor van Frank Raven, laat Hans Croiset de hoop dat het later beter zal worden langzaam afkalven. Dat het grote geluk in dit leven niet kan komen, wordt al gezegd door Maja's grote liefde, Wersjinin, in het twee de bedrijf: „En hoe graag zou ik jullie willen aantonen, dat voor ons het geluk niet bestaat, niet bestaan kan en niet be staan zal". De gedachten in Drie Zusters zijn over wegend somber. Zelfs Andrei, die zich steeds met zijn viool afzondert, noemt het leven weerzinwekkend. „In de verte schit tert een licht, ik zie de vrijheid", zegt hij op een bepaald moment. Maar hij maakt er geen gebruik van en blijft achter de kin derwagen voortsjokken. Opnieuw begin nen, misschien wordt het dan beter, dat is De kapitein van Köpenick was een een voudige man die bij een uitdrager een uniformjas met toebehoren van de rang van kapitein kocht, daarmee met een groepje op straat aangeroepen militairen in Köpenick het gemeentehuis bezette, de burgemeester arresteerde en er met de kas van doorging. Een grappig voorval waar achter een diepe tragiek schuilt. Die tra giek is goed aan te voelen in het gelijkna mige toneelstuk van Carl Zuckmayer, dat vrijdag in première ging in de Nijmeegse Stadsschouwburg bij Theater. En hoofd rolspeler Bernard Droog lijkt voor de op historische feiten berustende titelrol gebo ren. Onder een speelse beweeglijke regie van Onder leiding van de Haagse dirigent Louis Stotijn zette dit gelegenheids- en amateurorkest waarvan het jaarlijkse verloop net zo groot is als de repetitie periode klein is de schouders onder veelal befaamde repertoire-stukken met hoge eisen inzake coördinatie en klankba- lans. Eenmaal zelfs wérd dat laatste gekop- peld’aan het hedendaagse idioom. Het ging hier om een traditionele compositie op dracht die recentelijk geschreven is door de in ons land wonende Israëlische compo nist en dirigent Benjamin Ashkenazy. Onder de titel Caprice 4-1, waarbij als leidraad de combinatie van de kwart- en secunde-interval werd gekozen, heeft Ash kenazy vanuit deze kiemcel gekozen voor een redelijk spanningsvol gestructureerde en door veel syncopische heftigheid gela den ontwikkeling. Ashkenazy die tijdens de uitvoering van dit werk zelf achter de directielessenaar stond, bewoog het orkest tot een effectrij ke speldiscipline. Daardoor kon het noten beeld dat bij wijze van spreken nog nat van de inkt was, markant in klank worden geprojecteerd. Het bleek een wijs besluit om Caprice 4-1 niet in het kielzog te doen gaan van het aanvankelijk eerder geplaatste Vioolcon cert nr. 1 opus 26 van Max Bruch; onder de schaduw van een dergelijk populair werk zou zo’n piepjong gewas nooit kunnen ge dijen. Veel voldoening schonk de weergave van „het" vioolconcert in g opus 26 van Onder leiding van de Japanse gastdiri- gent Kobayashi en met pianosolist Aldo Ciccolini presenteert het Amsterdams Philharmonisch Orkest zich in werken van Debussy, Saint-Saëns en Van Beethoven. Dat is dan op vrijdagavond 2 februari. Zaterdagavond iets geheel anders onder het motto Vredenburg Jazz Festival. Me dewerkenden zijn dan Panama Francis and his Savoy Sultans, het Richard „Groo ve” Holmes Trio, het Gijs Hendriks Kwar tet, het Houston Preston Quartet met me dewerking van vocaliste Etta Jones, het „Brother” Jack McDuf Quintet en een sessie rond de drie aanwezige organisten „Groove” Holmes, Jack McDuff en Sonny Philips. Presentatie is in handen van Mi- chiel de Ruyter. Rensen en Jacques Waisvisz samengestelde jury motiveert de prijstoekenning als volgt. De Claxon-activiteiten hebben nieu we impulsen voor het Nederlands muziekleven betekend, niet alleen binnen het geïmproviseerde muziektheater, maar ook op het terrein van audio-visuele en edukatieve experimenten. Claxon kan volgens het juryrapport door de kleinschalige opzet een avant-gardistische rol binnen de Westeuropese geïm proviseerde muziek innemen. Daarnaast hebben contrabassist Van Regteren Altena en kraakdoosbespeler Waisvisz ertoe bijgedragen dat een groot publiek zich bewust geworden is van het belang van „geluid” op zich. Maarten van Regteren Altena en Michel Waisvisz hebben zich onderscheiden in producties als K’Ploeng, Willem de Zwijger, solo-concerten en voorstellingen met zangeres actrice Moniek Toebosch. Bij de jurybeslissing heeft jurylid Jacques Waisvisz familie van Michel geen stem in het kapittel gehad, zo stelt de jury tenslotte. AO/ Spaarpandbrieven AO/ Spaarpandbrieven zijn waardestukken aan toonder en worden Westland Utrecht dient de opgelopen rente te worden bijbetaald vanat - - - Sf BH 18-12-1978 op basis van 9% per jaar (effectief rendement 8.7%) Lflt/n/Vw'r* AAm W» AaMKr Algehele aflossing ad f1600,-per stuk op 28-5-1984, zijnde V Uvll IWWUIClI St het nominale bedrag plus rente op basis van samengestelde J In coupures van f 1.000,- 101,50% commissionairs irfeffekter|Ze kant°ren' hande,sbanken en Haarlem, Frederikspark 1 /Hoek Houtplein, 023-319154 |n coupures van f 1.000,- a 101,50% NIJMEGEN. „Als ik over Zeg drie jaar vrij kom, dan besta ik eindelijk echt”, zegt het mannetje Willem Voigt, nadat hij zichzelf heeft aangegeven als de pseudo- legerkapitein die in Köpenick de door uniformen bepaalde autoriteitswaan aan de kaak had gesteld. Willem Voigt, een eenvoudige schoenmaker, had tot dat jaar 1906 geleefd als mislukte en uitgewezen verschoppeling. Verscheidene keren in de gevangenis en telkens weer proberen een nieuw leven te beginnen. Maar daarvoor had Voigt papieren nodig: een persoons bewijs, want zonder dat bestond een mens in het Duitsland van die tijd niet. ■ir Maarten van Regteren Altena (links) en Michel Waisvisz In de nacht volgend op het openingscon cert zal het Nederlands Ölazers Ensemble optreden onder de veelbelovende werktitel A Midwinter’s Nightdream. In dezelfde grote zaal van het centrum wordt het podi um zaterdagavond en zaterdagnacht (van af 19 uur) opengesteld voor een achttal internationaal befaamde folkattracties. Optredenden zijn: Battlefield uit Schot land. Martin Simpson uit Engeland, La Bamboche uit Frankrijk, ’t Khekske uit België. De Danann uit Ierland, Ougenwei- de uit Duitsland en Wannes Raps en Voor heen Turf uit Nederland. In de kleine zaal gaat op zaterdagavond De geschiedenis van de soldaat van Stravinsky en Facade van Walton door het Mimetheater Herman Verbeeck en het Vlaams Kamerensemble. Komende zondagmiddag eisen de Utrechtse muziekscholen het Vredenburg- se centrum op voor een manifestatie, waarna het USO des avonds wederom onder directie van Edo de Waart van zich mag laten horen in een groots geënsce neerde opvoering van Mahlers Tweede Symfonie „Aufstehung”. Maandagavond 29 januari biedt in de Kleine Zaal de Slagwerkgroep Den Haag 2, werken van eigentijdse componisten als Straesser, Ca ge, Davidovsky, Bowers en Loevendie. In de grote zaal zullen zich dan op dezelfde tijd Utrechtse muziekcorpsen presenteren in een grote show, waar ook de wereld kampioen Oefening en Uitspanning uit Beek en Donk aan zal meewerken. Bruch die resulteerde in een knap uitgeba lanceerde dialoog tussen het verzorgd on der Louis Stotijn opererende NSO en de met gloedvolle lyriek en grote materiële beheersing door Charlotte Bon gestreken solopartij. Maar het klapstuk van de avond vormde wel de zonder meer sterke verbeeldings kracht dit het NSO wist te bewerkstelligen in de uitvoering van Rimski Korsakovs vier exotische „1001 Nacht”-taferelen, die deel uitmaken van de symfonische Suite „Scheherazade” opus 35. Het overwicht van de dirigent leidde hier tot een vloeien de doorstroming binnen de diversiteit van met meesterhand geïnstrumenteerde schildering van de sprookjesscènes. Con certmeester Theo Muller droeg hierbij uit drukkingsvol zorg voor de solistische „Leitmotive”. Het lag voor de hand dat het huzaren stukje dat het NSO met de lofwaardige afwikkeling van deze complexe partituur uithaalde, aanleiding zou geven tot een geestdriftige bijval. Het orkest honoreerde dit op zijn beurt met het bisseren van het overbekende tweede gedeelte van Rossi ni’s Ouvertüre „Wilhelm Teil” waarmee dit concert al zo enerverend was gestart. JAAP STORK met de levenswijsheid van de arme luis die met zijn lot heeft leren leven, maar die nog niet alles aan zelfrespect verloren heeft. Droog ziet er prachtig uit, met rossig pluk- kerig haar op z’n bijna kale kop, is hij een aandoénlijk slachtoffer van op slechte wetten berustende bureaucratie en onwil. Strak en slagvaardig, maar zonder enige valse pathos, is Droog in zijn kapiteinsrol. Een boeiende metamorfose, in een rol die door deze bescheiden maar zo belangrijke toneelspeler tot op de ziel wordt blootge legd. Als Droog tenslotte lacht, wanneer hij zich na z’n ontmaskering als kapitein in de spiegel ziet, dan scheurt mij dat door het hele lijf. De Kapitein van Köpenick is een stuk met twintig scènes dat veel lokaties nodig heeft. Bij de film met Heinz Rühman in de kapiteinsrol is dat eenvoudiger op te lossen, dan op het toneel. Frank Raven heeft met een doorzichtig decor van staal constructies met draaibaar middenstuk een effectieve oplossing gevonden. Maar dat kon niet verhinderen dat er toch erg veel open decorwisselingen zijn. In z’n geheel gezien een toneelproduktie waarin het gehele ensemble zich goed inzet en die werkelijke kracht ontleent aan de sublie me creatie van Bernard Droog. En een stuk dat in de tijd van mevrouw Haars en haar uitwijzingshobby voldoende actuali teitswaarde bezit. KO VAN LEEUWEN Naar die slotconclusie werkt Tsjechov het hele stuk rechtstreeks toe. Olga zal niet trouwen, hoe graag ze ook zou willen, maar wordt tegen haar zin directrice van het meisjesgymnasium; Masja krijgt haar grote liefde niet, maar blijft bij haar kleur loze echtgenoot; de jongste, Irina, zal de hoop op haar ideale man tenslotte opgeven en een verstandelijke keuze doen. De i broer Andrei, waarop de drie zusters hun hoop gevestigd hebben, zal geen professor worden in Moskou. Hij mist daarvoor de energie en brengt het slechts tot lid van de districtsraad, waarvan de man waarmee Andreis vrouw Natasja hem bedriegt, voorzitter is. Het uitblijven van dat grote levensgeluk, waar ieder mens van droomt, is in Drie Zusters niet alléén neergelegd in de karak ters van Olga, Masja en Irina. Alle perso nen in het stuk lijden eronder. De enige die wéét dat er weinig te verwachten valt, is zo'h beetje de oude militaire arts Tsjeboe- tékin (wijsgerig gespeeld door Max Croi set), hoewel, ook hij heeft zijn verwachtin gen nog als hij meedeelt dat hij na zijn pensionering bij de zusters terug zal keren om daar zijn leven verder te slijten, dat dan „radicaal zal veranderen”. Er zit nog vuur bij de oude dokter, als hij Andrei na diens bekentenis hoe deze over zijn bur gerlijke vrouw Natasja denkt, adviseert: „Zet je hoed op, pak je stok en ga weg, loop door en kijk nooit meer om”. Een grondige analyse van het stuk waarvan een deel in het tekstboekje van Zelden heb ik een Tsjechov-opvoering ge zien waarin zoveel echte mensen rondlo pen, waarin elke clichématigheid en man- netjesmakerij is vermeden. Zelfs de oude knecht Ferapónt (tot in de puntjes ver zorgd gespeeld door Joan Remmelts) heeft zijn eigen gedachten. Die menselijkheid in alle rollen, maakt deze voorstelling zo overtuigend. De rollen van de zusters zijn sterk bezet. Sigrid Koetse als Olga, Petra Laseur als Masja en Christine Ewert als Irina, alle drie raak tot in de kern, prachtig van inhoud. Vooral bewondering voor Petra Laseur, terugdenkend aan de scène waar in Masja afscheid genomen heeft van Wersjinin, waarin heel haar samengebald verdriet er even uitkomt. Lof ook voor Carol Linssen als Wersjinin, Jules Croiset als Andrei, Mariëlle Fiolet als Natasja, Siem Vroom als Masja’s uitgedroogde echtgenoot Koelygin, Wim van der Gijn als Toezenbach en Johan Ooms in de rol van de cynische Soljónij. Mooi is Wiesje Bouw meester als de oude gedienstige. Drie Zusters komt op 22 februari in de Haarlemse Stadsschouwburg. KO VAN LEEUWEN n, tv- René Lobo is er bij Theater een aantrekke lijke voorstelling ontstaan. Een voorstel ling die even tijd nodig heeft om op gang te komen, maar waarin duidelijkheid heerst ovér de zaken waar het hier om gaat: de waanzinnige bureaucratie waarin onbete kenende mensen zich als blaffende machtsbeestjes gedragen, de belachelijke aanbidding voor al wat uniform is en voor al het blindelings gehoorzamen aan de machthebber. In zo’n klimaat kon het Hit- lerfascisme zijn wildgroei krijgen. De voorstelling van Theater volgt het stuk van Zuckmayer zonder daaruit direct de politiek op een voetstuk te plaatsen. Wel zijn er enkele prachtige scènes waardoor duidelijk wordt hoe zo’n merkwaardige Kopenickiade juist in het over-militaristi- sche Duitsland mogelijk was. Zoals de indrukwekkende drilscène in de gevange nis, waar Willem Voigt een veelbelovend leerling is. Onder Lobo’s regie hebben de spelers van Theater goed tot uitstekend spel laten zien in een langé reeks van kleine rollen met als uitschieters Gees Lin- nebank, Jan Verhoeven, Arthur Boni en Trees van der Donck, soms in meer rollen, prima afgewerkte typeringen die door de regie met opzet karikaturaal zijn gehou den. De enige mens van vlees en bloed is Willem Voigt. Bernard Droog speelt die rol u Scène uit het eerste bedrijf van Drie Zusters, het verjaardagsetentje van Irina. Links op de foto Christine Ewert als Irina, de jongste van de drie zusters. (Foto Kors van Bennekom)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9