Rotterdams festival opent met Akerman ABN Groeikasbiljet. Weerbarstige monumentaliteit in grafiek van Fon Klement I Kosto pleit bij begrotingsbehandeling voor structurele verhoging bij CRM Steeds hogere rente en na 2 jaar op ieder moment inwisselbaar. Met beelden van Ger Zijlstra in Kunstenaarscentrum Bergen Elite-haver Film International morgen van start door Pieter van Lierop Uitbuiting Abstractere vorm Verzilveren. Vrouwenfilms I F J 10 KUNST WOENSDAG 3 1 JANU A R I 19 7 9 Een ABN Groeikasbiljet is een waardepapier aan toonder met een looptijd tussen 2 en 5 jaar. De looptijd tussen deze uitersten bepaalt u zelf. De aankoopprijs is f 1.000,- of f 10.000,-. Rentepercentages liggen vast op de dag van aankoop en zijn stijgend vanaf het 3e jaar. Uw steeds stijgende rente wordt berekend op basis van samengestelde interest (rente-op-rente). Over de maximale looptijd bijvoorbeeld is dit 8,50%. Ieder jaar dat u het Groeikasbiljet langer houdt, krijgt u een hogere rente vergoed over de hele verstreken looptijd. Hoe hoog deze rentepercentages zijn, kunt u aflezen in onder staande tabel. Een Groeikasbiljet van f 1.000,- groeit volgens het nu geldende rentepercentage in 5 jaar naar f 1.503,66. U mag na twee jaar uw Groeikasbiljet verzilveren op ieder moment dat het u uit komt. Rente wordt vergoed over iedere volgemaakte periode van een jaar. Het ABN Groeikasbiljet kunt u direct aan de kas van elk ABN-kantoor meenemen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De Partij van de Arbeid wil dat er extra geld op tafel komt voor kunst. Er moet twee miljoen gulden worden vrij gemaakt uit de „spaarpot” voor de instructieve omroep. Het be drag zou moeten worden besteed aan toneelgroep Baal, de Theater- unie, de Botsroadshow, de film- produktiegroep Het Amsterdams Stadsjournaal, Tryater, de mime, de kleine dansgroepen, Forum en het jeugdtheater. I xX t ABN GroeiKasbilje I I Meer geld voor Aad Kosto (PvdA): twee miljoen extra. ■ó- Fon Klement: „Recourbent”, hardboarddruk (1978). CEES STRAUS j (ADVERTENTIE) De rente groeit steeds 3 iaat 2 jaar 4 iaat >565 i 1 250.98 11 155.63 1 i 360.49 x 10 voor een Groeikasbiljet van f 10.000,- ABN Bank 4 4* 7 maar die telkens ook reacties oproepen waarmee aanslagen worden gepleegd op de eigen wil van de cineaste. Tenslotte vindt ze, thuisgekomen in de vluchthaven van haar sobere etage, tenminste haar onafhankelijkheid terug. Tot het ant woordapparaat op de telefoon ook daar de schijn van aantoont. Les Rendez-Vous d’Anna is een presti- gieuzere film dan Akerman tot dusver gemaakt heeft. Naast Aurore Clement, die hoofdrollen gespeeld heeft in onder ande re Le Juge Fayard en Lacombe Lucien worden ook bijrollen vertolkt door acteurs van naam: Helmut Griem, Léa Massari, Jean-Pierre Cassel. Ook in deze film zitten weer enorm veel langdurige beelden van perrons en vanuit treinen, (en ook deze film speelt zich voornamelijk bij nacht of in kunstlicht af) waarmee een sfeer van oeverloze melancholie wordt opgeroepen. Maar de kwaliteit van die beelden, vaak gecomponeerd met een haast manische voorliefde voor symmetrie, is adembene mend mooi. En dat is de eerste keer dat je zoiets van een Akerman-film zeggen kunt. zou naar zijn oordeel ook zeker besteed dienen te worden aan kunstenaars die niet verbonden zijn aan een kunstinstelling. Hij doelde daarbij op schrijvers en compo nisten. De heer Verbrugh van het Gereformeer de Politiek Verbond (GPV) wees op de commerciële uitbuiting van de vrouw in films. De filmkeuring zou op dit vlak een belangrijker taak moeten krijgen. Hij zag een duidelijk verband tussen filmkeuring en emancipatie. Ger Zijlstra: „Schijf met doorsnede van 110 cm". Abstracte kunst als deze, die met con- creet-abstracte kunst niets van doen heeft, laat altijd veel ruimte voor associaties open. We zijn nu eenmaal gewend om in vormen van welk karakter dan ook sym bolen te zoeken, waardoor we zelf kunnen gaan interpreteren. In het werk van Kle ment liggen de associaties duidelijk voor de hand. Misschien is dat overigens wel de enige concessie die hij, waarschijnlijk on bewust, aan het publiek doet. Door de lineaire opbouw - de vlakken worden be paald vanuit een horizontale opbouw die geconfronteerd wordt met een verticale structuur - ontstaat al spoedig een soort van horizon die aan het werk een land schappelijk karakter geeft. Van daaruit schept Klement een abstracte architectuur die vaak heel bewoonbaar blijkt te zijn. Hij daagt zijn kijkers uit om zijn werk als het ware te bewonen, maar confronteert ze ook met de overlevingskansen in een we reld die geïsoleerd staat van datgene wat er zich omheen afspeelt. doet eerder het tegenovergestelde: hij on derbreekt en remt af daar waar de oplos singen al te gemakkelijk voor hem zouden zijn en richt zich eerder binnenwaarts dan naar de kijker. In zijn kleurgebruik is Klement een tonalist die naar intimiteit zoekt. Ook de gebruikte grafische techniek komt daarbij van pas. Klement snijdt zijn structuren in hardboard in een combinatie van hoog- en diepdruk. Anders dan bij een etsplaat of houtsnede blijft de hardboard- plaat neutraal van karakter en speelt het toeval geen enkele rol. De kleur en de structuren van de lijn zijn dus bepalend. Ook van Ger Zijlstra, net als Klement uit Amsterdam afkomstig, zijn recente vorde ringen te melden. Hij werkte voor enige jaren met torsen die zich tot een steeds Naast brons werkt Zijlstra ook met al bast. Het is een materiaal dat hij nog niet helemaal heeft uitgebuit, maar dat nu al een zeer verfijnde kwaliteit bezit. Ook hier wordt naar contrasten gezocht. De schijf- vorm wordt soms gebroken om de twee helften met een goudverbinding weer aan elkaar te zetten. Zo iets werkt wel deca dent omdat de voorgewende luxe niet ge heel en al een functie heeft Toch weet Zijlstra dit proces goed in de hand te houden. Hij bewijst dat in kleine, liggende objecten die in hun vormentaal soms aan Arp doen denken en een licht-surreëel karakter hebben. De eenvoud van de vor men lijkt in tegenspraak met de gebruikte materialen, maar zouden met simpelere middelen gemaakt snel banaal worden. In feite gaat het nu om een gat dat gecon cretiseerd wordt door de vorm die er om heen zit. De oplossing die Zijlstra daaraan geeft, is meestal organisch van structuur en krijgt door de hoogst sensitieve manier waarmee hij zijn bronzen bewerkt een zinnelijke sfeer mee. Die manier van wer ken draagt altijd contrasten in zich omdat het brons in een en hetzelfde object op verschillende manieren gepolijst of ander zijds behandeld wordt. Vanuit de doosvorm ontwikkelde Zijl stra een schijf die steeds doorboord wordt. 5 (aar slot* waarde f 1.503,66 De socialist Aad Kosto, die dit voorstel dinsdag bij het begin van de behandeling van de CRM-begroting 1979 in de Tweede Kamer indiende, wees erop dat minister Gardeniers er niet aan ontkomt de post voor de kunsten structureel te verhogen. De nood is hoog. Het is niet waar, aldus Kosto, dat de kunstsector is ontkomen aan de bezuinigingen in het kader van Bestek ’81. rente 7,75% rente 7,50% rente 8.50% rente 8,00% «*9 <t w ROTTERDAM. In de treurigste sfraat van Nederland, de Rotterdamse Gouvemestraat dus, vindt donderdagmid dag de eerste voorstelling plaats in het kader van het achtste festival van Film International. Dit jaarlijks terugkerend evenement is de belangrijkste filmmani- festatie van ons land en het internatio naal prestige van Film International als „pilot-festival" wordt steeds groter. Hij zei het met de Raad voor de Kunst en de Federatie van Kunstenaarsverenigin gen eens te zijn dat er wel degelijk sprake is van relatieve achteruitgang. Hij bracht in herinnering hoe de Kunstenaarsorgani- satie-NW had berekend dat er met deze begrotingscijfers in de kunsten 134 arbeidsplaatsen verloren gaan. Kosto waarschuwde dat hij een motie achter de hand had als de bewindsvrouwe niet tijdig slag zou leveren met de minister van financiën om de vereiste verhogingen tot stand te brengen. Meer geld voor kunst abstractere vorm ontwikkelden. Het oud ste werk in het KCB, dat van 1974-’75 dateert, is de beginfase van het einde van die torso’s. Ze groeiden in die periode uit tot doosvormige objecten waarin Zijlstra een gleuf aanbracht om het driedimensio nale karakter open te breken. Die opening bleek een geweldige vondst voor hem te zijn, het werd een kenmerk dat voortdu rend in zijn werk terug is te vinden. Met een iets krapper programma dan we vorige jaren hebben gezien (dit keer een tachtigtal films) heeft de organisatie toch de vertoningsplaatsen op comfortabele wijze uitgebreid. Behalve de zalen aan de Gouvemestraat (De Lantaarn, Het Ven ster, Het Filmhuis, Het Achteromtheater en de Filmstudio) wordt nu ook Kriterion (gelegen 100 meter vanaf het Centraal Sta tion) in de gebeurtenissen betrokken en zal in het Amsterdamse Cinetol een selectie van veertig films worden vertoond. Ook Antwerpen doet weer mee en neemt het totale pakket films veertien dagen later over. Het programma dat van 1 tot en met 11 februari wordt gepresenteerd en waarvan dit jaar geen bloemlezing in de filmhuizen in de provincie terecht komt, ziet er hoe kunst gevraagd I eindwaarde I na I BERGEN (NH). Het Kunstenaarscen trum in Bergen (KCB) brengt twee kunste naars tezamen die elkanders tegenpolen zijn: Fon Klement die met zijn hardboard- drukken naar een weerbarstige monumen taliteit zoekt en Ger Zijlstra die in zijn beelden een zachtmoedig gevoel voor zin nelijkheid legt dat een decadente onder toon krijgt. Eerder dan dat deze polen elkaar afstoten, blijken de twee in am bachtelijke perfectie zoveel met elkaar gemeen te hebben dat je kan spreken van een heel gave tentoonstelling die van bei de kunstenaars een optimale indruk geeft van waarmee ze momenteel bezig zijn. Het werk van Fon Klement was ruim negen jaar geleden in onze omgeving te zien, bij Felison in IJmuiden. In de tussen liggende periode is hij sterk gegroeid waarvan een groot aantal exposities elders in den lande heeft getuigd. Wat bij het KCB is te zien toont Klement op een hoog tepunt in zijn loopbaan, waarin hij een zekere mate van rust en evenwicht heeft gevonden om zijn vormenwereld uiteen te zetten. Er is een grote mate van stabiliteit in zijn werk gekomen dat geen enkel zwak moment meer kent en als zodanig veel vertrouwen wekt. Een vrij recente ontwikkeling die daar toe heeft geleid is te vinden in het feit dat Klement naar een groter formaat is gaan zoeken. De krachts-explosies die zijn ab stracte werk in vroegere dagen nogal eens kenmerkten, krijgen in een groter vlak meer spanning, maar tevens ook meer rust. De monumentaliteit die vroeger het karakter van een micro-kosmosje had, blijkt opeens weerbarstig en vitaal te kun nen uitgroeien. De spanning die nog wel eens nerveus kon aandoen, is nu meer naar binnengericht. Ontegenzeglijk heeft Klement een meer beschouwelijke visie gekregen. Dat wordt nog eens benadrukt door de grote, ruimte lijk werkende vlakken die meestal in een en dezelfde kleur worden gehouden. Het kleurgebruik is bij Klement in oorsprong altijd ingehouden geweest, maar ook in de grotere formaten laat hij zich niet verlei den tot een epateren met de techniek. Hij Chantal Akerman is en blijft een van de markantste representanten van het feno meen „vrouwenfilm” in een veel bredere en diepere betekenis dan de recente Ne derlandse produktie Een vrouw als Eva. Maar ze is niet de enige in Rotterdam. Er is zelfs een speciaal pakketje samengesteld. Het bestaat uit Erika’s Leidenschaften van Ula Stockl, Eine Frau mit Verantwortung eveneens van Ula Stockl, Die Macht der Maenner ist die Geduld der Frauen van Cristina Perencoli, Mals Ou Est Done Or- nicar van Bertrand van Effenterre: een vrouwenfilm, gemaakt door een man en Matemale van Giovanna Cagliardo. Al deze cineasten zullen in Rotterdam hun opwachting maken en beschikbaar zijn voor toelichtingen op hun werk en discussies met het publiek. Maar niet zij alleen, want Film International ziet de dialoog tussen filmers en publiek als een van haar belangrijkste functies. Ruim veertig filmers hebben al laten weten naar Rotterdam te zullen komen. Onder hen: de Griek Panayotopoulos, van wie het zeer amusante en opmerkelijke De Luiaards van het Vruchtbare Woud wordt vertoond; de Spanjaard Luis Berlanga, Spanje’s meest oppositionele filmer; onder Franco heeft hij lange tijd gevangen gezeten, Film International brengt zijn nieuwste film La Escopeta Nacional; de Amerikaan Monte Hellman maker vah sociaal-kritische wes terns; van hem wordt China 9, Liberty 37 gebracht en mogelijk een retrospectief van zijn vroegere werk; de Bulgaar Gorgui Duelgerov (van hem staan drie films op het programma), Bill Douglas, een Schot die een autobiografisch drieluik te zien geeft; Maurice Pialat (zijn in Nederland tot dusver genegeerde sociaal geëngageerde werk voor bioscoop en tv krijgt eveneens een retrospect) en Jean-Luc Godard, de meest roemruchte gast van Rotterdam (van hem wordt vier uur video gepresen teerd, een kritische variant op het in Frankrijk bij iedereen bekende school boek Tour de France par Deux Enfants). Nederland wordt vertegenwoordigd in Rotterdam met Pentimento van Frans Zwartjes (deze film draait pas op de slot- avond, maar komt daarna meteen in de filmhuizen in het land), Instant Pictures van George Schouten, Samuel Fuller en The Big Red One - een door Thijs Ocker- sen gemaakt portret van de cineast Fuller tijdens opnamen in Israel van zijn nieuwe film, en Optocht, van de Rotterdamse ex perimentalist Frans van der Staak. kastje naar de muur gestuurd. Geld uit de werkloosheidspot zou voor een deel be steed kunnen worden aan uitgebreidere percentageregelingen of belastingfacilitei- ten voor de aankoop van kunst. CDA en PvdA waren het erover eens dat de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) niet eenzijdig mag worden aange tast. Onderzoek naar het functioneren van de BKR mag, aldus Kosto, niet worden afgewezen, als het tenminste niet gebeurt met het vooropgezette doel de regeling te kortwieken. En vooral mogen de kosten van het onderzoek niet op de kunstbegro- ting drukken. Mevrouw Kappeyne van de Coppello (WD) vroeg minister Gardeniers uitdruk kelijk snel een beslissing te nemen over de plaats van het nationale muziektheater. Zij had er begrip voor dat een kennelijk zo problematische kwestie niet plotseling kan worden opgelost, maar vond toch dat het de hoogste tijd is dat de regering haar eigen verantwoordelijkheid in deze zaak beseft. Volgens de principes van de kunst- nota zou, volgens het VVD-kamerlid, de gemeente Amsterdam de inrichting en ex ploitatie van het gebouw zelf moeten be kostigen, maar zij constateerde dat die gemeente de lasten niet in totaliteit wil dragen. De WD pleit voor het stopzetten van de subsidie van 4,5 miljoen gulden voor het balletorkest. „In feite verkeert dit orkest al jaren in een bestuurlijke crisis en voldoet het niet aan zijn verplichtingen. De tijd lijkt mij gekomen dat de minister van CRM ingrijpt”, aldus mevrouw Kappeyne van de Coppello. Zij stelde voor om ook in het kader van verbreding van de samen werking van orkesten onderling de sym- fonie-orkesten in Nederland bij toerbeurt in te schakelen bij de begeleiding van balletuitvoeringen. Voor het Internatio naal Folkloristische Danstheater moet juist geld worden vrijgemaakt, vindt de VVD. Het Danstheater, dat in financiële moeilijkheden verkeert, heeft zijn nut in het verleden bewezen, aldus mevrouw Kappeyne van de Coppello. (Tot en met 8 februari, dagelijks van 10.30-12.30 uur en van 14-17 uur. Op zon dagmorgen gesloten). De kritiek van de socialistische woord voerder op het kunstbeleid van mevrouw Gardeniers loog er niet om. Hij verweet het CDA de populariteit te zoeken door circussen, dierentuinen en kermissen niet, maar toneel- en muziekvoorstellingen wèl naar het hoge 18 procent btw-tarief te tillen. Zo verworden deze aspecten van kunst tot „elite-haver voor financieel meer draagkrachtigen’ De suggestie dat voor de kunsten blij vend slechts 0,2 procent van de CRM- begroting wordt uitgegeven, noemde CDA-woordvoerder Hans de Boer „een versimpelde voorstelling van zaken”. Maar hij vond wel dat het departement de cijfers eindelijk eens moet verduidelijken. Inflatie zorgt voor onvergelijkbare bedra gen. De verschillende artikelen zijn nau welijks gespecificeerd. Dat bij de verde ling van de schaarse financiële middelen de kunstwereld haar eigen verantwoorde lijkheid moet kennen, leek hem een nogal loze kreet. „Ik zie het orkestenbestel nog niet op eigen initiatief geld inleveren voor kunstzinnige vorming”, zo luidde een van zijn voorbeelden. De Boer wees voorts op het gevaar van de grote werkloosheid onder kunstenaars. Ledigheid tast de creativiteit aan. Geld voor (sociale) uitkeringen moet worden omgezet in geld voor opdrachten. Kunste naars worden door de overheid van het 4^ irjrrrmHr I -4*' dan ook indrukwekkend uit. Ér zitten op merkelijk veel films tussen die bij een wat breder publiek in de smaak kunnen vallen. Op de eerste dag van het festival zijn vooral de twee films de moeite waard die vervaardigd werden door de Belgische ci neaste Chantal Akerman. In Rotterdam en op talrijke andere festivals maakte ze twee jaar geleden grote indruk met Jeanne Diel- man. Maar nadien heeft ze bepaald niet stilgezeten. New From Home is een fasci nerende, subjectieve impressie van New York. Met een statische camera wordt een veelheid gepresenteerd aan beelden waar in onafzienbare rijen auto’s tussen de mas sieve huizenblokken door kruipen en men senmassa’s zich even doelloos en automa tisch lijken te verplaatsen. Beelden van metro-stations en vanuit de metro, signale ren nauw verwante indrukken van zinloos onderweg-zijn. Rijders vanuit een auto ac centueren de deprimerende metropool zelf en de geluidsband fourneert de kakofonie van het verkeer in versterkte mate, met als enige troost de brieven die Chantal Aker man tijdens haar verblijf in de Ameri kaanse hoofdstad van thuis mocht ontvan gen en voorleest. Het laatste shot - gedraaid vanaf een boot die New York verlaat en de stad langzaam in wolken en mist laat verdwij nen - is een meesterlijke visualisering van de opluchting die aan dit vertrek gepaard moet zijn gegaan. Het is een film die soms de zenuwen en het geduld danig tergt, maar vaker schitterende momenten biedt van door toevalsfactoren veroorzaakte spanning. Alles bij elkaar velt New From Home een vernietigend oordeel over de leegte in het leven van een foeilelijk asfalt- labyrint. Makkelijker te genieten is Les Rendez- Vous d’Anna, de laatst verschenen film van Akerman, die op overigens niet min der deprimerende wijze weer de leegte van het bestaan illustreert aan de hand van de reis die een cineaste maakt van Duitsland via Brussel naar parijs. Onderweg ont moet ze nieuwe en oude kennissen, maar allen blijken ze het behoorlijk moeilijk te hebben. Het meest positieve dat Akerman te bedenken weet, schuilt in de gevoelens van geduld of hartelijkheid die Aurore Clement in haar schitterende hoofdrol voor vrijwel iedereen op kan brengen, ,.L; V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11