Delftse vampierfilm groots opgezet met Adjani en Kinski fouten te analyseren premieres KNTV wordt vakorganisatie Insaid Schaatsleidraad om E] 3 3 't Allermooiste voor 't hele huis? Verlaging Toeslag Debetrente Met ingang van 31 januari 1979 zal de extra toeslag voor debetstanden in rekening courant, waarvoor de rente op het promessedisconto is gebaseerd, als gevolg van de ontwikkeling van de rentetarieven op de geldmarkt, met \6% verlaagd worden tot l'/z wij ontvingen I Ambivalent door Pieter van Lierop Lokaties BankMees Hope nv Aanmoedigingsprijs ingesteld door Vrienden Theater r Weinig informatie voor oefenmeesters Daden en wandaden van Ari Onassis Acteur Boris Tumarin overleden Historisch beeld in museum Kam geactualiseerd Archeologische vondsten in Nijmegen bijeengebracht 9 KUNST DINSDAG 19 7 9 3 0 JANUARI I 'T EERSTE WOONWINKELCENTRUM VAN NEDERLAND AVORIAZ. Op het Festival Interntional du Film Fantastique, dat onlangs voor de zevende keer plaats had in de Franse winter sportplaats Avoriaz, werd één film getoond die boven de andere elf met kop en schouders uitstak en dat was een „hors-concours”- bijdrage van Werner Herzog: zijn grotendeels in Delft opgenomen vampierfilm Nosferatu. W: Dat vind je bij Insaid. 9 Woonspedalisten onder één dak. Insaid Badhoevedoip, aan het einde van de Meidoomweg (volg borden Industrieterrein), telefoon 02968-6612. Insaid Oisterwijk, Heusdensebaan 50, telefoon 04242-9030. Openingstijden: maandag t/m zaterdag, vnjdag koopavond. o o o x o 8 bibliotheek Herzog stelt teleur met Nosferatu n: eg lem, rit sndaal. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) i maar, iskerk. De prijs bestaat uit de opdracht om op kosten van de „Vrienden" in het buiten land voorstellingen te gaan bezoeken en contacten te leggen die in verband staan met het eigen speelprogramma in het vol gende seizoen. ARNHEM (ANP). De Stichting Vrien den van Theater heeft besloten om naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van toneelgroep Theater in Arnhem een aan moedigingsprijs toe te kennen aan een acteur of actrice die niet ouder is dan 35 jaar en niet langer dan 10 jaar is afgestu deerd. NEW YORK (UPI). Zondag is de Ame rikaanse acteur Boris Tumarin na een langdurige ziekte op achtenzestigjarige leeftijd in New York overleden. Tumarin werd geboren in Riga en ging in 1939 naar Amerika. Hij heeft daar vijf-, endertig jaar als acteur en regisseur ge werkt. Hij kreeg de Obieprijs voor zijn spel in de Gebroeders Karamazov. Het is voor de eerste maal dat de resulta ten bijeen zijn gebracht in een expositie van alle op archeologisch gebied in Nijme gen gravende, rekenende en tekenende instanties, waarbij gemikt wordt op een breed publiek. Niet alleen uit Nijmegen, waar talrijke scholen zijn aangeschreven, verwacht men een grote toeloop, maar uit het gehele land. Want het mag dan zijn dat de vondsten zijn gedaan op de heuvels bij de Waal, een beperkt terrein dus, het beeld dat in het museum wordt geschetst brengt iets uit de eerste bladzijden van onze ge schiedenisboekjes op boeiende wijze tot leven. De expositie in Nijmegen is in wezen het actualiseren van een historisch beeld. Er worden vondsten tentoongesteld die pas enkele maanden geleden aan het daglicht zijn gekomen. Dat geldt voor de blikvan ger van de expositie, afgedrukt op affiches en catalogi:- een nog geen negen centimeter hoog kopje met masker, aangetroffen in een Romeins kindergraf dat tijdens graaf werk voor de bouw van het nieuwe stad huis te Nijmegen aan de oppervlakte werd gebracht. Het voorwerp, vervaardigd van aardewerk, is het enige „Speelgoed" dat in museum Kam te zien is. Van de vaste collectie van het museum (door wijlen prof. Rogier wel eens smalend aangeduid met „dat potten- en pannen huis”) is slechts een fractie in de expositie opgenomen. Men krijgt een beeld van de verschillende Romeinse perioden te begin nen met het jaar 12 voor Christus door middel van voorwerpen, terreindoorsne- den, maquettes en tekeningen. En het is een beeld, bijgewerkt tot de dag van van daag. En daaruit komt ook duidelijk naar vo ren welke bijzondere vorderingen zijn ge- NIJMEGEN. Een Romeinse legioen soldaat in vol ornaat is een van de be zienswaardigheden in het rijksmuseum G. M. Kam. In dit te Nijmegen gevestigde museum kan men tot 23 april kennisne men van allerhande materiaal, samen de tentoonstelling vormend: Noviomagus, op het spoor der Romeinen in Nijmegen. zek, Fini Straubinger in Land des Schwei- gens of Walter Steiner in Skiflieger zijn andere voorbeelden. Het is deze invals hoek op de Dracula-mythe die Nosferatu zo bijzonder maakt. De vampier als deels tragisch, deels heroïsch personage. Zijn overlijden veroorzaakt zelfs medelijden, hoewel onnodig dan, want het kwaad over wint. Het is dan ook tamelijk sarcastisch dat de film eindigt met Gounods Sanctus Domini. Maar het is verder een ambivalente film. Herzog heeft tegelijkertijd Dracula niet losgelaten als personificatie van kwaad en blijkens zijn eerdere uitspraken zelfs als expliciete personificatie van het tegen woordig steeds venijniger wordende neo- fascisme, zoals Murnau destijds - volgens Herzog - met zijn film al de komst van het fascisme voorspeld had. En dan is er wat Herzog feitelijk be schouwd heeft als zijn hoofdthema: de burgerlijke orde die van buitenaf onder druk wordt gezet, tot hij explodeert en vervalt tot anarchie. Of beter, in Herzogs denkwereld, gesub limeerd wordt tot anarchie. Wat dat be treft heeft Nosferatu nog de nauwste bin dingen met zijn vorige speelfilm, Herz Aus Glas, waarin trouwens ook al sterke hor- ror-elementen verwerkt zaten: robijnglas, dat uit maagdenbloed zou kunnen worden vervaardigd. Maar het is juist dit belangrijke hoofd thema dat Herzog niet uit de verf heeft gekregen. Die theorieën over vampiers, de ratten, de „zwarte dood” en het facsisme zijn mooi en aardig, maar zonder toelich ting zijn ze niet herkenbaar. De anarchie van de burgerij daarentegen is wèl herken baar, maar pover geënsceneerd en daar door evenmin erg werkzaam geworden voor de film. De consequentie van de on derkoelde dialogen en daarnaast het ont breken van zoiets als de haast magische uitstraling van zo’n Bruno S., of de hypno tische conceptie van Harz Aus Glas, maakt zodoende dat Nosferatu weliswaar de meest belangwekkende en fraaist gesti leerde vampierfilm sinds jaren is gewor den, maar intussen een wat zwakke Her- zog-film tevens. De film komt binnen een maand in Ne derlandse roulatie. En om de Delfse be zwaren vorig jaar aangaande de ratten scènes achteraf toch een beetje begrijpe lijk te maken: tijdens het vervoer van de elfduizend Hongaarse beestjes ten behoe ve van deze film, zijn er in Lubeck inder daad een paar honderd ontsnapt. Als het ijs maar even houdt, kleden duizenden mensen zich in trainings pakken, wollen mutsen en verschaffen zich rode neuzen om op meestal kost- bareschaatsen een moeizame toertocht te maken langs eenzame molens. Maar omdat het pas nu weer sinds vele jaren echt winter is, hebben de meeste lief hebbers zich lange tijd moeten behel pen op 400 meter lange kunstijsbanen, waar het vrij moeilijke „pootje-over” vaak het plezier bederft. Het resultaat is een vlot geschreven biografie van een man, die tientallen jaren met de regelmaat van de klok over de hele wereld de voorpagina's haalde. Was het niet om zijn romances Maria Callas, Jacky Kennedy dan wel om zijn manier van zakendoen. Uit het boek komt Onassis naar voren zoals hij in de herinnering van het grote publiek gegrift staat, de charmeur, de keiharde zakenman, de avonturier. Maar toch ook als de kleine in Smyrna geboren Griek, die het niet kon velen dat iemand in zijn buurt meer had of beter was dan hij. Niet in de laatste plaats zijn zwager Niarchos. Als het moest ging Onassis letterlijk over lij ken. In zijn jacht op winst pleegde hij massale walvismoord, lapte hij de Amerikaanse wetten aan zijn laars en werd hij vooral bekwaam in het munt slaan uit andermans leed. Oorlogen le verden hem altijd winst op. De vier auteurs bedrijven alle schandalen mi nutieus, zonder tot sensatiezucht te ver vallen. Vier Britse journalisten Fraser, Jacobson, Ottaway en Chester heb ben zich diepgaand beziggehouden met de levenswandel van Aristoteles Onas- - sis, ongetwijfeld de meest opzienba rende reder uit de geschiedenis. t. ck’, THEO KLEIN Aristoteles Onassis. Uitgegeven door Tele- boek BV. Prijs 25. ven. In deze befaamde reeks kwamen als eerste titels op de markt „Fantoom in Foe-Lai” en „Vijf gelukbrengende wolken”. De delen, ingeleid door Jan- willem van de Wetering, kosten 13,90 per stuk. „De superhaas”, voorlees- en kijk boek voor kleine kinderen, door Helme Heine, uitgave Van Goor Jeugdboeken 13,50). „Licht en duister", gedachten en ge beden voor zieken, door F. C. van de Bilt en Th. J. Moorman, uitgave Gott- mer 18,50). „De Belasting-almanak 1979 van El- seviers Weekblad”, uitgave Annoventu- ra Amsterdam 14,50). ize id, ees mderij’. I I* De Repetitie of de Bestrafte Liefde heet het stuk van Jean Anouilh, dat op 3 febru ari bij de Haagse Comedie in première gaat in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Een twintigste-eeuwse kasteelheer bereidt met zijn vrienden de opvoering voor van een achttiende-eeuws blijspel, waarin een ontluikende liefde kapot ge maakt wordt door de jaloezie en het cynis me in haar omgeving. In de belangrijkste rollen Edda Barends, Guido de Moor en Lies Franken. Regie Jo Dua. Dracula-films zijn al lang niet meer te tellen op de vingers van vier handen, en momenteel zijn er zeker weer vier in pro- duktie, waaronder een van Ken Russell. Maar anders dan bijvoorbeeld de Dracu la’s met Christopher Lee (zwartharig, met lange hoektanden), voert Herzog net als Murnau weer een Dracula op met een kale kop en extreem uitgegroeide voortanden. En Nosferatu is geen typische studiofilm zoals vrijwel alle Dracula-produkties, maar een film die virtuoos gebruik maakt van uiterst suggestieve lokaties. Delft vooral, en verder in Nederland: Hellevoet- sluis, Schiedam en duinen en strand op film had Herzog vorig jaar in Delft al meegedeeld, dat het hem erom was begon nen een brug te slaan van de huidige opleving vn de Duitse cinema naar de enige vorige glansperiode in de Duitse filmgeschiedenis: het expressionisme van de jaren twintig. Het betrof dan wel een hommage aan Friedrich Wilhelm Mur- nau’s in 1922 afgeleverde Nosferatu, Eine Symphonic des Grauens, maar niet een remake. Gewoon een nieuwe verfilming van dezelfde stof; Bram Stokers Dracula. Zoals er ook wel ooit acht Jeanne d’Arc films zijn gemaakt die weinig met elkaar te maken hadden. De Belgische toneelgroep Internationa le Nieuwe Scène (INS) De Mannen van de Dam speelt op 1 februari in de schouw burg Zuidplein in Rotterdam het stuk Ge loof, Hoop en Liefde van Odön Horvath. Het speelt zich af in de jaren dertig in Duitsland en gaat over de jonge vrouw Elisabeth die, omdat zij niet over de juiste papieren beschikt (arbeidsvergunning) haar werk, liefde, illusies en haar leven verliest. Brouns heeft het boekje geschreven in naar zijn zeggen betrekkelijk een voudige taal, zoals bijvoorbeeld: „Een niet te verwaarlozen neveneffekt van een iets te ronde rughouding is een afvlakking van de lumbale lordose. Daardoor wordt de belasting van de muskulatuur in dit gebied zonder meer verkleind”. Ga er maar aan staan. Ge lukkig dat de schrijver zich niet te veel aan dit soort uitspattingen te buiten gaat, zodat vrij goed duidelijk is wat hij bedoelt. In het voorwoord zegt voorzitter P. van Geldorp van de Nederlandse schaatstrainersvereniging het al: waar devol in het boekje zijn de foutenanaly ses, die slechts geschreven kunnen zijn voor hem die het schaatsen praktisch en theoretisch goed beheerst. Probleem is echter dat alleen goed getrainde ogen de fouten kunnen signaleren. Mis schien dat „Schaatsen” daarom de on dertitel draagt: een leidraad voor trai ners en jeugdleiders. Brouns besteedt verder aandacht aan de zomertraining. Hij weidt uit over het maken van schaatssprongen, maar loopt daarmee achter op de moderne trainer die nog nauwelijks schaats sprongen laat maken. Op de foutenana lyses na, lijkt het boekje te weinig infor matie te bevatten voor oefenmeesters. Daardoor schiet Brouns jammer ge noeg zijn doel voorbij. Misschien had hij zich beter op het grote publiek kun nen richten. Door bijvoorbeeld naast de schaatstechniek ook te schrijven over de warming-up, het slijpen van de schaatsen, de kleding en meer van dat soort zaken. Desalniettemin bezit Nederland met tien exemplaren op Japan na de meeste kunstijsovalen ter wereld, die vrijwel altijd goed beklant zijn. Daarnaast hoe ven de topschaatsers maar een beetje de slag te pakken te hebben om Sonne- ma en honderden supporters op hun kop te zetten en om redacties te bewe gen grote rondetijden-staten af te druk ken in hun kranten. Nederland is een schaatsnatie. Het is daarom zo merkwaardig dat er nauwe lijks boeken bestaan over de techniek van het schaatsen. Toegegeven, schaat sen is niet achter de kachel uit een boekje te leren. Daarvoor zijn een oude keukenstoel, een paar friese doorlopers en behulpzame vrienden nodig. Maar als hij eenmaal kan staan en glijden, moet de schaatser het zelf maar uitzoe ken. Ook als hij lid wordt van een ijsclub die trainingen op de kunstijs baan verzorgt, zal hij zich toch zelf moeten ontwikkelen. Dan is een boekje met allerlei goede raadgevingen best handig. Deze winter is er dan toch een boekje ever hardrijden op de schaats uitgeko men, geschreven door F. Brouns. De schrijver zegt zich te richten op de schaatser die zich al een redelijke ba- sis-techniek (het rechtop-schaatsen) heeft eigen gemaakt. W.S. Schaatsen, hardrijden op de schaats, een leidraad voor trainers en jeugdleiders door F. J. P H. Brouns. Uitgeverij De Vriese- borch, Haarlem. Prijs: 14.50 Met pestilentie besmette ratten veroorzaken een epidemie, die leidt tot anarchie, in de film Nosferatu van Werner Herzog. Desondanks betreft het een voor Her zogs doen ietwat teleurstellend produkt, hoewel interessant genoeg. Hij is aanmer kelijk grootser opgezet dan alle films die we kennen van deze cineast, die momen teel in de Nederlandse filmhuizen gehul digd wordt met retrospectieven van zijn complete oeuvre. Hoewel Herzog zijn ei gen producent is gebleven, werd Nosfera tu gefinancieerd met een dertig procents- inbrengen van het Franse Gaumont-con- cern, terwijl de distributierechten buiten Frankrijk werden verkocht aan Twentieth Century Fox. En het is de eerste film van Herzog met een ster-bezetting: Isabelle Adjani en Bruno Ganz in de hoofdrollen, tegenover Klaus Kinski als graaf Dracula, die vanuit zijn kasteel in de Karpaten uitziet naar een passende behuizing in Delft Makelaar Bruno Ganz reist naar Trans- sylvanië om zich nader te oriënteren over de precieze eisen van de zonderlinge aris tocraat. Ganz’ echtgenote, Isabelle Adjani, had al nachtmerries aangaande die zaken reis en het daarmee samenhangende on heil. Die angstige voorgevoelens worden ook gehonoreerd. Ganz kan niet verhinde ren dat Dracula zich verscheept naar Delft (de stad moet eigenlijk doorgaan voor het Duitse Wismar) samen met een partij doodkisten, waarin zich met pestilentie besmette ratten bevinden. Een epidemie breekt uit, de slachtoffers vallen bij bosjes en anarchie maakt zich meester van de veronderstelde Hanze-stad. Isabelle neemt de dramatische taak op zich om de vampier in haar sponde te lokken, teneinde hem de dageraad te doen vergeten, waarna de voorgeschreven paal door zijn corpus kan worden geheid. De opoffering is echter vergeefs en de over winningsroes prematuur, want de geest van Nosferatu heeft zich lang en breed meester gemaakt van de ziel van de brave makelaar. Over de pretenties van zijn Nosferatu- maakt door de Rijksdienst voor het Oud heidkundig Bodemonderzoek en het insti tuut voor oude geschiedenis en archeolo gie van de Nijmeegse universiteit, en dan vooral in de laatste acht jaar. Deze activi teiten in alle standen gefotografeerd worden op de expositie uiteraard gepro jecteerd tegen eerdere activiteiten, reeds sinds het begin van deze eeuw ontplooid. Enkele jaren geleden pas werd de ware omvang van de Castra van het Tiende Legioen, vooral door toedoen van de Nij meegse hoogleraar prof. dr. J. E. Bogaers en wetenschappelijk medewerker dr. J. K. Haalebos, vastgesteld. Medio vorig jaar vonden ROB-medewerkers van dr. J. H. F. Bloemers in de Mesdagstraat in het ooste lijk stadsdeel resten van een Romeins am fitheater, dat destijds ruimte moet hebben geboden aan alle 6000 man die een Ro meins legioen telde. Museumdirecteur dr. A. V. M. Hubrecht: „Op het ogenblik wachten we gespannen de beslissing van de Raad van State af, die bepalend is voor de toekomst van het uitgestrekte terrein achter het Canisius College. Kan het ongerept blijven en dus niet ten offer vallen aan woningbouw dan blijft een werkterrein voor toekomsti ge generaties archeologen behouden. De wandeling, in chronologische volgor de, door het museum, wordt niet op de voet gevolgd door de fraai uitgevoerde catalo gus. De rijk geïllustreerde gids behoudt ook na het museumbezoek volledig zijn waarde. De vier eeuwen durende Romein se bezetting van Nijmegen wordt in drie hoofdstukken behandeld. Men kan in het museum, gelegen aan de Museum Kamstraat in Nijmegen-Oost, te recht op werkdagen tussen 10 en 17 uur en op zon- en feestdagen tussen 13 en 17 uur. In verenigingsverband kan men, mits vroegtijdig afgesproken, ook in de avond uren terecht. Na 23 april zal de tentoonstelling nog worden ingericht in Maastricht, Tongeren, Krefeld, Keulen (in het omvangrijke Ro- meins-Germaans museum) en in het Zwit serse Brugg. Oost-Voorne. En verder Duitsland, Tsje- choslowakije (het Tatra-gebergte) en Mexico (voor een paar shots van mum mies). Dat werkt op schitterende wijze in het voordeel van de film. Wie Herzogs werk een beetje kent, weet op wat een magistrale wijze deze cineast landschap pen tot wezenlijke rollen te bestemmen weet in zijn films. Ook de casting blijkt perfect met Kinski, Adjani en Ganz, naast bijrolletjes van nau welijks herkenbare Nederlanders onder wie Rijk de Gooyer, Lo van Hensbergen, Johan te Slaa, John Leddy en Tim Beek man. Het zal de Herzog-aanhang argwa nend hebben gestemd dat voor Nosferatu ineens sterren werden gecontracteerd, maar Herzog heeft tevoren gezegd dat hij ditmaal een film voor een groot publiek wilde maken. En er is ook niets tegen als die acteurs beter voldoen dan amateurs zouden kunnen, zolang de regisseur intus sen niet zichzelf verloochent. En dat heeft Herzog ook zeker niet ge daan. Door de rol van Kinski is eem link met Aguirre Der Zorn Gottes voor de hand liggend (een shot met een vlot citeert die film zelfs) en Kinski in deze titelrol valt inderdaad ongeveer samen met het soort buiten de maatschappij staande, min of meer tragische individuen, die vaak in Harzog-films centraal staan. Aguirre is er een, Brune S. in Jeder fur Sich en Stros- DEN HAAG (ANP). De Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereni ging (KNTV) heeft de definitieve stap gezet van beroeps- naar vakorganisatie. Ze heeft zich aangesloten bij de Centrale voor hogere functionarissen bij overheid en onderwijs. De KNTV telt 1600 leden en is daarmee de grootste toonkunstenaarsorganisatie in ons land. In de KNTV werken toonkunstenaars voor hun specifieke belang samen in vak groepen of secties. De vakgroep uitvoeren de toonkunstenaars bestaat uit de secties vocalisten en instrumentalisten, de groep muziekpedagogen kent secties voor mu- ziekschooldocenten, privédocenten en schoolmusici. Verder zijn er vakgroepen voor kerkmusici, voor onderwijskundig kader muziekscholen, voor componisten en voor studenten aan vakopleidingen. Ook in de top van het hardrijden op de schaats moeten fouten worden bestudeerd, zoals onder meer afgelopen zondag in Heerenveen het geval zal zijn geweest waar Annie Borckink in haar rit tegen Ria Visser op de 1500 meter ten val kwam. „Edda”, góden- en heldenliederen uit de Germaanse oudheid, vertaald en van inleidingen voorzien door dr. Jan de Vries. Deze zesde druk werd herzien door Aleid Boon-de Vries en prof. dr. J. A. Huisman, uitgave Ankh-Hermes f 45). „Grote heiligen” door dr. Walter Nigg, uitgave Ankh-Hermes 35; der de druk). In de Bibliotheek der Nederlandse Letteren, waarin hoogtepunten uit de Noord- en Zuidnederlandse literatuur van de Middeleeuwen tot 1945, uitgege ven door Elsevier zijn weer twee nieu we delen verschenen. De titels zijn: „Zuster Virgilia" door Gerard Wal schap en ingeleid door Kees Fens en „Ridderverhalen uit de Middeleeuwen” samengesteld en ingeleid door dr. Jozef Janssens. Prijs 28,50 per deel bij inte kening op de gehele serie en 31,50 per deel los. „F. R. Eckmar omnibus" door Jan de Hartog. In deze omnibus werden opge nomen de detectives „Een linkerbeen gezocht”; „Ratten op de trap" en „Drie dode dwergen"; uitgave Elsevier 28,50). „Het rijk in de bergen", roman door Hammond Innes, uitgave Elsevier 13.90). „Het Woord", roman door Irving Wallace, uitgave Elsevier 32,50; deze roman verscheen eerder onder de titel „Ik, Jacobus”). „Robur de veroveraar" door Jules Verne. Deze onverkorte heruitgave met de originele gravures verscheen bij El sevier in de serie Blauwe Bandjes; prijs 13,50. „Toetanchamon: zijn graf en zijn schatten" door I. E. S. Edwards met 100 kleuren- en 103 zwart wit foto’s van Lee Boltin Harry Burton, uitgave Fibula van Dishoeck 85). „Het Theta syndroom”, thriller van Elleston Trevor, uitgave Elsevier 16,50) Bij Elsevier wordt de complete „Rechter Tie”-serie, geschreven door dr. Robert van Gulik. opnieuw uitgege- -x bmh|

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9