a Film International toont Alambrista van Robert Young Veel bezwaren tegen oudheidkundige expositie in Parijs naar BKR kunst Holland Festival Raad voor Kunst steunt onderzoek heeft miljoen extra nodig Acteurs van Els Joglars nu vrij 15 riem Grieken zien geen heil in uitlenen van hun Schilderij van Breugel gestolen I I i „J DIS ibv p ■raui door Pieter van Lierop Veelbelovend aar Zwarte komedie Balletorkest pleit voor voortbestaan I I 11 KUNST 0 19 7 9 FEBRUARI 3 ZATERDAG door Frans van Hasselt vel daj gaat e be- mlaag op nie ar gee slijk. hij I ROTTERDAM. Vandaag zal ook in Amsterdam Film Internatio nal losbranden, met voorstellingen in de twee theaters van Cinétol en randactiviteiten in een grote tent, die speciaal voor dit doel is opgezet pal voor het bioscoopcomplex aan de Tolstraat. Intussen vindt met dit Amsterdamse aansluiten op het Rotterdamse filmfestival iets plaats wat men een historisch compromis zou kunnen noemen. Niet alleen omdat Amsterdam nu de lang gekoesterde wens van een filmfestival in vervulling ziet gaan, maar ook omdat de Amsterdamse gebeurtenissen onder supervisie staan van Hans Saaltink programmeur van Cine- manifestatie en de helft van de Filmweek Arnhem wiens relaties met Film International-organisator Huub Bals als uitermate koel te boek stonden. Kennelijk heeft ook tussen deze twee filmpromotoren de lang verbeide dooi ingezet en dat is iets waar het Nederlandse festivalkli- maat alleen maar baat bij kan hebben. sr- ;nde 02, I aan- er één ngs ;r slot k tot NBM zul dai netee igen. ATHENE. Toen in 1821 de Turken de Atheense Akropolis moesten verdedigen tegen de Griekse opstandelingen, begon nen zij de zuilen van de tempels te vernielen omdat zij het daarin zit tende lood nodig hadden voor hun kanonnen. Eén der meest legen darische opstandelingenleiders, Makriyannis, zou toen hebben aangeboden hun lood te leveren op voorwaarde dat ze de tempels ongeschonden lieten. Aan hem worden ook de woorden toege schreven: „Zelfs als ze ons tien duizenden talers geven, dan nog zullen we de oudheden niet weg geven. Voor dit marmer hebben we gevochten". y'7' 'iïfêiïfy I j o* i Deerniswekkend relaas gastarbeider de superieure zwart-wit-fotografie I I mj DEN HAAG (ANP). De Raad voor de Kunst steunt het plan van minister Gar- deniers van CRM voor een onderzoek naar uitvoering en effecten van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De afdeling beeldende kunsten en bouw kunst van de raad meent dat de minister niet bij voorbaat de bedoeling heeft de gegevens te gebruiken om tot bezuiniging te komen. De afdeling heeft twee van haar leden voorgedragen voor de commissie die het onderzoek gaat begeleiden: M. Boezem en prof. J. L. M. Hardy. De afdeling was gevraagd een lid voor de begeleidingscommissie aan te wijzen. Ze heeft er twee aangewezen, opdat het aandeel van de niet-ambtelijke leden ver sterkt kan worden en de inbreng vanuit de kunstsector wordt bevorderd. Ze koos voorts voor directe vertegenwoordiging opdat de afdeling voortdurend op de hoog te kan worden gehouden, aldus de Raad voor de Kunst. Meest indrukwekkend werkstuk van de eerste festivaldag in Rotterdam is Alam brista geweest, die vanmiddag om 15.30 uur in Amsterdam te zien is. Een film van Robert Young, die er in Cannes vorig jaar voor bekroond werd met de Prijs voor het Beste Debuut. Een beetje merkwaardig was dat wel, gezien het feit dat de 54-jarige Amerikaan al iets van dertien films ge maakt had, maar dat waren dan allemaal kortere films of documentaires. Young heeft zich in het verleden beziggehouden met onderwerpen als de strijd in Angola, armoede op Sicilië, rassendiscriminatie in Amerika en de sociale positie van Eski mo’s. Alambrista behandelt het verschijn sel gastarbeid, van Mexicanen in de Ver enigde Staten. Dit geld komt bijna uitsluitend de pro gramma's ten goede. Per overheid komt dit neer op het voor één keer verhogen van de subsidie met vijftig procent. Dit heeft directeur Frans de Ruiter de commissie kunstzaken van de gemeenteraad van Den Haag donderdag voorgehouden. Het Holland Festival is het enige regulie re internationale kunstfestival dat Neder land rijk is. Het vraagt van de subsidiëren de overheden daadwerkelijk erkenning van zijn positie, als De Ruiter. De ervaringen met drie themafestivals hebben geleerd, dat de themagedachte moet worden gerelativeerd. De voorkeur blijft wel uitgaan naar het werken met een of meer kleine thema's per festival, aange- vuld met bijzondere artistieke manifesta ties van algemene aard. Het Holland Festi val moet blijven trachten zich te onder scheiden van het kunstaanbod in het sei zoen. Over de financiën van het Holland Festi val werd nog meegedeeld, dat de betrekke lijke achteruitgang van de subsidiemidde- len het programmeren van een festival steeds moeilijker maakt. Zonder het aan boren van extra incidentele middelen, is een Holland Festival van enig niveau zelfs niet meer haalbaar, aldus Frans de Ruiter Zeker de aangrijpende slotscène: bij een grensovergang wordt plotseling een Mexi caanse vrouw door barensnood getroffen en geeft midden op straat, onder de ver bijsterende blikken van douaniers en toe risten het leven aan een zoon. Waarna ze triomfantelijk uitroept: „Mijn zoon is op Amerikaans grondgebied geboren, hij zal dus vrij zijn!" Je zit nog te slikken als het licht aangaat. En zo wordt Roberto Ramirez dan ge profileerd in zijn deerniswekkend relaas. Niet alleen tijdens de slavenarbeid op to maten-, citroenen-, bonen-, druiven- en aardbeienplantages, maar tevens in de meer particuliere consequenties van het gastarbeiderschap. De pijn die het doet om van vrouw en kinderen los te scheuren, om dan lange tijd daarna de niet gezochte vluchthaven binnen te lopen vap een in Amerika naar liefde hunkerende eenzame vrouw. De botsingen van gevoelens en het leed dat ook daar weer mee wordt opge roepen. Het is een film die door zijn schit terende fotografie en het overtuigende na turel van Domingo Ambriz als Roberto diepe indruk maakt. Ook omdatalles er zo ontzettend authentiek, haast toch docu mentair uitziet. Een paar films die nog de moeite van het inhalen waard zijn: treerd heeft in zijn tijdens de Filmweek Arnhem vertoonde Etnocidio, geeft Ro bert Young dit soort wantoestanden weer in de vorm van een speelfilm. Het voordeel daarvan is dat het zo mogelijk wordt het portret van één representatieve Mexicaan vollediger af te ronden dan met een repor- tage-aanpak mogelijk was geweest. DEN HAAG (ANP). Als de subsidi ërende overheden een Holland Festival in stand willen houden, is een eenmalige inhaalmanoeuvre noodzakelijk. In een be leidsnota is hiervoor een bedrag van een miljoen gulden genoemd. waarop zij aan hun kunstschatten komen. In alle ernst wordt hier nu gesproken van een gevaar dat Griekse kunstschatten in handen' komen van de mafia waar het museum al lang mee samenwerkt; deze zou er afgietsels van kunnen maken en deze vervolgens terugsturen... En waarom moet Griekenland kunst schatten exposeren, terwijl het British Mu seum. het Louvre en het museum in Mün chen vol staan van schatten uit Grieken land. langs slinkse wegen daaruit wegge sleept toen de Turken er nog heer en meester waren? wel degelijk enige schade heeft opgelopen, bij haar door minister Malraux doorgedre ven reis. Ze hebben ook ontdekt dat Dene marken alle „uitvoer" van oudheden bij de, wet verbiedt. Deinzen de tegenstanders niet terug voor wat chauvinisme, ook de regering hakt naar hartelust met de nationalisti sche bijl. Deze tentoonstelling die het au- thentieke-Grieks karakter van het gebied van de Aegeïsche Zee bewijst kap alleen maar gunstig zijn voor de nationale zaak, in een periode dat Turkije het „continenta le platonder die zee betwist. Het Ameri kaanse publiek is van de historische ach tergrond van deze kwestie nauwelijks op de hoogte, aldus de minister. Ook de drie miljoen Griek-Amerikanen zitten ernaar te snakken, hun landgenoten deze dingen te laten zien, we we mogen hen niet teleur-- stellen. Aanvankelijk waren er trouwens plan nen voor nog een tweede politiek gemoti veerde tentoonstelling in Amerika: Griek se kunstschatten uit Macedonië, een ge bied waarvan de „Grieksheid” van Bul gaarse en Joegoslavische zijde wordt be twist. Maar deze plannen zijn op nog meer weerstand gestuit: voorwerpen uit het in 1977 ontdekte koningsgraf van Philippos.- vader van Alexander de Grote, zouden er- „piêce de resistance” vormen en deze' schatten zijn door de Grieken zelf nog' nauwelijks bekeken of gestudeerd. Een voordeel is er bij al deze deining: erj is in het hele land een belangstelling ont staan voor een aantal prachtige kunst voorwerpen. zo mooi mogelijk geprojec teerd ook m de dag- en weekbladen, die anders goeddeels onopgemerkt zouden zijn gebleven. x Het blijkt daar nog erger gesteld te zijn dan met gastarbeid in West-Europa. Maar in beide gevallen gaat het om mensen, die uit sociale nood huis en haard hebben verlaten om ver weg van de eigen familie met onderbetaalde arbeid ietsje van wel stand voor thuis te vergaren, inmiddels zelf behandeld wordend als vuilnis door de autochtonen. Ook in Amerika wordt listig gemanipuleerd met immigratiewetten en werkvergunningen. Als de seizoenarbei ders, die zich dus op geen enkele arbeids overeenkomst kunnen beroepen, lastig worden, of als men ze niet meer nodig heeft, of als men gewoon geen zin heeft om ze uit te betalen, dan zorgt men dat ze in de kraag worden gegrepen bij een razzia door de vreemdelingenpolitie. Anders dan Paul Leduc ooit geïllus- BARCELONA, Spanje (Reuter). Vier Catalaanse acteurs die gevangen waren gezet wegens belediging van de krijgs macht in een toneelstuk zijn volgens een mededeling van hun raadsheren vrijgela ten. Het viertal, verbonden aan de groep „Els Joglars” (De Spelers), een mime-ge- elschap, was in maart van het vorig jaar tot twee jaar gevangenisstraf veroor deeld. In het stuk was een parodie van een krijgsraad met beschonken leden opge voerd. De vier acteurs drie mannen en een vrouw hadden de laatste maanden al elke dag de gevangenis mogen verlaten om te werken. Indertijd veroorzaakte de affaire nogal wat opzien en werd geklaagd over de lange arm van de militaire rechtspraak, nog daterende uit de tijd van generaal Franco. Onder de nieuwe Spaanse grondwet, die twee maanden geleden werd goedge keurd, mogen krijgsraden alleen leden van de krijgsmacht ter verantwoording roepen. jranito I I s werk kunnen zien, maar vooral door ont hullende discussies over financiering van een ook uitermate vaag project waarvoor Costard zijn idool Godard naar Hamburg heeft laten komen. Aardigste scène van de film is wel het moment dat Godard, die kennelijk ook niet meer wist waar hij het over moest hebben, aan de hand van een gigantische passer vaststelt dat de wiskun de wel ouder moet zijn dan de linguïstiek. Want die passer vormt dus de letter A. Hoogst curieus maar ook sterk bedacht en uitgewerkt is De Luiaards van het Vruchtbare Woud (zondag weer te zien in Rotterdam en Amsterdam, 17.45 en 22.15 uur). Regisseur is de Griek Panayatopou- los. een naam om maar vast aan te wen nen. want u heeft hem denkelijk niet voor het laatst gehoord. Hij heeft een zwarte komedie afgeleverd die al vergeleken is- met Bunuels El Angel Exterminador, maar persoonlijk zie ik veel meer verwant schappen met de films van Marco Ferreri. Het gaat over een vader met drie zoons, die een forse erfenis krijgen. Gevieren trek- van Walter La'sally, een vakman die ooit inter nationale successen als A Taste of Honey, Tom Jones en Zorba de Griek gefilmd heeft, maar zich tegenwoordig volledig in dienst stelt van nog niet gevestigde cineas ten. van wie Noever trouwens een zeer veelbelovende is. Zoiets valt nog steeds niet met zekerheid te beweren van Helmuth Costard, een jon ge Duitser die al dertien jaar dwars ligt mèt hopgst ongewone vorm-experimenten en die nu met Der Kleine Godard (zonda,g in Amsterdam. 18.15, 20.30 en 0.45 uur) demonstreert hoe zeer het onbegonnen werk is om in West-Duitsland te komen tot een werkelijk alternatieve cinema. Het is wel komisch, maar in heviger mate verve lend om hem eerst een half uur lang te zien en horen uitweiden over de snufjes waar mee hij vergeefs getracht heeft om 8 film apparatuur professioneel te maken. Maar de aardigheid (meer is het niet) van de film-schuilt vooral in de kijkjes achter de schermen van het Duitse filmwezen. En dan niet zozeer omdat we Hark Bohm en Fassbinder op vermakelijke wijze aan het Eind 1977 werd in het Noordgriekse dorp Virginia nabij Saloniki het graf van Philippos, de vader van Alexander de Grote, ontdekt. De schatten zouden onderdeel vormen van een tentoonstelling in Amerika, een feit waar de Grieken bezwaar tegen hadden omdat zijzelf de voorwerpen nog nauwelijks hebben bestudeerd. Generaal Makriyannis wordt nu weer veelvuldig aangehaald door degenen die zich verzetten tegen een voorgenomen ten toonstelling van Griekse kuristschateen in Parijs en New York. „Tegen de ontworte ling van onze Oudheden" heet een foto tentoonstelling die, na een week in Athene, nu ook langs andere Griekse steden trekt. Op Kreta en Samos zijn actiegroepen ge vormd van personen die zeggen, „met hün eigen lichamen" de uittocht uit de plaatse lijke musea te willen verhinderen van oud heden die op de lijst staan die door de regering is samengesteld. De bedoeling is dat in het Panjse Louvre in april een expositie begint, gewijd aan Griekse kunst van de Aegeïsche Wereld. De 155 stukken uit Griekenland (beelden, keramiek, goudwerk, munten) worden aangevuld met 55 schatten uit het Louvre zelf en dit geheel zal vervolgens naar het Metropolitan Museum in New York wor den overgebracht. De voorwerpen zullen na een jaar weer in Griekenland terug zijn. Die tentoonstelling in New York heeft de meeste verontwaardiging opgeroepen bij de Grieken, in wier ogen Amerikanen niet veel goed kunnen doen. Het Metropolitan Museum, zo luidt één beschuldiging, is een particuliere instelling die op vaak dubieu ze wijze aan zijn bezittingen is gekomen. Met Zwitserland - zijn de VS. het enige land dat het Unesco-verdrag nog niet heeft getekend waarbij staten zich verplichten verantwoording af te leggen van de wijze HD3 MO* •ir Domingo Ambriz in Alambrista van Robert Young, als Mexicaanse gastarbeider in de Verenigde Staten, (links), sr Moment uit De Luiaards van het Vrucht bare Woud van de Griek Pa- nayatopoulos. (rechts). DEN HAAG. (ANP). Het Nederlands Balletorkest (NBO) protesteert met klem tegen de uitlatingen van VVD-Tweede- Kamerlid Kappeyne van de Coppello. Tij dens de behandeling van de begroting van CRM in de Tweede Kamer heeft zij ge vraagd om intrekking van de 4,5 miljoen gulden subsidie en een onderzoek naar het Nederlandse balletorkest. ken zij zich terug in een landhuis om hun; levens verder nog maar aan twee dingen te wijden: slapen en eten. Een meegeërfde mooie dienstbode zorgt dat de heren aan al hun trekken komen. Met desgewenst haar lichaam als toetje toe. Maar dat laatste is iets waar van lieverlee de energie steeds minder voor opgebracht kan worden. Een erg knap opgebouwde en fraai geënsceneerde film, die weinig mild oor deelt over de mens die het goed heeft. Of de film zich uitspreekt over speciaal de Griekse cultuur of meer over de mensheid in het algemeen en of er nog iets speciaals bedoeld is met de rolverdeling tussen man en vrouw, dat zijn vragen die Panayato- poulos nog in Amsterdam en Rotterdam zal kunnen beantwoorden. Maar ze zitten voorlopig de appreciatie van De Luiaards zeker niet in de weg. De films van Chantal Akerman, News From Home en Rendez-Vous d’Anna waarover eerder is bericht zullen zon dag en maandag in Amsterdam worden gepresenteerd. News from Home zondag om 16 en 22.45 uur en Rendez-Vous d’Anna maandag om 15.30 en 22.15 uur. In een telegram aan het Tweede-Kamer- lid noemt het RBO het standpunt van het WD-Tweede-Kamerlid volstrekt onjuist en ondeskundig. Niet of onregelmatig spe len vindt het orkest „eenvoudig te weerleg gen nonsens”. In 1977/78 heeft het NBO 138 maal begeleid, meer dan nagenoeg ieder ander Nederlands symfonieorkest, aldus het NBO. Van deze begeleidingen waren er 63 voor het Nederlands Dansthe ater, drie meer dan de subsidievoorwaar den 'voorschrijven. Het voorstel van Kappeyne van de Cop pello om over te gaan tot begeleiding van de balletuitvoeringen door de andere Ne derlandse symfonieorkesten bij toerbeurt, noemt het NBO irreëel. Het NBO vraagt zich af wat de balletgezelschappen daar van denken. Uitvoeringstechniek van de balletgezelschappen is niet met die van een operastichting te vergelijken. Het NBO betreurt het dat het WD- Tweede-Kamerlid zich niet eerst heeft la ten informeren door de direct betrokke nen. Het orkest vreest dat door deze „licht vaardige statements” volkomen ten on rechte de reputatie is aangetast van 65 musici en de staf, zakelijke en artistieke leiding en het bestuur van het Nederlands Balletorkest. LA SPEZIA (Reuter). In de nacht van donderdag op vrijdag is uit een kerk in de buurt van La Spezia, Italië, een schilderij gestolen dat wordt toegeschreven aan de Vlaamse schilder Pieter Breugel. Het doek hing in de kerk van Castelnuo- vo Marga en stelde een ongebruikelijke kruisingsscène voor met vier kruisen in plaats van de gebruikelijke drie. Het doek heeft een geschatte waarde van een mil joen gulden. De Griekse minister van cultuur Niani- as, verantwoordelijk voor de hele aangele genheid. bijt fel van zich af. Alle voorzor gen. met inschakeling van de allermodern ste methoden op technisch gebied, zijn genomen voor een goede begeleiding van de schatten. Waarom zou Griekenland als- epig land verstek moeten laten gaan bij de „overstroming aan tentoonstellingen’’ die zich de laatste jaren in internationale sa menwerking voordoet? Frankrijk stuurde de Venus van Milo naar Japan, de Sovjet unie haar Skytische schatten, Egypte stuurde zijn Toet-Ank-Ammon naar de Verenigde Staten waar de tentoonstelling nu al bijna vijf miljoen kijkers heeft ge trokken. Italië vertoonde de kunstschatten uit Pompeji en de Piëta van Michelangelo die tenslotte schade leed, niet op haar reis, maar terug in Rome... De 155 Griekse stukken, aldus Nïanias, zijn niet de allerbekendste, ze zijn op één na ook niet groter dan een meter, hun afwezigheid zal niet leiden tot grote schok ken bij toeristen die ze in Griekenland verwachten. Integendeel, de tentoonstel ling zal op den duur het toerisme naar Griekenland bevorderen, zoals ook bij Egypte is gebleken. En wat is 155 op een totaal van 500.000 oudheden die grotendeels spreekt van een goede gelegenheid, eens wat „opgravings- werk in de musea zelf te verrichten en Bepaalde andere dingen te projecteren in plaats van de tijdelijke afwezige. De tegenstanders, met in hun gelederen veel archeologen en oud-directeuren van musea (de „zittende" directeuren houden zich voor het grootste deel gedeinsd) beto gen dat veel stukken veel te kwetsbaar zijn om de reis te maken, de prachtige bronzen offerschaal uit Delphi bijvoorbeeld die door een mansfiguur omhooggeheven wordt, uit de 6de eeuw voor Christus. Ze herinneren eraan dat de Venus van M0o Zo'n wet was er bok in Griekenland, en de meeste archeologen zijn nu des duivels omdat afgelopen zomer, terwijl ze alle maal aan het graven waren, door het zg. ..zomerparlement" (een kleine, dóórwer kende sectie van de volksvertegenwoordi-., ging) achteloos en zonder veel publiciteit' een wet is aangenomen, no. 654, waarbij de- Archeologische Raad, tevoren een auto5 noom lichaam, beslissingsbevoegdheid wordt ontnomen en de regering in staat wordt gesteld, op eigen initiatief kunst-» schatten het land te doen uitgaan. Er.' wordt gesproken van „Amerikaanse pres-' sie” en gesuggereerd dat de tentoonstel-- ling in het Löuvre later is ingevoegd om die capitulatie voor Amerika druk te ca moufleren. Van Hans Noever draait zondag in Rot terdam Die Frau Gegenueber, waarmee vorig jaar in Cannes de Semaine de la Critique werd geopend. De Poolse acteur Franciszek Pieczka (hij excelleerde in be roemde films van Wajda, Kieslowski en Kawalerowicz) speelt een in de grond heel brave huisvader die zijn jonge vrouw (Pe tra Maria Gruehn) op de proef wil stellen. Hij zegt op reis te gaan, maar huurt een flat tegenover zijn eigen huis. Van daaruit volgt hij met verrekijkers en afluisterap paratuur het doen en laten van zijn vrouw. Door zijn eigen achterdocht en provoca ties wordt de schijn in de hand gewerkt van de situatie die hij had gevreesd. En allengs steeds paranoïder wordend, grijpt hij in, met fataal gevolg. Het is een bescheiden, maar erg uitgeba lanceerde tragedie over een huwelijk dat van binnenuit wordt aangetast door bui tensporige jaloezie en van buitenuit door de neurosen van de grote stad, Berlijn om precies te zijn. Noever weet op zeer onder houdende wijze telkens te switchen tussen tragiek en satire. In de film wordt uitste kend geacteerd. Veel is ook te danken aan K 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11