9 Alle concentratie voor realisatie van Bellini's opera I Puritani Haarlems Chr. Mannenkoor toont lef Cora Canne Meyer maakt van lied kleine opera Beheerste techniek basis voor uiteenlopend werk Musea boos over bezuiniging CRM streekgenoten exposeren I Juteproject met „onze jongens in Libanon Rob Sipkes Edelsmid Gemanieëerde aanpak met loze suggesties door John Oomkes Verantwoord? KEES SLEGT, MARIA BOLT EN HENDRIEN WOLF IN DE WAAG Wistudatwij uwgordijnen I op maat maken, ook velours. I OklïiLti 15 19 7 9 KUNST FEBRUARI VRIJDAG 9 I B=aa.<' HAARLEM. Haarlem Ope- rastad? Bepaald niet. Zo vlak on der de rook van de hoofdstad weerklinkt het Bel Canto niet zo regelmatig, of het moeten frag menten uit opera’s zijn. De lief hebbers van het klassieke mu ziektheater kunnen in de regel toch terecht in Amsterdam waar de Nederlandse Operastichting ondanks het ontbreken van een daartoe geschikt muziektheater er desóndanks telkens in slaagt om prachtig geënsceneerde voor stellingen te geven? Zeker, maar ondanks dit monopolie worden er in de regio zo nu en dan wel degelijk initiatieven op operage- bied ontplooid. - -.1 r ^^levesieraden. Ontdek de andere S1er-kombinatiebij Rob Sipkes... -:W Twee bestuursleden van het Haarlems Christelijk Mannenkoor, dat woensdagavond Bellini’s opera IPuritani in het Haarlems Concertgebouw brengt. Links penningmees- dingen JOHAN VAN KEMPEN (Van onze kunstredactie) CEES STRAUS (ADVERTENTIE) Haarlems Gordijnenhuis WTJfR - 5 - I Zo spande het IJmuidense operagezel- schap Bel Canto zich bijna anderhalf jaar De nu gekozen thematiek houdt ver band met het feit dat met ingang van 15 Wat bezielt zo’n mannenkoor? Hoe kom je tot zo’n onderneming? Fokke Wezenaar duikt voor de verklaring in de geschiede nis van de vereniging. „Bij ons 25-jarig bestaan, in 1970, hadden wij een wisseling van dirigent. Jan van de Waard zette er eeh punt achter, maar voor ie wegging, heeft hij ons nog aan een vervanger gehol pen. Hij is pittiger dan ik, zei Van de Waard, maar het is een goeie. Nico Ringels bleek niet alleen een geschikte koordiri gent te zijn, maar ook een operaman te zijn. Het jubileumconcert hebben we toen onder Van de Waard en Ringels samen gegeven. Caroline van Hemert zong toen de Althapsodie van Brahms met Van de Waard en daarna zong het koor gedeelten uit La Forza del Destino van Verdi onder Ringels”. maart aanstaande zo’n 700 Nederlandse dienstplichtigen naar Libanon worden gestuurd om deel uit te maken van de vredesmacht van de Verenigde Naties, Unifil, die er vertwijfeld probeert de strijdende partijen te scheiden. Veel Ne derlandse militairen gaan niet uit vrije wil naar het Nabije Oosten. Volgens Jute blijkt de legerleiding de mogelijkheid van vrije keuze te negeren en zware pressie op de betrokken militairen uit te oefenen. Verder is in de media over de neutraliteit van de Nederlandse troepen nogal vragen opgeroepen. van CRM een bedrag van 800.000 gulden of vijf procent op het budget van de gezamenlijke rijksmusea te bezuinigen. De vereniging zegt met verbazing ken nis te hebben genomen van de plannen. De systematische en samenhangende op bouw van het Nederlandse museumwe zen, zoals geschetst in de nota „Naar een nieuw museumbeleid” wordt door de be zuinigingen feitelijk aangetast nog voor serieus met de uitwerking is begonnen, aldus de vereniging. Kees Slegt toont in De Waag een veel heid van opvattingen die het totaalbeeld enigszins onrustig maken, maar het wil niet zeggen dat hij in kwaliteit tekort schiet. Hij blijkt veel onderwerpen aan te kunnen, of dat nu een portret, een land- schap of een heel vrije benadering van willekeurig gekozen voorwerpen is. Hij brengt vaak een ondefinieerbaar poëti sche sfeer in zijn werk, die er niet altijd even sterk uitkomt, maar als het eenmaal lukt, staan die bladen ook meteen op een zeer hoog niveau. Op zijn best is zijn werk waarin hij een dichterlijk-weemoedige stemming brengt die niet wordt teniet gedaan door een harde toon. Naast zwart-wit werk is Kees Slegt ook bezig met meerkleurendrukken waaruit een eigenzinnige geest spreekt. Het ge tuigt van een zekere lef om eenvoudige gegevens als wat schelpjes of een in het gras gelegde hoed tot een aanvaardbare compositie te maken die haar grootste En Ringels erbovenop, hè? Dat hoort ook zo, maar goed. En nu hebben we dan die opera. Het wordt uiteraard geen professi onele toestand. Het orkest, het Amster dams Promenade Orkest, en de solisten zijn prof, maar wij zijn amateurs. Er zul len dus heus wel hiaten in zitten”. Hannes Kuiper, schilder uit Haarlem van naïef aandoende doeken, heeft van 10 februari tot 12 maart een expositie in de Openbare Bibliotheek (Galerie 68c) in Amstelveen. Schilderijen en tekeningen van Hannes Postma, eveneens uit Haarlem afkomstig. behagelijk en hebben niets van de agressi viteit die ze bijvoorbeel bij hun voedsel- winning kunnen tonen. De vogels zijn steeds ouders die hun jongeren willen koesteren onder hun vleugels of het zijn jonkies die net uit het ei komen en een beetje lodderig in de-wereld kijken, nog zonder enige kennis van al die boze mach ten. Hetzelfde gevoel voor beschutting is ook terug te vinden in de geschubde die ren die het onder hun pantser heel genoe- gelijk vinden. Bovendien maakte Cora Canne Meyer van elk lied een soort klein operaatje, op zo’n manier dat de voca le verrichtingen meer aan dacht vragen dan de uit beelding. Ondanks uitge- bréide toelichtingen van de concertgeefster, bleef er zo niet veel meer te beluiste ren over dan een gemanië reerde aanpak met loze suggesties, waarbij de zan geres in het borstregister de stem afleidend nadruk kelijk plaatst en in de hoogte - waarvan zij het vocaal gezien toch in de Er is volop kwaliteit op deze bemoedi gende groepsexpositie te zien, een garan tie voor iedere tentoonstelling die de weg vrijmaakt om de kunstenaar op zijn in houdelijke manier van werken te onder zoeken. Dat leidt nu tot heel verschillende resultaten die ook meteen een aantal gren zen van de figuratieve kunst bepalen. Het is daarmee opnieuw een stijl gebleken die alle ruimte biedt om zich vrij te ontplooien waarbij de techniek in feite toch een on dergeschikte rol speelt. (Tot en met zondag 25 februari, dage lijks geopend van 13 tot 17 uur, met uitzondering van ’s maandags. Bovendien op donderdag tot 21 uur). eerste plaats hebben moet - ten aanzien van een soepe le coloratuur eigenlijk ook vaak teleurstelde. Het Jute projekt zal rond het thema een etalage in de Vishal op de Haarlemse Grote Markt inrichten, verder zal er een toneelvoorstelling in de Toneelschuur bij te wonen zijn (21 februari, 12.30 en 19.30 uur), besteedt KRO’s Alles is An ders Show op 23 februari, aandacht aan het project en wordt er een advertentie in deze krant geplaatst. „Dat was de eerste keer dat het HCM iets op operagebied liet horen. En het sloeg in, zowel bij publiek als bij de leden van het koor. Dat is eigenlijk blijven le ven. Vanuit het koor kwam toen op een jaarvergadering van verschillende kanten naderhand de vraag: kunnen we niet nog eens een operafragment op ons program ma nemen? Ringels zei toen dadelijk dat we geen gedeelte van een opera moesten gaan doen - geen stukje zoals elk koor dat brengt - maar een volledige opera. Tja, en dan zit je, hè? Kunnen we dat? Is het muzikaal niet veel te hoog gegrepen? Is het verantwoord?” Dirigent Nico Ringels beantwoordde de vragen uiteraard niet dadelijk met een Op de Groepstentoonstelling die drie jonge kunstenaars in de bovenzaal van De Waag aan het Spaarne, hoek Damstraat in Haarlem houden is veel figuratief werk te zien. Kees Slegt uit Amsterdam laat er grafiek zien in uiteenlopende druktech nieken en dito stijlen, maar de zichtbare werkelijkheid is toch steeds zijn vertrek punt. Daartegenover staat de inbreng van de twee keramisten, Hendrien Wolf uit Waddinxveen en Marja Bolt uit Amster dam die ook binnen een realistisch kader vallen, maar voor een vrijere opstelling kiezen. Ze hebben alledrie een professionele scholing: de keramisten studeerden niet lang geleden af aan respectievelijk de lerarenopleiding en de Rietveldacademie in Amsterdam en de graficus volgde daar de avondopleiding vrije grafiek. Dat hoeft nog geen garantie te zijn dat zij de tech niek volwaardig zouden beheersen, maar hun werk kan in dit stadium toch de toets van een nadere beschouwing doorstaan. AMSTERDAM. Het was zeker niet de eerste keer dat Cora Canne Meyer een liederenavond gaf. En nu haar naam - dank zij de huidige opvoeringen van de opera Carmen - weer even extra actualiteit bezit, zou je meer belangstelling hebben verwacht voor haar recital in de Kleine Zaal van het Amsterdams Concertgebouw, daar donderdagavond gegeven onder auspiciën van de vereniging Operavrienden. Kun je in dit werk een zekere vorm van introvertie onderkennen, in de keramiek van Hendrien Wolf zit een nog veel sterker naar binnen gericht gevoel van zachtmoe digheid. Zij toont in De Waag een serie beeldjes die ze zelf „hobbels” noemt, een openbarstende bolvorm waarin schapen zitten. Die schapen worden bijna schets matig aangegeven, het gaat niet zozeer om het totale gegeven als wel om de structuur van de vacht, de wol op de rug. Hendrien Wolf heeft dit onderwerp in de afgelopen maanden vrij uitputtend behandeld, maar komt aan het einde van haar serie niet veel verder dan aan het begin, al wil ze een enkele keer een paar schapen losmaken van haar hobbels. Ze stelt zich dus binnen haar mogelijkheden heel veilig op en ei genlijk is dat wel zo jammer want ze beheerst de techniek van het in Franse steengoed bakken voortreffelijk. HAARLEM (ANP). De Nederlandse Museumvereniging, waarbij praktisch alle Nederlandse musea zijn aangesloten, heeft in een telegram aan de vaste kamer commissie voor kunstzaken geprotes teerd tegen de plannen van de minister worden geëxposeerd in de periode van 16 februari tot 16 maart in de Printshop van Piet Clement aan de Prinsengracht 845 in Amsterdam. Men kan er dagelijks van 10- 13 uur en van 14 tot 17.30 uur terecht met uitzondering van de zondag. Kleinplastiek van beeldhouwer Nari Andriessen is nog tot en met 12 februari te zien in Galerie Schoots, Willemstraat 27 in Eindhoven. Geopend op dinsdag tot en met zaterdag van 9-18 uur. In Galerie Krowinkel in de Deurninger- straat 32 in Oldenzaal is nog tot en met zaterdag een tentoonstelling te zien waar voor Piet van Keerden uit Haarlem bron zen beeldjes heeft ingébracht, samen met gouaches van Ans Wortel. Tot. en met vrijdag geopend van 14-19 uur, op zater dag van 12-17 uur. kracht ontleent aan de kleur. De kerami sche vogels van Marja Bolt waren eerder te zien op een expositie die zij voor enkele maanden in het Cultureel Centrum Zand- voort had. Daarna kreeg ze bij een galerie in Amsterdam gelegenheid te exposeren, zodat dit haar derde presentatie in relatief korte tijd is. Sinds Zandvoort heeft Marja Bolt naast de vogels enkele geschubde dieren ge maakt die er al even sympathiek uitzien. Haar dieren voelen zich zo te zien zeer posanten in De van naar Marja Kees Slegt en Hen drien Wolf. volmondig ja. De uitdaging lag echter voor de hand. Een gelukkige omstandig heid was dat hij zelf het vrouwelijk stem menmateriaal kon leveren. Fokke Weze naar: „Een opera maken met een mannen koor alleen kan per slot van rekening niet. Nu kende hij het Operakoor Maasstad Rotterdam goed, was bij de oprichting daarvan betrokken geweest. Een ander punt van belang was uiteraad de keuze van de opera. Ook wat dat betreft liet Ringels weten iets bijzonders te willen doen. De uiteindelijke keus werd bepaald op I Puritani van Bellini”. Hier en daar in het koor klonken wat sceptische stemmen. Frans Vonck: „Nou. moet ik daar aan toevoegen dat de sfeer binnen het koor meestal goed is, aan de onderlinge verstandhouding mankeert weinig. Er is wel eens wat natuurlijk. En het is duidelijk dat er best leden waren met twijfels over de haalbaarheid van zo’n volledige opera-produktie. En als be stuur kun je de zaak niet simpelweg dicte ren. Zingen, dat doe je met zijn allen. Maar uiteindelijk wisten Ringels en het bestuur de' kritiek grotendeels weg te nemen”. De bladmuziek voor I Puritani moest zelfs uit Basel komen, zodat het Haarlems Christelijk Mannenkoor pas in september kon gaan zwoegen. „Het is niet niets”, zegt Fokke Wezenaar ervan, „en dan ook alle maal nog in het Italiaans. Dat doe je niet 'ZO rpaar even voor de vuist weg. Er zitten' gedeelten in die je zo echt snel moet zin gen. Dan al die herhalingen. Eind septem ber stond iedereen paf van de opgave. We hebben die opera gedreund en gedramd. HAARLEM. Een zeer specifieke en misschien wel de meest bepalende eis die aan figuratieve kunst kan worden gesteld is dat het onderhevig is aan puur en ambachtelijk vakmanschap. Anders dan bij de abstracten waar charla- tannerie nog wel eens wordt aangezien voor oprechte kwaliteit, valt de figuratief werkende kunstenaar alras door de mand als de basisprincipes van het vak niet zijn bestudeerd. Het gevaar dat daaruit kan ontstaan is dat in de techniek een doorslaggevende graadmeter wordt ge zien, nog voordat een oordeel over de inhoudelijke kant van het werk wordt geveld. Het beheersen van het vak hoeft nog lang geen waarborg te zijn voor interessant werk, maar in dat laatste geval is een technisch onvoldoen de uitwerking wel fnuikend voor het uiteindelijke resul taat. HAARLEM. Woensdag 21 februari zal de derde maandelijkse aflevering van het inmiddels geruchtmakende Haarlemse „Jute”-projekt van start gaan met als onderwerp: „onze jongens in de Libanon”. Zoals bekend houden vier Haarlemse kunstenaars, te weten Gerrit van Dijk, Wigbolt Kruyver, Luc van de Lagemaat en Pieter Zwaans- wijk, zich bezig met de confrontatie van kunst en actualiteit in twaalf maande lijkse afleveringen. Het projekt wordt in samenwerking met het Frans Hals museum, de Toneelschuur en het Haar lems Kijkhuis gerealiseerd. Eerdere on derwerpen van Jute handelen over Tien jaar oorlog in Noord-Ierland en de rela tie China-Amerika. Puur Spaans waren de gebrachte liederen van componisten als De Falla, Granados, Guridi, Saguer. Inderdaad puur Spaans qua compositie, maar he laas niet van artieske voor dracht. Het Spaanse ele ment leek er in deze versie y Speciaalzaak in go<di|nen en villages Kleine Houtstraat 42 Haarlem lel 023 323925 s Maandags gesloten Die actualiteit werd door de zangeres zelf nog eens onderstreept door het con cert te beginnen met de Habanera uit Carmen, door haar als haar eigen „herkenningsmelodie” geïntroduceerd. Het pro gramma beloofde een Spaanse avond. Carmen lag uiteraard op indirecte wijze al in de sfeer, evenals de vier liederen uit Hugo Wolf’s Spanisches Lieder- buch. Waarom dan toch zo’n onderneming? Wezenaar: „Ach, we willen dat image nu wel eens kwijtraken dat een christelijk mannenkoor uitsluitend uit dominees en ouderlingen zou bestaan. Psalmen en ge zangen zou zingen. Uiteraard bestaat dit koor voor een groot deel uit principieel christelijke -mensen uit verschillende ker ken, maar dat is een andere zaak. En verder gaat van zo’n concert hopelijk een wervend karakter uit. Dirigent en bestuur hebben bij het HCM een vooruitstrevende functie. Ringels is een man die wat durft aan te pakken; we zijn daarom ook ver guld met hem. En wij willen graag zien hoe ver we kunnen gaan. Bovendien wil len we het liefst iets maken wat een ander koor niet doet. Je moet geen angst voor nieuwe dingen hebben, geen angst voor muziekmaken. Zo’n koor moet achteraf kunnen zeggen: nou zijn we toch bezig geweest. De zaak wordt omhoog getild”. Ondanks de lef van het HCM blijft een uitvoering van I Puritani een zaak waar nooit licht over kan worden gedacht. Vin cenzo Bellini, die in 1835 op 34-jarige leeftijd kwam te overlijden, was een com ponist die met vocale hoogstandjes en een veeleisende melodiek eer in wilde leggen. Juist deze aspecten vormen een accepta bele verklaring voor de toegenomen popu lariteit van Bellini in de huidige operawe- reld. Kort geleden zette de Operastichting overigens nog diens Norma met Joan Su therland in de hoofdrol op de planken. Gelukkig ‘ziet de rolbezetting er voor komende woensdagavond degelijk uit. Als solisten zijn uitgenodigd: Karin Ostar - sopraan, Peter Melis en Jacq Lutz - tenoren, Frans Lambour - bariton, Ton Thissen en Cees Berger - bassen en Albar- ta de Groot - mezzo-sopraan. Wie echter denkt dat de leden van het HCM na de 14e dezer opgelucht adem zullen halen, komt bedrogen uit. Exact een week later heeft een tweede opvoering van I Puritani plaats in de Rotterdamse Doelen; in de zelfde bezetting en met de algehele leiding opnieuw in handen van Nico Ringels. Alles is bij het HCM vooralsnog op de opera geconcentreerd. Een drietal geza menlijke repetities moet de zaak degelijk af kunnen ronden wat de voorbereiding betreft. Reden voor de bestuursleden om na I Puritani voorlopig even wat gas terug te nemen. Het volgende wordt een ont- spanningsconcert, zo beloven zij nu al. Het commentaar van Wezenaars dochter Carla spreekt wat dat betreft boekdelen: „Tja, het is voor hen Napels zien en dan sterven, hè?” (ADVERTENTIE) van buitenaf ingebracht en dan zelfs enigszins „overdone”, zonder het werkelijke wezen ervan te raken. geleden in teneinde Bellini’s II Pirata op te ter Frans Vonck, naast hem voorzitter Fokke Wezenaar: „Geen angst voor nieuwe kunnen voeren en ijvert de Bond van J opera- en operettegezelschappen in Ne- derland (BOOG) voor een kwaliteitsver- betering op dit specifieke gebied van ama- j teuristische muziekbeoefening. I Bij de 45 leden van het Haarlems Chris- telijk Mannenkoor ligt het woord opera sinds enkele maanden ook voor op de I tong. In het verleden heeft deze vereni- ging al meermalen blijk gegeven pro- i grammatische nieuwtjes niet te schuwen - we denken onder andere aan een uitvoe ring van twee composities van de Duits- I Indiase componist Hidayat Khan - en zo I kan het gebeuren dat het Haarlemse pu bliek volgende week woensdagavond j maar liefst een complete opera van Bellini kan beluisteren in het Haarlems Concert- gebouw. Let wel: beluisteren, want zelfs de Operastichting heeft bij mijn weten nog maar één keer I Puritani (De Puritei- I nen) in scène kunnen zetten. Dat was in 11962 met een volledig Italiaans sterbezet- ting onder regie van Augusto Cardi. Hoewel het woensdag tot zingen be- perkt blijft, ontbreekt het het Haarlems Christelijk Mannenkoor bepaald niet aan durf. Nog afgezien van het feit dat het een huzarenstukje zou zijn om met amateurs een acceptabele uitvoering te geven van een van Bellini’s meest eisende werkstuk ken, dan nog betekenen de organisatie, de financiering en het repeteren van een der gelijke produktie vele maanden Werk. In een gesprekje met de enthousiaste HCM- voorzitter Fokke Wezenaar en zijn secre- taris Frans Vonck vormt de inspanning die een koor - nota bene geen operakoor - zich daarbij getroosten moet, vanzelfspre kend een telkens terugkerend onderwerp. Het kunstenaarskollektief Jute op reportage bij een diepbedroefde moeder van een van de uit te zenden dienstplichtigen. Het geven van dergelijke avonden kan voor de goe de image van een opera zangeres van naam beslist niet bevorderlijk zijn. Er kwam nog bij dat de bege leidende partners, pianist Tom Bollen en gitarist Dick Visser, zich kennelijk ook al niet van hun beste kant konden laten zien. Tom Bollen begeleidde zonder charme en vaak zelfs hoogst onbescheiden, terwijl Dick Visser niet in staat bleek om zijn gitaar aangenaam te doen klinken. groepsex- Waag: links rechts Bolt, 3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15